نوشته شده توسط : Dr. Dalake

نشانه ها و راه های درمان اختلال کمبود توجه و بیش فعالی در بزرگسالان چیست؟

اختلال کمبود توجه و بیش فعالی فقط مشکل دوران کودکی نیست. بیاموزید که علائم و نشانه‌های اختلال کمبود توجه و بیش فعالی بزرگسالان چگونه به نظر می رسند و چه کاری می توانید در مورد آن انجام دهید.

درک اختلال کمبود توجه و بیش فعالی در بزرگسالان
زندگی می تواند یک روند متعادل کننده برای هر شخصی باشد، اما اگر خود را دائما دیر، بی نظم، فراموشکار، و تحت فشار مسئولیت های خود می بینید، ممکن است به اختلال نقص توجه و بیش فعالی مبتلا باشید که به عنوان ADD شناخته می شد.

اختلال کمبود توجه و بیش فعالی بسیاری از بزرگسالان را تحت تأثیر قرار می دهد. طیف گسترده ای از علائم ناامید کننده آن می تواند مانع همه چیز از روابط تا حرفه شما شود.

در حالی که دانشمندان دقیقاً مطمئن نیستند که چه چیزی باعث اختلال کمبود توجه و بیش فعالی می شود، آندها گمان می کنند که ریشه ی این اختلال از آمیزه ای از ژن ها، محیط و تفاوت های جزئی در نحوه اتصال مغز سرچشمه میگیرد.

اگر تشخیص داده شد که شما مبتلا به اختلال کمبود توجه و بیش فعالی یا ADD در دوران کودکی هستید، این احتمال وجود دارد که حداقل برخی از علائم را تا بزرگسالی منتقل کرده باشید.

اما حتی اگر هرگز در کودکی تشخیص داده نشدید، البته این بدین معنا نیست که اختلال کمبود توجه و بیش فعالی نمی تواند شما را به عنوان یک بزرگسال تحت تاثیر قرار دهد.

اختلال کمبود توجه و بیش فعالی اغلب در طول دوران کودکی ناشناخته می ماند. به ویژه در گذشته چنین بود، زیرا در آن زمان که افراد کمتری از آن آگاه بودند. خانواده، معلمان یا دیگران ممکن است به جای تشخیص علائم و شناسایی مشکل واقعی، فرد را رویاپرداز، مسخره، سست، مشکل ساز یا فقط یک دانش آموز بد خطاب می کردند.

متناوباً، ممکن است در دوران جوانی توانسته باشید علائم اختلال کمبود توجه و بیش فعالی را مهار کنید، اما با افزایش مسئولیت‌هایتان در بزرگسالی، با مشکلاتی مواجه شدید. مسئولیت های بیش تری داشته باشید، دنبال کردن شغل، تشکیل خانواده، اداره خانه، تمرکز و حفظ موقعیت ها سخت تر می شود.

این می تواند برای هر کسی چالش برانگیز باشد، اما اگر شما اختلال کمبود توجه و بیش فعالی دارید، ممکن است این کار کاملا غیرممکن به نظر برسد.

خبر خوب این است که مهم نیست چقدر طاقت فرسا باشد، چالش های اختلال کمبود توجه قابل شکست هستند. با آموزش، حمایت و کمی خلاقیت، می توانید یاد بگیرید که علائم اختلال کمبود توجه و بیش فعالی بزرگسالان را مدیریت و حتی برخی از نقاط ضعف خود را به نقاط قوت تبدیل کنید.

برای شکست دادن مشکلات اختلال کمبود توجه و بیش فعالی بزرگسالان و شروع به موفقیت در شرایط خود، هرگز دیر نیست.

باورهای غلط و حقایق در مورد اختلال کمبود توجه در بزرگسالان
باور غلط: اختلال کمبود توجه و بیش فعالی فقط فقدان اراده است.

افراد مبتلا به اختلال کمبود توجه و بیش فعالی روی چیزهایی تمرکز می کنند که برایشان جالب است. اگر واقعاً می خواستند می توانستند روی هر کار دیگری تمرکز کنند.

واقعیت: اختلال کمبود توجه و بیش فعالی بسیار شبیه یک مشکل اراده است، اما اینطور نیست. این اساسا یک مشکل شیمیایی در سیستم مدیریت مغز است.

باور غلط: افراد مبتلا به اختلال کمبود توجه و بیش فعالی هرگز نمی توانند توجه کنند.

واقعیت: افراد مبتلا به اختلال کمبود توجه و بیش فعالی اغلب می توانند روی فعالیت هایی که از آن لذت می برند تمرکز کنند. اما مهم نیست که چقدر تلاش می کنند، زمانی که کار در حال انجام خسته کننده یا تکراری است، در حفظ تمرکز مشکل دارند.

باور غلط: همه افراد علائم اختلال کمبود توجه و بیش فعالی را دارند و هر کسی با هوش کافی می تواند بر این مشکلات غلبه کند.

واقعیت: بیش فعالی بر افراد در تمام سطوح هوش تأثیر می گذارد. و اگر چه همه گاهی اوقات علائم اختلال کمبود توجه و بیش فعالی را دارند، تنها کسانی که دارای اختلالات مزمن ناشی از این علائم هستند، دارای اختلال کمبود توجه و بیش فعالی تشخیص داده می‌شوند.

باور غلط: کسی نمی تواند اختلال کمبود توجه و بیش فعالی داشته باشد و همچنین افسردگی، اضطراب یا سایر مشکلات روانپزشکی داشته باشد.

واقعیت: احتمال ابتلا به اختلال روانپزشکی یا یادگیری در فرد مبتلا به اختلال کمبود توجه و بیش فعالی شش برابر بیشتر از سایر افراد است. اختلال کمبود توجه و بیش فعالی معمولاً با سایر اختلالات همپوشانی دارد.

باور غلط: تا زمانی که در کودکی اختلال کمبود توجه و بیش فعالی یا ADD تشخیص داده نشده باشد، نمی‌توانید در بزرگسالی به آن مبتلا شوید.

واقعیت: بسیاری از بزرگسالان در تمام زندگی خود با علائم ناشناخته اختلال کمبود توجه و بیش فعالی دست و پنجه نرم می کنند. آن ها کمکی دریافت نکرده‌اند زیرا تصور می‌کردند که مشکلات مزمن آن ها، مانند افسردگی یا اضطراب، ناشی از سایر اختلالات است که به درمان معمول پاسخ نمی‌دهند.

علائم و نشانه های اختلال کمبود توجه و بیش فعالی در بزرگسالان
در بزرگسالان، اختلال کمبود توجه اغلب کاملاً متفاوت از کودکان به نظر می رسد و علائم آن برای هر فردی منحصر به فرد است. دسته های زیر علائم رایج اختلال کمبود توجه و بیش فعالی بزرگسالان را برجسته می کند. تمام تلاش خود را برای شناسایی مناطقی که در آن مشکل دارید انجام دهید.

هنگامی که مشکل‌سازترین علائم خود را مشخص کردید، می‌توانید تدابیری برای مقابله با آن ها انجام دهید.

منبع:مرکز مشاوره و روانشناسی مشاورانه-اختلال کمبود توجه و بیش فعالی در بزرگسالان



:: برچسب‌ها: کمبود توجه در بزرگسالان , بیش فعالی در بزرگسالان , اختلال کمبود توجه ,
:: بازدید از این مطلب : 175
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 30 ارديبهشت 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

اعتیاد جنسی، از علائم تا درمان اعتیاد به سکس

افرادی که اعتیاد به سکس دارند گرفتار اعتیاد جنسی شده اند این اعتیاد یک حالت وسواسی برای درگیری در فعالیت های جنسی به خصوص دخول می باشد.

اعتیاد جنسی

بر اساس نظریه برخی از روانشناسان اعتیاد جنسی یکی از بیماری ها و اختلالات جنسی می باشد که به عنوان پیش فعالی جنسی شناخته می شود. افرادی که در کنترل رفتار، انگیزه و افکار جنسی شان با مشکلاتی رو به رو هستند را می تواند در گروه اعتیاد جنسی قرار داد.

در صورتی که درگیر اعتیاد جنسی شده این مقاله را از دست ندهید. زیرا در مورد اعتیاد جنسی، راه های تشخیص و درمان آن توضیحاتی ارائه شده است که مطالعه آن می تواند برای شما بسیار مفید باشد.

اعتیاد به سکس در مقابل اعتیاد به پورن
اعتیاد به سکس یکی از انواع اختلالات جنسی می باشد که فشار روانی بسیاری بر روی فرد قرار می دهد به طوری که افرادی که به این مشکل دچار می شوند درگیر مسائل جنسی هستند و مشغولیت های ذهنی بسیاری در این خصوص دارند.

این افراد زمانی که شریک جنسی ندارند دچار تنش و بی قراری می شوند و بعد از سکس به طور موقتی آرامش و رضایت را تجربه می کنند.

اما به طور کلی مشغولیت ذهنی آن ها بسیار زیاد است و به همین دلیل سکس آن ها همواره با احساسات ناخوشایندی از جمله اضطراب و احساس گناه می باشد.

توجه داشته باشید که اعتیاد به سکس با اعتیاد به پورنوگرافی متفاوت می باشد. زمانی که فرد درگیر پورنوگرافی می شود به دیدن فیلم های پورن معتاد می شود و به طور معمول نیازش را از طریق خودارضایی رفع می کنند.

اعتیاد به دیدن این فیلم ها ممکن است زمینه اعتیاد به سکس را فراهم کند اما صددرصد به آن نمی انجامد.

در صورتی که فیلم های پورنوگرافی به صورت بیمارگون مشاهده شود بیش از هر چیز باعث ایجاد تصورات غلط از رابطه جنسی به کژکاری جنسی می شود و در واقع عملکرد جنسی فرد را تحت تاثیر قرار داده و مشکلاتی را به وجود می آورد.

انواع رفتارهای مختلف مرتبط با اعتیاد جنسی
فردی که به این اختلال مبتلا است ممکن است همه یا برخی از علائم زیر را از خود نشان دهد:

اعتیاد جنسی یا مشغولیت فکری زیاد در مورد رابطه جنسی باعث به وجود آمدن رفتارهای گوناگونی در فرد می شود، که از آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

شریک های جنسی متعددی را برای خود فراهم می کند و سعی می کند به طور اجباری با آن ها سکس را تجربه کند.
تمایل زیادی به فیلم های پورن دارد و به صورت وسواسی و بیمار گون آن ها را مشاهده می کند.
اعتیاد پیدا کردن به خودارضایی
درگیر شدن در انحرافات جنسی که به عنوان اختلالات پارافیلیک شناخته می شوند.


اختلالات پارافیلیک و اعتیاد جنسی
مبتلا بودن به اعتیاد جنسی می تواند باعث به وجود آمدن اختلالات پارافیلیک یا همان انحرافات جنسی شود و به صورت رفتارهای جنسی ناهنجار خود را نشان دهد. از جمله این رفتارها می توان به موارد زیر اشاره نمود.

انحرافات مرتبط با تحریک جنسی
در صورتی که فرد درگیر اعتیاد جنسی می شود به هر طریقی می خواهد تحریک جنسی را به دست آورده و در فرآیند سکس درگیر شود. این امر می تواند در قالب رفتارهای نامناسب نشان داده شود که برخی از آن ها عبرت اند از : چشم چرانی، نمایشگری و مالش دوستی.

نمایشگری وضعیتی است که در آن فرد بدون آن که رضایت طرف مقابل را کسب کند اندام جنسی خود را به او نشان می دهد و باعث احساس انزجار، ترس و وحشت در طرف مقابل می شود.

هم چنین در مالش دوستی هم فرد برای این که به تحریک جنسی دست یابد بدون کسب رضایت فرد بدن آن ها به خصوص اندام جنسی شان را لمس می کند و باعث عصبانیت و ناراحتی آن ها می شود. امروزه این انحرافات به عنوان آزار جنسی شناخته می شوند.

منبع:مرکز مشاوره و روانشناسی مشاورانه-اعتیاد جنسی



:: برچسب‌ها: اعتیاد به سکس , علائم اعتیاد جنسی , اعتیاد جنسی ,
:: بازدید از این مطلب : 152
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 30 ارديبهشت 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

اختلال بد شکل انگاری بدن چیست و راه درمان اختلال بد ریخت انگاری

اختلال بدریخت انگاری بدنی یا بد شکل انگاری بدن یکی از اختلالات روانی می باشد که در دوران نوجوانی و جوانی به وجود می آید و امری بسیار شایع است. احتمالا در اطرافیان و دوستان خود کسانی را دیده اید که مدام از ظاهرشان ایراد می گیرند و عیب های عجیب و غریب بر روی خود می گذارند و ساعت ها به این عیب ها فکر می کنند.

این افراد دائما در حضور دیگران از عیب های ظاهری شان می گویند و به طور مداوم دست به عمل های زیبایی می زنند، در صورتی که از نظر شما ممکن است هیچ مشکل خاصی در ظاهر آن ها وجود نداشته باشد. این اشخاص به اختلال بدریخت انگاری مبتلا هستند.

از جمله عوارض این بیماری می توان به اضطراب، افسردگی، گرایش به مصرف مواد، افکار خودکشی و غیره اشاره نمود.

برای درمان این اختلال روش های درمانی بسیاری وجود دارد که روش درمان شناختی رفتاری بیشترین تاثیر را در کنترل و بهبود این اختلال دارد. در این مقاله به بررسی این اختلال می پردازیم و در مورد اختلال بدریخت انگاری و نحوه درمان آن توضیحاتی را بیان می کنیم.

اختلال بد شکل انگاری بدنی چیست؟
اختلال بدریخت انگاری بدنی یا بدشکلی بدنی (body dysmorphic) یک نوع اختلال روانی می باشد که فرد احساس می کند نقص هایی ظاهری خیلی بزرگ و خیالی در بدن او وجود دارد و به طور مداوم از آن ها گله می کند. در صورتی که این نقص ها اصلا وجود ندارد یا اگر هم باشد بسیار جزئی و کمتر از چیزی است که او فکر می کند.

این افراد در مورد ظاهرشان مشغولیت های ذهنی بسیاری دارند و ساعت ها جلوی آینه می ایستند و به عیب های خیالی شان نگاه می کنند.

ممکن است ساعت ها عیب ها و نقص های خیالی و غیرواقعی شان را تصور کنند. این افراد به حدی عیب های خود را باور دارند و به آن فکر می کنند که حرف هیچ شخص دیگری را در مورد این که ظاهر خوبی دارند باور نمی کنند.

در برخی از اوقات اختلال بدریخت انگاری بسیار شدید می شود، به طوری که تمام ذهن و فکر فرد را درگیر خودش کرده و باعث کاهش عزت نفس و اعتماد به نفس شخص می شود.

حتی ممکن است فرد از ترس مسخره شدن و طرد شدن، در اجتماع حضور پیدا نکند و خود را در خانه حبس کند، هم چنین ممکن است موقعیت شغلی یا تحصیلی خود را از دست بدهد و در حوزه های فردی و اجتماعی زندگی با مشکلاتی رو به رو شود.

پیامدهای اختلال بدریخت انگاری یا بد شکل انگاری بدن
این اختلال در سنین نوجوانی و جوانی، زمانی که فرد بیش تر از هر زمان دیگری به ظاهر خود اهمیت می دهد به وجود می آید و در میان نوجوانان امری بسیار شایع است. در ادامه این مقاله مهم ترین پیامدهایی که اختلال بدریخت انگاری به همراه دارد را بیان می کنیم:

احساس گناه، شرم و خجالت
احساس تنهایی مفرط
افسردگی و اضطراب
وابستگی به الکل و مواد مخدر
احساس مداوم نیاز به عمل های زیبایی غیرضروری
اختلالات خوردن و یا اختلالات خواب
آسیب به خود
افکار خودکشی و گاهی اقدام به خودکشی های نافرجام
هم چنین همراه این اختلال بدریخت انگاری بدنی ممکن است اختلالات دیگری مانند اضطراب، افسردگی، هراس و یا فوبیای اجتماعی، وسواس فکری – عملی نیز در فرد به وجود آید.

منبع:مرکز مشاوره و روانشناسی مشاورانه-اختلال بد شکل انگاری بدن، درمان اختلال بد ریخت انگاری



:: برچسب‌ها: اختلال بدریخت انگاری , علل اختلال بد شکل انگاری , بد شکل انگاری بدن ,
:: بازدید از این مطلب : 142
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 28 ارديبهشت 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

عادات افراد موفق، ۱۰ کاری که افراد موفق هرگز دوبار انجام نمی دهند

افراد موفق عادت ها و سبک زندگی خاص خودشان را دارند در واقع همین مسئله باعث پیشرفت و موفقیت آن ها می شود، آن ها عادت های خاصی دارند که در زیر برخی از آن ها را بیان می کنیم:

یکی از عادت های افراد موفق، هدایت و پیشروی آن ها در جهت رشد و پیشرفت شان می باشد، آن ها سعی می کنند برای رسیدن به هدف شان تلاش کنند.
افرادی که موفق هستند هوشمندی خاصی دارند و در صورتی که تجربه ناموفقی داشته باشند و با شکست رو به رو شوند از تلاش شان دست بر نمی دارند و ناامید نمی شوند. این افراد همیشه به دنبال راهی برای رسیدن به اهداف شان هستند.
یکی از رمزهای موفقیت این افراد این است که از اشتباهاتشان درس می گیرند و سعی می کنند از تجربه ای که در این زمینه کسب کرده اند در جهت موفقیت در زندگی، کسب و کار یا روابط خود استفاده کنند.
در صورتی که از عادت های افراد موفق آگاه باشید می توانید با الگو برداری از آن ها سبک زندگی خودتان را تغییر دهید و در جهت پیشرفت و موفقیتتان گام بردارید.

افراد موفق چه عاداتی دارند؟
برخاستن بعد از شکست اگر چه سخت است اما امکان پذیر می باشد به همین دلیل تا جایی که امکان دارد برای رسیدن به اهداف تان باید تلاش کنید و از رو به رو شدن با موانع هراسی نداشته باشید.

برای رسیدن به اهداف و رویاهایتان باید انعطاف پذیر باشید و اگر اتفاق ها مطابق میل شما نبود مسیرتان را تغییر دهید و از این تغییر هیچ ترسی نداشته باشید.

سعی کنید موقعیت و شرایط خودتان را مورد بررسی قرار دهید تا اشتباهات گذشته برای شما تکرار نشود هم چنین نگران تاخیر و وقفه ای که در کارتان به وجود آمده است نباشید زیرا پذیرفتن شکست ودرس گرفتن از اشتباهات مانند سکوی پرشی به سمت موفقیت و پیشرفت می باشد.

