نوشته شده توسط : Dr. Dalake

مشاوره اعتماد به نفس

چرا مشاوره اعتماد به نفس اهمیت دارد؟
اعتماد به نفس یک مفهوم مهم و البته تاثیر گذار در زندگی هر فرد است که می تواند موفقیت یا عدم موفقیت افراد را تا حدود بسیار زیادی پیش بینی کند.

هستند افرادی که سرشار از هوش یا IQ هستند ولی به سبب عدم اعتماد به نفسشان هیچگاه نتوانسته اند توانایی هایشان را آنطور که باید در معرض نمایش بگذارند چون به توانایی های خود ایمان نداشته اند و احساس خودکم بینی داشته اند.

عدم اعتماد به نفس می تواند برای فرد بسیار آزاردهنده باشد ولی متاسفانه افراد بسیاری ممکن است تا آخر عمر با کمبود اعتماد به نفس زندگی شان را سپری می کنند و هیچگاه به خودباوری لازم نرسند. بنابراین پرداختن به این مبحث بسیار مهم است و به همین دلیل ما در این مقاله با عنوان مشاوره اعتماد به نفس قصد داریم اطلاعات لازم در مورد اعتماد به نفس و راه های تقویت آن را به شما ارائه دهیم.

تعریف اعتماد به نفس
اعتماد به نفس نوعی نگرش است که به فرد اجازه می دهد دیدگاه واقعی و مثبتی نسبت به خود داشته باشد و سبب می شود فرد به تواناییهای خود اعتماد کند و احساس کنترل بر روی زندگی داشته باشد.

جستجوی اعتماد به نفس واقعی
اگر افراد فقط در مورد کارهایی که می توانند خوب انجام دهند اعتماد به نفس داشته باشند در واقع خودشان را محدود کرده اند و فقط در موارد معدودی اعتماد به نفس دارند در صورتی که اعتماد به نفس واقعی احساسی است که سبب می شود فرد در زمینه های مختلف نسبت به توانایی های خودش ایمان داشته باشد و برای رسیدن به خواسته اش تلاش کند.

اعتماد به نفس واقعی ربطی به رویدادهای ظاهری ندارد بلکه باور به توانایی های درونی است که فرد را قادر به انجام کار و فعالیتی خاص می کند. به عنوان مثال فردی ممکن است در ذهن خود چنین تصور کند که اگر فلان ماشین یا شغل را داشته باشم مطمئنا شرایطم بهتر خواهد بود و اعتماد به نفس بالاتری خواهم داشت ولی گاها این اتفاق می افتد که فرد با دستیابی به این شرایط و امکانات، باز هم به خودباوری و اعتماد به نفس لازم دست پیدا نمی کند، به همین دلیل است که فرد باید از درون خود به دنبال اعتماد به نفس باشد نه از بیرون.

اگر حس اعتماد به نفس را فقط محدود به دستاوردهای خود در زندگی کنیم خود را برای عدم اعتماد به نفس آماده کرده ایم. ما نمی توانیم بازتاب جهان را به اهداف و رویاهایمان کنترل کنیم، تنها چیزی که توان کنترل آن را داریم و باید به آن اعتماد داشته باشیم تعهد و اعتمادمان به توانایی خود برای انجام هر امر ضروری در جهت رسیدن به آرزوهای خود است .

اگر اعتماد به خود را برپایه وجود خود بنا کنیم هیچ کس و هیچ شرایطی نمی تواند آن را از ما بگیرد. احساس اعتماد به نفس ما از اراده و تصمیم خودمان سرچشمه می گیرد.

منبع:مرکز مشاوره و روانشناسی مشاورانه-مشاوره اعتماد به نفس



:: برچسب‌ها: تعریف اعتماد به نفس , کاهش اعتماد به نفس , مشاوره اعتماد به نفس ,
:: بازدید از این مطلب : 244
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 31 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

نارسیست

تاریخچه نارسیست
نارسیست از ریشه لغت یویانی شدهء نارسیس، گرفته شده است و به معنای خودشیفتگی است.

نارسیس نام مرد جوانی بوده که مدام در معرض ابراز علاقه زنان متعدد قرار می گیرد بی آنکه دلیلش را بداند ولی یک روز به طور اتفاقی چهره خود را در چشمه آب می بیند و شیفته و عاشق خود می شود و به همین دلیل درگیر غم و اندوه فراوانی می شود و آنقدر لب چشمه می نشیند و خودش را نظاره می ند تا اینکه نهایتا در همان قسمت، کنار چشمه می میرد و واژه ی نارسیسیسم از نام او گرفته شده است.

مشخصه این افراد احساس خود بزرگ بینی عمیق است. این افراد خود را آدم بسیار مهمی می دانند و معتقدند که نظیر ندارند. اما در پشت پرده این احساسات، عزت نفس شکننده ای دارند و حتی نسبت به انتقادهای جزئی هم آسیب پذیرند.

شیوع اختلال نارسیست
تخمین زده می شود که اختلال شخصیت خود شیفته در نمونه های گرفته شده از مردم عادی جامعه (جمعیت غیربالینی) ۱% تا ۶% باشد.

افراد مبتلا به این اختلال ممکن است به دور از هر گونه واقع گرایی احساس قادر مطلق، عظمت، زیبایی و باهوش بودن را به فرزندان خود القا کنند و به این ترتیب فرزندان چنین والدینی ممکن است بیش از حد معمول در معرض خطر مبتلا به این بیماری قرار بگیرند.

ملاک های DSM-5 در مورد اختلال شخصیت خودشیفته (نارسیست)
الگوی نافذی از خود بزرگ بینی (در عالم خیال یا رفتار)، نیاز به تحسین و فقدان همدلی، که از اوایل بزرگسالی آغاز شده و در زمینه های مختلف به چشم می خورد و با پنج مورد (یا بیشتر) از موارد زیر مشخص می شود:

احساس خود بزرگ بینی به صورت مهم پنداشتن خود داشته باشد (مثلا در مورد دستاوردها و استعدادهای خود اغراق کند، انتظار دارد بدون آنکه به موفقیت چشمگیری دست یافته باشد، او را آدم بزرگ و برتری بدانند).
با خیالپردازی هایی در زمینه موفقیت بی حد و حصر، قدرت، هوش و استعداد، زیبایی یا عشق ایده آل اشتغال ذهنی دارد.
معتقد است که خاص و بی همتا است و فقط افراد یا موسسات خاص یا عالی رتبه قادر به درک وی هستند و بایستی با آنها رابطه داشته باشد.
به تحسین شدن نیاز مفرط دارد.
وجود احساس محق بودن، یعنی به شکل نامعقولی انتظارداشته باشد برخوردی بسیار مطلوب با وی صورت بگرد یا افراد بی چون و چرا تسلیم خواسته هایش شوند.
در روابط بین فردی استثمارگر است (یعنی از دیگران برای رسیدن به اهداف خود سوء استفاده می کند).
فقدان همدلی: تمایلی برای درک شناخت احساسات و نیازهای دیگران ندارد.
اغلب به دیگران حسادت می ورزد یا معتقد است که دیگران به وی حسادت می کنند.
رفتارها یا نگرش های پر نخوت و متکبرانه از خود نشان می دهد.

منبع:مرکز مشاوره و روانشناسی مشاورانه-نارسیست و خودشیفتگی



:: برچسب‌ها: تاریخچه نارسیست , خودشیفتگی , نارسیست ,
:: بازدید از این مطلب : 202
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 30 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

تکنیک افزایش تاب آوری در روانشناسی

شاید برای شما هم این اتفاق افتاده باشد که با خانواده ای برخورد کرده باشید که محیطی پرچالش و پر استرس داشته اند و اعضای آن در معرض آسیب های زیادی قرار داشته اند.

ولی با این وجود فرزندانی موفق از دل این خانواده ها بیرون آمده و این موفقیت در ذهن همه سوال ایجاد کرده و باعث شده که همگان در گفت و گوهای روزمره خود از فرزند یا فرزندان این خانواده برای دیگران مثال بزنند و داستان را اینگونه تعریف کنند که با وجود مشکلات خانوادگی زیاد، این فرزند بسیار موفق و همه چیز تمام شد.

حتی ممکن است این اتفاق را یک معجزه بدانید یا اینکه آن فرد را دل خود تحسین کنید و با خود بگویید چقدر آدم توانمندی بوده که با وجود مشکلات به این وسیعی توانسته است اینطور پیشرفت کند و خود را از آسیب های پیش رو مصون نگه دارد، در واقع ممکن است شما در ذهن خود او را فرد توانمند و قوی بدانید ولی دقیقا ندانید که این توانمندی از چه نوعی است و چه نام دارد.

این توانمندی همان مهارت تاب آوری است، وجود مهارت تاب آوری در اینگونه افراد باعث شده است که با وجود مشکلات و استرس های محیطی بتوانند به مسیر خود ادامه دهند و آسیب کمتری ببیند و البته بسیار پیش می آید که فرزندان یک خانواده بسیار متفاوت از یکدیگر در برابر مشکلات خانوادگی واکنش نشان می دهند و ممکن است فردی با وجود کوچکترین مشکلی احساس درماندگی کند و آسیب های زیادی به وی وارد شود، در اینگونه شرایط می توانیم بگوییم که تاب آوری فرد بسیار پایین است.

تعریف تاب آوری
تاب آوری، یک فرایند، توانایی یا پیامد مقابله موفقیت آمیز با شرایط تهدید کننده است. به بیان دیگر تاب آوری، مقابله مثبت در واکنش به شرایط ناگوار است.

البته تاب آوری، تنها پایداری در برابر آسیب ها یا شرایط تهدیدکننده نیست و حالتی انفعالی در رویارویی با شرایط خطرناک نمی باشد، بلکه شرکت فعال و سازنده در محیط پیرامونی خود است.

می توان گفت تاب آوری، توانمندی فرد در برقراری تعادل زیستی – روانی در شرایط خطرناک است.

مولفه های تاب آوری چیست؟
تاب اوری دارای سه مولفه شناختی – هیجانی و رفتاری است.

مولفه شناختی
شامل افکار و نوع تفسیر فرد از یک واقعه و اتفاق است.

در واقع نوع افکار فرد در چگونگی واکنش نشان دادن به آن موقعیت بسیار مهم است. اگر فرد همیشه عادت به این داشته باشد که وقایع و اتفاقات را به بدترین شکل ممکن تفسیر کند و اینطور تصور کند که اتفاقی که افتاده هیچ راه حلی ندارد قطعا احساس درماندگی می کند و به همین دلیل در چنین شرایطی آسیب های روانی زیادی متوجه وی هستند، در مقابل افکار مثبت و تحلیلی باعث می شود که قبل از هر نوع سوء برداشتی از اتفاق، تحلیل و ارزیابی شرایط و نحوه مقابله درست با آن شرایط صورت بگیرد.

منبع:مرکز مشاوره و روانشناسی مشاورانه-تکنیک افزایش تاب آوری و تحمل سختی در روانشناسی



:: برچسب‌ها: تعریف تاب آوری , مولفه های تاب آوری , راه های افزایش مهارت تاب آوری ,
:: بازدید از این مطلب : 200
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 28 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

راه های غلبه بر ترس کرونا و اضطراب ناشی از آن

این روزها بیش تر اخبار در مورد ویروس کرونا می باشد و به دلیل قدرت بالایی که دارد باعث ترس و اضطراب افراد شده است. با توجه به آسیب پذیری روانی متفاوت، برخی از افراد ممکن است اضطراب شدیدی را تجربه کنند.

البته راه هایی مانند بالا بردن آگاهی، استفاده کمتر از فضای مجازی و تکنیک های آرام بخشی نیز می تواند به شما کمک کند.

راه های غلبه بر ترس کرونا و اهمیت غلبه بر استرس و اضطراب ناشی از آن
این روزها با بیش تر شدن خبرهای مربوط به کرونا، ترس و اضطراب مردم نیز بیشتر می‌شود این علائم اضطرابی می‌تواند زنگ خطری برای افراد باشد، زیرا استرس و اضطراب زمینه را برای تضعیف سیستم ایمنی فراهم می کند و از آنجایی که سیستم ایمنی قوی مهمترین راه مبارزه با ویروس است باید اقدامات لازم نسبت به این ویروس انجام گیرد.

تشخیص اضطراب سالم از اضطراب بیمارگون
درست است که اضطراب باعث می شود ما حال ناخوشایندی را تجربه کنیم، اما استرس همیشه منفی نیست و گاهی می تواند برای انسان منفعت نیز داشته باشد.

