نوشته شده توسط : Dr. Dalake

مقایسه خود با دیگران، دلایل و راهکار مقابله عوارض آن

بسیاری از افراد می دانند که مقایسه کردن خود با دیگران کار درستی نمی باشد اما نمی توانند دست از این کار بردارند و نمی دانند این مسئله به چه علتی در ذهن آن ها تکرار می شود.

در صورتی که فرد خود را با دیگران مقایسه کند به مرور زمان اعتماد به نفس او کاهش می یابد و حس نا امنی و نا امیدی در فرد ایجاد می شود.

این روند آن قدر تکرار می شود که فرد دچار افسردگی و اختلالات اضطرابی می شود و بهداشت جسمی و روانی او به خطر می افتد، از این بسیاری از افراد که به جلسات مشاوره و روان درمانی مراجعه می کنند به دنبال راهی هستند تا بتوانند از این مقایسه ها دست بردارند.

در صورتی که شما هم چالش هایی در خصوص مقایسه با دیگران تجربه می کنید بهتر است تا انتها این مقاله را مورد مطالعه قرار دهید.

مقایسه خود با دیگران، دلایل اصلی
اولین قدم در خودشناسی، دوست داشتن خود می باشد، مقایسه کردن چیزی است که برای بسیاری از افراد اتفاق می افتد اما مقایسه زیاد می تواند علل مشخصی داشته باشد که در ادامه این مقاله به مهم ترین دلایلی که باعث مقایسه کردن می شود می پردازیم:

عدم اعتماد به نفس کافی
زمانی که فرد دچار کم بینی و یا عدم اعتماد به نفس باشد به طور طبیعی تمایل دارد که خود را با دیگران مقایسه کند و روز به روز این مقایسه کردن قوی تر می شود ، شاید در ابتدا دلیل این امر این باشد که چرا نمی توانیم مانند کسانی باشیم که از نظر ما کامل و موفق هستند.

جالب است به این نکته توجه کنید که افرادی که درگیر مقایسه کردن خود با دیگران هستند لزوما افراد شکست خورده و ناموفقی نمی باشند بلکه آن ها نسبت به انتخاب هایشان اعتماد و اطمینان کافی ندارند و نمی توانند موفقیت های خودشان را به خوبی ببینند و دائما از نظر آن ها دیگران عملکرد بهتری دارند.

در صورتی که این افکار و احساسات به میزان زیادی در ذهن شما وجود دارد لازم است برای ارتقا و بهبود اعتماد به نفس خود کاری را انجام دهید در این شرایط می توانید به روانشناس مراجعه کرده و در جلسات روان درمانی شرکت کنید تا اعتماد به نفس خود را تقویت نمایید.

کمال گرایی افراطی
کمال گرایی یکی از ویژگی های شخصیتی می باشد که باعث می شود فرد خودش را با دیگران مقایسه کند و در کمال گرایی فرد می خواهد که همه چیز به بهترین نحو انجام شود و این ویژگی او باعث می شود که هیچ گاه از کارها و رفتارهایی که انجام می دهد راضی نباشد.

توجه داشته باشید برای موفقیت جسم و روان لازم است تا در کنار دوست داشتن خود از رفتارهایی که انجام می دهد راضی باشید در صورت عدم رضایت از خود، درگیر مقایسه آزاردهنده ای خواهید شد، معمولا تغییر و تعدیل ویژگی کمال گرایی توسط خود شخص سخت و دشوار می باشد و باید در این خصوص روانشناس مداخلات حرفه ای انجام دهد.

عدم داشتن روحیه انعطاف پذیر
برخی از افراد روحیه و دید انعطاف پذیری ندارند و به همین دلیل راه رسیدن به موفقیت و پیشرفت را تنها یک راه مشخصی در نظر می گیرند و آن ها به این مسئله توجه نمی کنند که موفقیت هر کس به شرایط و توانایی های خود او بستگی دارد و افراد در زندگی برای این که به موفقیت برسند باید مسیر منحصر به فرد خودشان را پیدا کنند.

در صورتی که آن ها این موضوع را در نظر نگیرند و به آن توجه نکنند باعث می شود دائما به دنبال یک راه حل کلی باشند و همیشه برای این که به پیشرفت برسند خودشان را با دیگران مقایسه کنند تا با استفاده از معیارهای آن ها بتوانند به نتیجه مشابهی دست یابند.

منبع:کانون مشاوران ایران-مقایسه خود با دیگران | دلایل و راهکار مقابله عوارض آن



:: برچسب‌ها: مقایسه کردن , عدم اعتماد به نفس , مقایسه خود ,
:: بازدید از این مطلب : 189
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 29 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

نظم شخصی واقعا چقدر اهمیت دارد؟ + ۷ ترفند کاربردی

نظم، اولین و مهم ترین قانون موفقیت می باشد همه ما نظام عمومی را قبول داریم اما زمانی که در مورد نظم شخصی صحبت می کنیم دچار شک و تردید می شویم.

داشتن نظم شخصی باعث می شود تا بهره برداری فرد از امور مختلف تا حد زیادی افزایش یابد و هم چنین نظم باعث تسلط و کنترل بیشتر فرد بر روی کارها می شود، نظم قابل آموختن می باشد و با تمرین کردن فرد می تواند آن را تقویت کند.

مهم ترین اصلی که باید فرد در مورد تقویت نظم آن را فرا بگیرد کسب عادت های جدید مثل برنامه ریزی کردن و انجام به موقع کارها می باشد.

برای این که فرد این عادت های جدید را یاد بگیرید و نظم در زندگی اش برقرار شود نیاز به زمان دارد، اما بعد از آن که به آن عادت می کند زندگی برای فرد بسیار لذت بخش تر می شود و تاثیرات خود را بر جنبه های مختلف زندگی می گذارد، در ادامه این مقاله به بررسی کامل نظم شخصی در زندگی می پردازیم.

تعریف نظم و انضباط شخصی
انضباط به معنی داشتن برنامه ای ثابت و پیوسته برای پاسخ دادن به مسئولیت ها می باشد این برنامه ها فقط ذهنی نمی باشد و باید تا مرحله عمل انجام شود، افرادی که منظم هستند عادت های خاصی دارند که باعث می شود زندگی شان بر اساس برنامه ریزی هایشان پیش ببرند.

نظم آموختنی است و به خاطر برخی تمرینات انجام می شود، مهم ترین نکته ای که در نظم شخصی باید به آن توجه شود کار در زمان مشخص و معینی می باشد و فرد باید برای انجام آن اولویت درستی در ذهنش داشته باشد.

در صورتی که به زندگی افراد موفق نگاه کنید متوجه خواهید شد که آن ها برای هر ساعت از زندگی برنامه دقیقی دارند و با استفاده از انعطاف پذیری کارهای روزانه شان را مدیریت می کنند.

فواید نظم شخصی در زندگی
نظم باید از کودکی در ذهن فرد نهادینه شود به همین دلیل آموزش دادن نظم به کودکان از اهمیت بسیاری برخوردار می باشد داشتن نظم شخصیتی در زندگی با فواید بسیاری همراه می باشد که در زیر برخی از آن ها بیان شده است:

استفاده مفید از زمان و فرصت های زندگی
کنترل بهتر زندگی
برنامه ریزی بهتر برای رسیدن به اهداف
افزایش اعتماد به نفس، عزت نفس و استقلال در زندگی
روابط بهتر با دیگران
کاهش اضطراب
تسلط بر کارها و امور مختلف
توجه داشته باشید که نظم شخصی تاثیرات خود را بر جنبه های مختلف زندگی انسان می گذارد و بر روی افکار و حتی رفتار با دیگران موثر می باشد، نوع نگاه دیگران در برخورد با چنین فردی متفاوت می باشد و دیگران با اعتماد بیشتری به این افراد توجه می کنند.

راه های افزایش نظم شخصی در زندگی
نظم شخصی به وسیله تمرین کردن و یاد گرفتن عادت های جدید تقویت می شود و امروزه به اثبات رسیده است که موفقیت در زندگی بدون نظم داشتن امکان پذیر نمی باشد برای افزایش نظم راه های زیادی وجود دارد که در زیر نمونه هایی از آن را بیان می کنیم.

منبع:کانون مشاوران ایران-نظم شخصی واقعا چقدر اهمیت دارد؟ + ۷ ترفند کاربردی



:: برچسب‌ها: نظم و انضباط , نظم , فواید نظم شخصی ,
:: بازدید از این مطلب : 213
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 29 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

مشاهده رابطه جنسی والدین توسط کودک

یکی از نگرانی هایی که والدین در مورد رابطه جنسی خود دارد تماشای رابطه جنسی شان توسط کودک شان می باشد، هنگامی که زوجین تصمیم می گیرند تا فرزندی داشته باشند و عضو جدیدی به جمع آن ها اضافه شود باید چیز هایی که مربوط به قبل از آمدن نوزاد می باشد در آن تغییراتی انجام گیرد.

یکی از مواردی که زن و شوهر باید با آمدن فرزند آن را تغییر دهند رابطه جنسی و معاشقه آن ها می باشد به طوری که نباید در جلوی فرزند به رابطه جنسی بپردازند.

هنگامی که کودک در خانه هست زن و شوهر نسبت به رابطه جنسی دچار محدودیت می شوند و والدین در مورد رابطه جنسی شان نگرانی هایی دارند چون فرزند رابطه جنسی والدین را با محدودیت هایی رو به رو کرده است، در این هنگام برای والدین سوال پیش می آید که چه کنیم که فرزندمان متوجه رابطه جنسی ما نشود؟

اگر کودک مان رابطه جنسی ما را ببیند چه مسئله ای پیش می آید و در آن صورت باید چگونه بااین قضیه برخورد کنیم؟

در این مقاله به این سوالات پاسخ داده می شود و به شما می گوییم که زمانی که این اتفاق افتاد و فرزند رابطه زناشویی شما را مشاهده کرد چه عکس العملی را نشان دهید و چگونه با قضیه برخورد کنید و همین طور چگونه از این اتفاق پیشگیری کنید.

اثرات منفی مشاهده رابطه جنسی والدین بر کودک
بسیاری از والدین فکر می کنند چون فرزندشان کوچک است چیزی در مورد رابطه جنسی و مسائل جنسی نمی داند و به همین دلیل روابط جنسی شان را در حضور کودک و فرزند خردسال به طور آزادانه انجام می دهند ولی آن ها باید بدانند که این یک باور بسیار اشتباه می باشد.

بر اساس تحقیقاتی که امروزه انجام شده است مشخص شده که کودکان دو ساله همه تصاویر و صدا ها را در حافظه شان ضبط می کنند.

والدین باید این موضوع را در نظر بگیرند که دیدن رابطه جنسی والدین و ضبط شدن آن در حافظه کودکان می تواند آسیب های زیاد و بسیار عمیقی بر روی او به جای بگذارد که در این مقاله این موضوع را مورد بررسی قرار می دهیم.

کودکان تخیلات بسیار قوی دارند به همین دلیل اگر با صحنه های روابط جنسی رو به رو شوند دچار آسیب هایی شوند یا تخیلاتی برای خود ایجاد کنند مثلا ممکن است ترس، اضطراب و تخیلات جنسی از اولین پیامد هایی باشد که با دیدن رابطه جنسی والدین توسط کودکان به وجود می آید.

کودکان به دلیل ذهن خلاق خود ممکن است در مورد هر موضوع نظر جذابی داشته باشد و هر چیزی که می بیند ممکن است یه دلیل جالب خلق کند مثلا برای غروب کردن خورشید را به خوابیدن مربوط سازد و یا هنگامی که باران می آید بگوید ابرها ناراحت هستند و گریه می کنند و برای هر چیز دیگری دلایل خلاقی داشته باشد.

تصور کودک
کودک زمانی که سر و صدایی را از اتاق خواب پدر و مادرش بشنود به نظرتان به چه چیز هایی ربط می دهد و چطور تفسیر می کند؟ به احتمال زیاد او با خودش فکر می کند که پدر دارد مادرش را اذیت می کند و او را آزار و شکنجه می دهد در این صورت کودک با این افکار بسیار ناراحت می شود و ترس و اضطراب به سراغش می آید.

مواردی که ذکر شد پیامد های اولیه این امر می باشد که با مشاهده رابطه جنسی والدین در کودک به وجود می آید اما اگر والدین با کودک خود برخورد نادرستی داشته باشند و بیشتر ذهن او را درگیر کنند و او را در ابهام قرار دهند در این صورت تاثیرات منفی و عمیق تری بر روی کودک به وجود خواهد آمد.

والدین اگر واکنش اشتباه در چنین شرایطی نشان دهند باعث می شوند تا کودک مستعد مشکلاتی شود ک در زیر نمونه هایی از آن را بیان می کنیم.

افسردگی
مشکل در ایجاد روابط عاطفی
اختلال جنسی ( سادیسم، مازوخیسم)
بلوغ زود رس
ترس از تنهایی
تنفر از رابطه جنسی در بزرگسالی
تمایل به آزار دیگران
شهوانی شدن

منبع:کانون مشاوران ایران-مشاهده رابطه جنسی والدین توسط کودک



:: برچسب‌ها: رابطه جنسی والدین , دیدن رابطه جنسی پدر و مادر , رابطه جنسی ,
:: بازدید از این مطلب : 218
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 27 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

یکی از معیارهای که در زمان ازدواج باید به آن توجه شود اختلاف سنی در ازدواج می باشد، در بسیاری از باورهای فرهنگی و اعتقادی برای زن و مرد اختلاف سنی مناسب را تعیین می کنند، بسیاری از خانواده ها اعتقاد دارند باید سن مرد بیش تر از زن باشد در این صورت زندگی زوجین ثبات بیش تری خواهد داشت.

زمانی که موضوع ازدواج را مورد بررسی قرار می دهند برخی از موضوعات زیر را مورد بررسی قرار می دهند که عبارت اند از:

رشد روانشناختی
شناخت پیش از ازدواج
تشابهات شخصیتی
موارد بیان شده از مولفه های تاثیرگذار در امر ازدواج می باشند، و زوجینی که دوره سنی آن ها با یکدیگر مشابه باشند به احتمال زیاد در مولفه های بیان شده همسو هستند، با این حال تفاوت سنی در میان زوجین عامل اصلی در میزان موفقیت زندگی آن ها به شمار نمی آید و برای این که ازدواج موفق تری داشته باشید باید سعی کنید با آگاهی بهتر تصمیم بگیرید و در زمینه ازدواج و مشکلات خانوادگی تصمیم گیری صحیحی داشته باشید در این شرایط می توانید از مشاوره خانواده کمک بگیرید تا در این خصوص به نتیجه گیری صحیحی برسید.

باورهای جامعه درباره اختلاف سنی در ازدواج
در جامعه ما از نظر اعتقادی و فرهنگی بر روی اختلاف سنی زوجین تاکید بسیاری دارند و این الگو بیش تر طرفدار بزرگتر بودن مرد از زن می باشند و اعتقاد دارند هر چه سن مرد از زن بیش تر باشد آن زندگی ثبات بیش تری خواهد داشت و از سوی دیگر عواملی مانند افزایش فعالیت زنان در جامعه، اهمیت دادن به تحصیلات، پا به عرصه گذاشتن زنان با اعتماد به نفس به بازار کار، باعث شده است تا مسئله بزرگ تر بودن مرد از لحاظ سنی در امر ازدواج برای ثبات زندگی زناشویی زیر سوال برود.

در این خصوص افراد به توان مدیریتی در مردان اعتقاد دارند و حس می کنند که مردان در کنار توان تربیتی زنان می توانند زندگی زناشویی متعادلی داشته باشند.


تفاوت سنی مناسب در ازدواج چقدر است؟
امروزه بیش تر از گذشته شاهد بزرگ تر بودن زن از مرد در امر ازدواج می باشیم و بر اساس ازدواج های صورت گرفته مشخص شده است که اختلاف سنی به تنهایی و به صورت مستقیم بر روی رضایت زناشویی تاثیری نمی گذارد و این مسئله به تفاوت سنی زن یا مرد مربوط نمی شود.

در این خصوص تحقیقات بسیاری صورت گرفته است و بر اساس تحقیقات انجام شده این موضوع نه تنها قواعد را بر هم زده است بلکه باعث شده است افراد در امر ازدواج به عوامل روانشناختی توجه بیش تری داشته باشند و آن ها را بیش از گذشته مدنظرشان قرار دهند، شناخت پیش از ازدواج از اهمیت بسیاری برخوردار است و بیش از گذشته باید به آن توجه کنند.

عوامل تاثیرگذار بر رضایت زناشویی
عواملی که بر روی زندگی زناشویی اثر می گذارد و از مولفه های تاثیرگذار زندگی زناشویی است می توان به بلوغ روانشناختی طرفین و شناخت دقیق زوجین نسبت به یکدیگر اشاره نمود در صورتی که زن و مرد از نظر شخصیتی، شباهت هایی با یکدیگر داشته باشند سلایق، فعالیت ها و اهداف مشترکی خواهند داشت و در این شرایط روابط زناشویی آن ها از ثبات بیش تری برخوردار می شود.