۱۰ کاری که افراد موفق هرگز دوبار انجام نمی دهند

در ادامه این مقاله ۱۰ کاری که افراد موفق سعی می کنند آن را انجام ندهند را مورد بررسی قرار می دهیم:

۱٫ عادات افراد موفق، تکرار اشتباهات گذشته و گیر افتادن در تله های قدیمی

افراد موفق زمانی که با شکست در زمینه شغلی، عشقی و یا غیره رو به رو می شوند، موقعیت خود را به طور دقیق بررسی می کنند. تا بتوانند عواملی که منجر به عدم موفقیت و شکست آن ها شده است را مورد بررسی قرار دهند، از اشتباهاتشان درس بگیرند و سعی کنند آن اشتباهات را دوباره تکرار نکنند.

آن ها بعد از تغییر شرایط وبه دست آوردن آمادگی لازم، دوباره وارد عمل می شوند تا برای رسیدن به اهداف شان تلاش کنند.

۲٫ شروع به کار یا فعالیت قبل از اطمینان یافتن از صلاحیت خود

آدم های موفق اگر چه برای رسیدن به اهدافشان تلاش می کنند و به دنبال رویاهاشان می روند تا به شادکامی درونی برسند اما آن ها قبل از آن که وارد عمل شوند اطلاعات و آگاهی خود را در آن زمینه افزایش می دهند تا با آگاهی و اراده کافی برای رسیدن به موفقیت تلاش نماید.

آن ها قبل از شروع انجام کاری سوالات زیر را از خودشان می پرسند و در صورتی که به جواب قانع کننده برای سوالاتشان برسند، اقداماتی را انجام می دهند در غیر این صورت تا ریشه مشکلات را پیدا نکنند و آن را رفع نکنند هیچ اقدامی برای شروع کار صورت نمی گیرد.

چرا این کار را انجام می دهم؟
آیا شرایط و موقعیت فعلی من برای شروع این کار مناسب می باشد؟
آیا برای شروع این کار آگاهی و اطلاعات کافی دارم؟
۳٫ تلاش در جهت تغییر دیگران
اصراری به تغییر دیگران نداشته باشید زیرا دیر یا زود خودتان متوجه این قضیه می شوید که نمی توانید کسی را به زور تغییر دهید و یا او را مجبور به انجام کاری کنید. باید به دیگران فرصت دهید خودشان برای زندگی شان تصمیم بگیرند و با عواقبت و نتایج کارشان رو به رو شوند.

در صورتی که به این آگاهی برسید که نمی توانید دیگران را تغییر دهید، خواهید توانست بر روی رفتار خودتان کار کنید و در جهت تغییر در رفتار خود تلاش نمایید در این شرایط شاهد رشد چشم گیر در شیوه های تبادلی دیگران با خودتان خواهید بود و روز به روز به اهداف تان نزدیک تر خواهید شد.

توجه داشته باشید یکی از عادت های افراد موفق، ارتباط برقرار کردن با دیگران و داشتن ارتباط موثر با آن ها می باشد.

منبع:مرکز مشاوره و روانشناسی مشاورانه-عادات افراد موفق



:: برچسب‌ها: افراد موفق , موفقیت , عادات افراد موفق ,
:: بازدید از این مطلب : 160
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 28 ارديبهشت 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

موانع ترک سیگار، شناسایی عوامل موثر در ترک سیگار

بسیاری از افراد سیگاری تمایل دارند آن را ترک کنند اما در زمان ترک با شکست رو به رو می شوند و ترک موفقیت آمیزی ندارند زیرا سیگار یکی از سخت ترین مواد برای ترک می باشد و موانعی برای ترک آن وجود دارد که ترک را سخت تر و دشوارتر می کند.

سعی کنید موانعی که باعث ترک سیگار می شود را بشناسید و عوامل را در خود شناسایی کنید تا ترک موفقیت آمیزی داشته باشید. هم چنین در این خصوص می توانید از مشاور و روانشناس کمک بگیرید تا راهکارهایی برای ترک راحت تر در اختیار شما قرار دهند.

موانع ترک سیگار چیست؟
افراد سیگاری برای ترک سیگار با موانعی رو به رو می شوند و این موانع بیشتر به صورت ذهنی و روانی می باشد که باعث می شود فرد ترک سخت تری را تجربه کند یا حتی از ترک بترسد.

عادی انگاری یکی از موانعی شده که ترک سیگار را سخت تر کرده است، زیرا بسیاری از مردم در ملاء عام سیگار می کشند به همین دلیل آن را کار اشتباهی نمی دانند و زیاد برای ترک آن تلاش نمی کنند.

ترک سیگار
روش های ترک سیگار
به ارتباط بین سیگار و اعتیاد به مواد مخدر توجه داشته باشید، زیرا این دو رابطه نزدیکی با یکدیگر دارند و اگر سیگار را به طور موفقیت آمیز ترک کنید خواهید توانست در برابر اعتیاد به مواد مخدر مقاومت کنید، در غیر این صورت احتمال این که درگیر مواد مخدر شوید بسیار زیاد است.

در ادامه مهم ترین موانع ترک سیگار را بیان می کنیم:

ترک خودسرانه بدون کمک گرفتن از متخصص
مهم ترین عامل برای ترک سیگار، ترک خودسرانه آن می باشد که بدون نظارت مشاور و روانشناس و متخصص در زمینه اعتیاد صورت می گیرد.

مصرف سیگار بر روی مغز و بدن انسان تغییراتی ایجاد می کند که این تغییرات مانع از ترک سیگار می شود و ترک را به فرایندی سخت و پیچیده تبدیل می کند.

به همین دلیل افراد در ترک خودسرانه و بدون کمک از دکتر موفق نمی شوند و یا اگر ترک کنند، ترک کوتاه مدت خواهد بود و دوباره مصرف سیگار را شروع خواهند کرد.

عدم اطلاعات کافی از فرایند ترک سیگار
یکی دیگر از موانع ترک سیگار، عدم اطلاعات از ماهیت و عملکرد سیگار می باشد.

از مهم ترین عوارض سیگار می توان به اعتیاد جسمی و روانی اشاره نمود، این امر باعث می شود فرد دچار اضطراب ها و باورهای نادرستی شود، شرایط نیز به مرور برای این افراد سخت تر می شود و خیال می کنند دیگر در مهمونی ها، دورهمی ها، غذا خوردن در جمع و گفتگو کردن با دوستان و غیره لذت نخواهند برد.

این امر اضطراب فرد را افزایش می دهد و منجر می شود فرد دوباره به مصرف سیگار تمایل داشته باشد و آن را استفاده نماید.

موانع ترک سیگار، وابستگی بدن به نیکوتین
برخی از افراد به دلیل این که بدن شان به نیکوتین سیگار وابسته شده است نمی توانند برای ترک اقدامی انجام دهند. افرادی که سیگار می کشند بدنشان به نیکوتین وابسته است و وابستگی بدن و مغز انسان به نیکوتین منجر به مصرف دوباره سیگار می شود.

اگر افرادی که به سیگار وابسته هستند، برای یک مدت که سیگار نکشند بدنشان علائم ترک را از خود نشان می دهد و فرد دچار اضطراب می شود.

بعد از ترک سیگار ممکن است فرد دچار افسردگی شود که امری بسیار شایع می باشد. در این شرایط فرد به خاطر دوری از اضطراب و تحریک پذیری و پریشانی دوباره به سمت مصرف سیگار تمایل نشان داده و مصرف آن را آغاز می کند.

در بعضی از مواقع برای مقابله با وابستگی جسمی و روانی سیگار از روش های دیگری مانند سیگار الکترونیکی استفاده می کنند تا فرد راحت تر سیگار را کنار بگذارد.

عدم برنامه ریزی در ترک سیگار
بسیاری از افراد بارها تصمیم به ترک سیگار گرفته اند اما ترک موفقیت آمیزی نداشته اند و چند روز به طور موقت سیگار را قطع کرده اند و دوباره مصرف آن را شروع کرده اند. یکی از موانعی که افراد با آن رو به رو می شود عدم برنامه ریزی صحیح برای انجام این کار می باشد.

منبع:مرکز مشاوره و روانشناسی مشاورانه-موانع ترک سیگار



:: برچسب‌ها: ترک سیگار , سیگار , موانع ترک سیگار ,
:: بازدید از این مطلب : 170
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 26 ارديبهشت 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

اختلال استرس پس از سانحه در سربازان و نظامیان چگونه درمان می شود؟

بسیاری از جانبازان، هنگام بازگشت از خدمت سربازی با علائم اختلال استرس پس از سانحه مواجه می‌شوند. اما اقداماتی وجود دارد که می توانند انجام دهند تا احساس بهتری داشته باشند.

درک اختلال استرس پس از سانحه در جانبازان
آیا با تطبیق مجدد خود با زندگی پس از سربازی مشکل دارید؟ آیا همیشه حس می‌کنید که در لبه پرتگاه هستید، همیشه نگران هستید، یا از طرف دیگر، احساس بی حسی و عدم ارتباط با عزیزان خود دارید؟ آیا فکر می کنید که دیگر هرگز مانند یک فرد طبیعی نخواهید بود؟

بسیاری از سربازان اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) را تجربه می کنند. اگر اختلال استرس پس از سانحه درمان نشود، زندگی با آن بسیار سخت خواهد بود. وقتی زمان بسیاری انتظار بکشید و چیزی تغییر نکند به راحتی ناامید می‌شوید.

اما می توانید از امروز شروع کنید و به خودتان کمک کنید که احساس بهتری پیدا کنید. حتی اگر آنقدر مشکلتان شدید بوده که به درمان بالینی روی آوردید. اقدامات زیادی وجود دارد که می توانید انجام دهید تا به خودتان کمک کنید که بر اختلال استرس پس از سانحه غلبه کنید و حتی قوی تر از قبل شوید.

چه چیزی باعث اختلال استرس پس از سانحه می شود؟
اختلال استرس پس از سانحه (PTSD)، که گاه به عنوان شوک پوسته یا موج گرفتگی هم شناخته می شود، پس از تجربه ضربه شدید یا یک رویداد تهدید کننده در زندگی رخ می دهد.

طبیعی است که ذهن و بدن شما پس از چنین رویدادی در شوک قرار بگیرد، اما اگر همین پاسخ طبیعی در سیستم عصبی شما باقی بماند تبدیل به اختلال استرس پس از سانحه می شود.

سیستم عصبی شما دو روش خودکار و بازتابی برای پاسخ دادن به رویدادهای استرس زا دارد:

آماده‌باش، جنگ یا گریز، زمانی انجام می‌شود که شما نیاز به دفاع از خود یا جان سالم به در بردن از خطر یک موقعیت جنگی دارید. در این هنگام ضربان قلب شما سریع تر شده و فشار خون شما بالا می رود، ماهیچه های شما سفت می شوند و قدرت و سرعت واکنش شما افزایش می یابد. هنگامی که خطر برطرف شد، سیستم عصبی بدن شما را آرام می کند، ضربان قلب و فشار خون شما را کاهش می دهد و به تعادل طبیعی خود باز می گردید.
بی‌حرکتی زمانی اتفاق می‌افتد که استرس زیادی را در موقعیت تجربه کرده باشید و حتی وقتی خطر از بین رفته، هنوز خود را «گرفتار» می‌بینید. سیستم عصبی شما قادر به بازگشت به حالت عادی تعادل خود نیست و شما نمی توانید این رویداد را پشت سر بگذارید. این اختلال استرس پس از سانحه نامیده می‌شود.
بهبودی از اختلال استرس پس از سانحه با خارج شدن، به صورت ذهنی و عاطفی، از منطقه جنگی اتفاق می‌افتد. زیرا شما هنوز از نظری عاطفی و احساسی در آنجا زندگی می‌کنید. درمان به سیستم عصبی شما کمک می‌کند تا از آنجا «آزاد» شود.

علائم اختلال استرس پس از سانحه در جانبازان
اگرچه معمولاً علائم اختلال استرس پس از سانحه در ساعات یا روزهای پس از یک رویداد آسیب زا دیده شوند، اما گاهی اوقات این علائم ماه ها یا حتی سال ها پس از بازگشت ظاهر می شوند. اختلال استرس پس از سانحه در هر سرباز به طور متفاوتی ایجاد می شود، اما می‌توان چهار دسته کلی برای علائم آن برشمرد:

یادآوری‌های مکرر رویداد آسیب‌زا: افکار ناراحت‌کننده، کابوس‌ها، و یادآوری های احساسی باعث می‌شود آن رویداد دوباره و دوباره تکرار ‌شود. با یادآوری ضربه‌های روحی، واکنش‌های شدید احساسی و فیزیکی مانند حملات پانیک، لرزش غیرقابل کنترل و تپش قلب ایجاد می شود.
اجتناب شدید از چیزهایی که شما را به یاد رویدادهای آسیب زا می اندازد: از افراد، مکان ها، افکار یا موقعیت هایی که با خاطرات بد ارتباط دارند، دوری می‌کنید که حتی می‌تواند باعث کناره گیری از دوستان و خانواده و از دست دادن علاقه به فعالیت های روزمره گردد.
منفی شدن افکار و بد شدن خلق و خو: با چیزهایی مانند باورهای منفی اغراق آمیز درباره خود یا جهان و احساس مداوم ترس، گناه یا شرم کمتر می‌توانید احساس مثبت داشته باشید.
همیشه مراقب بودن: تغییرات ناگهانی در احساسات و واکنش‌های عاطفی شدید رخ می‌دهد، مانند تحریک پذیری، عصبانیت، رفتار بی پروا، مشکل در خوابیدن، مشکل در تمرکز و هوشیاری بیش از حد ( افزایش هوشیاری).
پیشگیری از خودکشی در جانبازان مبتلا به PTSD
افکار خودکشی در میان سربازان مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه شایع است. احساس خودکشی یک نقص شخصیتی نبوده و به این معنی نیست که شما احمق، ضعیف یا ناتوان هستید.

اگر تصمیم به خودکشی دارید، فوراً به دنبال کمک باشید. با فردی مورد اعتماد صحبت کنید یا در صورت نیاز با اورژانس تماس بگیرید.

منبع:مرکز مشاوره و روانشناسی مشاورانه-اختلال استرس پس از سانحه در سربازان



:: برچسب‌ها: اختلال استرس , استرس , سانحه در جانبازان ,
:: بازدید از این مطلب : 168
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 26 ارديبهشت 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

بیماری های ناشی از ازدواج فامیلی ( ۴ خطر اصلی)

آیا در مورد بیماری های ناشی از ازدواج فامیلی آگاهی دارید؟ ازدواج فامیلی در بعضی از خانواده ها طرفداران بسیاری دارد اما این نوع ازدواج با مشکلات و بیماری های احتمالی همراه می باشد که افراد باید در مورد آن آگاه باشند.

امروزه جوانانی که قصد ازدواج فامیلی دارند به پشتوانه پیشرفت علم، آزمایش های بسیاری را انجام می دهند تا از خطرهای ازدواج فامیلی آگاه شوند و نتیجه ازدواج بسته به جواب آزمایش ها می باشد. اگر در آزمایش خطری تشخیص داده نشود پس برای ازدواج مشکلی به وجود نمی آید.

هم چنین با پیشرفت علم پزشکی می توان از بروز بیماری های ناشی از ازدواج فامیلی پیشگیری لازم را فراهم کرد.

قبل از ازدواج کمک گرفتن از مشاوره ازدواج از اهمیت بسیاری برخوردار است و مشاوره های روانشناختی ازدواج نیز در جهت ارتقاء مهارت های زندگی مشترک به ویژه در ازدواج های فامیلی که در بعضی از جهات مشکلات خاصی به همراه دارند، ضروری می باشند.

بیماری های ناشی ازدواج فامیلی، خطرات بالقوه
ازدواج فامیلی یکی از انواع ازدواج ها بوده و ویژگی ها و پیامدهای خاص خودش را دارد، ازدواج یکی از مهم ترین تصمیمات در زندگی هر شخصی می باشد و نمی توان با قاطعیت نظر داد که ازدواج با فامیل بهتر است یا غریبه.

تصمیم گیری در این مورد به شرایط شما و خانواده تان وابسته است. اما در ازدواجی که اشتراک ژنتیکی با آن شخص دارید ممکن است خطراتی ایجاد شود که قبل از ازدواج باید آگاهی و شناخت لازم را پیدا کنید و هم چنین آزمایش های لازم را انجام دهید تا بعد از ازدواج دچار مشکل نشوید.

در بین جامعه این طور جا افتاده است که خطر ازدواج فامیلی می تواند فقط در به دنیا آمدن کودک معلول و عقب مانده ذهنی ظاهر شود. در حالی که ازدواج فامیلی برای زوجین هم خطراتی به همراه دارد.

اگر قصد ازدواج فامیلی دارید و یا زمانی که به این موضوع فکر می کنید از آینده آن می ترسید به شما می گوییم که اصلا نگران این مسئله نباشید.

زیرا امروزه علم پزشکی پیشرفت کرده است و به خوبی خطرات ناشی از ازدواج های فامیلی را مورد بررسی قرار داده و میزان خطر را برای شما مشخص می کند.

9 تکنیک برتر در مشاوره ازدواج بر اساس جدیدترین روشهای روانشناسی
۹ تکنیک برتر در مشاوره ازدواج بر اساس جدیدترین روشهای روانشناسی
در این مقاله به معرفی خطرات ممکن الوقع ناشی از ازدواج فامیلی می پردازیم:

بیماری های ناشی از ازدواج فامیلی: احتمال نقص ایمنی
کودکان حاصل از ازدواج فامیلی ممکن است مبتلا به بیماری نقص ایمنی باشند، کودکانی که مبتلا به این بیماری هستند سیستم ایمنی آن ها پایین است و در معرض بیماری های عفونی قرار دارند. هر گاه سیستم ایمنی بدن به شکل صحیح و درست کار نکند امکان ابتلا به این وضعیت وجود دارد.

افرادی که فرزند آن ها درگیر این بیماری ها شده اند باید هر چه سریع تر فرزند خود را نزد متخصص برده و برای درمان آن ها اقداماتی را انجام دهند البته امروزه نقص ایمنی با استفاده از قرص ها و ویتامین ها قابل درمان می باشد.

یکی از بیماری های شایع در ازدواج های فامیلی سندروم داون می باشند این بیماری علاوه بر تاثیر در ظاهر انسان مانند گردن کوتاه، زبان متورم و صورت پهن از لحاظ ذهنی نیز باعث بروز علائمی مانند کم توانی ذهنی، وسواس فکری و ضعف یادگیری می شود.

