نوشته شده توسط : Dr. Dalake

اگر شما سرپرست یک نوجوانی باشید که نسبت به شما خشمگین، سلطه جو یا پرخاشگر می شود، شما ممکن است نسبت به آنها احساس ترس کنید. هر تماس تلفن یا ضربه زدن در، می تواند حامل این خبر باشد که پسر شما آسیب دیده است ، یا به طور جدی ، به دیگری صدمه زده است.

البته، نوجوانان دختر هم به همین صورت عصبی می شوند، ولی این عصبانیت معمولا به صورت شفاهی نه فیزیکی، ابراز می شود. برای کودکان ، پرت کردن وسایل، ضربه زدن به در، یا سوراخ کردن دیوار، در زمانی که عصبی هستند یک کار معمول می باشد، ممکن است برخی از این اقدامات به سمت شما و به منظور آسیب رساندن به شما صورت گیرد. ولی شما مجبور نیستید که تحت شرایطی زندگی کنید که از طریق این رفتارهای خشن، تهدید شوید.

طرز رفتار با نوجوان خشمگین
خشم می تواند یک هیجان چالش برانگیز برای بیشتر نوجوانان باشد، همچنان که این عامل باعث می شود که این افراد حالت هایی از قبیل ناامیدی، خجالت، ناراحتی، آسیب دیدن، ترس، یا آسیب پذیری را احساس کنند. در زمانی که نوجوانان نتوانند با این احساسات مقابله کنند، ممکن است سعی کنند با حرف های خود بقیه را ناراحت کنند، یا خودشان و دیگران را با خطری مواجه کنند. در دوره نوجوانی، برای بسیاری از پسرها شناخت احساسات بسیار سخت است، تنها گذاشتن آنها، باعث می شود که آنها قادر به بیان احساسات خود باشند، یا درخواست کمک بکنند.

 

چالش های مربوط به والدین برای کمک به نوجوانان، به منظور غلبه بر عواطف و تعامل با خشم، از طریق روشهای موثر تر، عبارتند از :

ایجاد قانون و پیامدهای مرتبط با هر عمل.
در زمانی که هر شما و فرزندتان آرام هستید، توضیح دهید که احساس عصبانیت به طور کلی نادرست نیست، ولی روش های غیر قابل پذیرش برای بیان آن وجود دارد. برای مثال، اگر نوجوان شما حرف‌های نادرست و پرخاشگرانه نسبت به شما بزند، او مجبور است که با پیامدهای مربوط به آن مواجه شود – از دست دادن برخی مزایا، یا در صورت لزوم دخالت پلیس. نوجوانان، در زمان کنونی، بیشتر از هر زمان دیگری، به قوانین نیاز دارند.

دلایل پشت خشم را بیابید.
آیا بچه شما ناراحت یا افسرده است؟ برای مثال، آیا او احساس نابسندگی و نارسایی می کند که به دلیل امکاناتی است که هم سن و سال های وی دارند ولی او ندارد؟ آیا نوجوان شما، فقط به یک فردی نیاز دارد که بدون هیچ قضاوتی، حرف های وی را بشنود؟

نسبت به علائم هشدار دهنده و عوامل تحریک کننده خشم، آگاه باشید.
آیا فرزند نوجوان شما سردرد دارد یا قبل از اینکه عصبانیت خود را نشان دهد، شروع به پیاده روی می کند؟ یا اینکه، آیا کلاسی در مدرسه هست که وی در آنجا تحریک به خشم شود؟ زمانی نوجوانان قادر به شناسایی علائم هشدار دهنده هستند که دمای بدن آنها بالا رود، این امر به آنها اجازه می دهد که شروع به قدم زدن کنند تا عصبانیت خود را، قبل از اینکه غیر قابل کنتر باشد، متوقف کنند.

به فرزندتان کمک کنید که روش های مناسب تری و سالم تری برای بیان خشم پیدا کنند.
تمرین و ورزش، ورزش های گروهی، حتی ضربه به کیف یا بالشت، می تواند برای نشان دادن تنش و خشم، مفید باشد. همچنین بیشتر نوجوانان از هنر یا نوشتن، به منظور ابراز خشم خود، به صورت خلاقانه استفاده می کنند. رقص یا بازی کردن بلند، و همچنین موسیقی خشمگین می تواند عصبانیت آنها را کاهش دهد.

برای فرزند خود فضایی اختصاص دهید که تنها باشد.
زمانی که فرزند شما عصبانی باشد، به وی اجازه دهید که در یک جایی تنها بشیند، و این فضا باید مکانی باشد که در آن احساس آرامش و خونسردی دارند. در زمانی که فرزند شما خشمگین است، او را دنبال نکنید و به اصرارتان ادامه ندهید یا از وی توضیح نخواهید؛ این امر تنها منجر به طولانی شدن عصبانیت و شدت گرفتن آن می شود، یا حتی منجر به تحریک واکنش فیزیکی آنها شود.

خشم خود را کنترل کنید.
در صورتی که خشم خود را کنترل نکنید، شما نمی توانید به نوجوان خود کمک کنید. همانطور که مفهوم آن هم سخت می باشد، شما مجبور هستید که آرام باشید و تعادل خود را حفظ کنید و اینکه فرزند شما چقدر نسبت به شما خشمگین هست، بی اهمیت می باشد. اگر شما یا دیگر اعضای خانواده شما بر سر هم جیغ بکشند و فریاد بزنند، همدیگر را بزنند، یا وسایل را پرتاب کنند، نوجوان شما به طور طبیعی فرض می کند که این روش‌ها برای بیان خشم، به نحوه مناسب، می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

منبع:کانون مشاوران ایران-خشم و پرخاشگری در نوجوانان



:: برچسب‌ها: پرخاشگری , خشم , پرخاشگری در نوجوانان ,
:: بازدید از این مطلب : 148
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 31 شهريور 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

رهایی از کتک خوردن از همسر چگونه ممکن است؟ سازمان بهداشت جهانی می گوید هر هجده ثانیه یک فرد قربانی خشونت خانگی است.

در ایران، طبق مطالعات انجام شده در سال ۲۰۰۴، شصت و شش درصد از زنان در ایران از زمان آغاز به زندگی درگیر خشونت بوده اند، آیا وی باید چنین اعمال خشونت آمیز علیه همسرش انجام دهد .

آیا مردان حق دارند که توسط خشم خود او را مورد ضرب و شتم قرار دهند؟ در این زمینه مشاوره خانواده مهم است.

رهایی از کتک خوردن از همسر
این گروه خشن
خشونت معمولا توسط آقایان در برابر زنان اعمال می شود و این به فرهنگ ما محدود نمی شود، بلکه به دلیل شرایط فیزیولوژیکی مردان از لحاظ جسمی قوی تر از زنان و به دلیل فرهنگ پدرسالارانه ای است که در اکثر کشورهای جهان وجود دارد.

این در همه جا در جهان است.

به طور معمول، فردی که به نظر می رسد در برابر خانواده اش خشونت آمیز است، فردی با شخصیت غیر قابل انتقاد، خودسر و غیر عاطفی است.

این افراد در دوران کودکی و نوجوانی و یا حتی در زندگی فعلی خود در محل کار یا در جوامعی دیگر که در آن حضور دارند، در معرض خشونت و سوء استفاده قرار می گیرند.

به دلیل توانایی کنار آمدن یا اظهارنظر در مورد آنها، این حالت آنها را ترک نمی کنند.

خشمشان بیشتر از خانواده هایشان است که به عنوان جابه جایی خشونت شناخته می شوند.


راهکارهای معجزه آسا - اگر همسرتان شما را کتک تان می زند.
یکی از رایج ترین علل خشونت خانگی، سوء مصرف مواد است.
معتاد مستعد ابتلا به رفتارهای خشونت آمیز است، هر دو در زمان آشفتگی و به علت اثرات مخرب اعتیاد به مغز.

این شامل الکل و انواع داروها و محرک ها است.

همه این مواد به رفتار خشونت آمیز منجر می شود.

یکی دیگر از دلایل خشونت خانگی که عجیب است اعمال خشونت برای آزادی عشق و وفاداری همسر است.

در این مورد، فرد به لحاظ احساسی وابسته به او است.

اما او همسرش را می زند تا ببیند آیا همسر او هنوز او را دوست دارد؟

سپس او یک قدم بیشتر می رود و او را حسابی کتک می زند تا ببیند آیا همسرش بعد از ضرب و شتم با وی زندگی می کند.

با این حال، افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی با اختلال شخصیت سادیست معمولا با روش سختی برای حسادت برای طرف مقابل شان ارزیابی می شوند و این کاملا غیر طبیعی است.

در این مورد، یک کودک ممکن است در یک محیط کودکانه خشونت آمیز رشد کرده باشد یا این رفتار را با مادرش پذیرفته است و به عنوان یک مدل این رفتار را یاد گرفته است.

این اعتقاد دروغین در ذهن او است که “یک زن خوب زنی است که می سوزاند می سازد

قربانی نشوید
ایده “سوختن و ساختن” یا گفتن بعضی از خانم ها “من هیچ گزینه دیگری ندارم جز مقاومت در برابرش!” همه باورهای اشتباه شکل گرفته اند.

بسیاری از زنان با این ایده که اگر من ازدواج کنم، آینده فرزندان من تخریب می شود یا «خانواده ام طلاق قبول نمی کنند»، خودشان برای دیگران قربانی می کنند.

منبع:کانون مشاوران ایران-رهایی از کتک خوردن از همسر



:: برچسب‌ها: کتک خوردن از همسر , همسر , کتک زدن همسر ,
:: بازدید از این مطلب : 103
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 31 شهريور 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

تفاوت بین اختلال دوقطبی و بیش فعالی در کودکان و نوجوانان چیست؟
خیلی از اوقات والدین با شرایطی مواجه می شوند که کودک آنها از نوعی دغدغه سلامت روانی رنج می برد. این اختلال ممکن است توسط معلم، مشاور مدرسه یا حتی دیگر اعضای خانواده یا پزشک خانوادگی کودک به آنها گفته شده باشد.

یکی از متداول ترین بیماری های تهدید کننده سلامت روان کودک اختلال نقص توجه یا در اصطلاح عام ADD یا ADHD است. ملاک تشخیصی اختلال نقص توجه داشتن شش معیار یا بیشتر از هجده (حداقل شش ملاک طبقه نخست یا حداقل شش ملاک طبقه دوم) ملاک زیر است:

علائم بی توجهی

اغلب قادر به تخصیص توجه دقیق به جزئیات نیست یا دچار اشتباهات بی دقتی در کارهای درسی، کار یا دیگر فعالیت ها می شود.
غالبا نمی تواند توجه مداوم به تکالیف یا انجام فعالیت ها را حفظ کند.
اغلب به سخنان واضح گوش نمی دهد.
اغلب اوقات نمی تواند آموزش ها را پیگیری کند و تکالیف، کارهای روزمره یا وظایف محول شده کاری در محل کار را به پایان برساند (به دلیل رفتار مقابله ای یا ناتوانی در درک آموزش ها نیست).
اغلب در سازمان دهی تکالیف یا فعالیت ها مشکل دارد
غالبا نسبت به درگیری در تکالیف نیازمند تلاش ذهنی مداوم اجتناب، بیزار یا بی میل است (مانند کارهای درسی یا تکالیف)
اغلب چیزهای ضروری برای تکالیف یا فعالیت ها را فراموش می کند (از قبیل اسباب بازی ها، تکالیف مدرسه، مداد، کتاب یا مداد تراش).
اغلب به راحتی با یک محرک بیرونی دچار حواسپرتی می شود
اغلب در فعالیت های روزمره فراموشکار است
بیشتر بخوانید:

درمان بیش فعالی و نقص توجه در نوجوانان

اختلال نقص توجه و بیش فعالی در نوجوانان

علائم بیش فعالی و تکانشگری

اغلب با دست و پاهای خود ور می رود یا سرجای خود وول می خورد
غالبا جای خود در کلاس یا موقعیت های دیگر مستلزم نشستن را ترک می کند.
غالب اوقات به طور افراطی در موقعیت های نامناسب می دود یا بالا می رود (در نوجوانان و بزرگسالان ممکن است مستعد احساسات ذهنی یا بیقراری شود)
غالبا در بازی کردن یا درگیری در فعالیت های بی صدا مشکل دارد
اغلب یا در حرکت است یا اغلب طوری رفتار می کند مثل اینکه تحت یک نیروی محرکه حرکت می کند
اغلب تندتند صحبت می کند.
غالبا جواب ها را بدون تأمل قبل از کامل شدن سؤال پیش گویی می کند.
اغلب نمی تواند منتظر نوبت بماند
اغلب اوقات وسط مکالمات یا بازی های دیگران می پرند
این علائم باید حتماً طی شرایطی به مدت شش ماه یا بیشتر در مدرسه و خانه، بازی و تحصیل و امثالهم تداوم داشته باشند. اگر این علائم کمتر از شش ماه بروز یایند یا اینکه ملاک ها در تنها یک شرایط (مثلاً فقط درمدرسه) نمایان شوند آنگاه نباید تشخیص ADHD داده شود.

اما گاهی اوقات کودکان هنگامی که با طبقه تشخیصی دیگری سازگارتر هستند به اشتباه به عنوان ADHDتشخیص داده می شود. والدین و مراقبان سلامت تمایل دارند بی توجهی یا ناتوانی کودک بر تمرکز بر تکالیف را اغلب همبود با بیش فعالیو به طورخودبخود” “ADHD” فرض کنند. برخی متخصصان معتقدند که برخی از کودکان با تشخیص ADHD تحت عنوان اختلال دوقطبی بهترتشخیص و درمان می شوند.

ADHD و دوقطبی چه تفاوتی با هم دارند؟

در حالی که ویژگی تشخیصی ADHD بی توجهی و اکثر اوقات بیش فعالی است، اختلال دوقطبی با نوسانات خلقی بین انرژی و فعالیت زیاد (به اصطلاح مانیا یاجنون/شیدایی خفیف)و احساسات غمگینی یا ناراحتی (به اصطلاح افسردگی) مشخص می شود. در حالی که گاهی اوقات کودکان با ADHD ممکن است بدون هیچ دلیلی احساس غمگینی کنند کودکان با اختلال دوقطبی ممکن است هفته های متوالی بدون هیچ علت تشخیص پذیری احساس غمگینی کنند. هر دوی احساسات مانیک و احساسات افسرده گر در کودک منجر به مشکلات چشمگیری برای او در تماماً هر جنبه از زندگی های آنها؛ مدرسه، بازی، دوستان، خانه و غیره شود. خلق دوقطبی یک کودک فراگیر و به سختی تغییرپذیر است در حالی که خلق ADHD کودک ممکن است به صورت دوره ای و گذرا ظاهر شوند اما در کل آنها افسردگی یا مانیای محض نباشند.

یک کودک در دوران اختلال افسردگی دوقطبی ممکن است به خاطر از دست دادن همه تمایلات و مداومت در تحقق آنها بی توجه باشند. یک کودک با ADHD به دلیل صرفاً عدم توانایی تمرکز بر هر چیزی در طی یک دوره زمانی از خود بی توجهی نشان دهند.

یک کودک با ADHD معمولاً به شکل نرمال و قابل انتظاری به رویدادهای زندگی خود واکنش نشان می دهند. واکنش های یک کودک دوقطبی به رویدادهای زندگی اغلب چیزی بیشتر از طولانی نبودن و بزرگ جلوه دادن رویداد خواهد بود.

یک کودک با ADHD در کل هنگام قشقرق و بدخلقی از کارهایی که انجام می دهد آگاه است که طی یک دوره زمانی کوتاه و بدون آسیب رساندن به اموال رخ می دهد. یک کودک دوقطبی ممکن است هنگام اوقات تلخی و قشقرق ارتباط خود را با واقعیت از دست دهد و دست به تخریب اموال بزند و خود قشقرق به پا کردن ساعت ها طول بکشد.

منبع:کانون مشاوران ایران-شباهت دو اختلال بیش فعالی با دوقطبی



:: برچسب‌ها: مشکل کمبود توجه , اختلال بیش فعالی , کودک بیش فعال ,
:: بازدید از این مطلب : 112
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 31 شهريور 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

تاثیر پدر در تربیت فرزندان به چه اندازه است؟ پدر و مادر به عنوان والدین، نقش بسیار مهمی در تربیت فرزندان ایفا می کنند. در حالی که برخی تصور می کنند که مادر مسئول تربیت و مراقبت از فرزند است اما باید گفت که پدر نیز نقش بسیار مهمی را در تبدیل شدن کودک به بزرگسال سالم و متعادل ایفا می کند. با افزایش تعداد مادران شاغل، نقش پدران و تاثیرگذاری آن ها بر زندگی فرزندان، پررنگ تر از قبل شده است.

نتایج تحقیقاتی که در دانشگاه کمبریج انجام شد، نشان داد که اکثر مواقع کودکان برای بازی کردن به سمت پدر رفته و در مواقع ناراحتی و استرس به مادر پناه می برند.

پدرها نقش بسیار زیادی در شکل گیری و رشد شخصیت فرزندان خود دارند. در این مقاله قصد داریم ۵ مورد مهم اثرگذاری پدر بر فرزند را بیان کنیم.

پنج مورد مهم در تاثیر پدر در تربیت فرزندان
تاثیر روی روابط اجتماعی
ایجاد روابط صمیمی بین پدر و فرزندان، تاثیر مثبت زیادی روی روابط دوستانه و عاطفی آن ها در آینده می گذارد. برخی از زنان جذب مردانی با خصوصیات شبیه به پدرشان می شوند، این اتفاق به این دلیل رخ می دهد که ارتباط با این مردان برای آن ها، یادآور تجربیات گرم و صمیمی ای است که با پدران خود داشته اند.

تاثیر بر مهارت های شناختی
مطالعاتی که در رابطه با بهداشت روانی نوزاد انجام شده، بیان گر این حقیقت است که تاثیرگذاری پدر در رشد شناختی فرزندان از همان آغاز دوران کودکی شروع می شود و همچنین این تحقیقات نشان داد که نوزادانی که توجه بیشتری از جانب پدر خود دریافت کرده اند، نمرات بالاتری در رشد شاخص ذهنی گرفته اند.

پدرانی که به طور فعال وضعیت درسی و مدرسه کودکان خود را پیگیری می کنند، فرزندانی دارند که از نظر درسی نمرات بالاتری کسب می کنند. دخترانی که رابطه صمیمی و خوبی با پدر خود تجربه می کند، غالبا نمرات ریاضی بالاتری دریافت می کنند.


تاثیر پدر در تربیت فرزندان
تاثیر بر ثبات عاطفی پسران
مطالعاتی که روی صدها بزرگسال انجام شده، نشان می دهد که بزرگسالانی که روابط خوب و قوی با پدران خود داشته اند، در هنگام مواجه با استرس و مشکلات، رفتار منطقی تری از خود بروز می دهند.

بهبود اعتماد به نفس در کودکان

منبع:کانون مشاوران ایران-تاثیر پدر در تربیت فرزندان



:: برچسب‌ها: روابط صمیمی بین پدر و فرزندان , تربیت فرزند , تربیت ,
:: بازدید از این مطلب : 119
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 31 شهريور 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

حمایت از کودکان در طول تغییرات دوره های آموزشی می تواند به سلامتی و عزت نفس آنها کمک کند.
طبق مطالعات جدید محققان در دانشگاه فنلاند، وقتی پدر و مادر ها از استقلال فرزندانشان در گذارهای آموزشی حمایت می کنند، باعث ایجاد سلامت و عزت نفس بیشتری می شوند و احتمال افسردگی را کاهش می دهند.

این یافته ها به همه ی گذار های آموزشی بالاترِ دانش آموزان مربوط می شود: از دبستان تا دوره ی راهنمایی، از راهنمایی تا دبیرستان و از دبیرستان تا دانشگاه. تاثیرات مثبت آن با افزایش سن کودک افزایش می یابد.

پدر و مادر ها می توانند با دادن انتخاب های بیشتر مطابق اهداف آموزشی آنها، فراهم کردن انعطاف پذیری در محیط ساختار یافته و با مهیا کردن محیط آنها برای موفقیت، استقلال کودک را برانگیزانند. همچون تشویق کردن کودکان برای خوانا، آراسته و مرتب نوشتن تکالیفشان.

مطالب مرتبط را در همین سایت بخوانید:

راهنمای مادران در افزایش استقلال کودک

استقلال طلبی در نوجوانان

محققان تاکیید کردند که حمایت از استقلال، که پدر و مادر ها آن را فراهم می کنند، در طول هر سه ی این گذار ها از افسردگی جلوگیری می کند و عزت نفس نوجوانان را در دو مرحله ی گذارِ آخر (دبیرستان) افزایش می دهد.

یافته ی مهم این است که تاثیرات مثبتِ حمایت از استقلال، همچنان که کودک بزرگتر می شود افزایش خواهند یافت.دکتر کاتارینا سالملا آرو گفت: «در گذشته تصور می شد که پدر و مادر ها فقط در دوران کودکی نقش مهمی دارند، اما این تحقیق اهمیت آنها را در طول نوجوانی و حتی بزرگسالی بیان می کند.»

برای مدت زیادی، اهمیت خود تنظیمی فقط در ارتباط با سلامت و موفقیت در زندگی مورد تاکیید قرار می گرفت. با این وجود، یافته های جدید حاکی از این است که پدر و مادر ها و کودکان همچنان تاثیر قوی، متقابل و منظمی بر سلامت یکدیگر دارند.

برای مثال فرزند پروری بر سلامت فرزندان تاثیر می گذارد، و سلامت فرزندان همچنین بر پدر و مادر تاثیر می گذارد. در حقیقت نسبت به نگرش قبل، فرزندان نقش موثرتری در تاثیر حمایت والدین برای استقلالشان ایفا می کنند: زمانی که فرزندان کمتر خوب عمل می کنند، پدر و مادر ها مایلند مداخله بیجا کنند و کنترل را بدست گیرند، درواقع از استقلال فرزندانشان کمتر حمایت می کنند.

سالملا آرو گفت: «با این وجود، از دیدگاه سلامت جوانان، برای پدر و مادر ها مهم خواهد بود که در این مواقع بیشتر از آنها حمایت کنند، چرا که ثابت شده حمایت از استقلال فرد افسردگی را کاهش می دهد.»