هم چنین توجه به انگیزه های ازدواج از اهمیت بسیاری برخوردار است در صورتی که فرد از انگیزه های ازدواجش آگاه باشد و این انگیزه ها بیش تر مربوط به عوامل درونی شود تا بیرونی، فرد در امر ازدواج موفق تر خواهد بود و احتمالا آمادگی او برای ازدواج بالاتر است.

برخی از جوانان ممکن است به بلوغ عاطفی، اجتماعی و اقتصادی نرسیده باشند و به خاطر فشار والدین و اطرافیانشان تصمیم به ازدواج گرفته اند، آن ها چون مهارت های لازم برای ازدواج موفق را کسب نکرده اند نمی توانند انتخاب صحیحی داشته باشند.

تصمیمی که نوجوان در این شرایط می گیرد به خاطر فشار محیط می باشد و در این شرایط ممکن است فرد آمادگی برای ازدواج نداشته باشد. عوامل موثر در ازدواج می توان به هم سو بودن و شباهت طرفین اشاره نمود البته توجه داشته باشید هیچ کدام از زوجین به صورت صددرصد به یکدیگر شبیه نیستند، اما هر چه میزان شباهت بیش تر باشد احتمال صمیمیت، ثبات و رضایت طرفین افزایش می یابد، توصیه می شود اگر تصمیم به ازدواج گرفته اید قبل از ازدواج با معیارهای انتخاب همسر مناسب آشنا شوید.

منبع:کانون مشاوران ایران-تفاوت سنی مناسب در ازدواج چقدر است؟



:: برچسب‌ها: ازدواج , اختلاف سنی در ازدواج , تفاوت سنی ,
:: بازدید از این مطلب : 222
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 26 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

زوجین با استفاده از تست تفاهم می توانند سطح کیفیت زندگی مشترک شان را تعیین و مورد ارزیابی قرار دهند و هم چنین میزان سازگاری زن و شوهر در این تست مشخص می شود. تست تفاهم قبل از ازدواج به زوجین کمک می کند تا پیش از ازدواج از تصمیم خود مطمئن شده و در صورت نیاز از مشاور کمک بگیرند.

یکی از اشتباهاتی که زوجین در زمان آشنایی دچار می شوند این است که به تفاوت های فرهنگی، سلیقه ای و خانوادگی و یا شخصیت طرف مقابل شان توجه نمی کنند و همین مسئله باعث شده است تا تضادهای ایجاد شده باعث به وجود آمدن اختلاف هایی در میان زوجین شود.

در این حالت تست تفاهم قبل از ازدواج به زوجین کمک می کند تا شناخت بیشتری نسبت به یکدیگر به دست آورند و هم چنین در مورد جنبه های پنهان شخصیت طرف مقابل آگاهی لازم را به دست آورند تا بتوانند در امر ازدواج انتخاب صحیح و مناسب تری داشته باشند.

البته توجه داشته باشید که به تنهایی این تست و تست های مشابه نمی تواند ملاک اصلی برای تصمیم گیری برای ازدواج شود. این تست های روانشناسی بیش تر در زمینه تشخیص اولیه کاربرد دارد و در صورتی که نسبت به تصمیم گیری تان تردید و شک دارید باید از مشاوره خانواده و ازدواج کمک بگیرید تا در این خصوص شما را راهنمایی کنند و بهترین و گزینه برای رسیدن به قطعیت و انتخاب درست می باشند.


تست تفاهم قبل ازدواج سنجش سازگاری زن و شوهر
مزیت تست تفاهم قبل از ازدواج
یکی از مولفه های اصلی برای ازدواج موفق، شناخت طرفین از یکدیگر می باشد زیرا بسیاری از مشکلاتی که در زندگی مشترک به وجود می آید به خاطر عدم شناخت کافی طرفین از یکدیگر و عدم انتخاب صحیح همسر می باشد که همین مسئله باث جدایی شده و آمار طلاق را افزایش می دهد.

احتمال دارد بسیاری از ازدواج ها به طلاق کشیده نشود اما 30 درصد از زوج هایی که با یکدیگر زندگی می کنند رضایت زناشویی ندارند و هیچ لذتی در زندگی شان تجربه نمی کنند و به دلایل دیگری مانند فرزندان، مشکلات مالی، مسائل فرهنگی مجبور به ادامه زندگی و تحمل یکدیگر می باشند.

توجه داشته باشید که انتخاب همسر کار ساده ای نمی باشد اما افراد قبل از ازدواج به معیارهای درست ازدواج توجه نمی کنند و با داشتن معیارهای اشتباه ازدواج و عدم توجه به اختلافات در ازدواج مشکلات بسیاری در زندگی مشترک تجربه می کنند و دچار اختلافاتی می شوند در هنگام ازدواج برای این که از انتخاب خود مطمئن شوید می توانید از تست های تفاهم قبل از ازدواج یا دیگر تست های روانشناسی کمک بگیرید، این تست ها به شما به طور تقریبی کمک می کنند و یک معیار تقریبی در امر ازدواج می باشند.

زمانی که این تست ها را انجام می دهید باید توجه داشته باشید که این معیارها قطعی نمی باشد و نمی توان صد در درصد به نتایج آن متکی بود به همین دلیل بهتر است نظر متخصص را در مورد نتایج به دست آمده بپرسید. توجه داشته باشید که بسیاری از شاخص ها و عواملی که بر روی زندگی مشترک تاثیر می گذارد در این تست ها مشخص نمی شود و مورد بررسی قرار نمی گیرد.

مشاوره قبل از ازدواج بر اساس اطلاعاتی که از زوجین به دست می آورند و هم چنین بر اساس نتایج به دست آمده از تست تفاهم قبل از ازدواج شما را در جهت رسیدن به زندگی مشترک رویایی با کمترین تنش هدایت می کند. در کنار این ها شما باید مهارت های لازم برای ازدواج را یاد بگیرید تا با آمادگی بیشتری وارد زندگی مشترک شوید و بتوانید به راحتی فراز و نشیب های زندگی مشترک را طی کنید با موفقیت پشت سر بگذارید.

منبع:کانون مشاوران ایران-تست تفاهم قبل ازدواج| سنجش سازگاری زن و شوهر



:: برچسب‌ها: تفاهم قبل ازدواج , ازدواج , سازگاری زن و شوهر ,
:: بازدید از این مطلب : 180
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 24 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

روانشناسی عشق رمانتیک:اکثر قریب به اتفاق افراد می خواهند عاشق شوند.

به ویژه افراد دارای اختلال وابستگی.

عشق برای ما شاید بالاترین ایده آل است.

و روابط به ما معنا و منظور می دهد.

رابطه به ما حیات و انگیزه می دهد.

یک شریک (یار) هنگام مشکل در آغاز یک کار به ما کمک می کند.

عاشق شدن حس اعتماد به نفس ما را نیز اعتبار می بخشد.

بر احساس شرم ناشی از شک و تردیدها غلبه می کند و از ترس های ما از تنهایی ها می کاهد.

اما، بیشتر اوقات یک رابطه عاشقانه زیبا، به کام ما تلخ می شود.

آنچه یک رؤیای حیرت انگیز بود تبدیل به یک کابوس دردناک می شود.

خانم کامل یا آقای تمام عیار می شود آقا یا خانم بد.

ناخودآگاه نیرویی مقتدر است.
به نظر نمی رسد استدلال مانع عاشق شدن ما شود.

نه عاشق شدن آسانتر است و نه رهایی!

حتی وقتی رابطه به شکل وارونه ای پس از ایجاد دلبستگی ما مسموم می شود.

پایان دادن رابطه همانقدر سخت است که به راحتی عاشق شدن!


عشق رمانتیک۱

انفعالات شیمیایی رابطه رمانتیک
سیم کشی مغز ما مستعد عاشق شدن است.

تا رابطه عاشقانه ای شاد و شنگول را تجربه کنیم و از رضامندی، ازدواج و تولید نسل برخوردار شویم.

نوعی فرآیند شیمیایی عصبی که ایجاد کننده احساس خوب است.
در هر مرحله از شهوت، کشش و دلبستگی در مغز ما به جریان می افتد.
به ویژه دوپامین، احساسات نشئگی طبیعی بالایی را موجب می شود که می تواند اثری همچون کوکائین داشته باشد.

احساسات عمیق تر با اوکسی توکسین:
“هورمون در آغوش گرفتن” راه اندازی می شوند که در حین ارگاسم آزاد می شود.
این هورمون مستقیماً با پیوند و افزایش صداقت و وفاداری در دلبستگی های رمانتیک ارتباط دارد.

منبع:کانون مشاوران ایران-روانشناسی عشق رمانتیک



:: برچسب‌ها: عشق رمانتیک , عشق , رابطه عاشقانه رومانتیک ,
:: بازدید از این مطلب : 221
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 24 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

مهارت های ارتباطی، اهمیت انواع مهارت های ارتباطی

انسان یک موجود اجتماعی است و همین امر باعث می شود تا فرد مهارت های ارتباطی لازم را کسب کند.

به طور کلی مهارت ارتباطی شامل دو نوع مهارت کلامی و غیرکلامی می شود و داشتن این مهارت ها در روابط بین فردی، کاری و تحصیلی و مکاتباتی بسیار لازم و ضروری می باشد. مهارت های ارتباطی را می توان یاد گرفت و با استفاده از تمرین و آموزش این مهارت ها را در خود تقویت کرد.

باید ارتباطات را به خوبی بشناسید زیرا در بسیاری از مواقع همین ارتباطات سبب آسیب می شود و در این شرایط شما باید درک عمیقی از فرآیند ارتباطات داشته باشید تا در جنبه های مختلف زندگی تان به طور مثبت از آن استفاده کنید و برای شما موفقیت آمیز باشند.

افرادی که نمی توانند با دیگران ارتباط موثری برقرار کنند به دلایل مختلفی مانند عدم اعتماد به نفس یا مشکلات دوران کودکی می باشد در این شرایط باید در جلسات مشاوره روانشناسی شرکت کنند تا ناتوانی افراد در عدم برقراری ارتباط ریشه یابی شود و برای حل آن راهکارهایی بیان شود.

در این مقاله به بررسی مهارت های ارتباطی و انواع آن می پردازیم.

مهارت های ارتباطی
مهارت ارتباطی به توانایی فرد برای انتقال اطلاعات به دیگران به صورت موثر و کارآمد می باشد، در صورتی که فرد مهارت ارتباطی را به صورت عمیق و کارآمد یاد بگیرد می تواند ارتباط بین فردی و تجاری موفقیت آمیزی با دیگران داشته باشد، در نتیجه رضایت فرد از زندگی افزایش می یابد.

اولین مرحله برای ارتباط برقرار کردن با دیگران تولید اطلاعات می باشد و بعد از آن شخص راهی برای رساندن اطلاعات به دیگران پیدا می کند. توجه داشته باشید که فرآیند برقراری ارتباطات صحیح علاوه بر اطلاعات به شیوه انتقال اطلاعات هم بستگی دارد.

هر شخصی به شیوه خاص خودش از مهارت های ارتباطی استفاده می کنند تا اطلاعات را به دیگران انتقال دهد. در صورتی که مهارت های فرد بیشتر باشد و بتواند تسلط بهتری بر روی مهارت هایش داشته باشد به شیوه بهتری می تواند با دیگران ارتباط برقرار کند.

اهمیت افزایش مهارت های ارتباطی در زندگی
در صورتی که فرد مهارت های ارتباطی را فرا گرفته باشد می تواند ازدواج موفق، دوستی های پایدار، فرصت های شغلی بیشتر و پیشرفت هایی در زمینه های مختلف زندگی داشته باشد.

در صورتی که شما مهارت های ارتباطی تان را افزایش دهید، خواهید توانست در زمینه کاری به جایگاه های بالاتری برسید و تبدیل به مدیری موفق و ثروتمند شوید. هم چنین در ارتباط با دیگران اعتماد به نفس شما افزایش یافته و نسبت به خودتان به دید مثبت تری خواهید رسید.

اگر مهارت های ارتباطی در میان اعضای خانواده به ویژه در ارتباط با فرزندان افزایش یابد این ویژگی بر روی روابط شما تاثیر مثبت گذاشته و در شکل گیری خانواده سالم نقش بسیار مهمی دارد.

برای این که ارتباط موثری با فرزندان خود داشته باشید بهتر است از مشاور خانواده کمک بگیرید و هم چنین با مشاوره روانشناسی در ارتباط باشید تا ارتباطات شما بهبود یابد.

انواع مهارت های ارتباطی کلی
مهارت های ارتباطی کلی چند نوع دارند که شامل موارد زیر می شوند:

مهارت های انتقال پیام
مهارت انتقال پیام شامل مهارت ارتباط کلامی و ارتباط غیرکلامی می باشد، مهارت های کلامی شامل کلمات و جملات بیان شده و اصواتی می شود که به انتقال اطلاعات و معانی می پردازد. مهارت های غیرکلامی به زبان بدن مربوط می شود که چگونه فرد علاوه بر صحبت کردن با استفاده از حرکات بدن، چهره، طرز نشستن و ایستادن بر دیگران تاثیر بگذارد و از این طریق پیامی را به آن ها انتقال دهید.

منبع:کانون مشاوران ایران-مهارت های ارتباطی | اهمیت انواع مهارت های ارتباطی



:: برچسب‌ها: مهارتهای ارتباطی , مهارت های ارتباطی زوجین , اهمیت مهارتهای ارتباطی ,
:: بازدید از این مطلب : 195
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 24 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

مبارزه با بیماری سرطان، چگونه با بیماری سرطان مبارزه کنیم؟

مبارزه با بیماری سرطان مسئله ای است که هر دو بعد روحی و جسمی را درگیر می کند به همین دلیل نباید تاثیر شرایط روحی و جسمی را در سیکل درمان نادیده بگیرید و دست کم گرفته شود.

توجه داشته باشید برای درمان سرطان علاوه بر درمان جسمی، مراقبت از سلامت ذهنی و عاطفی از اهمیت بسیاری برخوردار است، زیرا شرط اصلی شکست سرطان داشتن انگیزه قوی و از دست ندادن امید می باشد.

عواملی مانند استرس، نگرانی و خشم باعث تضعیف شدن ایمنی بدن می شود در این شرایط باید سلامت روان و روحیه قوی داشت تا بتوان با سرطان مبارزه کرد. روحیه افراد و بهزیستی روانی نقش بسیار مهم و حساسی برای مقابله با سرطان دارد.

به همین دلیل در این مقاله به بررسی این موضوع پرداخته می شود و در مورد نحوه تغییرات رفتاری و شخصیتی، نحوه بهبود و تقویت روحیه و نقش خانواده در افراد مبتلا به بیماری سرطان توضیحاتی را بیان می کنیم.

مبارزه با بیماری سرطان
چگونه سرطان یک فرد را تحت تاثیر قرار می دهد
زمانی که فرد متوجه بیماری سرطان خود می شود احساسات منفی مانند غم، اندوه، خشم، ناامیدی، بی حوصلگی و ترس به سراغش می آید، در ابتدا درک این بیماری سخت است و شما حق دارید غمگین و ناراحت باشید اما این حالت نباید ادامه داشته باشد شما باید این احساسات منفی را شکست دهید.

زمانی که دچار این احساسات می شوید اطرافیان متوجه تغییر ناگهانی در شخصیت و رفتار شما می شوند برخی از این تغییرات رفتاری و شخصیتی در بیماران سرطانی دیده می شود که در صورتی که به آن رسیدگی نشود شدت آن زیاد شده که برخی از این علائم شامل موارد زیر می شود:

افسردگی حاد
اضطراب
نوسانات رفتاری و خلقی شدید
تحریک پذیری سریع از عوامل و تغییرات خارجی
عدم انگیزه و علاقه به زندگی
رفتارهای اجتماعی و فرهنگی نامقبول
عدم داشتن تمرکز
مشکل در تشخیص احساس خود و دیگران
چرا بعد از ابتلا به سرطان افراد تغییر رفتار و شخصیت می دهند؟
افرادی که به بیماری سرطان مبتلا می شوند باید بدانند که این بیماری چطور بر روی روحیه و رفتار و شخصیت آن ها تاثیر می گذارد، البته سرطان با دردها و عوارضی همراه می باشد که دردها و عوارض بی تاثیر نیست و بر روی رفتار و روحیه تاثیر می گذارد.

در ادامه این مقاله جنبه های مختلفی که بر روی رفتار و شخصیت فردی که مبتلا به سرطان است را بیان می کنیم در این شرایط کمک گرفتن از مشاوره کنترل استرس و اضطراب می تواند مفید باشد و مشکلات روانی را کاهش دهد و هم چنین در تغییر رفتار و شخصیت فرد کمک کننده باشد.