منبع:مرکز مشاوره و روانشناسی مشاورانه-بیماری های ناشی از ازدواج فامیلی



:: برچسب‌ها: ازدواج فامیلی , خطر ازدواج فامیلی , ازدواج ,
:: بازدید از این مطلب : 161
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 24 ارديبهشت 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

عادت به کاهش پاسخ به یک محرک پس از تکرار مکرر گویند. یا همانطور که انجمن روانشناسی آن را تعریف می کند، عادت کردن شامل “عادت کردن به یک موقعیت یا محرک” است و در نتیجه اثربخشی آن کاهش می یابد.

به عنوان مثال، یک صدای جدید در محیط شما، مانند آهنگ زنگ جدید، ممکن است در ابتدا توجه شما را به خود جلب کند یا حتی حواس شما را پرت کند. به مرور زمان که به این صدا عادت می کنید کمتر به آن توجه می کنید و پاسخ شما کم می شود. این پاسخ کاهش یافته عادت کردن است.

نمونه های عادت
برای درک چگونگی کارکرد عادت‌سازی، نگاه کردن به چند مثال مختلف می‌تواند مفید باشد. این پدیده در بسیاری از زمینه های مختلف از یادگیری تا ادراک نقش دارد.

یادگیری
عادت کردن یکی از ساده ترین و رایج ترین شکل های یادگیری است. این به افراد اجازه می دهد تا محرک های غیر ضروری را تنظیم کنند و روی چیزهایی تمرکز کنند که واقعاً نیاز به توجه دارند.

به عنوان مثال، تصور کنید که در حال مطالعه با تلویزیون در حال پخش در پس زمینه هستید. تلویزیون ممکن است در ابتدا حواس‌تان را پرت کند، اما عادت کردن به شما این امکان را می‌دهد تا در نهایت سر و صدا را کاهش دهید و روی چیزی که می‌خواهید یاد بگیرید تمرکز کنید.

در حین یادگیری چیزی است که به طور منظم در زندگی روزمره شما اتفاق می افتد، اما احتمالا تا حد زیادی از آن بی اطلاع هستید.

ادراک
تصور کنید که در حیاط خانه خود هستید که صدای کوبیدن بلندی را از حیاط همسایه خود می شنوید. صدای غیرمعمول بلافاصله توجه شما را به خود جلب می کند و شما تعجب می کنید که چه چیزی در حال وقوع است یا چه چیزی ممکن است باعث ایجاد صدا شود.

طی چند روز آینده، صدای کوبیدن با سرعتی منظم و ثابت ادامه می یابد. در نهایت، شما فقط نویز را تنظیم می کنید. این نمونه ای از عادت در ادراک است.

این تنها صدا نیست که ما را به عادت کردن ترغیب می کند. حواس دیگر نیز می توانند تحت تأثیر عادت قرار گیرند.

مثال دیگر این است که صبح قبل از رفتن به محل کار روی مقداری عطر بپاشید. پس از مدت کوتاهی، دیگر متوجه بوی عطر خود نمی‌شوید ، اما اطرافیان شما ممکن است بوی عطر را حتی بعد از اینکه از آن بی‌اطلاعید، متوجه شوند.

آیا می توانید به درد عادت کنید؟ تحقیقات نشان می دهد که شما می توانید، همچنین نشان می دهد که این عادت ممکن است بیشتر مبتنی بر مغز باشد تا حساسیت زدایی واقعی به خود احساس درد.

روان درمانی
همچنین رویکردهای روان درمانی وجود دارد که بر عادت کردن تکیه دارند. برای مثال، در درمان فوبیا ، عادت دادن افراد به منبع ترس یکی از راه‌های کمک به آنها برای غلبه بر فوبیا است. در مواجهه درمانی، افراد به تدریج در معرض چیزهایی قرار می گیرند که از آنها می ترسند.

عادت در مواجهه درمانی
مواجهه درمانی از عادت کردن برای کمک به افراد برای غلبه بر ترس های خود استفاده می کند. نمونه ای از این نوع درمان در غلبه بر فوبیا تاریکی شامل موارد زیر باشد:

در ابتدا، فرد ممکن است به سادگی تصور کند که در یک اتاق تاریک است.
هنگامی که آنها به این تجربه عادت کردند، خود را در معرض تقریب‌های فزاینده‌ای نزدیک‌تر به منبع واقعی اضطراب خود قرار می‌دهند، مانند ایستادن درست در داخل در یک اتاق تاریک، تا زمانی که در نهایت با خود ترس (ایستادن کامل در داخل) روبرو شوند. یک اتاق تاریک).
در نهایت، فرد به محرک (تاریکی کامل) عادت می کند تا دیگر پاسخ ترس را تجربه نکند.

منبع:مرکز مشاوره و روانشناسی مشاورانه-عادت در روانشناسی چه معنی دارد؟ آیا ترک عادت موجب مرض است؟



:: برچسب‌ها: نظریه های عادت گرایی , ترک عادت , عادت کردن ,
:: بازدید از این مطلب : 122
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 23 ارديبهشت 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

رفتار انحرافی به عنوان اقداماتی گفته می شود که هنجارهای اجتماعی را نقض می کند، که شامل قوانین اجتماعی غیررسمی یا انتظارات و قوانین رسمی تر اجتماعی باشد. از سوی دیگر، رفتار قابل قبول اجتماعی به اعمالی اطلاق می‌شود که عموماً برای انجام آن در حضور افراد دیگر مناسب تلقی می‌شوند.

این مقاله به بررسی علل رفتار انحرافی و تفاوت آن با رفتار قابل قبول اجتماعی می پردازد. همچنین انواع مختلفی از رفتارهای انحرافی و اینکه چگونه برخی از رفتارها، مانند اعتیاد، از مقبولیت اجتماعی تا انحرافی را شامل می شود را پوشش می دهد.

علل رفتار انحرافی
نظریه‌های مختلفی وجود دارد که توضیح می‌دهد چرا افراد درگیر رفتارهای انحرافی می‌شوند، از جمله تبیین‌های روان‌شناختی، بیولوژیکی و جامعه‌شناختی.

در واقعیت، احتمالاً عوامل زیادی در رفتار انحرافی نقش دارند. اینها شامل ژنتیک، شخصیت، تربیت، محیط و تأثیرات اجتماعی است.

همچنین توجه به این نکته مهم است که آنچه انحراف تلقی می شود می تواند از فرهنگی به فرهنگ دیگر متفاوت باشد. عوامل دیگر – از جمله جنسیت و وضعیت اجتماعی-اقتصادی – نیز بر قوانین و انتظارات اجتماعی غیررسمی و نانوشته ای تأثیر می گذارند که انتظار می رود مردم با آنها مطابقت داشته باشند.

رفتار انحرافی
توضیحات روانشناختی
نظریه‌های روان‌شناختی رفتار انحرافی از دیدگاه‌های مختلفی سرچشمه می‌گیرند. به عنوان مثال، رویکرد روانکاوانه ممکن است نشان دهد که همه مردم تمایلات سرکوب شده و ناخودآگاهی دارند که منجر به انحراف اجتماعی می شود .

از سوی دیگر، نظریه‌های یادگیری ممکن است نشان دهند که این رفتارها با مشاهده رفتارهای انحرافی دیگران آموخته می‌شوند. در زمینه مصرف مواد، این نشان می دهد که افراد در نتیجه مشاهده مصرف مواد توسط افراد دیگر، شروع به استفاده از مواد مخدر یا سوء استفاده از الکل می کنند. تحقیقات نشان می دهد که تأثیرات اجتماعی می تواند نقش مهمی در شروع مصرف مواد و اعتیاد داشته باشد.

توضیحات بیولوژیکی
توضیحات بیولوژیکی برای انحراف نشان می دهد که تأثیرات ژنتیکی نقش مهمی در رفتار انحرافی دارد. برای مثال، وقتی صحبت از اعتیاد به میان می آید، تحقیقات نشان داده است که ژن ها نقش مهمی در ایجاد مشکلات مصرف مواد دارند.

تحقیقات نشان می دهد که بین ۴۰ تا ۶۰ درصد از خطر ابتلا به اعتیاد به دلیل ژنتیک است.

ژنتیک نیز بر خلق و خو و شخصیت کلی تأثیر دارد. این ویژگی ها و ویژگی ها ممکن است بر احتمال انجام رفتار انحرافی تأثیر بگذارد.

تبیین های جامعه شناختی
یک توضیح جامعه‌شناختی نظریه کرنش مرتون است که نشان می‌دهد بین اهداف جامعه و ابزارهایی که مردم برای رسیدن به آن اهداف دارند تنش وجود دارد. در نتیجه، مردم اغلب به رفتارهای انحرافی (مانند دزدی یا فروش مواد مخدر) به عنوان راهی برای دستیابی به آرمان های اجتماعی قابل قبول اجتماعی (مانند داشتن ثروت) روی می آورند.

خلاصه
رفتار انحرافی می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. عوامل ژنتیکی، روانی و جامعه شناختی همگی می توانند بر انواع مختلف انحرافات اجتماعی تأثیر بگذارند.

استرس مفید یا یوسترس
استرس مفید یا یوسترس
اعتیاد و رفتار انحرافی
اعتیاد – از الکل گرفته تا قمار و رابطه جنسی – می تواند شامل رفتار قابل قبول اجتماعی یا رفتار انحرافی اجتماعی باشد. نوشیدن یک یا دو نوشیدنی بعد از کار یک شکل قابل قبول اجتماعی از مصرف الکل است. مست شدن و سپس اقدام به رانندگی به منزل، رفتار انحرافی محسوب می شود.

منبع:مرکز مشاوره و روانشناسی مشاورانه-رفتار انحرافی چیست؟



:: برچسب‌ها: رفتار انحرافی , انواع رفتار انحرافی , علل رفتار انحرافی ,
:: بازدید از این مطلب : 119
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 22 ارديبهشت 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

یوسترس چیست؟ همه استرس ها یکسان نیستند. برخی از استرس‌هایی که در زندگی با آن مواجه می‌شوید می‌تواند برای سلامتی شما مضرتر باشد و برخی از انواع استرس در واقع می‌توانند سالم باشند. یکی از انواع استرس های مفید به نام Eustress شناخته می شود.

یوسترس چیست؟
یوسترس به استرسی اشاره دارد که منجر به پاسخ مثبت می شود. این برعکس پریشانی است و می تواند به هر نوع استرس مفید اعم از جسمی یا روانی اشاره داشته باشد. تمایل به کوتاه مدت دارد و اغلب احساس هیجان دارد. مردم این نوع استرس را قابل کنترل و حتی انگیزه می دانند.

از نظر فیزیکی، یوسترس اغلب می تواند از بسیاری جهات شبیه پریشانی باشد. ممکن است عصبی شوید. قلب شما ممکن است تند بزند افکار شما ممکن است مسابقه دهند تفاوت در نحوه درک این احساسات فیزیکی است.

با پریشانی، آنها ممکن است احساس ناراحتی و غرق شدن کنند. با یوسترس، ممکن است احساس هیجان یا حس انتظار داشته باشید.

یوسترس می تواند مفید باشد و در واقع برای رفاه کلی ضروری است. این نوع استرس “مثبت” می تواند به احساس خوش بینی و هیجان در مورد زندگی کمک کند.

استرس مفید یا یوسترس
استرس مفید یا یوسترس
نمونه هایی از یوسترس
Eustress با نتایج مثبت همراه است. برای درک این نوع استرس مفید، در نظر گرفتن چند مثال مختلف از زمان وقوع آن می تواند مفید باشد. بر خلاف پریشانی، eustress به طور معمول با احساس هیجان و چالش به جای اضطراب یا ترس همراه است.

تغییرات زندگی : تغییرات عمده زندگی می تواند باعث ایجاد eustress شود. نمونه هایی از تغییراتی که می تواند این نوع استرس مفید را ایجاد کند شامل شروع یک شغل جدید، درگیر شدن در یک رابطه و تربیت فرزندان است.
چالش های کوچکتر : هیجان یک ترن هوایی، یک فیلم ترسناک یا یک چالش سرگرم کننده همگی نمونه هایی از eustress هستند. حتی یک تمرین بسیار سخت نیز می تواند نمونه ای از این نوع استرس باشد.
تجربیات جدید : سفر همچنین می‌تواند باعث ایجاد eustress شود. این می تواند ناراحتی و ناآشنایی قابل توجهی را به همراه داشته باشد، اما اکتشافات زیادی را نیز به همراه دارد. انتظار اولین قرار ملاقات، اولین روز کاری جدید، یا سایر اولین های هیجان انگیز نیز زیر چتر eustress قرار می گیرد.
در برخی موارد، پریشانی می تواند به eustress تبدیل شود. برای مثال، از دست دادن شغل یا جدایی در ابتدا ممکن است ناراحت کننده باشد، اما ممکن است به عنوان فرصتی برای تغییر و رشد در طول زمان تلقی شود.

تاثیر یوسترس یا استرس مفید
Eustress نوعی استرس است که در واقع برای ما مهم است که در زندگی خود داشته باشیم. Eustress می تواند اثرات مثبت مختلفی داشته باشد. به عنوان مثال، ممکن است:

کمک به تمرکز و تمرکز
شما را تشویق می کند تا چالش های جدیدی را انجام دهید
به شما انگیزه می دهد تا اهداف خود را دنبال کنید ،
به شما کمک می کند در مواجهه با چالش ها انعطاف پذیری بیشتری داشته باشید
به زندگی خود معنا و هدف بدهید
به شما کمک می کند تا احساس سلامتی و شادی بیشتری داشته باشید
مقدار معینی از استرس می تواند در مورد انگیزه و عملکرد مفید باشد. در واقع، قانون یرکس-دادسون پیشنهاد می کند که سطوح بهینه برانگیختگی (یعنی استرس) به بهبود عملکرد کمک می کند، اما فقط تا یک نقطه خاص. و وظایف مختلف ممکن است از سطوح مختلف استرس و برانگیختگی بهره مند شوند.

Eustress اغلب به عنوان یک نوع استرس مفید در نظر گرفته می شود زیرا می تواند تأثیر مثبتی بر زندگی شما بگذارد. با این حال، مهم است که به یاد داشته باشید که eustress هنوز هم نوعی استرس است. به همین دلیل، eustress می تواند به پریشانی یا حتی استرس مزمن تبدیل شود، اگر خیلی شدید شود یا برای مدت طولانی ادامه یابد.

مشاورانه
مشاوره خانواده
مشاوره ازدواج
مشاوره تلفنی
مشاوره آنلاین
تست روانشناسی
مشاوره روانشناسی
مشاوره جنسی
اختلال روانی
کلیپ روانشناسی
استرس مفید را شناسایی کرده و به آن پاسخ دهید
برای مدیریت سطوح استرس خود، مهم است که تفاوت بین eustress و سایر انواع استرس را بشناسید. این همیشه ساده نیست زیرا آنها گاهی اوقات شبیه یکدیگر هستند.

درک eustress می تواند به شما کمک کند تا به راحتی انواع دیگر استرس را نیز مدیریت کنید. برای مثال، تحقیقات نشان می‌دهد که وقتی رویدادی به‌عنوان یک «تهدید» تلقی می‌شود، مردم به آن واکنش متفاوتی نسبت به «چالش» نشان می‌دهند.

تهدیدها پاسخ استرس بیشتری را برمی انگیزند و سطوح بیشتری از اضطراب ایجاد می کنند، در حالی که چالش ها می توانند هیجان انگیز و حتی لذت بخش باشند. تهدیدها ترسناک هستند، در حالی که چالش‌ها فرصت‌هایی هستند برای اثبات خود و یادگیری اینکه وقتی واقعاً تلاش می‌کنید چقدر می‌توانید انجام دهید.

این درک می تواند به شما کمک کند بسیاری از عوامل استرس زا در زندگی خود را به عنوان چالش ارزیابی کنید تا تهدید. تعدادی استراتژی وجود دارد که می‌تواند به شما کمک کند رویدادها را به‌جای تهدید به‌عنوان چالش ببینید:

از خودگویی مثبت استفاده کنید : این کار را می توان با تغییر نحوه صحبت با خود در مورد این چالش ها انجام داد. سعی کنید به خودتان بگویید که اینها چالش هایی هستند که می توانید با آنها کنار بیایید.
روی آنچه می توانید کنترل کنید تمرکز کنید : تمرکز بر منابعی که برای مدیریت این چالش ها دارید نیز می تواند مفید باشد. تمرکز بر روی آنچه می توانید کنترل کنید به جای آنچه ممکن است اشتباه باشد، می تواند به شما کمک کند نسبت به چالش هایی که با آن روبرو هستید احساس مثبت تری داشته باشید.
طرز فکر خود را تنظیم کنید : وقتی روی تغییر ذهنیت خود کار می کنید و در صورت امکان به استرس به عنوان یک چالش برخورد می کنید، می توانید این چالش ها را با انعطاف پذیری بیشتری مدیریت کنید.

منبع:مرکز مشاوره و روانشناسی مشاورانه-استرس مفید یا یوسترس



:: برچسب‌ها: استرس , انواع استرس , استرس مفید ,
:: بازدید از این مطلب : 144
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 22 ارديبهشت 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

شربت تریاک، موارد مصرف، عوارض مصرف و قطع ناگهانی شربت تریاک

شربت تریاک نوعی داروی مسکن می باشد که در گروه داروهای افیونی قرار می گیرد. از این دارو به عنوان درمان ترک اعتیاد به مواد مخدر استفاده می کنند. اما این دارو به علت خاصیت اعتیاد آوری به صورت بسیار محدود مورد تجویز و استفاده قرار می گیرد.

شربت تریاک و موارد مصرف آن

شربت تریاک فرآیند سم زدایی را برای فرد آسان تر می کند و باعث می شود دردهای جسمانی به شکل قابل توجهی کاهش یابد. از این دارو برای ترک مواد افیونی نظیر تریاک، مورفین و هروئین استفاده می کنند تا فرد دوره ترک را با موفقیت به پایان رساند.

این دارو با عوارض گوناگونی همراه می باشد که مصرف خودسرانه و قطع مصرف آن به صورت ناگهانی مشکلات بسیاری برای افراد به وجود خواهد آورد. در ادامه این مقاله در مورد شربت تریاک، کاربرد این دارو و عوارض آن مطالبی را بیان می کنیم که مطالعه آن می تواند مفید باشد.

شربت تریاک و موارد مصرف آن
شربت تریاک یا تنتور اپیوم نوعی ماده افیونی و مسکن می باشد که در هر ۵ میلی لیتر آن ۵۰ میلی گرم مورفین وجود دارد.

از این دارو برای درمان اسهال بزرگسالان استفاده می کنند اما در زمان ترک مواد مخدر مورد استفاده قرار می گیرد و یکی از داروهای ترک اعتیاد شناخته شده می باشد. اما به دلیل عوارض آن بسیار محدود مورد تجویز قرار می گیرد. استفاده آن بیش از هر چیز برای سم زدایی و درمان وابستگی به اپیوئید ها می باشد.