این تحقیق شامل ۲۰۰۰ فارغ التحصیل جوان می شود که محققان مسیر تحصیلی و سلامتشان را در طول همه ی گذار های تحصیلی پیگیری کرده اند.

منبع:کانون مشاوران ایران-حمایت از کودکان و تقویت استقلال آنها



:: برچسب‌ها: استقلال کودک , افسردگی , افزایش استقلال در کودکان ,
:: بازدید از این مطلب : 123
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 30 شهريور 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

مهم ترین نکته در مورد حفاظت از مغز شما در برابر الزایمر پیری از همین امروز شروع می شود.

خبر خوب این است گه انسان ها بیشتر و بیشتر زندگی می کنند و خبر بد این که که افراد بیشتری در سال های بعد دچار زوال عقل و آزایمر می شوند که سبب از دست دادن حافظه آن ها می شود.

اما شما می توانید با استفاده از این راهنما و در نظر گرفتن چیزهایی که در این مقاله وجود دارد، از این موارد رهایی یابید.

زندگی سالم، آلزایمر را کاهش می دهد
مهمترین نکته در مورد حفاظت از مغز شما در برابر الزایمر پیری امروز شروع می شود.

درست است که فراموشی پیری و دیگر مشکلات حافظه (از قبیل آلزایمر) در سن ۶۰ سالگی شروع می شوند، اما شما باید اکنون اقدام کنید تا از مغز خود محافظت کنید.

امروزه شیوه زندگی شما نقش مهمی در وضعیت آینده ایفا می کند.

استفاده از مواد و بعضی از داروها، کلسترول بالا و غیر فعال بودن و عدم تمرکز کافی، مسائلی است که می تواند احتمال الزایمر و کاهش عقل و حافظه شما را افزایش دهد.

مراقب باشید که مغز شما از همان دوران جوانی باید تحت مراقبت باشد
ممکن است فکر کنید که برای جلوگیری از مشکلات حافظه هنوز هم وقت است.

اما مطالعات پزشکان در انجمن ملی مغز و اعصاب انگلستان نشان داد که اولین نشانه های فعالیت عصبی و میزان و انتقال عصبی در سن سی سالگی شروع می شود و در چهل سالگی، آرام آرام زوال سلول های مغز شروع می شود.

البته، فراموشی چیز عجیب و غریب در انسان نیست، و همه انسان ها چیزهایی را فراموش می کنند و این اتفاق طبیعی است.

اما فراموشکاری وضعیتی است که در آن تقریبا همه چیز را فراموش می کند و ذهن او مانند تخته سیاه است که همه چیز را که بر روی آن نوشته شده است فورا پاک می کند.

ورزش عضلانی مغز
راه های دیگری برای حرکت مغز وجود دارد؛ در زیر، ما به شما راه هایی برای کار کردن مغز و حفظ آن از خطرات آینده ارائه می دهیم

در حدود ۱۵ دقیقه در سرعت بسیار بالایی حرکت کنید، سرعتی که به راحتی نمی توانید صحبت کنید.

مطالعه انجام شده در ژاپن نشان داده است افرادی که پیاده روی یا پیاده روی روزانه خود را به طور روزانه انجام می دهند کمتر احتمال دارد به آلزایمر دچار شوند.

در سریع ترین سرعت ممکن سوزاندن کربوهیدرات، ضربان قلب، آرامش و غیره به دست خواهدآمد.

پس از پیاده روی، سعی کنید تمام کلماتی که گفته اید را به خاطر بسپارید.

ورزش عضلات مغز خود را انجام دهید
شما قطعا متوجه شده اید که سلامتی بدن شما در اینده مهم است.

اما راه دیگری برای بیمه شدن مغز شما وجود دارد.

از مغز به عنوان یک عضله در بدن خود استفاده کنید.

چگونه عضلات خود را سالم نگه دارید؟

با کار با آنها، همین کار را برای مغز خود انجام دهید.

هرچه بیشتر مغزتان را به کار بگیرید، احتمالا کمتر به زوال عقل و آلزایمر دچار خواهید شد.

نتایج مطالعات منتشر شده در مجله نشان می دهد افرادی که حداقل نه ساله تحصیل کرده اند علاوه بر این، کار آنها بستگی به تحقیق و مطالعه دارد هشتاد درصد کمتر از افرادی با زیر پنج سال تحصیلات تکمیلی که با تحقیق و مطالعه سر و کار نداشته اند مبتلا به زوال عقل و آلزایمر هستند.

یکی دیگر از نکته جالب توجه، همانطور که مطالعات در هلند و بلژیک نشان می دهد، افرادی که مشاغل پیچیده ای دارند، به ویژه کسانی که کارشان نظارت بر دیگران و مدیریت آنهاست و کارشان به چالش های ذهنی نیاز دارد، کمتر از دیگران آلزایمر می گیرند.

بنابراین شما می توانید از ذهن خود استفاده کنید، خواندن و سپس تکرار آنچه که خواندید، تصورات خود را بنویسید، نقاشی کنید و بازی های ذهنی را انجام دهید.


اگر می خواهید به الزایمر مبتلا نشوید حتما...
مغز سالم به قلب سالم بستگی دارد
خوشبختانه شما می توانید کارهای زیادی برای کمک به مغز خود انجام دهید، به عنوان مثال، هر گونه اقدامی که قلب شما را تقویت خواهد کرد نیز به مغز شما کمک خواهد کرد.

قلب شما خون را به کل بدن حمل می کند و اکسیژن را به تمام بافت ها منتقل می کند.

طبیعی است که مشکل در قلب باعث اختلال در تحویل اکسیژن به بافت ها (و به عنوان مثال، بافت مغزی) و مشکلات بعدی است.

براساس مطالعات انجام شده،

بیشتر جوانان مبتلا به زوال عقل،
فراموشی و مشکلات ذهنی،
اضافه وزن،
دیابت یا افرادی که دچار سکته مغزی می شوند،
احتمال بیشتری دارند که دمانس یا آلزایمر را نسبت به دیگران داشته باشند.

این نکات نشان می دهد که شما می توانید با پیروی از سلامتی، خود را در سال های بعد از آن مصون نگه دارید.

اگر فشار خونتان را پایین نگه دارید و سطح گلوکز خون شما همیشه در حد مطلوب باشد، همیشه به اندازه کافی ورزش کنید تا وزن خود را حفظ نکنید، به احتمال بسیار زیاد، الزایمر به سراغ شما نخواهد آمد.

از لثه ها مراقبت کنید
مشکل لثه و خونریزی ان به معنای افزایش احتمال ابتلا به آلزایمر در آینده است.

مطالعات نشان داده است افرادی که دچار مشکلات لثه و بهداشت دهان بوده و سلامت ان را رعایت نمی کنند بیشتر احتمال دارد که حافظه و مشکلات شناختی در آینده را تجربه کنند.

بین سلامت لثه ها و سلامت قلب رابطه قوی وجود دارد و شاید فقدان سلامت قلب در افراد مبتلا به مشکلات لثه علت مشکلات حافظه در آینده است.

منبع:کانون مشاوران ایران-اگر می خواهید به الزایمر مبتلا نشوید حتما…



:: برچسب‌ها: آلزایمر , پیشگیری از آلزایمر , علائم بیماری آلزایمر ,
:: بازدید از این مطلب : 102
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 30 شهريور 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

بسیاری از افراد تمایل دارند تا یک جلسه مشاوره خانواده را مورد بررسی قرار دهند و ببینند که در این جلسه مشاوره خانواده چه اتفاقاتی رخ می دهد و چه مواردی رد و بدل می شود.

یاد بگیرید چگونه از شر اختلافات خلاص شوید و تنها وقت خود را صرف کنید و مهم تر از اطمینان از اینکه بعد از ان، مشکلات شما تکرار نخواهند شد.


در این جلسه مشاوره خانواده چه اتفاقاتی رخ می دهد؟
او به شما (به طور کامل) اعتماد ندارد.
او مشکوک است که شما به تمام زنان اطراف خود نگاه می کنید. چرا؟

احتمالا به این دلیل که شما چشم چران هستید و بنابراین شما جنس مخالف را در نظر می گیرید.

در عوض، او حسادت می کند.

بله، شما به زنان نگاه می کنید، اما ناخواسته و مختصر.

در نهایت، با دیدن زنان، سخت افزار مغز شما کاری انجام می دهد که قبلا برنامه ریزی شده است.

این به معنی ردیابی این زنان نیست.

همسر شما باید این را بداند و درک کند.

راه حل
او را با دوستان دیگر خود دعوت کنید و به او نشان دهید که چشمان شما مشکلی ندارد.

به او نشان دهید که توجه به افراد جذاب طبیعی است.

با غفلت از نشان دادن این اقدام، این غریزه انسانی را به پایین ترین سطح خطرناک خود کاهش می دهید.

شما نیاز به زمان بیشتری برای تنهایی دارید.
با گذشت زمان قابل توجهی با یکدیگر، سخت است که خودتان را جدا کنید.

صمیمیت و محبت هنوز وجود دارد، اما شما احساس می کنید که بدون آن باید صرف وقت کنید.

راه حل
زمان را صرف بهترین ها کنید.

فقط بر روی نیمکت ننشسته و تلویزیون را با یکدیگر تماشا کنید، زیرا شما هیچ کاری انجام نداده اید.

یک قرار ملاقات رسمی را مرتب کنید: او را به یک رستوران برده و سپس به یک کافه بروید.

در شب شما برنامه ای ندارید و او پیشنهاد می کند که با هم بمانید، به او بگویید هنگامی است که شما نیاز به استراحت و کاهش استرس برای روز بعد را دارید.

شما همچنین می توانید وی را تشویق کنید که وقت خود را با دوستان خود صرف کنید و یا سرگرمی های جدیدی را ارائه دهید.

این به شما فرصتی می دهد تا زمانی که شما او را ملاقات می کنید چیزی جدید را انتظار داشته باشید.

اگر سرگرمی های جدید می خواهید شانس تماشای فوتبال را امتحان کنید. درسته؟

سایت “مشاورانه” با همکاری برترین روانشناسان ایران به ارائه خدمات مشاوره خانواده ، ازدواج ، مشاوره تلفنی ، مشاوره طلاق ، ارائه تست روانشناسی و شخصیت شناسی با پاسخ تحلیل و هوشمند ، مشاوره روانشناسی ، جنسی ، استفاده از جدیدترین روش تشخیص و درمان اختلال روانی: افسردگی، اضطراب، بیش فعالی، شب ادراری، دو قطبی و غیره پرداخته است.

شما دائما در حال مبارزه هستید.
هنگامی که اختلافات کوچک به جنگ تمام عیار تبدیل می شود احتمال وقوع رابطه بسیار بالا است.

لذت بردن از خواب بر روی میل نیست.

راه حل
از ابتدا اختلافات را پایان دهید. آیا موضوع واقعا ارزش بحث دارد؟ اگر شما دارید، سعی کنید مشکل را از دیدگاه خود بررسی کنید.

با دقت گوش کنید و بشنوید.

این اطلاعات را نادیده نگیرید این اقدام موجب می شود تا او به طور متقابل به کلمات شما گوش دهد و آنها را در نظر بگیرد.

اختلاف نظر در مورد مسائل مالی
اگر شما با هم زندگی می کنید، چه کسی امور مالی را مدیریت می کند؟

آیا شما همیشه وقتی که بیرون می روید، این کار را یک نفرتان انجام می دهد؟ شما ممکن است تصور کنید او از شما سو استفاده می کند.

در بلند مدت چنین سوالاتی می توانند موانع زندگی شما را ایجاد کنند و گاهی اوقات متاسفانه ناراحتی نفرت و تدریجی ایجاد خواهند کرد.

راه حل
یک حساب بانکی مشترک را برای هزینه هایی که هر دو شما مشترکا دارید باز کنید.

در غیر این صورت، از دست یا پرداخت صورتحساب با استفاده از ابزار برای بازگرداندن تعادل مالی به هر راه که شما انتخاب می کنید.

شغل شما فقط برای برنامه ریزی مالی نیست، بلکه برای حفظ رابطه شما است.

منبع:کانون مشاوران ایران-در این جلسه مشاوره خانواده چه اتفاقاتی رخ می دهد؟



:: برچسب‌ها: جلسه مشاوره خانواده , مشاوره , مشاوره خانواده ,
:: بازدید از این مطلب : 112
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 30 شهريور 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

حواس پرتی کودک و فراموش کاری کودک گاه به گاه امری طبیعی است که ممکن است برای هر کسی پیش بیاید اما اگر فرزندتان دایما وسیله ای را فراموش کند، کتابش را در خانه جا بگذارد و یا با تلفن های مکرر از جانب مدرسه، از شما درخواست کند تا وسایلش را به مدرسه ببرید چه؟

اگر فرزندی دارید که سال های اولیه ی ورود به مدرسه را پشت سر می گذارد، ممکن است این مساله بیشتر نیز باشد و شما را خسته و کلافه کند.

علاوه بر این، فراموش کاری کودکان، برای والدین هزینه های زیاد دیگری نیز دارد و غالبا بسیار گران تمام می شود. ممکن است مجبور شوید در یک روز کاری شلوغ، مرخصی بگیرید تا کفش ورزشی فرزندتان را به او برسانید و بسیاری نمونه های دیگر.

به عنوان اولین گام لازم است بدانید که به خاطر آوردن و برنامه ریزی کردن، مهارت هایی هستند که نیازمند پرورش اند.

در ادامه با نکاتی آشنا خواهید شد تا از فراموش کاری های بعدی جلوگیری کنید.

آیا فراموش کاری کودکان طبیعی است؟

فراموش کاری و حواس پرتی مداوم و افراطی می تواند نشانه ای از اختلال نقص توجه باشد.

بنابراین در صورتی که فرزندتان الگوی مداومی از فراموش کردن و یا بی توجهی نشان می دهد، لازم است تا با یک مشاور حوزه ی نقص توجه در ارتباط باشید.

استرس و اضطراب نیز می توانند از علایم تشدید کننده ی حواس پرتی در کودکان باشند.

در صورتی که فرزندتان با مسایل آزاردهنده ای در خانه و یا مدرسه درگیر باشد، ممکن است آن را در غالب حواس پرتی بروز دهد.

در موارد دیگر، فراموش کاری کودک می تواند صرفا نشانه ای از فراموش کاری باشد که از طریق آموزش و نکات زیر قابل حل است.

 

۱.یک الگوی سازنده و برنامه ای عملیاتی ترتیب دهید که روند استقلال و مسئولیت‌پذیری را پرورش دهد.
در صورتی که خدو شما فردی فراموشکار و بی برنامه باشید، فرزندتان برنامه ریزی و تمرکز حواس را از چه منبعی یاد خواهد گرفت؟

اولین گام برای پیشگیری از فراموش کاری کودکان آن است که خودتان الگویی سازنده باشید.

فرزندتان نیازمند آن است که روال برنامه ریزی روزانه ی شما را ببیند تا ضرورت آن را بهتر درک کند.

علاوه برآن، لازم است تا برنامه ای عملیاتی ترتیب دهید تا مسئولیت پذیری افزایش یابد.

به عنوان مثال بجای آنکه هر شب از فرزندتان بپرسید ” کتابت را برداشتی، دفترت چی ؟ و…” به او کمک کنید تا هر شب، قبل از خواب، لیستی از وسایل ضروری روز بعد تهیه کند و در کنار آن ها علامت تیک بزند.

به مرور کودک تان نه تنها فراموش کاری نمی کند بلکه مسئولیت شخصی خود در قبال امور روزانه اش را نیز خواهد پذیرفت.

به کودک حواس پرت جای مشخصی برای نگهداری اشیائش بدهید.
اطمینان حاصل کنید که کودک جالباسی اختصاصی و جای به‌خصوص برای اسباب‌بازی‌ها و کتاب‌هایش دارد.

می توانید به این جاهای اختصاصی برچسب بزنید و از همان ابتدا از آن‌ها به ‌طور مداوم استفاده کنید.

کودک از شما تقلید خواهد کرد و درنتیجه، مهارت‌های سازمان‌دهی‌اش رشد خواهند کرد.

تشویق کردن را فراموش نکنید.
وقتی که کودک حواس پرت به دنبال چیزی می‌گردد و آن را در جای مخصوصش پیدا می‌کند، او را برای قرار دادن شیء در جای مناسب تشویق کنید.

برای افزایش اثربخشی، می توانید هنگامی‌که فرزندتان لباسش را به جالباسی آویزان می‌کند و یا یک اسباب‌بازی را در جای خودش قرار می‌دهد، نکاتی را دربارۀ بازدهی کارش و اینکه دفعۀ بعد چقدر راحتتر به اسباب بازی اش دسترسی خواهد داشت ذکر کنید.

اجازه دهید تا فرزندتان پیامدهای طبیعی فراموش کردن را تجربه کند.
درست است که جاگذاشتن برخی وسایل می تواند برای شما هم ناراحت کننده باشد اما بخاطر داشته باشید که مسئولیت فراموشی وسایل کودک تان به عهده ی خودش است.

منبع:کانون مشاوران ایران-با کودک حواس پرت و فراموش کار چگونه برخورد کنیم؟



:: برچسب‌ها: حواس پرتی کودک , فراموش کاری کودکان , برخورد با کودک حواس پرت ,
:: بازدید از این مطلب : 92
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 30 شهريور 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

تبریک می گوییم اگر فردی را دوست دارید و دوست داشته باشید.

چقدر خوب است که کسی شما را بسیار دوست دارد که می خواهید زندگی خود را با او قسمت کنید.

با این حال، گاهی اوقات ممکن است ساده تر از آن باشد که شما فکر می کنید و خوبی و دوستی تبدیل به یک نگرانی ارتباطی شود.

خوشبختانه راه های زیادی برای دوست داشتن همسر شما وجود دارد و ابراز علاقه خود را به کمک آنها برای حفظ عشق خود روشن کرده و ارزشمند بودن همسر خود را نشان می دهید.

با بیست و پنج راه برای ابراز علاقه خود به همسرتان، با آنها ارتباط برقرار کنید. برای دانستن دقیق این موارد می توانید به مرکز مشاوره خانواده مراجعه کنید.

یک فرد کلیشه ای نباشید
هیچ کاری انجام ندهید که هر کسی می کند و ادعا می کند که عاشقانه است.

این ممکن است عجیب و غریب باشد، به خصوص در مواردی که دوستش دارید، اما به ما اعتماد کنید.

اگر یک گل خریداری می کنید، شکلات و شام گران بها با روحیه تان سازگار نیست، شما مجبور نیستید این کار را بکنید.

خبر مهم تر این است که همه دختران همیشه از این برنامه ها لذت خواهند برد.

همه مثل هم نیستند وقت خود را صرف کنید، فکر کنید و سعی کنید ابراز علاقه خود را به همسر خود طوری نشان دهید که هر دو واقعا از آن لذت ببرید.

به عنوان مثال، همسر شما ممکن است بیشتر از داشتن یک هدیه از رفتن به طبیعت لذت ببرد.

گاهی اوقات به جای او در حال انجام مسئولیت های سختش باشیم
این ممکن است برای شما عجیب و غریب باشد، اما در کار سخت مداخله با همسرتان ممکن است برای او بسیار جذاب باشد.

به عنوان مثال، در برخی از شب ها شما می توانید ظرف ها را بشویید و اجازه دهید او از این کار تکراری و خسته کننده خلاص شود.

غذای مورد علاقه همسر خود را آماده کنید
غذا موثرتر از آنچه مردم فکر می کنند می باشد.

بله، این فقط همین است که همه ما باید برای زنده ماندن غذا بخوریم.

اما هدف این بخش، صرفا خود غذا نیست.

پس چرا شما فکر می کنید که در تمام جشن ها و اپیزودهای یک عامل غذایی مهم وجود دارد؟

بعد از یک روز طولانی هیچ چیز بهتر از خروج از کار نیست و دیدن همسرتان نه تنها برای شام خوب است، بلکه شام ​​مورد علاقه او مهم است.

می بینید؟ گاهی اوقات بیان علاقه به همسر خیلی پیچیده نیست.


جملات احساسی برای نشان دادن علاقه به همسر
سفارش غذا در خارج از منزل
هیچ مشکلی برای سفارش علاقه همسر تان وجود ندارد پس یک رستوران را که او به غذای ان علاقه مند است نشان کنید.

این روش می تواند بسیار عاشقانه تر هم باشد.

شما می توانید با هم در خانه راحت باشید و در هنگام غذا خوردن می توانید از مسائل روزانه فارغ شوید.

بیرون رفتن دو نفری برای شام
شما هر دو می توانید بیرون بروید و از رستوران لذت ببرید.

قصد داشته باشید او را در عشق خود غرق کنید یا او را دوست داشته باشید دوباره مراقب باشید که از کلیشه ها خارج شوید.

منبع:کانون مشاوران ایران-جملات احساسی برای نشان دادن علاقه به همسر



:: برچسب‌ها: جملات احساسی , نشان دادن علاقه به همسر , علاقه به همسر ,
:: بازدید از این مطلب : 103
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 30 شهريور 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

آیا کودکان دبستانی به اندازه نوجوانان محرومیت از خواب دارند؟

در این صورت، آیا آنها باز هم باید زودتر شروع به تحصیل کنند؟

توصیه های موجود در مورد میزان خواب کودکان سنین مختلف باید براساس اتفاق نظر حکم های متخصصان باشد. گروهبندی های سنی اساساً مطلق هستند و برای هر گروه سنی دامنه های سنی پیشنهاد می شود که حاکی از تفاوت های فردی در نیاز به خواب است. غیر از دانستن آنکه کودکان سنین بالاتر به طور متوسط ساعات خواب کمتری در مقایسه با خردسالان دارند، فقط تقریب های حدودی معطوف به نیاز به خواب شده است. من به تازگی نتایجی از مطالعات فراتحلیلی را خلاصه وار تلخیص کردم، یافته های این مطالعه که از ابزارهای سنجش عینی استفاده کرده بود نشان داد که میانگین محرومیت از خواب برای تمام رده های سنی نشان از سیر نزولی کمتر از اتمام بازه های سنی توصیه شده داشت (گلند و همکاران،۲۰۱۸).

