نوشته شده توسط : Dr. Dalake

مثبت گرایی سمی چیست. اینترنت مملو از نقل قول‌ها و عبارات نشاط‌آور است که قرار است به شیوه‌ای مفید، مثبت‌اندیشی را القا کنند.

این کلمات ممکن است آرامش بخش باشند، اما همچنین جنبه ای از فرهنگ متحده را برجسته می کنند که می تواند بیش از آنکه مفید باشد مضر باشد و به آن مثبت گرایی سمی گفته می شود.

مثبت بودن سمی سطحی است. به عبارت دیگر یک اطمینان کاذب است، مانند کسی که می گوید “همه چیز به دلیلی اتفاق می افتد” یا “همه چیز درست می شود” در حالی که شما در بدترین وضعیت ممکن قرار دارید.

در اینجا چیزی است که باید در مورد تفاوت بین مثبت بودن واقعی و مثبت گرایی سمی بدانید و نحوه جلوگیری از آن ذکر شده است.

مثبت نگری سمی چیست
درک این نکته مفید است که مثبت بودن سمی دقیقاً چیست؟ زیرا همه مثبت اندیشی ها بد نیستند. مهم است که بدانیم مثبت اندیشی دو چیز متفاوت اما مرتبط است: احساسات درونی ما و احساساتی که به دیگران القا می کنیم.

مثبت گرایی سمی معمولاً به منظور ایجاد آسیب نیست و اغلب، در موقعیت‌هایی اتفاق می‌افتد که می‌خواهیم کمک کنیم، اما نمی‌دانیم چه بگوییم.

نشانه مثبت گرایی سمی
در زیر برخی از عبارات و تجربیات متداول مثبت گرایی سمی آورده شده است که به شما کمک می کند تشخیص دهید که چگونه در زندگی روزمره ظاهر می شوند:

پنهان کردن احساسات واقعی خود
احساس گناه برای آنچه احساس می کنید.
شرمساری به دلیل ابراز ناامیدی یا هر چیزی غیر از مثبت بودن
پاک کردن چیزهایی که شما را آزار می دهد
استفاده از عبارت های «بهش فکر نکن، مثبت باش!»، « نگران نباش، خوشحال باش»، « شکست یک گزینه نیست»، « همه چیز در پایان درست خواهد شد»، « اگر من می توانم این کار را انجام دهم، شما هم می توانید» و « هر اتفاقی دلیلی دارد».
مثبت گرایی سمی چگونه بر روابط شما تأثیر می گذارد
بسیاری از ما نمی دانیم که چگونه در مورد موضوعات ناراحت کننده صحبت کنیم و در تلاش برای این کار ممکن است به رابطه خود آسیب وارد کنیم.

با مثبت گرایی سمی، می‌خواهیم احساس بهتری به دیگران بدهیم، اما معمولاً تأثیر مطلوب را ندارد.

برای مثال شاید دوست شما به شما بگوید که چقدر در مورد آینده ترسیده و نامطمئن است. شنیدن این موضوع سخت است، بنابراین به جای گوش دادن، سعی کنید به آن ها اطمینان دهید که همه چیز درست خواهد شد.

متوقف کردن یک نفر (چه عمدی یا غیر عمدی) زمانی که او می خواهد چیزی دشوار و مهم را با شما به اشتراک بگذارد، باعث قطع ارتباط می شود.

اگر بچه دار هستید، مثبت گرایی سمی می تواند بر رابطه شما با آن ها نیز تأثیر بگذارد.

در مورد بچه‌ها، مثبت گرایی سمی ممکن است این باشد که به آن ها بگوییم، “حالت خوب است”، “این چیز مهمی نیست” یا “گریه نکن، همه چیز خوب است.”

این به آن ها می‌آموزد که احساسات منفی آن ها خوب نیست و می‌تواند بر نحوه توسعه و پردازش مفاهیم در مورد احساسات آن ها تأثیرگذار باشد و یاد می‌گیرند که احساسات خود را سرکوب کنند.


آنچه باید در مورد مثبت گرایی سمی بدانید
مثبت گرایی سمی جنسیتی نیز هستند به طور مثال، پسرها تشویق نمی‌شوند که احساساتشان را بیان کنند، مگر آن‌هایی که قدرتشان را منعکس می‌کنند، مانند خشم، در حالی که دختران تشویق می‌شوند تا احساسات خود را ابراز کنند.

این تفاوت‌های جنسیتی در جامعه‌پذیری هیجانی می‌تواند مردان را به سرکوب احساسات خود سوق دهد و زنان را برای نشان دادن احساسات مثبتی که ممکن است غیرواقعی هستند، تحت فشار قرار دهد.