منبع:کانون مشاوران ایران-مبارزه با بیماری سرطان | چگونه با بیماری سرطان مبارزه کنیم؟



:: برچسب‌ها: مبارزه با سرطان , سرطان , بیماری سرطان ,
:: بازدید از این مطلب : 186
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 24 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

۹ نکته حساس در تربیت فرزند

در صورتی که نکات حساس در تربیت فرزند رعایت شود کودک می تواند رشد مناسب و سالمی داشته باشد، به طور کلی شکل گیری شخصیت فرد بر اساس تربیت و نحوه رفتار با او در کودکی شکل می گیرد، عوامل بسیاری در سبک تربیتی والدین موثر هستند که می توان به موارد زیر اشاره نمود:

عوامل فرهنگی و اجتماعی
میزان تحصیلات و خصوصیات شخصیتی والدین
سطح رشدی کودک و توانایی های شناختی او
قالب های رفتاری و اصول فکری فرزندتان بر اساس نحوه تربیت والدین شکل می گیرد، در این شرایط باید کودک به گونه ای رشد یابد که بتواند در هنگام رویارویی با مشکلات، عملکرد خوب و مطلوبی داشته باشد.

به همین دلیل باید اطلاعات و آگاهی خود را در تربیت کودک افزایش دهد و به نکات حساسی که در تربیت فرزند لازم است توجه داشته باشید، هم چنین توجه به بهداشت جسمی و روانی فرزندتان می تواند در این امر به شما کمک کند.

با کمک گرفتن از مشاوره کودک می توانید در زمینه تربیتی به کودکتان کمک کنید تا فرزندتان را در مسیر موفقیت و رسیدن به آینده روشن و درخشان یاری کند و در آینده فرزندی موفق و شاد داشته باشید.

تاثیر روش های تربیت فرزند در فرآیند رشد یادگیری او
اگر چه سن تربیت کودک محدود به زبان خاصی نمی باشد، ولی کودک در هر دوره از رشدش با چالش ها و نیازهای اساسی رو به رو می شود، شیوه تعامل والدین با فرزندشان نقش بسیار مهمی بر او دارد و در چگونگی شکل گیری توانایی های شناختی او اثر زیادی می گذارد.

به طور کلی نحوه نگرش شما در شیوه تربیتی کودک بسیار اهمیت دارد به عنوان مثال در صورتی که شما تصور کنید فرزندتان نقش فعالی در یادگیری دارد، می توانید در مورد مسائل مختلف با او صحبت کنید، به سوال هایش با بردباری و صبوری پاسخ دهید، هم چنین در این خصوص تفکر و استدلال او را مورد تقویت قرار می دهید.

در مقابل والدینی که تصور می کنند فرزندشان یادگیرندگانی منفعل هستند بسیار کنترل کننده یا هدایت کننده رفتار می کنند و سعی می کنند جلوی خلاقیت و پیشرفت فرزندشان را بگیرید و حتی گاهی به جای او تصمیم بگیرند.

در نتیجه والدین نقش بسیار مهمی بر روی تربیت فرزندان می گذارند و در تربیت آن ها بسیار تاثیر گذار هستند. نکته حساس برای تربیت فرزند چیست؟

توجه به نکات تربیتی فرزندان و به کارگیری آن ها توسط والدین در سنین مختلف رشدی از اهمیت بسیاری برخوردار است، در این شرایط نکات کلی در تربیت فرزندان و در برخورد با کودکان وجود دارد که باید در هر سن و سالی به آن توجه شود. در ادامه این مقاله به بررسی این نکات حساس تربیتی می پردازیم.

برای فرزند خود منبع امنیت و اطمینان باشید
یکی از اولین نیازهای هیجانی فرزندان به دست آوردن حس امنیت و اطمینان می باشد، کودکان در اولین مرحله از زندگی با چالش اعتماد در برابر بی اعتمادی رو به رو می شود.

کودکان از همان دوران نوزادی از رفتار والدینشان تاثیر می پذیرند و در صورتی که در محیط های پر تنش و عصبی قرار گیرند دچار احساس هایی مانند عدم امنیت، بی اعتمادی و در نهایت سبک دلبستگی نا ایمن می شوند این امر بر روابط بعدی آن ها با دیگران تاثیر می گذارد و دید آن ها را نسبت به زندگی منفی و تیره می کند.

در این شرایط برای این که اعتماد کودک دچار مشکل نشود باید از انجام رفتارهای منفی مانند دروغ گویی یا فریب دادن فرزندتان بپرهیزید.

باید سعی کنید که به او نشان دهید در برابر تهدید های محیطی در کنار او هستید و هیچ مسئله ای مانع محبت و عشق شما نسبت به او نمی شود و همیشه سعی می کنید برای حل مشکلات و چالش ها به او کمک کنید و در کنار او باشید.

منبع:کانون مشاوران ایران-۹ نکته حساس در تربیت فرزند



:: برچسب‌ها: تربیت کودک , کودک , تربیت فرزند ,
:: بازدید از این مطلب : 187
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 22 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

اگر این پیشنهادات مفید را در خاطرتان حفظ و اجرا کنید، در این صورت داشتن یک خواب شبانه خوب آسانتر از آن چیزی است که فکرش را می کردید. به یاد داشته باشید، فرض بر اینست که خواب آرام بخش می باشد و هر شب به تجدید قوای بدنتان کمک می کند. سعی کنید کمبود خواب نداشته باشید و اینکه برای داشتن یک خواب شبانه خوب به مدت حداقل 8 ساعت در هر روز، نباید به مدت طولانی (بیش از چند روز) از خوابیدن خود بکاهید. هر شخصی گاهی از اوقات به سختی می خوابد، اگر به خواب رفتنشما طول میکشد، جای نگرانی نیست. سعی کنید این پیشنهادات را به کار گیرید تا خوابی طبیعی و آسوده داشته باشید.

برای خودتان یک برنامه منظم خواب ترتیب دهید.
هر شب در زمان معینی به تخت خواب بروید و هر صبح نیز در زمان معینی بیدار شوید. برهم زدن این برنامه ممکن است منجر به بیخوابی شود. همچنین با خوابیدن زیاد در تعطیلات، بیدار شدن در اوایل صبح دشوار می شود، به دلیل آنکه آن چرخۀ خوابتان را از نو برای بیداری بعدی تنطیم می کند. بین مدت 8ساعت وقت خواب، چرت نزنید.

ورزش کنید.
سعی کنید روزانه 20 تا 30 دقیقه ورزش کنید. ورزش های روزانه اغلب به خوابیدن کمک می کند اگرچه، ورزش نزدیک به زمان خواب نیز موجب تداخل در خواب می شود. سعی کنید حداکثر زمان مفید ورزش کردن حدود 4 تا 6 ساعت قبل از رفتن به رختخواب باشد. اما، در کل در مدت 2ساعت باقی مانده به زمان خواب ورزش نکنید.

از مصرف کافئین، نیکوتین و الکل اجتناب کنید.
از نوشیدن مواد کافئینی که مانند محرک عمل می کنند و موجب بیدار ماندن افراد می شوند، خودداری کنید. از جمله مواد کافئینی می توان به قهوه، شکلات، نوشیدنی های گازدار، چای های غیرگیاهی، داروهای رژیم غذایی و برخی آرام بخش ها اشاره کرد. افراد سیگاری خواب سبکی دارند و اغلب به خاطر علائم ناشی از کاهش نیکوتین در بدن صبح زود بیدار می شوند. الکل خواب عمیق و رسیدن به مرحله REM را از افراد می گیرد و انها را در مراجل سبک تر خواب نگه می دارد.

اگر میخواهید خواب شبانه راحتی داشته باشید، از همه موارد ذکر شده حدقل 6 تا 8 ساعت قبل از خوابیدن اجتناب کنید. همچنین از خوردن هرنوع وعده غذایی سنگین در 2ساعت باقی مانده به خواب بپرهیزید.

در مورد خواب بیشتر بدانید: رابطه بین مشکلات خواب و احساس بی ارزشی در ارتباط

موقع خواب عادت ریلکسیشن (تمرین آرمش) داشته باشید.
یک دوش گرم، خواندن کتاب یا مجلات و یا دیگر کارهای آرمیدگی می تواند باعث راحت تر خوابیدن شوند. می توانید خودتان را برای تداعی فعالیت های پر از آسودگی خاص برای خوابیدن آموزش دهید و آنها را به عنوان جزیی از برنامه عادات آرام سازی و تمدد اعصابتانتان قرار دهید.

تا هنگام طلوع آفتاب بخوابید.
اگر برایتان مقدور است، با طلوع آفتاب بیدار شوید یا از چراغ های شب خواب یا خیلی روشن در اتاقتان هنگام صبح استفاده کنید. طلوع آفتاب به ساعت بیولوژیکی درونی بدنتان کمک می کند تا بدنتان چرخۀ خواب و بیداری را هر روز مجدداً تنظیم کند. البته، متخصصان خواب برای افرادی که مشکلات خواب و بیداری دارند توصیه کرده اند که یک ساعت در معرض طلوع صبحگاهی قرار بگیرند.

منبع:کانون مشاوران ایران-نکاتی برای داشتن یک خواب خوب شبانه



:: برچسب‌ها: مشکلات خواب , بد خوابی , اختلال خواب ,
:: بازدید از این مطلب : 230
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 20 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

آنچه باید در مورد روانشناسی کودک دو تا سه ساله خود بدانید: (راهنمای دو تا سه سالگی)

یکی از بزرگترین لذت ها برای پدر و مادر تماشای یادگیری وترقی کودکشان است. ولی آیا می دانید به کدام سمت می رود و چه نقاط عطف رشدی دارد؟ آیا می دانید برای کمک به کسب اعتماد به نفس از توانمندی هایش جهت رفتن به مرحله بعدی زندگی چه کاری از شما ساخته است؟

در سه سالگی، کودک نسبت به چند ماه قبل تحرک و بی پروایی بیشتری دارد. هنگام دویدن و راه رفتن کنترل بیشتری بر مسیر حرکتش دارد. و ممکن است بتواند روی انگشت یک پا راه برود و یا لی لی کند. او می تواند در هر گام به کمک یک پا از راه پله بالا برود و حتی ممکن است چنان به خود مطمئن باشد که بتواند بدون گرفتن جایی از راه پله استفاده کند. اغلب اوقات او می تواند توپ را از پایین به بالا پرتاب کند و یک توپ بزرگ را در بین دست های کشیده اش نگه دارد. کودک می تواند توپ را به سمت جلو شوت کند.

شما می توانید با دادن فرصت بازی در فضای باز مثل پارک و یا زمین بازی صاف و بی خطر به کودکتان کمک کنید تا مهارت هایش به شکل کامل پرورش یابد.

مهارت های حرکتی ظریف کودک نیز کم کم پیشرفت می کند. در سه سالگی کودک باید این توانایی را داشته باشد که غذایش را با قاشق بخورد بدون اینکه غذا بریزد و نیز باید بتواند دست هایش را خودش بشوید و خشک کند و لباس هایش را به تنهایی و تنها با کمی کمک از جانب شما بپوشد.

مهارت های بازی و فیزیکی در کودک دو ساله
کودک می تواند مداد شمعی را به شکل صحیح تر و محکم در دستانش نگه دارد و آنچه که ترسیم می کند نسبت به قبل قابل تشخیص تر است. او می تواند از تیزی اسباب بازی‌هایش برای بریدن اشیا استفاده کند.

هر چیزی که این فرصت را در اختیار کودک بگذارد تا مهارت هایش را تقویت وتمرین کند بسیار با ارزش است. وقتی کاغذ و مدادشمعی و مداد دراختیار کودک قرار می دهید موجب تقویت چالاکی کودک می شوید که این چالاکی هنگامی که او می خواهد مهارت نوشتن را بیاموزد به او کمک می کند.

با اینکه برای نوشتن به کودک کاغذ داده اید ممکن است نوشتن بر روی دیوار ها برایش جذاب تر از صفحه کاغذ باشد.

اکنون نوبت شماست که شرایطی فراهم کنید و مشوق کودکتان باشید تا استفلال بیشتری کسب کند. اجازه دادن به کودک برای تنهایی غذا خوردن و لباس پوشیدن، حتی اگر زمان زیادی از شما بگیرد عامل کمک کننده مهمی است چون فرصت زیادی تا قبل از اینکه او مدرسه را شروع کند وجود ندارد.

در این سن، مهارت سخن گفتن و تفکر در کودک به سرعت پیشرفت می کند. او می تواند تعدادی از رنگ ها را بر هم منطبق کند و نیز نام برخی از آنها را بداند. او داستان را دوست دارد و اکنون همان زمانیست که ممکن است مجبور شوید یک داستان را بارها برای کودک بخوانید. دایره لغات او هر روز وسیع تر می شود، با اینکه ممکن است از خیلی از این لغات جدیدی که یاد گرفته استفاده نکند.

تلاش کودک برای مهارت کلامی
گفتگو با کودک بسیار مهم است زیرا به او کمک می کند چیز هایی مثل ساختارجمله، ضمیر و زمان ها را یادبگیرد.

وقتی کودک تلاش می کند مهارت های کلامی که تازه کسب کرده است را تمرین کند حتما به او گوش دهید.

در این سن روش بازی کردن کودک مدام در حال تغییر است. زمانیکه در حال تمرین بر روی مهارت حل مساله، مهارت کلامی و خلاقیت است، دارای قوه تخیل بیشتری است و در این هنگام داستان هایی که به زبان می آورد بیشتر بر مبنای داستان کتاب هایی است که خوانده و یا برنامه های تلویزیونی است که دیده است.

اگر تا به حال چنین کاری انجام نداده اید باید بدانید اکنون بهترین زمان است تا کودک را با مهارت در آوردن لباس و نیز فعالیت های ابتکاری مثل خمیربازی، آب و شن و رنگ آمیزی یا پخت و پز آشنا کنید.

کارهایی که کودکتان انجام می دهد شاید چندان احساس خاصی را در شما بر انگیخته نکند ولی این کارها به عنوان یک خروجی مهم برای اوست که ایده های درونی اش را به شکل عینی و واقعی تبدیل می کند.

واجب است کودک فرصت بازی با سایر بچه ها را داشته باشد تا بتواند مهارت های اجتماعی را در خود تقویت کند. این مهارت ها اورا توانمند می کند تا برای قرار گرفتن در محیط مدزسه آماده شود. سه سالگی بهترین زمان برای ایجاد بستری مناسب جهت کسب مهارت های اجتماعی، شناختی و فیزیکی است که او هنگام شروع مدرسه به آنها نیاز دارد.

کسب این مهارت ها تنها برای زنده ماندن کودک نیست، بلکه این مهارت ها موجب پیشرفت کودک در محیط آموزشی رسمی می شود ونقش شما در این زمینه بسیار مهم و حیاتی است.

منبع:کانون مشاوران ایران-روانشناسی کودک دو تا سه ساله



:: برچسب‌ها: روانشناسی کودک دو تا سه سال , رشد کودک 2 تا 3 ساله , روانشناسی کودک ,
:: بازدید از این مطلب : 220
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 20 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

راهنمای والدین کودک 9 ساله تا 11 ساله تهیه شده است. روانشناسی کودکان 9 تا 12 سال به مسائلی همچون: روانشناسی دختر 9 ساله، روانشناسی کودک هشت ساله، برنامه ریزی برای کودک 9 ساله، ویژگی های کودکان 7 تا 12 سال، پرخاشگری در کودکان 9 ساله، رشد کودک نه ساله و غیره می پردازد.

نقاط عطف رشد کودک 9 ساله تا 11 ساله
استقلال فزاینده فرزند شما از خانواده و علاقه به دوستان ممکن است در حال حاضر آشکار باشد. دوستی های سالم برای رشد فرزند شما بسیار مهم است، اما فشار همسالان می تواند در این دوران قوی شود.

کودکانی که نسبت به خود احساس خوبی دارند، می توانند در برابر فشار منفی همسالان مقاومت کنند و انتخاب های بهتری برای خود داشته باشند. این زمان مهمی است که کودکان در کنار رشد استقلال خود، احساس مسئولیت کنند. همچنین، تغییرات فیزیکی بلوغ ممکن است تا به حال خود را نشان دهد، به خصوص برای دختران. یکی دیگر از تغییرات بزرگی که کودکان در این دوران باید برای آن آماده شوند، شروع دوره راهنمایی یا دبیرستان است.