برای مطالعه بیشتر:

تنظیم خواب نیمروز کودکان

چگونگی برخورد با رفتارهای کودک در هنگام خواب

در مطالعه ای جدید گروبر و همکارانش(۲۰۱۸) ذکر کردند که توصیه های خواب توسط مؤسسه ملی خواب(NSF) برای کودکان دبستانی و متوسطه یک طور است؛ ۹تا۱۱ساعت. اما وقتی آنها خواب کودکان سنین ۶تا۱۱سال را به طور عینی در هفت شبانه روز پی در پی هفتگی در طی سال تحصیلی اندازه گرفتند دریافتند که کودکان سنین بالاتر درطیف سنی مذکور محرومیت از خواب کمتری داشتند. برای مثال؛ تنها۳/۵۱درصد از کودکان سنین ۱۰و۱۱سال نه تا ده ساعت را در تختخواب سپری کردند. سنجش های اکتی گرافیک “خواب واقعی” نشان داد حتی کودکان سنین پایین تر در هر طیف سنی ساعات خواب توصیه شده را می خوابند.

حال این سؤال باقی می ماند: کودکان بزرگتر خوابی کمتر از توصیه های صاحبنظران دارند یا اینکه خیل عظیمی از کودکان دبستانی به اندازه کافی نمی خوابند؟ واقعاً هیچ جواب قطعی برای این سؤال وجود ندارد اما نظر من روی تفسیر بعدی است. من شیفته نظر ایرادشده زیر توسط گروبر و همکارانش شدم:

“جمعاً یافته ها نشان می دهد که تغییرات از قبل مفروض ایجاد شده در نوجوانی با شروع دوران بلوغ در عوض می تواند در کوچکترها یعنی کودکان مدرسه رو نیز دیده شود. خواب کودکان پایه سوم و چهارم در مقایسه با همتایان کوچکتر خود دچار تأخیر زودهنگام و تغییرات فشرده تری است و این وضع در بین کودکان پایه های پنجم و ششم حد افراطی تری به خود می گیرد “. از زمان مطالعات ره گشای دکتر ماری کراسکادون در دهه ۱۹۸۰ که واقعاً به صورت یک قاعده کلی و علمی برای خواب درآمده است از این جهت که نوجوانان رسیده به سن بلوغ فاز تأخیری و دشواری در به خواب رفتن را تجربه می کنند. به دلیل آنکه مدارس متوسطه صبح خیلی زود شروع می شوند، فرض بر این است که نوجوانان دچار محرومیت از خواب مزمن شوند.

این مفروضات یک مؤسسه علمی برجسته برای جنبش سریع در به عقب انداختن زمان شروع مدارس متوسطه است. همانطور که قبلاً نیز مستند کرده ام، نواحی تحصیلی سیاستگذار در امر آغاز به کار دیرتر مدارس متوسطه تلنگری زده اند بر برنامه های ایاب و ذهاب دبستان آنچنان که مدارس ابتدایی زودتر شروع شوند. تحقیقات خیلی کمی در اثربخشی یا عدم اثربخشی شروع زودهنگام مدارس ابتدایی و در نتیجه کمتر خوابیدن و نیز تحقیقات کمی در تعیین اینکه عملکرد تحصیلی ضعیف ناشی از بیخوابی است یا خیر، صورت گرفته است.

اما نتایج گروبر و همکارانش و این نتیجه گیری ها باید دست کم فرصتی برای تعمق ما باشد. اگر کودکان کمتر از سن تعیین شده در بازه ۶تا۱۱سال می خوابند احتمال دارد که آنها با این حال نیز ساعاتی ناکافی می خوابند در صورتی که اکثر قریب به اتفاق کودکان ۱۰و ۱۱ساله در فاز پیش از بلوغ قرار دارند. گروبر و همکاران اشاره ای به زمانی به عنوان الگوی همگانی شروع مدارس نکردند اما آنها بیدارشدن بین ساعات۶:۱۸ و ۶:۳۰ صبح را خاطر نشان ساختند. با شروع مدارس قبل از۷:۳۰دقیقه صبح کودکان مجبورند برای لباس پوشیدن، صبحانه خوردن و رفتن به مدرسه خیلی زودتر از خواب بیدار شوند. ضمن آنکه توصیه آکادمی پزشکی اطفال آمریکا در خصوص اینکه مدارس نباید زودتر از ۸:۳۰ صبح شروع شود قابل فهم است، اما آیا هیچ گونه توجیهی برای تعمیم بیشتر این توصیه ها به مدارس ابتدایی وجود ندارد؟

منبع:کانون مشاوران ایران-مسئله کلاس های صبح زود در کودکان دبستانی



:: برچسب‌ها: کلاس صبح زود , خواب کودکان , کودکان دبستانی ,
:: بازدید از این مطلب : 103
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 30 شهريور 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

شغل مناسب برای اختلالات روان و شخصیت چیست؟ فواید اختلالات روان و شخصیت در موفق شغلی شناسایی شد. از شما می خواهیم که این مطلب را برای تمام دوستان خود ارسال کنید. متاسفانه افراد از اختلالات شخصت و روان خود می ترسیدن و به همین دلیل برای درمان و کنترل اقدام نمی کنند. در صورتی که درمان و شناخت آن ها، به فرد کمک می کند تا در شغل و رابطه خود بهبود ایجاد کند.

اختلالات روان و شخصیت
اختلالات روان و شخصیت نیز می‌توانند ژنتیکی یا غیرژنتیکی باشند. اختلالات روانی به الگوهای رفتاری یا فکری غیرطبیعی اشاره دارند که می‌توانند بر خلق‌وخو، افکار و رفتار فرد تأثیر بگذارند.

اختلالات روان
برخی از اختلالات روانی رایج عبارتند از:

افسردگی
اضطراب
اختلال دوقطبی
اسکیزوفرنی
وسواس
اختلالات خوردن
اختلالات سوء مصرف مواد
اختلالات شخصیت
اختلالات شخصیت نیز الگوی ثابت رفتارها و الگوهای فکری هستند که می‌توانند بر روابط، کار و سایر جنبه‌های زندگی فرد تأثیر بگذارند. برخی از اختلالات شخصیت رایج عبارتند از:

اختلال شخصیت ضد اجتماعی
اختلال شخصیت مرزی
اختلال شخصیت خودشیفته
اختلال شخصیت پارانوئید
اختلال شخصیت اجتنابی
عوامل ژنتیکی و محیطی می‌توانند در ایجاد اختلالات روان و شخصیت نقش داشته باشند. عوامل ژنتیکی می‌توانند بر نحوه پردازش مغز اطلاعات و نحوه واکنش به استرس تأثیر بگذارند. عوامل محیطی مانند سوء استفاده، تروما و فقدان حمایت اجتماعی نیز می‌توانند خطر ابتلا به اختلالات روان و شخصیت را افزایش دهند.

اختلالات روان و شخصیت می‌توانند تأثیر قابل توجهی بر زندگی فرد داشته باشند. آنها می‌توانند منجر به مشکلات در روابط، کار، مدرسه و سایر جنبه‌های زندگی شوند. اگر فکر می‌کنید ممکن است دچار اختلال روان یا شخصیت باشید، مهم است که با یک متخصص پزشکی مشورت کنید. آنها می‌توانند به شما کمک کنند تا اختلال خود را تشخیص دهید و بهترین گزینه‌های درمانی را برای شما تعیین کنید.

برخی از گزینه‌های درمانی برای اختلالات روان و شخصیت عبارتند از:
دارو درمانی
روان درمانی
گروه درمانی
نوروتراپی
آموزش مهارت‌های زندگی
با درمان مناسب، افراد مبتلا به اختلالات روان و شخصیت می‌توانند زندگی کامل و رضایت‌بخشی داشته باشند.

بله، درست است. هر کدام از اختلالات روانی و شخصیت می‌توانند جنبه‌های مثبتی نیز داشته باشند. به عنوان مثال، افراد مبتلا به اختلال دوقطبی اغلب دارای خلاقیت و بینش بالایی هستند. افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی ممکن است بسیار حساس و همدلی‌آمیز باشند. افراد مبتلا به اختلال شخصیت خودشیفته ممکن است بسیار با اعتماد به نفس و جاه‌طلب باشند.

البته، مهم است که به یاد داشته باشید که اختلالات روانی و شخصیت می‌توانند تأثیرات منفی قابل توجهی نیز داشته باشند. اگر فکر می‌کنید ممکن است دچار اختلال روان یا شخصیت باشید، مهم است که با یک روانپزشک مشورت کنید. آنها می‌توانند به شما کمک کنند تا اختلال خود را تشخیص دهید و بهترین گزینه‌های درمانی را برای شما تعیین کنید.

شغل مناسب برای اختلالات روان و شخصیت
جنبه های مثبت اختلالات روان و شخصیت چیست؟

در اینجا برخی از نمونه‌های نحوه استفاده از جنبه‌های مثبت اختلالات روانی و شخصیت آورده شده است:

افراد مبتلا به اختلال دوقطبی ممکن است از خلاقیت و بینش خود برای ایجاد هنر، موسیقی یا ادبیات استفاده کنند.
افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی ممکن است از حساسیت و همدلی خود برای کمک به دیگران استفاده کنند.
افراد مبتلا به اختلال شخصیت خودشیفته ممکن است از اعتماد به نفس و جاه‌طلبی خود برای دستیابی به اهداف خود استفاده کنند.
البته، مهم است که این جنبه‌های مثبت را به گونه‌ای مدیریت کنید که تأثیرات منفی اختلال را کاهش دهد. به عنوان مثال، افراد مبتلا به اختلال دوقطبی ممکن است نیاز به دارو درمانی یا روان درمانی داشته باشند تا از نوسانات خلقی شدید جلوگیری کنند. افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی ممکن است نیاز به آموزش مهارت‌های مقابله‌ای داشته باشند تا با احساسات شدید خود کنار بیایند. افراد مبتلا به اختلال شخصیت خودشیفته ممکن است نیاز به یادگیری همدلی با دیگران داشته باشند تا روابط سالم‌تری ایجاد کنند.

با مدیریت صحیح، افراد مبتلا به اختلالات روانی و شخصیت می‌توانند زندگی کامل و رضایت‌بخشی داشته باشند.

بله، درست است. هر کدام از اختلالات روانی و شخصیت می‌توانند جنبه‌های مثبتی نیز داشته باشند. به عنوان مثال، افراد مبتلا به اختلال دوقطبی اغلب دارای خلاقیت و بینش بالایی هستند. افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی ممکن است بسیار حساس و همدلی‌آمیز باشند. افراد مبتلا به اختلال شخصیت خودشیفته ممکن است بسیار با اعتماد به نفس و جاه‌طلب باشند.

شغل مناسب شخصیت‌های ضداجتماعی
شخصیت‌های ضداجتماعی معمولاً بسیار جذاب و متقاعدکننده هستند. آنها همچنین تمایل به خطرپذیری و عدم ترس از شکست دارند. این ویژگی‌ها می‌تواند آنها را به فروشندگان بسیار موفق تبدیل کند.

در اینجا برخی از مزایای داشتن شخصیت‌های ضداجتماعی در فروش آورده شده است:

آنها معمولاً بسیار جذاب و متقاعدکننده هستند.
آنها معمولاً در برقراری ارتباط با افراد مختلف مهارت دارند.
آنها معمولاً در شناسایی نیازهای مشتریان و ارائه راه‌حل‌های مناسب مهارت دارند.
آنها معمولاً در مذاکره و دستیابی به توافقات موفق هستند.
البته، شخصیت‌های ضداجتماعی نیز می‌توانند چالش‌هایی را در فروش ایجاد کنند. آنها ممکن است از ارزش‌های اخلاقی و اخلاقی غافل شوند و در نتیجه رفتارهای غیراخلاقی را انجام دهند. آنها همچنین ممکن است درک ضعیفی از احساسات دیگران داشته باشند و در نتیجه روابط سالمی ایجاد نکنند(منبع).

مهم است که کارفرمایان از مزایا و چالش‌های داشتن شخصیت‌های ضداجتماعی در فروش آگاه باشند. آنها می‌توانند با ایجاد یک محیط اخلاقی و تشویق به تمرکز بر جنبه‌های مثبت، به حداکثر رساندن تأثیر مثبت شخصیت‌های ضداجتماعی کمک کنند.

در اینجا چند نکته برای کمک به شخصیت‌های ضداجتماعی در فروش آورده شده است:

آنها را تشویق کنید تا در کارهایی که مهارت و علاقه به آنها دارند، شرکت کنند.
به آنها بازخورد مثبت بدهید و به آنها کمک کنید تا روی نقاط قوت خود تمرکز کنند.
به آنها کمک کنید تا احساسات دیگران را درک کنند و روابط سالمی ایجاد کنند.
با حمایت مناسب، شخصیت‌های ضداجتماعی می‌توانند فروشندگان ارزشمندی باشند که به موفقیت سازمان کمک می‌کنند.

منبع:کانون مشاوران ایران-شغل مناسب برای اختلالات روان و شخصیت



:: برچسب‌ها: اختلالات روان , شخصیت خودشیفته , اختلالات شخصیت ,
:: بازدید از این مطلب : 100
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 30 شهريور 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

مطالعه بخش مهمی از موفقیت تحصیلی است اما بسیاری از افراد به دنبال مشاوره تحصیلی کنکور می روند.

اما گاهی اوقات سخت است که وقت کافی برای مطالعه پیدا کنید.

برنامه ریزی درسی
برنامه ریزی درسی برای درس خواندن می تواند به شما کمک کند تا به اهداف تحصیلی خود برسید. یک برنامه ریزی درسی خوب باید شامل موارد زیر باشد:

اهداف واضح و قابل اندازه گیری: اولین قدم در برنامه ریزی درسی، تعیین اهداف واضح و قابل اندازه گیری است. به عنوان مثال، هدف شما ممکن است این باشد که نمره ۱۸ از ۲۰ در آزمون ریاضی بعدی خود بگیرید.
زمانبندی مشخص: پس از تعیین اهداف خود، باید یک زمانبندی مشخص برای رسیدن به آنها تعیین کنید. این زمانبندی باید انعطاف پذیر باشد تا بتوانید تغییرات لازم را در صورت نیاز ایجاد کنید.
تقسیم وظایف بزرگ به وظایف کوچکتر: وظایف بزرگ می توانند دلهره آور و غیرقابل دستیابی به نظر برسند. برای مقابله با این مشکل، می توانید آنها را به وظایف کوچکتر و قابل مدیریت تر تقسیم کنید. این به شما کمک می کند تا احساس پیشرفت کنید و انگیزه خود را حفظ کنید.
فضای مطالعه مناسب: داشتن یک فضای مطالعه مناسب برای درس خواندن مهم است. این فضا باید ساکت، راحت و بدون حواس پرتی باشد.
مدیریت زمان: مدیریت زمان یک مهارت مهم برای موفقیت تحصیلی است. یاد بگیرید که چگونه زمان خود را به طور موثر مدیریت کنید تا بتوانید برای مطالعه، انجام تکالیف و استراحت کافی داشته باشید(منبع).
نکات حیاتی برنامه ریزی درسی موفق
در اینجا چند نکته اضافی برای برنامه ریزی درسی برای درس خواندن آورده شده است:

با برنامه ریزی درسی خود انعطاف پذیر باشید. برنامه های درسی همیشه طبق برنامه پیش نمی روند. اگر متوجه شدید که نمی توانید به برنامه خود پایبند باشید، تغییرات لازم را ایجاد کنید.
از تکنیک های مطالعه موثر استفاده کنید. تکنیک های مطالعه مختلفی وجود دارد که می تواند به شما در یادگیری بهتر کمک کند. آزمایش کنید تا ببینید کدام تکنیک ها برای شما بهتر کار می کنند.
از منابع آموزشی مختلف استفاده کنید. منابع آموزشی مختلفی در دسترس است که می تواند به شما در یادگیری کمک کند. از کتاب ها، مقالات، وب سایت ها و سایر منابع استفاده کنید تا درک خود را از مطالب تقویت کنید.
از کمک بگیرید. اگر به کمک نیاز دارید، از معلمان، والدین یا همکلاسی های خود کمک بگیرید. آنها می توانند به شما در درک مطالب، ایجاد برنامه درسی و مدیریت زمان کمک کنند.
با پیروی از این نکات، می توانید یک برنامه ریزی درسی موثر برای درس خواندن ایجاد کنید که به شما کمک کند تا به اهداف تحصیلی خود برسید.

استعدادیابی تحصیل برای اولین اولین بار در ایران
اول استعداد خودتو شناسایی کن بعد با انگیزه ادامه بدهید.

مرکز مشاوره ستاره ایرانیان برای اولین بار با کمک آزمون ها نوین و دستگاه های نوین استعداد و قابلیت های مغزی شما شناسایی کرده و می توانید با چشمی باز به راه خود ادامه دهید. برای آگاهی بیشتر می توانید ویدیو استعدادیابی تحصیلی را مشاهده کنید.

یک راه مطمئن برای موفقیت در تحصیل، داشتن یک برنامه ریزی درسی منسجم است.
یک برنامه درسی مناسب می تواند ضامن موفقیت باشد، حتی اگر بسیاری از آنچه ما فکر می کنیم دشوار باشد.

نه تنها باید اولویت دروس را برنامه ریزی کنید، بلکه باید به طرز صریح عمل کنید که شما مسئولیت های دیگر خود را نسبت به خانواده و دوستان خود نادیده نگیرید.

و نیازی نیست که سرگرمی خود را به همین ترتیب ترک کنید.

در نهایت، با اندکی تفکر و کمی فعالیت بیشتر، شما برای انجام یک برنامه درسی مناسب و دستیابی به اهداف آموزشی خود دچار مشکل نخواهید شد.

همراه با این مقاله گام به گام به نحوه برنامه ریزی و یادگیری با انرژی و زمان مناسب برای دستیابی به تمام اهداف مطالعه خود بپردازید.

چگونه برنامه ریزی یک دوره؛ راهنمایی برای خواندن بهتر

مرحله ۱: برنامه های خود را تایپ کنید
فهرستی از همه چیزهایی را که برای تحصیل نیاز دارید، لیست کنید
اولین قدم برای برنامه ریزی برنامه درسی این است که همه موضوعات و موارد مورد نیاز برای تحصیل را فهرست کنید.


تعهدات خود را و چیزهایی که باید انجام دهید را بر روی کاغذ بنویسید.
این به شما در ایده ها و در مورد آنچه که باید انجام دهید، کمک خواهد کرد.
اگر امتحان دارید، آنها را به عنوان یک اولویت مطالعه کنید.

تمرین و برنامه ریزی درسی

چگونه درس بخوانیم برنامه ریزی درست درسی
آنچه را که برای هر درس یا امتحان نیاز دارید انجام دهید
ابتدا تمام موضوعاتی که باید خواند را بنویسید.
اکنون آنچه را که باید برای هر موضوع انجام دهید ببینید.
شاید زمان لازم برای اختصاص یک دوره یا فرایند برگزاری یک کلاس خاص هر هفته تغییر کند.
این تغییرات شانس شما برای یافتن دوره های است که می توانید برای مطالعه از آنها استفاده کنید.
اگر شما یک کتاب آموزشی یا یک کتاب برای بررسی دوره دارید از آن برای تکمیل لیست ارائه شده خود استفاده کنید.
صرفه جویی در وقت برای مطالعه مهم است.
وقت خود را برای بررسی یادداشت های خود در نظر بگیرید.
زمان برای راهنمایی و مطالعه امتحانات خود داشته باشید

منبع:کانون مشاوران ایران-یک برنامه ریزی درسی فوق العاده برای درس خواندن



:: برچسب‌ها: برنامه ریزی درسی , موفقیت تحصیلی , موفقیت در تحصیل ,
:: بازدید از این مطلب : 131
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 20 شهريور 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

۲۲ داستان آموزنده جدید کودکانه برای شما آماده کردیم امیدواریم مفید باشد. این داستان ها همگی جدید هستند و همیشه به این داستان ها اضافه می کنیم. سایت کودک و نوجوان را در گوشی خود ذخیره کنید.

داستان های آموزنده
داستان دوست داشتن حیوانات
یکی بود، یکی نبود، یه روز یه پسر کوچولو به اسم علی بود که خیلی کنجکاو بود. علی همیشه دوست داشت چیزهای جدید یاد بگیره و می‌خواست همه چیز رو بدونه. یه روز، علی داشت توی خونه بازی می‌کرد که یه کتاب دید که رویش نوشته بود “دنیای حیوانات”. علی خیلی کنجکاو شد که داخل کتاب رو ببینه، پس کتاب رو باز کرد و شروع به خوندن کرد.

علی چیزهای خیلی جالبی در مورد حیوانات یاد گرفت. یاد گرفت که حیوانات شکل و اندازه‌های مختلفی دارند، در جاهای مختلفی زندگی می‌کنند و غذاهای مختلفی می‌خورند. علی خیلی از کتاب لذت برد و تصمیم گرفت که بیشتر در مورد حیوانات مطالعه کنه.

روز بعد، علی به کتابخانه رفت و چند تا کتاب دیگه در مورد حیوانات گرفت. علی با دقت کتاب‌ها رو خوند و یاد گرفت که حیوانات خیلی چیزهای جالبی برای گفتن دارند. علی خیلی از اینکه می‌تونست در مورد حیوانات بیشتر بدونه خوشحال بود.

یک روز، علی با پدرش به پارک رفت. علی در پارک یه گربه، یه سگ، یه پرنده و یه ماهی دید. علی خیلی از دیدن حیوانات واقعی خوشحال شد. علی با حیوانات پارک بازی کرد و کلی خوش گذشت.

علی از اون روز به بعد، همیشه به حیوانات علاقه داشت و دوست داشت بیشتر در موردشون بدونه. علی به بقیه بچه‌ها هم در مورد حیوانات می‌گفت و بهشون کمک می‌کرد که بیشتر در موردشون بدونن.

اینم یه داستان آموزنده برای کودکان. امیدوارم خوشتون اومده باشه.

این داستان به کودکان یاد میده که کنجکاوی خیلی خوبه و باعث میشه که بیشتر در مورد دنیای اطرافشون بدونن. همچنین این داستان به کودکان یاد میده که حیوانات موجودات جالبی هستن که باید ازشون محافظت کنیم.