منبع:کانون مشاوران ایران-شناسایی مثبت گرایی سمی| پیشگیری، علل، علائم و درمان



:: برچسب‌ها: مثبت گرایی سمی , مثبت اندیشی , مثبت گرایی ,
:: بازدید از این مطلب : 236
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 28 مهر 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

نشانه های بی توجهی مرد به زن، نشانه های مرد بی احساس و طرز برخورد با بی توجهی شوهر در هر رابطه ای متفاوت می باشد اما می توان برخی از آن ها را که در اکثر روابط دیده می شوند نام برد. در این مقاله به

نشانه های مرد بی احساس
1) اودر مورد روزی که داشتید سوال نمی کند.
آخرین باری که شوهرت در مورد روزی که داشتی از تو پرسیده است یادت میاد؟ این نشان می دهد که همسرت کنجکاو است در مورد اتفاقاتی که برای تو افتاده است بیش تر بداند. برای این که این کار را تبدیل به عادت کنید حتماً حداقل چند بار در هفته از او بپرسید که روزش چطور بوده و واقعاً به آنچه در پاسخ می گوید گوش دهید. این اقدام کوچک می تواند راه طولانی را برای برقراری ارتباط مجدد با شوهرتان و بازگرداندن عشق به زندگی مشترک شماباشد.

2) او نمی خواهد با شما وقت بگذراند
هنوز هم با یکدیگر خوش میگذرانید؟ یا احساس می کنید که همسرتان دیگر علاقه ای به گذراندن وقت با شما ندارد؟ آیا خود شما فعالیت های مشترکی را فراهم می کنید که هردو از آن لذت ببرید؟

اگر هیچ یک از کارهای بالا را انجام نمی دهید بهتراست که با هم صحبت کنید، زمان هایی را به فعالیت های مشترک اختصاص دهید و در مورد انجام آن ها سختگیر باشید.

3) نیازهای عاطفی شما را نادیده می گیرد
اگر احساس می‌کنید که همسرتان علاقه‌ای به گوش دادن به حرف‌های شما یا درک احساس شما ندارد، می‌تواند نشانه‌ای از این باشد که رابطه شما سرد شده است و از یکدیگر فاصله گرفته اید. این مورد بسیار مهم می باشد اگر احساس می کنید که نیازهای عاطفی و احساسات شما در رابطه درک نمی شود حتما به مشاور مراجعه کنید.

4) دیگر از شما تعریف نمی کند
بسیاری از مردان و زنان احساس می کنند که نیازی نیست هرروز و مرتب از همسر خود تعریف کنند اما این امر اشتباه می باشد، تعریف از یکدیگر به نزدیک شدن شما به هم کمک زیادی می کند. اگر همسرتان غذا درست می کند از دستپخت او تعریف کنید، اگر همسرتان هرروز سر کار می رود از تلاش او برای زندگی مشترک تقدیر کنید. با این کار به آن ها نشان می دهید که قدر کارهایی که برای شما انجام می دهند را می دانید.


15 نشانه های بی توجهی مرد به زن + درمان
5) از رابطه جنسی دوری می کند
رابطه جنسی بخش بسیار مهمی از هر رابطه است، بنابراین دوری از آن نتایج بسیار بدی را برای شما به همراه دارد. آخرین بار چه زمان با هم رابطه جنسی داشته اید؟ آخرین بار کی یکدیگر را در آغوش گفته و بوسیده اید؟

6) از خانه فرار می کند
سعی کنید محیط خانه بدون از جنجال باشد تا همسرتان برای حضور در آن لحظه شماری کند، می توانید با یکدیگر در مورد اینکه چه چیزی باعث می شود محیط خانه بهتر شود صحبت کنید.

7)مانند گذشته رمانتیک نیست
رابطه ها به مرور زمان اشتیاق و ذوق اولیه را از دست می دهند اما نباید به طور کامل رمانتیک بودن را کنار بگذارید، برای هم گل و هدیه بخرید، برخی شب ها برای پیاده روی یا دیدن فیلم بیرون بروید و غیره.

سعی کنید شوق و اشتیاق را به زندگی خود برگردانید تا اتش عشق خاموش شده را دوباره روشن کنید.

8) در اطراف او احساس عدم جذابیت می کنید
هر زنی لیاقت این را دارد که احساس کند زیبا و دوست داشتنی باشد، شما هم همینطور! ابتدا به این فکر کنید که چه کارهای همسرتان باعث می شود این احساس را داشته باشید سپس سعی کنید در مورد این احساسات با او یا مشاور حرف بزنید تا راهکارهایی برای حل آن پیش پای شما قرار دهند.