مثلاً مقدار کمی استرس باعث می شود که ما از خطرها و آسیب آگاهی کامل پیدا کرده و برای پیشگیری و محافظت از خود کاری کنیم اما مشکل زمانی ایجاد می شود که این اضطراب شدت پیدا کند و باعث شود ما از انجام کارهای روزانه باز بمانیم.

راه هایی که به ما کمک می کند که اضطراب ناسالم بیمارگون را تشخیص دهیم.

داشتن تفکر افراطی، مثلاً بیماری سرطان ما را نابود خواهد کرد.
داشتن افکار مزاحم و وسواسی در مورد بیماری
انجام رفتارهای بسیار افراطی در مورد پاکیزگی.
راه های غلبه بر ترس کرونا
توجه به دستاوردهای مثبت در علم پزشکی
همانطور که گفته شد بسیاری از افراد ممکن است دائماً به ویروس کرونا فکر کنند و تصور کنند که هیچ راه فراری ندارند در صورتی که اگر به گذشته نگاهی بیندازند متوجه می‌شوند که ویروس های کشنده تری نیز وجود داشته است که علم پزشکی توانسته بر آن ها غلبه کند. بنابراین باید دیدگاه معتدل تری داشته باشیم و بدانیم که هر مشکلی قابل کنترل است.

منبع:مرکز مشاوره و روانشناسی مشاورانه-راه های غلبه بر ترس کرونا و اضطراب ناشی از آن



:: برچسب‌ها: ویروس کرونا , علائم بیماری کرونا , راه های غلبه بر ترس کرونا ,
:: بازدید از این مطلب : 444
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 28 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

پیامدهای عزت نفس پایین

عزت نفس چیست؟ اگر فرد به توانایی ها و ارزش های شخصی اش اعتماد داشته باشد در این صورت گفته می شود که فرد دارای عزت نفس می باشد.

عزت نفس به معنی این نمی باشد که فرد در همه زمینه ها بهترین است بلکه تنها کافی است که احساس راحتی و آرامش داشته باشد حتی زمانی که حالش خوب نیست.

و این تنها زمانی حاصل می شود که فرد خود را با تمام نقاط قوت و ضعف به خوبی قبول داشته، بشناسد و برای پیشرفت خود تلاش کند. بنابراین عزت نفس به معنی اعتماد و ایمان داشتن در مورد خود می باشد.

فرد باید قبل از هر چیزی خود را دوست بدارد، با ویژگی های خود به خوبی آشنا شود، خودش را بشناسد، نسبت به خود ارزش و احترام قائل باشد، همانگونه که هست خودش را بپذیرد، پس برای رسیدن به هدف برنامه ریزی و تلاش لازم را انجام دهد.

پیامدهای عزت نفس پایین برای افراد
عزت نفس پایین پیامدهایی برای افراد خواهد داشت، به طور مثال یکی از غم انگیز ترین جنبه های عزت نفس پایین این می باشد که فرد از دیگران فراری و گریزان می گردد، به این باور می رسد که ارزش او بسیار پایین است، نمی تواند با دیگران رفت و آمد کند و خودش را در سطح دیگران نمی بیند.

در بسیاری از مواقع فردی که عزت نفس پایین دارد ممکن است نقش یک قربانی را داشته باشد و تصور می کند که زندگی برای او عادلانه نیست و دیگران به او ظلم می کنند.

در این مقاله به بررسی عزت نفس پایین می پردازیم و چند نمونه رایج از اینکه چطور عزت نفس پایین بر روی تفکر و رفتار ما تاثیر می گذارد بیان می کنیم.

این مقاله را به خوبی مطالعه کنید و به دنبال حل مواردی باشید که در خودتان مشاهده می کنید.

عزت نفس کودک
چگونه عزت نفس کودک خود را ارتقاء دهیم؟
دیگران را مقصر دانستن
ما انسان ها اگر با مشکلاتی رو به رو شده یا به بدبختی دچار شویم، دیگران را مسئول بداقبالی و بدبختی خود می دانیم و بدون اینکه دلیل قانع کننده ای داشته باشیم به این نتیجه می رسیم که با ما به طور غیر منصفانه برخورد شده است و دیگران یا جهان در بداقبالی ما مقصر هستند.

اگر نسبت به خود احساس بی کفایتی داشته باشیم در مورد کارها بیشتر انتقاد می کنیم و با پیدا کردن ایراد و اشکال در دیگران خودمان را بالا می کشیم در صورتی که این فکر بسیار اشتباه و غیرمنطقی می باشد.

به من توجه کنید
افرادی که عزت نفس پایینی دارند دوست دارند از طرف دیگران مورد تمجید و توجه قرار بگیرند. بنابراین به دیگران تیکه می کند تا بازخوردی از طرف آن ها داشته باشند و از طریق نظر دیگران حس خوب را به خود تلقین می کنند.

 

منبع:مرکز مشاوره و روانشناسی مشاورانه-پیامدهای عزت نفس پایین



:: برچسب‌ها: عزت نفس چیست؟ , عزت نفس پایین , پیامدهای عزت نفس پایین ,
:: بازدید از این مطلب : 220
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 27 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

فاصله گرفتن از گذشته خود موجب چه می شود؟

امروزه ابداعات، اختراعات و نوآوری های بسیاری صورت گرفته است و دلیل آن به خاطر فاصله گرفتن از گذشته خود و اندیشه های گذشته و سنتی می باشد که باعث افزایش خلاقیت افراد می شود.

بر اساس مطالعاتی که روانشناسان انجام داده اند اشخاص می توانند مهارت های جدید و تازه را بیاموزد و از آن مهارت های جدید در زمینه شغلی، خانوادگی و بسیاری از مسائل دیگر استفاده کند.

گاهی اوقات شرایطی به وجود می آید که فرد برای این که الگوی جدیدی را تجربه کند باید الگوهای قدیمی را کنار بگذارد و بدون کنار گذاشتن الگوی قدیم قادر نخواهد بود الگوی جدیدی را تجربه کند.

بر اساس همین قضایا اگر فرضیه هایی که در مورد افراد داریم را کنار نگذاریم نمی توانیم انتظار داشته باشیم تا روابط با دوامی با دیگران داشته باشیم و بتوانیم روابط خوبی را تشکیل دهیم.

در اسلام نیز افراط منع شده است و توصیه شده است که مسلمان میانه روی داشته باشند.

غلبه بر گذشته خود
بر اساس نظر روانشناسان افرادی که عادت های جدیدی را فرا می گیرند باید عادت های کهنه را کنار بگذارند و برای یاد گرفتن عادت های جدید باید طرز برخورد خوبی را یاد داشته باشند.

افراد برای این که گذشته خود و عادت های گذشته خود را کنار بگذارند باید شناخت دقیقی از برنامه ها و هدف های خود داشته و نسبت به هدف های خویشتن اطلاع درستی از برنامه ها داشته باشند.

فرد باید بداند که چه کسی می باشد و می خواهد به کجا برسد، اگر او نسبت به اولویت های زندگی اش بی توجه باشد عملکرد ضعیفی نسبت به اهدافش خواهد داشت. می توان به کمک احساسات، عواطف و با تغییر دادن روحیه و شرایط نتایج ضعیف را از میان برداشت.

هنگامی که افراد برنامه ای برای زندگی شان دارند باید به طور دقیق برنامه ریزی کرده و آن ها را مدیریت کنند تا به هدف های خود برسند و آن ها نباید در برنامه های خود دمدمی مزاج باشند و برنامه هایشان را بر اساس هوس هایشان تغییر دهند، اشخاص باید بر اساس نظم و انضباط برنامه های خود را مکتوب کنند.

افراد باید برای برنامه های خود نظم و برنامه ریزی دقیقی داشته باشند و فرصت های قابل ملاحظه ای را صرف برنامه ریزی کنند، انضباط باعث می شود تا فرد توانایی قول دادن، متعهد شدن و پایبند باقی ماندن را به خوبی اجرا کند و به خوبی بتواند بر نیروهای گذشته غلبه کند.

منبع:مرکز مشاوره و روانشناسی مشاورانه-فاصله گرفتن از گذشته خود موجب چه می شود؟



:: برچسب‌ها: غلبه بر گذشته خود , گذشته فرد , فاصله گرفتن از گذشته ,
:: بازدید از این مطلب : 187
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 25 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

رابطه با خواهر شوهر از نظر مشاوره اسلامی

از آن جایی که در مورد بسیاری از مشکلاتی که در زندگی افراد به وجود می آید اطلاعی نداریم بر حسب وظیفه مطالب زیر را بیان می کنیم تا بتوانیم گره ای از مشکلات باز کنیم.

در صورت تمایل در قسمت گفت وگو در مورد رابطه با خواهر شوهر و علت به وجود آمدن اختلافات بیشتر توضیح دهید تا بتوانیم راهکار های مناسب و بهتری را برای شما ارائه دهیم.

همیشه نکته کلیدی را در نظر داشته باشید که « لزوما با انتخاب صحیح در ازدواج قادر نخواهیم بود تا ابد در زندگی احساس خوشبختی داشته باشیم زیرا در مسیر زندگی پیچ و خم هایی به وجود می آید که باید برای حل آن ها صبر و تحمل داشته باشیم و با مهارت های مختلف زندگی آشنا شویم تا بتوانیم به درستی راهکارهای مناسب برای حل مسائل و مشکلات پیدا کنیم.»

از طرف دیگر شما باید به این نکته توجه کنید که زندگی کردن یک هنر می باشد و شما باید این هنر را به تدریج بیاموزید و مهارت های لازم را از افراد با تجربه یاد بگیرید در غیر این صورت با افرادی که در حاشیه زندگی مشترک شما قرار دارند و بعضی اوقات ممکن است وارد متن زندگی شما شوند دچار مشکل خواهید شد بنابراین برای این که از این مشکلات رهایی یابید و پیشگیری های لازم را انجام دهید باید هنر زندگی کردن را بیاموزید و هم چنین نحوه برخورد با همسر و خانواده همسر را درمواقع مختلف یاد بگیرید.

توجه به نکات زیر می تواند به شما کمک کند تا رابطه خوبی با همسرتان و خواهرش داشته باشید:

نکاتی در مورد رابطه با خواهر شوهر و همسر
خواهر گرامی؛ بر اساس تجربه نشان داده شده است که زوج های جوان در اوایل زندگی با روحیات و اخلاقیات همدیگر آشنا نیستند و به همین دلیل اختلاف نظر و اختلاف سلیقه در مورد مسائل جزئی زندگی برای آن ها به وجود می آید که باعث تنش و درگیری می شود.

در مورد این مسائل افراد باید صبر و تحمل و سعه صدر داشته باشند در غیر این صورت شیرینی زندگی آن ها به تلخی تبدیل می شود و مشکلاتی در زندگی برای آن ها به وجود خواهد آمد لذا شایسته است به خاطر رفتار های ناخوشایند خانواده های دو طرفین بار مضاعفی بر روابط خود با شوهرتان ایجاد نکنید، زیرا هیچ کس آن طور نمی باشد که شما دوست دارید و هر کدام از افراد اخلاق و ویژگی های خاص خودشان را دارند، گاهی اوقات ممکن است برخی افراد ما را با اعمالشان نابود کنند.

برای این که رابطه سالمی داشته باشیم باید دیگران را همانطور که هستند بپذیریم، شاید حق با شما باشد و یک انتقاد محترمانه از خواهر شوهرتان ممکن است باعث ناراحتی شوهرتان شود اگر می خواهید در دید همسرتان و خانواده اش بهترین باشید نباید از آن ها ایراد بگیرید در این گونه مواقع باید انتظارات خود را به طور صریح، شفاف و بسیار محترمانه بیان کنید و با خود ایشان در میان بگذارید. اگر برای شما اهمیتی ندارد از مطرح کردن آن با همسرتان پرهیز کنید، البته در بعضی اوقات نیاز به درد دل کردن با همسرتان دارید تا مسائلی که باعث ناراحتی شما شده است را با او درمیان بگذارید اما در صورتی که این بحث ها باعث دلخوری همسرتان می شود از آن اجتناب کنید و تمام نکات و راهکار ها را مورد توجه قرار دهید تا بتوانید بهترین تصمیم را بگیرید.

منبع:مرکز مشاوره و روانشناسی مشاورانه-رابطه با خواهر شوهر از نظر مشاوره اسلامی



:: برچسب‌ها: رابطه با خواهر شوهر , ویژگی های خوب و مثبت خواهر شوهر , گفتار نامناسب خانواده همسر ,
:: بازدید از این مطلب : 222
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 24 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

علت اختلافات و مشکلات خانوادگی چیست؟

مسئله اختلاف امری طبیعی است و در هر خانواده ای وجود دارد علت این اختلافات می تواند تفاوت عقیده و دیدگاه اعضای خانواده باشد.