در اینجا اطلاعاتی در مورد چگونگی رشد کودکان در دوران نونهالی وجود دارد:

تغییرات عاطفی و اجتماعی سن 9 تا 11 سال
کودکان در این گروه سنی ممکن است:

شروع به ایجاد دوستی های قوی تر، پیچیده تر و روابط همسالان کنید. از نظر عاطفی داشتن دوستان، به خصوص همجنس، اهمیت بیشتری پیدا می کند.
فشار همسالان بیشتری را تجربه کنید.
با نزدیک شدن به بلوغ، از بدن خود بیشتر آگاه می شود. تصویر بدن و مشکلات خوردن گاهی از همین سن شروع می شود.

رشد کودکان 9 تا 11 ساله
تفکر و یادگیری در 9 تا 11 سالگی
کودکان در این گروه سنی ممکن است:

با چالش های تحصیلی بیشتری در مدرسه روبرو شوید.
از خانواده مستقل تر شوید.
شروع می کند تا دیدگاه های واضحتری نسبت به دیگران داشته باشد.
دامنه توجه او افزایش می یابد.

راهنمای والدین کودک 9 ساله تا 11 ساله
نکات مثبت برای راهنمای والدین کودک 9 تا 11 ساله
موارد زیر به عنوان یک والدین می توانید برای کمک به فرزندتان در این مدت انجام دهید:

با فرزندتان وقت بگذرانید. با او در مورد دوستانش، دستاوردهایش و چالش هایی که با او روبرو خواهد شد صحبت کنید.
با مدرسه فرزندتان درگیر باشید. رفتن به رویدادهای مدرسه؛ با معلمان فرزندتان ملاقات کنید
فرزندتان را تشویق کنید که به مدرسه و گروه های اجتماعی بپیوندد، مانند یک تیم ورزشی، یا داوطلب یک موسسه خیریه شود.
به کودک خود کمک کنید تا حس درست و نادرست خود را تقویت کند. با او در مورد کارهای خطرناکی صحبت کنید که دوستان ممکن است او را تحت فشار قرار دهند، مانند سیگار کشیدن یا جرات انجام کارهای فیزیکی خطرناک.


به کودک خود کمک کنید احساس مسئولیت کند. فرزندتان را در کارهای خانه مانند نظافت و آشپزی مشارکت دهید. با فرزندتان در مورد پس انداز و خرج عاقلانه پول صحبت کنید.
با خانواده دوستان فرزندتان آشنا شوید.
با فرزندتان در مورد احترام گذاشتن به دیگران صحبت کنید. او را تشویق کنید تا به افراد نیازمند کمک کند. با او در مورد اینکه وقتی دیگران مهربان نیستند یا بی احترامی می کنند چه کاری باید انجام دهید صحبت کنید.
به فرزندتان کمک کنید تا اهداف خود را تعیین کند. او را تشویق کنید تا در مورد مهارت ها و توانایی هایی که دوست دارد داشته باشد و در مورد چگونگی توسعه آنها فکر کند.
قوانین واضحی وضع کنید و به آنها پایبند باشید. با فرزندتان در مورد آنچه از او (رفتار) انتظار دارید صحبت کنید، وقتی هیچ بزرگسالی در آن حضور ندارد. اگر دلایلی برای قوانین ارائه کنید، به او کمک می کند که بداند در بیشتر موقعیت ها چه کاری انجام دهد.
به جای تنبیه، از نظم و انضباط برای راهنمایی و محافظت از فرزندتان استفاده کنید تا او نسبت به خودش احساس بدی داشته باشد.
هنگام استفاده از تمجید، به فرزندتان کمک کنید به دستاوردهای خود فکر کند. گفتن «تو باید به خودت افتخار کنی» به جای «من به تو افتخار می‌کنم» می‌تواند فرزندتان را تشویق کند تا زمانی که کسی برای تحسین او نیست، انتخاب‌های خوبی انجام دهد.
با کودک خود در مورد تغییرات طبیعی، جسمی و عاطفی بلوغ صحبت کنید.
فرزندتان را به خواندن هر روز تشویق کنید. در مورد تکالیفش با او صحبت کنید.
با فرزندتان مهربان و صادق باشید و کارها را با هم به عنوان خانواده انجام دهید.

منبع:کانون مشاوران ایران-راهنمای والدین کودک 9 ساله تا 11 ساله



:: برچسب‌ها: رشد کودکان , کودک هشت ساله , نقاط عطف کودک ,
:: بازدید از این مطلب : 212
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 20 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

شناسایی کردن ریشه اصلی مشکلات خانوادگی
راه حل مشکلات زندگی
1. مشکل واقعی را شناسایی کنید.
سعی کنید که یک درک درستی از شرایط موجود به دست بیاورید.

احتمالا شما درگیر یک سری مشکلات مربوط به سلامتی یا مشکلات شخصی باشید که تا به حال آنها را از خانواده خودتان مخفی کرده اید.

یا اینکه به خاطر عشقی که از دست داده اید، احساس ناراحتی داشته باشید.

مشکل موجود را در تحت نظر داشته باشید تا بتوانید شناخت مناسبی از آن به دست بیاورید.

شاید نیاز باشد که شما در این مرحله یک سری تحلیلی هایی را در مورد خودتان انجام دهید.

چرا من مشکلم را از خانواده خودم مخفی می کنم؟

چرا این مشکل خانوادگی من را اینقدر ناراحت کرده است؟

برای مثال، ممکن است که شما با چالش های مالی مواجه باشید و نگران نحوه پول خرج کردن مادرتان باشید.

شاید بعد از آن متوجه شوید که دلیل نگران بودن شما عبارت از این است که نمی خواهید وی منابع مالی خودش را تمام کند تا شما مجبور به ارائه حمایت مالی از وی نباشید.

هیچ نوع پیش فرضی در مورد تفکرات سایر افراد نداشته باشید.

شما برای اینکه متوجه تفکرات واقعی آنها شوید، شاید نیاز داشته باشید که با آنها صحبت کنید.

از سخن چینی کردن در مورد سایر اعضای خانواده اجتناب کنید، چرا که این احتمال وجود دارد آنها در نهایت متوجه این سخن چینی و شایعه پراکنی شما شوند و شرایط موجود وخیم تر شود.

سعی کنید که بر روی علل متمرکز شوید، نه بر روی علائم.

با این وجود، یکی از اعضای قابل اعتماد خانواده، همانند والدین یا برادر یا خواهر، می تواند به شما کمک کند تا درک درستی از وضعیت موجود به دست بیاورید؛

بنابراین داشتن یک مکالمه صمیمی که به منظور حل و شناسایی مشکل صورت می گیرد، یک مورد مناسبی است.

2. برای اینکه متوجه مشکلات موجود شوید، یک سری سوالاتی بپرسید.
یکی از روش هایی که با استفاده از آن می توانید علل ریشه ای مشکلات خانوادگی را شناسایی کنید، عبارت از اجتناب کردن از اظهار نظر و سوال پرسیدن می باشد.

ارائه اظهار نظر می تواند منجر به ایجاد این احساس در افراد شود که مورد قضاوت قرار می گیرند؛ این حالت می تواند باعث شود که آنها حالت دفاعی به خودشان بگیرند.

در نقطه مقابل، سوال پرسیدن منجر به ملایم شدن مکالمه خواهد شد و می تواند مواردی که منجر به اذیت شدن فرد می شوند را از بین ببرد.

سوال پرسیدن باعث خواهد شد که اعضای خانواده احساس محکوم شدن نداشته باشند.

منبع:کانون مشاوران ایران-شناسایی کردن ریشه اصلی مشکلات خانوادگی



:: برچسب‌ها: مشکلات خانوادگی , مشاوره خانواده , رفع اختلافات خانوادگی ,
:: بازدید از این مطلب : 227
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 20 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

دندان درآوردن نوزاد، زمان و علائم دندان درآوردن نوزاد

مادران باید آموزش های صحیح و اصولی را در مورد نوزادان یاد بگیرند تا بتوانند سلامت نوزادشان را تضمین کنند. فرآیند رشد دندان و دندان درآوردن نوزاد یکی از مسائلی است که باید مادران اطلاعات کافی در این خصوص داشته باشند تا بتوانند از بروز مشکلات جلوگیری کنند.

مادران باید از انجام اقدامات هیجانی و غیراصولی خودداری کنند تا فرآیند رشد دندان نوزادان با مشکلی رو به رو نشود در این شرایط باید از مشاور کودک کمک بخواهید تا اطلاعات لازم را در اختیار شما قرار دهد و شما را راهنمایی کند.

دندان درآوردن نوزادان
دندان در آوردن نوزادان با خارش لثه شروع می شود. روند دندان درآوردن در نوزادان متفاوت می باشد و بر اساس نظر دندانپزشکان روند دندان درآوردن در نوزادان ارثی می باشد و برخی زودتر و برخی دیرتر دندان در می آورند.

در این شرایط مادران باید اطلاعات خود را افزایش دهند و نکات لازم را بدانند و رعایت کنند تا در این خصوص با مشکلات کمتری رو به رو شوند. در ادامه این مقاله به بررسی این نکات می پردازیم:

ترتیب رشد دندان ها در نوزادان
ترتیب رشد دندان ها در نوزادان شبیه به هم نمی باشد در بسیاری از نوزادان در ابتدا دو دندان پایینی یا دو دندان بالایی شروع به رشد می کنند.

در برخی از آن ها ممکن است چند دندان به طور همزمان شروع به رشد کنند اما رایج ترین شکلی رشد دندان ها به تعداد کم یعنی دو دندان در پایین یا دو دندان در بالا می باشد.

علائم فیزیکی دندان در آوردن نوزاد
زمانی که نوزادان دندان در می آورند با علائم فیزیکی رو به رو می شوند که در بسیاری از نوزادان نشانه های زیر دیده می شود که عبارت اند از:

خارش لثه
بی قراری در شب
تغییر موقت در رنگ مدفوع
تب
گریه کودک و بی وقت
تاول های خفیف تا کمی شدید در لثه
گونه های قرمز
بیرون ریزی آب دهان
التهاب
کاهش خارش لثه در نوزادان
بر اساس مطالبی که بیان شده است نوزادان در دوران درآوردن دندان با علایمی رو به رو می شوند و به گفته دندانپزشک متخصص آن ها درد زیادی را دریافت نمی کنند اما خارش لثه ها باعث ناراحتی و بی قراری آن ها می شود.

خارش لثه ها احساس ناخوشایندی در آن ها به وجود می آورد و این مسئله باعث می شود تا نوزادان اشیا را داخل دهانشان قرار داده و فشار دهند البته ژل های بهداشتی در داروخانه ها موجود می باشد که باعث کم شدن این احساس ناخوشایند شده و در آرام کردن نوزاد نقش بسیار مهمی دارد و کمک کننده می باشد.

منبع:کانون مشاوران ایران-دندان درآوردن نوزاد | زمان و علائم دندان درآوردن نوزاد



:: برچسب‌ها: دندان درآوردن , علائم دندان درآوردن نوزاد , دندان نوزاد ,
:: بازدید از این مطلب : 208
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 19 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

توجه کودکان به خودشان در سنین پایین امری کاملا طبیعی است؛ میزان توجه و تمرکز کودکان بر خودشان، همزمان با بزرگتر شدن آن ها بیش تر از پیش می شود، زیرا کودک در جمع های مختلف حضور پیدا می کند و به خودش شناخت پیدا می کند؛

همچنین برای این که بتواند با جمع ارتباط برقرار کند و با آن ها هماهنگ شود، باید بتواند بر خودش و رفتارش تمرکز و تسلط کنند، زیرا کودکان از این که رفتار متفاوت از جمع نشان دهند و عجیب و غریب به نظر برسند، بیزار هستند.

این دوره از رشد کودکان که آن ها تصور می کنند در مرکز توجه قرار دارند، دوران «مخاطب خیالی» نامیده می شود و در این دوران از رشد، توجه بیش از حد کودک به خودش کاملا عادی و طبیعی است. اما این رفتار و تمرکز نباید به خودخواهی تبدیل شود، پس اگر در کودک خود متوجه علائم خودخواهی شوید باید آن را ریشه یابی کرده و برای اصلاح این رفتار اقداماتی انجام دهید.

در این بخش از مشاورانه به بررسی علل رفتار خودخواهانه ی کودک و راهکارهای موثر در رفع آن خواهیم پرداخت.

دلایل رفتار خودخواهانه کودک
دلایل زیادی برای به وجود آمدن رفتار خودخواهانه در کودک وجود دارد. والدین باید ابتدا دلیل این رفتار را پیدا کنند و سپس در مورد اصلاح آن اقداماتی انجام دهند. در زیر برخی از مهم ترین دلایلی که باعث بروز خودخواهی در کودک می شوند را بیان می کنیم.

محبت بیش از اندازه ی والدین به کودک باعث ایجاد رفتارهای خودخواهانه در کودک می شود. والدینی که برای نشان دادن محبتشان به کودک، یا به دلیل احساس گناه از اشتباهی که مرتکب شده اند و جبران آن، بیش از حد به او محبت می کنند، باعث ایجاد خودخواهی در فرزندشان خواهند شد.


یکی از عوامل مهم دیگر در بروز چنین رفتاری در کودک، نادیده گرفته شدن کودک است.کودکی در زمان ناراحتی و عصبانیت به اندازه کافی توجه از دیگران دریافت نکرده باشد، خودش برای رفع نیاز به محبت و توجه، تلاش می کند و این کار را با تمرکز کردن بر آن چه خودش می خواهد و نادیده گرفتن بقیه انجام می دهد.
تقلید از رفتار والدین نیز یکی از دلایل بروز چنین رفتاری در کودک است. والدین الگوی اصلی کودکان هستند، پس والدین خودخواه، کودکانی خودخواه تربیت خواهند کرد.
والدینی که ارزش های اخلاقی مثل همدلی و مهربانی را به کودک خود نمی آموزند نیز به صورت غیر مستقیم خودخواهی را در آن ها به وجود می آورند.
کودکی که نسبت به خواهر و برادر خود، حسادت دارد نیز احتمالا رفتارهای خودخواهانه بروز خواهد داد.
کودکی که هوش عاطفی پایینی دارد نیز نمی تواند رفتار و احساسات درست را شناسایی کند، در نتیجه رفتارهای نامطلوبی مثل خودخواهی در او به وجود خواهد آمد.
زمانی که به همه خواسته های کوچک و بزرگ کودک، پاسخ داده می شود و همچنین او یاد گرفته است که در صورت شنیدن پاسخ منفی از والدین، با گریه، قهر یا فریاد زدن به خواسته ی خود برسد نیز احتمالا در آینده به کودکی خودخواه تبدیل خواهد شد.
رفتار مناسب با خودخواهی کودک
اگر شما هم فرزندی دارید که رفتارهایی خودخواهانه دارد، در قدم اول باید بدانید که این یک مشکل رفتاری است که برای حل آن صبوری لازم است و اگر اقدامات مناسب برای حل آن را انجام ندهید، خود به خود رفع نخواهد شد.

منبع:کانون مشاوران ایران-ریشه ی خودخواهی کودک شما و راه حل صحیح آن



:: برچسب‌ها: خودخواهی , خودخواهی کودک , رفتار خودخواهانه کودک ,
:: بازدید از این مطلب : 215
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 19 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

تاثیر استرس بر شیر مادر ، استرس چگونه بر شیر مادر و نوزاد تاثیر می گذارد
دوران شیردهی بعد از حاملگی و زایمان بسیار مرحله ی حساسی می باشد که باید سعی شود با موفقیت این مرحله سپری شود و فرد ظرفیت های رفتاری خاصی باید داشته باشد تا دچار استرس نشود و دوران شیردهی را به خوبی به اتمام برساند.

آیا از تاثیر استرس بر شیر مادر آگاهی و اطلاعاتی دارید؟
در این دوران مادر بسیار حساس است و روحیه لطیف و شکننده ای دارد و ممکن است موضوعات و مسائل کوچک باعث آشفتگی روانی در او شود.

همچنین باید در نظر داشته باشید که استرس دوران شیردهی با استرس روزمره متفاوت می باشد و گاهی مادران دچار استرس دوران شیردهی می شوند که تاثیرات منفی بر روی نوزاد می گذارد اما گاهی اوقات به این مسئله توجه نمی کنند و آن را کم اهمیت جلوه می دهند.

در این مواقع مادر باید چه مسائل و نکاتی را بداند؟ دیگران به خصوص مرد نسبت به مادر و کودک چه وظایفی دارد؟ چه روش ها و راه حل هایی برای آرامش مادر وجود دارد؟ مادر باید با آگاهی کامل در مورد استرس به سوالات پاسخ دهد تا بتواند استرس را کاهش دهد و از سلامت کودک خود اطمینان داشته باشد.

مزایای تغذیه با شیرمادر
شیر مادر بسیار مفید است و شیردهی برای هر دو آن ها، مادر و کودک از همه جهات بسیار مفید می باشد و برای سلامتی آن ها خوب می باشد.