9) دیگر به شما گوش نمی دهد
آیا شده است که احساس کنید حرف های شما برای همسرتان اهمیتی ندارد؟در میان حرف شما می پرد یا اصلا اهمیتی به صحبت های شما نمی دهد؟
تنها کاری که باید انجام دهید این است که از او سؤالاتی بپرسید تا مجبور شود بهتر به حرف های شما گوش دهد.

10) به نظرات شما احترام نمی گذارد
او دوست ندارد با شما در مورد چیزی بحث کند، نمی‌خواهد در مورد چیزهایی که دوست دارید و دوست ندارید بداند و علاقه ای هم نشان نمی دهد.

این یکی از مهم‌ترین نشانه‌های یک شوهر بی‌اهمیت است که هرگز به نظرات و عقاید شما گوش نمی‌دهد.

11) عمدا سعی می کند شما را آزار دهد
اگر شوهرتان مدام سعی می‌کند شما را عصبانی کند یا حرف هایی می زند که می داند نسبت به آن ها حساس هستید بهتراست با او صحبت کنید و بدون شوخی به او توضیح دهید که حرف های او باعث می شوند چه احساساتی داشته باشید.

12) همه چیز را به گردن شما می اندازد
اگر شوهرتان مدام شما را به خاطر هر اشتباهی سرزنش می کند، حتی عواملی که خارج از کنترل شما هستند، نشانه واضحی است که او دیگر به احساسات شما اهمیت نمی دهد و نسبت به رابطه سرد شده است.

منبع:کانون مشاوران ایران-15 نشانه های بی توجهی مرد به زن + درمان



:: برچسب‌ها: مرد بی احساس , بی توجهی شوهر , بی توجهی مرد به زن ,
:: بازدید از این مطلب : 197
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 28 مهر 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

نکات صحبت با فرد مضطرب یکی از مهم ترین نکات در ارتباط با فرد مضطرب می باشد بنابراین این مقاله را از دست ندهید.

اختلالات اضطرابی یکی از رایج‌ترین انواع بیماری‌های روانی است و بدلیل کورونا، در حال افزایش است. حدود ۱۹ درصد از جمعیت بزرگسال ایالات متحده هر سال تحت تأثیر اضطراب قرار می گیرند. به احتمال زیاد فردی را می شناسید که دارای اضطراب است.

بین اضطراب ناخوشایند اما منطقی که همه ما در موقعیت‌های استرس‌زا دچار می‌شویم و اضطراب ناتوان‌کننده و غیرمنطقی که افراد مضطرب در موقعیت‌هایی که واقعاً استرس‌زا یا تهدیدکننده نیستند احساس می کنند تفاوت وجود دارد.

افراد مبتلا به اختلالات اضطرابی نسبت در توانایی عملکرد و انجام کارهایی که از آن لذت می‌برند اختلال ایجاد می‌کند. بنابراین، تا زمانی که اختلال اضطراب قابل تشخیص نداشته باشید نباید اضطراب خود را با فرد دیگری مقایسه کنید.

چه چیزی باید بگوییم و چگونه به فرد مضطرب کمک کنیم.
۱٫به آن ها اطمینان دهید که کنارشان هستید
شما مجبور نیستید بفهمید که دوستتان چه چیزی را تجربه می کند تا در کنار آن ها باشد و مجبور نیستید تجربیات خود را با تجربیات آن ها مقایسه کنید تا به آن ها نشان دهید که احساسشان را درک می کنید.

اگر نمی دانید افکار فرد مضطرب چگونه است، در مورد آن صادق باشید. اما همچنین به آن ها بگویید که می خواهید کنار آن ها باشید تا هر طور که می توانید حمایتشان کنید.

اگر دوست شما نسبت به اضطراب خود آگاه باشد یا در مورد آن صحبت کند، به شما اطمینان دارد. بنابراین نکات صحبت با فرد مضطرب را بیاموزید و بدون قضاوت به آنچه می گوید و تجربیاتش گوش دهید تا احساس کند که شنیده می شود و احساساتش مهم هستند.

۲٫اصراری برای روش درمانی نداشته باشید
مدیتیشن و یوگا و تنفس عمیق و همه تکنیک های ضد اضطرابی هستند که ممکن است برای برخی افراد مفید باشد، شاید حتی برای دوست شما نیز موفق باشند اما ممکن هم هست نباشند.

اضطراب شدید می تواند باعث ایجاد درد شود و حتی تنفس هم نتواند این ترس و اضطراب را کاهش دهد. اضطراب همچنین می‌تواند باعث شود که فرد آنقدر احساس بی‌قراری کند که ساکت نشستن تقریباً غیرممکن به نظر برسد.