گاهی اوقات ممکن است سوء تفاهم ها باعث اختلاف و درگیری اعضای خانواده شود.

هیچ کس نمی تواند صد در صد جلوی اختلاف و درگیری را بگیرد تا حدی اختلاف و درگیری طبیعی است و جای نگرانی ندارد.

اما اگر اختلاف و درگیری باعث برخوردهای پرخاشگرانه شود باید برای حل و برطرف کردن آن تلاش کرد.

اختلافات و مشکلات خانوادگی رایج
اختلافات ممکن است در هر خانواده‌ای اتفاق بیافتد و این امری کاملاً طبیعی است مثلاً اختلاف بین والدین، اختلاف بین والدین و فرزندان و بین خواهر و برادر نمونه‌ای از این اختلافات می‌باشد.

اما آنچه که دارای اهمیت است این است که چگونه با این اختلافات برخورد کنیم؟

برای برطرف کردن این اختلافات باید مهارت های ارتباطی مناسبی داشته باشیم.

اختلاف بین والدین
یکی از مهم ترین اختلافات، اختلاف والدین است که می تواند به دلیل مشکلات مالی، اختلاف عقیده و مسائل تربیت فرزندان باشد.

اگر دعوای بین والدین زیاد باشد تاثیر نامطلوبی بر فرزندان می گذارد به خصوص اگر فرزند کوچکی در خانه باشد زیرا این فرزندان آسیب بیشتری می بینند.

فرزندانی که شاهد دعوا و درگیری بین والدین هستند دچار افسردگی، اضطراب و پرخاشگری می شوند و همچنین ممکن است است والدین خود را الگو قرار داده و با همسالان خود درگیر شوند.

دعوای والدین و فرزندان
ممکن است گاهی دعواهای شدیدی بین والدین و فرزندان رخ دهد که باعث استرس شود.

دعوای بین والدین و فرزندان در دوران نوجوانی بیشتر است چرا که در این سن وسال نوجوانان علاقه به استقلال دارند و دوست دارند از خانواده جدا شوند و هویتی مستقل داشته باشند اما اگر والدین این نوجوانان تمام رفتارهای فرزندشان را کنترل کنند و رفتاری نادرست از خود نشان دهند مانع استقلال فرزندشان می شوند.

همچنین گاهی والدین به هنگام دعوا به تحقیر و سرزنش فرزندان می پردازند که تاثیر منفی روی آن ها می گذارد و باعث کاهش عزت نفس آن ها می شود.

اگر والدین به دعوا با یکی از فرزندان بپردازند سایر فرزندان هم دچار آسیب می‌شوند زیرا آن ها فکر می‌کنند که شما تمام توجه خود را معطوف به او کرده‌اید.

منبع:مرکز مشاوره و روانشناسی مشاورانه-علت اختلافات و مشکلات خانوادگی چیست؟



:: برچسب‌ها: مشکلات خانوادگی رایج , علت اختلافات و مشکلات خانوادگی , دعوای والدین و فرزندان ,
:: بازدید از این مطلب : 266
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 24 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

تاثیر دعوای والدین بر کودکان

اگر کودکان به طور مداوم در معرض مشاجره های پدر و مادرش قرار گیرند، اعتماد به نفس خود را از دست می دهند.

در هنگام جر و بحث و دعوا کودک یکی از والدینش را مقصر می داند و در ذهن خود او را متهم می کند، همین امر باعث می شود تا رابطه بین کودک و والد تخریب شده و اتحادی نانوشته با والد دیگر برقرار کند، در بعضی مواقع این امر از طرف والدین بر کودک تحمیل می شود.

در کودکانی که سن آن ها بیشتر است امکان کاهش اعتماد به نفس بیشتر است و کودک نسبت به مواردی مانند ازدواج و روابط زن و مرد تصورات و باور های اشتباهی پیدا می کند. در آینده برای این کودکان سخت خواهد بود تا از آن باور های غلط را کنار بگذرند.

علاوه بر این ممکن است این رفتار ها و الگو ها در کودک ماندگار شود و در هنگام بزرگسالی نیز دقیقا همین شیوه رفتاری را با همسر و شریک عاطفی اش پیش بگیرد.

تاثیر دعوای والدین – مصرف مواد مخدر
کودکانی که در خانواده های بی ثبات رشد می کنند بیش تر در معرض خطر استفاد از مواد مخدر هستند و احتمال دارد در سنین پایین به سمت مواد مخدر کشیده شوند.

بر اساس تحقیقات انجام شده کودکانی که همیشه درگیر مشاجره و جر و بحث والدین شان هستند بیشتر در معرض ابتلا به اختلالات روانی مانند بیش فعالی، کمبود توجه، اضطراب، افسردگی و وسواس اجباری (OCD)می باشند.

دعوای زن و شوهر
قوانین و علل دعوای زن و شوهر و راه حل های موثر بعد از دعوای زوجین
تاثیر دعوای والدین بر کودکان در عملکرد تحصیلی
کودک اگر به طور دائم شاهد درگیری و اختلافات والدینش باشد، ذهن او درگیر فضای پر تنش خانه می شود و دیگر نمی تواند بر روی مواردی مانند درس، مدرسه و انجام تکالیف تمرکز داشته باشد.

کودک دچار استرس و اضطراب عاطفی می شود، این امر تاثیر منفی بر روی سیستم ایمنی او می گذارد و کودک دچار مشکلات جسمی مانند آلرژی های مکرر، انواع عفونت ها و غیره می شود. همه این عوامل دست به دست هم می دهند تا کودک از نظر تحصیلی افت کند.

تاثیر دعوای والدین بر کودکان در مشکلات جسمانی
کودک به دلیل مشاهده مداوم مشاجره های والدین ممکن است به بیماری های جسمانی مانند مشکلات خواب، درد معده یا سر درد مبتلا شود.

کودک از والدینش الگو برداری می کند، بنابراین زمانی که پرخاشگری آن ها را می بیند به احتمال زیاد پرخاشگر می شود و هنگامی که با مشکلاتی رو به رو شود به جای حل مسئله شروع به داد و بی داد و پرخاشگری می کند تا از این طریق بر مشکلات خود غلبه کند.

منبع:مرکز مشاوره و روانشناسی مشاورانه-تاثیر دعوای والدین بر کودکان



:: برچسب‌ها: تاثیر دعوای والدین بر کودکان , دعوای والدین , تاثیر دعوای والدین ,
:: بازدید از این مطلب : 192
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 23 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

قوانین و علل دعوای زن و شوهر و راه حل های موثر بعد از دعوای زوجین

به طور طبیعی در هر رابطه ای چه در میان خانواده، دوستان یا همکاران، بحث کردن وجود دارد و بسیار طبیعی می باشد.

هنگامی که زوجین با یکدیگر بحث می کنند می توانند با اخلاقیات یکدیگر بهتر آشنا شوند و تجربه های بیشتری کسب کنند این کار به تقویت پیوند بین آن ها کمک می کند.

در این بخش از مقاله پنج علتی که باعث دعوای زن و شوهر می شود را مورد بررسی قرار می دهیم و چگونگی متوقف کردن آن را توضیح خواهیم داد.

چرا روابط عاشقانه تان انقدر متفاوت است؟
بر اساس نظر بسیاری از مشاوران یکی از نشانه های رابطه سالم بحث کردن با یکدیگر می باشد زیرا بحث های سالم نشان دهنده این است که شما تمایل دارید مشکلاتتان را حل کنید و برای متوقف کردن مشکلات با یکدیگر به بحث می پردازید تا بهترین راه حل را برای مشکلتان پیدا کنید.

راه حل اختلافات و دعوای زن و شوهر چیست؟
مهم ترین مواردی که زوج ها درباره آن ها با یکدیگر به جر و بحث می پردازند چیست؟

در این مقاله ۵ موضوع را مورد بررسی قرار می دهیم که زوجین بیشتر درباره آن ها باید یکدیگر جر و بحث می کنند.

بر طبق گفته آلین دی بولتون که می گوید : ” من مشتاقانه بر این موضوع معتقد هستم که نه تنها آن چه که بیان می کنید عملی می شود بلکه چگونه بیان شخص بسیار مهم می باشد، پس موفقیت در بحث ها به شیوه گفتارتان بستگی دارد.”

صمیمیت :
در بین زوجین ناگفته های زیادی وجود دارد به همین دلیل این موضوع را در اولویت قرار دادیم تا در مورد آن گفت و گو کنیم.

صمیمت در بین زوجین به چه میزان می باشد؟ رابطه آن ها در رختخواب چطور است؟ آیا همه چیز آنطور که دوست دارند بر وفق مراد می باشد؟

زمانی که زوجین به یکدیگر می رسند برای آن ها بسیار مهم می باشد تا چیزی که لازم دارند را در زمان خاص خودش به دست آورند زیرا بعد از آن دیگر برای آن ها ارزشی نخواهد داشت. بر اساس نتایج ثابت شده است که یکی از عوامل جدایی در زوجین ندانستن مواردی است که طرف مقابل دوست دارد آن ها را داشته باشد.

به گفته روانشناسان زوجین می توانند این مشکلشان را با داشتن ارتباطات باز و تعادل وظایف حل کنند، در این صورت با خصوصیات یکدیگر بیشتر آشنا خواهند شد.

زمانی که زن و شوهر در مورد مسائل با یکدیگر صحبت کنند به خوبی می توانند توضیحات لازم و دقیق در مورد موضوعات مورد نظرشان را بیان کنند، در این صورت شخص با دانستن این که طرف مقابلش چه می خواهد، بهتر می توانند نیاز های او را بشناسد و برای رفع آن تلاش کند در این حالت یک سازش سالم بین آن ها به وجود خواهد آمد و دو نفر به کمک یکدیگر خوش حال خواهند شد.

در رابطه با همسرتان سعی کنید خصومت و منفی گرایی را از خودتان دور کنید و به دنبال یادگیری برخورد درست با همسرتان باشید و نکات مثبت را در ارتباطتان در نظر بگیرید.

منبع:مرکز مشاوره و روانشناسی مشاورانه-قوانین و علل دعوای زن و شوهر و راه حل های موثر بعد از دعوای زوجین



:: برچسب‌ها: علل دعوای زن و شوهر , دلایل اختلاف و دعوای زن و شوهر , راه حل های موثر بعد از دعوای زوجین ,
:: بازدید از این مطلب : 203
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 22 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

هفت مراحل مختلف زندگی زناشویی چیست؟

اگر در مورد مراحل مختلف زندگی زناشویی آگاهی های لازم را داشته باشیم می توانیم به خوبی و با انجام رفتارهای صحیح زندگی مشترک خود را بهبود بخشیم و در جهت تقویت گام برداریم.

ازدواج و وارد شدن به زندگی مشترک دست خوش تغییرات زیادی قرار می گیرد و ما می توانیم برای ازدواج تقسیمات مختلفی را انجام دهیم.

در این مقاله مراحل مختلف زندگی زناشویی و یکی از این تقسیمات را مورد بررسی قرار می دهیم و در مورد آن مطالبی را بیان می کنیم.

بر اساس نظر روانشناس برای اینکه زندگی مشترک پایدار و بادوامی داشته باشید باید چندین مرحله را پشت سر بگذارید که مدت زمانی که برای هر مرحله صرف می شود در زوجین متفاوت می باشد و برای هیچ زوجی یکسان نخواهد بود.

مراحل مختلف زندگی زناشویی
این مراحل در زیر بیان می شوند و عبارت اند از :

مرحله عاشقانه :
بر اساس مطالعات انجام شده و نظر مشاوران اصل وجود انسان حرکت به سوی کمال می باشد تا اینکه انسان رشد کند و در زندگی خود پیشرفت های لازم را کسب کند.

یکی از عمیق ترین شکل ارتباطی که بین زن و مرد به وجود می آید عشق واقعی می باشد که بر اساس نظر اشترنبرگ به سه جز اصلی به نام صمیمیت، تعهد و هوس تقسیم می شود.

هوس یکی از هیجان انگیزترین و دلپذیرترین جز عشق می باشد که باعث می شود تغییرات بیوشیمیایی در مغز به وجود آید. هوس در عشق خود را به صورت شور و اشتیاق در دیدن، همراهی کردن و صحبت کردن نشان می دهد و در نهایت منجر به برقراری رابطه جنسی می شود.

وقتی هوس در عشق و عاشقی به وجود آید فرد عاشق نقاط منفی طرف مقابل را با چشم خود به درستی نمی بیند زیرا هیجان رابطه بسیار زیاد می باشد.