داستان آموزنده کودکان رفتار با حیوانات
داستان آموزنده راستگویی
در یک سرزمین دور، یک دختر کوچولو به نام سارا زندگی می‌کرد. سارا خیلی راستگو بود. راستگویی در این سرزمین خیلی مهم بود. مردم به راستگوها اعتماد می‌کردند و به آنها احترام می‌گذاشتند.

یک روز، سارا داشت توی جنگل قدم می‌زد که یک گرگ رو دید. گرگ داشت به یک بچه گوسفند حمله می‌کرد. سارا خیلی ترسیده بود، اما می‌دونست که باید کاری کنه. سارا شروع کرد به جیغ کشیدن و کمک خواستن.

یک شکارچی که داشت از نزدیکی رد می‌شد، صدای جیغ سارا رو شنید. شکارچی اومد و گرگ رو از بچه گوسفند دور کرد. بچه گوسفند خیلی از سارا تشکر کرد.

شکارچی از سارا پرسید که چطوری از گرگ خبردار شدی. سارا به شکارچی گفت که گرگ رو دید، اما نترسیده بود که اگر راستش رو بگه، شکارچی بهش نخندد. شکارچی خیلی از راستگویی سارا تعجب کرد و بهش گفت که خیلی دختر شجاعی هستی.

سارا از شکارچی تشکر کرد و به راهش ادامه داد. سارا خیلی خوشحال بود که تونسته بود به بچه گوسفند کمک کنه. سارا می‌دونست که راستگویی همیشه ارزشمنده، حتی اگر خطرناک باشه.

در این نسخه اصلاح شده، سارا به خاطر ترسش از شکارچی دروغ می‌گه. این کارش باعث می‌شه که شکارچی بهش شک کنه و به بچه گوسفند کمک نکنه. اما سارا در نهایت تصمیم می‌گیره که راستش رو بگه. این کارش باعث می‌شه که شکارچی بهش احترام بگذاره و به بچه گوسفند کمک کنه.

معجزه مشارکت در کارها (باب اسفنجی و پاتریک)
در یک شهر زیردریایی زیبا به نام بیکینی باتم، پسری به نام باب اسفنجی زندگی می‌کرد. باب اسفنجی یک اسفنج دریایی مهربان و شاد بود که دوست داشت با دوستانش بازی کند.

بیکینی باتم یک شهر پر از رنگ و زیبایی بود. خانه‌ها و مغازه‌ها از جنس مرجان و صدف ساخته شده بودند. درختان و گیاهان شهر همیشه سرسبز و پربار بودند.

روزها به همین منوال سپری می‌شد تا اینکه یک روز، یک طوفان بزرگ به بیکینی باتم رسید. طوفان آنقدر شدید بود که همه خانه‌ها و مغازه‌ها را تخریب کرد.

باد شدید، درختان و گیاهان شهر را از ریشه کند و به دریا انداخت. باران شدید، خیابان‌های شهر را پر از گل و لای کرد.

باب اسفنجی و دوستانش، که شامل پاتریک ستاره دریایی، اختاپوس هشت پا و سندی فاکس بودند، از دیدن این صحنه بسیار ناراحت شدند. آنها تصمیم گرفتند که به هم کمک کنند تا شهر را بازسازی کنند.

باب اسفنجی و پاتریک به کمک اختاپوس رفتند تا درختان و گیاهان شهر را دوباره بکارند. آنها با هم، خاک را نرم کردند و درختان و گیاهان را در زمین کاشتند.

سندی هم به کمک حیوانات شهر رفت تا آنها را از گرسنگی نجات دهد. او با خود غذا و آب آورد و به حیوانات داد.

با کمک هم، آنها توانستند شهر را به حالت قبلی خود بازگردانند. همه مردم شهر از آنها تشکر کردند و گفتند که آنها بهترین دوستان هستند.

باب اسفنجی و دوستانش فهمیدند که مشارکت چقدر مهم است. آنها یاد گرفتند که با کمک هم می‌توانند هر کاری را انجام دهند.

امیدوارم این داستان مورد پسند شما قرار گرفته باشد.

منبع:کانون مشاوران ایران-۲۲ داستان آموزنده جدید کودکانه



:: برچسب‌ها: داستان آموزنده جدید , داستان آموزنده , داستان آموزنده جدید کودکانه ,
:: بازدید از این مطلب : 124
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 20 شهريور 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

علائم عمومی افسردگی در نوجوانان دختر و پسر بسیار زیاد می باشد.

در ادامه مباحث ابتدا با تغییرات و نشانه های عمده افسردگی در نوجوانان و جوانان شروع می کنیم.

تغییر در عادات غذا خوردن و برنامه خواب (خوردن و خواب بسیار زیاد یا بسیار کم)
تغییرات قابل توجه در وزن (افزایش یا کاهش)
عدم تمایل به حضور در مدرسه یا کاهش عملکرد مدرسه
حذف، ترک دوستان یا اعضای خانواده
اضطراب، تنش ناگهانی
بی اعتقادی یا اضطراب عمومی
واکنش شدید به انتقاد، حتی انتقاد سازنده
عزت نفس یا گناه
مشکلات غیر معمول با مقامات قدرت
بی اعتنایی و امتناع از شرکت در سرگرمی و کار گروهی که قبلا مورد علاقه آنها بوده است.
کم تمرکز، فراموشی
احساس آزاد و گناهکار بودن.
شکایات موفقیت آمیز بیماری در سلامت کامل بدن
عدم انگیزه و اشتیاق برای زندگی روزمره
استفاده از مواد مخدر و الکل
فکر کردن درباره خودکشی یا بیان آن

علائم افسردگی در نوجوانان دختر و پسر و راه تشخیص آن
علل افسردگی نوجوانان
دلایل بسیاری برای افسردگی در نوجوانان وجود دارد.

رایج ترین دلایل این امر عبارتند از:
یک فاجعه بزرگ در زندگی، مانند مرگ یک عضو خانواده نزدیک، جدایی والدین، رابطه با دوست جنس مخالف، حرکت به مدرسه یا محله جدید .
نادیده گرفتن نیازهای احساسی و فیزیکی، جدا شدن از یک حمایت مهم در زندگی، بدرفتاری با دیگران، کاهش عزت نفس.
بسیاری از تغییرات که در یک زمان بسیار کوتاه اتفاق می افتد می تواند موجب افسردگی شود.
برای برخی از نوجوانان، حتی یک تغییر بزرگ در یک مرحله از زندگی می تواند به افسردگی منجر شود.
استرس روانشناختی، به ویژه هنگامی که نوجوان حمایت کمی از والدین، سایر اعضای خانواده یا دوستان خود دریافت می کند.
حوادث ناگوار قبلی یا تجربیاتی مانند سوء استفاده جنسی، سوء استفاده عمومی و سایر تجربیات وحشتناکی که در دوران کودکی اتفاق افتاده است و دوباره در نوجوانی به یاد می آیند.
بسیاری از کودکان می توانند چنین وقایع را به موقع درک کنند، اما آنها را در ذهن نگه دارند.
همانطور که همه چیز رشد می کند، این اتفاقات و تجربیات واضح تر و معانی جدیدی می گیرند.
تغییرات در بلوغ باعث احساس افسردگی زیر بالینی می شود.
استفاده از مواد مخدر یا مواد دیگری مانند این می تواند تغییرات در فرآیندهای شیمیایی مغز را ایجاد کند که در بسیاری از موارد باعث افسردگی می شود.
برخی معتقدند که بعضی از مشکلات پزشکی مانند کم کاری تیروئید، بر عملکرد هورمون ها و تعادل روحیه افراد تأثیر می گذارد.
علائم فیزیکی مزمن نیز می تواند موجب افسردگی شود.
در بسیاری از موارد افسردگی ناشی از مشکلات پزشکی پس از درمان از بین می رود.
افسردگی یک اختلال ژنتیکی است و نوجوانانی که اعضای خانواده آنها افسرده هستند، در معرض خطر بیشتر بیماری هستند.


اختلال افسردگی

تمامی مقالات معتبر و جدید در مورد افسردگی و راه تشخیص و درمان

آمار و داده های موجود
افسردگی شایع ترین اختلال یا بیماری روانی در میان نوجوانان و بزرگسالان است.

آمار زیر نشان می دهد که با توجه به این مسئله مهم و ضروری است.

حدود بیست درصد افراد افسردگی را به عنوان نوجوانان تجربه می کنند.

در ده الی پانزده درصد از نوجوانان، علائم افسردگی مداوم هستند.

حدود پنج درصد از نوجوانان به طور دائمی از افسردگی شدید رنج می برند.

حدود هشت و سه درصد از نوجوانان افسردگی را حداقل یک سال تجربه می کنند.

بسیاری از نوجوانان بیش از یک بار افسرده می شوند.

بیست تا چهل درصد از آنها افسردگی بیش از یک بار در دو سال متوالی در حال گسترش هستند و هفتاد درصد آنها بیش از یک بار قبل از رسیدن به بزرگسالی افسرده می شوند.

منبع:کانون مشاوران ایران-علائم افسردگی در نوجوانان دختر و پسر و راه تشخیص آن



:: برچسب‌ها: افسردگی در نوجوانان , علائم افسردگی , نوجوان افسرده ,
:: بازدید از این مطلب : 130
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 20 شهريور 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

۱۰۰ داستان آموزنده جدید کودکانه برای شما آماده کردیم امیدواریم مفید باشد. این داستان ها همگی جدید هستند و همیشه به این داستان ها اضافه می کنیم. سایت کودک و نوجوان را در گوشی خود ذخیره کنید.

فهرست مطالب

داستان های آموزنده
داستان دوست داشتن حیوانات
یکی بود، یکی نبود، یه روز یه پسر کوچولو به اسم علی بود که خیلی کنجکاو بود. علی همیشه دوست داشت چیزهای جدید یاد بگیره و می‌خواست همه چیز رو بدونه. یه روز، علی داشت توی خونه بازی می‌کرد که یه کتاب دید که رویش نوشته بود “دنیای حیوانات”. علی خیلی کنجکاو شد که داخل کتاب رو ببینه، پس کتاب رو باز کرد و شروع به خوندن کرد.

علی چیزهای خیلی جالبی در مورد حیوانات یاد گرفت. یاد گرفت که حیوانات شکل و اندازه‌های مختلفی دارند، در جاهای مختلفی زندگی می‌کنند و غذاهای مختلفی می‌خورند. علی خیلی از کتاب لذت برد و تصمیم گرفت که بیشتر در مورد حیوانات مطالعه کنه.

روز بعد، علی به کتابخانه رفت و چند تا کتاب دیگه در مورد حیوانات گرفت. علی با دقت کتاب‌ها رو خوند و یاد گرفت که حیوانات خیلی چیزهای جالبی برای گفتن دارند. علی خیلی از اینکه می‌تونست در مورد حیوانات بیشتر بدونه خوشحال بود.

یک روز، علی با پدرش به پارک رفت. علی در پارک یه گربه، یه سگ، یه پرنده و یه ماهی دید. علی خیلی از دیدن حیوانات واقعی خوشحال شد. علی با حیوانات پارک بازی کرد و کلی خوش گذشت.

علی از اون روز به بعد، همیشه به حیوانات علاقه داشت و دوست داشت بیشتر در موردشون بدونه. علی به بقیه بچه‌ها هم در مورد حیوانات می‌گفت و بهشون کمک می‌کرد که بیشتر در موردشون بدونن.

اینم یه داستان آموزنده برای کودکان. امیدوارم خوشتون اومده باشه.

این داستان به کودکان یاد میده که کنجکاوی خیلی خوبه و باعث میشه که بیشتر در مورد دنیای اطرافشون بدونن. همچنین این داستان به کودکان یاد میده که حیوانات موجودات جالبی هستن که باید ازشون محافظت کنیم.

داستان آموزنده راستگویی
در یک سرزمین دور، یک دختر کوچولو به نام سارا زندگی می‌کرد. سارا خیلی راستگو بود. راستگویی در این سرزمین خیلی مهم بود. مردم به راستگوها اعتماد می‌کردند و به آنها احترام می‌گذاشتند.

یک روز، سارا داشت توی جنگل قدم می‌زد که یک گرگ رو دید. گرگ داشت به یک بچه گوسفند حمله می‌کرد. سارا خیلی ترسیده بود، اما می‌دونست که باید کاری کنه. سارا شروع کرد به جیغ کشیدن و کمک خواستن.

یک شکارچی که داشت از نزدیکی رد می‌شد، صدای جیغ سارا رو شنید. شکارچی اومد و گرگ رو از بچه گوسفند دور کرد. بچه گوسفند خیلی از سارا تشکر کرد.

شکارچی از سارا پرسید که چطوری از گرگ خبردار شدی. سارا به شکارچی گفت که گرگ رو دید، اما نترسیده بود که اگر راستش رو بگه، شکارچی بهش نخندد. شکارچی خیلی از راستگویی سارا تعجب کرد و بهش گفت که خیلی دختر شجاعی هستی.

سارا از شکارچی تشکر کرد و به راهش ادامه داد. سارا خیلی خوشحال بود که تونسته بود به بچه گوسفند کمک کنه. سارا می‌دونست که راستگویی همیشه ارزشمنده، حتی اگر خطرناک باشه.

در این نسخه اصلاح شده، سارا به خاطر ترسش از شکارچی دروغ می‌گه. این کارش باعث می‌شه که شکارچی بهش شک کنه و به بچه گوسفند کمک نکنه. اما سارا در نهایت تصمیم می‌گیره که راستش رو بگه. این کارش باعث می‌شه که شکارچی بهش احترام بگذاره و به بچه گوسفند کمک کنه.

معجزه مشارکت در کارها (باب اسفنجی و پاتریک)
در یک شهر زیردریایی زیبا به نام بیکینی باتم، پسری به نام باب اسفنجی زندگی می‌کرد. باب اسفنجی یک اسفنج دریایی مهربان و شاد بود که دوست داشت با دوستانش بازی کند.

بیکینی باتم یک شهر پر از رنگ و زیبایی بود. خانه‌ها و مغازه‌ها از جنس مرجان و صدف ساخته شده بودند. درختان و گیاهان شهر همیشه سرسبز و پربار بودند.

روزها به همین منوال سپری می‌شد تا اینکه یک روز، یک طوفان بزرگ به بیکینی باتم رسید. طوفان آنقدر شدید بود که همه خانه‌ها و مغازه‌ها را تخریب کرد.

باد شدید، درختان و گیاهان شهر را از ریشه کند و به دریا انداخت. باران شدید، خیابان‌های شهر را پر از گل و لای کرد.

باب اسفنجی و دوستانش، که شامل پاتریک ستاره دریایی، اختاپوس هشت پا و سندی فاکس بودند، از دیدن این صحنه بسیار ناراحت شدند. آنها تصمیم گرفتند که به هم کمک کنند تا شهر را بازسازی کنند.

باب اسفنجی و پاتریک به کمک اختاپوس رفتند تا درختان و گیاهان شهر را دوباره بکارند. آنها با هم، خاک را نرم کردند و درختان و گیاهان را در زمین کاشتند.

سندی هم به کمک حیوانات شهر رفت تا آنها را از گرسنگی نجات دهد. او با خود غذا و آب آورد و به حیوانات داد.

با کمک هم، آنها توانستند شهر را به حالت قبلی خود بازگردانند. همه مردم شهر از آنها تشکر کردند و گفتند که آنها بهترین دوستان هستند.

باب اسفنجی و دوستانش فهمیدند که مشارکت چقدر مهم است. آنها یاد گرفتند که با کمک هم می‌توانند هر کاری را انجام دهند.

امیدوارم این داستان مورد پسند شما قرار گرفته باشد.

داستان کمک به والدین
یکی بود، یکی نبود، یه روز یه دختر کوچولو به اسم سارا بود که خیلی دوست داشت به والدینش کمک کنه. سارا همیشه سعی می‌کرد که کارایی که از دستش برمیاد رو انجام بده.

یه روز، سارا داشت با پدرش توی باغچه کار می‌کرد. پدر سارا داشت گل‌ها رو آب می‌داد. سارا از پدرش پرسید که می‌تونه بهش کمک کنه. پدر سارا گفت که البته که می‌تونه.

سارا با خوشحالی شروع کرد به آب دادن به گل‌ها. سارا خیلی با دقت آب می‌داد تا گل‌ها خراب نشن. پدر سارا خیلی از سارا تشکر کرد.

بعد از اینکه کارشون تموم شد، سارا گفت که می‌خواد یه غذای خوشمزه درست کنه. مادر سارا خیلی خوشحال شد. مادر سارا به سارا گفت که می‌تونه بهش کمک کنه.

سارا و مادرش با هم دست به کار شدن و یه غذای خوشمزه درست کردن. سارا خیلی خوب کمک کرد و غذا خیلی خوشمزه شد. پدر و مادر سارا خیلی از غذای سارا خوششون اومد.

سارا خیلی خوشحال بود که تونسته به والدینش کمک کنه. سارا می‌دونست که کمک به والدین خیلی مهمه و باعث خوشحالیشون می‌شه.

اینم یه داستان کودکان در مورد کمک به والدین. امیدوارم خوشتون اومده باشه.

این داستان به کودکان یاد می‌ده که کمک به والدین خیلی مهمه و باعث خوشحالیشون می‌شه. همچنین این داستان به کودکان یاد می‌ده که باید از توانایی‌هاشون برای کمک به دیگران استفاده کنن.

داستان آموزنده درس خودن
یکی بود، یکی نبود، یه روز یه پسر کوچولو به اسم علی بود که خیلی درسخوان بود. علی همیشه دوست داشت درس بخونه و نمرات خوبی بگیره.

علی هر روز بعد از مدرسه، درسش رو می‌خونده. علی درس‌هاش رو خیلی خوب می‌فهمید و به سوالات معلمش خیلی خوب جواب می‌داد.

علی از درس خوندن لذت می‌برد و به آینده‌اش امیدوار بود. علی می‌دونست که درس خوندن باعث می‌شه که بتونه در آینده شغل خوبی پیدا کنه و به موفقیت برسه.

علی در کلاس درس همیشه با دقت گوش می‌داد و سوالات معلمش رو می‌پرسید. علی همیشه تکالیف مدرسه‌اش رو با دقت انجام می‌داد.

علی در درس‌های ریاضی، علوم، فارسی و زبان انگلیسی خیلی خوب بود. علی همیشه در امتحانات مدرسه نمرات خوبی می‌گرفت.

علی دوست داشت که یک دانشمند یا مهندس بشه. علی می‌خواست که به مردم کمک کنه و دنیا رو به جای بهتری تبدیل کنه.

علی می‌دونست که برای رسیدن به اهدافش باید خیلی تلاش کنه. علی هر روز بیشتر از قبل درس می‌خوند و تمرین می‌کرد.

یک روز، علی در مسابقه علمی مدرسه شرکت کرد. علی در این مسابقه یک اختراع جدید رو ارائه داد. اختراع علی خیلی جالب بود و همه از اون تعجب کردند.

علی در مسابقه علمی مدرسه اول شد. معلمان و دانش‌آموزان مدرسه خیلی از علی تعریف کردند.

علی خیلی خوشحال بود که در مسابقه علمی مدرسه اول شده بود. علی می‌دونست که این موفقیت، نتیجه تلاش و پشتکارش بوده است.

علی از اون روز به بعد، بیشتر از قبل درس می‌خوند و تمرین می‌کرد. علی می‌خواست که در آینده به یک دانشمند یا مهندس بزرگ تبدیل بشه و به مردم کمک کنه.

اینم یه داستان کودکانه طولانی تر در مورد درس خوندن. امیدوارم خوشتون اومده باشه.

این داستان به کودکان یاد می‌ده که درس خوندن مهمه و باعث می‌شه که به موفقیت برسند. همچنین این داستان به کودکان یاد می‌ده که باید برای رسیدن به موفقیت تلاش کنند.

در این داستان، علی با تلاش و پشتکارش به موفقیت رسید. او به کودکان یاد می‌ده که اگر بخواهند، می‌تونند به هر چیزی که می‌خوان برسن.

منبع:کانون مشاوران ایران-۱۰۰ داستان آموزنده جدید کودکانه



:: برچسب‌ها: داستان های آموزنده کودکان , قصه کودکان , قصه شب کودکان ,
:: بازدید از این مطلب : 123
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 20 شهريور 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

با شکاکیت همسر چه کنیم؟ شک و بی اعتمادی قاتل ازدواج است.

یک همسر یا شوهر، که مشکوک است، به زمین و زمان و خصوصا همسرش، با عینک بدبینی نگاه می کند و بسیار در معرض سوء تفاهم رفتار دیگران است.

چنین فردی حتی به روزمره ترین امور زندگی، مانند خرید همسرش، شک می کند و دائما سعی می کند همسرش را با توهمات بدبینانه سرزنش کند.

طرف دیگر معمولا با نگرانی از این بی اعتمادی احساس ناراحتی می کند و در موارد حاد تصمیم می گیرد که طلاق بگیرد و جدا شود.

در این مقاله در مورد این موضوع، به ویژه با کسانی که زندگی مشترک خود را به دلیل سوء ظن بی پروا همسر خود در آستانه فروپاشی می بینند صحبت می کنیم.


همسرم خیلی شکاک است. چه باید کرد؟
شکاکیت همسر
در زیر، با ما همراه شوید تا دانش لازم را درباره نگرش همسر شکاک پیدا کنید.

شما عامل سوء ظن همسر نیستید
قبل از هر چیز، سعی کنید قبول کنید که شما علت شک و تردید همسرتان نیستید، یا اگر شما چیزی برای انجام آن دارید، توانایی های شما خیلی زیاد نیست.

به عنوان مثال، همسرتان عادت دائمی چک کردن تماس های تلفنی و یا پیام های تلگرام را دارد، اما باید بدانید که شما علت چنین رفتارهایی نیستید، اما سوء ظن همسر شما به خاطر نگرش های مختلف او است، به این معنی که او به دنبال حوادثی متفاوت از زندگی دیگران است.

شوهر که با سوء ظن آلوده نیست، هیچ مشکلی در صحبت کردن با همسرش با همکاران مردش نمی بیند، اما شوهر مشکوک ممکن است از یک گفتگوی معمولی، داستان داستان عاشقانه و توهمات غیر منطقی برای خود بسازد.

بعید است که بتوانید به چنین افرادی ثابت کنید که ادراک آنها غلط است و آنها باید نگاه خود را تغییر دهند، بنابراین بهتر است که سوء ظن همسر خود را شخصی نکنید.