یک باور غلط عامیانه در مورد شربت تریاک وجود دارد که جوشاندن آن منجر به کاهش عوارض آن می شود، این کار نه تنها تاثیری در کاهش عوارض ندارد بلکه تبخیر آب و الکل باعث می شود شربت، غلیظ شده و آسیب جدی بر دستگاه گوارش افراد وارد کند.، بنابراین از انجام این کار خودداری کنید.

علت استفاده از شربت تریاک برای ترک اعتیاد
یکی از روش هایی ترک اعتیاد به مواد افیونی نظیر تریاک، هروئین و مورفین استفاده از داروهای نگه دارنده می باشد. این داروها کمک می کند با کمک این روش فرد درد جسمانی کمتری را تحمل کند و علائم ناخوشایند او در اثر محرومیت از مواد کاهش می یابد، در این شرایط فرد می تواند در مسیر ترک پایداری بهتر و بیشتری را تجربه کند.

داروهایی که در هنگام ترک به عنوان داروهای نگه دارنده تجویز می شوند عبارت اند از متادون، قرص ب ۲ بوپرنورفین و شربت تریاک یا همان تنتور اپیوم.

دوز مصرف شربت تریاک برای ترک اعتیاد
توجه داشته باشید که شربت تریاک یک ماده افیونی می باشد و مصرف آن برای ترک اعتیاد باید با احتیاط بسیار و تحت نظارت پزشک باشد در غیر این صورت اگر به صورت خودسرانه مورد استفاده قرار گیرد، اعتیاد جدیدی را در فرد ایجاد می کند.

هم چنین دوز مصرفی آن برای افراد متفاوت است و بستگی به وضعیت جسمانی و میزان اعتیاد آن ها به مواد مخدر دارد. ممکن است دارویی که برای یک نفر مفید و کمک کننده است برای شخص دیگر آسیب هایی را به همراه داشته باشد به همین دلیل حتما باید بر اساس دستور پزشک مصرف شود و دوز آن را پزشک تعیین نمایند و از مصرف سرخود تنتور اپیوم جدا بپرهیزید.

اعتیاد به شیره
علائم و نشانه های اعتیاد به شیره، عوارض اعتیاد به شیره
مصرف شربت تریاک در دوران بارداری
متاسفانه مورفین قابلیت رد شدن از جفت را دارد به همین دلیل اگر در دوران بارداری مورد استفاده قرار گیرد مشکل ساز بوده و عوارضی بر روی جنین خواهد داشت.

منبع:مرکز مشاوره و روانشناسی مشاورانه-شربت تریاک | موارد مصرف | عوارض مصرف و قطع ناگهانی شربت تریاک



:: برچسب‌ها: تریاک , ترک اعتیاد , شربت تریاک ,
:: بازدید از این مطلب : 131
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 20 ارديبهشت 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

صفات شخصیتی و انواع خصوصیات و ویژگی های شخصیتی

بارز ترین و اساسی ترین صفات و ویژگی های شخصیتی افراد چه ویژگی هایی هستند؟ اگر بخواهید صفات شخصیتی اصلی انسان را بیان کنید، کدام را انتخاب می کنید؟ نتیجه بررسی روانشناسان در تعیین صفات شخصیتی بیش از هزاران صفات شخصیتی می باشد.

به عنوان مثال آلپورت یکی از نظریه پردازان علم روانشناسی در این خصوص پژوهش های بسیاری داشته و حدود چهارهزار صفت شخصیتی را بیان کرده است.

در این مقاله با بررسی به نظرات دانشمندان و نظریه پردازان به صفت های مهم شخصیتی می پردازیم، تا انتها این مقاله را مورد مطالعه قرار دهید، زیرا مطالب آن می تواند جالب و مفید باشد.

تلاش ها برای تعیین صفات شخصیتی مهم در انسان
بر اساس نظریه های مطرح روانشناسی شخصیت انسان از چند صفت اصلی تشکیل شده است مانند: برون گرایی یا درونگرایی، پرخاشگری یا آرامش، مهربانی و پر انرژی بودن یا انرژی کافی را نداشتن.

اما صفات اصلی شخصیت انسان چه مواردی هستند؟ در این خصوص دانشمندان به تحقیق و پژوهش زیادی پرداخته اند تا در مورد صفات زیربنایی شخصیت انسان اطلاعاتی را به دست آورده اند، در ادامه این مقاله مهم ترین نظرات دانشمندان را مورد بررسی قرار می دهیم.

اختلال شخصیت پارانوئید و شخصیت مرزی
از بدبینی و شکاکیت تا اختلال شخصیت پارانوئید و شخصیت مرزی
نظریه آلپورت با عنوان هزاران صفت رفتاری در وجود انسان
گوردن آلپورت اولین روانشناسی بود که به بررسی و طبقه بندی صفات شخصیتی پرداخت. او در پژوهش های خود به لیستی از صفت های شخصیتی رسید که تعداد آن حدود چهار هزار صفت می باشد. او این صفات را در سه دسته تقسیم بندی کرد که شامل صفات اولیه، مرکزی و ثانویه می شود.

صفات اولیه: صفات غالبی هستند که در بسیاری از بخش ها و موقعیت های زندگی مشخص می شوند. و این صفات را می توان در شرایط و موقعیت مختلف زندگی یافت.
صفات مرکزی: بسیاری از نظریه های صفات شخصیت بر روی این صفات متمرکز شده اند زیرا این صفات ساختارهای اصلی شخصیت محسوب می شوند و تقریبا در زندگی ثابت و پایدار هستند و به ندرت تغییر می یابند. به همین دلیل صفات مرکزی به عنوان صفات اصلی شخصیت شناخته می شوند.
صفات ثانویه: این صفات در موقعیت های خاصی ایجاد می شوند و ممکن است پایدار نباشند.
نظریه کتل با عنوان ۱۶ صفت شخصیتی
روانشناس دیگری به نام ریموند کتل بعد از آلپورت نظریه ای در مورد صفات شخصیتی بیان کرد او لیست بلند بالای آلپورت را به ۱۶ صفت اصلی تقلیل داد. او معتقد بود که این ۱۶ صفت همان چیزی است که بر روی رفتارهایی که به عنوان شخصیت کلی فرد در نظر گرفته می شود موثر است. لیستی او از چند بعد تشکیل شده است که عبارت اند از:

دلهره
ثبات عاطفی
انعطاف پذیری نسبت به تغییر
اعتماد به نفس
حساسیت
کتل برای هر کدام از ابعاد بیان شده صفاتی را در نظر گرفت، بر اساس نظریه او هر بعد به صورت یک طیف پیوسته می باشد و هر فرد می تواند جایگاه خاصی در آن ها داشته باشد.

منبع:مرکز مشاوره و روانشناسی مشاورانه-صفات شخصیتی | انواع خصوصیات و ویژگی های شخصیتی



:: برچسب‌ها: صفات شخصیتی , شخصیت افراد , ویژگی های شخصیتی ,
:: بازدید از این مطلب : 132
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 19 ارديبهشت 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

آسیب های عاطفی و روانی

وقتی اتفاقات بدی رخ می دهد، مدتی طول می‌کشد تا بر درد غلبه و دوباره احساس امنیت پیدا کنید. اما با تدابیر خودیاری و پشتیبانی می توانید سریع‌تر بهبود پیدا ‌کنید.

آسیب های عاطفی و روانی چیست؟
آسیب‌های عاطفی و روانی نتیجۀ رویدادهای استرس‌زای فوق‌العاده‌ای است که احساس امنیت شما را از بین می‌برد و باعث می‌شود احساس کنید که در یک دنیای خطرناک و ناامن هستید.

آسیب روانی شما را با احساسات ناراحت کننده، خاطرات و اضطراب‌هایی درگیر می‌کند که تمامی ندارند. همچنین احساس بی‌حسی، سِرشدن و ناتوانی در اعتماد به دیگران در شما ایجاد می‌کند.

اگرچه تجارب آسیب زا اغلب وقتی ایجاد می‌شود که زندگی یا امنیت شما تهدید شود، اما هر موقعیتی که باعث شود شما احساس غم و انزوا کنید، حتی اگر آسیب فیزیکی هم به همراه نداشته باشد می تواند منجر به حادثه و شوک شود.

تجربۀ ذهنی و عاطفی شما از رویداد است که آسیب زا بودن آن را تعیین می کند. هر چه بیشتر احساس ترس و درماندگی کنید، احتمال آسیب دیدن شما بیشتر است.

آسیب های عاطفی و روانی ناشی از موارد زیر است:
رویدادهای ناگهانی، مانند تصادف، جراحت یا حمله خشونت بار، به خصوص اگر غیرمنتظره باشد یا در دوران کودکی اتفاق افتاده باشد.

استرس مداوم و بی امان، مانند زندگی در منطقه‌ای پر از جنایت، مبارزه با بیماری خطرناک یا تجربه رویدادهای آسیب زا که به طور مکرر رخ می دهند، مانند زورگیری، خشونت خانگی، یا بی‌توجهی در دوران کودکی.

برخی از علل نیز معمولاً نادیده گرفته می شوند، مانند جراحی (به ویژه در ۳ سال اول زندگی)، مرگ ناگهانی یکی از نزدیکان، از هم پاشیدگی یک رابطۀ مهم یا یک تجربه عمیقاً ناامیدکننده.

مقابله با آسیب‌های ناشی از بلاهای طبیعی یا انسان‌ساز چالش‌های منحصربه‌فردی را به همراه می‌آورد. حتی اگر شما مستقیماً درگیر رویداد نباشید.

در واقع، بسیار بعید است که هیچ یک از ما قربانی مستقیم یک حملۀ تروریستی، سقوط هواپیما یا تیراندازی جمعی شویم، اما همۀ ما مرتباً تصاویر وحشتناکی از قربانیان این گونه حوادث را در رسانه های اجتماعی و منابع خبری می‌بینیم. مشاهدۀ مکرر این تصاویر بر سیستم عصبی شما غلبه و استرس آسیب زا ایجاد می کند.

علت این حوادث هر چه که باشد، زمان آن چه نزدیک باشد چه مربوط به سال های دور، با درمان می‌توانید بر آن غلبه کرده و به زندگی خود ادامه دهید.

حوادث دوران کودکی و خطر آسیب در آینده
اگرچه رویدادهای آسیب زا ممکن است برای هرکسی اتفاق بیفتد، اما اگر شما در گذشته به خاطر وقوع یک رویداد خاص تحت فشار استرس سنگینی قرار گرفته باشید، احتمال اینکه در مواجهه با رویداهای مصیبت ‌بارِ زمان حاضر دچار آسیب شوید بیشتر می‌شود. آسیب دوران کودکی می تواند ناشی از هر چیزی باشد که احساس امنیت کودک را مختل کند، از جمله:

محیط ناپایدار یا ناامن
جدایی از پدر و مادر
بیماری جدی
روش های پزشکی آسیب‌زا
آزار جنسی، فیزیکی یا کلامی
مشکلات درسی و رفتاری در مدرسه
خشونت خانگی
بی توجهی
تجربۀ تلخ در دوران کودکی می تواند منجر به یک اثر شدید و طولانی مدت شود. اگر مشکلات دوران کودکی حل نشود، احساس ترس و درماندگی به بزرگسالی منتقل می شود و زمینه را برای آسیب های بیشتر فراهم می کند.

با این حال، حتی اگر آسیب‌های روحی شما سال‌ها پیش اتفاق افتاده باشد، راهکارهایی وجود دارد که می‌توانید برای غلبه بر درد از آن ها کمک بگیرید. یاد بگیرید که به دیگران اعتماد کرده، با آن ها ارتباط برقرار کنید و به این شکل تعادل عاطفی خود را به دست آورید.

علائم آسیب های عاطفی و روانی
همه ما به طرق مختلف به اتفاقات وحشتناک واکنش نشان می دهیم و طیف وسیعی از واکنش های فیزیکی و احساسی را تجربه می کنیم. هیچ کدام از احساس‌ها، افکار یا پاسخ‌ «درست» یا «نادرست» نیستند، بنابراین واکنش های خود یا دیگران را قضاوت نکنید. پاسخ‌های شما واکنش‌های عادی به رویدادهای غیرعادی هستند.

علائم عاطفی و روانی:
شوک، انکار یا ناباوری
گیجی، مشکل در تمرکز
عصبانیت، تحریک پذیری، نوسانات خلقی
اضطراب و ترس
گناه، شرم، سرزنش خود
کناره گیری از دیگران
احساس غم یا ناامیدی
احساس قطع ارتباط یا بی حسی
علائم فیزیکی:
بی خوابی یا کابوس
خستگی
زود به زود مبهوت شدن
مشکل در تمرکز
ضربان قلب تند
سرگیجه و بی قراری
داشتن درد
تنش عضلانی

منبع:مرکز مشاوره و روانشناسی مشاورانه-آسیب های عاطفی و روانی



:: برچسب‌ها: آسیب های عاطفی , درمان آسیب های عاطفی , علائم عاطفی و روانی ,
:: بازدید از این مطلب : 123
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 19 ارديبهشت 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

شستن نوزاد، روش صحیح شستن و حمام کردن نوزاد

روش صحیح شستن و حمام کردن نوزاد

شستن نوزاد تازه متولد شده نکاتی دارد که باید به آن توجه کنید تا کارتان را راحت تر انجام دهید.

بدن نوزاد حساس است و جثه کوچکی دارد و همین مسئله مادر را دچار استرس می کند و اگر مادر در هنگام پاک کردن مدفوع، حمام کردن و آب کشی کودک در روشویی نکات لازم را در نظر بگیرد این کار برای او لذت بخش و آسان خواهد بود.

در این خصوص شاید مادر خودتان روش هایی را آموزش داده باشد اما بهتر است به نکاتی که در این مقاله بیان شده است نیز توجه فرمایید.

هم چنین می توانید از مشاوره کودک کمک بگیرید تا شما را در این خصوص راهنمایی کند و با مشکلات مراقبت از کودک آشنا شوید و با استفاده از راهکارهای عملی و موثر مشکلات شایع در این دوران را کاهش داده و تنش های آن را کمتر کنید.

چه موقع باید نوزاد را به اولین حمام برد؟
سعی کنید برای حمام بردن نوزادتان عجله نداشته باشید، زیرا با این کار ممکن است دمای بدن نوزاد پایین بیاید و او بیمار شود، دست کم تا ۱۲ ساعت بعد از تولد، او را به حمام نبرید.

اگر دقت کرده باشید پرستاران بعد از تولد تنها با حوله های گرم و مرطوب، نوزاد را پاک می کنند و دلیل انجام این کار مراقبت از نوزاد می باشد.

حمام کردن نوزاد چگونه باید انجام شود؟
مراحل شستن نوزاد تازه متولد شده
یک اسفنج را در آب گرم خیس کنید و به آرامی نوزاد را بشویید، هیچ احتیاجی نیست که هر روز نوزاد را به حمام ببرید بلکه هفته ای ۲ یا ۳ بار کافی می باشد.
از قبل حوله ای را زیر نوزاد قرار دهید تا از سرخوردن و غوطه ور شدن وسایل کودک در آب جلوگیری کنید، زمانی که حمام کودک به اتمام رسید یک حوله خشک داشته باشد تا همه چیز را تمیز نگه دارید، در این شرایط لازم است تمام نکات ایمنی نوزاد و کودک را در رابطه با حمام کردن کودک رعایت نمایید.
در زمان شستن نوزاد دست خود را بر روی پیشانی کودک قرار دهید و مانع ورود هر نوع ماده خارجی به داخل چشمان نوزاد شوید.


برای خشک کردن کودک یک حوله نرم و خشک به همراه داشته باشید.
حوله ای که برای کودکتان تهیه می کنید سعی کنید کلاه دار باشد تا دمای سر او حفظ شود.
از خیس شدن بند ناف نوزاد نترسید بند ناف به طور طبیعی در ۳ هفتگی جدا می شود و در صورتی که بند ناف خیس شد به آرامی آن را با حوله خشک کنید.
حمام کردن نوزاد را می توانید در وان حمام خودتان یا در وان حمام کودک انجام دهید و می توانید وان را پر از اسفنج کنید تا کودک مشغول شود. وانی که برای شستن نوزاد استفاده می کنید به گونه ای باشد تا هم ارتفاع با خودتان باشد تا به پشت کودک آسیبی وارد نشود.
مشاوره کودک - روش تربیت کودک | مشاوره رفتاری کودکان
مشاوره کودک – روش تربیت کودک | مشاوره رفتاری کودکان
مراحل شستن نوزاد بدون بند ناف
مراحل شستن نوزاد بدون بند ناف

وان شست و شوی نوزاد را تا میزان لازم از آب گرم پر کنید، دمای آب باید بین ۲۳ تا ۲۵ درجه سانتی گراد باشد.
چند مشت آب تا قفسه سینه نوزاد بریزید سعی کنید آب به خود قفسه سینه نوزاد نرسد.
شستن نوزاد را از سر شروع کنید و بعد پاهای او را بشویید این ترتیب باعث می شود تا ترشحات و باکتری ها وارد بدن نوزاد نشود.
برای شستن پشت و باسن نوزاد او را به آرامی بچرخانید و در این موقعیت باید نوزاد روی یک دست شما قرار گیرد تا از هر اتفاقی در حین شستن جلوگیری شود.
به طور معمول پوست نوزاد با مشکلات شایع پوستی مانند خشکی و اگزما همراه می باشد به همین دلیل سعی کنید در هنگام استحمام نوزاد مراقبت های پوستی نوزاد را به درستی انجام دهید.

منبع:مرکز مشاوره و روانشناسی مشاورانه-روش صحیح شستن نوزاد



:: برچسب‌ها: شستن نوزاد , شستن مدفوع نوزاد , نوزاد ,
:: بازدید از این مطلب : 182
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 17 ارديبهشت 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

ترس از ازدواج در زنان، همه دلایل به همراه راه حل

ترس از ازدواج در بسیاری از زنان دیده می شود، به طور معمول تمامی انسان ها ترس از ازدواج را تجربه می کنند اما این مسئله زمانی به چالش و مشکل تبدیل می شود که زندگی فرد را به شکل چشمگیری تحت تاثیر قرار می دهد.

زنان به خاطر ترس شان از ازدواج فرار می کنند و آن را به تعویق می اندازند. بسیاری از افراد به دلیل توهمات واهی و برخی دیگر به دلیل اختلالات روانی ممکن است دچار ترس از ازدواج شوند.

در این شرایط باید از مشاوره متخصص در حوزه خانواده و ازدواج کمک بگیرید تا در جهت تعدیل تنش های روانی و کنترل ترس از ازدواج، راهکارهای موثری را ارائه دهد.

دلایل ترس از ازدواج در زنان
فرد در زمانی که به ترس شدید از ازدواج یا گاموفوبیا دچار می شود تنش و اضطراب بسیاری را تحمل می کند.