این منبع غذایی بسیار مغذی و مفید است و اصلی ترین و سالم ترین منبع غذایی می باشد.تاثیر استرس بر شیر مادر

شیرخشک و شیر آماده نمی تواند جایگزین شیرمادر شود و در صورت امکان نباید از آن ها استفاده کرد و فقط در مواقع ضروری مورد استفاده قرار می گیرد.

شیرمادر باعث می شود تا کوچک رشد سالم و با کیفیتی داشته باشد و در آینده او را از بیماری های احتمالی مانند عفونت، دیابت، اگزما، آسم و آلرژی محافظت می کند.

شیردهی فایده های بسیار دارد و باعث می شود علاوه بر کودک برای مادر مفید باشد اگر کودک از شیر مادر تغذیه کند، کاهش وزن برای مادر روند بهتری خواهد داشت و رحم سریع تر به اندازه اولیه خود بر می گردد.

همچنین مادر از بیماری هایی نظیر سرطان رحم و تخمدان، پوکی استخوان و افسردگی پس از زایمان پیشگیری کرده و در امنیت خواهد بود.

تاثیر استرس بر شیر مادر
هنگامی که فرد به فشار روانی دچار می شود از شدت استرس هورمون کورتیزول توسط غده فوق کلیه ترشح می شود.

هنگامی مادر در شرایط استرس و تنش زا قرار می گیرد این هورمون پس از ترشح از طریق خون وارد شیر می شود و کودک با تغذیه کردن شیر آن را وارد بدنش می کند.

این هورمون هنگامی که وارد شیر می شود و کودک پس از تغذیه کردن از شیرمادر آن را وارد بدنش می کند که در آن هنگام به آن کورتیزول دست دوم می گویند.

این ماده وقتی وارد بدن نوزاد می شود باعث می شود نوزاد دچار واکنش هایی مانند حساسیت، ترس، خشم، بی قراری و احساس ناراحتی و نگرانی در او به وجود آید.

بر اساس تحقیقات انجام شده نوزادان دختر واکنش بیشتر و سریع تری نسبت به پسران نشان می دهند هنگامی که شیر حاوی کورتیزول می خورند.

این واکنش ها ممکن است به دلیل وجود ژن حامل صفت استرس در شیرخوار باشد و به همین دلیل در دختران شدیدتر است.

منبع:کانون مشاوران ایران-تاثیر استرس بر شیر مادر ، استرس چگونه بر شیر مادر و نوزاد تاثیر می گذارد



:: برچسب‌ها: تاثیر استرس بر شیر مادر , مزایای تغذیه با شیرمادر , استرس ,
:: بازدید از این مطلب : 233
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 18 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

تاتوره گیاهی سمی یا ماده ای مخدر؟

تاتوره یک گیاه خودرو از خانواده سیب زمینی می باشد که نام های مختلفی مانند طلانور، داتوره و بقم دارد، ساقه های این گیاه شاخه زنی فراوانی دارد و برگ های آن بیضی شکل است که به صورت دندانه دار و بدبو می باشند، این گیاه خودرو سمی می باشد و به صورت فرآوری شده در صنایع دارویی مورد استفاده قرار می گیرد.

گیاه تاتوره باعث مرگ و میر بسیاری از افراد شده است و در صورتی که به مقدار زیاد مورد استفاده قرار گیرید به قدری خطرناک است که مرگ فرد را به دنبال خواهد داشت، برخی از افراد آن را به عنوان داروی مخدر می شناسند و در صورتی که آن را استفاده کنند باعث توهم و لذت آن ها می شود.

به همین دلیل قبل از استفاده از این دارو باید با ماهیت آن به خوبی آشنا شوید و آگاهی تان را در مورد آن افزایش دهید، در این مقاله در مورد گیاه تاتوره مطالبی را بیان می کنیم.

شکل ظاهری گیاه تاتوره
برخی از افراد در مورد سمی بودن گیاه تاتوره اطلاعی ندارند و به خاطر زیبایی آن را کشت می کنند این گیاه یکساله از خرداد تا مهر گل می دهد و به احتمال زیاد بومی شمال شرقی آمریکای شمالی می باشد.

گل های گیاه تاتوره بزرگ، قیفی شکل و سفید رنگ می باشد که از کنار شاخه تا انتهای آن رشد می کند میوه این گیاه مانند یک کپسول بزرگ است که به شکاف طولی باز شده است و سطح میوه پر از تیغ های فراوان می باشد و درون میوه دانه های سیاه رنگ وجود دارد.

مشتقات و موارد مصرف تاتوره چیست؟
این گیاه در مصرف پزشکی مورد استفاده قرار می گیرد که در زیر نمونه هایی از کارایی آن را بیان می کنیم.

برگ، گل ها و دانه های گیاه تاتوره حاوی الکالوئید های هیوسیامین، آتروپین و اسکوپولامین می باشند که به عنوان آرام کننده تشنج از آن استفاده می شود.
از این گیاه فرآوری شده به عنوان ضد درد و مسکن استفاده می شود.
ماده آتروپین که در این گیاه وجود دارد باعث گشاد شدن مردمک چشم شده و بزاق دهان را کاهش می دهد.
گیاه تاتوره برای کنترل دفع ادرار، نفخ معده، کاهش بیش تعریقی و تسکین حملات آسم مفید می باشد.
عصاره دانه و میوه تاتوره برای رفع شوره سر و جلوگیری از ریزش مو استفاده می شود.
جوشانده این گیاه برای رفع ورم های بیماری استسقا استفاده می شود.
پماد این گیاه برای ترمیم و تسکین زخم و سوختگی موثر است.

منبع:کانون مشاوران ایران-تاتوره گیاهی سمی یا ماده ای مخدر؟



:: برچسب‌ها: گیاه تاتوره , ماده مخدر , موارد مصرف تاتوره ,
:: بازدید از این مطلب : 201
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 13 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

قرص اکس یا اکستازی چیست؟ عوارض و پیامدهای قرص اکس

قرص اکس یا اکستازی با نام علمی متیل دی اکسی مت آمفتامین (MDMA) اولین بار با هدف کنترل و مهار اشتها در افراد چاق به وسیله یک شرکت آلمانی تولید شد اما این قرص عوارض بسیاری داشت و به همین دلیل از رده خارج شد.

امروزه از قرص اکستازی برای ایجاد سرخوشی و افزایش انرژی استفاده می کنند و در میان جوانان طرفداران زیادی دارد. و به خاطر ساختار شیمیایی و ترکیبات آن باعث بروز توهم و پیامدهای دیگری در میان مصرف کنندگان می شود.

قرص اکس خاصیت اعتیادآوری بسیاری دارد و همین مسئله باعث می شود بعد از چندین بار مصرف تحمل فرد کاهش یابد و مجبور شود دوز بیشتری را مصرف کند زیرا با مصرف دوز قبلی نمی تواند همان اثرات خوشایند سابق را تجربه کند و این مسئله سلامت جسمی و روانی فرد را تهدید می کند و خطر مرگ او را افزایش می دهد.

با توجه به اهمیت این موضوع به بررسی آن در این مقاله می پردازیم و علائم مصرف و عوارض جانبی آن را بیان می کنیم.

قرص اکس یا اکستازی
قرص اکس یا اکستازی در دسته مواد توهم زا قرار دارد و یک نوع مواد اعتیاد آور می باشد، اکس به صورت قرص، کپسول و پودر در دسترس افراد قرار می گیرد و به صورت خوراکی، استنشاقی و تدخینی مصرف می شود، این ماده بر روی سه ماده شیمیایی مغز که شامل سروتونین، دوپامین و نوراپی نفرین است اثر می گذارد و هیجانات و اعمال فرد را تحت تاثیر قرار می دهد.

بعد از ۳۰ تا ۴۵ دقیقه بعد از مصرف اثرات قرص اکس مشخص می شود و حداکثر تا ۶ ساعت باقی می ماند، خطرناک مصرف این دارو با اثرات خوشایندی همراه است اما همه مصرف کنده تجربه خوشایندی ندارند و عوارض قرص اکس در افراد مختلف متفاوت می باشد.

به خصوص اگر با مواد دیگری مانند الکل یا مواد مختلف استفاده شود، هم چنین این ماده با اصطلاحاتی مانند ریو، اکس پارتی و کنسرت راک شناخته می شود.

اشکال مختلف قرص اکس
بر اساس مطالبی که بیان شده است قرص اکس به دو صورت قرص یا پودر در میان مصرف کنندگان عرضه می شود، شکل پودری این ماده معمولا به نام MDMA شناخته می شود و توجه داشته باشید این نام صرفا اسم تجاری پودر اکس است و از نظر تاثیر و عملکرد بر روی بدن، تفاوتی با آن ندارد.

پودر MDMA سفید و خاکستری رنگ می باشد در حالی که قرص ها و کپسول های اکس اشکال و طراحی های گوناگونی دارد، متاسفانه در بسیاری از موارد تولیدکنندگان مواد قرص اکس را در شکل ها و رنگ های جذابی عرضه می کنند که باعث جذب شدت بیش تر در میان جوانان می شود، علاوه بر قرص اکس، ماده مخدر گل هم در میان جوانان طرفداران بسیاری دارند.

انواع روش های مصرف قرص اکس
اشکال مختلف اکستازی به روش های مختلفی استفاده می شود و به طور معمول قرص اکس به دو صورت جویدن یا بلعیدن مورد استفاده قرار می گیرد اما شکل پودری آن در رول هایی شبیه به سیگار و یا ماده مخدر گل دود شده یا از طریق بینی مورد استفاده قرار می گیرد.

در برخی از موارد از روش جذب پوستی استفاده می کنند و این حالت به صورت گذاشتن پودر اکس بر روی لثه در میان مصرف کنندگان دیده می شود، توجه داشته باشید که میزان تاثیرگذاری این ماده متناسب با روشی که فرد آن را استعمال می کند متفاوت می باشد، به طور نمونه استنشاق به وسیله بینی تاثیرات شدید و سریعی به بار می آورد و منجر به مشکلات جدی تری می شود.

منبع:کانون مشاوران ایران-قرص اکس یا اکستازی چیست | عوارض و پیامدهای قرص اکس



:: برچسب‌ها: قرص اکس , عوارض قرص اکس , قرص اکستازی ,
:: بازدید از این مطلب : 32
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 12 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

برگشت بعد از طلاق، رعایت نکاتی برای آشتی و بازگشت بعد از طلاق

افرادی که به مرحله طلاق می رسند، معمولا به ندرت اتفاق می افتد تا دوباره به زندگی شان برگردند زیرا افراد در این دوران به یکدیگر زخم های بسیاری می زنند که به زودی خوب نخواهد شد، آن ها بعد از جدایی با فرد دیگری ازدواج می کنند و یا ترجیح می دهند مدت طولانی به تنهایی زندگی کنند.

گاهی اوقات ترجیح می دهند به زندگی قبلی شان برگردند و با فردی که طلاق گرفته اند ازدواج کنند، در صورتی که شما جز این افراد هستید در ادامه این مقاله چند نکته ارزشمند را بیان می کنیم که در این زمینه می تواند برای شما مفید باشد.

هم چنین در این شرایط می توانید با مشاوران روانشناس و متخصصین امور طلاق مشورت کرده تا بهترین راهکارها را در اختیار شما قرار دهند و برای این که اطلاعات بیش تری کسب کنید می توانید از مشاوره طلاق کمک بگیرید.

برگشت بعد از طلاق
برگشت بعد از طلاق به زمان زیادی نیاز دارد و همان ابتدا نباید انتظار داشته باشید که بلافاصله بعد از طلاق دوباره همسرتان شما را بپذیرد.

در صورتی که موضوع جدی باعث تصمیم برای طلاق و جدایی شما از همسرتان شده است، برای التیام این زخم باید اقداماتی را انجام دهید، در صورتی که در این مسیر می خواهید عملکرد مناسبی داشته باشید این مقاله را تا انتها مورد بررسی قرار دهید تا اطلاعات شما در این زمینه افزایش یابد.

در نظر بگیرید که چرا در وهله اول طلاق گرفتید
در زمان طلاق ممکن است با یکدیگر آشتی کنید و در وهله اول باید به این نکته توجه کنید که امکان دارد دوباره کارتان به طلاق بکشد یا خیر. به علت اصلی و عوامل طلاق خود فکر کنید.

در این شرایط شما باید ریشه مشکلات روابط زناشویی را به خوبی مورد بررسی قرار دهید و فکر کنید آیا این مسئله می تواند دوباره برای شما مشکلاتی را ایجاد کند یا خیر؟

به طور مثال ممکن است جدایی شما به خاطر بی اعتمادی به همسرتان باشد به این موضوع توجه داشته باشید اگر همسرتان به شما قول دهد که دیگر این اتفاق نخواهد افتاد و در این شرایط شما احساس کردید که نمی شود روی حرف او حساب کرد و به او اعتماد کرد، آشتی کردن گزینه ی خوبی برای شما نمی باشد.

شما باید آشتی کردن را برای موقعی بگذارید که اختلافات شما حل شده است، آشتی را آهسته انجام دهید تا ببینید در مورد آینده به نتیجه می رسید و می توانید زندگی خوبی در کنار یکدیگر داشته باشید و یا گذشته به سادگی برای شما تکرار خواهد شد.

برگشت بعد از طلاق، بپرسید که آیا چیزی تغییر کرده است یا خیر
زمانی که بعد از طلاق به آشتی فکر می کنید باید هدفتان به سمت یک رابطه کاملا جدید باشد و نباید رابطه قبل از طلاق را بازگردانی کنید و راهکارهایی برای مسائلی پیدا کنید که برای اولین بار منجر به طلاق گرفتن و جدایی شما شده است.

به احتمال زیاد در زمان بین طلاق و اکنون، شما و همسرتان تغییر کرده اید و در صورتی که همسرتان می گوید که تغییر کرده است به او زمان بدهید و از او بخواهید که تغییرات خود را اثبات کند.

شکایت های قدیمی را مطرح نکنید
در صورتی که به دنبال آشتی و برگشت به سمت همسرتان هستید سعی کنید در مورد شکایت های قدیمی هیچ مسئله ای را مطرح نکنید و اگر در مورد اختلافات گذشته خود بحث کنید، جنگ و جدال در میان شما بیشتر می شود.

و اگر تمایل داشتید که مشکلات و مسائل گذشته را مطرح کنید باید از مشاوره حرفه ای کمک بگیرید و در حضور او به حل مشکلات خود بپردازید تا صحبت های شما به دعوا کشیده نشود.

 

منبع:کانون مشاوران ایران-برگشت بعد از طلاق | رعایت نکاتی برای آشتی و بازگشت بعد از طلاق

 



:: برچسب‌ها: طلاق , آشتی کردن , بازگشت بعد از طلاق ,
:: بازدید از این مطلب : 182
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 11 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

جدا خوابیدن زن و شوهر، قهر نیستم فقط جدا می خوابیم!

جدا خوابیدن زن و شوهر به چه دلایلی اتفاق می افتد؟ این جدایی در رابطه زناشویی می تواند پیامدهایی داشته باشد، بسیاری از زوجین به دلایل مختلفی مانند اختلال خواب و مشکلات ارتباطی تصمیم به جدا خوابیدن می کنند.

مسئله جدا خوابیدن به مرور زمان می تواند بر روی روابط جنسی آن ها تاثیر منفی بگذارد و منجر به سردی و فاصله میان زوجین می شود.

اگر شما هم از همسرتان دور شده اید و جدا از او می خوابید و در مورد پیامدهای این جدایی سوال هایی دارید، بهتر است.

این مقاله را مورد مطالعه قرار دهید و اطلاعات آن می تواند برای شما مفید باشد و در این شرایط شما می توانید برای شناخت بیشتر خود و همسرتان از مشاوره جنسی کمک بگیرید تا بتوانید مشکلات خود را رفع کنید و روابط زناشویی خوبی داشته باشید.

جدا خوابیدن زن و شوهر: پیامدهای مثبت و منفی
جدا خوابیدن زن و شوهر همیشه بد نمی باشد گاهی اوقات به نفع زن و شوهر است تا جدا از یکدیگر بخوابند در ادامه این مقاله به پیامدهای مثبت و منفی این موضوع اشاره می کنیم.

جدا خوابیدن زن و مرد، فواید و مضرات
در بسیاری از اوقات جدا خوابیدن زن و مرد می تواند برای سلامتی آن ها مفید باشد به عنوان مثال اگر همسر شما در خواب خر و پف می کند، زیادی تکان می خورد یا نیمه شب ها از خواب بیدار می شود و شما را بیدار می کند.