در حقیقت، گرایش شدید شکاکان به خیانت، نشان دهنده یک احساس ناامنی یا عدم استقلال است که سبب می شود دیگران گمراه و گناهکار شوند تا سوء ظن و بی اعتمادی خود را توجیه کنند.

درست است که سوء ظن همسر شما، حتی اگر شما نماینده او نیستید، در نهایت شما را متوجه خواهد کرد، اما سعی کنید سوالات و پاسخ های همسر خود را تا آنجا که ممکن است پاسخ دهید و به خودتان آسیب نرسانید.

سخنان همسر خود را بشنوید
بگذارید طرف دیگر بداند که می تواند احساساتش را به شما بگوید.

ترس ها و نگرانی های او را بشنوید و سعی کنید کشف کنید که این احساسات منفی از چه قرار است.

وقتی همسرتان به شما می آموزد و می تواند مسائل را با شما مطرح کند، او تشویق خواهد شد تا عواطف منفی و ترس های غیر قابل توجیه را کنار بگذارد.

حالت تدفاعی نگیرید
هنگامی که همسرتان چند بار از شما سوال می کند، مثلا کسی که با او صحبت می کنید و با آن صحبت می کنید، هر لحظه ممکن است صبر شما سرشار شود، اما به جای دفاع از خود، به آرامش برسید.

اگر شما در میان کلمات همسرتان پرش یا حرکت کنید و واکنش های خود را نشان دهید، تنها چیزها را بدتر می کنید و سوء ظن همسرتان را تشدید می کنید.

در عوض، حسادت همسر خود را در نظر بگیرید.

گفته هایی مانند “وای دوباره دوباره شروع نکن ” یا “واقعا معایبی که فکر می کنید نیست” فقط طرف دیگر اشتباه می کند هیچ کدام از مشکلات شما را حل نمی کند.

به جای این جملات تحریک آمیز، اجازه دهید همسر شما صحبت کند و فرصتی برای شنیدن داشته باشد.

وقتی که تمام کلمات همسرتان را می شنوید، می توانید موضع خود را بیان کنید.

در مورد رفتار خود مراقب باشید
شاید گاهی اوقات شما بدون اضطراب به عنوان بهانه ای برای همسر خود عمل می کنید.

به عنوان مثال، کسی که ساعت ها با ساعت تلفنی صحبت می کند یا با گوشی ور می رود، سوء ظن همسرش ممکن است فقط ناشی از رفتار غیر متعارف او باشد.

ممکن است فکر کنید که چنین رفتارهایی بهانه ای برای سوء ظن نیستند، اما این احتمال را می دهد که طرف دیگر این رفتارها را نشانه های مخفی ببیند.

برای جلوگیری از این شک و تردید، باید سعی کنید شکاف های رابطه تان را پر کنید و اعتماد همسر خود را با صحبت کردن در مورد دلیل رفتار خود جذب کنید.درباره انواع اختلال روانی

خلق و خوی خود را فراموش نکنید
آسان نیست اعتراف کنید که هر روز باید با سوء ظن همسر خود مواجه شوید، اما این اشتباه گمراه کننده را نادیده نگیرید، روزتان را خراب نکنید یا به ان صدمه نزنید.

به خاطر داشته باشید که تنها می توانید احساسات خود را کنترل کنید و در کنترل احساسات دیگران نباشید.

بنابراین قدرت را که می توانید به احساسات خود اعمال کنید نادیده نگیرید.

فراموش نکنید که شما مسئول احساسات خود هستید و همسرتان نمی تواند بدون اینکه از خودتان سوال کند ناراحت نشود یا باعث ناراحتی شما شود.

یکی از ویژگی های منفی در زوجین که می تواند زمینه ساز به وجود آمدن اختلافات بسیار زیادی در طول زندگی مشترک برای زن و شوهر باشد شکاکیت آنهاست.

در واقع شکاکیت یکی از طرفین نسبت به فرد دیگری می توانند باعث آزرده شدن فرد مقابل و نیز خود فرد شود.

لذا شکاکیت همسر را می توان به عنوان یکی از معضلات مهم به خصوص در زندگی های مشترک کنونی در میان جوانان دانست.

شاید علت اصلی شکاکیت همسر را بتوان به شرایط فرهنگی و اجتماعی جامعه نیز نسبت داد چرا که به دلیل وجود روابط مخفی در برخی خانواده ها که متاسفانه روزبه روز نیز در حال افزایش است.

شکاکیت همسران زیاد شده است.
شک همسر نه تنها خود فرد را مورد آزار و اذیت قرار می دهد بلکه طرف مقابلش را نیز اذیت می کند چرا که یکی از ویژگی های آنها چک کردن مداوم طرف مقابل است و در این لحظات همواره طرف مقابل تصور می کند که آیا کار اشتباهی انجام داده است که همسر او در حال چک کردن اوست.

منبع:کانون مشاوران ایران-همسرم خیلی شکاک است. با شکاکیت همسر چه باید کرد؟



:: برچسب‌ها: همسر , شکاکیت همسر , همسر شکاک ,
:: بازدید از این مطلب : 116
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 20 شهريور 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

مغز کودکان دارای اختلال نقص توجه و بیش فعالی فقر پروتئینی را نشان می دهد

تحقیقات جدید در کودکان با بیش فعالی و کمبود توجه به فقر مواد شیمیایی مورد نیاز در خون این کودکان پی بردند. به نظر می رسد کودکان با بیش فعالی و کمبود توجه، حدود۵۰ درصد سطوح پایین تری از آمینو اسید یا به اصطلاح تریپتوفان؛ پروتئین عامل تولید دوپامین، نورآدرنالین و استروتونین؛ و نیز یک مؤلفه مهم برای توجه و یادگیری دارند. جسیکا جاناسون از دانشگاه اربرو سویس به همراه تیم تحقیقاتی اش در پی بررسی فرضیه تفاوت بین انتقال پروتئین هاس تریپتوفان، تیروسین و آلانین در کودکان ADHD بودند، از آنجایی که این آمینو اسیدها مواد متشکله شیمیایی مغز و دخیل در ابتلای به ADHD محسوب می شوند. آنها سلول های بافتی پیوندی یا فیبروبلاست های ۱۴ پسر ۶ تا۱۲سال دارایADHD را تحلیل کردند و به این نتیجه رسیدند که توانایی سلولی برای انتقال تریپتوفان در پسرانADHD نسبت به دیگر پسران کمتر است.

جانستون بیان کرد این یافته ها اختلالات بیوشیمیایی بیشتر در مغز افراد ADHD را در مقایسه با دانسته های قبلی نشان می دهد. وی اذعان می کند “این نشان دهنده چندین ماده مخابره گر بسیار مهم در ADHD است که این وضع در آینده می تواند موجب راهگشای واردات داروهای دیگری نسبت به داروهای در دسترس کنونی باشد “. جانستون تمرکز کاری خود را بر تحلیل مواد انتقال دهنده مهم در مغز برشمرد. سطوح بسیار پایین این مواد ممکن است دلیل پشتوانه ایجاد شرایطی از قبیل ADHD باشد.

برای مطالعه بیشتر:

فرزندپروری برای کودک بیش فعال

آیا تغذیه روی بیش فعالی کودکان موثر است؟

او گفت احتمالاً این یافته ها به معنای آنست که مغز سروتونین کمتری را تولید می کند. تاکنون عمدتاً تمرکز بر ماده انتقال دهنده دوپامین و نورآدرنالین در درمان پزشکی ADHD بوده است. اما اگر سطوح پایین سروتونین نیز عامل مشترک باشد داروهای دیگر ممکن است برای درمان موفقیت آمیز لازم باشد.

میزان پایین سرتونین با تکانشگری بیشتر ارتباط دارد که نشانه اصلیADHD است. او بر این باوراست که بررسی بیشتر سروتونین در افراد ADHD و اختلال رفتارهای آشوب زا بسیار مهم است.

همچنین کودکان گروه ADHD آمینو اسید آلانین بیشتری در سلول های فیبروبلاست مغز منتقل شد. متخصصان می گویند مشخص نیست این آمینو اسید چقدر بر ADHD اثردارد اما به نظر آنها شاید بر انتقال امینواسیدهای مهم دیگر برای فعالیت نرمال مغز تأثیرگذار باشد.

به طور قابل توجهی انتقال بیشتری از آلانین در کودکان اوتیستیک یافت شده است و در بررسی نُه پسر و دو دختر مبتلا به اوتیسم نمونه های فیبروبلاست ظرفیت فوق العاده ای برای انتقال آلانین را نشان دادند. محققان بیان کردند این افزایش انتقال در سطح غشای سلول ممکن است بر انتقال چندین آمینواسید دیگر در سطح سد خونی-مغزی تأثیر بگذارد و آنها نیز اضافه کردندکه معناداری این یافته ها باید بیشتر مورد کنکاش قرار گیرد. هیچ گونه تفاوتی در کار آمینواسید تریوسین در نمونه های پسران دارای ADHD دیده نشد که به نظر متخصصان فعالیت تریپتوفان در پسران در شرایط بدونADHD علت تفاوت بود. اما آنها فکر می کنند که این می تواند به معنای تغییر در تریپتوفان باشد که با تبدیل کلی تر در عملکرد یاخته سلولی ADHDها ارتباط دارد. تغییرات مشابه در یاخته های سلولی در اختلالات روانی دیگر مانند اسکیزوفرنی و اختلال دوقطبی دیده شده است.

سرپرست تیم دکتر نیکولاس ونیزولوس برشمرد که سطوح کاهشی شدید گیرنده های استیل کولین نیز در پسران ADHD دیده شد. این فقدان می تواند منجر به مشکلاتی در تمرکز و یادگیری شود. داروهای بهبود دهنده سطوح استیل کولین هم اکنون موجودند و در حال حاضر در درمان بیماری آلزایمر به کار برده می شوند. جزئیات کامل این مطالعه در مجله کارکردهای مغز و رفتار منشتر شده است.

دکتر ونیزیلوس اضافه کرد “من درحال انجام تحقیقی در مورد بیمارهای روانی و اختلالات کارکردی در سطوح سلولی هستم”. فرض بر این است که بسیاری از اینها نتیجه سطوح بسیار پایین مواد انتقال دهنده مهم در مغز باشند، بنابراین تحلیل بیوشیمی سلولی به ما در درک فرآیندهای سهیم در این تغییرات کمک می کند.

این مطالعه به دلیل نمونه کوچکی از بیماران و آن هم فقط جامعه پسران با محدودیت آماری مواجه شد. اما این تیم نتیجه گرفتند “کودکانADHD ممکن است دسترسی کمتری به تریپتوفان و دستیابی بیشتری به آلانین در مغز داشته باشند”. دسترسی پذیری فزاینده تریپتوفان در مغز ممکن است علت اختلالات در سیستم انتقال دهنده عصبی ساختارهای سروتونرژیک، عامل ثانویه در تغییرات در سیستم کته کولامنرژیک (که فعالیت دوپامین را پوشش می دهد) باشد.

بدین ترتیب این اکتشافات جدید با مطالعه قبلی همسو است که در آن ژن ها باADHD ارتباط دارند که از آن جمله چندین ژن مرتبط با سیستم کته کولامینرژیک را در بر می گیرد.

منبع:کانون مشاوران ایران-بررسی مغز کودکان با نقص توجه و بیش فعالی



:: برچسب‌ها: تربیت کودک بیش فعال , کودک بیش فعال , بیش فعالی کودک ,
:: بازدید از این مطلب : 126
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 20 شهريور 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

پول اجازه ی برآورده کردن نیازهای اساسی را به ما می دهد برای خرید غذا، سرپناه، و پرداخت هزینه برای مراقبت های بهداشتی. برآوردن این نیازها ضروری است، و اگر ما پول کافی برای انجام این کارها نداشته باشیم، بهزیستی ما آسیب می بیند.

فراتراز این، “تام راث” در کتاب خود پیرامون تندرستی چنین می گوید: پول می تواند با دادن قدرت کنترل به ما درباره ی اینکه چگونه وقتمان را بگذرانیم، شادی های کوتاه مدت مان را افزایش دهد”. برای مثال، می تواند برای ما گزینه هایی همچون زندگی نزدیک تر به محل کار، کار کمتر، و صرف زمان بیشتر برای فعالیت های اوقات فراغت با دوستانمان فراهم کند. پول می تواند زندگی ما را آسان تر کند.

اما در حقیقت ما از پول برای خرید وقت آزاد بیشتر استفاده نمی کنیم، در عوض ما آن را صرف خرید اموال گران قیمت تر می کنیم.

یک سرگذشت
زنی در مرکز شهر به عنوان خریدار برای یک خرده فروش بزرگ کار می کرد، هنگامی که او پیشرفت کرد و ترفیع یافت، او و همسرش یک خانه ی بزرگ در حومه ی شهر خریداری کردند. وی خیلی زود متوجه شد که زمان رفت و آمدش از حومه به شهر و بلعکس بیشتر شده است، با افزایش مطالباتی که وضعیت جدیدش از او طلب می کرد، همان زمان اندکی را هم که برای ورزش یا دیدار با دوستان اختصاص داده بود،از دست داد، بنابراین این فعالیت ها را کاهش داد. وقتی همسرش هم یک ترفیع خوب گرفت، آنها به این مساله فکر کردند که برای کاهش این رفت و آمدهای استرس آور از حومه به شهر، به جایی نزدیکی شهر نقل مکان کنند. اما به جای ان، تصمیم گرفتند اشپزخانه خود را مانند آشپزخانه زیبایی که درجای دیگر محله دیده بودند تغییر مدل بدهند. با وام مسکنی که آنها بدین منظور گرفتند، هزینه های ماهانه شان اضافه شد، که تمام افزایش حقوق همسرش را دربر میگرفت. همچنین آنها دیگر نمی توانستند برای استخدام کسی که دوبار درماه بیاید و خانه شان رانظافت کند هزینه ای بپردازند.

همانند این داستان، بسیاری از ما ممکن است از پولمان برای کسب حداکثر تندرستیمان استفاده نکنیم.

پول بیشتر لزوما به معنی به دست آورن خوش بختی نیست:
برخلاف آنچه که بیشتر ما باور داریم، زمانی که ما پول کافی برای خرید ضروریات زندگیمان داریم، درآمد بالاتر از آن ممکن است تاثیر قابل توجهی بر افزایش تندرستی ما نداشته باشد، حتی ممکن است دربرخی مواقع تاثیرات منفی هم داشته باشد.

داده های جالبی در حمایت از این مساله وجود دارد. برای مثال:

.درآمد سرانه در ایالت متحده آمریکا از سال 1946 تا 1990، افزایش 150 درصدی داشت. (که این امر تفاوت بسیار زیادی در قدرت خرید ایجاد کرد) اما درصد اینکه افراد خود را شاد ببینند بسیار کاهش یافته بود.

.علاوه بر این، رتبه ی افسردگی در ایالات متحده امریکا در مدت 50 سال، 10 مرتبه افزایش یافت.

.در ژاپن، بین سالهای 1958 و 1991، درآمد سرانه 6 برابر افزایش یافت، اما میزان بهزیستی ذهنی ثابت ماند.

.مردمی که مقدار زیادی پول در قرعه کشی ایالت متحده آمریکا یا استخر فوتبال در انگلستان برنده شده بودند، یک سال بعد به صورت قابل توجهی شادتر نشده بودند و نسبت به وقایع روزمره ناراضی تر بودند.

.دریافت کنندگان تسهیلاتی که در یک مطالعه کنترل شده، پول بیشتری دریافت کرده بودند، نسبت به آنهایی که مقدار معولی را دریافت کرده بودند، استرس بیشتری را تحمل می کردند.

مطالعات دیگر، بیان کردند که درآمدهای بالاتر، با سطوح بالاتر استرس، افزایش احتمال طلاق و لذت بردن کمتر از فعالیت های کوچک ارتباط دارد. رینر، محققی که بیش از 30 سال از زندگی اش را صرف مطالعه تندرستی کرده است، ادعا کرد که درآمد بیشتر ممکن است منجر به کاربیشتر، اوقات فراغت کمتر و ارتباطات قوی اجتماعی کمتری باشد. به عبارت دیگر، مزایای داشتن پول بیشتر، ممکن است به وسیله ی قربانی کردن افراد در دیگر جنبه های سلامتیشان جبران شود، همانطور که در داستن نمونه ذکر شد.

علاوه بر این، ما همیشه خودمان را با آنهایی که بهتر از ما عمل می‌کنند، مقایسه می کنیم. اگر درآمد ما بالا رود، اما درآمد شخص دیگری هم بالا رود، ما احساس شادی نمی کنیم. یک شخصی که در سال صد میلیون تومان بدست اورده است اگر دوستش در سال 150 میلیون تومان کسب کرده باشد، ناراضی خواهد بود. شما حتما به این فکر می کنید که یک افزایش 120 ملیون تومانی او را خوشحال می کند. درست است؟ خیر، اگر دوستش هم پول بیشتری کسب کند، خوشحال نمی شود. او کاملا از به دست آوردن 150 میلیون تومان ناراضی خواهد بود اگر دوستش اکنون 200 میلیون کسب کرده باشد!

بسیاری از اوقات، نارضایتی ما از شرایط مالی مان ، از فهمیدن اینکه ما به اندازه ی مردم اطرافمان پول انباشته نکرده ایم ناشی می شود.


آیا پول بر خوشبختی و بهزیستی تاثیر می گذارد؟

مادی گرایی شادی را از مردم می گیرد:
ما انسانها همیشه نمی دانیم چه چیزی ما را راضی میکند! و این بر میگ‌ردد به ارزش های جامعه ما، ما معتقدیم که پول برای ما شادی به همرا می آورد اما به عواقبی که به دنبال دارد توجهی نمی کنیم.

این حقایق را در نظر بگیرید:

.خشنودی ناشی از به دست آوردن کالاها همیشه زودگذر است، و به تدریج فراموش می شود. برای مثال، ما ممکن است واقعا برای خرید یک ماشین بزرگ تر هیجان زده باشیم، اما با گذشت زمان، آن ماشین را واگذار می کنیم. علاوه بر این، ما هنوز در حال پرداخت اقساط ماهانه خودرو هستیم، که این می تواند ما را از انجام برخی فعالیت های سرگرم کننده مثل تفریحات یا بیرون رفتن برای شام محروم کند.

.انتظارات ما بالا می رود. همانطور که درآمد ما بالا می رود، ما احساس می کنیم که به وسایل گران قیمت تری نیاز داریم و همه ی درآمد ما صرف این امیال و آرزوهای بزرگ تر می شود.به عبارت دیگر، همه ی افزایش حقوق ما صرف خرید نسخه گران تر از چیزهایی می شود که در حال حاضر داریم.

.خواسته های ما می تواند سیری ناپذیر شود- پول ما بیشتر می شود-خواسته هایمان هم بیشتر می شود. این می تواند منجر به بدهی های بزرگ و تمام استرس هایی که در پی دارد، شود.

.مادی گرایی بیشتر با افزایش تاثیرات منفی ارتباط دارد: کاهش عزت نفس، افزایش خودشیفتگی، کاهش همدلی، و افزایش روابط متناقض.

منبع:کانون مشاوران ایران-آیا پول بر خوشبختی و بهزیستی تاثیر می گذارد؟



:: برچسب‌ها: خوشبختی , بهزیستی , پول ,
:: بازدید از این مطلب : 152
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 11 شهريور 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

بر اساس مطالعه سال 1998 که توسط جفری زوبل و مارک بورزتین در مجله زنان و سلامت منتشر گردید : هفتاد و چهار درصد مردان و شصت درصد زنان گزارش دادند که در قرار عشقی با کسی که چاق است ، احساس ناراحتی خواهند کرد . افراد چاق که دارای روابط هستند همچنین با چالش های منحصر به فردی مواجه اند. اگر شما و شریکتان دارای مشکل می باشید ، به مشاور برای کار در مورد موضوعات رابطه رجوع نمایید .

شادی
مطابق با بررسی سال 1995 که تحت رهبری جفری زوبل ، باربارا رونبارک و ادوارد فرونگیلو انجام گرفت و در تحقیق چاقی چاپ گردید : همسران چاق در ازدواج هایشان نسبت به همسران دیگر کمتر شاد هستند. در واقع ، زنان چاق تمایل دارند تا در ازدواج هایشان نسبت زنان دیگر شاد تر باشند . مردانی که چاق شده اند ، به احتمال بیشتر یک سری مشکلات را در مقایسه با مردانی گزارش دادند که وزن کم می کنند در حالی که زنانی که چاق شده اند به احتمال بیشتر در مقایسه با کسانی که وزن از دست داده اند شادتر هستند.

زوبل به عنوان جامعه شناس تغذیه ای مجله کورنل و نویسنده مشترک پژوهش نشان داد که زنان چاق ممکن است در روابط زناشوییشان شاد تر هستند چون آنها دیدگاهای جامعه شناختی منفی به چاقی را درونی کرده اند. آنها ممکن است بیشتر برای ازدواجشان ارزش قایل شوند چون آنها گزینه های قرار عشقیشان را محدود می سازند. در مقایسه، مردان ممکن است ناراضی باشند چون آنها این دیدگاه های منفی را درونی نکرده اند یا چون دیدگاه هایشان آنها را برای کاهش وزن تحت فشار قرار می دهند .

 

سلامت جنسی
مطابق با مطالعه فرانسوی سال 2010 که تحت رهبری ناتالی باجوس انجام گرفت و در مجله BMJ چاپ گردید : زنان چاق در یافتن شریک جنسی نسبت به زنان با وزن عادی مشکل بیشتری دارند در حالی که مردان چاق چنین مشکلی ندارند . زنان چاق به میزان 30 درصد کمتر از زنان با وزن عادی در سال قبل شریک جنسی داشته اند . همچنین زنان چاق به احتمال کمتر خواستار خدمات کنترل تولد می باشند از اینرو احتمال داشتن حاملگی غیر منتتظره برای آنها چهار برابر می باشد . افراد چاق در بالاترین ریسک برای بیماری های دیابت ، افسردگی و بی اختیاری ادراری ناشی از استرس می باشند که همه این بیماری ها می توانند به مشکلات مرتبط با رابطه جنسی منجر گردند . همچنین مردان چاق نرخ بالاتر ناکارامدی آلت جنسی را گزارش دادند . چاقی مفرط برای هر دوجنس ممکن است به مشکلات عضلانی یا استخوان بندی منجر گردد که ممکن است رابطه جنسی را به چالش بکشاند .