به طور معمول افراد روابط عاطفی آتشینی برقرار می کنند و با طرف رفتار عاشقانه ای دارند اما زمانی که به طور جدی وارد بحث ازدواج می شوند به یکباره رابطه را قطع می کنند و سعی می کنند از فرد دوری کنند.

این اختلال ریشه در تجربیات تلخ و رشد در محیط های پر تنش زناشویی دارد، البته این نوع ترس در افراد مختلف متفاوت است و در بعضی مواقع شدید و در برخی از مواقع ضعیف است.

نکته ای اکه در این جا مهم است و فرد باید به آن توجه کند این است که ازدواج تصمیمی شخصی می باشد و تا حد زیادی به وضعیت فردی و خانوادگی شما بستگی دارد به همین دلیل ممکن است دلایل شما برای تعویق انداختن ازدواج با دیگران متفاوت باشد.

بنابراین برای این که خودتان را بهتر بشناسید و با ویژگی های درونی خود آشنا شوید بهتر است از مشاور متخصص کمک بگیرید تا در این خصوص شما را راهنمایی کند.

شخصیت اجتنابی
زنانی که دارای اختلال شخصیت اجتنابی هستند به دلیل ترس از مسخره شدن و مورد محبت قرار نگرفتن ترجیح می دهند روابط محدودی داشته باشند و از کارهای جدید خودداری می کنند آن ها از ازدواج را رابطه گسترده و جدیدی می بینند و به همین دلیل از آن فرار می کنند.

زیرا استرس بسیاری به آن ها وارد می شود یکی از ارکان مهم در ازدواج، بهداشت روانی می باشد که تضمین کننده آرامش و سعادت در زندگی زناشویی می باشد.

انتظار برای گزینه های بهتر
برخی از دختران با وجود این که خواستگارهای خوب و مناسبی دارند اما آن ها را رد می کنند و فکر می کنند که ممکن است موردهای ایده آل تری را برای ازدواج پیدا کنند.

این یک نوع تفکر وسواسی است و ریشه در کمبود اعتماد به نفس دارد که فرد باید به روانشناس مراجعه کند تا مورد درمان قرار گیرد.

زنانی که اعتماد به نفس بالایی دارند در چنین شرایطی رفتار منطقی تری دارند و واقع بینانه به ازدواج و زندگی مشترک نگاه می کنند به همین دلیل سعی می کنند به خوبی موقعیت های مورد نظر را بسنجند.

ترس از مسئولیت پذیری یا ازدواج
برخی از افراد به خاطر ترس از تعهد و مسئولیت پذیری از ازدواج می ترسند، زیرا در زندگی مشترک مسئولیت پذیری و تعهد اهمیت زیادی دارد.

برای افراد راحت طلب که از مسئولیت فراری هستند مسئولیت پذیری دشوار می باشد برای همین از پذیرش مسئولیت می ترسند و نگران هستند که از پس آن برنیایند.

در این شرایط کمک گرفتن از روانشناس اهمیت بسیاری دارد و فرد می تواند از این طریق توانمندی خود را برای افزایش مسئولیت پذیری تقویت کند تا با اطمینان بیشتری برای ازدواج اقدام نماید.

منبع:مرکز مشاوره و روانشناسی مشاورانه-ترس از ازدواج در زنان با راه حل های معجزه آسا



:: برچسب‌ها: ترس از ازدواج , دلایل ترس از ازدواج , ازدواج ,
:: بازدید از این مطلب : 197
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 15 ارديبهشت 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

روش های جدید زایمان، انواع و بهترین نوع زایمان کدام است؟

مادران از زمانی که باردار می شوند برای دیدن فرزندشان لحظه شماری می کنند و تمایل دارند انواع زایمان را بشناسند و اطلاعاتی در مورد آن کسب کنند تا بهترین نوع را انتخاب کنند به همین دلیل سوالات بسیاری در مورد زایمان از پزشک می پرسند.

در زمان گذشته زایمان تنها به صورت طبیعی انجام می شد اما امروزه با توجه به پیشرفت علم، روش های جدید و گوناگونی برای زایمان وجود دارد که عوارض آن کمتر است و باعث می شود مادر درد کمتری را تحمل کند.

مادران باردار باید قبل و بعد از زایمان توسط پزشک به طور کامل مورد معاینه قرار گیرند تا مشکلات موقع زایمان به حداقل برسد و خطری مادر و فرزند را تهدید نکند.

هم چنین توجه داشته باشید هر روش زایمان معایب و مزایای خاص خودش را دارد، در این خصوص باید با پزشک مشورت کنید تا بهترین روش را انتخاب نمایید. در این مقاله روش های مختلفی از زایمان را مورد بررسی قرار می دهیم و اطلاعات جامع و کاملی در مورد زایمان بیان می شود.

هم چنین می توانید از مشاور روانشناس و متخصص کمک بگیرید تا آگاهی شما را در مورد مراقبت های روانی بارداری، زایمان و مراقبت از نوزاد افزایش دهد و در این خصوص اطلاعات کاملی داشته باشید.

روش های جدید زایمان
کدام زایمان بهتر است؟
به طور کلی زایمان به دو روش صورت می گیرد، زایمان طبیعی و زایمان سزارین.

اگر چه در گذشته زایمان طبیعی برای بسیاری از زنان دردناک بود اما امروزه با استفاده از روش های نوین، زایمان طبیعی با سهولت بیشتری انجام می شود و آمار مرگ و میر و بروز خطر جدی در حین آن در بسیاری از کشورها بسیار کاهش یافته است و امر شایعی نمی باشد.

اما برخی از زنان از زایمان طبیعی می ترسند و تنها به عمل سزارین فکر می کنند.

استفاده از روش هایی مانند زایمان در آب و القای زایمان باعث آسان تر شدن زایمان طبیعی شده است.

در صورتی که می خواهید میان زایمان طبیعی و سزارین یکی را انتخاب کنید بهتر است آگاهی خود را در مورد انواع زایمان و روش های نوین آن افزایش دهید و بعد با توجه به وضعیت بدنی و تشخیص پزشک تصمیم درستی در این خصوص بگیرید.

کمک و مشاوره گرفتن از پزشک در این زمینه از اهمیت بسیاری برخوردار است، زیرا برخی از زنان با مشکلاتی رو به رو هستند و توانایی زایمان طبیعی را ندارند در این شرایط بهتر است از عمل سزارین استفاده شود.

انجام مراقبت های بهداشتی کافی در طول بارداری به شما کمک می کند تا انتخاب درستی در زمینه زایمان داشته باشید و زایمان را با سهولت پشت سر بگذارید.

زایمان طبیعی
صفر تا صد روند زایمان طبیعی
روش های جدید زایمان
امروزه روش های جدیدی برای آسان تر شدن فرایند زایمان و کاهش خطرات آن وجود دارد که باعث می شود بسیاری از زنان از زایمان طبیعی استقبال کنند.

منبع:مرکز مشاوره و روانشناسی مشاورانه-روش های جدید زایمان



:: برچسب‌ها: زایمان , روش های جدید زایمان , زایمان در آب ,
:: بازدید از این مطلب : 147
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 15 ارديبهشت 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

سن ازدواج، بهترین سن ازدواج چه زمانی است؟

بعضی افراد از روی سن تشخیص می دهند که وقت ازدواج رسیده است و یا نه و این سن نشان دهنده آمادگی فرد برای ازدواج می باشد.

این طرز فکر در گذشته بسیار متداول بوده است، اما امروزه مطالعات عمیق و گسترده روانشناختی و روحیات متفاوت انسان های عصر حاضر در این زمینه به نتایج مختلفی رسیده است.

بهترین سن ازدواج

در واقع سن ازدواج مجموعه ای از نشانه های آمادگی برای ازدواج می باشد اما برای رسیدن به آن نیاز به شناخت و خود آگاهی می باشد و فرد باید به شناخت خود برسد و معیارهای خود را برای ازدواج مشخص کند.

در برخی از مواقع افراد در مورد روحیات خود با مشکلاتی رو به رو می شوند که نشات گرفته از عدم آگاهی و شناخت آن ها می باشد.

در چنین شرایطی فرد باید به روانشناس و مشاور خانواده مراجعه کند تا با استفاده از راهکارهای موثر بتواند آگاهی خود را در این زمینه افزایش دهد و تصمیم گیری صحیح و درستی داشته باشد.

بلوغ هیجانی و اجتماعی مهم تر از سن ازدواج
برای ازدواج کردن تنها بلوغ جنسی در پسران و دختران کافی نمی باشد و فرد باید به بلوغ عاطفی، هیجانی و روانی برسد منظور از بلوغ روانی تغییر نگاه او به زندگی است یعنی نگاه او به زندگی با نگاه یک کودک یا نوجوان به زندگی فرق داشته باشد.

خود فرد متوجه این موضوع نمی شود و بیشتر اطرافیان متوجه تغییر رفتار او خواهند شد، از جمله ویژگی ها و مشخصه های بلوغ عاطفی، هیجانی و اجتماعی می توان به موارد زیر اشاره نمود:

اعتماد به نفس و عزت نفس دارد.


می تواند تکیه گاه باشد.
می تواند عادت های غلط خود را ترک کرده و قادر به تغییر رفتار و اصلاح آن باشد.
درک بالا دارد و می تواند با تغییرات و مشکلات سازگار شود. و برای حل آن ها تلاش کند.
بتواند به خوبی احساسات و هیجانات خود را کنترل کند.
آینده نگر و هدفمند است.
توانایی مدیریت خود و خانواده را دارد.
مسئولیت پذیر است.
می تواند نیازهای مالی، علمی و بهداشتی خانواده را تامین کند.
توانمند و پخته بوده و به خودباوری رسیده است.
مستقل است یا برای مستقل بودن تلاش می کند.
توانایی درک جنس مخالف و انسان های دیگر را دارد و متعصب و لجباز نیست.
تلاش گر، پر انرژی و دارای خلق متعادل است.
با وجدان و با اخلاق است و به منافع جمع احترام می گذارد و تنها به منافع خود فکر نمی کند.
از چیزی نمی ترسد و برای هر شکست و مشکلی، برنامه دارد.
نمی توان به آسانی تشخیص داد که آیا آن فرد به بلوغ روانی و اجتماعی رسیده است یا نه، در این زمینه مشاوره گرفتن از روانشناس می تواند به فرد بسیار کمک کند تا بهتر خود و شرایطش را بشناسد و زندگی خوبی را برای خود رقم بزند.

 منبع:مرکز مشاوره و روانشناسی مشاورانه-بهترین سن ازدواج



:: برچسب‌ها: ازدواج , بهترین سن ازدواج , سن ازدواج ,
:: بازدید از این مطلب : 146
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 15 ارديبهشت 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

استقلال طلبی در نوجوان، برآورده کردن نیاز به استقلال در نوجوانان

استقلال طلبی در نوجوان یکی از موضوعات مهمی است که ممکن است به چالش و تنش جدی در زندگی تبدیل شود. در سنین نوجوانی افراد نیاز دارند تا هویت شان را پیدا کرده و به عنوان یک بزرگسال شخصیت شان را پیدا کنند. همین مسئله باعث می شود تا به دنبال کشف محیط اطرافشان باشند و از والدین شان فاصله بگیرند.

والدینی که در مورد دوران نوجوانی و مسائل مرتبط با آن دوران آگاهی ندارند این مسئله منجر به نگرانی آن ها می شود.

در این شرایط باید آگاهی خود را در مورد ماهیت استقلال طلبی در نوجوانان و نحوه برخورد با آن ها افزایش دهید تا بتوانید بهترین ارتباط را با نوجوانتان داشته باشید و به او کمک کنید این دوره را به بهترین نحوه ممکن پشت سر بگذارد.

همچنین می توانید از مشاور روانشناس کمک بگیرید تا در این خصوص به شما کمک کند و عملکردتان بهبود یابد.

استقلال طلبی در نوجوان، چرا فرزندان از والدین فاصله می گیرند؟
استقلال طلبی در نوجوان می تواند نگرانی هایی برای والدین به دنبال داشته باشد و این مسئله تنش هایی میان والدین و فرزندانشان به وجود آورد،

بسیاری از والدین توقع دارند که نوجوانشان مانند دوران کودکی مطیع آن ها باشند و بیشتر اوقات روز را با پدر و مادر سپری کنند.

این در حالی است که دوره نوجوانی یک دوره بسیار مهم می باشد و افراد در این دوران نمی توانند تنها بر اساس انتظارات والدین خود زندگی کنند بلکه آن ها تمایل دارند درک دقیق تری از خود به دست آورند و در واقع به هویت شخصی برسند.

نوجوانان تمایل دارند به هویت یابی مستقل برسند و همین امر باعث فاصله گرفتن آن ها از والدین شان می شود و با این رفتار به پدر و مادرشان نشان می دهند که بزرگ شده اند.

آن ها در این زمان بیش از هر زمان دیگری نیاز دارند تا با هم سن و سال خود باشند و به گروه های مورد علاقه شان بپیوندند، زیرا آن ها احساس می کنند اگر به گروه خاصی تعلق داشته باشند می توانند به شکل گیری هویت آن ها کمک شود.

در این دوران اگر والدین با شرایط این چنین رو به رو شوند نباید برای آن ها عجیب باشد زیرا فرزندان در دوران نوجوانی اشتیاقی بسیاری به پیوستن به گروه دوستان دارند.

در این شرایط والدین به جای محدود کردن فرزندشان یا نگرانی زیاد، بهتر است نحوه نظارت غیر مستقیم را یاد بگیرند و به این ترتیب نوجوان را به طور نامحسوس در مسیر سالمی قرار دهند.

زندگی مستقل
زندگی مستقل
استقلال طلبی در نوجوان، نکاتی برای والدین
بر اساس مطالبی که بیان شده است نیاز به استقلال از خانواده در دوران نوجوانی امری طبیعی می باشد و برای رشد روانی اجتماعی فرزندان بسیار ضروری است، در این شرایط آن چیزی که اهمیت دارد چگونگی مدیریت این نیاز، توسط والدین است.

در این مقاله نکاتی را بیان می کنیم که به پدر و مادرها کمک می کند تا در برخورد با این موضوع رفتار سالم و مناسبی داشته باشند. در زیر نمونه هایی از آن را بیان می کنیم:

در برخورد با استقلال طلبی در نوجوان از واکنش های شدید بپرهیزید
بسیار اهمیت دارد که در این زمان بتوانید واکنش خودتان را به درستی مدیریت کنید و با فرزندتان با صبوری، متانت و آرامش بیشتری برخورد نمایید.

والدینی که در برخورد با فرزندانشان که تمایل دارد با دوستانش به بیرون برود و اوقاتی را بیرون از خانه سپری کند واکنش تندی نشان می دهند به طور ناخواسته فرزندانشان را از خود دور می کنند.

در حقیقت نوجوانانی که والدین شان این طور رفتار می کنند تمایلات بسیار شدید و غیرواقع بینانه ای در مورد استقلال طلبی آن ها شکل می گیرد و این مسئله اوضاع را دشوارتر می کند.

، در این حالت باید والدین روی رفتار و واکنش خودشان کار کنند تا بتوانند خشم، عصبانیت و کنترل گری کمتری نسبت به فرزندشان داشته باشند.

منبع:مرکز مشاوره و روانشناسی مشاورانه-استقلال طلبی در نوجوان | برآورده کردن نیاز به استقلال در نوجوانان



:: برچسب‌ها: استقلال طلبی , مستقل بودن , استقلال در نوجوانان ,
:: بازدید از این مطلب : 65
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 15 ارديبهشت 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

عوارض سیگار کشیدن، مضرات سیگار بر پوست و سایر اندام ها

برخی از افراد با وجود این که از عوارض سیگار کشیدن اطلاع دارند و در این خصوص آگاهی آن ها زیاد است اما نمی توانند آن را کنار بگذارند. مصرف سیگار و عوارض آن یکی از مشکلات عمده نسل حاضر شده است.

عوارض سیگار کشیدن

بر اساس بررسی هایی که در این خصوص انجام شده است مصرف دخانیات باعث شده تا خطر مرگ زودرس افزایش یابد و یکی از عوامل اصلی در ایجاد بسیاری از بیماری های مزمن مانند بیماری های قلبی – عروقی، سرطان ریه، دهان و غیره می باشد.

سیگار کشیدن علاوه بر فرد بر روی اطرافیان اثر می گذارد و آسیب هایی به همراه دارد. با این اوصاف چرا این ماده نسبت به سایر مواد رواج بیشتری داشته است؟ چرا افراد به راحتی تن به اعتیاد به این ماده دخانی می دهند؟

عوارض سیگار کشیدن
سیگار مانند سایر مواد مخدر و دخانی عوارض و آسیب های بسیاری به همراه دارد که در ادامه به این موارد اشاره می کنیم:

ترک سیگار
روش های ترک سیگار
عوارض سیگار کشیدن برای قلب
عوارض سیگار کشیدن برای قلب

یکی از مشکلات گرایش به سیگار مربوط به قلب می باشد که به طور خلاصه می توان به موارد زیر اشاره نمود:

تشدید تصلب شرایین ( تنگ شدن عروق)
کاهش کلسترول HDLیا کلسترول خوب بدن
افزایش فشار خون
کاهش خون رسانی
کاهش اکسیژن خون
بر اساس تحقیقاتی که در این خصوص انجام شده است افرادی که در معرض دود سیگار هستند سیگاری های دسته دوم به حساب می آیند زیرا درگیر برخی از این عوارض می شوند.

به همین دلیل فرد سیگاری احتمال خطر قلبی عروقی را علاوه بر خود برای اطرافیان هم ایجاد می کند و آن ها با مشکلاتی رو به رو می شوند.

عوارض سیگار کشیدن برای معده
سیگار عوارض بسیاری دارد و مضرات جسمانی آن بی پایان می باشد و بهترین راه درمان این آسیب ها ترک سیگار می باشد. سیگار بعد از قلب بر روی معده اثر می گذارد و باعث به وجود آمدن مشکلات مربوط به معده می شود.

در این خصوص تحقیقات بسیاری انجام شده است، آسیب هایی که سیگار برای معده به همراه دارد عبارت اند:

افزایش اسید معده
کاهش بی کربنات
زخم اثنی عشر
اثر دارو زخم معده را کاهش می دهد.
زخم معده و سرطان معده
مشکلات کبد، کیسه صفرا
بیماری کرون
عوارض سیگار کشیدن

عوارض سیگار کشیدن برای سلامت روان
مصرف سیگار بر روی روان فرد اثر می گذارد و تاثیر منفی زیادی برای او به همراه خواهد داشت، مشکلات زیر در نتیجه مصرف سیگار ایجاد می شوند:

اقدام به خودکشی و افکار خودکشی
اختلال روانی مانند افسردگی و اضطراب
مصرف الکل و مواد توهم زا
هر یک از مسائل بیان شده به تنهایی می تواند سلامت روان فرد را با خطراتی رو به رو کند، اگر این مسائل با مصرف سیگار همراه شود شرایط را برای فرد سخت تر و دشوارتر خواهد کرد.