فرد مضطرب، تکنیک‌ آرام‌سازی متفاوتی را تجربه می کند، برخی از افراد به جای نشستن و نفس کشیدن آرام ، باید کارهای فعالی انجام دهند، مانند دویدن. دیگران ممکن است نیاز به صحبت با درمانگر داشته باشند. تنها در صورتی تکنیک ارائه دهید که آموزش لازم را در این زمینه دیده باشید یا دوستتان از شما درخواست کند در غیر این صورت در صحبت با فرد مضطرب تنها لازم است که خوب به حرف های آن ها گوش دهید.

۳٫ از آن ها بپرسید، چه کاری می توانم برای کمک به شما انجام دهم؟
اگر دوست شما مدتی است که با اضطراب دست و پنجه نرم می کند، به احتمال زیاد می داند که چه چیزی به او کمک می کند تا احساس بهتری داشته باشد و چه چیزی به او کمک نمی کند. از او بپرسید که چه نیازی دارند و سپس آن را انجام دهید، حتی اگر درخواست آن ها به نظر شما احمقانه باشد.

مدام حال او را نپرسید
درخواست مداوم از آن ها برای به‌روزرسانی وضعیتشان می‌تواند باعث شود که برای بهتر شدن احساس فشار کنند. وقتی کسی را می بینیم که رنج می کشد، غریزه ما اغلب این است که سعی کنیم آن را درست کنیم. اما برخی چیزها، از جمله اضطراب، توسط افراد خارجی قابل رفع نیستند.

از او نپرسید که چرا به مشاور مراجعه نمی کند
ایرادی ندارد که نسبت به دوست خود ابراز نگرانی کنید، اما مواظب باشید که متهم به نظر نرسد. پیشنهاد دادن به دوستتان برای انجام کاری می‌تواند باعث ایجاد حس شرم در او شود، یا باعث شود که احساس کند در حال قضاوت شدن است.

اگر آن ها نیاز به مراجعه به مشاور سلامت روان یا مصرف دارو داشته باشند، خودشان مراجعه می کنند و درمان لازم را دریافت می کنند.

منبع:کانون مشاوران ایران-نکات صحبت با فرد مضطرب| به فرد مضطرب چه بگوییم و چه نگوییم



:: برچسب‌ها: فرد مضطرب , اختلالات اضطرابی , اضطراب ,
:: بازدید از این مطلب : 169
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 27 مهر 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

اختلال بدریخت انگاری(body dysmorphic disorder)، تست خود زشت پنداری، درمان اختلال بدریخت انگاری یکی از اختلال هایی می باشد که امروزه بسیاری از افراد را درگیر خود کرده است

تست اختلال بدریخت انگاری
1) آیا از قسمتی از بدن خود مانند پوست، مو، بینی و شکم خود خوشتان نمی آید؟
2) آیا بیش تر از یک ساعت در روز به ظاهر و اندام خود فکر می کنید؟
3) آیا دیگران به شما گفته اند که ظاهرتان خوب است اما همچنان نگران ظاهر خود هستید؟
4) آیا سعی می کنید ظاهرتان را پنهان کنید؟ ( مانند آرایش بیش از حد)
5) آیا از برخی از فعالیت ها برای پنهان کردن ظاهر خود خودداری می کنید؟ ( مثلا نگرانی از رفتن به مهمانی ها به دلیل نورهای روشن)
6) آیا نگرانی در باره ظاهرتان باعث اختلال در موفقیت محل کار یا تحصیل شما شده است؟


اختلال بدریخت انگاری| علائم، تست و درمان
در مورد ظاهر خود چه احساسی دارید؟
افرادی که درگیر اختلال تصویر تن هستند، اغلب تصویر درستی از ظاهر خود ندارند بنابراین در موقعیت های اجتماعی احساس ترس، خجالت و شرمندگی پیدا می کنند. از طرفی این احساسات باعث می شود که از شرکت و حضور در اجتماع خودداری کنید و همین باعث تنهایی و افسردگی می شود.