هوس در رابطه
حالت هوس در یک رابطه بر اساس ویژگی های شخصیتی، ارتباط دوران کودکی و نوجوانی با والدین، باورها و چهارچوب فکری افراد خود را نشان می دهد و میزان تداوم آن ممکن است چند هفته و حتی دو سال به طول انجامد و تداوم داشته باشد.

جزء دیگر عشق، صمیمیت نام دارد که باعث می شود ویژگی های زیر در فرد به وجود آید.

منبع:مرکز مشاوره و روانشناسی مشاورانه-هفت مراحل مختلف زندگی زناشویی چیست؟



:: برچسب‌ها: مراحل مختلف زندگی زناشویی , هوس در رابطه , زندگی زناشویی ,
:: بازدید از این مطلب : 249
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 21 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

کارهایی که در دعوای خانوادگی باید انجام دهیم

۱٫در هنگام دعوای خانوادگی احترام خود را حفظ کنید
هیچ وقت لازم نیست که بیش از اندازه با خانواده همسرتان احساس صمیمیت کنید، زیرا اختلاف نظر در بین همه افراد وجود دارد و شما حتی با دوست صمیمی تان گاهی اوقات به مشکل می خورید و با یکدیگر دعوا و مشاجره می کنید.

در مورد خانواده همسر هم به دلیل اختلاف نظر ها و تفاوت های فرهنگی و سنتی جر و بحث و مشاجره هایی به وجود می آید که صمیمیت بین افراد هم نمی تواند مانع این اختلافات شود.

سعی کنید با خانواده همسرتان متعادل بر خورد کنید و در کنار داشتن برخوردی گرم و همدلانه بیش از اندازه با آن ها صمیمی نشوید و تماس ها و رفت و آمد های زیاد و وقت بی وقت با آن ها نداشته باشید تا اختلاف نظر ها و جر و بحث های شما به حداقل برسد و هم چنین شما احترام خود را حفظ کنید.

در صورتی که صمیمیت شما با آن ها بیش از اندازه شود آن ها به خودشان اجازه می دهند تا در زندگی شما دخالت کرده و ابراز نظر و عقیده کنند در این صورت ممکن است شما احساس خوشایندی نسبت به این موضوع نداشته باشید و از دخالت آن ها خوشتان نیاید.

۲٫ در هنگام دعوای خانوادگی نظرات آن ها را بشنوید و فورا با آن مخالفت نکنید
گاهی اوقات افراد به خاطر این که مانع از دخالت های خانواده همسرشان شوند نسبت به کوچک ترین نظرات آن ها عکس و العمل نشان می دهند و به قول امروزی ها می خواهند طرف را سر جایش بنشانند در حالی که ممکن است نظرات آن ها از روی دلسوزی، بدون غرض و دوستانه باشد.

افراد قبل از نشان دادن هر گونه واکنشی نسبت به نظرات خانواده همسر باید به خوبی به صحبت های آن ها گوش دهد و نظرات آن ها را سبک سنگین کند و بدون توجه به این که نظر به نفع یا ضررش می باشد با گفتن جمله” باشد به آن فکر می کنم” به بحث پایان دهد، و بعد از غیاب طرف هر طور که خودش می خواهد و به نفعش می باشد بهترین تصمیم را بگیرد.

اگر فرد در همان لحظه واکنش سریع انجام دهد نه تنها رفتاری غیر محترمانه داشته است بلکه اختلاف و مشاجره در خانواده بیشتر می شود.

۳٫ در هنگام دعوای خانوادگی و در حضور خانواده همسر برای شوهرتان قدرت نمایی نکنید
یکی از خط قرمزها و نقطه ضعف های خانواده همسر، قدرت نمایی و کنترل عروس بر فرزندشان می باشد، آن ها دوست ندارند که عروس شان در خانه امر و نهی کند، رییس بازی در بیاورد و فرزندشان مطیع حرف همسرش باشد.

از طرف دیگر بسیاری از زنان فکر می کنند که باید به خانواده شوهر نشان دهند که رئیس و مدیر خانه چه کسی می باشد و به همین دلیل جلوی خانواده نسبت به شوهر امر و نهی می کند و اختلاف های بسیاری را در میان خانواده ایجاد می کند.

منبع:مرکز مشاوره و روانشناسی مشاورانه-کارهایی که در دعوای خانوادگی باید انجام دهیم



:: برچسب‌ها: دعوای خانوادگی , وابستگی های شدید به خانواده , دخالت خانواده ,
:: بازدید از این مطلب : 197
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 21 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

پنج مسائل فرزندان در خانواده های طلاق چیست؟

در زمینه طلاق و فرزندان تحقیقات بسیاری انجام شده است که در این مقاله در مورد عوامل طلاق و پیامدهای آن مطالبی را ذکر می کنیم.

خانواده های طلاق – هیجان ها و تجربه های ذهنی:
فرزندانی که در خانواده طلاق هستند به خاطر شرایطی که برای آنها به وجود آمده است نوعی خشم و نفرت نسبت به عواملی که باعث این اتفاق شده است در آن ها به وجود آمده است.

بیشتر خشم و نفرت آن ها به خاطر والد غالب و افراد و اطرافیانی است که در این جدایی موثر بوده اند.

بر اساس نظر مشاوران خشم یک نوع هیجان قوی و نیرومند در انسان است و زمانی در فرد به وجود می آید که شخص احساس کند به نیازها و خواسته ها و اهدافش نرسیده است و به خاطر فرد و افرادی مشکلاتی در راه رسیدن به اهدافش به وجود آمده است.

فرد هنگامی با قضیه طلاق رو به رو می شود بسیار آشفته می شود و نوعی احساس خشم و از دست دادن را تجربه می کنند و چون در این زمان والدین، فرزند را تنها می گذرانند و نسبت به او رفتاری خودخواهانه دارند و حمایت والدین از فرزند کم می شود در این هنگام فرزند نسبت به والدین خشمگین و ناراحت می شود.

بر اساس نظر مشاوران فرزندان هنگامی که طلاق و جدایی والدینشان را می بینند نوعی ترس از رها شدن و تنها شدن در آن ها به وجود می آید و آن ها حس می کنند کسی آن ها را دوست ندارد و بیشتر دغدغه های ذهنی فرد درمورد آینده و رویدادهای بعدی او خواهد بود.

علاوه بر دغدغه های ذهنی مسائل دیگری مانند غم و اندوه و طرد شدن و ترس از تکرار فقدان در این افراد به وجود خواهد آمد و آن ها دچار ترس و اضطراب از دست دادن خواهند شد.

نشانه هایی که وقوع طلاق را خبر می دهند
نشانه هایی که وقوع طلاق را خبر می دهند
تجربه های محیطی:
نوجوانان بسیار به امنیت عاطفی و هیجانی نیازمند می باشند، امنیت عاطفی و هیجانی شامل مفاهیمی مانند امنیت، همدلی، پذیرش دیگران می باشد.

نوجوانان برای زندگی به محیطی امن و با آرامش نیازمند هستند اما در بسیاری موارد، خانواده ها نمی توانند محیطی امن را برای فرزندان خود فراهم کنند و عوامل مانند طلاق و تعارض محیط خانه را بی ثبات و ناآرام می کند و مشکلاتی بین والدین و نوجوان به وجود می آید.

بسیاری از والدینی که طلاق می گیرند بعد از آن در مورد مسائل منفی مانند مشکلات طلاق، مسائل مالی ، دلایل جدایی، آشفتگی های شخصی، اطلاعات منفی و نامطلوب در مورد همسر سابق، با فرزند خود صحبت می کنند در حالی که کودک نمی تواند این مسائل را به خوبی درک کند و برای او آسیب زا خواهد بود و به روحیه او تاثیر می گذارد.

منبع:مرکز مشاوره و روانشناسی مشاورانه-پنج مسائل فرزندان در خانواده های طلاق چیست؟



:: برچسب‌ها: خانواده های طلاق , پیامدهای منفی طلاق برای کودک , طلاق و فرزندان ,
:: بازدید از این مطلب : 217
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 20 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

مادر شوهر خود را بشناسید و رام کنید

ارتباط مناسب با مادر شوهر
مادران همسران، نقش مهمی در زندگی زوج ها دارند، اگر می خواهیم رابطه بهتری با مادر همسرمان داشته باشیم باید بتوانیم تفاوت ها را ببینیم در این مقاله با انواع مادر شوهر آشنا خواهید شد آیا مادر همسر شما در این لیست جای می گیرد؟ اگر نه، مادر همسر شما چه ویژگی هایی دارد؟

نکته هایی برای ارتباط بهتر با مادر شوهر
مادران همسر نقش بسیار مهمی در زندگی زوجین دارند به همین دلیل لازم است آن ها را بیشتر شناخت و در مورد آن ها بیشتر صحبت کرد تا بتوان با ویژگی های آن ها آشنا شد و ارتباط بهتری با او برقرار کرد.

به خصوص زمانی که در مورد یادگیری مهارت های ارتباطی و مهارت های زندگی حرف می زنیم و می خواهیم زندگی با کیفیتی داشته باشیم حتما باید در مورد نقش پر رنگ مادران همسر در زندگی اطلاعاتی کسب کنیم و آن ها را مورد بررسی قرار دهیم.

قدم اول این است که با ویژگی ها و شخصیت های مادر همسر آشنا شویم زیرا هر کدام ویژگی خاص خودشان را دارند و نمی توانیم با عنوان مادر شوهر و مادر زن همه را در یک دسته قرار دهیم، اگر می خواهیم ارتباط بهتری با مادر همسر بر قرار کنیم باید تفاوت های آن ها ببینیم و آن ها را بپذیریم.

در این مقاله با انواع مادر شوهر آشنا شوید.

مادر شوهر همیشه ناراضی
احتمال دارد مادر شوهر شما شخصیتی ایده آل گرا داشته باشد و به طور مداوم از کار شما ایراد بگیرد در این صورت شما مطمئن باشید که رفتار او فقط نمود ظاهری دارد و به خاطر اضطراب درونی می باشد پس بهتر است با او وارد جر و بحث نشوید.

در این هنگام جمله طلایی در پاسخ به حرف های مادر همسرتان می تواند این باشد : « من شما را مثل مادرم دوست دارم و سعی می کنم به اندازه توانایی ام برای شما کار کنم .»

مادر شوهر خود خواه
مادر شوهری که شخصیت او خود خواه است در مورد همه چیز نظر می دهد او در مورد امور مالی گرفته تا رفتار با دیگران و شیوه نظافت منزل و تربیت فرزندان نظرات خودش را بیان می کند. سیاستی که در مقابل مادر همسر پر توقع و مغرور باید داشته باشید این است که سعی نکنید از خودتان دفاع کنید بلکه باید نسبت به حرف هایش بی توجه باشید و آن ها را نادیده بگیرید.

زمانی که نظر می دهد اگر آرام بمانید، بی توجهی کنید و مسئله را رها کنید دیگر خرده نظراتی که بیان می کند مسئله ساز نخواهد شد و مشکل به وجود نمی آورد همچنین به هیچ عنوان زندگی خود را مطابق میل مادر شوهرتان نسازید زیرا راه پایانی ندارد و فقط باعث می شود تا در میان شما اختلاف خانوادگی به وجود آید.

منبع:مرکز مشاوره و روانشناسی مشاورانه-مادر شوهر خود را بشناسید و رام کنید



:: برچسب‌ها: ارتباط مناسب با مادر شوهر , مادر شوهر کنترل گر , مادر شوهر خود خواه ,
:: بازدید از این مطلب : 826
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 18 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

طبق نظر مشاوران مراکز روانشناسی : والدین بی توجه چگونه به فرزندان خود آسیب خواهند زد؟

سبک های تربیتی که والدین برای فرزندانشان مورد استفاده قرار می دهند بسیار متفاوت است و بعضی سبک های تربیتی وجود داد که ممکن است کودکان را دچار آسیب کرده و حتی در بزرگسالی نیز ادامه پیدا کند. در ادامه این مقاله انواع والدین را مورد مطالعه قرار می دهیم.

والدین بی توجه و رها ساز
والدین به دو صورت می توانند به فرزندان خود توجه نداشته باشند و او را رها کنند مثلا ممکن است او را در خانه تنها بگذارند و یا ساعت ها در ماشین منتظرش بگذارند و به او توجه نکنند.

یا والدین ممکن است از یکدیگر جدا شوند و طلاق بگیرند، در این صورت دیگر به دیدن فرزند خود نمی آیند و از لحاظ هیجانی در دسترس فرزندان خود نیستند و نمی توانند به فرزند خود توجه و محبت کافی را داشته باشند، در این هنگام فرزندشان از توجه و محبت و تشویق محروم خواهند ماند.