توجه داشته باشید افرادی که درگیر مشکل سلامت روانی دارند و در کنار آن سیگار مصرف می کنند. به احتمال زیادی درگیر مشکلات روانی و جسمانی خواهند شد.

سیگار از نظر روانی تاثیرات منفی بسیاری زیادی بر روی افراد می گذارد به طوری که بعد از ترک سیگار، احتمال افسردگی برای آن ها به وجود می آید.

به همین دلیل پیشنهاد می شود که در این شرایط از متخصص سلامت روان مانند روانشناس با تجربه کمک بگیرید تا راهکارها و آگاهی لازم را در اختیار شما قرار دهند.

منبع:مرکز مشاوره و روانشناسی مشاورانه-عوارض سیگار کشیدن | مضرات سیگار بر پوست و سایر اندام ها



:: برچسب‌ها: سیگار کشیدن , مضرات سیگار , عوارض سیگار کشیدن ,
:: بازدید از این مطلب : 153
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 12 ارديبهشت 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

یافتن همسر خوب، راه های پیدا کردن همسر مناسب چیست؟

یکی از دغدغه های مهم زندگی هر شخصی یافتن همسر خوب می باشد و ایجاد یک زندگی مشترک ایده آل می باشد.

ازدواج یک نوع نیاز طبیعی برای همه انسان ها می باشد و حق دختران و پسران است برای این که زندگی ایده آلی را برای خود تشکیل دهند بتوانند همسر مناسبی برای خود انتخاب نمایند.

برای این که فرد ازدواج موفقی داشته باشند باید سعی کند فردی متناسب با خودش انتخاب نماید.

برای این که ازدواج موفقی داشته باشید باید ملاک ها و معیارهای مناسبی برای انتخاب همسر در نظر بگیرید و هم چنین ویژگی های مثبت خودتان را افزایش دهید تا شانس یافتن مسر مناسب برای شما افزایش یابد.

هم چنین از روانشناس حوزه خانواده و ازدواج کمک بگیرید تا ابعاد مختلف ازدواج را برای شما بیان کند و آگاهی شما در این زمینه افزایش یابد در این صورت انتخاب بهتری خواهید داشت.

آیا برای پیدا کردن همسر باید اول عاشق شد؟
برای انتخاب همسر باید عاقلانه تصمیم بگیرید و سعی کنید با دید باز فکر کنید تا بتوانید تصمیم درستی در این زمینه بگیرید.

عاشق شدن قبل از ازدواج مانعی ندارد اما باید با فکر و عقلانی صورت گیرد و فرد با آگاهی و شناخت کافی اقدام کرده و در امر ازدواج عجله نکند.

زیرا اگر عشق تان شدید باشد، این عشق چشمتان را کور می کند و به شما اجازه نمی دهد که نقاط ضعف و کاستی های طرف مقابل تان را ببینید و تنها به خاطر عشق و دوست داشتن وارد ازدواج می شوید.

در واقع عشق افراطی و بیمارگونه باعث می شود تا تصمیم درستی در این خصوص نگیرید و به خاطر عشق به وجود آمده، تن به ازدواج دهید و در این صورت انتخاب صحیح و منطقی نخواهید داشت.

اما سعی کنید که تمام ابعاد ازدواج را بسنجید و رابطه سالمی را تشکیل دهید تا بتوانید انتخاب مناسبی داشته باشید.

یافتن همسر خوب، راه های پیدا کردن همسر مناسب
پیدا کردن همسر مناسب، کار راحتی نمی باشد اما با استفاده از راهکارهای زیر می توانید انتخاب بهتری داشته باشید:

مشخص کردن اولویت ها و ملاک های ازدواج
همه افراد تصویری از فرد ایده آل شان در ذهن خود برای ازدواج دارند اما برای این که آن تصویر مشخص شود و واضح تر باشد لازم است معیارهای خود را بشناسید و یک لیست از ملاک های خود بنویسید.

این لیست به شما کمک می کند تا راحت تر همسر خود را پیدا کنید و افرادی که بر اساس معیارهای شما نیستند را کنار بگذارید هم چنین می توانید در لیست خود تغییراتی انجام دهید.

زیرا در برخی از سنین معیارهای شما برای انتخاب همسر تغییر می کند و به مرور زمان متوجه می شوید که معیارهای جدیدی به لیست شما اضاف شده است و معیارهای قبلی بی اهمیت شده اند در این شرایط ممکن است ویژگی ها و موارد دیگر برای شما اهمیت بیشتری داشته باشد.

کلیدی ترین نکات انتخاب همسر از نظر روانشناسی
کلیدی ترین نکات انتخاب همسر از نظر روانشناسی
یافتن همسر خوب، افزایش فعالیت های اجتماعی
لازمه ازدواج، برقراری رابطه با دیگران، افزایش فعالیت های اجتماعی و مهارت های ارتباطی می باشد. شما برای انتخاب همسر مناسب، باید با افراد جدیدی آشنا شوید تا در میان آن ها بتوانید فرد مورد نظر و ایده آل تان را پیدا کنید.

سعی کنید در کلاس های جدید ثبت نام کنید و دامنه روابط خود را گسترده تر نمایید و با افراد بیشتری در ارتباط باشید تا بتوانید با شخصیت های متفاوت آشنا شوید و همسر مورد نظر خود را پیدا کنید.

برای هر فرد همسر خوب تعریف خاص خودش را دارد، در ابتدا باید انگیزه ازدواج خود را مشخص کنید. به عنوان مثال ممکن است انگیزه شخصی شما از ازدواج کسب آرامش باشد.

منبع:مرکز مشاوره و روانشناسی مشاورانه-یافتن همسر خوب



:: برچسب‌ها: یافتن همسر خوب , همسر , انتخاب همسر ,
:: بازدید از این مطلب : 174
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 11 ارديبهشت 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

انواع مشکلات خواب و اختلالات بی خوابی شناسایی شد.

آیا با احساس خستگی از خواب بیدار می شوید یا در طول روز احساس خواب آلودگی دارید؟ این علائم می تواند نشان دهنده اختلال خواب باشد، در این مقاله تشخیص این اختلال و درمان مناسب آن ذکر شده است بنابراین این مقاله را از دست ندهید.

اختلال خواب یا مشکل خواب چیست؟
اختلال خواب وضعیتی است که بر توانایی شما برای تجربه خواب با کیفیت تأثیر می گذارد. بسیاری از ما گاهی اوقات با مشکلاتی در خواب مواجه می شویم که به دلیل استرس، مسافرت، بیماری یا سایر وقفه های موقتی در روال عادی زندگی می باشد.

با این حال، اگر به طور منظم در خوابیدن مشکل دارید، با احساس خستگی از خواب بیدار می شوید یا در طول روز احساس خواب آلودگی می کنید، ممکن است از اختلال خواب رنج ببرید.

اختلالات خواب باعث ایجاد چیزی بیش از خواب آلودگی در طول روز می شود. این اختلال می تواند آسیب جدی به سلامت روان، جسم، خلق و خو، انرژی و توانایی شما برای کنترل استرس بگذارد.

نادیده گرفتن مشکلات و اختلالات خواب می تواند منجر به افزایش وزن، تصادفات رانندگی، اختلال در عملکرد شغلی و مشکلات حافظه شود.

اگر می‌خواهید احساس خوبی داشته باشید، سالم بمانید و عملکرد خوبی داشته باشید، به خواب کافی نیاز دارید.

مشکلات خواب مکرر می تواند خسته کننده باشد و تمام ابعاد زندگی شما را تحت تاثیر قرار دهد. شب‌ها بد می‌خوابید، که باعث می‌شود صبح‌ها احساس خستگی شدید کنید، انرژی شما به سرعت در طول روز تخلیه می‌شود.

اما با این که در شب احساس خستگی می کنید، باز هم مشکل خواب دارید، بنابراین چرخه دوباره شروع می شود.

اما مجبور نیستید با مشکل خواب زندگی کنید. کارهای زیادی وجود دارد که می توانید برای شناسایی علل زمینه ای اختلال خواب، بهبود خواب و در نهایت سلامت و کیفیت زندگی خود انجام دهید.

علائم و نشانه های اختلال خواب
همه افراد در برخی اوغات مشکلات خواب را تجربه می کنند، بنابراین چگونه می توانید تشخیص دهید که مشکل شما جزئی است یا نشانه ای از یک اختلال خواب جدی یا بیماری زمینه ای می باشد؟

با بررسی دقیق علائم خود شروع کنید، به دنبال نشانه های آشکار کمبود خواب در طول روز باشید.

در طول روز احساس خواب آلودگی می کنید؟
آیا در بیدار ماندن هنگام نشستن، تماشای تلویزیون یا خواندن مشکل دارید؟
هنگام رانندگی به خواب می روید یا احساس خستگی شدید می کنید؟
در تمرکز مشکل دارید؟
اغلب دیگران به شما می گویند که خسته به نظر می رسید؟
دیر واکنش نشان دهید؟
آیا در کنترل احساسات خود مشکل دارید؟
احساس می کنید تقریباً هر روز باید چرت بزنید؟
آیا به نوشیدنی های کافئین دار نیاز دارید تا بیدار بمانید؟
اگر هر یک از علائم بالا را به طور منظم تجربه می کنید، ممکن است با اختلال خواب سروکار داشته باشید. هرچه بیشتر پاسخ «بله» را بدهید، احتمال ابتلا به اختلال خواب بیشتر است.

منبع:مرکز مشاوره و روانشناسی مشاورانه-انواع مشکلات خواب و بی خوابی شناساسی شد



:: برچسب‌ها: مشکلات خواب , اختلال خواب , بی خوابی ,
:: بازدید از این مطلب : 129
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 10 ارديبهشت 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

افسردگی اساسی، نشانه ها، علل و نحوه غلبه بر افسردگی ماژور

یکی از شایع ترین اختلالات روانی و از جمله ناتوان کننده ترین مشکلات بهداشتی- روانی، اختلال افسردگی اساسی می باشد. امروزه بیماری افسردگی بسیار شایع بوده و گریبان گیر افراد بسیاری شده است. از پیامدهای منفی افسردگی اساسی می توان به موارد زیر اشاره نمود:

لذت نبردن از زندگی
بی علاقه شدن به امور مختلف
کاهش تمایل به برقراری روابط با دیگران
افت تحصیلی و شغلی
همچنین این اختلال درد و رنج بسیاری را به همراه دارد و باید به موقع تشخیص داده شده و مورد درمان قرار گیرد. در این شرایط با مراجعه به روانشناس و مشاوره می توان از افسردگی رهایی یافت و یک زندگی جذاب و زیبا را برای خود به وجود آورد.

در این مقاله نشانه ها، علائم و علل افسردگی اساسی را بیان می کنیم و در مورد آن توضیحاتی را خواهیم داد.

افسردگی اساسی چیست؟
افسردگی اساسی یا ماژور یکی از شایع ترین اختلالات روانی می باشد این نوع افسردگی نسبت به انواع دیگر آن شدیدتر می باشد. در افسردگی اساسی فرد با احساس ناامیدی و بلاتکلیفی رو به رو می گردد.

افسردگی اساسی

اختلال خلق فرد به مدت حداقل ۲ هفته طول می کشد. کارکرد جسمی و اجتماعی فرد با اختلالاتی رو به رو می شود.

در این افسردگی به دلیل کاهش شدید انرژی و تغییر کارکردهای مغز بیمار، فرد با چالش هایی در تعاملات اجتماعی و کار و تحصیل رو به رو شده و در این زمینه افت قابل ملاحظه ای دارد.

علائم و نشانه های اختلال افسردگی اساسی
از عواطف غالب در افسردگی ماژور می توان به ناامیدی و درماندگی اشاره کرد، در حقیقت فکر می کنید که دیگران به شما اهمیت نمی دهند.

در افسردگی اساسی روحیه فرد با نگاهی تیره و تار داشتن به خود، آینده و جهان با خودگویی های منفی در آمیخته می شود و رنج عاطفی بسیاری را برای او به وجود می آورد.

خود سرزنش های دائمی باعث می شود فرد دچار گناه، بی ارزشی و اعتماد به نفس پایین شود. در ادامه برخی از علائم افسردگی را بیان می کنیم:

در بیشتر ساعات روز دچار خلق افسرده می شوند و احساس ناامیدی، پوچی و غمگینی می کنند.
برای انجام کارها و فعالیت های روزانه هیچ انگیزه و علاقه ای ندارد.
کاهش یا افزایش قابل توجه اشتها و وزن را تجربه می کنند.
بی خوابی یا پرخوابی
سرآسیمگی یا کندی روانی حرکتی
خستگی یا کاهش انرژی
احساس بی ارزشی و احساس گناه
کاهش توانایی تصمیم گرفتن و عدم تمرکز
افکار مکرر در مورد مرگ و یا اقدام به خودکشی
شیوع افسردگی اساسی
بر اساس مطالعات همه گیرشناسی، اختلال افسردگی اساسی از شیوع حدودا ۳ الی ۴ درصدی در کل دنیا برخوردار است.

البته میزان شیوع آن در کشورهای مختلف فرق دارد، براساس تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده است میزان ابتلا در کشورهای در حال توسعه چیزی حدود ۱۱ درصد و در کشورهای توسعه یافته ۱۵ درصد می باشد.

هم چنین بر اساس مطالعات انجام شده میزان ابتلای زنان به افسردگی ۲ برابر مردان می باشد. و زنان بیشتر به این اختلال دچار می گردند.

منبع:مرکز مشاوره و روانشناسی مشاورانه-افسردگی اساسی | نشانه ها | علل و نحوه غلبه بر افسردگی ماژور



:: برچسب‌ها: افسردگی اساسی , نشانه های اختلال افسردگی , افسردگی ,
:: بازدید از این مطلب : 161
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 9 ارديبهشت 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

چه تفاوتی میان صداقت و راستگویی وجود دارد و هر کدام به چه معنا هستند؟

راست گویی یکی از اعمال پسندیده نزد پروردگار است. در واقع می توانیم بگوییم یک فرد سالم زبان و دل هماهنگی دارد.

راست گویی یعنی فرد ظاهر و باطن یکسانی داشته باشد و باور قلبی خود را بر زبان نیز بیاورد. راستگویی یکی از مهم ترین خصایص انسان با خدا و مومن است که در روایات و آیات متعدد نیز به آن اشاره شده است.

تفاوت میان صداقت و راستگویی

صداقت و راستگویی از دیدگاه دین مبین اسلام:
امیر المومنین علی ( ع ) در این باره می فرمایند: راست گویی قوی ترین پایه ایمان ملاک دین الهام از سوی خداوند است. ( الصدق اقوی دعائم الایمان)

راستی قوی ترین رکن ایمان است ( شیئان هما ملاک الدین الصدق و الیقین) وقتی خداوند بنده ای را دوست داشته باشد راستی را به او الهام می کند.

امام صادق (ع) می فرمایند:( ان الله لم یبعث الا بصدق الحدیث و ادا الامه الی البر و الفاخر)

خداوند هیچ پیامبری را بر نینگیخت جز با راستی و امانت داری نسبت به نیکوکار و بد کار

با توجه به احادیث ارزشمندی که با هم مرور کردیم متوجه شدیم یکی از ارکان اصلی دین و ایمان داری اشخاص راستی و درستی در گفتار و عمل است.

امام صادق (ع) می فرمایند: ( لا تنظروا الی طول رکوع الرجل و سجوده فان ذلک شی قد اعتاده و لو ترکه استوحش لذلک ولکن انظروا الی صدق حدیثه و ادا امانته ) به طولانی بودن رکوع و سجود افراد نگاه نکنید, زیرا به این اعمال عادت کرده و اگر این اعمال را ترک کند وحشت زده خواهد شد. پس بنابر این به راست گویی و امانت داری افراد نگاه کنید.

صداقت
همه چیز درباره صداقت
آثار راست گویی:
آثار راست گویی

۱) امیر المومنین علی (ع) می فرمایند: (علیک به بالصدق فمن صدق فی اقواله جل قدره) بر تو باد به راست گویی زیرا کسی که در گفتارش صادق باشد مقام و منزلتش بزرگ می شود.

۲) پاکی کردار: امام کاظم (ع) می فرمایند: (من صدق لسانه زکی عمله ) کسی که زبانش راست بگوید کردارش نیز پاک می شود.

۳) همراهی خدا: امام باقر (ع) می فرمایند: ( الا فاصدقوا فان الله مع الصدق) هان! راست بگویید که خدا با راستی است.

راستگویی در رفتار و گفت و گو باعث محبوبیت بین مردم می شود و موجب می شود افراد اعتماد بیشتری نسبت به فرد راست گو داشته باشند. در مقابل دروغ و ریاکاری افراد را نزد جامعه بی اعتبار می کند و اعتماد را نزد اطرافیان از بین می برد.

صداقت و راست گویی

کسانی که به راحتی دروغ می گویند بعد از فاش شدن دروغشان دچار مبتلا به اضطراب وجدان می شوند و از نظر روانی دچار تنش و نا آرامی می شوند. در مقابل افراد راستگو که شخصیتی یگانه دارند روانی آرام و بی تلاطم خواهند داشت.

صداقت چیست؟
صداقت بیشترین سطح کیفیت در شخصیت انسان است و برای داشتن یک زندگی سالم و با نشاط دارای اهمیت است. این اهمیت به این دلیل است که فرد با صداقت مبتلا به اضطراب و تنش نمی شود و اگر تنشی در زندگی نداشته باشد زندگی بهتر و پر آرامشی خواهد داشت.

منبع:مرکز مشاوره و روانشناسی مشاورانه-تفاوت جالب صداقت و راستگویی که کسی نمیداند



:: برچسب‌ها: صداقت و راستگویی , راست گویی , صداقت در جامعه ,
:: بازدید از این مطلب : 145
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 9 ارديبهشت 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

تنفر از فرزند، علل، نشانه ها و دلایل تنفر از فرزند

آیا ممکن است والدین از فرزندشان متنفر شوند و تنفر از فرزند وجود دارد؟

تنفر از فرزند

والدین عشق و علاقه بسیاری به فرزندشان دارند اما بعضی از اوقات ممکن است به دلایل مختلف نسبت به فرزندشان احساس تنفر داشته باشند در این حالت احساس گناه به سراغ شان می آید و این مسئله، مشکل را دو چندان می کند.