بهداشت روانی
چاقی می تواند جرقه ای بر ای افسردگی ، تصویر بدن غیر طبیعی، عزت نفس پایین و کل مشکلات بهداشت روانی که می توانند برای یک رابطه زیان آوری می باشد . افسردگی می تواند سبب مشکلات متنوع در رابطه گردد . اگر شریک افسرده زندگی را رها کند ، شریک سالم ممکن است خودش را در حالت سکون بیابد و مسئولیت های مشترک نظیر پرداختن به امور مالی یا مراقبت از فرزندان را باید بر عهده بگیرد. این وضعیت می تواند باعث رنجش و خشم گردد . تصویر بدنی معیوب می تواند به رابطه آسیب وارد کند . فرد با تصویر بدن معیوب ممکن است بدنش را از شریک جنسیش پنهان کند یا برای رابطه جنسی احساس ناراحتی داشته باشد . عزت نفس پایین می تواند به رابطه آسیب بزند چون فرد چاق ممکن است از نگرانی دایمی رنج ببرد و اغلب بدنبال اطمینان مجدد می باشد .

منبع:کانون مشاوران ایران-تاثیر چاقی بر روابط زن و مرد در بزرگسالی



:: برچسب‌ها: چاقی , روابط زناشویی , سلامت جنسی ,
:: بازدید از این مطلب : 130
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 11 شهريور 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

درمان شگفت انگیز وزوز گوش، درمان قطعی وزوز گوش با ES وزوز گوش آخرین درمان وزوز گوش می باشد. به اختلال شنیدن صداهایی گفته می شود که توسط منبع خارجی ایجاد نمی شود، بلکه از داخل بدن شما می آیند.

اگر صدای زنگ یا صداهای عجیب دیگری را می شنوید، ممکن است وزوز گوش داشته باشید. این یک بیماری نسبتاً شایع است و اغلب موقتی است. اما گاهی اوقات این یک مشکل دائمی است که می تواند در شنوایی و تمرکز اختلال ایجاد کند.

وزوز گوش گاهی اوقات به عنوان «زنگ گوش» نیز شناخته می شود، اما در صورت ابتلا به این بیماری ممکن است زمزمه، خش خش، سوت، فریاد یا وزوز بشنوید.

وزوز گوش می تواند یک مشکل دائمی نباشد یا ممکن است همیشه آن را تجربه کنید. برخی افراد احساس می کنند که می توانند یاد بگیرند که با آن زندگی کنند اما برخی بسیار آسیب می بینند.

2 نوع اصلی وزوز گوش وجود دارد:

وزوز ذهنی، که فقط شما می توانید بشنوید. (این شایع ترین نوع است)
وزوز عینی، که پزشک می تواند هنگام معاینه گوش بشنود، این می تواند ناشی از مشکل رگ های خونی یا استخوان ها یا ماهیچه های گوش باشد.
مرکز مشاوره ستاره ایرانیان به درمان قطعی وزوز گوش با دستگاه تخصصی ES پرداخته که دارای گواهینامه FDA( سازمان غذا و دارو آمریکا) می باشد. رزرو وقت با شماره های ۰۲۱۲۲۳۵۴۲۸۲و ۰۲۱۲۲۲۴۷۱۰۰و ۰۹۰۳۵۶۷۳۰۵۰ و ۰۹۱۰۸۳۴۷۵۹۷ امکان پذیر است.

چه چیزی باعث وزوز گوش می شود؟
وزوز گوش ممکن است زمانی رخ دهد که مشکلی در سیستم شنوایی که از گوش ها و بخش هایی از مغز تشکیل شده است، وجود داشته باشد.

این بیماری در افرادی که دچار کم شنوایی یا سایر مشکلات گوش هستند شایع تر می باشد، اما در افرادی که شنوایی طبیعی دارند نیز می تواند رخ دهد.

هم بزرگسالان و هم کودکان می توانند وزوز گوش را تجربه کنند. افراد مسن به دلیل کاهش شنوایی مرتبط با افزایش سن بیشتر احتمال دارد وزوز گوش را تجربه کنند.

برخی از علل شایع وزوز گوش عبارتند از:

از دست دادن شنوایی
موم و جرم گوش
قرار گرفتن در معرض صداهای بلند
عفونت گوش
تومور
جراحت سر
بیماری منیر
مصرف برخی از داروها
درمان وزوز گوش | دستگاه درمان وزوز گوش
درمان قطعی وزوز گوش در مرکز مشاوره ستاره ایرانیان با دستگاه ES انجام می شود که دارای گواهینامه FDA( سازمان غذا و دارو آمریکا) انجام می شود. رزرو وقت و آگاهی از هزینه ها با شماره های ۰۲۱۲۲۳۵۴۲۸۲و ۰۲۱۲۲۲۴۷۱۰۰و ۰۹۰۳۵۶۷۳۰۵۰ و ۰۹۱۰۸۳۴۷۵۹۷ امکان پذیر است.

افراد وزوز گوش را به طور متفاوتی تجربه می کند. فرکانس وزوز گوش ممکن است کم یا زیاد باشد و حجم و زیر و بمی آن نیز در طول زمان تغییر کرده و شدت آن از فردی به فرد دیگر متفاوت است. کسانی که علائم مزمن وزوز گوش دارند ممکن است از بی خوابی رنج ببرند، برای تمرکز بیش تر تلاش کنند، به راحتی عصبانی شوند و برای برقراری ارتباط با دیگران بیش تر از حد معمول کار کنند.

کارهایی نیز وجود دارد که در کنار درمان قطعی وزوز گوش می توانید برای مدیریت وزوز گوش انجام دهید، البته توجه داشته باشید که کنترل این موارد باعثدرمان قطعی وزوز گوش نمی شود:

بررسی کنید که چه چیزی وزوز گوش را بدتر می کند و از آن اجتناب کنید.
از سکوت اجتناب کنید، با تلویزیون یا رادیو صدای پس زمینه ایجاد کنید.
آرام باشید و از استرس دوری کنید، زیرا این کار باعث بدتر شدن وزوز گوش می شود.
در مورد داروهایی که ممکن است وزوز گوش را بدتر کنند، مانند آنتی بیوتیک ها، داروهای آرتریت یا داروهای ضد افسردگی، با پزشک خود صحبت کنید.
کافئین موجود در قهوه یا چای را محدود کنید.
برای جلوگیری از بدتر شدن وزوز گوش، اگر در محیطی پر سر و صدا، مانند کارگاه ها فعالیت دارید، از گوش گیر یا هدفون برای جلوگیری از آسیب بیش تر استفاده کنید.
استراحت کافی. وزوز گوش در هنگام خستگی و بی حالی بیشتر مشخص شده و فرد را تحت تاثیر قرار می دهد. بنابراین سعی کنید برنامه خواب مشخصی داشته باشید به این منظور می توانید از مشاور کمک بگیرید، علاوه بر این اطمینان حاصل کنید که خواب کافی را دریافت می کنید.
استرس. سعی کنید راه هایی را یاد بگیرید که با کمک می آن بتوانید استرس را مدیریت و حتی کنترل کنید. می توانید در کلاس های یوگا یا مدیتیش ثبت نام کنید یا سی دی هایی تهیه کنید که به شما کمک می کنند آرامش خود را به دست بیاورید.

منبع:کانون مشاوران ایران-درمان قطعی وزوز گوش با ES | جدیدترین روش در آمریکا



:: برچسب‌ها: درمان قطعی وزوز گوش , علائم وزوز گوش , وزوز گوش ,
:: بازدید از این مطلب : 108
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 11 شهريور 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

کنترل از دور:

این بازی خود آگاه بودن را بالا می برد، چرا که بچه ها را ملزم می کند دقت کرده و مطابق دستورالعمل، رفتار بکنند.

ابزارهای مورد نیاز:

دستگاه کنترل از راه دور

نحوه انجام بازی:

برای بچه ها توضیح بدهید که شما کنترل از راه دور دارید و این کنترل دکمه هایی دارد که به این شکل کار می کند:

حرکت: حرکت به جلو با سرعت مطمئن (عادی)

حرکت سریع: حرکت کردن با سرعت

عقب رفتن: عقب رفتن محتاط

حرکت آرام: به آهستگی حرکت نمود

ایست: اتمام بازی

مکث: توقفی کوتاه

از بچه ها بخواهید که از دستورالعمل پیروی نمایند.

پیشنهاد:

بوسیله کلید مکث و حرکت آهسته، شما قادر هستید شکل های حرکت را به خصوص در زمان هایی که بچه ها بیش از حد هیجان زده هستند کنترل نمایید و آن ها را آرام کنید. بعضی وقت ها به بچه ها اجازه دهید کنترل در دست خودشان باشد. این تمرین منجر به این می شود که رفتار خود- کنترلی در آن ها تقویت شود.

بیشتر بخوانید:

انواع بازی در کودکان

بسته بازی درمانی

یک بازی برای تقویت همکاری

بازی های تقویت اعتماد به نفس

منبع:کانون مشاوران ایران-یک بازی برای بالا بردن خودآگاهی



:: برچسب‌ها: خودآگاهی در کودک , بازی در کودکان , روانشناسی کودک ,
:: بازدید از این مطلب : 173
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 10 شهريور 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

اختلال افسردگی یکی از مهم ترین اختلالات روحی در افراد است.

این اختلال سبب به وجود آمدن مشکلات زیادی مانند استرس و اضطراب به خصوص در مواقع حساس مانند روزهای قبل از کنکور برای داوطلبان کنکور می شود.

در این مقاله به بررسی این موضوع می پردازیم.

به منظور کاهش استرس و افزایش کارایی ذهن، در این چند روز شما باید یک رژیم غذایی متفاوت از قبل داشته باشید، اما نه تا زمانی که این تفاوت به پایان برسد.

اگر استرس و افسردگی کنکور دارید این مقاله را حتما مطالعه کنید.


در دوره کنکور به افسردگی و استرس مبتلا می شوید مگر...
چگونه برای کنترل استرس کنکور اقدام کنیم؟
برای کاهش استرس و افزایش بهره وری از ذهن خود، در این چند روز شما باید یک رژیم غذایی متفاوت از گذشته داشته باشید، اما نه بسیار که این تفاوت به شما اسیب بزند.

ترک برنامه های معمول، داشتن موارد سرگرم کننده یا داشتن استراحت و خوردن غذاهای مناسب ممکن است به نظر شما بستگی به امتحان نداشته باشد، اما کارشناسان چیز دیگری می گویند.

آنها در طول آخرین روزها به کاهش استرس و اضطراب کمک می کنند.

۱) خواب خوب است
متخصص تغذیه به داوطلبان توصیه می کند که به راحتی در شب بخوابند تا بهتر بخوابند و غذاهای میان وعده ای که حاوی کربوهیدرات های پیچیده مانند نان، برنج و سیب زمینی هستند نخورند.

غذا بخورند، زیرا آنها در طول روز تغذیه می کنند تا به آرامی آزاد شوند و توانایی ذهنی را افزایش دهند.

دکتر به درستی بر اضطراب، افسردگی و کابوس تأکید می کند، داوطلبان را ریلکس می کند و استرس ان ها را از بین می برد و از پاسخ دادن به سوالات راحت برخوردار می شوند.

با توجه به این که داوطلبان از استرس ناشی از امتحان رنج می برند، خانواده ها باید این استرس را از دست جوانان برطرف کنند تا بتوانند ذهن خود را به اسانی آماده کنند.

از آنجا که امتحان سریع، دقیق و حساس است، خواب منظم و تغذیه مناسب برای داوطلبان مهم است.

بنابراین، چون مغز محل یادگیری و حافظه محل پردازش است، خانواده ها باید توجه بیشتری به تغذیه مناسب، خواب مناسب و معیشت سالم برای فرزندان خود داشته باشند.

در شب های باقی مانده تمرین نکنید و برای مطالعه مجددا مطالعه نکنید، زیرا با اختلال در بدن، استرس دوگانه را به سیستم عصبی وارد می آورید و این واکنش خسته کننده و بد است.

این می تواند منجر به اختلال حافظه و یادگیری شود.

منبع:کانون مشاوران ایران-در دوره کنکور به افسردگی و استرس مبتلا می شوید مگر…



:: برچسب‌ها: استرس کنکور , افسردگی , استرس ,
:: بازدید از این مطلب : 140
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 10 شهريور 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

بهترین شربت برای سیستم ایمنی کودکان، نشانه های ضعف سیستم ایمنی کودک، تقویت سیستم ایمنی کودکان در زمستان به عنوان مکمل غذایی نمی توان به عنوان جایگزین برای یک رژیم غذایی متنوع استفاده گردد ولی در کنار رژیم غذایی مناسب می تواند کمک کند تا فرزندی سالم داشته باشید.

اگر احساس می کنید که بچه های شما دائماً بیمار می شوند و مهدکودک یا پیش دبستانی را از دست می دهند، ممکن است از خود بپرسید که بهترین ویتامین ها برای سیستم ایمنی کودک شما چیست. برای آشنایی با بهترین تقویت کننده های ایمنی برای کودکان، ادامه مطلب را بخوانید.

نشانه های ضعف سیستم ایمنی کودک
اگر به نظر می رسد که کودک شما همیشه سرما می خورد، نترسید. سیستم ایمنی کودکان هنوز در حال رشد است و به همین دلیل بیشتر مستعد ابتلا به سرماخوردگی و عفونت هستند. عوامل زیادی (مانند موارد بالا) وجود دارد که بر سرعت رشد سیستم ایمنی کودک شما تأثیر می گذارد. با این حال، ممکن است نگران باشید که فرزندتان می‌تواند از تقویت‌کننده‌های طبیعی ایمنی برای کودکان استفاده کند، اگر:

اغلب بیمار است.
برای مدت طولانی بیمار است، یا به نظر می رسد که مدت زمان بیشتری طول می کشد تا خوب شود.
به سختی وزن اضافه می کند، یا کم می کند.
برفک متداوم دهان را تجربه می کند.
اگر کودک شما بیش از هشت بار در سال عفونت گوش را تجربه می کند یا بیش از دو عفونت شدید سینوسی در سال دارد بهتر است از دکتر کمک بگیرید.
بهترین شربت برای سیستم ایمنی کودکان
داشتن سیستم ایمنی قوی ضروری است، بنابراین شربت بهبود سیستم ایمنی چیزی است که ما را در برابر حملات باکتری ها، ویروس ها و غیره محافظت می کند. در ادامه شربت ها و روش هایی آمده است که به شما کمک می کند تا سیستم ایمنی فرزند خود را بهبود ببخشید:

شربت تقویت سیستم ایمنی بدن ایمیونس
شربت تقویت کننده سیستم ایمنی ایمیونس تاثیری بهینه در تقویت سیستم ایمنی دارد و بهترین شربت برای تقویت سیستم ایمنی کودکان نی نی سایت می باشد. شربت ایمونیس، ویتامین‌ها و مواد معدنی، آنتی‌اکسیدان های لازم را برای سیستم ایمنی شما فراهم می کند و به کودک شما این امکان را می دهد که در اوج سلامتی به عملکرد روزانه خود بپردازد، پیش از مصرف این شربت حتما با دکتر کودک خود مشورت کنید.

بهترین شربت خارجی برای تقویت سیستم ایمنی بدن کودکان (ایمیونیس) بسیار غنی بوده و حاوی ویتامین D (که برای بهبود سیستم ایمنی الزامی است) و ویتامین‌های گروه B ( B1، B3، B5، B6، B12 و بیوتین) می‌باشد و مواد معدنی آن شامل آهن، منگنز، مس، سلنیوم، ید، زینک، منیزیوم و کروم می باشد که برای سلامت و تندرستی کودکتان بسیار مفید و ارزشمند است.

مصرف پروبیوتیک
پروبیوتیک ها یکی از بهترین تقویت کننده های طبیعی ایمنی برای کودکان هستند، زیرا شما به معنای واقعی کلمه سیستم ایمنی خود را با باکتری های خوب مسلح می کنید. نوزادان و کودکان بزرگتر هر دو می توانند زیر نظر دکتر از پروبیوتیک ها بهره مند شوند، در اینجا برخی از پروبیوتیک های مورد علاقه و مناسب برای کودکان و نوزادان آورده شده است. شما همچنین می توانید تغذیه غنی از پروبیوتیک مانند ماست را در برنامه غذایی خود جای دهید.


بهترین شربت برای سیستم ایمنی کودکان
مقدار زیاد ویتامین D
احتمالاً می دانید که ویتامین D نقش حیاتی در سلامت استخوان دارد، اما طبق یک مطالعه در سال ۲۰۱۱، ویتامین D از سیستم ایمنی بدن نیز پشتیبانی می کند. به طور خاص، ویتامین D هنگامی که بدن با مهاجمان خارجی تهدید می شود، پاسخ ایمنی را تقویت می کند. منابع ویتامین دی:

آفتاب بهترین منبع ویتامین D است، اگر در آب و هوای ابری یا بارانی زندگی می کنید، ممکن است به اندازه کافی آفتاب طبیعی دریافت کنید.

منبع:کانون مشاوران ایران-تقویت سیستم ایمنی کودکان



:: برچسب‌ها: بهبود ایمنی , تقویت کننده های ایمنی , سیستم ایمنی کودکان ,
:: بازدید از این مطلب : 131
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 8 شهريور 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

آیا از تاثیر آب و هوا بر انسان اطلاعی دارید؟ منطقه ای که شما در آن زندگی می کنید آب و هوای آن بر سلامت جسمانی و روانی تاثیر به سزایی دارد.

گرمی و سردی هوا و رطوبت و خشکی آن بر جنبه های رفتاری شما تاثیر می گذارد و بسیاری از رفتارهای شما را توجیه می کند.

با استفاده از اطلاعات می توانید به خودشناسی برسید و اثرات منفی آن را به خوبی بشناسید و راه حل مناسبی برای از بین بردن اثرات منفی پیدا کنید.

می توانید با شناخت رفتارهای خود کنترل بهتری بر آن ها داشته باشید و به خوبی آن رفتار را مدیریت کنید.

در این مقاله تاثیر آب و هوا بر انسان مورد بررسی قرار داده شده است اگه علاقه مند به موضوع هستید می توانید در زیر اطلاعاتی را کسب کنید.

تاثیر آب و هوا بر انسان و سلامت جسمی افراد
بسیاری از افراد در طول روز با مشکلات و دردهای جسمانی رو به رو می شوند و آن را ممکن است به دلیل شرایط آب و هوایی بدانند.

بسیاری از بیماری ها مانند میگرن و آرتریت و مشکلات قلبی به دلیل تاثیرات آب و هوایی می باشد.

برای اینکه صحت و درستی این ادعا آگاه باشیم باید مقاله را از نظر علمی مورد بررسی قرار دهیم تا بتوانیم به نتیجه برسیم در ادامه تاثیر آب و هوا از نظر علمی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

زمانی می تواند به طور قطعی بیان کنید که آب و هوا بر روی خلق و خوی شما اثر گذاشته است که به صورت کامل خودتان را شناخته باشید و با شناخت کامل اثرات آب و هوا بر روی اخلاقیات خود، به خودشناسی برسید.

خودشناسی در کنار آَشنا بودن با تاثیرات آب و هوایی می تواند به سلامت شما کمک کند و شما در موقعیت هایی قرار گیرد که بتوانید بهترین کارایی و عملکرد را داشته باشید.

افزایش خطر سکته و حمله قلبی در زمستان
زمستان یکی از فصل های سرد سال است در زمستان بیشتر مراقب خود باشید و اگر سابقه مشکل قلبی دارید در زمستان مراقبت بیشتری از خود به عمل آورید.

طبق تحقیقات علمی بیشتر حملات قلبی در زمستان اتفاق می افتد.

زمستان هوا سرد است و باعث می شود رگ ها منقبض شوند وقتی رگ ها انقباض پیدا می کنند خون فضای کافی برای گردش ندارند. در نتیجه فشارخون بالا می رود.

به طور طبیعی در زمستان و هوای سرد رگ ها انقباض بیشتری پیدا می کنند.

این انقباض باعث می شود فرد دمای بدن خود را حفظ کرده و بدنش گرمای بیشتری را در خود نگه دارد.

تجربه انواع دردها تحت تاثیر آب و هوا بر انسان
محققان بسیار در تلاش هستند تا بتوانند بفهمند که هوای مرطوب یا سرد بر شدت دردها می افزاید یا نه؟

آن ها به این نتیجه رسیده اند که افرادی که در محیط های سرد و مرطوب زندگی می کنند بیشتر ازمشکلات اسکلتی عضلانی شکایت می کنند.

دردهایی نطیر کمردرد، گردن درد و بیماری هایی نظیر آرتریت روماتوئید با شدت بیشتری در هوای سرد افراد را درگیر خودش می کند.


تاثیر آب و هوا بر انسان
دچار شدن به انواع سردردها
انواع مختلف سر درد را افراد ممکن است در طول زندگی خود تجربه کنند.

لازم است تا با انواع سر درد آشنایی داشته باشید و بتوانید از خطرات احتمالی پیشگیری کنید.

بسیاری از افراد سردرد میگرینی را به خاطر تغییرات آب و هوایی می دانند اگرچه بسیاری از این تحقیقات از این موضوع حمایت نمی کنند و به نتیجه صددرصد در این باره نرسیده اند .

اما برخی نتایج نشان می دهد که هوای سرد، احتمال تشدید سردردهای میگرنی را افزایش می دهد.

تحقیقاتی در زمینه سردردهای دیگر شده است و به این نتیجه رسیده اند که سردردهای خوشه ای در هنگام تغییر فصل شدت بیشتری می یابد.

سردردهای خوشه ای در زمان گذر زمستان به بهار و بهار به تابستان شدت بیشتری می یابد.

تاثیر آب و هوا بر سلامت روان انسان
سلامت روان شامل احساسات،‌ شرایط روانشناختی و بهبود اجتماعی است. سلامت روان در تمام مراحل زندگی بخشی مهم محسوب می‌شود.