بر اساس نظر روانشناسان نباید با کودک رفتارهایی مانند بی اعتنایی و بی توجهی انجام گیرد، در این صورت کودک فکر می کند که ایراد و مشکلاتی دارد، دوست داشتنی نیست و به همین دلیل به او توجه و محبت نمی شود.

بسیاری از والدین ممکن است پیش کودک شان باشند ولی به دلیل سرگرم شدن با الکل، دارو، کتاب، خواب و تلویزیون به کودک خود توجه نمی کنند و بیشتر به وسایل پناه می برند، آن ها به این شکل فرزندان خود را رها کرده، به فرزندشان توجهی ندارند و از لحاظ هیجانی در اختیار فرزندشان نیستند.

همچنین بسیاری از پدرها هستند که هنگامی که در خانه اند به فرزندشان توجه نمی کنند و کاری به کار کودک ندارند آن ها در خانه حضور فیزیکی دارند ولی فعال نیستند و با کودک خود به صحبت یا بازی نمی پردازند.

خانواده های طلاق
پنج مسائل فرزندان در خانواده های طلاق چیست؟
احساس مالکیت نسبت به فرزند
بسیاری از والدین هستند که به فرزندشان تسلط و کنترل کاملی دارند، آن ها فرزندشان را به طور کامل کنترل می کنند و از نظر هیجانی او را تحت نفوذ خودشان قرار می دهند.

مادرانی که نسبت به فرزندشان احساس مالکیت می کنند از همان لحظه طفولت و کودکی دست به کنترل کودک خود می زنند. به طور مثال مادر کودک را به خود می چسباند و فقط خودش به تنهایی از او مراقبت می کند و به دیگران اجازه نمی دهند تا از او نگهداری و مراقبت کنند.

هنگامی که فرزندان کمی بزرگتر شد و به سنی رسید که دلش می خواهد جهان اطراف را بشناسد و به طور مستقل به بررسی جهان بپردازد اما مادرش به احتمال زیاد به خاطر دلایلی مانند ترس از این که شاید فرزندشان صدمه ای ببیند احساس خطر و تهدید کرده و مانع این امر می شوند. آن ها برای اینکه بتواند نیاز های هیجانی خودش را رفع کند به فرزندشان آویخته می شود و او را تنها نمی گذارد.

در این شرایط هنگامی که فرزند بزرگ می شود، مادر به جای این که کنترل خود را بر روی او کاهش دهد بیشتر سخت می گیرد و اصرار دارد تا بداند فرزندش کجاست و او را بسیار کنترل می کند و مقررات بسیار سفت و سختی را برای او در نظر می گیرد.

منبع:مرکز مشاوره و روانشناسی مشاورانه-والدین بی توجه چگونه به فرزندان خود آسیب خواهند زد؟



:: برچسب‌ها: والدین بی توجه و رها ساز , والدین کنترل کننده , وابستگی پدر به فرزند ,
:: بازدید از این مطلب : 213
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 18 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

طبق نظر دکتر روانشناسی پیشینه خانواده در ازدواج می تواند تاثیرات زیادی داشته باشد. چرا؟

بیش از ۸۰ تا ۹۰ درصد از افکار، باورها و احساسات و رفتارهای ما در نیمه نا خودآگاه و خودآگاه ما وجود دارد و این به دلیل شکل گرفتن آن ها در دوران کودکی و نوجوانی در مغز ما می باشد.

اگر چیزی با آن ها مغایرت داشته باشد برای ما موضوعی غیر طبیعی و غیر قابل قبول و حتی غیر منطقی به نظر خواهد رسید و ما نمی توانیم با آن موضوع به راحتی کنار بیاییم.

در حالت کلی سیستم مغز اگر چیزی وارد آن شود به صورت خودکار ثبت آن انجام می شود برای مثال همه ی ما پس از انجام دادن تمرین های طولانی مهارت های خاصی را مانند دوچرخه سواری ، رانندگی و غیره را یاد گرفته ایم و هنگامی که آن ها را انجام می دهیم دیگر نیاز به فکر کردن نداریم و به طور خودکار آن را انجام می دهیم.

یا ممکن است فردی شاهد جرو بحث والدینش بوده و بر اساس ولوم صدا به این نتیجه رسیده که اگر صدای یکی از آن ها قوی تر و بلند تر باشد مشاجره به پایان می رسد در نتیجه ممکن است برای زندگی مشترکش همین روش را پیش گیرد.

با توجه به این مثال ها سیستم مغزی فرد با آن چه در دوران کودکی اش شکل گرفته هماهنگ می شود و با آن ها به تعامل و آرامش می رسد.

نقش پیشینه خانواده در ازدواج
بر اساس نظرات مشاور، خانواده در موفقیت ازدواج و رابطه ما نقش مهمی دارد، در خانواده شرایطی متفاوتی وجود دارد، بسیاری از افراد ممکن است محیط خانواده گرم و صمیمی داشته باشند و بتوانند با امنیت و آرامش در کنار یکدیگر زندگی کنند و بسیاری خانواده ها غیر قابل پیش بینی، متزلزل و غیر منصف می باشند و به همین دلیل گفته می شود که گذشته افراد با یکدیگر متفاوت است.

در زیر نمونه از عواملی که بر روی ازدواج تاثیر می گذارد را مورد بررسی قرار می دهیم.

راضی بودن پدر و مادر از ازدواجی که باهم داشته اند.
رابطه دوران کودکی فرزند با پدر و مهر و محبتی و علاقه ای که از طرف فرزندش دریافت می کند.
داشتن اوقات خوش با پدر خانواده و راحت و رفیق بودن با پدر
رابطه دوران کودکی با مادر و نشان دادن علاقه و محبت از طرف مادر
داشتن اوقات خوب و خوش در کنار مادر و احساس راحتی و رفیق بودن با او
اثرات گذشته خانواده بر زمان حال، به گونه ای که ممکن است موضوعات و مسائلی در زمان کودکی و نوجوانی وجود داشته است و حل نشده و اثرات آن بر روی زمان حال تاثیراتی می گذارد.
اثرات منفی خیانت والدین
وابستگی شدید به والدین و اعتماد نکردن به دیگران
استقلال در خانواده، بسیاری از والدین ممکن است فرزندشان را تشویق کنند تا مستقل شود و گاهی اوقات ممکن است در کارهای فرزندشان دخالت کنند و نظر خود را بر آن ها تحمیل کنند
غیره
این موارد گفته شده می تواند بر روی موفقیت ازدواج و روابط ما نقش بسیار مهمی داشته باشد.

منبع:مرکز مشاوره و روانشناسی مشاورانه-پیشینه خانواده چقدر در موفقیت ازدواج نقش دارد؟ طبق نظر دکتر روانشناسی



:: برچسب‌ها: پیشینه خانواده در ازدواج , ازدواج موفق , استقلال و عدم وابستگی به والدین ,
:: بازدید از این مطلب : 225
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 16 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

چگونه خواهر شوهر دورو را از پای در آوریم

ارتباط با خانواده شوهر یکی از سخت ترین رابطه هایی که بعد از ازدواج و تشکیل خانواده و زندگی مشترک ایجاد می شود، هنگام ازدواج اکثر ما به رسم و رسومات، رفتار ها و عادت های خانواده همسرمان بی توجه هستیم اما با گذشت زمان اختلاف نظر هایی در میان افراد به وجود می آید که باعث کدورت و کشمکش می شود.

باید این نکته را در نظر بگیرید که رابطه برقرار کردن با دیگران یک مهارت می باشد که فرد باید آن را یاد بگیرد و بهبود بخشد، در این بخش از مقاله در مورد نحوه ارتباط برقرار کردن عروس و خواهر شوهر توضیحاتی را بیان می کنیم.

رابطه عروس و خواهر شوهر دورو
همه زوج ها دوست دارند تا با خانواده همسرشان ارتباط خوبی داشته باشند و رابطه خود را آن طور که دوست دارند پیش ببرند اما بعضی اوقات آن طور که دوست دارند پیش نمی رود و اختلافاتی بین عروس و مادر شوهر و عروس و خواهر شوهر به وجود می آید.

در بعضی اوقات اختلافات بسیاری در میان آن ها به وجود می آید و یکی از دلایل آن این است که در برقراری ارتباط انعطاف پذیر نیستند و با همه افراد به یک نحو برخورد می کنند اما آن ها باید بدانند ویژگی های شخصیتی افراد با یکدیگر متفاوت می باشد و برای این که افراد رابطه سالمی داشته باشند باید به جایگاه و نقش افراد در زندگی توجه کنند.

ارتباط عروس و خواهر شوهر
ارتباطی سالم است که در آن دو طرف آرامش داشته باشند و زمینه رشد برای هر دو آن ها برقرار می باشد و به حق و حقوق هیچ کدام از آن ها تجاوز نشده و حق هیچ کس ضایع نگردد، شرایط افرادی که یک رابطه سالم و موثر برقرار می کنند به گونه زیر می باشد :

احساس شور و نشاط می کنند.
احساس می کنند به داشته هایشان اضافه شده است.
با یکدیگر ارتباط و تعامل دارند.
حس و حال خوب و خوشی دارند.
آن ها احساس بدهکار و طلبکار بودن ندارند و احساس می کنند که یک بده بستان عاطفی در رابطه آن ها به وجود آمده است.
ارتباط سالم و موثر عروس و خواهر شوهر دورو
هنگامی که زندگی مشترکی را تشکیل می دهید نه تنها باید با همسرتان رابطه برقرار کنید بلکه باید با خانواده همسرتان ارتباط موثر و خوبی داشته باشید زیرا خانواده او جزئی از خانواده شما به حساب می آید و ارتباط خوب و عاشقانه با همسرتان به رابطه و ارتباط خوب با خانواده او بستگی دارد، برعکس این حالت نیز وجود دارد و زمانی که زوجین با یکدیگر به مشکل می خورند نمی توانند ارتباط عاطفی خوبی با خانواده همسرشان داشته باشند.

منبع:مرکز مشاوره و روانشناسی مشاورانه-چگونه خواهر شوهر دورو را از پای در آوریم



:: برچسب‌ها: رابطه عروس و خواهر شوهر دورو , رفتار با خواهر شوهر بد جنس , نقش خواهر شوهر در زندگی ,
:: بازدید از این مطلب : 277
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 15 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

نحوه قطع ارتباط با دوست پسر یا دوست دختر سابق

تمام شدن یک رابطه عاطفی و به هم خوردن رابطه عاطفی با نامزد بسیار دردناک و سخت می باشد و نمی توان حس آن را وصف کرد به خصوص اگر دو طرف خیلی به یکدیگر وابسته باشند و یا یکی از آن ها دیگری را رها کرده باشد در این صورت شرایط برای فرد بسیار سخت می شود.

کسانی که رابطه دوست پسر و دوست دختری را ایجاد می کنند بسیار ریسک می کنند زیرا این رابطه با ریسک زیادی همراه است و ممکن است در بسیاری از موارد این رابطه با شکست رو به رو شوند، در بعضی اوقات افراد نمی توانند به این رابطه پایان دهند و ممکن است بعد از قطع رابطه دوباره با دوست پسر و دوست دختر سابق خود ارتباط بگیرند و توان قطع رابطه در آن ها وجود ندارد.

اگر فرد نتواند با عشق سابق خود ارتباط برقرار کند در این صورت نخواهد توانست او را فراموش کند در نتیجه این رابطه با آسیب هایی همراه خواهد شد، در این مقاله در مورد این روابط و نحوه قطع ارتباط با دوست دختر یا دوست پسر سابق مطالبی بیان شده است.

علل قطع ارتباط با دوست پسر یا دوست دختر سابق
بسیاری از افراد قبل از ازدواج درگیر روابط دوستی قبل از ازدواج می شوند و این روابط در بعضی موارد ممکن است با شکست هایی همراه باشد اما در بسیاری از موارد ممکن است به ازدواج ختم شود و برقراری روابط دوستی با معایب و مزایایی همراه می باشد و در صورتی که این روابط ناسالم باشد ممکن است فرد شکست عشقی خورده و زن و مرد و یا هر دو شکست را تجربه کنند.

در مرحله ای که فرد دچار شکست عشقی می شود فرایندی به نام چانه زنی وجود دارد که در آن افراد می خواهند که به رابطه قبلی بر گردد و با دوست دختر و دوست پسر سابق خود ارتباط برقرار کنند.

برقراری ارتباط دوستی با آسیب هایی همراه می باشد که در این جا دلیل این که باید این رابطه دوستی با دوست پسر و یا دوست دختر سابق قطع شود را بیان می کند.