به طور طبیعی خواب و استراحت شما دچار آسیب می شود این مسئله از نظر جسمی و روحی مشکلاتی برای شما به وجود می آورد، در زیر نمونه هایی از این مشکلات را بیان می کنیم:

احساس غمگینی
تغییرات خلقی
بروز مشکلاتی در تمرکز
ایجاد تغییراتی در وزن
زمانی که با این مشکلات رو به رو می شوید جدا خوابیدن باعث می شود تا خوابتان کیفیت خوبی داشته باشد این مسئله در زنان اهمیت بسیاری دارد.

زیرا زنان اگر کیفیت خواب آن ها پایین باشد و یا خواب کافی نداشته باشند وضعیت خلقی آن ها تحت تاثیر قرار خواهد گرفت، در این حالت ها می توانید با استفاده از راهکارهایی برای خود همسرتان خواب راحت تری داشته باشید و با او این مسئله را در میان بگذارید.

زمانی که شما جدا می خوابید اگر به روابط جنسی و عاطفی همسرتان توجه کنید و برای نیازهای او ارزش قائل باشید جدا خوابیدن مشکل و آسیبی به زندگی شما وارد نمی کند و شما می توانید از این جدایی فیزیکی بهره مثبتی ببرید.

زیرا جدا خوابیدن در این شرایط باعث می شود تا احساس دلتنگی نسبت به همسرتان داشته باشید و میل جنسی تان افزایش یابد و به همین دلیل از این موضوع می توانید در جهت مثبت استفاده کنید به طور معمول زمانی که انسان از چیزی محروم شود و آن را نداشته باشید بیشترش قدرش را می داند.

منبع:کانون مشاوران ایران-جدا خوابیدن زن و شوهر | قهر نیستم فقط جدا می خوابیم!



:: برچسب‌ها: جدا خوابیدن , جدا خوابیدن زن و شوهر , قهرکردن ,
:: بازدید از این مطلب : 182
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 10 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

ویژگی های ظاهری در امر ازدواج تا چه حد مهم و تاثیرگذار می باشد؟ ظاهر همسر چقدر برای شما مهم می باشد و چقدر به ویژگی های ظاهری او اهمیت می دهید؟ ازدواج یک امر بسیار مهم می باشد که فرد بر اساس معیارهای شخصی اش آن را انتخاب می کند و معیارهای هر کس برای این تصمیم با دیگران متفاوت می باشد.

برخی از افراد در ازدواج به ویژگی های ظاهری بیش تر اهمیت می دهند و برای افرادی سوال پیش می آید که در ازدواج، ویژگی های ظاهری تا چه حد مهم می باشد و آیا این ویژگی ها بر روی کیفیت و دوام ازدواج اثر می گذارد یا خیر. در این شرایط باید آگاهی خود را در معیارهای مهم ازدواج و تاثیر ویژگی های ظاهری در ازدواج افزایش دهید و از مشاور قبل از ازدواج کمک بگیرید تا در این خصوص شما را راهنمایی کنند و با اطمینان بیش تری تصمیم به ازدواج بگیرید.

به خاطر داشته باشید که اهمیت ویژگی های ظاهری برای هر فرد متفاوت می باشد و باید با توجه به آن به آن پرداخته شود.

ویژگی های ظاهری در ازدواج
در اوایل ازدواج و در شروع رابطه، زیبایی و جذابیت های ظاهری نقش پررنگ تری دارد، در صورتی که فرد مورد نظرتان ویژگی های ظاهری مطلوبی داشته باشد راحت تر می توانید به سایر ویژگی های فرد مقابل تان توجه کند، در حقیقت ظاهر نمونه ای از مولفه های ابتدایی در برقراری ارتباط میان دو جنس مخالف می باشد.

مسئله زیبایی باعث جذب افراد به سمت یکدیگر می شود آیا این مسئله بر روی دوام زندگی آن ها هم تاثیر دارد یا خیر؟ جواب این سوال همیشه مثبت نمی باشد، شما برای این که رابطه رضایت بخشی داشته باشید و بتوانید رابطه تان را به مدت طولانی مدتی حفظ کنید در این شرایط باید به ملاک ها ومعیارهای خود توجه کنید و تا حد متوسطی به ملاک های ظاهری اهمیت دهید.

در صورتی که به طور متوسط نسبت به ویژگی های ظاهری رضایت داشته باشید به این معنا نمی باشد به در طولانی مدت، این زیبایی ظاهری بر روی دوام زندگی شما اثر می گذارد و آن رابطه را تضمین می کند، بلکه با گذشت زمان ویژگی های دیگری بر روی دوام رابطه اثر می گذارد که شامل موارد زیر می شوند:

ویژگی های شخصیتی
سبک های رفتاری
مهارت های ارتباطی
مهارت های سازگاری
ویژگی های ظاهری بر روی رضایت کلی اثر می گذارند و در صورتی به این ملاک های ظاهری توجه نشود بر روی کیفیت زندگی اثر می گذارد اما در طولانی مدت عوامل مهم تری بر روی کیفیت زندگی اثر می گذارد و نقش و تاثیرگذاری به سزایی دارد.

سخت گیری در معیارهای ظاهری در ازدواج
ویژگی های ظاهری معمولا بر روی تمایلات جنسی اثر می گذارند و در صورتی که فرد نسبت به ویژگی های ظاهری ناراضی باشد، تمایل جنسی او کم می شود، کاهش تمایلات جنسی و ناراضی بودن از رابطه جنسی بر روی کیفیت زندگی زوجین اثر می گذارد، به همین دلیل توجه به ویژگی های ظاهری برای برخی از افراد نقش مهمی در زندگی آن ها ایفا می کند و بر روی کیفیت زندگی زناشویی آن ها تاثیر می گذارد.

قبل از ازدواج فرد باید به شناخت دقیقی از خودش برسد و ملاک های دقیق قبل از ازدواج را برای خود تعریف کند و باید قبل از ازدواج به این نتیجه برسد که زیبایی ظاهری تا چه اندازه برای او مهم می باشد و شامل چه ویژگی هایی است، در این شرایط بسیاری از افراد به خاطر کمبود مهارت خودآگاهی و عدم شناخت کافی از ملاک ها ومعیارهای خود نمی توانند انتخاب درستی داشته باشند و به همین دلیل بدون شناخت، انتخاب اشتباهی را انجام می دهند و بعدا پشیمان شده و احساس رضایت کافی ندارند، به عنوان مثال اختلاف قد یکی از مهم ترین معیارهای ظاهری به شمار می آید.

در صورتی که در مورد ظاهر طرف مقابل تان دچار شک و تردید شده اید باید از مشاوره قبل از ازدواج کمک بگیرید تا در این خصوص شما را راهنمایی کند و به شناخت بهتری نسبت به ملاک های مهم خود برسید در این شرایط احتمال انتخاب اشتباه برای شما کم می شود و می توانید انتخاب دقیق تر و صحیح تری داشته باشید.

منبع:کانون مشاوران ایران-اهمیت ویژگی های ظاهری در ازدواج| نکات طلایی



:: برچسب‌ها: ازدواج , ظاهر همسر , معیارهای ظاهری در ازدواج ,
:: بازدید از این مطلب : 157
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 9 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

از نامزدی تا عقد چند کیلومتر است؟( راهنمایی عملی)

دوران نامزدی تا عقد یکی از شیرین ترین دوره های زندگی افراد می باشد و مدت زمان این دوره به شرایط خانوادگی و عرف جامعه بستگی دارد، دوران نامزدی فرصت مناسبی می باشد تا افراد یکدیگر را بشناسند و بتواند یکدیگر را بیشتر محک بزنند.

زوجین در این دوران با چالش های بسیاری رو به رو می شوند، آن ها از زمان خواستگاری تا عقد باید به درستی این چالش ها را مدیریت کنند تا زندگی آینده آن ها را تحت تاثیر قرار ندهد و درگیر این مسائل نشوند.

در ادامه در مورد مسائل مهم، مشکلات و چالش های زمان نامزدی تا عقد مطالبی را بیان می کنیم و مطالعه آن می تواند برای شما مفید و سودمند باشد، هم چنین در این خصوص مشاوره قبل از ازدواج بسیار مناسب است و راهکارهای مناسبی را در اختیار زوجین قرار می دهد.

از نامزدی تا عقد، نقش خواستگاری
نقش خواستگاری در عرف و فرهنگ ما بسیار پررنگ است و نقش بسیار مهمی در ازدواج دارد، در جلسه خواستگاری در مورد مهم ترین مسائلی که ممکن است در آینده زوجین اتفاق بیفتد صحبت می شود و در این مراسم توافقاتی در میان دختر و پسر و خانواده های آن ها صورت می گیرد و این توافقات به میزان زیادی زندگی زن و مرد را تحت تاثیر خود قرار می دهد.

در ادامه این مقاله به چند نکته مهم که در خواستگاری باید به آن توجه شود را بیان می کنیم:

از نامزدی تا عقد: میزان تشابه خانواده ها
اولین مسئله ای که باید در جلسات خواستگاری مورد بررسی قرار گیرد میزان تشابه خانواده ها می باشد، در صورتی که شرایط خانواده ها به یکدیگر نزدیک تر باشد در آینده زوجین با اختلاف ها و تعارضات کمتری رو به رو می شوند و با یکدیگر سازگارتر خواهند بود.

تشابهات خانواده ها مسئله ای است که در عرف جامعه به هم کفو بودن معروف می باشد، زمانی که زوجین هم سطح یکدیگر باشند در صورتی که در زندگی مشترک با چالش ها و مشکلاتی رو به رو شوند راحت تر می تواند از پس آن برآیند و خواهند توانست به کمک یکدیگر مشکلاتشان را حل کنند.

هدف از ازدواج را در فرد بررسی کنید
هر کس برای ازدواج می تواند هدف متفاوتی داشته باشد، سبک زندگی افراد در آینده بر اساس دیدگاه شان تعیین می شود به طور مثال برخی از افراد برای رسیدن به کمال و رشد روانی و اجتماعی شان ازدواج می کنند تا در زندگی مشترک با همکاری و کمک به یکدیگر بتواند به این کمال برسند.

اما برخی دیگر بر اساس مقتضیات عرف ازدواج می کنند و به طور معمول سبک زندگی این افراد با افرادی که به دنبال رشد و ترقی در زندگی هستند متفاوت می باشد، زیرا این افراد برای خود و زندگی شان هدف مشخصی ندارند.

توجه داشته باشید که هدف از ازدواج ممکن است خوشبخت شدن باشد، به طوری کلی این هدف برای ازدواج امری اشتباه می باشد و باعث می شود که افراد توقع زیادی از همسر خود داشته باشند و تصور کنند که وظیفه همسرشان این است که آن ها را خوشحال کند.

از نامزدی تا عقد، بررسی همه مسائل را به جلسه اول خواستگاری واگذار نکنید
ازدواج تصمیم بسیار مهم در زندگی هر فرد به حساب می آید، به همین دلیل انتظار نداشته باشید که در طی چند ساعت بتوانید در مورد مهم ترین تصمیم زندگی تان به نتیجه برسید و بررسی همه مسائل را به جلسه خواستگاری واگذار نکنید، زیرا در این شرایط نخواهید توانست در مورد این مسائل بحث کافی و مفیدی داشته باشید و بیشتر دچار سردرگمی می شوید.

منبع:کانون مشاوران ایران-از نامزدی تا عقد چند کیلومتر است؟( راهنمایی عملی)



:: برچسب‌ها: نامزدی , دوران نامزدی , عقد ,
:: بازدید از این مطلب : 207
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 7 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

بهداشت روانی در ازدواج چه نقشی دارد؟ ( ۶ نکته اساسی)

یکی از مواردی که در ازدواج کیفیت زندگی زوجین را مشخص می کند، میزان سلامت و بهداشت روانی در ازدواج می باشد.

پیش از ازدواج افراد در مورد شناخت و آشنایی در مورد سلامت روان فرد مورد نظر تحقیقات لازم را انجام دهند و در صورتی که از وجود مشکلی آگاه شدند باید قبل از تصمیم گیری برای ازدواج در جهت رفع و بهبودی آن تلاش کنند.

در صورتی که فرد از سلامت روانی برخوردار نباشد بر روی ویژگی های رفتاری فرد اثر می گذارد و به میزان زیادی فرد را تحت تاثیر قرار می دهد، هم چنین بر روی روابط زن و مرد هم اثر می گذارد.

اگر در مرحله تصمیم گیری برای ازدواج به سر می برید در ادامه این مقاله به بررسی این موضوع می پردازیم و به نکاتی در مورد بهداشت روانی در ازدواج اشاره می کنیم.

مطالعه این مقاله در امر ازدواج می تواند برای شما مفید باشد و می توانید از مشاوره ازدواج کمک بگیرید، مشاوره ازدواج مطمئن ترین روش برای رسیدن به یک زندگی موفق می باشد.

بهداشت روانی در ازدواج چگونه تعریف می شود؟
بسیاری از افراد در مورد بهداشت و سلامت روان آگاهی ندارند و تعریف درست و دقیقی از آن برخوردار نمی باشند و همین مسئله باعث شده است تا معیار مناسبی برای انتخاب همسرشان نداشته باشند.

بر اساس تعریف سازمان بهداشت جهانی، سلامت روانی حالتی از بهزیستی می باشد که در آن فرد از توانمندی خود آگاه می باشد و می تواند با استرس های زندگی کنار بیاید و عملکرد مثبتی در اجتماع داشته باشد و به طور موثر و مفیدی کار کند.

با بررسی نکاتی که در سازمان بهداشت جهانی بیان شده است شما می توانید میزان سلامتی فرد مورد نظر را مورد بررسی قرار دهید و در انتخاب همسرتان صحیح و دقیق باشد.

برای بررسی بهداشت روانی در ازدواج چه اقداماتی لازم است؟
بررسی کردن فاکتورهای سلامت روان برای همه افراد آسان نمی باشد در این خصوص برای این که شما به شناخت بیشتری برسید باید نکات زیر را مدنظرتان قرار دهید و به آن ها توجه کنید.

احترام شخص به خود و دیگران
یکی از اصول اساسی بهداشت روانی داشتن حفظ عزت نفس و هم چنین احترام به دیگران می باشد، به راحتی می توانید میزان عزت نفس فردی که نسبت به ارزش های خود و دیگران واقف باشند و از سلامت روانی برخوردار باشند را تشخیص دهد.

بهداشت روانی در ازدواج، شناخت محدودیت ها در خود و افراد دیگر
یکی از اصول اساسی در بهداشت روانی فرد، واقع بینی و شناخت و پذیرش واقعیت ها می باشد، در صورتی که فرد واقع بین باشد به خوبی می تواند نقاط قوت و ضعف خود را بشناسد و تعامل بهتری با محیط اطراف داشته باشد.

در این شرایط باید ببینید که فرد چقدر نسبت به محدودیت های خود آگاه است و آن را می پذیرد.

ارزش نهادن به نیازهای اولیه
باید توجه داشته باشید که بهداشت روانی مستلزم دانستن و ارزش دادن به نیازهای اولیه انسان می باشد هم چنین احتیاجات و نیازهای جسمانی و روانی بسیار مهم می باشند و در این شرایط انسان به طور معمول از نیازهای اولیه تاثیر گرفته و نسبت به محرومیت و ارضا آن ها رفتارهای خود را تغییر می دهد.

بهداشت روانی بر این اصل استوار می باشد که نیازهای جسمانی و روانی هر شخصی در هر سنی باید با توجه به همان سن در نظر گرفته و ارضا شود.

منبع:کانون مشاوران ایران-بهداشت روانی در ازدواج چه نقشی دارد؟ ( ۶ نکته اساسی)



:: برچسب‌ها: ازدواج , بهداشت روانی در ازدواج , بهداشت روانی ,
:: بازدید از این مطلب : 191
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 7 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

تاثیر خودشناسی در ازدواج چقدر است؟ + نکات اساسی

تاثیر خودشناسی و خودآگاهی در ازدواج موفق چقدر می باشد؟ خودشناسی بسیار مهم می باشد و در تمام ابعاد زندگی به ویژگی در امر ازدواج از اهمیت بسیاری برخوردار است. خودشناسی مجموعه ای از شناخت ها و تصورات واقعی می باشد که افراد نسبت به خودشان دارند.

یکی از عواملی که باعث موفقیت در زندگی مشترک و روابط زناشویی می شود این است که افراد بتوانند یکدیگر را به خوبی بشناسند و درک کنند، اما قبل از این لازم است که برای شناخت همسر و شریک زندگی تان ابتدا شناخت درستی از خودتان به دست آورید.

برای این منظور باید از مشاوره قبل از ازدواج کمک بگیرید، برای این که آگاهی خود را در مورد اهمیت خودشناسی در ازدواج و راه های افزایش آن بالا ببرید لازم است این مطلب را مورد مطالعه قرار دهید.

تاثیر خودشناسی در ازدواج
از مهم ترین ابعادی که در زندگی هر فردی مهم می باشد خودشناسی در ازدواج است، بسیاری از زوج ها به دلیل عدم شناخت ابعاد مختلف شخصیت خود، علایق و خواسته ها زندگی ناموفق را تجربه کرده اند.