رابطه والدین با فرزند دارای فراز و نشیب های بسیاری می باشد و این کاملا طبیعی است آن چه در این ارتباط اهمیت دارد این است که والدین هیجانات خود را به خوبی بشناسند تا بتوانند با چالش هایی که در مورد فرزندشان به وجود می آید، برخورد مناسبی داشته باشند و بهترین تصمیم را بگیرند.

در این شرایط می توانید از مشاور کودک کمک بگیرید، مشاور به شما کمک می کند تا دلایلی که باعث تنفر شما از فرزندتان می شود را به خوبی بشناسید و هم چنین با شیوه تربیت مناسب آشنا شوید تا بتوانید راحت تر با مشکلات مقابله کنید.

دلایل تنفر از فرزند
تنفر والدین از فرزند به دلایل مختلفی به وجود می آید برخی اوقات والدین با مشکلات درونی و مسائل حل نشده مواجه هستند.

همین مسئله ارتباط آن ها را با فرزند خود و دیگران سخت می کند و مشکلاتی را در میان آن ها به وجود می آورد که به طور معمول باعث ایجاد تفاوت می شود. روانشناسان کودک برخی از مسائل و علل زیر بنایی تنفر را موراد زیر اعلام نموده اند.

خشم از پدر و مادر
خشم از پدر و مادر یا صداقت با والدین | چه راهکاری را انتتخاب کنیم
تعارض درونی والدین
گاهی اوقات تعارضات درونی حل نشده ای در فرد وجود دارد که والدین به آن ها توجهی نمی کنند و برای حل آن اقداماتی را انجام نمی دهند همین مسئله منجر به واکنش هایی مثل بیزاری از فرزند می شود.

مسائل حل نشده باعث می شود تا در فرد احساسات منفی به وجود آید و در مورد فردی که ارتباط نزدیکی با او دارد و به او وابسته است حس تنفر پیدا کند.

تعارضات، کشمکش و ناکامی در ارتباط با کودک
ارتباط والدین با کودک با چالش های بسیاری همراه می باشد برخی از کودکان خلق حساسی دارند و ممکن است رفتارهای نامناسب از خودشان نشان دهند که برای والدین ناراحت کننده باشند، رفتار کودکان ممکن است به دلیل بیماری هایی مانند بیش فعالی و یا اوتیسم باشد.

تعارضات، کشمکش و ناکامی در ارتباط با کودک

در این شرایط والدین روش های تربیتی سخت گیرانه ای را برای آن ها در نظر می گیرند و به طور متقابل با لجبازی و مقاومت کودک رو به رو می شوند.

در کل این نوع رفتار میان والدین و فرزندان یک نوع مشکل ارتباطی می باشد که باعث افزایش حس منفی بین والدین و فرزند می شود و حس تنفر در میان آن ها ایجاد می شود.

در برخی اوقات مشکلات رفتاری فرزندان یا ناسازگاری های آن ها با والدین، ناراحتی ها و آشفتگی هایی را برای والدین به وجود می آورد و والدین صبر و تحمل خود را از دست می دهند و نمی توانند در برخورد با این رفتارهای نامناسب خودشان را کنترل کنند و از بهبود رفتار فرزندشان ناتوان هستند.

در نتیجه در هنگام کنترل فرزندشان خشم و هیجان شدیدی از خود نشان می دهند، که در بسیاری از مواقع با شکست رو به رو می شوند.

این احساس شکست و ناکامی در برابر رفتار فرزندان، خشم و عصبانیت والدین را بیشتر می کند و خشم پنهان شده ای در آن ها به وجود می آید، خشم پنهان شده با احساس ناکامی تبدیل به حس تنفر در میان والدین و فرزند می شود.

پذیرفتن بیش از حد مسئولیت
برخی از والدین تمایل دارند تا کارهایی انجام دهند که کودک بی نقص به نظر برسند و در مورد تحول فرزندشان بسیار نگران هستند به همین دلیل بسیاری از مسئولیت های کودکشان را خودشان به دوش می کشند و آن ها را انجام می دهند.

در این شرایط فشار روانی بسیاری بر روی آن ها وجود دارد که ممکن است حس منفی نسبت به کودک شان در آن ها ایجاد شود و به نوعی احساس بیزاری در آن ها به وجود آید.

در صورتی که والدین آگاهی لازم را در این خصوص داشته باشند می توانند از به وجود آمدن این چرخه معیوب جلوگیری کنند و کودکان مسئولیت پذیری را تحویل جامعه بدهند.

تجربه آسیب های پیشین
در برخی از موارد والدین به دلیل آسیب هایی که قبلا تجربه کرده اند، احساس شان نسبت به فرزندشان تغییر می کند و ممکن است رفتار نامناسب و حس تنفر نسبت به او داشته باشند، برخی از این مشکلات عبارت اند از:

تجربیات بد رفتاری یا آزار پیش از ازدواج
سوء رفتار در طول زندگی
مشکلات خانوادگی یا مشکلات عاطفی در طول کودکی
استرس ها و ضربه های دوران بارداری
زایمان سخت و مشکل برای سلامتی مادر
مشکلات و اختلالات روانی
گاهی اوقات والدین دچار اختلالات روانی می شوند که این اختلالات بر روی کودک تاثیر می گذارد.

به طور مثال والدین به دلیل افسردگی و یا افسردگی بعد از زایمان ممکن است دچار حس تنفر از فرزندشان شوند و این اختلال بر روی روابط والدین و فرزند اثر منفی می گذارد و مشکلاتی مانند اختلالات دو قطبی که با نوسانات شدید خلق و رفتار همراه است ایجاد می شود،

هم چنین برخی از والدین دچار اختلالات شخصیت مانند شخصیت های مرزی می شود که بر روی روابط آن ها تاثیر می گذارد و منجر به شکل گیری ارتباط منفی با کودک می شود.

کودکی سخت و مشکل دار
برخی از والدین در کودکی تجربیات تلخ و آسیب زایی داشته اند و در مواردی با سوء رفتار شدید، کودک آزاری یا محرومیت های عاطفی شدید رو به رو شده اند و همین مسئله بر روی احساسات آن تاثیر گذاشته و منجر به مشکلات و احساسات منفی در فرد می شود.

برخی از والدین در کودکی مورد خشونت و تنفر والدین قرار گرفته اند و احساس طرد شدگی به آن ها دست داده و همین مسئله به طور ناخودآگاه باعث می شود تا این احساس را به کودک شان منتقل کنند.

منبع:مرکز مشاوره و روانشناسی مشاورانه-تنفر از فرزند | علل | نشانه ها و دلایل تنفر از فرزند



:: برچسب‌ها: دلایل تنفر از فرزند , تنفر والدین , تنفر از فرزند ,
:: بازدید از این مطلب : 113
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 9 ارديبهشت 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

افسردگی در سنین مختلف، احتمال همیشگی ( ۴ دوره اصلی)

افسردگی در سنین مختلف از کودکی تا پیری می تواند افراد را درگیر کند زیرا افسردگی در کنار اضطراب یکی از رایج ترین واکنش های سطح روان به انواع فشارها و استرس های محیطی می باشد، یکی از دلایل افسردگی عوامل ژنتیکی می باشد این به این معنا است که افرادی که در خانواده خود سابقه این بیماری را دارند بیش از افراد دیگر در برهه های مختلفی از زندگی شان به افسردگی مبتلا می شوند.

این افراد حتی بدون حضور رویداد های محیطی و آسیب زا باز هم درگیر افسردگی می شوند در این مقاله در مورد افسردگی در سنین مختلف توضیحاتی را ارائه می دهیم البته باید به این نکته توجه داشته باشید که داروهای ضد افسردگی تنها راه حل ممکن نمی باشند و بعضی اوقات باید از مشاور متخصص کمک بگیرید تا راهکارهای موثر برای درمان را انجام دهد و تاثیر آن از هر دارویی موثرتر خواهد بود.

افسردگی درسنین مختلف: ۴ دوره اصلی
علائم و نشانه های افسردگی در هر دوره ای از زندگی و در همچنین هر سن و سالی وجود دارد، علائم و نشانه های افسردگی شامل موارد زیر می شود:

خلق غمگین
ناتوانی در لذت بردن از زندگی
نا امیدی
عدم تمرکز
تغییراتی در خواب و اشتها
افکار مرگ و خودکشی
البته کودکان و نوجوانان ممکن است به شیوه های دیگری افسردگی شان را نشان دهند و به پرخاشگری بپردازند، در ادامه این مقاله توضیحات بیشتری در مورد بروز افسردگی در هر یک از دوره های زندگی می پردازیم.

افسردگی کودکی
افسردگی در کودکان علت مشخصی ندارد و بسیاری از عوامل دست به دست یکدیگر می دهند تا از افسرده شدن کودک جلوگیری شود، از جملع عواملی که باعث افسرده شدن آن ها می شود می توان به مواردی مانند زمینه ارثی، اختلافات والدین، مرگ والدین یا یکی از اعضای خانواده و غیره اشاره کرد.

افسردگی در کودکی معمولا نادیده گرفته می شود زیرا کودکان علائم آن ها با بزرگسالان متفاوت می باشد، به همین دلیل پدر و مادر باید به تغییرات رفتاری و خلقی فرزندشان توجه داشته باشند.

در بسیاری از مواقع کودکان افسردگی شان را معمولا با غمگینی، بی قراری، بهانه گیری های بیش از حد، بی انرژی بودن و انزوا طلبی نشان می دهند، علاوه بر این ها پسران به هنگام افسردگی به میزان زیادی پرخاشگر می شوند و معمولا دختران مشکلات خودشان را درون ریزی می کنند و بالعکس پسران مشکلات شان را با برون ریزی نشان می دهند.

در صورتی که تغییرات رفتاری و خلقی در کودک مشاهده کردی باید حتما برای دریافت تشخیص و خدمات درمانی به موقع از روانشناس کودک کمک بگیرید تا در حل این مسائل به شما کمک کنند.

افسردگی بعد از ترک اعتیاد
افسردگی بعد از ترک اعتیاد
افسردگی نوجوانی
تشخیص افسردگی در نوجوانی کار دشواری می باشد و متخصصان برای تشخیص آن در این دوره بیش از هر دوره ی دیگری احتیاط می کنند به خصوص زمانی که درمان دارویی صورت گیرد باید در این مسئله حساسیت بیشتری داشت زیرا دوره نوجوانی دوره گذر فرد از کودکی به بزرگسالی می باشد.

در این دوره فرد ممکن است به طور طبیعی با چالش هایی همراه باشند که با علائم و نشانه های افسردگی اشتباه گرفته شود در حالی که احتمال دارد این علائم نشان دهنده فرایند رشد طبیعی فرد باشند.

اما با توجه به این مسائل، افسردگی در دوران نوجوانی مانند سنین مختلف رخ می دهد، زمانی که فرد در نوجوانی دچار افسردگی می شود نشانه هایی مانند هیجانات منفی شدید، تغییرات رفتاری نظیر گوشه گیری، بی علاقگی به حضور در جمع دوستان، پرخاشگری و رفتارهای پر خطر دیده می شود.

منبع:مرکز مشاوره و روانشناسی مشاورانه-افسردگی در سنین مختلف، احتمال همیشگی ( ۴ دوره اصلی)



:: برچسب‌ها: افسردگی , افسردگی نوجوانی , افسردگی کودکی ,
:: بازدید از این مطلب : 136
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 9 ارديبهشت 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

مهارت های لازم برای ازدواج، مهارت های لازم برای زندگی مشترک

یکی از پیش زمینه های شروع یک زندگی مشترک موفق، یادگیری مهارت های لازم برای ازدواج می باشد. زیرا زوجین در این مسیر زوجین با پیچ و خم های بسیاری رو به رو می شوند و مشکلات بسیاری بر سر راه آن ها قرار می گیرد.

در صورتی که مهارت های لازم برای ازدواج را یاد بگیرید به شناخت صحیحی از همسرتان می رسید و نسبت به نیازهای او آگاه می گردید.

مهارت های لازم برای ازدواج

در این صورت روابط شما با همسرتان بهتر خواهد شد و تعاملات بهتری با یکدیگر خواهید داشت که تاثیرات آن در افزایش همدلی، توجه به احساسات یکدیگر، توانایی حل مسئله و تصمیم گیری به منظور مدیریت بحران ها نمایان خواهد شد.

توجه داشته باشید که یادگیری این مهارت ها برای همه زوجین ضروری می باشد حتی برای آن هایی که سال ها در کنار یکدیگر زندگی می کنند.

هم چنین می توان برای کسب این مهارت ها از مشاورین ازدواج کمک خواست تا در این زمینه بر دانش و مهارت شما بیفزاید و شما را به سمت یک زندگی زناشویی بهتر راهنمایی کند.

ضرورت آگاهی از مهارت های لازم برای ازدواج چیست؟
ازدواج آغاز زندگی مشترک زن و مرد است، در صورتی که آگاهی و دانش زن و مرد در مورد زندگی زناشویی بیشتر باشد می توانند راحت تر با چالش ها و بحران های زندگی کنار آمده و در این خصوص آماده تر می شوند. لازمه این امر خودشناسی و شناخت بیشتر تفاوت میان زن و مرد می باشد.

در صورتی که فرد مهارت های لازم را بیاموزد می تواند از بسیاری از سوء تفاهم هایی که در آینده ممکن است به دلیل عدم شناخت کافی به دست آید جلوگیری کند در این خصوص پیشنهاد می شود تا اطلاعات خود را در زمینه خودشناسی افزایش دهد تا با تاثیر خودشناسی در ازدواج آشنا شوید.

ضرورت آگاهی از مهارت های لازم برای ازدواج چیست؟

آگاهی از تفاوت های جنسیتی تقویت کننده مهارت های لازم برای ازدواج
خوشحالی کنار شریک زندگی نیازمند آگاهی از تفاوت های میان زنان و مردان می باشد. در صورتی که زوجین شناخت کافی از یکدیگر نداشته باشند و ناگهان با تفاوت های میان زنان و مردان رو به رو شوند انگار وارد دنیای جدید و ناشناخته ای شده است.

در ادامه این مقاله چند مورد از این تفاوت ها را بیان می کنیم و در مورد آن توضیحاتی را ارائه خواهیم کرد:

تفاوت نگاه به مسائل جنسی: زنان به طور معمول بعد از رفع نیازهای احساسی و عاطفی درصدد برقراری رابطه جنسی هستند، در صورتی که مردان رابطه جنسی را ابزاری برای رسیدن به بعد احساسی و عاطفی در رابطه عاشقانه دانسته و از این طریق به ابراز احساسات و عواطفشان می پردازند.
استقلال طلبی در مردان اولویت است: معمولا نیاز استقلال طلبی مردان از زنان بیشتر است و دوست دارند مستقل باشند و روی پای خودشان بایستند و به کسی وابسته نباشند به همین دلیل از وابسته شدن دوری می کنند. به طور ذاتی مردان دوست دارند کنترل شرایط را در دست شان بگیرند و چالش ها و مشکلاتی که به وجود می آید را مدیریت کنند و برای حل آن ها اقداماتی را انجام دهند.
حمایت شدن در زنان اولویت است: زنان نسبت به مردان احساسی تر هستند و به همین دلیل نیاز به حمایت بیشتری از جانب مردان دارند بنابراین مسئله حمایت از همسر از نظر زنان از اهمیت بسیاری برخوردار است. در صورتی که به زنان بی توجهی شود غمگین و آزرده می شوند. توجه کردن به مناسبت هایی مانند تاریخ تولد، سالگرد ازدواج و غیره نیز برای زنان از اهمیت بسیاری برخودار است.

منبع:مرکز مشاوره و روانشناسی مشاورانه-مهارت های لازم برای ازدواج



:: برچسب‌ها: مهارت های ازدواج , ازدواج موفق , ازدواج ,
:: بازدید از این مطلب : 127
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 5 ارديبهشت 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

سوء مصرف مواد مخدر و اعتیاد

آیا شما کسی را می شناسید که به مواد مخدر اعتیاد داشته باشد؟ علائم هشدار دهنده را بررسی کنید و یاد بگیرید که چگونه اعتیاد ایجاد می شود.

درک اعتیاد
افراد از تمام اقشار ممکن است بدون در نظر گرفتن سن، نژاد، پیشینه یا دلیلی هنگام شروع به مصرف مواد، مشکلاتی را تجربه کنند.

برخی از روی کنجکاوی یا وقت گذرانی با دوستان یا برای کاهش اختلالات روانی مانند استرس، اضطراب یا افسردگی، داروهای مخدر را تفریحی آزمایش می کنند.

بنابراین، فقط مواد مخدر غیرقانونی مانند کوکائین یا هروئین نیست که اعتیاد آورند، بلکه داروهای تجویزی مانند مسکن ها، قرص های خواب آور و آرام بخش مشکلات مشابهی ایجاد می کنند.

در واقع، بعد از ماری جوانا، مسکن‌های تجویزی بیشترین آمار اعتیاد را در ایالات متحده دارند و مرگ افراد بر اثر مصرف بیش از حد این مسکن ها، بیشتر از تلفات تصادفات رانندگی و با اسلحه است. اعتیاد به مسکن‌های افیونی می‌تواند آنقدر قوی باشد که به سوء مصرف هروئین تبدیل شده است.

زمانی که مصرف مواد مخدر به اعتیاد تبدیل می شود
البته، مصرف مواد مخدر، چه غیرقانونی و چه با نسخه، به طور خودکار منجر به اعتیاد نمی شود. برخی از افراد داروهای تفریحی یا تجویزی مصرف می کنند، بدون اینکه اثرات منفی را تجربه کنند، در حالی که برخی دیگر به آسیب جدی که مواد به سلامت و رفاه آنها وارد می کند، پی برده اند.

اعتیاد کمتر، به نوع و مقدار یا دفعات ماده مصرفی مخدر شما ربط داشته و بیشتر به عواقب آن رابطه دارد،اگر مصرف مواد مخدر باعث ایجاد مشکلاتی در محل کار، مدرسه، خانه یا در روابط شما شده، احتمالاً مشکل سوء مصرف مواد یا اعتیاد دارید.

اگر در مورد مصرف مواد مخدر خود یا یکی از نزدیکانتان نگران هستید، یادگیری نحوه ایجاد سوء مصرف و اعتیاد به مواد مخدر و اینکه چرا چنین تأثیر قدرتمندی دارد، به شما در نحوه برخورد با مشکل کمک می کند.

تشخیص اینکه مشکل دارید، اولین قدم در مسیر بهبودی است، قدمی که شجاعت و قدرت فوق العاده ای می خواهد. رویارویی با مشکل خود بدون به حداقل رساندن موضوع یا بهانه آوردن می تواند ترسناک و سخت باشد، اما ترک مواد شدنی است.