کاهش روند بهبود فرد
پایان دادن و تمام کردن یک رابطه بسیار سخت و دردناک می باشد اما باید این نکته را در نظیر بگیرید که این درد همیشگی و ماندگار نخواهد بود، دختر و پسر وقتی به رابطه پایان می دهند احساس خشم و نا امیدی پیدا می کند که به مرور زمان این احساس از آن ها دور می شود، اما اگر آن ها دوباره ارتباط برقرار کنند و به رابطه شان برگردند در این صورت احساسات آن ها دوباره تازه و شدید خواهد شد.

منبع:مرکز مشاوره و روانشناسی مشاورانه-نحوه قطع ارتباط با دوست پسر یا دوست دختر سابق



:: برچسب‌ها: قطع ارتباط با دوست پسر , علل قطع ارتباط با دوست پسر , دوست دختر سابق ,
:: بازدید از این مطلب : 195
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 14 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

موارد منع ازدواج در مرکز مشاوره ازدواج چیست؟

زن و مرد در دوران مجردی در مورد زندگی مشترک اطلاعات کاملی ندارند و چون درگیر زندگی مشترک نبوده اند نمی دانند که چطور باید با آن مسائل کنار بیایند و آشنایی لازم را ندارند، زندگی مشترک و ازدواج تجربه جدیدی است که هر دو با آن رو به رو می شوند.

در زمینه ازدواج ادراک و اطلاعات کمی درمورد ارتباطات دو نفره و ازدواح و مهارت های زناشویی وجود دارد آن ها باید در این زمینه اطلاعات خود را افزایش دهند تا زندگی موفقی داشته باشند.

زوجین باید قبل از ازدواج مشاوره های لازم را به کمک مشاوره ببینند تا با مشکلات شخصیتی و اختلالات جسمانی مهم مانند معلولیت، دیابت، رماتیسم و غیره آشنا شوند و نسبت به طرف مقابل خود اطلاعات کاملی داشته باشند و با آگاهی ازدواج کنند، در این صورت اگر ازدواج با شناخت باشد می توانند زندگی مشترک شاد و موفقی داشته باشند.

با شناخت کامل و مشاوره می توان از جدایی جلوگیری کرد به طوری که دو طرف به خوبی با یکدیگر زندگی می کنند.

در مشاوره ازدواج به مسائلی زیادی توجه می شود مثلا به ازدواج هایی که در آن فقط به جنبه جنسی توجه می شود و مشکلاتی به خاطر آن ممکن است به وجود آید، هم چنین به نقش والدین و دخالت های آن ها در زندگی مشترک و عواملی که باعث گسستن زندگی مشترک می شود پرداخته می شود.

در مشاوره به اختلاف هوشی بین دو طرف توجه شده و به آن ها آموزش می دهند تا با همسر خود چطور برخورد کنند و چه رفتاری صحیح می باشد.

اهمیت مشاوره ازدواج و موارد منع ازدواج
بر اساس نظر مشاوران کسانی که می خواهند در زندگی رابطه زناشویی خوبی داشته باشند، زندگی مشترک شاد و موفقی را تشکیل دهند و رابطه بین فردی برای آن ها اهمیت دارد باید از جلسات مشاوره ازدواج بهره مند شوند.

در جلسه مشاوره در مورد مسائل و موارد بسیاری بحث می شود که فرد می تواند به درستی این موارد را تشخیص دهد و در آخر انتخاب درستی را داشته باشد و تصمیم نهایی و درست را بگیرد.

9 تکنیک برتر در مشاوره ازدواج بر اساس جدیدترین روشهای روانشناسی
۹ تکنیک برتر در مشاوره ازدواج بر اساس جدیدترین روشهای روانشناسی
شرایط و موارد منع ازدواج
هنگامی که دو طرف می خواهند با هم ازدواج کنند اما تفاوت سنی آن ها بیش از هفت سال می باشد و در مورد مسائل اقتصادی، طبقات فرهنگی، اختلاف تحصیلی با یکدیگر تفاوت های بسیاری دارند برای ازدواج مناسب نیستند.

بر اساس نظر روانشناسی گروه هایی هستند که ازدواج برای آن ها منع شده است و زندگی مشترک با این افراد بسیار سخت و دشوار می باشد و ازدواج با آن ها باید منع شود که در زیر نمونه هایی از آن ها را ذکر می کنیم.

منبع:مرکز مشاوره و روانشناسی مشاورانه-موارد منع ازدواج در مرکز مشاوره ازدواج چیست؟



:: برچسب‌ها: موارد منع ازدواج , اهمیت مشاوره ازدواج , آگاهی های قبل از ازدواج ,
:: بازدید از این مطلب : 191
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 13 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

آیا آینده می توان ازدواج را پیش بینی کرد؟

تنش های خانوادگی یکی از بدترین و شدیدترین تنش ها و استرس ها می باشد و طلاق در صدر این تنش های خانوادگی می باشند.

صدمات طلاق گاهی اوقات بسیار طولانی می شود و ممکن است در حد از دست دادن عزیزی یا حتی بدتر از آن باشد و مدت طولانی طول بکشد و ماندگاری بالایی داشته باشد.

به همین دلیل سعی می شود تا ازدواج های ناموفق به حداقل برسد و پیشگیری های لازم در زمینه ازدواج های ناموفق انجام شود.

مشاوران و مراکز روانشناسی خدمات بسیاری در زمینه ازدواج انجام می دهند و دستاوردهای بسیاری در این زمینه دارند.

امروزه می توان تقریبا سرانجام و آینده یک ازدواج را را پیش بینی کرد و با بررسی زوجین و نوع ارتباط و شرایط حاکمی که بر ازدواج وجود دارد این پیش بینی به وجود می آید.

اما در این مسئله باید یک نکته را در نظر گرفت و آن میزان رضایت و خرسندی طرف از زندگی مشترک می باشد چون میزان رضایت از زندگی، ثبات و پایداری ازدواج را مشخص می کند، پس میزان تفاوت قائل شدن میان رضایت و خرسندی میزان ثبات و پایداری ازدواج را مشخص می کند.

بسیاری از افراد هستند که از ازدواج شان ناراضی بوده و اما به دلایلی مانند ناتوانی، نیازمند بودن و یا نگرانی در مورد مسائل مختلف و … بدون اینکه جدا شوند و طلاق بگیرند به زندگی ناخوشایند خود ادامه می دهند و ممکن است برای بهبود رابطه خود هیچ اقدامی انجام ندهند.

پیش بینی ازدواج و عوامل آن
طبق نظریه مشاور و روانشناس خوب رضایت و خرسندی از زندگی مشترک عوامل پیش بینی کننده ازدواج می باشد که در بیشتر جوامع و فرهنگ ها یکسان و صادق می باشد و تاثیر بسیاری در دوام و ثبات ازدواج دارد ولی نتیجه به دست آمده از آن و میزان تاثیر و نقش آن ممکن است در جوامع و فرهنگ های مختلف متفاوت باشد.

 

هر کدام از این عوامل به تنهایی نقش قطعی در ازدواج نداشته و میزان تاثیر این ویژگی ها در فرد و زوج های مختلف متفاوت بوده است و برای هر فرد مختص به خودش می باشد و این ویژگی ها برای فرد زنگ خطر می باشد تا فرد برای ازدواج تحمل و تعقل بیشتری کند و انتخاب مناسبی برای شریک زندگی داشته باشد.

دکتر لارنس در مورد ازدواج تحقیقاتی را انجام داده است و بر اساس این تحقیقات عوامل پیش بینی کننده و اثرگذار ازدواج را در سه گروه تقسیم بندی کرده است که به آن ها مثیث ازدواج می گویند.

مراحل مختلف زندگی زناشویی
هفت مراحل مختلف زندگی زناشویی چیست؟
سه ضلع مثلث عبارت اند از:

ویژگی های فردی در زندگی مشترک
افراد دارای ویژگی ها و رفتارهای فردی وخاصی هستند و در واقع خصوصیات شخصیتی، باورها، ارزش ها، طرز نگرش و اهداف و مهارت های اجتماعی می باشد که در زیر نمونه هایی از ویژگی های شخصیتی آن را بیان می کنیم.

داشتن اعتماد به نفس و عزت نفس

منبع:مرکز مشاوره و روانشناسی مشاورانه-آیا می تواند نتیجه و آینده ازدواج مان را پیش بینی کنیم؟



:: برچسب‌ها: پیش بینی ازدواج , مشکلات در زندگی , نتیجه و آینده ازدواج ,
:: بازدید از این مطلب : 174
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 12 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

سرما خوردگی روانی چیست؟

مارتین سلیگمن، روانشناس و نویسنده معروف آمریکایی، افسردگی را نوعی سرما خوردگی روانی می دارند و علت این نام گذاری را به خاطر شیوع فراوان این اختلال در نظر گرفته است.

در دوران زندگی تقریبا تمام افراد کم و بیش به افسردگی دچار می شوند، در بسیاری از افراد این افسردگی شدید می باشد و نیاز به درمان دارد.

حدود ۱۲ درصد از مردم به این افسردگی (سرما خوردگی روانی) دچار هستند و بعضی دیگر نیز ممکن است در زمان جوانی درجه های خفیفی از افسردگی را تجربه کرده باشند.

درمان افسردگی و سرما خوردگی روانی
در بسیاری از موارد افسردگی ظرف ۳ تا ۶ ماه درمان شود، البته بدان معنا نمی باشد که افسردگی نیاز به درمان ندارد یا از اهمیت پایینی برخوردار است، بلکه باید اقدامات لازم برای درمان افسردگی صورت گیرد.

برای درمان افسردگی یا همان سرما خوردگی روانی باید از اطرافیان بیمار و اعضای خانواده و همچنین روانشناس و مشاور کمک گرفت.

افسردگی نوعی بیماری است و هیچ کس از افسردگی خود یا اطرافیانش خوش حال نمی شود زیرا افسردگی باعث می شود تا روان انسان ها ضعیف شود و احساس شادی و نشاط آن ها از بین برود.

هنگامی که فردی دچار افسردگی می شود از دیگران دور و گوشه گیر می گردد، در این دوران روابط او با اطرافیانش کاهش می یابد و سپس شدت افسردگی در فرد بیشتر شده و احساس ضعف و گناه پیدا می کند.

در این هنگام اطرافیان حالت های فرد افسرده را متوجه می شوند و به پی می برند که افکار منفی در او به وجود آمده و دچار یک بیماری روحی شده است اما در اغلب اوقات آن ها خیال می کنند که فرد افسرده به راحتی می تواند با این قضیه کنار بیاید و از افکار افسرده خود رها شود، بنابراین اهمیت زیادی به این موضوع نمی دهند.

در حقیقت فقط یک فرد افسرده می داند که چطور باید با او رفتار شود و برای این که از این افکار رها شود نیاز به کمک و زمان دارد.

راه های رهایی از حالت افسردگی
برای این که فرد از حالت افسردگی رها شود می توان راه های موثری را امتحان کرد، به طور مثل فرد بیمار را درک کرد، با او رفتار صحیح و درستی داشت و با مهربانی و شکیبایی با او رفتار کرد. در این صورت بیمار بهتر می تواند با افکارش کنار بیاید و روند درمان را طی کند.

افسردگی یک بیماری است که به خاطر رنج و احساس های ناخوشایندی و فشار های مداومی که بر روی او بوده است به وجود می آید و برای درمان آن باید روش های صحیح درمانی را در نظر گرفت و با صبر و حوصله آن بیماری را درمان کرد.

افسردگی یک بیماری جسمی نمی باشد و نمی توان آن را با قرص و چند روز استراحت کردن بر طرف کرد و درمان آن نیاز به زمان دارد.

افسردگی چیست ؟
بر اساس نظر روانشناسان هنگام افسردگی فرد به غم و اندوه بسیاری دچار می شود و سطح خوش حالی او به میزان زیادی کاهش می یابد و گوشه گیر می شود.

منبع:مرکز مشاوره و روانشناسی مشاورانه-سرما خوردگی روانی چیست؟



:: برچسب‌ها: سرما خوردگی روانی چیست؟ , تاثیرات افسردگی بر جسم , افسردگی چیست ؟ ,
:: بازدید از این مطلب : 177
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 11 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

تشخیص و دلایل افسردگی پس از زایمان و راهکارهای مقابله با آن را مطالعه کنید. زمان مطالعه ۶ دقیقه

ما معمولا افسردگی و غم را با اتفاقات و تجربیات تلخ همراه می دانیم.

از دست دادن فرزند، طلاق و جدایی از همسر، خیانت، ورشکستگی مالی، شکست عشقی و اتفاقاتی از این دست عناوینی معمول و معقول برای رخ دادن افسردگی می باشد.