منبع:کانون مشاوران ایران-تاثیر آب و هوا بر انسان



:: برچسب‌ها: سلامت روان انسان , تاثیر آب و هوا بر انسان , سلامت جسمی ,
:: بازدید از این مطلب : 159
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 7 شهريور 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

خواب نوزاد می تواند یک زمان سرشار از آرامش برای شما و نوزادتان باشد، اما فرایند خوابانیدن نوزاد در طول روز می تواند کاملا برعکس باشد.

چرا چرت زدن برای نوزادتان خوب است؟
رویا حافظه عاطفی کوچولو را اصلاح می کند

خواب با کیفیت حافظه بلند مدت کودک را بهبود می بخشد و او را برای تجربیات جدید آماده می کند. دکتر Pilar de Castro Manglano، از کلینیکای دانشگاه ناوارا در مادرید، آن را برای ما توضیح می دهد. خوب خوابیدن به کودک کمک می کند تا روزانه یاد بگیرد و با احساسات خود کنار بیاید.

به یادگیری کودک کمک کنید
همه ما می دانیم که خواب ضروری است. ما تقریبا یک سوم عمر خود را در خواب می گذرانیم. این یک نیاز اساسی بدن ما است و اگرچه مورد بررسی قرار گرفته است، هنوز چیزهای زیادی برای دانستن وجود دارد. آنچه شناخته شده است این است که خواب به دور از داشتن یک عملکرد غیرفعال، با عملکردهای ایمنی و غدد درون ریز مرتبط است و همچنین با یادگیری و حافظه مرتبط است.

در مورد کودکان، این نیاز فیزیولوژیکی و روانی به خواب اهمیت ویژه ای دارد. محققان دانشگاه ماساچوست (ایالات متحده آمریکا) مطالعه‌ای را منتشر کرده‌اند که در آن استدلال می‌کنند که کودکان برای اصلاح حافظه عاطفی خود به یک چرت خوب و یک خواب خوب شبانه نیاز دارند.

حافظه و حالت عاطفی را بهبود می بخشد
طبق گزارش ایالات متحده، خواب همچنین به تثبیت وضعیت عاطفی آنها کمک می کند، و از فراز و نشیب هایی که بسیاری از خردسالان اغلب رنج می برند، اجتناب می کنند. به عبارت دیگر، خواب نه تنها بر حافظه تأثیر مثبت می گذارد، بلکه بر تکانه ها و نحوه واکنش کودکان به محیط خود نیز تأثیر می گذارد.
محققان توضیح می دهند که چرت زدن به آزادسازی بار احساسی در سطح عصبی کمک می کند. چیزی شبیه ساختن یک ” لوح تمیز ” که حالت عاطفی را پاک می کند و خاطرات را برای ذخیره طولانی مدت به ناحیه مغز منتقل می کند.
در واقع، محققان ماساچوست در مطالعه خود مشاهده کردند که چگونه کودکان ۲ تا ۵ ساله که علاوه بر خواب شبانه چرت می زنند، حافظه عاطفی خود را در روز بعد در مقایسه با افرادی که فقط شب می خوابند، بهبود می بخشند. این دومی یک روز بعد کاهش قابل توجهی در حافظه خود نشان داد.
خواب، خاطرات و هوش در کودک
از این مطالعه توضیح می دهد: «فرآیندهای خواب خاصی وجود دارد که بر تثبیت خاطرات اولیه و همچنین برخی از ویژگی های هوش تأثیر می گذارد. برای این متخصص روانپزشکی و روانشناسی بالینی، “خواب با کیفیت حافظه بلند مدت کودک را بهبود می بخشد و او را برای تجربیات جدید آماده می کند.”

اطلاعات کمی در مورد اثرات خواب تکه تکه بر رشد کودک وجود دارد و چندین خط تحقیقات علمی در مورد آن وجود دارد. این خواب تکه تکه در دوران کودکی رایج است و تنها در برخی از کودکان با افزایش سن ادامه می یابد.

دیده شده است که خواب تکه تکه بر رشد روانی حرکتی تأثیر نمی گذارد – تاکید دکتر – اما بر عملکردهای شناختی تأثیر می گذارد: توجه ، خودکنترلی… در واقع، آن دسته از کودکانی که سه بار یا بیشتر از خواب بیدار می شوند، دارای شاخص ذهنی هستند. توسعه جزئی”.

کودک چقدر باید بخوابد؟
بنابراین، کیفیت خواب مهم است، اما تعداد ساعات خواب کودکان نیز مهم است. بنابراین یک کودک دو ساله به چند ساعت خواب نیاز دارد ؟ دکتر پیلار د کاسترو مانگلانو می گوید میانگین خواب برای این سن ۱۲ ساعت است .

بر اساس مطالعه ای که دو سال پیش انجام شد، افرادی که کمتر از ۱۱ ساعت می خوابند، پنج برابر بیشتر در معرض خطر ابتلا به مشکلات اجتماعی-عاطفی هستند. دکتر می افزاید: کسانی که بین ۱۲ تا ۱۴ ساعت می خوابند محافظت بیشتری دارند، زیرا خواب یک عملکرد حیاتی است که به تنظیم کل ارگانیسم و ​​پردازش تجربیات و خاطراتی که برای یک کودک در این سن اساساً عاطفی هستند اجازه می دهد .

والدین باید از نیاز فرزندانشان به خواب آرام آگاه باشند. پیلار دی کاسترو توصیه می‌کند: «محافظت و تسهیل یک محیط بدون سر و صدا، با دمای مناسب، برنامه و برنامه‌های منظم برای خواب کافی و درخواست کمک از پزشک اطفال در صورت بروز مشکلاتی برای کودک برای شروع و حفظ خواب، مهم است. مانگلان.

اصول اولیه سلامت خواب نوزاد
برای نوزادان تازه متولد شده مدتی زمان می برد تا برنامه خواب منظمی داشته باشند. در طول ماه اول، نوزادان معمولا می خوابند و بیدار می شوند، با دوره هایی نسبتا مساوی بین خواب و شیر خوردن. همین که نوزادان بزرگ تر می شوند، زمان خواب نوزاد معمولا طولانی تر شده و قابل پیش بینی تر می شود. به عنوان مثال:

سنین ۴ ماهگی تا یک سالگی. بعد از دوره تولد، نوزاد شما به احتمال زیاد حداقل ۲ بار در روز می خوابند- یک بار در صبح و یکبار در اوایل بعد از ظهر. برخی از نوزادان همچنین به خواب آخر عصر نیز نیاز دارند. بسیاری از کودکان در مجموع ۳ ساعت و یا بیشتر در طول روز می خوابند.
سنین یک سالگی و بیشتر. در این سنین نوزاد شما به احتمال زیاد خواب صبح را نخواهد داشت و تنها خواب بعد از ظهر اغلب به مدت دو یا سه ساعت خواهد داشت. در طول این گذار، زمان چرت کودک و خواب را نیم ساعت افزایش دهید تا بتواند سازگار شود. اغلب کودکان به چرت بعد از ظهر تا سنین سه تا پنج سالگی، ادامه می دهند.

منبع:کانون مشاوران ایران-سلامت خواب نوزاد خود را تضمین کنید



:: برچسب‌ها: خواب نوزاد , خواب , بهبود خواب نوزاد ,
:: بازدید از این مطلب : 137
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 7 شهريور 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

رابطه کاری و داشتن روحیه تیمی اهمیت زیادی در پیشرفت شعلی شما خواهد داشت. شما باید بلد باشید چگونه با همکاران خود رابطه برقرار کنید و در ادامه به روش هایی خواهیم پرداخت که این نوع رابطه را به شما یاد می دهد.

رابطه کاری چیست؟
رابطه کاری عبارتست از انواع ارتباطاتی که افراد با همکاران خود برقرار می‌کنند و شامل روابط بین فردی در محیط کار نیز می شود.

البته مسلم است روابطی که با همکاران خود برقرار می کنید به اندازه روابطی که با خانواده خود دارید صمیمی نخواهد بود, اما اهمیت خاص خود را دارد.

شما در هر صورت باید مهارت برقراری ارتباط موثر در امر تجارت را یاد بگیرید حتی اگر به صورت فریلنسر کار کنید باید با افراد مختلف ارتباط برقرار کنید.

دلیل اهمیت برقراری رابطه کاری
۱_کار تیمی کارآمد و موثر :
اگر بتوانید ارتباط خوبی با همکاران خود برقرار کنید به طبع در انجام پروژه های تیمی و گروهی نیز ماهرتر خواهید بود. در یک رابطه کاری خوب صداقت احترام و همکاری اهمیت زیادی دارد.

۲_ بهتر شدن روحیه ی کارکنان:
همکارانی که روابط خوبی با یکدیگر برقرار می کنند از بروز دعوا و مشاجرات کاری جلوگیری می‌کنند و سعی می‌کنند در هر موقعیتی احترام یکدیگر را حفظ کنند.

وقتی همه کارمندان به همین روال کار کنند محیط کاری بهتر و شادتری خواهند داشت.

۳_بالارفتن راندمان کاری کارمندان :
وقتی اعضای اداره در نهایت همدلی و صداقت با یکدیگر کار و با یکدیگر همکاری می کنند زودتر به نتیجه می رسند. این نتیجه دهی بهتر به نفع خودشان نیز خواهد بود چرا که زودتر ترفیع می گیرند و موقعیت شعلی خود را بهتر می کنند.

۴_رضایت مندی شغلی :

وقتی با همکاران خود رابطه ای صمیمانه برقرار کنید وقتی را برای کشمکش و جدال با همکاران تلف نخواهید کرد. پس در واقع تمرکز خود را در جهت از بین بردن نقاط ضعف خود و بهبود نقاط قوت می گذارید.

روش های برقراری ارتباط با همکاران در محیط کاری
۱_ همیشه با همکاران خود در ارتباط باشید:
گوش دادن فعال یکی از این روش های بهبود ارتباط می باشد. اگر شما شنونده ی خوبی برای رئیس خود باشید نزد او محبوب و مورد تایید خواهید شد.

اگر حس می کنید همکار یا رییستان در زندگی شخصی خود با چالشی روبرو شده است و تمایل دارد مشکلات خود را با شما در میان بگذارد بهتر است با حوصله به حرف های او گوش دهید و با زبان بدن خود به او بفهمانید در حال همدردی با او هستید.

۲_قابل اعتماد باشید :
در یک کار تیمی باید اعتماد همکارانتان را جلب کنید. وقتی شما به همکاران خود قول می‌دهید که در موعد مقرر پروژه ای را تحویل دهید باید مسئولیت‌پذیر باشید و وظایف خود را به‌ نحو احسن انجام دهید. آن‌ها در پروژه‌های بعدی نیز به شما اعتماد خواهند کرد و شما نیز باید مثل دفعات قبل کارهای خود را با عذاب وجدان کاری و کامل انجام دهید.

۳_از شایعات دور بشوید، تکنیک های مهم ارتباطی در محیط کار
اگر می‌خواهید راندمان کاری بالایی در محیط کار داشته باشید باید از حاشیه‌های به ‌وجود آمده کاملاً دوری کنید. برای این منظور نباید پشت کسی غیبت کنید و در جمع‌هایی که در آن غیبت صورت می‌گیرد شرکت نکنید. در این شرایط سعی کنید موضوع را عوض کرده و جو را آرام کنید.

سعی کنید از خصوصیات مثبت همکار خود در جمع‌ها بگویید. با این کار فرهنگ قدردانی را در آن محیط پرورش می‌دهید و همه اعضا می‌کوشند تا از آن‌ها به ‌نیکی نام‌ برده شود .


رابطه کاری
۴_از همکاران خود حمایت کنید
اگر مدیر هستید سعی کنید همواره به کارکنان خود روحیه دهید و به نقاط مثبت آن ها اشاره کنید و اگر کارمند هستید نیز سعی کنید همکارانتان را تشویق کنید و به دستاوردهای مثبت آنان اشاره کنید .

منبع:کانون مشاوران ایران-رابطه کاری | ۱۱ روش برای ارتباط بهتر با همکاران در محیط کاری



:: برچسب‌ها: رابطه کاری , محیط کاری , ارتباط با همکاران ,
:: بازدید از این مطلب : 160
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 5 شهريور 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

برای هر پدر و مادری چیزی هیجان انگیزتر از مشاهده کودکی نیست که با علاقه شدید در حال شناخت بیشتردنیای پیرامون خود است. بیشتر بچه های کوچک یک دوره زمانی کنجکاوی و پرسش-گری دارند، و شما لازم است به کودکتان نشان دهید که این شیوه ی کاملا درست زندگی است. اگر کودکتان در مورد همه چیز سوال کند و ارزش صوری و عینی را به چیزی نگیرد، بزرگ که شد فرد بسیار با استعدادی خواهد شد. راه‌های زیادی هست که می توانید این نوع استعداد را در یک بچه پرورش دهید، و بایستی به بهترین نحو این کار را انجام دهید. چنانچه ممکن است همه کودکانتان را به این کار تشویق کنید. در ادامه تعدادی از این راهکارها را بیان می کنیم که نشان می دهد چگونه می توان این کار را کرد.

برای مطالعه بیشتر در زمینه کودک بخوانید:

آموزش کودک و نوجوان

نخست، لازم است از سنین بسیار پایین کودکتان، کتابهای شخصیت ساز برای زندگی او فراهم کنید. حتی پیش از آنکه کودکتان بتواند بفهمد چه می گویید، بایستی کتابهای مصور برایش بخوانید و برایش شرح دهید که چه اتفاقی می افتد. شاید این امر بیجا به نظر برسد، اما مطالعات نشان داده اند که این کار منجر به کودکی بسیار سخن ور و خوش صحبت می شود. هرچه کودک بزرگتر می شود، شروع به یادگیری کتاب‌های پیچیده تر می کند. نگران نباشید که او از سطح مطالعه ی مربوط به سن خودش فاصله بگیرد.هرچند ممکن است این کار مهارتهای خواندن کودکتان را بهبود نبخشد، اما به تکامل سطح فهم او کمک می کند.

به همراه کودکتان تحت عنوان گردش سری به کتابخانه بزنید. یک یا دو بار در هفته کتاب های جدید بگیرید، و کودکتان را تشویق کنید کتاب ها را تا دفعه ی بعد که بتواند کتابها را با بقیه معاوضه نماید تمام کند. اغلب کتابخانه ها یک تعداد برنامه های تابستانی برگزار می کنند، یعنی بچه ها با فهرست بندی کتابهایشان جایزه می گیرند. اگر تصور می کنید کودکتان واقعا علاقه شدیدی به مطالعه دارد بهترین راه این است که هربار یک بستنی برایش جایزه بدهید.درغیراین صورت باید از این برنامه ها صرف نظر کنید، زیرا که این قبیل برنامه ها این پتانسیل را دارند که مطالعه را نهایتا وسیله ای برای رسیدن به یک جایزه کنند.

در زمینه یادگیری کودکان بیشتر بخوانید:

یادگیری و بازی کردن کودک ۱ تا ۲ سال

هم چنان که کودکانتان کتابخوانان حرفه ای می‌شوند، لازم خواهد بود آنها را به سمت سطوح قانع کننده تری سوق دهید.اهمیتی ندارد اگر بچه ی کلاس اولی شما کتابی مربوط به بچه های کلاس دهم را تا جایی می خواند که بفهمد، و با چیزی که شما نمی خواهید بخواند مواجه نمی شود. شما شاهد رشد او در میان جست و خیزها خواهید بود. شما باید روی چیزی که مکرراً نتیجه ی بچه های سطح پیشرفته است بسیار محتاط باشید، و آن، بی علاقه گی در مدرسه است.اگر کودکتان کتابهای رمان و غیر رمان بزرگترها را مطالعه می کند، احتمالا مدارس عمومی به حد کافی او را به چالش نمی کشند. بیشتر ناحیه های مدارس برنامه های ویژه ای برای این نوع بچه ها دارند که فعالیتهای یادگیری چالش برانگیزتری برایشان فراهم می کند. شما بایستی تاجایی که بشود درمورد متناسب بودن چنین برنامه هایی با سطح کودکتان، پرس و جو کنید.

روش های فرزندپروری و والدینی برای هرکس متفاوت است، و مطالعه فقط یکی از جنبه هایی است که بایستی بدان توجه کنید. همیشه با فرزندان خود رابطه ی سالمی را حفظ کنید، تا وقتی بزرگ شدند افراد سالمی بشوند. این امر، فی نفسه کافی است، و بایستی الهام بخش شما باشد تا سعی کنید بهترین والدین باشید.

منبع:کانون مشاوران ایران-کودکانتان را علاقه مند به یادگیری کنید



:: برچسب‌ها: علاقمند کردن کودکان , بازی کردن کودک , آموزش به کودکان ,
:: بازدید از این مطلب : 160
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 4 شهريور 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

اکثر مردم فکر می کنند که یک حافظه عالی وجود دارد، یعنی همه چیز را می توان به یاد داشته باشند و فراموشکاری را یک اختلال روانی خطرناک می دانند و این افراد نیاز به درمان فراموشی دارند.

اما در دنیای شلوغ امروز که هر روز چیزی تازه ای اتفاق می افتد ، شاید فراموش کردن حتی مفید هم باشد.

دو متخصص مغز و اعصاب که مقاله خود را در مجله Neuron منتشر کرده اند نیز نظر مشابهی دارند.

بلیک ریچارد، استاد دانشگاه تورنتو، می گوید که حافظه انسان نباید مانند یک دوربین عمل کند و همه چیز را ضبط کند.

بلکه فقط یک سری قوانین است که به ما کمک می کند تصمیم بگیریم.
بنابراین، منطقی است که برخی از اطلاعات غیر قابل دسترس از ذهن پاک شوند.

و آن هایی که گمراه کننده هستند نیز به بیرون ذهن منتقل می شوند.

با این حال، ما هنوز به اندازه کافی محدودیت هایی برای فهمیدن چگونگی کارکرد ذهن و بدن انسان و ذخیره سازی اطلاعات داریم.

جالب توجه است که مغز انرژی و داده ها را مصرف می کند تا اطلاعات زیادی را فراموش کند.

مانند یک رایانه ای که یک پرونده را در فایل دیگری با همان نام فایل می نویسد آن را بازنویسی می کند، ذهن و مغز هم همان عملکرد را دارند.

اطلاعات توسط نورون های جدید یا نورون های بزرگتر بازنویسی می شود، یا ارتباط بین نورون ها کاهش می یابد.

اما ما به خوبی می دانیم که ظرفیت مغز انسان به مراتب فراتر از آن چیزی است که ما در زندگی خود از ان استفاده می کنیم.

اثربخشی نوروفیدبک بر بیش فعالی اثبات شد و بدون عوارض است.

پس چرا مغز از فضای باقیمانده خود برای ذخیره داده ها استفاده نمی کند؟
اول از همه، فراموش کردن اطلاعات قدیمی ما به ما کمک می کند تا کارهای زیادی انجام دهیم.
دوم، فراموش کردن اطلاعات قدیمی ما به ما کمک می کند تا یک موضوع خاص را به چند زیر موضوع تبدیل کنیم.
در نهایت، ریچاردز می گوید ما اغلب فکر می کنیم که داشتن حافظه قوی خوب است، اما مغز همه چیز را انجام می دهد که از لحاظ تکاملی برای بقای ما ضروری است.

در مورد حافظه، نیز این مورد صادق است، و مغز در صورت نیاز، حافظه را تنظیم می کند.

بنابراین فراموش کردن بسیاری از اطلاعات احتمالا اشکال مغز شما نیست، این یک ویژگی تکاملی است.

آیا فراموش کار هستید؟ جدیدترین شیوه درمانی از طریق نوروفیدبک

آیا فراموش کار هستید؟ جدیدترین شیوه درمانی از طریق نوروفیدبک

فراموشکاری و سن
فراموشکاری دارای حالت های مختلف است و در افراد مختلف به صورت های مختلف رخ می دهد.

به عنوان مثال، شما تعداد زیادی از افراد جدید را در یک مهمانی عروسی ملاقات خواهید کرد.

در اینجا انتظار نمی رود که نام همه آنها را به یاد داشته باشید و نام این مشکل فراموشی نیست.

اما اگر روز گذشته شما یک قرار ملاقات مهم داشته اید و اکنون نام فردی را که با او دیدار کرده اید به یاد نمی آورید این یعنی فراموشکاری.

البته، آنقدر مهم نیست که فکر می کنید و این فقط یک عارضه از سن است.

اما اگر چیزی مانند دیروز نداشته باشید، باید به طور جدی در مورد خودتان نگران باشید.

معمولا در افراد سالخورده این اتفاق به روش خاصی ظهور می کند.

به عنوان مثال، آنها جزئیات اتفاقی گذشته را به یاد می آورند، اما آنها در مورد مکان هایی که چند ساعت پیش با اتومبیل خود رفته اند فراموش کار می شوند.

این مشکل در سن هفتاد سالگی و بیشتر طبیعی است، به ندرت به علت شروع بیماری مانند آلزایمر است.

مغز افراد سالخورده به تدریج افول می یابد و با کاهش توانایی های حافظه، خلاقیت در مغز آنها کم می شود.

کنترل و درمان فراموشی
هنگامی که شما یک موقعیت مانند یک حمله، در منطقه آشنا در شهر و محله خود را فراموش می کنید یا برای مثال در سال و ماهی که در آن هستید دچار فراموشی می شوید باید درمان شوید.

این نوع مامایی می تواند دلایل خاصی داشته باشد که تنها با اشاره به یک متخصص مغز و اعصاب درمان می شود.

اما در بخش بعدی، ما با برخی از چیزهایی که می توانید برای کنترل فراموشی و کاهش آن انجام دهید با شما به اشتراک می گذرایم.

منبع:کانون مشاوران ایران-آیا فراموش کار هستید؟ جدیدترین شیوه درمانی فراموشی از طریق نوروفیدبک



:: برچسب‌ها: فراموش کار , علت فراموشی , فراموشی ,
:: بازدید از این مطلب : 123
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 4 شهريور 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

تا می توانید با کودک خود حرف بزنید و به او گوش کنید

همانطور که می دانیم کودکان بی نظیرند. در جهت شناختن کودک خود عمل کنید، و فراموش نکنید شناسایی آنچه کودک شما را عصبانی و برافروخته می کند می تواند به شما در پیشگیری از عصبانیت و ناراحتی قبل از حادث شدن شرایط بروز این حالات کمک کند.