شما در ابتدا باید بدانید که چطور خودتان را دوست داشته باشید و بعد به دنبال شریک زندگی مناسب با معیارهای خود باشید.

بسیاری از افراد از بعد از ازدواج متاسف اند زیرا آن ها معتقدند که اگر خودشناسی بیشتری داشتند می توانستند همسر بهتری را برای خودشان انتخاب کنند.

خودشناسی به شما کمک می کند که علاوه بر شناخت خود دیگران را بهتر بشناسید و روابط با کیفیتی را با آن ها برقرار کنید در این صورت خواهید توانست همسری متناسب با خود، انتخاب نمایید.

خودشناسی چه مسائلی را در بر می گیرد؟
اینکه بدانید زمانی که در مورد خودشناسی و نقش آن در ازدواج صحبت می کنید باید به سراغ کدام حوزه ها بروید تا حدود زیادی با ابعاد قضیه آشنا خواهید شد.

ازدواج کردن مسئله بسیار مهمی می باشد و شما قبل از آن که با این مسئله رو به رو شوید باید آگاهی های لازمی را به دست آورید، برای شناخت خود در ازدواج ۴ عامل زیر را در نظر بگیرید.

تاثیر خودشناسی در ازدواج، میزان هوش خود را بسنجید
یکی از عواملی کمک می کند فرد زندگی مشترک موفقی داشته باشد مسئله هوش است هر کسی باید از میزان هوش خود آگاهی کاملی داشته باشد و آن را برای ازدواج ملاک قرار دهد.

هر پسر و دختری که قصد ازدواج دارند باید از لحاظ فکری و هوشی با یکدیگر تناسب داشته باشند تا بتوانند زندگی موفق تری را تجربه کنند.

سلامت جسمی و روحی
شما در ابتدا باید نسبت به سلامتی خود آگاهی کاملی داشته باشید در صورتی که با مشکلات روحی روانی مثل افسردگی، وسواس فکری عملی و سوء ظن بیش از حد دچار باشید بر روی ازدواج شما و طرف مقابلتان تاثیر منفی می گذارد.

هم چنین مشکلات جسمی مثل معلولیت ذهنی و جسمی، ایدز، سوختگی، سل و غیره در امر ازدواج بسیار مهم می باشند. افراد باید از وجود این مشکلات در خودشان آگاهی کاملی داشته باشند و بدانند در چه وضعیتی قرار دارند تا در زندگی مشترک و رابطه دو طرفه دچار مشکل نشوند.

منبع:کانون مشاوران ایران-تاثیر خودشناسی در ازدواج چقدر است؟ + نکات اساسی



:: برچسب‌ها: ازدواج , خودشناسی در ازدواج , خودشناسی ,
:: بازدید از این مطلب : 227
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 6 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

آزادی در خانواده، در خانه خود به شکوفایی برسید

آزادی در هر خانه ای معنی خاص خودش را دارد و یکی از مسائلی است که با توجه به تربیت، محیط، تحصیلان و فرهنگ دیدگاه های متفاوتی نسبت به آن وجود دارد، یکی از اصول اصلی برای رشد افراد در جامعه آزادی می باشد.

مردان و زنان باید بتوانند به راحتی نظراتشان را بیان کنند و از بیان ایده های خود ترس نداشته باشند، در صورتی که آن ها قادر نباشند علایق شان را دنبال کنند چگونه می توانند برای خود و جامعه شان مفید باشند؟

توجه داشته باشید که شناسایی استعداد ها و توانایی بالقوه بدون آزادی امکان پذیر نمی باشد.

در صورتی که والدین و فرزندان ندانند چطور به خواسته های خود برسند مشکلات بسیاری در زندگی و خانواده سالم آن ها به وجود می آید البته توجه داشته باشید که برای رسیدن به این خواسته ها، آگاهی و کسب مهارت لازم و ضروری می باشد.

در این شرایط مراجعه به مشاور خانواده لازم و ضروری است زیرا راهکارهای اساسی برای حل مشکلات را در اختیار شما قرار می دهد و به درمان اختلالاتی که مانع از آرامش و سعادت خانواده می شود می پردازد.

آزادی در محیط خانواده
به طور ساده آزادی درون خانواده به آزادی هایی گفته می شود که منبع قدرت خانواده (پدر یا مادر) برای فرزند و دیگر اعضای خانواده ایجاد می کنند، این آزادی ها شامل موارد زیر می شود:

بیان و اظهارنظر درباره مسائل مهم خانواده
بیان عقیده
انتخاب نوع پوشش
آزادی رفتار
انتخاب مسیر زندگی
در برخی از خانواده ها آزادی فرزندان برای خانواده بسیار محدود شده و یا به حالت افراطی و اشتباه در آمده است در این دو حالت آسیب های برای فرزندان به دنبال خواهد داشت و افراد با مشکلاتی رو به رو می شوند.

آزادی پدر در خانواده
یکی از مسائلی که برای حفظ سلامت خانواده باید به آن پرداخته شود آزادی مردان در خانواده می باشد از زمان های قدیم قدرت خانه در دست مردان بوده است و در صورتی که مرد این قدرت را به همسرش واگذار می کرد به او لقب زن زلیلی می دادند و او را مسخره می کردند.

البته به مرور زمان دیدگاه افراد نسبت به زندگی تغییر کرده است و سعی شده برای آزادی مردان چهارچوب هایی مشخص شود اما با وجود این که در این زمینه تغییراتی به وجود آمده است اما باز هم پدر و مرد در خانه به عنوان ناخدای کشتی هستند و قدرت خانه تا حدودی در دست آن ها می باشد.

آزادی مادر در خانواده
آزادی زنان در خانواده یکی از مسائل بحث برانگیزی می باشد که در میان جوامع مختلف اختلاف نظرهایی را به وجود آورده است و باعث هرج و مرج در میان آن ها شده است.

در زمان های قدیم بسیاری از زنان از حقوق خود اطلاعی ندارند و زندگی شان با سختی های زیادی رو به رو بوده است اما امروزه با تغییراتی که در جایگاه زنان ایجاد شده، زنان تا حدودی راحت تر می توانند از حق و حقوق شان دفاع کنند.

امروزه برخی از زنان هستند که قادر به دفاع از خودشان نمی باشند و مورد آزار و خشونت خانگی قرار گرفته و با محدودیت های زیادی رو به رو می شوند.

در خانواده هایی که زنان در این حد محدود هستند و قدرت حرف زدن و تصمیم گیری ندارند، فرزندان به خوبی رشد نخواهند کرد زیرا نقش مادر در تربیت فرزندان از اهمیت بالایی برخوردار است.

توجه داشته باشید که نقش مادر در تربیت فرزندان، بر روی سلامت و شخصیت فرزندان بسیار تاثیرگذار می باشد. مادری که نتواند از خود دفاع کند و خود را اسیر محدودیت های ناعادلانه کند مسلما الگوی تربیتی مناسبی برای مقتدر و محکم بودن فرزندش نخواهد بود.

منبع:کانون مشاوران ایران-آزادی در خانواده | در خانه خود به شکوفایی برسید



:: برچسب‌ها: آزادی در خانواده , خانواده , آزادی ,
:: بازدید از این مطلب : 166
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 5 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

هترین روش ترک اعتیاد به حشیش چیست؟

بسیاری از افرادی که به حشیش اعتیاد دارند به دنبال روش های آسان و بدون درد برای ترک هستند، اعتیاد به حشیش و یا اعتیاد به کانابیس های دیگر یک نوع بیماری ذهنی می باشد و ذهن را بیش تر از جسم درگیر می کند، در صورتی که فرد مبتلا به حشیش قصد ترک آن را داشته باشد باید توجه کند آمادگی ذهنی برای این کار بسیار مهم می باشد.

میزان وابستگی به حشیش و اعتیاد زدایی آن نسبت به مواد دیگر از جمله شیشه بسیار کمتر می باشد به همین دلیل ترک حشیش نسبت به مواد مخدر دیگر آسان تر می باشد در ادامه این مقاله روش های ترک حشیش را بیان می کنیم.

فرآیند درمان اعتیاد به حشیش
حشیش از صمغ گیاه شاهدانه به وجود می آید و ترکیباتی مانند THC در حشیش وجود دارد که یک نوع آنتوژن به شمار می آید ، گیاه حشیش نام های دیگری مانند پنیر، بنگ و چرس را دارد، حشیش یکی از مواد توهم زا می باشد که به رنگ قهوه ای بوده و تاثیرات آن مانند گیاه گل است و به صورت کشیدنی، استنشاق و خوردن با مواد غذایی مورد استفاده قرار می گیرد.

ماده حشیش بر روی مغز و یادگیری تاثیرات بسیاری می گذارد و باعث تحلیل بافت مغز و سلول های مغزی می شود و از دیگر اثرات این ماده می توان به کاهش حافظه، اختلالات روانی و توهم اشاره نمود و اثرات حشیش در بازه زمانی نیم تا یک ساعت نشان داده می شود.

برای ترک حشیش باید از مراحل خاصی عبور کرد آگاهی از این مراحل باعث می شود که بدانید علائمتان موقتی می باشد و شما در حال عبور از اعتیاد و رسیدن به ترک هستید در این مقاله در مورد این علائم توضیحات بیش تری را ارائه می دهیم تا شما با آن ها آشنا شوید.

مرحله اول ترک حشیش، بروز علائم جسمانی و فیزیکی
بعد از این که فرد اقدام به ترک حشیش می کند ۶ تا ۱۰هفته زمان برای سم زدایی بدن لازم است تا سموم آن به طور کامل از بدن خارج شود در ۱۲ روز اول احتمال این که فرد مصرف کننده به سمت حشیش برگردد بسیار زیاد است، اغلب افرادی که به سمت مصرف دوباره می روند به دلیل تحمل نکردن علائم ترک مصرف می باشد اما توجه داشته باشید که این علائم زودگذر هستند و تنها چند روز ادامه دارند و از جمله علائم جسمی مصرف حشیش می توان به موارد زیر اشاره کرد.

سردرد های مزمن
عرق سرد
کم اشتهایی یا پر اشتهایی
لرزش
تب و لرز
دردهای شکمی
در این بازده زمانی بازدهی و عملکرد فرد نسبت به زمانی که حشیش مصرف می کرده بسیار کمتر می باشد زیرا دائما به فکر مصرف دوباره حشیش است اما با گذشت زمان دوباره به حالت عادی خود باز می گردد.

یکی دیگر از روش هایی که در زمان ترک حشیش باید به آن توجه کرد تمرکز بر روی چیزها و کسانی است که دوستشان دارید و وجود آن ها به شما انگیزه می دهد تا دوباره به سمت مواد مخدر نروید و بتوانید مدت زمان ترک را با موفقیت پشت سر بگذارید بعد از این که ۱۲ روز از فرآیند ترک گذشت، ترک وارد فاز و مرحله جدیدی می شود به همین دلیل باید اطلاعات و آگاهی خودتان را در زمینه کانابیس افزایش دهید.

مرحله دوم ترک حشیش، بروز علائم روانی
بعد از این که ۱۲ روز از ترک حشیش گذشت اثرات روانی ناشی از ترک اعتیاد به حشیش نمایان می شود علائم روانی مصرف حشیش بیش تر از علائم جسمی آن می باشد و تا حد بسیاری باعث آزار و اذیت فرد می شود از جمله علائم روانی ترک حشیش می توان به موارد زیر اشاره نمود

احساس خستگی مزمن
احساس خشم شدید و پرخاشگری
تحریک پذیری و حساسیت افراطی نسبت به مسائل پیرامون
بروز اختلالات خواب نظیر بی خوابی های شدید و دچار شدن به کابوس های شبانه
احساس افسردگی شدید
علائم روانی برای فرد بسیار آزاردهنده است و باعث می شود فرد از مسیر ترک بازگردد در این شرایط باید فرد به روانشناس مراجعه کند تا راهکارهای عملی به خوبی ارائه شود برای کاهش این علائم از عود مجدد و تشدید اعتیاد به حشیش باید پیشگیری های لازم را انجام داد.

منبع:کانون مشاوران ایران-ترک حشیش | بهترین روش ترک اعتیاد به حشیش

 



:: برچسب‌ها: ترک حشیش , اعتیاد به حشیش , حشیش ,
:: بازدید از این مطلب : 186
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 4 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

چند راهکار ساده و موثر برای تقویت احساسات مثبت بیاموزیم

در مورد روش های تقویت احساسات مثبت چه اطلاعاتی دارید؟ میزان احساسات مثبت تجربه شده در میان افراد بر روی سطح زندگی آن ها تاثیر بسیار زیادی دارد امروزه اکثر افراد در مورد مثبت اندیشی اطلاعات بسیاری دارند اما متاسفانه فشارها و استرس های روزمره و ناتوانی در مدیریت باعث شده است تا احساسات مثبت در زندگی شان تا حد زیادی کاهش یابد و جای آن را احساسات ناخوشایند مانند اضطراب بگیرد.

این احساسات ناخوشایند به احتمال زیاد باعث می شود رضایتمندی شما در زندگی کاهش یابد و به دنبال راه ها و روش هایی برای تقویت احساسات مثبت خود هستید در این مقاله راهکارهایی بیان شده است که مطالعه آن می تواند برای شما مفید باشد، هم چنین بهره بردن از مشاوره روانشناسی در این خصوص می تواند باعث تقویت احساسات مثبت در فرد شده و بر روی زندگی او تاثیر مثبت و به سزایی دارد.

مزایای پرورش و تقویت احساسات مثبت
به وجود آمدن احساسات مثبت در فرد اهمیت بسیاری دارد و هر احساس مثبتی که در خود ایجاد می کنید باعث به وجود آمدن احساسات مثبت دیگری در شخص می شود و توجه داشته باشید که هیجانات خوشایند و مثبت در ارتقا و بهبود کیفیت زندگی تان اهمیت بسیاری دارد، از جمله مزایای پرورش و تقویت احساسات مثبت می توان به موارد زیر اشاره نمود.

تقویت احساسات مثبت و توجه و تمرکز
یکی از راه هایی که باعث افزایش تمرکز می شود می توان به تقویت احساسات مثبت اشاره نمود زمانی که شما احساسات و هیجانات منفی را تجربه می کنید توجه و تمرکز شما بسیار محدود بوده و به چیزهای دیگری معطوف می شود در این صورت هیجانات منفی شما تشدید می شود.

در نتیجه شما در دوری باطل گرفتار خواهید شد و در صورتی که احساسات شما مثبت و صحیح باشد توجه و تمرکز عمیق تر و گسترده تری خواهید داشت و این احساسات به شما فرصت می دهد تا با توجه به همه اجزای محیط بتوانید برداشت کلی بهتری از وضعیت داشته باشید.

افزایش مقاومت نسبت به هیجانات منفی
داشتن احساسات مثبت اهمیت بسیاری دارد و بر روی روابط سازنده و مثبت تاثیر می گذارد برای مثال زوج هایی که هیجانات ناخوشایندی را تجربه می کنند به طور معمول رفتارهای خشکی با یکدیگر دارند زیرا تلاش می کنند تا به شیوه های قابل پیش بینی و کاملا ساختارمندی با یکدیگر ارتباط داشته باشند.

در حالی که زوج هایی که هیجانات مثبت و سرزنده ای دارند در ارتباط عاطفی خود با یکدیگر انعطاف پذیری بسیار بیشتری به خرج می دهند و زندگی مشترک آن ها شاد تر و روابط پویاتر و سازنده تری با یکدیگر خواهند داشت.

افزایش مقاومت نسبت به هیجانات منفی
افرادی که هیجانات مثبتی در زندگی تجربه کرده اند زمانی که با هیجانات و احساسات منفی رو به رو می شوند مقاومت آن ها بیش تر می شود و بر اساس تحقیقات انجام شده افرادی که هیجانات مثبت تری را از خود نشان می دهند و زندگی شادتری دارند از مهارت های سازگاری بالاتری برخوردار خواهند بود و می توانند در مواجهه با رویدادهای استرس زای زندگی راحت تر کنار بیایند و به درستی آن ها را مدیریت کنند در این حالت آن ها از خودشان انعطاف پذیری بسیاری نشان می دهند.

راه های تقویت احساسات مثبت در زندگی
روش های متعدد و متنوعی توسط متخصصان مطرح شده است و به شما کمک می کند تا احساسات و هیجانات مثبت تری داشته باشید و بتوانید این حس مثبت را به زندگی تان دعوت کنید در ادامه این مقاله روش هایی را بیان می کنیم، این روش ها در پژوهش های علمی به عنوان روش های موثری هستند که در پرورش احساسات مثبت کارایی بسیاری دارند و تائید شده می باشند.