اما افسردگی پس از زایمان! چیزی که با معادلات ذهنی ما جور در نمی آید…

نه اشتباه نکنید افسردگی پس از زایمان به دلیل زایمان های تلخ یا در پی بچه دار شدن ناخواسته و اجباری یا حتی با خبرشدن از داشتن نوزادی ناقص و مشکل دار نمی باشد…

اتفاقی فرخنده با تولد نوزادی خواستنی که منجر به احساس ناخواستنی و غم در دل مادر می شود. احساسی که مادر حتی از بیانش ممکن است احساس نگرانی و عذاب وجدان بکند.

تفاوت احساس غم با افسردگی پس از زایمان ؟
درصد بالایی از زنان ( حدود ۸۰ درصد ) به دلیل تغییرات هورمونی بعد از زایمان دچار یک دوره خفیف و کوتاه مدت غم می شوند که به آن غمگینی پس از زایمان می گویند.

از این میان تنها عده کمی (حدود ۱۰ درصد یعنی تقریبا از هر ۱۰۰ زن ۱۰ نفر ) دچار اختلال افسردگی پس از زایمان می شوند.

درواقع برخلاف غمگینی پس از زایمان که خفیف اما شایع می باشد، افسردگی پس از زایمان چندان شیوع بالایی ندارد.

تفاوت بین غم و اندوه شایع پس از زایمان با اختلال افسردگی پس از زایمان در شدید بودن نشانه ها و همچنین طولانی تر بودن این دوره می باشد.

در غمگینی پس از زایمان نشانه های غم و بی قراری یا گریه کردن با احساسات مثبت و شادمانه متداخل است و نشانه ها که در خلال ۱۰ روز پس از زایمان رخ داده، معمولا خود به خود از بین می روند.

در افسردگی پس از زایمان ، نشانه ها در خلال یک ماه پس از وضع حمل آغاز می شود و حتی می تواند تا ۶ ماه بعد نیز ظهورش به تعویق بیفتد.


افسردگی پدر و مادر و تاثیر آن بر کودک
افسردگی پدر و مادر و تاثیر آن بر کودک
0 دیدگاه/ژانویه 6, 2020
ادامه مطلب
نشانه های افسردگی پس از زایمان چیست؟
حس غمگینی، دلمردگی ، ناامیدی
احساس گناه و سرزنش خود
حس بی ارزشی
گریه کردن بیش از حد
حس رنجیدگی و خشم و اضطراب
دشواری در خوابیدن و یا پرخوابی مفرط
بی علاقگی به داشتن رابطه جنسی
تغییر اشتها ( بیش از حد خوردن یا به اندازه کافی نخوردن )
حس رخوت، بی حالی، خستگی زیاد
افکار منفی درمورد خود ، دنیای اطراف و دیگران و نیز آینده
انتقاد از خود: من مادر بدرد نخوری هستم و…
دلواپس بودن، مشکل در تصمیم گیری و قدرت تمرکز
اجتناب از روابط اجتماعی با دیگران و میل به تنهایی
جر و بحث بیشتر با دیگران، به تعویق انداختن کارها…

منبع:مرکز مشاوره و روانشناسی مشاورانه-افسردگی پس از زایمان یک اتفاقی شیرین اما احساسی تلخ!



:: برچسب‌ها: افسردگی پس از زایمان , دلایل افسردگی بعد از زایمان , نشانه های افسردگی پس از زایمان ,
:: بازدید از این مطلب : 209
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 10 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

افسردگی روان پریشانه (افسردگی سایکوتیک)

اختلال افسردگی
اختلال افسردگی، اختلالی مرتبط با خلق است که مشخصه ی بارز آن، کاهش علاقه و لذت و احساس افسردگی و غم شدید است.

در اختلال افسردگی فرد احساس ناامیدی شدید می کند و عزت نفسش به شدت کاهش پیدا می کند، تمرکز حواس پایین، بی اشتهایی و پراشتهایی، بی خوابی و پرخوابی، خستگی شدید و احساس ناامیدی از علائم افسردگی است.

اختلال افسردگی روان پریشانه (سایکوز)
سایکوز عبارت است از مجموعه سمپتوم های متفاوت که می توانند باعث قطع ارتباط فرد با واقیعت شوند و در فرد ترس و سردرگمی به وجود بیاورند، دو مورد از مهمترین نشانه های سایکوز توهم ها و هذیان ها هستند.

توهم (هالوسینیشن ها)
توهم ها، تجربه ی نابهنجاری در حواس پنج گانه هستند.

مثلا این افراد چیزهایی را تصور می کنند، می بینند، می شنوند که وجود خارجی ندارند.

هذیان ها (دیلوژن ها)
دیلوژن ها عبارت اند از باورهای راسخ اما غلط


سرما خوردگی روانی
سرما خوردگی روانی چیست؟
0 دیدگاه/فوریه 26, 2021
ادامه مطلب
افسردگی روان پریشانه
گاهی ممکن است افسردگی همراه با نشانه های روان پریشانه باشد یعنی فرد، دچار افسردگی است و در همان حال احساس جدا شدن از واقیعت و تجربه ی توهم ها (هالوسینیشن ها) و هذیان ها (دیلوژن ها) را داشته باشد، که در این صورت این اختلال، اختلال افسردگی همراه با نشانه های سایکوتیک نام می گیرد که گاهی ممکن است به آن افسردگی سایکوتیک نیز بگویند.

این توهم ها و هذیان ها می توانند متناسب با خلق فرد باشند و گاهی هم ممکن است نامتناسب با خلق باشند.

منبع:مرکز مشاوره و روانشناسی مشاورانه-افسردگی روان پریشانه (افسردگی سایکوتیک)



:: برچسب‌ها: اختلال افسردگی , اختلال افسردگی روان پریشانه , افسردگی روان پریشانه ,
:: بازدید از این مطلب : 193
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 9 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

علت افسردگی، چه عواملی باعث افسردگی می شوند؟

افسردگی در افراد مختلف متفاوت است و بعضی از افراد بیشتر در معرض افسردگی قرار می گیرند و بعضی کمتر با این مشکل رو به رو می شوند ، افسردگی به علت ژنتیکی به وجود می آید یا اکتسابی؟

افسردگی یک نوع اختلال روانی است که در طبقه اختلالات خلقی قرار می گیرد این اختلال بر روی سلامت ذهنی و جسمی فرد اثر می گذارد و باعث بروز اختلالاتی در عملکرد زندگی فرد می شود.

برای درمان آن باید به مشاور یا روان درمان مراجعه شود تا علت اصلی آن شناسایی و راه درمان آن مشخص شود.

افسردگی به دلایل زیادی به وجود می آید که در این مقاله مورد بررسی شده است .

علت افسردگی
افسردگی به عوامل بسیاری مربوط می شود و بسیاری از افراد به دلیل عوامل بیرونی و درونی به افسردگی مبتلا می شوند.

افسردگی به دلیل زندگی در محیط های پرتنش و پر از استرس و اضطراب به وجود می آید که به دلیل عوامل بیرونی می باشد ، و افرادی به دلیل عوامل درونی مانند عوامل ژنتیکی و تغییراتی شیمیایی مغز به افسردگی مبتلا می شوند.

در ادامه با علت های مهم افسردگی آشنا خواهید شد.

افسردگی پدر و مادر و تاثیر آن بر کودک
افسردگی پدر و مادر و تاثیر آن بر کودک
نقش انتقال دهنده های عصبی _ شیمیایی از علت های جسمانی افسردگی
سلول های عصبی برای انتقال پیام از انتقال دهنده های عصبی استفاده می کنند ، انتقال دهنده های عصبی موادی شیمیایی هستند .

پژوهشگران بر روی افراد افسرده آزمایش هایی انجام داده اند و به این نتیجه رسیده اند که سطوح انتقال دهنده های عصبی در بیمارن افسرده با افراد سالم متفاوت است.

به عنوان مثال سروتونین که بر روی نشاط و شادی فرد تاثیر می گذارد و مسئول افزایش سطح نشاط در مغز است در افراد افسردگی بسیار پایین است.

بسیاری از افراد معتقدند برای اینکه سطح انتقال دهنده های عصبی به حالت عادی برگردد باید از داروهای ضدافسردگی مانند فلوکستین استفاده کرد.

بسیاری دیگر برای اینکه افسردگی را درمان کنند به دنبال علت آن می روند و معتقدند که به دلیل رویدادهای ناگواری که در زندگی پیش می آید افراد افسرده می شوند و با شناخت ریشه آن می توان افسردگی را مداوا کرد.

عوامل ژنتیکی موثر در بروز افسردگی
معمولا ژن ها بر روی صفات و رفتارهای افراد تاثیر می گذارند و باعث می شود احتمال افسردگی در فرد افزایش یابد.

افرادی که سوابق خانوادگی آن ها نشان می دهد که افسردگی داشته اند احتمال افسرده شدن در آن ها بسیار بیشتر است و بیشتر به اختلالات روانی دچار می شوند.

پس ژن و ژنتیک بر روی اختلالات روانی و افسردگی نقش به سزایی دارد.

ایجاد افسردگی تحت تاثیر مصرف برخی از داروها
بعضی از داروها با درمان درد های مورد نظرش اما ضررهای بدی بر جای می گذارد مثلا بعضی ها ممک است باعث اختلالات خلقی مانند افسردگی شوند.

داروهایی که بر روی اختلالات خلقی اثر منفی می گذارند و فرد را افسرده می کنند داروهای ضد ویروسی نظیر اینترفرون آلفا ، و یا ایزوترتینوئین برای درمان آکنه و کورتیکو استیروئیدها هستند.

منبع:مرکز مشاوره و روانشناسی مشاورانه-علت افسردگی



:: برچسب‌ها: افسردگی , درمان افسردگی , علت افسردگی ,
:: بازدید از این مطلب : 253
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 8 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

افسردگی پس از ترک سیگار (علائم + روش درمان ساده)
افرادی که به سیگار اعتیاد دارند با مصرف آن حس خوبی دریافت می کنند و ترک کردن سیگار برای آن ها بسیار سخت و دشوار است و ممکن است بعد از ترک سیگار افراد دچار افسردگی شوند.

اما با این همه سختی افراد برای منفعت و سلامت خودشان هم شده اگر اراده کنند می توانند آن را ترک کنند.

افراد سیگاری علاوه بر سختی و دشواری که در ترک سیگار متحمل می شوند باید با افسردگی بعد از ترک نیز کنار بیایند و برای درمان آن اقدام کنند.

افراد باید با عوارض ترک سیگار آشنا شوند و روش های مقابله با آن را یاد بگیرند تا آسان تر بتوانند سیگار را ترک کنند و مسیر ترک سیگار برای آن ها ساده تر و آسان تر باشد.

چون یکی از عوارض ترک سیگار افسردگی می باشد و در این مقاله در مورد افسردگی و نشانه های آن آگاهی کسب می کنید و روش های درمانی آن را بررسی می کنیم.

برای بهبودی و به انتخاب راهکارهای صحیح می توانید از مشاور و متخصص کمک بگیرید تا در این راه به شما کمک کنند و راهکارهایی در اختیار شما قرار دهند.

افسردگی پس از ترک سیگار، علت اصلی
به احتمال زیاد افراد بعد از ترک سیگار دچار افسردگی می شوند و دلیل آن به خاطر وجود نیکوتین موجود در سیگار است چون با ترک سیگار ترک نیکوتین اتفاق می افتد.

زمانی که نیکوتین به مدت طولانی مصرف شود باعث وابستگی بدن و مغز به آن می شود و نیکوتین چون به گیرنده مغز متصل می باشد باعث می شود تا هورمون دوپامین، هورمونی که حس و احساس خوبی در آدم به وجود می آورد، در بدن تولید شود.

افرادی که نیکوتین را ترک می کنند دیگر مثل قبل آن احساس خوب را تجربه نمی کنند و طبیعی است چون حس خوب را دریافت نمی کنند روانشان دچار تغییرات خلق و خو و افسردگی و ناراحتی می شود.

برای افراد سیگاری نیکوتین حکم یک ماده آرام بخش را دارد و آن ها در هنگام خستگی و عصبانیت از نیکوتین استفاده می کردند و آرام می شدندو با ترک نیکوتین آن ها آرامش خود را از دست می دهند.

افرادی که به تازگی سیگار را ترک کرده اند در یک دوره دچار ناراحتی و پوچی خواهند شد ولی اثرات و احساسات آن موقت است و می شود آن ها را حل کرد.

افراد برای اینکه بعد از ترک سیگار مشکلاتی برای آن ها به وجود نیاید باید از روش های صحیحی برای ترک سیگار استفاده کنند.