صحبت کردن با کودک و گوش دادن به حرفهایش می تواند به آنها کمک کند تا به خوبی آنچه پیش می آید را درک کنند:

برای مطالعه بیشتر: صحبت با کودک و نوجوان در مورد اضطراب

زبان: سعی کنید از عبارات مثبت استفاده کنید. آنچه می خواهید کودک با خواست خودش انجام دهد را به او بگویید نه آنچه او باید انجام دهد. به جای گفتن “اینجوری شلوغ کاری نکن” سعی کنید بگویید “لطفاً اسباب بازی هایت را مرتب کن.” این یک از نمونه فرزندپروری مثبت است.
تن صدای خود را تغییر دهید: تن صدای شما ابزار قدرتمندی است. گاهی اوقات تغییر تن صدا یا درجه صدا می تواند برای توقف وضعیت آشفته یا مبادرت کودک شما به انجام کاری که شما می خواهید کافی باشد. این کار می تواند به طور برابری برای کودکان بزرگتر هم کارآمد باشد. اگر واکنش یا صحبت کردن شما به طرز کاملاً متفاوتی با آنچه مورد انتظار کودک شماست تفاوت داشته باشد او ممکن است متعجب شود.
گوش دادن: کودک شما زبان جدید و نیازهایش را محک می زند بلکه شنیده شوند.کودک خود را به صحبت کردن با خود ترغیب کنید و درکنارش بنشینید؛ آنها با این کار راحت‌ تر خواهند توانست با شما صحبت کنند و به حرفهای شما گوش کنند به شرطی که خواسته های آنها را به تعویق نیندازید.
احساسات: به کودک خود کمک کنید بتواند از عباراتی برای استفاده کند که توصیف کننده حالی که دارد باشد، حتی اگر زمان می برد، مثلا احساس غم دارم، عصبانی هستم و ….
توضیح: اگر شما مجبورید نه بگویید با آوردن دلیل و راهکارهایی خوب، “نه” بگویید “الان سارا داره با عروسک بازی می کنه بیا با هم بگردیم عروسک دیگه ای برات پیدا کنیم “.
کودک خود را درگیر کنید: تا جایی که ممکن است با آنها در مورد قوانین و آنچه شما از آنها انتظار دارید صحبت کنید. “رو راست باشید”.
بحث: همانطور که کودکان شما بزرگتر می شوند قوانین وضع شده را با آنها در میان بگذارید.

منبع:کانون مشاوران ایران-اصول درست صحبت کردن و گوش دادن به کودک



:: برچسب‌ها: صحبت کردن با کودک , کودک , روانشناسی کودک ,
:: بازدید از این مطلب : 164
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 3 شهريور 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

نوجوانی یکی از مهم ترین و حساس ترین دوره های رشدی است. در این سن فرزندتان تغییرات قبل توجهی را در ابعاد مختلف جسمی، روانی، شناختی و اجتماعی تجربه می کند.

اگر به عنوان یک والد از مهم ترین تغییرات دوره ی بلوغ آگاه باشید، می توانید به خوبی وارد دنیای ذهنی فرزندتان شوید و دوران پر تلاطم نوجوانی را با موفقیت سپری کنید.

حیطه های طلایی تغییر
به طور کلی نوجوان شما در سه حیطه ی اصلی دچار تغییر و تحولات بنیادین می شود.

حیطه ی شناختی (ذهنی)
تغییر در حیطه ی شناختی به این معناست که فرزند نوجوان شما، شبیه به یک کودک فکر نمی کند.

در حقیقت تفکر دوران نوجوانی از مرحله ی عملیات عینی وارد مرحله ی عملیات ذهنی می شود و نوجوان می تواند در مورد انتزاعی ترین مسایل نیز فکر کند.

در همین دوران است که نوجوانان نیازمند یافتن معنایی برای هستی می شوند، سوالات فلسفی زیادی در مورد دنیا و خدا می پرسند و نصیحت و توصیه ی صرف نمی تواند پاسخ گوی آن ها باشد.

حیطه ی جسمی و زیستی
تغییرات جسمی، دامنه ی وسیعی ازتغییرات هورمونی و ظاهری در دختران و پسران را در بر می گیرد که آن ها را برای ورود به دوره ی بزرگسالی آماده می کند.

حیطه ی اجتماعی
تغییرات اجتماعی بلوغ نیز طیف وسیعی از رفتارهای جدید مانند احساس بی همتایی و منحصر به فرد بودن، تمایل به ارزش های اخلاقی برتر را در فرزندتان ایجاد می کند.

نشانه های بلوغ را بیشتر بشناسید
تغییر و تحولات نوجوانان در این مقطع رشدی حساس بسیار وسیع است.

بسیاری از والدین با ناآگاهی از تغییرات ایجاد شده، ممکن است به فرزندشان برچسب بزنند، او را سرزنش و یا طرد کنند و در مجموع احساسی از درک نشدن را به نوجوان القا کنند.

جرقه های بلوغ جسمی در دختران و پسران
در این سن نوجوانان پسر علایمی از جمله رویش مو در صورت، پیدایش جوش، دورگه شدن صدا، احتلام و رویش موهای زاید بدن را نشان می دهند.

در دختران نیز علامی مانند بم شدن صدا، تجربه ی اولین قاعدگی، رشد موهای زاید و ظهور علایم ثانویه ی جنسی مشهود است.

بلوغ عاطفی چه علایمی دارد؟
رسش عاطفی در نوجوانان معمولا با هیجاناتی مانند اضطراب، دلهره، گذشت و فداکاری، توجه طلبی، گوشه گیری و یاس، پرخاشگری و احساس گناه مشخص می شود.

نوجوانان در این دوره ی رشدی، دستخوش تغییرات عاطفی متعددی می شوند که ناآگاهی والدین از نحوه ی برخورد صحیح با آن ها می تواند دردسر ساز شود.

به عنوان مثال، اگر نوجوان تان تمایل یادی به عمل کردن طبق مد روز دارد، لازم است ریشه ی این رفتار را در توجه طلبی او بررسی کنید.

نوجوان شما قصد آسیب رساندن به شما و آبروی تان را ندارد و بر اساس اقتضائات سنی اش رفتار می کند.

به عنوان یک والد در صورتی که به خوبی به او توجه کنید و از تشویق و تایید و بیان ویژگی های مثبتش استفاده کنید، نیاز او به توجه طلبی ارضا شده و رفتارهای عجیب کمتری را بروز خواهد داد.

در حقیقت نحوه ی مقابله با خشم، اضطراب، گوشه گیری و یا بی حوصلگی کودک، نیازمند آن است که اطلاعات تان را در این زمینه افزایش دهید تا کمتر دچار بحران شوید.جدیدترین روش های روانشناسی کودک

بلوغ روانی، استقلال و خود برتر بینی
مواجه با نوجوانان نشان می دهد که آن ها تا حد زیادی به دنبال کسب استقلال هستند.

ممکن است فرزندتان با ورود به دوره ی نوجوانی، رعایت برخی از قوانین خانه را زیر پا بگذارد و خواستار تجدید نظر در آن ها شود.

بهتر است بجای آنکه چنین رفتارهایی را حمل بر گستاخی کنید، استقلال طلبی را به عنوان یکی از ویژگی های رشد روانی فرزندتان بپذیرید و در قوانین تجدید نظر کنید.

همچنین نوجوانان در این دوره خود را به عنوان مرکز عالم تصور می کنند، احساس اعتمادبه نفس بالایی دارند و به مقایسه ی جسم خود با سایر همسالان شان اشتغال ذهنی مداومی دارند.

بلوغ اجتماعی و رفتارهای ضد و نقیض
اصلا بعید نیست که در دوران نوجوانی با فردی مواجه شوید که به لحاظ اخلاقی و رفتاری ضد و نقیض عمل می کند.

منبع:کانون مشاوران ایران-نوجوانان و تغییرات دوران بلوغ



:: برچسب‌ها: بلوغ , تغییرات دوران بلوغ , دوران بلوغ ,
:: بازدید از این مطلب : 129
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 3 شهريور 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

یکی از مسائل مورد بررسی در گروه سنی نوآموزان پیش دبستان و دانش آموزان دبستانی، مساله ی دیر خوابیدن و دیر بیدار شدن و به عبارتی مهارت مدیریت زمان خواب است.

این مساله علاوه بر ایجاد مشکلات یادگیری و تاثیر بر سلامت جسمی و روانی کودک، می تواند برای معلمان و مسئولان مدرسه نیز مشکلاتی به وجود آورد.

کودکان معمولا به دلیل سطح بالای انرژی تمایل دارند تا ساعات زیادی از شب بیدار مانده و به فعالیت بپردازند. این درحالی است که بدن آن ها به ۱۰ تا ۱۲ ساعت خواب مفید نیاز دارد.

عدم تامین این مقدار از استراحت می تواند منجر به خستگی و بی حوصلگی در طی روز و ایجاد مشکلاتی در امر یادگیری و توجه شود.

بر اساس مشاهدات انجام شده، این دانش آموزان معمولا در طی روز نیز به لحاظ خلقی عصبی تر هستند.

در روابط بین فردی بیشتر پرخاش می کنند و به دلیل رفتارهای بین فردی آسیب رسان، بیش از سایر کودکان در روابط دوستانه طرد می شوند.

اگر فرزند شما نیز در تنظیم زمان خواب موفق به کسب مهارت نشده است، می توانید با مطالعه ی موارد زیر در این مسیر به او کمک کنید.


شش گام ساده و مهم به منظور تنظیم خواب کودک
۱. بهتر است حتی الامکان از خواب عصرگاهی کودکاتن به روش های مختلف از قبیل پرت کردن حواس آن ها به وسیله ی فعالیت های جذاب دیگر جلوگیری کنید.

با این کار، تنظیم زمان خواب به راحتی صورت می گیرد.

۲. سعی کنید از طریق گفت و گو با فرزندتان، برنامه ای نسبتا مشخص برای فعالیت های مختلف از قبیل انجام تکالیف، تماشای تلوزیون، زمان صرف شام، بازی و خواب مشخص کنید.

از این طریق کودک شما علاوه بر یافتن راه حل برای مساله ی دیرخوابیدن، به تمرین مهارت برنامه ریزی روزانه خواهد پرداخت که یکی از مهم ترین مهارت ها در جهت خودتنظیمی است.

براساس پژوهش ها، این مولفه یکی از مهم ترین ویژگی های شخصیتی افراد موفق است که پایه های اصلی آن از دوران کودکی شکل می گیرد.

برای اجرای این گام به این نکته توجه داشته باشید که برنامه ریزی روزانه به معنای برنامه ریزی کردن زمان های روازنه ی کودک توسط شما نیست.

شیوه ی صحیح انجام این کار، قرار گرفتن در کنار کودک و تشویق اوبه منظور داشتن برنامه ای برای ساعات مختلف شبانه روز از طریق گفت و گو است.

۳. تعطیلات آخر هفته اگر چه زمان خوبی برای درکنار هم بودن است، اما زنگ خطری است که می تواند برنامه ی هفتگی منظم کودکت ان را از طریق رفتن به مهمانی یا دیر خوابیدن به دلیل تعطیلی روز بعد تهدید کند.

پیشنهاد می کنیم در این خصوص سعی کنید حتی الامکان برنامه ی دید و بازدید های خانوادگی را به گونه ای تنظیم کنید که فرزندتان زمانی برای استراحت بیشتر داشته باشد و صبح روز بعد با بی حوصلگی و خستگی وارد مدرسه نشود.

۴. انجام کارهای هیجان انگیز در شب های غیر تعطیل می تواند منجر به دیرتر خوابیدن شود.

می توانید با توضیح این مساله برای فرزندتان، فعالیت مناسب تری مانند گوش دادن به یک موسیقی کودکانه و آرامش بخش را جایگزین فعالیت های پرهیجان قبل از خواب کنید.

۵. نکته ی مهمی که می تواند در افزایش عزت نفس و امید فرزندتان موثر واقع شود، مرور اتفاقات خوب هر روز قبل از خوابیدن است.

به عنوان مثال می توانید قبل از خواب از طریق طرح سوالاتی مانند ” امروز چه چیزهای خوبی برایت داشت؟

” توجه کودک را از نکات منفی به سمت موفقیت ها سوق داده و خودکارآمدی و امید را در او افزایش دهید.

ممکن است مشغولیت ذهنی کودک به مسائل روزمره ای که موفق به یافتن راه حل برای آن ها نشده است، مانع از خواب خوب شبانه شود.

دعوا با دوست، گم کردن مداد رنگی، انتخاب نشدن در کلاس، قلدری کردن اطرافیان و …

از جمله مسائلی هستند که می توانند کودکان را دچار اضطراب و تشویش کرده و بر اشتها، خواب و امیدواری شان تاثیر منفی بگذارند.

در این صورت با فرزندتان گفت و گو کنید و با ایجاد امید برای یافتن راه حل مناسب، از تشویش ذهنی اش بکاهید.

۶. به این نکته توجه داشته باشید که تغییر عادت ها امری دشوار و زمان بر است. بنابراین اگر فرزندتان با مساله ی دیر بیدارشدن روبه روست نمی توان انتظار معجزه داشت.

آنچه مهم است آن است که بتوانید به کمک فرزندتان “برنامه ای نوشته شده و عینی ” برای زود بیدار شدن در طی روزهای هفته تنظیم کنید و در این مسیر، پیشرفت های هرچند جزئی او را نیز مورد توجه و تشویق کلامی قرار دهید.

می توانید مواردی را نیز از طریق توافق با خود کودک به عنوان تشویق او در آخر هفته در نظر بگیرید.

باید مراقب باشید تا فرزندتان تشویق را رشوه برداشت نکند. بر اساس قانون پیامدهای طبیعی، به موقع خوابیدن و زود بیدار شدن پیامدهای مفیدی برای خود کودک به دنبال خواهد داشت.

بنابراین در نظر گرفتن جوایز متعدد برای این کار بی معناست. بهترین حالت می تواند آن باشد که به صورت تصادفی و یا پس از گفت و گو، با ارایه ی نوعی از تشویق کننده ها او را متوجه پیشرفتش کنید.

این تشویق می تواند شامل جملات مثبت و امید بخش و یا هدیه ای باشد که شما برای کودک تان در نظر می گیرید.جدیدترین روش های روانشناسی کودک

استفاده از کدام نوع تشویق موثرتر است؟
در مسیر اجرای این برنامه و در صورت موفقیت کودک، در استفاده از مشوق های رفتاری و کلامی دست و دلباز باشید.

بر اساس پژوهش ها، استفاده از این نوع مشوق ها، نقش زیادی در رشد عزت نفس فرزندتان خواهد داشت.

این در حالی است که تقویت کننده های مادی مانند انواع جوایز و هدایا پس از مدتی اثر تقویت کننده ی خود را از دست خواهند داد.

نمونه ای از این نوع تشویق ها عبارتند از :
لبخند زدن
در آغوش گرفتن
به کاربردن جملاتی از قبیل : ” آفرین “، ” تو عالی هستی “، این هفته واقعا کار بزرگی کردی که تونستی صبح ها به موقع آماده شوی “.
جالب است بدانید با به کار بردن جملات به ظاهر ساده ی بالا، بزرگ ترین سرمایه گذاری روانی برای آینده ی فرزندتان را آغاز کرده اید.

منبع:کانون مشاوران ایران-با دیر بیدارشدن فرزندم چه کنم ؟



:: برچسب‌ها: کودک , بیدار شدن , خواب ,
:: بازدید از این مطلب : 131
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 3 شهريور 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

آیا بقیه ی نوجوانان هم بی نظم و شلخته اند؟
باتوجه به خصوصیات دوران رشد و شرایط روانی بلوغ، باید گفت این تنها نوجوان شما نیست که بی نظم و شلخته است.

ممکن است دچار کم خوابی یا پرخوابی شوند، علی رغم گفته های شما به غذا لب نزنند و یا بر عکس بسیار پرخوری کنند.

برخی از نوجوانان در این سن نسبت به درس سهل انگار و بی تفاوت می شوند و برخی دیگر به شدت نسبت به آن جدی و کوشا هستند.

به عنوان متخصص کار با افراد در سنین نوجوانی لازم است خیال تان را راحت کنم که اگر رفتارهایی از قبیل پر حرفی یا کم حرفی، تنبلی، گوشه گیری، افسردگی.

بسیاری از نوجوانان در این سن، بی نظمی افراطی و یا نقطه ی مقابل آن یعنی وسواس و حساسیت در نظم را نشان می دهند.

وقت گذرانی با سرگرمی های شخصی برای مدت طولانی و یا نداشتن تمرکز جزء ویژگی های فرزندتان است با امری کاملا طبیعی مواجه هستید.

اگر چه مخالفت و لجبازی مداوم یک فرد ۲۰ ساله با پدر و مادرش طبیعی نیست، اما از یک فرزند نوجوان انتظار می رود رفتارهای مخالفت آمیز زیادی بروز دهد.

ممکن است حتی برای شما عجیب به نظر برسد که چطور او با همسالانش خوشحال و خوش برخورد است و فقط با شما رفتاری توام با سرکشی و مخالفت دارد!

این قبیل تناقضات علی رغم عادی بودن می تواند شما را به عنوان والدین با سردرگمی مواجه کند.

در این خصوص باید گفت مهم نیست فرزندتان کدام یک از رفتارهای بالا را بروز می دهد، آنچه مهم است “نحوه ی رفتار شما” با اوست.

چه کارهایی نکنیم؟
به عنوان والدین لازم است بدانید مهم ترین چیزی که برای حفظ آن نیاز به تلاش دارید، “رابطه ی” شماست.

توهم کنترل کردن فرزندتان به بهای از دست دادن رابطه ی شما تمام خواهد شد و می تواند شرایط را بسیار آشفته و دشوار کند.

برای لحظه ای سکوت کرده و با خود فکر کنید “در طی روز چقدر سعی در کنترل نوجوانم دارم؟ “

بسیاری از امر و نهی ها، بکن و نکن ها، سرزنش ها و تهدیدهای ما در طی روز علت اصلی تداوم رفتارهای آزار دهنده ی نوجوان است.

بهتر است به عنوان شخص سوم، کمی دورتر ایستاده و ارتباط خود با فرزندتان را ارزیابی کنید. آیا شما مدام سعی در کنترل او دارید و او نیز دایما از پذیرش کنترل شما سرباز می زند؟

در بسیاری از موارد اتفاق دردسر آفرین همین مورد است. آیا شما بر رفتار فردی جر خودتان کنترل دارید؟ چگونه خواهید توانست فردی با تمایل شدید به استقلال آن هم در دوره ی نوجوانی که اوج تمایلات استقلال خواهانه است را تحت کنترل خود در آورید؟

پیشنهاد متخصصان روانشناسی نوجوانی آن است که کنترل گری را فراموش کنید و رویه ی ارتباطی خود را تغییر دهید. برای این کار نیاز دارید از خود بپرسید ” در طی روز چه میزان از ۷ عادت مخرب رابطه استفاده می کنم؟ “.

برای کنار گذاشتن این عادات، لازم است در ابتدا آن ها را بشناسید.

تخریب گران هفت ریشتری
براساس تئوری واقیت درمانی، هفت عادت زیر می تواند به راحتی آب خوردن و به شدت زلزله ای هفت ریشتری ارتباط شما را تخریب کند.

۱) انتقاد کردن

۲) غرغر کردن

۳) سرزنش کردن

۴) تنبیه کردن

۵) تهدید کردن

۶) گلایه و شکایت

۷) باج و رشوه دادن

اما خواندن عبارات ۷ کلمه ای بالا اکتفا نمی کند و برای حل مسائل شما کافی نخواهد بود.

برای بهبود ارتباط تان لازم است لیستی از این عوامل در جایی مقابل دیدتان نصب کنید و در طی روز به بررسی این سوال بپردازید که “تخریب گران ارتباطی در رابطه ی شما چقدر فعال هستند؟”

پس از شناسایی این عوامل، می توانید گام بعدی را شروع کنید.

در این مرحله لازم است گله، شکایت، تهدید و.. را متوقف کنید و فعالیتی مناسب تر جایگزین آن کنید.

این فعالیت چه خواهد بود؟ برای آشنایی با شیوه ی صحیح رفتار، با ادامه ی متن همراه باشید.جدیدترین روش های روانشناسی کودک

اگر سرزنش و تهدید نه، پس چه؟!
کلیدی ترین کلمه ای که برای تربیت نوجوانی سالم به آن احتیاج خواهید داشت ” رابطه ” است.

اگر بتوانید رابطه ی خود با نوجوان را به درستی حفظ کنید، بیش از نیمی از مسیر را با موفقیت طی کرده اید.

ممکن است بگویید با تهیه ی چک لیست روزانه متوجه شده ام که در ارتباط با فرزندم زیادی غرغر می کنم، همواره در حال تهدید او هستم و یا بسیار سرزنش گر هستم.

می خواهم این رفتارها را تغییر دهم اما چگونه؟ اگر سرزنش و تهدید نکنم پس باید چه کاری انجام دهم؟

والدین که برای سال های طولانی بر اساس سیستم تخریبی با فرزندشان روبه رو شده اند، ممکن است برای تغییر عادات ارتباطی خود تا حد زیادی گیج شوند و احساس کنند تغییر ممکن نیست.

در اینجا نیاز دارید تا عادت های ۷ گانه ی تحکیم رابطه را جایگزین عادت های قبلی خود کنید.

این عوامل عبارتند از:

۱) حمایت کردن

۲) احترام گذاشتن

۳) تشویق کردن

۴) اعتماد کردن

۵) پذیرش نوجوان همان گونه که هست

۶)گوش سپردن

۷) گفت و گو درباره تفاوت ها و اختلاف ‌ها

قصه های کودکانه
برونشیت در کودکان
اختلالات یادگیری
عوارض ترس در کودکان
پریود دختران
آیا تغییر خواهم کرد؟
ممکن است با خودتان بگویید بعد از سال ها رفتار کنترل گرانه چگونه ممکن است بتوانم به شیوه ای جدید رفتار کنم؟

منبع:کانون مشاوران ایران-با نوجوان بی نظم و شلخته چگونه برخورد کنم؟



:: برچسب‌ها: نوجوان بی نظم , نوجوان , شلخته ,
:: بازدید از این مطلب : 121
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 3 شهريور 1402 | نظرات ()