منبع:کانون مشاوران ایران-تقویت احساسات مثبت با راهکارهای ساده



:: برچسب‌ها: احساسات مثبت , احساسات , تقویت احساسات ,
:: بازدید از این مطلب : 200
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 3 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

نشانه های افسردگی پنهان چه چیزهایی می باشد؟ یکی از شایع ترین بیماری های روحی و روانی، افسردگی می باشد که برخی از افراد به خاطر مسائل فرهنگی و ترس از انگ خوردن یا از دست دادن موقعیت شغلی، سعی در مخفی کردن افسردگی شان از دیگران دارند در صورتی که این اختلال به موقع شناسایی نشود و مورد درمان قرار نگیرد ممکن است منجر به خودکشی فرد شود.

افسردگی شدید شامل علائمی مانند احساس غم و اندوه، لذت نبردن از چیزها، کناره گیری از دیگران و غیره می باشد، متاسفانه افرادی که به افسردگی پنهان مبتلا می شوند ممکن از وجود آن آگاه نباشند زیرا افسردگی پنهان به سختی تشخیص داده می شود و از نظر ظاهری نیز کاملا متفاوت با آن چه در درونتان می گذرد، نشان داده می شود.

با توجه به این که درمان افسردگی از اهمیت بسیاری برخودار است و باعث بهبود عملکرد اجتماعی، جلوگیری از شدید شدن بیماری و آسیب مغزی می شود در این مقاله به بررسی این موضوع می پردازیم تا با موضوع افسردگی پنهان آشنا شده و برخی از نشانه های آن را مورد بررسی قرار دهیم.

افسردگی پنهان چیست؟
به طور معمول افرادی که به افسردگی مبتلا هستند به راحتی قابل شناسایی می باشند زیرا علائم و نشانه های زیر به طور واضح در آن ها نشان داده می شود:

در بسیاری از اوقات در خود فرورفته، ناراحت، غمگین و بی حوصله هستند و پرخاشگری می کنند.
در میان صحبت هایشان باورهای منفی در مورد خود، دیگران و آینده دارند و این مسئله به خوبی نشان داده می شود.
در عمل به خاطر احساس ناامیدی فراگیر می تواند از هر چیزی دست بکشند و دیگر برای رسیدن به هدفشان تلاش نکنند.
تعاملات خود را محدود کرده و منزوی می شوند.
افرادی که به افسردگی پنهان مبتلا می شوند اوضاع کاملا متفاوت می باشد و نمی توان به راحتی از روی ظاهرشان متوجه افسردگی شد، زیرا ممکن است در گروه، افرادی اجتماعی و برون گرا باشند و آن ها به صورت ماهرانه احساسات واقعی شان را پنهان می کنند و نمی توان افسردگی آن ها را به راحتی تشخیص داد.

علائم و نشانه افسردگی پنهان
گاهی اوقات ممکن است نشانه های افسردگی در افراد به صورتی باشد که پنهان باقی بماند که در ادامه این مقاله به بررسی این نشانه ها و علائم افسردگی پنهان می پردازیم:

شاد و اجتماعی بودن در عین پنهان کردن بیماری
به طور معمول افرادی که به افسردگی پنهان دچار هستند، ممکن است به خاطر ترس و شرم سعی کنند بیماری شان را از دیگران مخفی کنند و بر اساس مطالبی که بیان شد این افراد ممکن است کاملا برون گرا، اجتماعی یا شوخ طبع باشند و با دیگران معاشرت خوبی داشته باشند . به طور کلی شخصی که به افسردگی پنهان مبتلا می شود می تواند احساسات خود را به صورت ماهرانه از دیگران مخفی کند.

نیاز به التیام زخم ها و ترس های قدیمی
ممکن است این افراد ترس ها و یا رنج های عاطفی دردناک و درمان نشده ای در زمان گذشته داشته باشند که نیاز به درمان داشته باشد اما تمایل ندارند در مورد رنج ها و بیماری هایشان با دیگران صحبت کنند و به درمان آن ها بپردازند.

این افراد در ظاهر شاد هستند و اعتماد به نفس بسیار زیادی دارند به همین دلیل افسردگی خود را نادیده می گیرند و برای درمان آن هیچ اقدامی انجام نمی دهند. در این خصوص افکار فلسفی در مورد مفهوم مرگ و زندگی شخص مبتلا به افسردگی پنهان، باعث می شود تا در برخی از اوقات افراد تا مرز خودکشی یا اقدام به آن پیش بروند.

اختلالات خوردن از علائم افسردگی پنهان
در صورتی که فرد دچار عادت های غیرطبیعی در غذاخوردن و هم چنین تغییرات اشتها مانند افزایش یا کاهش ناگهانی اشتها شود می توان آن را نشانه ای از علائم افسردگی پنهان در نظر گرفت در این شرایط با مراجعه به پزشک می توان مشکل را برطرف کنید.

برخی از افراد برای رهایی از غم و اندوه به نوشیدن الکل روی می آورند که این مسئله باید مورد توجه و بررسی قرار گیرد و فرد مورد درمان قرار گرفته تا به خاطر افسردگی به الکل وابسته نشود.

منبع:کانون مشاوران ایران-افسردگی پنهان| نشانه های افسردگی پنهان که نمی دانید



:: برچسب‌ها: افسردگی پنهان , نشانه های افسردگی پنهان , افسردگی ,
:: بازدید از این مطلب : 191
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 3 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

برای طی مراحل طلاق چه باید کرد؟

مراحل طلاق توافقی به چه صورت می باشد؟ تصمیم گیری برای جدایی و طلاق یکی از حساس ترین موقعیت هایی می باشد که زوجین با آن رو برو می شوند، فرآیند طلاق یک پرسه طولانی می باشد و به خاطر تنش های زوجین و عدم سازش نهایی زن و مرد به وجود می آید و در طی مراحل طلاق عاطفی، دادخواست طلاق، حضور مرتب در دادگاه و جدایی کامل صورت می گیرد. طلاق توافقی یکی از انواع طلاق می باشد که در طی آن زوجین برای آخرین بار در تمام مراحل طلاق توافقی و رسیدگی به پرونده به تفاهم می رسند و هم چنین در مورد موضوعاتی مانند مهریه، نفقه، حضانت فرزندان و غیره به توافق رسیده اند و در دادگاه حاضر می شوند.

در ادامه این مقاله به بررسی مراحل طلاق توافقی می پردازیم و به طور خلاصه آن ها را مرور می کنیم.

طلاق توافقی زن و مرد
طلاق توافقی در فضایی منطقی بین زوجین به وجود می آید و زن و مرد بدون هیچ ناراحتی و با احترام از یکدیگر جدا می شوند، در طلاق توافقی حقوق مادی و معنوی زن و مرد حفظ می شود و در عمل سعی می شود تا شرایط طلاق آسان شود و آسیب های آن برای هر دو نفر کاسته شود.

در صورتی که طرفین طلاق، تمایل داشته باشند تا مفاد قرارداد ضمن عقد بازنگری شود، امکان توافق مجدد وجود دارد و توافق بر سر حداقل حقوق اساسی و تغییر مفاد قرارداد ضمن عقد در این مرحله از اهمیت بالایی برخوردار می باشد.

در صورتی که دو طرف موافقت نامه شان را اعلام کنند این موافقت نامه همراه با دادخواست طلاق از سوی مرد یا زن که دارای حق طلاق می باشند به دادگاه ارائه می شود و بقیه اقدامات طلاق توافقی صورت می گیرد.

مزایای طلاق توافقی چیست؟
اجتناب از صرف هزینه و وقت زیاد در فرایندهای حقوقی و قانونی
حفظ احترام و کرامت زن و مرد
کاهش یافتن صدمات روحی و اجتماعی
امکان تحقق درصد نامناسبی از مطالبات زن و مرد در زمان کوتاه
داشتن بار مثبت همراه با یادگیری مهارت احترام و انتخاب عاقلانه در زوجین
مشکلات و محدودیت های طلاق توافقی
زمانی که مسئله طلاق توافقی مطرح می شود لزوم و اجبار برای حضور در دادگاه از طرفین سلب می شود و این به این معنی است که طرفین برای حضور در دادگاه باید با یکدیگر به توافق برسند به عنوان مثال در شرایطی که شوهر از آمدن به دادگاه سر باز بزند در این حالت مراحل طلاق توافقی به وضعیتی طولانی مدت و مشکل ساز تبدلی خواهد شد، البته برای حل این مشکل راه حلی وجود دارد و شما می توانید زمان ثبت دادخواست طلاق خود الزام حضور به دادگاه را در تعهدات دو طرف ذکر نمایید تا در ادامه روند طلاق با مشکلی رو به رو نشوید.

منبع:کانون مشاوران ایران-مراحل طلاق توافقی | کاملترین مراحل با توضیحات



:: برچسب‌ها: طلاق توافقی , طلاق , مزایای طلاق توافقی ,
:: بازدید از این مطلب : 216
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 3 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

علائم مصرف ناس چیست؟

ناس ماده مخدری است که از برگ تنباکو تولید می شود و جوانان از آن به عنوان جایگزین سیگار استفاده می کنند و ترغیب به مصرف ناس می شوند، این ماده عوارض های شدید اجتماعی، جسمی و روانی دارد و فرد مصرف کننده با آسیب هایی رو به رو می شود، از اصلی ترین دلیلی که مانع ترک از اعتیاد می شود می توان به وابستگی های روحی و روانی اشاره نمود.

متخصصان بهداشت و روان برای این که آسیب های ناشی از اعتیاد به این مواد را کاهش دهند سعی دارند تا عوارض و نشانه های اعتیاد به ناس را به افراد بشناسند و اگاهی های لازم را در اختیار افراد جامعه قرار دهند، در این مقاله در مورد علائم و نشانه های اعتیاد به ناس مواردی را بیان می کنیم و در مورد روش های ترک آن صحبت خواهیم کرد.

ناس چیست؟
ناس یا نسوار یک نوع مواد مخدر سبزرنگی می باشد که در دسته مواد اعتیاد آور قرار دارد این ماده از برگ خشک شده تنباکو در سایه ساخته می شود و در بعضی از مناطق ایران به رنگ قهوه ای می باشد که در اصلاح به آن تمباک می گویند.

مرکز اصلی تولید کننده آن در کشور افغانستان قرار دارد، ناس رنگ و بوی بسیار تندی دارد و امروزه برای ترغیب به مصرف از مواد طعم دهنده و خوشبو کننده های مختلف ترکیب می کنند.

طریقه استفاده از ناس به شکل جویدنی و مکیدنی می باشد که فرد زمانی که به او حالت خوشی دست داد از دهانش بیرون می آورد، اخیرا ماده جدیدی به نام پان پراگ وارد کشور شده است که به طور مختصر به آن پان می گویند این ماده را با عنوان های دیگری مانند ناس خارجی و یا ملوان زبل به شکل های آدامس، پاستیل و خوشبو کننده دهان در بازار کشور به فروش می رسد و عوارض این ماده مشابه نسوار می باشد.

علائم مصرف ناس
ناس نوعی از مواد مخدر می باشد که فرد با مصرف آن توان کاری او افزایش می یابد، شخصی که نسوار مصرف می کند دچار توهم، هذیان و یا خطر روان پریشی نمی شود و تنها عامل تحرک و سرخوشی محسوب می شود، ناس باعث قرمز شدن آب دهان می شود و به واسطه افزایش میزان ترشح بزاق فرد مجبور می شود تا در دفعات زیاد محتویات دهانش را بیرون بریزد.

عوارض اعتیاد به ناس
آهک موجود در نسوار باعث می شود تا به واسطه اثر خوردگی، آسیب شدید بافتی در دهان ایجاد شود و باعث پوسیدگی دندان ها و زخم های لثه می شود و در صورتی که این ماده به طور مداوم مصرف شود باعث به وجود آمدن عفونت در دهان می شود و هم چنین بافت های دهانی به صورت مکرر تحریک شده و یکی از عوامل سرطان در حفره های دهانی می باشد.

در این شرایط جذب نیکوتین و سایر سموم و آلودگی ها توسط بافت های آسیب دیده دهانی به شدت زیاد می شود و زمانی که مصرف کننده ها محتویات دهانی شان را بیرون می ریزند باعث انتقال آلودگی های میکروبی و ویروسی در میان افراد به خصوص بیماری های تنفسی به محیط می شود، این مواد ممکن است به انواع میکروب ها، فلزات سنگین مانند سرب و سمومی مانند آرسنیک آلوده باشد.

عوارض کوتاه مدت
سرگیجه
سردرد
تهوع
از دست دادن تعادل حرکتی و رفتاری
ایجاد حرکات غیر طبیعی در چشم
دندان قروچه
اختلال در خواب
وابستگی روحی و روانی
لرزش
تغییرات فشار خون و ضربان قلب

منبع:کانون مشاوران ایران-علائم ناس | نشانه ها و عوارض و ترک اعتیاد به ناس



:: برچسب‌ها: اعتیاد به ناس , ناس , عوارض اعتیاد به ناس ,
:: بازدید از این مطلب : 205
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 3 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

تقسیم وظایف در خانه چگونه است؟ آیا شوهر خوب کارهای تعمیر خانه را انجام می دهد و همسر خوب لباس های کثیف را می شوید؟ یا برعکس. زن باید کار خانه کند و مرد باید خارج خانه کند؟ این باور مخرب زمانی به وجود می آید که از همسر خود توقع داریم که تمام کارهای خانه را انجام بدهد یا از شوهر خود توقع داریم که تمام کارهای تعمیرات و کارهای بیرون را انجام دهد

تقسیم وظایف در خانه
این باورها مخرب زناشویی معمولا از تعصبات قدیمی ناشی می شوند که بین نقش زن و مرد در خانه خط قرمزی می کشد وآن ها را از یکدیگر جدا می کند. متاسفانه افراد زیادی باور دارند که کسانی که به این وظایف عمل نمی کنند به تعهدات زناشویی خود پایبند نیستند.

امروزه بحث ها و کانون های زیادی برای برابری حقوق و از بین بردن تصورات جنسی اشتباه به وجود آمده است با این وجود هنوز هم تعداد زیادی از زنان و مردان این فرمول نادرست را در زندگی شخصی خود به کار می برند.

شاید به نظر برسد که این تعصبات صدمه ای به رابطه افراد نمی زند و اهمیتی ندارد. اگر اینگونه فکر می کنید بهتر است مثال های زیر را مطالعه کنید.

تقسیم کار خانه بین زن و شوهر
سینا یک وکیل 36 ساله موفق بود که برای کمک به زندگی مشترکش با همسرش پیش من آمده بوند. سینا به شدت در کارهای فنی مهارت داشت و می توانست هر چیزی را تعمیر کند، او و همسرش شیوا در یک خانه بزرگ و مجلل زندگی می کردند که به دلایلی در سقف آن شکاف به وجود آمده بود و مجبور بودند زیر آن ظرفی بگذارند تا آب به فرش های با ارزششان آسیب نزند، درخت های خانه هم نیاز به هرس داشت ولی سینا اجازه نمی داد تا به کسی برای این کارها پول بدهند از طرفی هم به شدت مشغول کارش بود و وقتی برای این کار ها پیدا نمی کرد.

من به سینا یک ماه وقت دادم تا به این کارها رسیدگی کند اما اگر نتوانست یا وقت نکرد باید با شرکت خدماتی تماس بگیرد و از او خواستم تا روی یک برگه این را بنویسد و امضا کند.

پس از یک ماه سینا فقط توانست سقف خانه را درست کند و شیوا هم برای هرس درختان با شرکت خدماتی تماس گرفت.

 

تقسیم وظایف در خانه نظافت کردن با مرد و تعمیر وسایل با زن؟
این کار باعث نشد که سینا دیگر تصمیم به انجام کارهای خانه نگیرد برعکس باعث شده بود که به انجام کارها بیش تر ترغیب شود.

تقسیم وظایف در زندگی مشترک
شایان و سیما دو سال پیش برای مشکل خود به من مراجعه کردند، شایان در محل کار خود مسئول کارهای زیادی بود و از انجام دادن کارش لذت می برد.

سیما هم معلم بود و ساعات زیادی را به تدریس می گذراند.

پس از این که آن ها بچه دار شدند سیما تصمیم گرفت که کار خود را رها کند و به تربیت کودک خود بپردازد تا مادر خوبی باشد. به نظر او شوهر خوب کسی نبود که اخر هفته ها را به تفریح بپردازد، درحالی که شایان پس از یک هفته کار سنگین تنها می خواست اندکی استراحت کند.

 

منبع:کانون مشاوران ایران-تقسیم وظایف در خانه | نظافت کردن با مرد و تعمیر وسایل با زن؟



:: برچسب‌ها: تقسیم کار , تقسیم وظایف در خانه , تقسیم وظایف ,
:: بازدید از این مطلب : 216
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 3 دی 1400 | نظرات ()