نشانه های افسردگی پس از ترک سیگار
تغییر میزان اشتها ( افزایش یا کاهش اشتها)
بی علاقه شدن به سرگرمی ها و فعالیت ها
اضطراب یا احساس پوچی
تحریک پذیری احساسی
دشواری تمرکز
بی خوابی
غمگینی
خستگی

منبع:مرکز مشاوره و روانشناسی مشاورانه-افسردگی پس از ترک سیگار (علائم + روش درمان ساده)



:: برچسب‌ها: ترک سیگار , درمان افسردگی بعد از ترک سیگار , افسردگی پس از ترک سیگار ,
:: بازدید از این مطلب : 247
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 7 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

گریه شدید زنان و مردان

همه انسان ها در دوران کودکی خود گریه کرده اند اما زمانی که به دوران بزرگسالی می رسند سعی می کنند که جلوی اشک و گریه خود را بگیرند چرا که گریه کردن را نشانه ضعف می‌دانند.

گریه برای بسیاری از انسان ها روشی برای تخلیه ناراحتی و غم است، بیرون ریختن این هیجانات به اندازه یک نسخه پزشکی می‌تواند موثر باشد تا جایی که برخی از روان شناسان معتقدند که افراد با گریه خود را تخلیه می‌کنند و اگر جلوی اشک ریختن را بگیرند به خودشان صدمه می زنند.

در فرهنگ های مختلف واکنش های متفاوتی برای گریه کردن وجود دارد، به طور مثال در ایران گریه مرد به نشانه ضعف او تلقی می شود.

برخی از افراد راحت گریه می کنند اما عده‌ای به یاد نمی آورند که آخرین بار چه زمانی گریه کرده اند.

مفهوم گریه شدید
گریه نوعی واکنش رفتاری، هیجانی و عاطفی نسبت به تحریکاتی مانند درد، غم و شادی می باشد. این هیجانات واکنش طبیعی بدن هستند و نباید جلوی آن ها را گرفت.

برخی از حیوانات مثل تمساح و فیل اشک می ریزند، اما اشک آن ها تنها واکنشی طبیعی و بیولوژیکی نسبت به محیط بیرون است و از واکنش های درونی تاثیر نمی پذیرد. اشک ریختن به طور کلی وابسته به گریه نیست و ممکن است حتی وقتی گریه نمی کنید نیز از چشمان شما اشک جاری شود.

گریه شدید در زنان و مردان
قبل از دوران بلوغ گریه کردن در دختران و پسران به یک اندازه است اما پس از دوران بلوغ با ترشح هورمون پرولاکتین که در تولید اشک نیز تاثیرگذار است گریه در زنان بیش تر می شود.

زنان بالغ پنج برابر بیشتر از مردان گریه می‌کنند و گریه ی آن ها پر سر و صدا و فراوان است اما گریه مردان معمولاً آرام، بدون صدا و با کمی اشک همراه می باشد.

گریه کردن در زنان معمولاً پس از مشاجره و دعوا با دیگران و احساس بی کفایتی و یا بی توجهی صورت می گیرد اما مردان بیشتر از احساسات مثبت اشک می ریزند.

یکی دیگر از دلایل گریه کردن در زنان بزرگ بودن غده های تولید اشک است.

انواع گریه شدید
محققان در تلاشند که معنای گریه را کشف کنند، تقریباً ۷ نوع گریه وجود دارد که می‌تواند بیشتر از این نیز باشد اما این ۷ نوع راحت‌تر به ذهن می‌رسد و بین افراد مشترک است.

گریه تغییر و دگرگونی
این نوع گریه به ما کمک می‌کند تا احساسات شدید را تخلیه کنیم و آن ها را درک کنیم. این نوع گریه زمانی اتفاق می‌افتد که ما در معرض یک اتفاق بسیار غم انگیز مثل فوت یکی از عزیزان قرار بگیریم، علاوه بر این دارای عمق زیاد و شیب تند است که نمی‌توانیم آن را کنترل کنیم اما به مرور زمان کمتر می‌شود.

منبع:مرکز مشاوره و روانشناسی مشاورانه-دلیل و درمان گریه شدید زنان و مردان



:: برچسب‌ها: گریه شدید در زنان و مردان , مضرات گریه کردن شدید , فواید گریه کردن ,
:: بازدید از این مطلب : 180
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 6 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

آیا سطح تحصیلات زن در ازدواج مهم است؟

تحصیلات بالا یا پایین زنان چه مزایا و چه معایبی دارد؟

اختلاف سطح ازدواج می تواند چالش های زیادی را برای زن و مرد ایجاد کند زیرا نوعی تضاد فرهنگی است.

اگر بین سطح تحصیلات زن و مرد اختلاف باشد آن ها دیدگاه متفاوتی نسبت به یکدیگر پیدا می کنند و این تفاوت ها می تواند زمینه را برای درگیری و اختلاف فراهم کند.

اگر قصد ازدواج با فردی را دارید که سطح تحصیلاتش با شما متفاوت است.

باید به نکاتی توجه داشته باشید تا اختلافات را کم کنید.

سطح تحصیلات زن و برخورد آن ها
زنان معمولاً با تحصیلات بالای همسر راحت‌تر کنار می‌آیند، اگر زنان دیپلم داشته باشند و مردان مدرک بیشتر از دیپلم داشته باشند راحت این مسئله را می پذیرند، اما اگر برعکس باشد مرد به سختی با این شرایط سازگار خواهند شد.

برخی مردان، زنان با تحصیلات بالاتررا نمی پذیرند.
خصوصیات قدرت طلبی، سلطه طلبی در مردان بیشتر است. البته این ویژگی ها فقط مخصوص مردان نیست و زنان هم از این ویژگی برخوردارند، اما مردان این ویژگی را بیشتر نشان می دهند.

صفات ذکر شده باعث می شود که مردان دوست نداشته باشند در جایگاه پایین‌تری از همسر خود قرار بگیرند در نتیجه هنگام ازدواج زنانی را انتخاب می‌کنند که در سطح پایین تری از آن ها قرار گرفته باشد.

رویارویی مردان و زنان سلطه طلب
اگر زن و مرد هر دو، ویژگی سلطه طلبی را داشته باشند با مشکلات زیادی روبرو خواهند شد زیرا آن ها دوست ندارند در جایگاه پایین قرار بگیریند. برای همین باید قبل از ازدواج در مورد خصوصیات و ویژگی اخلاقی یکدیگر شناخت کافی داشته باشند.

9 تکنیک برتر در مشاوره ازدواج بر اساس جدیدترین روشهای روانشناسی
۹ تکنیک برتر در مشاوره ازدواج بر اساس جدیدترین روشهای روانشناسی
مزایای نبود اختلاف سطح تحصیلات در ازدواج
متخصصان معتقدند اگر میزان تحصیلات زن و مرد نزدیک باشد آن ها زندگی بهتری کنار یکدیگر خواهند داشت و مشکلات کمتری را تجربه می کنند.

اشتراک بیشتر در تربیت فرزندان
تربیت فرزندان یکی از مهمترین وظایف والدین است. اگر زن و مرد درتربیت یکسان عمل نکنند دچار مشکل خواهند شد.

اگر اختلاف بین زن و مرد وجود داشته باشد در تربیت آن ها مشخص می شود. افرادی که دارای تحصیلات هستند برای تربیت فرزندان به نکات و توصیه های علمی توجه می کنند و تلاش می کنند که فرزندشان را بر اساس این نکات تربیت کنند.

منبع:مرکز مشاوره و روانشناسی مشاورانه-آیا سطح تحصیلات زن در ازدواج مهم است؟



:: برچسب‌ها: سطح تحصیلات زن , مردان و زنان سلطه طلب , اختلاف سطح تحصیلات در ازدواج ,
:: بازدید از این مطلب : 277
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 5 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

در دنیای پر تنش امروز کمتر کسی است که اضطراب و بیقراری را تجربه نکند.

همگی ما همه روزه با مشکلات زیادی مواجه می شویم که ممکن است سطحی از اضطراب و نگرانی را با خود به همراه داشته باشند.

در صورتی که شرایط شخصی ایجاد کننده ی اضطراب با شرایط اجتماعی و اقتصادی نابسامان ترکیب شوند، می توانیم شاهد سطوح بالاتری از اضطراب نیز باشیم که مراجعه به مراکز روانپزشکی، روانشناسی و اعصاب و روان را بیشتر کرده است.

در صورتی که شما نیز به دلایل شخصی، اوضاع اقتصادی نابسامان، بیکاری و.. مضطرب هستید و این اضطراب در عملکرد روزانه تان اختلال ایجاد کرده است با ادامه ی مطلب همراه باشید.

اضطراب چه بر سرتان می آورد؟
تپش قلب،
بی قراری،
سردرد،
سرگیجه،
گرفتگی عضلانی،
احساس تنش در بدن،
دردهای شکمی
دردهای مزمن بدنی
تنگی نفس
علایم هشدار دهنده ای هستند که خبر از وقوع اضطراب می دهند.

در صورتی که این علایم را تجربه می کنید می توان گفت فردی مضطرب هستید.

این علایم می تواند در طول یک طیف دسته بندی شود و نمره ی دقیق اضطراب تان را مشخص کند.

همچنین در صورتی که به دلیل تجربه ی این علایم در زندگی شخصی، شغلی و تحصیلی تان اختلالاتی ایجاد شده است، مراجعه به روانشناس و مشاور به منظور دریافت کمک تخصصی، ضروری تر و فوری تر است

 

منبع:مرکز مشاوره و روانشناسی مشاورانه-دلهره هایت چه می گویند؟ راهکارهای غلبه بر بیقراری و اضطراب



:: برچسب‌ها: بیقراری و اضطراب , علایم اضطراب , راهکارهای غلبه بر بیقراری و اضطراب ,
:: بازدید از این مطلب : 193
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 4 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

بسیاری از افراد به دنبال مشاوره تحصیلی رایگان برای فرزند خود هستند لذا ما در این بحث به نکاتی مهم پیرامون تشویق کودکان به درس خواندن می پردازیم.

هر روز از فرزند خود بپرسید چه کاری باید انجام دهد.

یک محفل آرام را برای او فراهم کنید.

برای اکثر والدین، فرستادن بچه ها به مدرسه، کار مشکلی است.

هدف آنها این است که فرزندان خود را بسازند، هر دو کودکان و نوجوانان در مدرسه احساس امنیت و راحتی می کنند و درس های خوبی می گیرند.

اغلب والدین از معلم و مدرسه فرزندشان جدا شده اند.
به نظر می رسد که وقتی والدین در مدرسه شرکت نمی کنند، والدین مسئولیت فرزندان خود را احساس نمی کنند و در این زمان آنها فرزندان خود را به دست غریبه ها می دهند.

اگر والدین نقش فعال تری ایفا کنند، نه تنها کودکان را تشویق به تحصیل می کنند بلکه علاقه خود را نیز افزایش می دهند.

در این مورد، والدین نقش مهمی در تجربه تحصیلی فرزندشان ایفا می کنند و در عین حال ارتباط خوبی با معلمان ایجاد می کنند.

اما یک سوال:

اگر مدرسه از جایگاه بالایی برخوردار باشد، نقش والدین چیست؟
والدین نباید اهمیت نقش خود و همچنین مدرسه را نادیده بگیرند.

آنها همچنین باید اطمینان لازم را داشته باشند تا در صورت لزوم خودشان عمل کنند.

ویژگی های رشدی کودکان نابینا
ویژگی های رشدی کودکان نابینا
0 دیدگاه/نوامبر 4, 2020
ادامه مطلب
برای ایجاد ارتباط قوی با مدرسه، توصیه های زیر را در نظر بگیرید:
تعیین زمان خاصی برای رفتن به رختخواب در فرزندان
در شب، کودکان را به رخت خواب ببرید زیرا کودکان قبل از رفتن به مدرسه باید آمادگی کامل داشته باشند و این مسئولیت والدین آنها است.

وداع کوتاه
صبح از خانه بیرون بروید تا بچه ها را در راه مدرسه همراهی کنید.

هنگام جدا شدن، کودک را در آغوش گرفته و ببوسید و بلافاصله به مدرسه بفرستید.

اغلب کودکان از دوری های طولانی مدت ناراحت می شوند.

نگران نباشید: معلمان می دانند که چگونه کودکان را آرام کنند.

به یاد داشته باشید که کودکان پس از جدا شدن از والدین، به ندرت گریه می کنند.

 

منبع:مرکز مشاوره و روانشناسی مشاورانه-جدیدترین و معتبرترین راه ایجاد ارتباط با مدرسه کودکان



:: برچسب‌ها: ارتباط با مدرسه کودکان , ایجاد ارتباط قوی با مدرسه , تشویق کودکان به درس خواندن ,
:: بازدید از این مطلب : 428
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 1 ارديبهشت 1400 | نظرات ()