اگرآماده دریافت کمک هستید، این نشانه خوبی است که بیانگر این است که می توانید بر اعتیاد خود غلبه کنید و یک زندگی رضایت بخش و بدون مواد مخدر برای خود بسازید.

عوامل خطر برای اعتیاد به مواد مخدر
در حالی که هر کسی در اثر مصرف مواد مخدر ممکن است دچار مشکل شود، آسیب پذیری در برابر اعتیاد از فردی به فرد دیگر متفاوت است. عوامل خطری که باعث افزایش آسیب پذیری شما می شوند ، عبارتند از:

سابقه خانوادگی اعتیاد
سوء استفاده، غفلت یا سایر تجربیات آسیب زا
اختلالات روانی مانند افسردگی و اضطراب
استفاده زودهنگام از داروها
روش مصرف سیگار کشیدن یا تزریق یک دارو ممکن است اعتیادآور بودن آن را افزایش دهد.
افسانه ها و حقایق در مورد اعتیاد
شش افسانه رایج
افسانه ۱: غلبه بر اعتیاد ارادی است. در صورت تمایل می توانید مصرف آن را متوقف کنید.
واقعیت: قرار گرفتن طولانی مدت در معرض مواد مخدر باعث تغییر مغز می شود که منجر به هوس شدید و اجبار به مصرف می شود. این تغییرات مغزی ترک را حتی با اراده قوی بسیار دشوار می کند.

افسانه ۲: استفاده از داروهایی مانند مسکن های اپیوئیدی بی خطر است زیرا معمولاً توسط پزشکان تجویز می شود.
واقعیت: به عنوان مثال، استفاده کوتاه مدت از مسکن های مخدر باعث کاهش درد شدید پس از تصادف یا جراحی می شود.

با این حال، استفاده منظم یا طولانی مدت از مواد افیونی منجر به اعتیاد می شود. استفاده غلط از این داروها یا مصرف داروهای شخص دیگری عواقب خطرناک و حتی کشنده به دنبال دارد.

منبع:مرکز مشاوره و روانشناسی مشاورانه-سوء مصرف مواد مخدر و اعتیاد



:: برچسب‌ها: مصرف مواد مخدر , اعتیاد به مواد مخدر , اعتیاد ,
:: بازدید از این مطلب : 151
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 4 ارديبهشت 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

ترک سیگار، روش های ترک سیگار

بر اساس تحقیقات انجام شده ۷۰ درصد از سیگاری ها تمایل به ترک سیگار دارند، اما چرا همه مصرف کنندگان برای ترک سیگار هیچ اقدامی انجام نمی دهند و تنها ۶ تا ۳۰ درصد از افراد موفق به ترک طولانی مدت سیگار می شوند؟

در واقع ترک سیگار آسان است و افراد بسیاری موفق به ترک آن شده اند اما چیزی که در این روند اهمیت دارد ترک سیگار به طور کامل و همیشگی می باشد. اعتیاد به مصرف سیگار مشکل و سخت اما قابل درمان می باشد.

برای این که ترک سیگار موفقیت آمیزی داشته باشید بابد به عوامل زیادی مانند جنبه های جسمی و روانی توجه کرد و همه جوانب را باید مورد بررسی قرار داد.

احتمال شکست در این راه زیاد است اما بالاخره می توانید راه پیروزی را پیدا کنید و مطمئن باشید در صورتی که اصولی و درست تصمیم بگیرید می توانید ترک موفقیت آمیزی را پیش رو داشته باشید.

اگر هنوز تصمیم به ترک سیگار نگرفته اید و یا با چند بار ترک باز هم شکست خورده اید بهتر است این مقاله را تا انتها مطالعه کنید تا بتوانید بهترین تصمیم را بگیرید.

تصمیم گیری برای ترک سیگار
اولین و مهم ترین قدم برای ترک سیگار، تصمیم گیری برای ترک آن می باشد. اهمیت این مرحله در روزهای آتی که سختی ترک و غلبه بر وسوسه بعد از ترک است نشان داده می شود. برای این که بتوانید تصمیم درستی در این خصوص بگیرید و انگیزه لازم برای ترک داشته باشید بهتر است به راهکارهای زیر توجه نمایید.

مهم ترین مرحله برای ترک سیگار، انگیزه لازم برای ترک می باشد که یکی از عوامل موفقیت این کار است به همین دلیل باید با عوارض سیگار کشیدن آشنا شوید تا بتوانید در این خصوص تصمیم درستی بگیرید.

مزایا و معایب مصرف و ترک سیگار
می توانید جدولی بسازید که شامل چهار ستون باشد و در آن مزایا و معایب ترک و مزایا و معایب مصرف آن را یادداشت نمایید. در این مقاله می خواهیم سیگار کشیدن و سیگار نکشیدن را به صورت بی طرفانه مورد مقایسه قرار دهیم.

سیگار کشیدن معایب بسیاری دارد که برخی از آن ها عبارت اند از:

احتمال دارد باعث سرطان شود و عمر شما را کوتاه کند.
سیگار و مواد مخدر باعث سرطان و بیماری های قلبی و تنفسی می شود.
سیگار و دخانیات باعث از بین رفتن زیبایی ظاهری پوست و لبها و دندان ها می شودو
بوی نامطبوع سیگار اطرافیان را آزار می دهد و باعث اعتراض اعضای خانواده و شاید دوستانتان شود.
به خاطر تنگی نفس امکان ورزش و فعالیت های بدنی را از شما می گیرد.
از مزایای مصرف سیگار می توان به آرام کردن و افزایش تمرکز در کارها اشاره نمود اما در صورتی که آن را ترک کنید مزیت های بسیاری خواهد داشت و از بسیاری از بیماری ها پیشگیری می شود.

هم چنین تاکید اطرافیان و خانواده را به همراه دارد، با ترک سیگار می توانید با انرژی و توان بیشتری به فعالیت و ورزش بپردازید. البته ترک سیگار سختی های خودش را دارد و در مواقعی که دچار اضطراب و عصبانیت می شوید باید به دنبال راه دیگری به جز سیگار باشید و یا ممکن است در تمرکزتان اختلال ایجاد کند و دچار مشکل شوید.

بعد از نوشتن معایب و مزایا از صفر تا صد به هر کدام امتیاز بدهید و در آخر جدول تان را کامل کنید تا بتوانید تصمیم درستی بگیرید، توجه داشته باشید که امتیاز کدام کفه بیشتر از دیگری می باشد.

منبع:مرکز مشاوره و روانشناسی مشاورانه-روش های ترک سیگار



:: برچسب‌ها: ترک سیگار , روش های ترک سیگار , سیگار ,
:: بازدید از این مطلب : 127
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 3 ارديبهشت 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

اختلال پرخوری

آیا با پرخوری مبارزه می کنید؟ در این مقاله با علائم پرخوری بی اختیار و اقداماتی که می توانید برای جلوگیری از آن انجام دهید آشنا می‌شوید.

اختلال پرخوری چیست؟
همه ما هر از گاهی زیاد غذا می خوریم. اما اگر به طور مرتب پرخوری کنید کنترل خود را از دست می دهید و نمی توانید آن را متوقف کنید در این حالت ممکن است از اختلال پرخوری رنج ببرید.

اختلال پرخوری یک اختلال رایج در خوردن است که در آن شما مکرراً مقادیر زیادی غذا می خورید در حالی که از توقف آن احساس ناتوانی می‌کنید و در حین یا بعد از غذا خوردن احساس ناراحتی شدید دارید.

ممکن است تا زمانی که احساس ناراحتی کنید به خوردن ادامه دهید و سپس دچار احساس گناه، شرم یا افسردگی شوید، به دلیل عدم کنترل خود، خود را شماتت کنید، یا نگران باشید که غذا خوردن بی اختیار با بدن شما چه می کند.

اختلال پرخوری معمولاً در اواخر نوجوانی یا اوایل بزرگسالی و اغلب پس از یک رژیم غذایی اساسی شروع می شود. در طول پرخوری، حتی زمانی که گرسنه نیستید، ممکن است غذا بخورید و حتی مدت ها پس از سیر شدن به خوردن ادامه دهید.

همچنین ممکن است آنقدر سریع بخورید که چیزی را که می‌خورید یا می‌چشید حس نکنید. با این حال، در این عارضه بر خلاف پرخوری عصبی، هیچ تلاش متقابلی برای جبران پرخوری، از طریق استفراغ، امساک یا ورزش بیش از حد وجود ندارد.

ممکن است متوجه شوید که پرخوری برای لحظه ای کوتاه آرامش بخش است و به کاهش احساسات ناخوشایند یا احساسات استرس، افسردگی یا اضطراب کمک می کند. اما پس از آن واقعیت دوباره نمایان می‌شود و شما مملو از احساس پشیمانی و نفرت از خود می شوید.

پرخوری اغلب منجر به افزایش وزن و چاقی می شود که این نیز باعث تقویت خوردن بی‌اختیار می شود. هر چه نسبت به خود و ظاهرتان احساس بدی داشته باشید، بیشتر از غذا برای مقابله با آن استفاده می کنید که به این شکل یک چرخه معیوب ایجاد می شود.

خوردن برای احساس بهتر، احساس بدتر، و سپس بازگشت به غذا برای تسکین. اگرچه ممکن است در مورد اختلال خوردن احساس ناتوانی کنید، باید بدانید اختلال پرخوری قابل درمان است.

می توانید یاد بگیرید که چرخه پرخوری را بشکنید، احساسات خود را بهتر مدیریت کنید، رابطه سالم تری با غذا ایجاد کنید، و کنترل غذا و سلامت خود را دوباره به دست آورید.

علائم و نشانه ها
اگر به اختلال پرخوری مبتلا هستید، ممکن است از عادت های غذایی خود احساس خجالت و شرمندگی کنید و سعی کنید علائم خود را با خوردن مخفیانه پنهان کنید.

علائم رفتاری پرخوری و پرخوری بی‌اختیار شامل موارد زیر می باشد:

ناتوانی در توقف یا کنترل غذا خوردن
خوردن سریع مقادیر زیادی غذا
خوردن حتی زمانی که سیر هستید
مخفی کردن یا ذخیره کردن غذا برای خوردن مخفیانه در آینده
در کنار دیگران به طور معمول غذا می خورید، اما زمانی که تنها هستید، پرخوری می‌کنید
خوردن مداوم در طول روز، بدون برنامه ریزی برای وعده های غذایی

منبع:مرکز مشاوره و روانشناسی مشاورانه-اختلال پرخوری



:: برچسب‌ها: اختلال پرخوری , اثرات اختلال پرخوری , پرخوری ,
:: بازدید از این مطلب : 123
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 2 ارديبهشت 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

بی خوابی در کودکان و مشکلات خواب آن ها

آیا کودک شما مشکلات خواب را تجربه می کند؟ بی خوابی، ترس از خواب، ترس شبانه و شب ادراری از مشکلات رایج خواب در کودکان می باشد. در این مقاله نکاتی ذکر شده است که کمک می کند کودک شما خواب کافی را تجربه کند.

درک مشکلات خواب و بی خوابی در کودکان
مشکلات خواب در میان کودکان به خصوص در سنین پایین امری رایج می باشد. بی خوابی، ترس قبل از خواب، وحشت شبانه، راه رفتن در خواب و شب ادراری می تواند الگوی طبیعی خواب کودک شما را مختل کنند.

برخی از کودکان ممکن است در زمان خواب احساس خستگی نکنند، در به خواب رفتن بدون حضور والدین مشکل داشته باشند، در نیمه شب از خواب بیدار می شوند، می چرخند، در خواب احساس سقوط دارند و نمی توانند خواب با کیفیتی را تجربه کنند.

این روند می تواند برای والدین نیز خسته کننده باشد زیرا بیدار شدن کودکان خواب والدین را نیز مختل می کند، صبح ها باید عجله کنند چون فرزندان دیر بیدار می شوند یا مجبور هستند با کودک بداخلاق که کم خواب است کنار بیایند.

بسیاری از مشکلات خواب در دوران کودکی با رفتارهای روزانه و عادات قبل از خواب مرتبط است که با کمک نکاتی که در این مقاله ذکر شده است می توانید بر آن غلبه کنید. با کمی صبر و انضباط می‌توانید به فرزندتان کمک کنید تا بر مشکلات خواب خود غلبه کند.

کودکان چقدر به خواب نیاز دارند؟
برای عملکرد بهتر، کودکان و نوجوانان معمولاً به خواب بیشتری نسبت به بزرگسالان نیاز دارند. نمودار زیر ساعاتی که کودکان در حال رشد باید در خواب بگذرانند را نشان می دهد.

بچه ها به چند ساعت خواب نیاز دارند؟
نوزادان (۴ تا ۱۲ ماه) ۱۲ تا ۱۶ ساعت (شامل چرت زدن)

کودکان نوپا (۱ تا ۲ سال) ۱۱ تا ۱۴ ساعت (شامل چرت زدن)

کودکان (۳ تا ۵ سال) ۱۰ تا ۱۳ ساعت (شامل چرت زدن)

کودکان (۶ تا ۱۲ سال) ۹ تا ۱۲ ساعت

نوجوانان (۱۳ تا ۱۸ سال) ۸ تا ۱۲ ساعت

کمبود کدام ویتامین باعث بی خوابی در کودکان میشود ؟
کمبود ویتامین D در کودکان با کاهش طول مدت خواب و بازده خواب ضعیف‌تر همراه بود. علاوه بر این، کمبود ویتامین D با تاخیر در زمان خواب همراه بود، که نشان می دهد ویتامین D و ریتم شبانه روزی می توانند مرتبط باشند. مطالعات آینده نگر در کودکان برای یادگیری اینکه آیا کمبود ویتامین D منجر به اختلال خواب می شود یا بالعکس مفید خواهد بود.

منبع: McCarty DE, Chesson AL, Jain SK, Marino AA. The link between vitamin D metabolism and sleep medicine. Sleep Med Rev. ۲۰۱۴;۱۸(۴):۳۱۱–۳۱۹٫ https://doi.org/10.1016/j.smrv.2013.07.001

علائمی که نشان می دهد کودک شما به اندازه کافی نمی خوابد
کودکان، درست مانند بزرگسالان، در هنگام کم خوابی در کنترل خلق و خوی خود مشکل دارند. کمبود خواب بر رفتار و وضعیت ذهنی کودک تأثیر می گذارد. در برخی موارد، علائم خواب ناکافی حتی می تواند شبیه علائم ADHD باشد.

اگر کودک شما به اندازه کافی نمی خوابد، ممکن است:

اغلب بداخلاق، تحریک پذیر یا بیش از حد احساسی به نظر برسد.

عدم تمرکز در مدرسه

خوابیدن هنگام سوار شدن به ماشین

در بیدار شدن مشکل دارد یا بعد از اینکه آن ها را بیدار کردید دوباره به خواب می روند.

اغلب خیلی زودتر از زمان خواب خواب آلود می شوند.

اگر کودک شما اغلب در شب از خواب بیدار می شود ممکن است درگیر بی خوابی شده باشد که یکی از بزرگ ترین مشکلات در کودکان می باشد.

منبع:مرکز مشاوره و روانشناسی مشاورانه-بی خوابی در کودکان



:: برچسب‌ها: بی خوابی در کودکان , بی خوابی , مشکلات خواب ,
:: بازدید از این مطلب : 140
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 1 ارديبهشت 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

به گفته برخی از روانشناسان، کودکان باید در هر سن متناسب با همان سن از سوء استفاده جنسی مطلع شوند اگر تجاوز به کودک رخ دهد پدر و مادر مقصر هستند.

تجربه سوء استفاده جنسی در دوران کودکی یک رویداد ناخوشایند است که می تواند در بزرگسالی به پایان برسد و ممکن است در زمان ازدواج و به شکل اختلالات جنسی وجود داشته باشد.

تجاوز به کودک
متأسفانه بچه هایی که اولین قربانیان خشونت و سوءاستفاده علیه کودکان هستند، اگر واکنش موضوعی مهم مانند “سوء استفاده از کودک” و “سوء استفاده جنسی از کودکان” را نداشته باشند.

و در سطح خشم و گریه و اشک بمانند یک راه مفید برای این آسیب اجتماعی مهم را به کار نبرده اند.

تجاوز به کودک
امروزه زندگی سالم برای به دست آوردن اخبار روزهای تلخ به خاطر همه کودکان و نوجوانان در کشور ما مهم است.

رایج ترین سوالات والدین در مورد سوء استفاده از کودکان و استثمار جنسی کودکان و نوجوانان و شکل دادن ساده و با وضوح و راهنمایی والدین در مورد مراقبت از کودکان و نوجوانان در برابر سوء استفاده جنسی از کودک با آموزش لازم است.

اگر ما احساس کنیم که کودک ما با چنین موضوعی درگیر اند، چگونه می توانیم مشکل را پیش برده و حل کنیم؟

و اگر فرزند ما به هر دلیلی این فاجعه تلخ را تجربه کند، چگونه می توانیم او را به زندگی بازگردانیم؟

نوشته امروز گامی برای رسیدن به اهداف ما برای محافظت از همه کودکان ایرانی است.

محتویات این نوشته را به تمام والدین در هر شکل که می توانید بدهید.

به کودکان تجاوز می شود- پدر و مادر مقصر هستند- چرا؟
جلوگیری از تجاوز به کودک و آموزش فرزند
برای جلوگیری از آزار و اذیت جنسی، چه نوع آموزش باید به فرزندم بدهم؟

پنج مرحله وجود دارد که می تواند کودکان و نوجوانان مان را در مورد بدن شان، حریم خصوصی شان، محدودیت ها و افراد اطراف آنها آموزش دهد.

و اینکه چگونه سوء استفاده جنسی می تواند به محافظت از کودکان ما در برابر آزار و اذیت جنسی کمک کند.

جلوگیری از تجاوز به کودک و آموزش فرزند
طبق گفته یونیسف، در اکثریت مطلق موارد، در تجاوز های جنسی به کودکان پای یک آشنا در میان بوده؛ یکی از اعضای خانواده، یک عضو فامیل، یک دوست یا کسی که فرزند او را می شناسد و به او اعتماد دارد.

بنابراین، برای شما مهم است که به عنوان والدین از آموزش کودک اجتناب نکنید.

به اندازه به او توجه کنید و برای رابطه او با دیگران به او موارد لازم را گوشزد نمایید.

سازگاری با قانون های زیر برای همه، حتی نزدیک ترین افراد اطراف شما اعمال می شود.

در غیر این صورت پدر و مادر مقصر هستند.

 

منبع:مرکز مشاوره و روانشناسی مشاورانه-به کودکان تجاوز می شود- پدر و مادر مقصر هستند- چرا؟



:: برچسب‌ها: تجاوز به کودک , تجاوز جنسی , تجاوز ,
:: بازدید از این مطلب : 188
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 1 ارديبهشت 1401 | نظرات ()