اگر عزت نفس شما پایین باشد با دیدن ظاهر دیگران احساس حسادت می کنید زیرا شما فقط به ظاهر اهمیت می دهید و آن ها ظاهر خوبی دارند، حتی ممکن است هنگامی که دیگران از شما تعریف می کنند ناراحت و خجالت زده شوید زیرا تعریف آن ها را واقعی نمی دانید.
بسیاری از افرادی که درگیر اختلال بدریخت انگاری بدن هستند تصور می کنند که تا آخر بدون همسر و عشق خواهند ماند و کسی آن ها را دوست نخواهد داشت. این جملاتی است که ممکن است از فرد بدریخت انگار بشنوید: «من تازه با همسرم عقد کرده ام و هرگز نمی گذارم مرا بدون آرایش ببیند، حتی شب ها وقتی به خواب میرود آرایشم را پاک می کنم و صبح زود دوباره آرایش می کنم، من نمی توانم اجازه دهم که همسرم مرا بدون آرایش ببیند و احساس عذاب وجدان دارم که او من واقعی را ندیده است و نمی داند که من چقدر زشت هستم…»

عوامل ایجاد بدریخت انگاری
1. محیط
حتما تاکنون به سایت ها، مجلات و مقالات مد سری زده اید یا شاید سعی کرده اید با دنبال کردن آن ها ظاهر خوبی را برای خود حفظ کنید. مد این پیام غلط را که ظاهر بی عیب مطلوب و دست یافتنی است به ما نشان داده است.
از طرفی فیلم ها به شما نشان می دهند که تحسین، موفقیت و دوستان خوب همه با ظاهر مناسب مرتبط هستند و از طرفی افرادی که با استانداردهای زیبایی آن ها مناسب نیستند خطرناک، دیوانه و حتی احمق هستند.
این رسانه ها به ما نشان می دهند که اگر آرایش کرده، ورزش کنیم، عمل جراحی انجام بدهیم و لباس های گرون و شیک بپوشیم لایق عشق خواهیم بود.

2. صنعت اسباب بازی
باربی یکی از اسباب بازی هایی است که برای کودکان بسیار تهیه می شود و کودکان به آن ها علاقه زیادی دارند. کودکان دختر بسیار دوست دارند شبیه این عروسک ها باشند. در طی سال ها باربی ها لاغر و لاغر تر می شوند و یکی از دلایل اصلی در اختلال خوردن می باشد که بسیار دیده می شود.

منبع:کانون مشاوران ایران-اختلال بدریخت انگاری| علائم، تست و درمان



:: برچسب‌ها: بدریخت انگاری , درمان اختلال بدریخت انگاری , اختلال بدریخت انگاری ,
:: بازدید از این مطلب : 149
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 27 مهر 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

تاثیر افسردگی بر بدن و ذهن. افسردگی یک بیماری روانی جدی اما نسبتاً شایع است که افراد را در هر سنی می تواند تحت تاثیر قرار دهد.

عدم تعادل شیمیایی مغز ممکن است به افسردگی کمک کند، اختلال در سایر نواحی مغز، مانند هیپوکامپ، نیز باعث ایجاد افسردگی می شود.

علائم افسردگی رایج شامل خستگی، تغییرات اشتها و کمبود انرژی و لذت است، البته هیچ درمان مشخصی برای افسردگی وجود ندارد، اما با دارو و درمان قابل درمان است و بستگی به شرایط فرد دارد.

افسردگی می تواند بیشتر جنبه های زندگی افراد را تحت تاثیر قرار دهد و حتی باعث بیماری های جسمانی نیز بشود.

تاثیر افسردگی بر بدن و ذهن
چرا افسردگی بیماری جدی است؟
انواع مختلفی از افسردگی وجود دارد، از جمله افسردگی اساسی، اختلال افسردگی مداوم و همچنین انواع متفاوتی مانند اختلال عاطفی فصلی و افسردگی پس از زایمان.

درک ما از افسردگی در حال تکامل است. هر فردی با هر سن، جنسیت، نژاد، توانایی یا پیشینه فرهنگی ممکن است به افسردگی مبتلا شوند و این یک مشکل جدی است: طبق داده های موسسه ملی سلامت روان، طی دهه های گذشته، خودکشی در ایالات متحده به دلیل افسردگی افزایش یافته است.

علاوه بر این، سازمان بهداشت جهانی افسردگی را به عنوان عامل اصلی ناتوانی در سراسر جهان نام برده است.

عدم تعادل شیمیایی مغز
عوامل زیادی وجود دارد که می تواند در ایجاد افسردگی نقش داشته باشد. یک فرضیه شناخته شده بیان کرده است که افسردگی به دلیل عدم تعادل مواد شیمیایی مغز به نام انتقال دهنده های عصبی ایجاد شده است.

انتقال دهنده های عصبی، مانند دوپامین، سروتونین و نوراپی نفرین، همگی عملکردهای متفاوتی دارند اما پیام های شیمیایی را بین نورون های مغز ارسال می کنند و در خلق و خوی افراد در هر لحظه نقش دارد.

چند راه وجود دارد که عدم تعادل ممکن است رخ دهد. سلول هایی که پیام های شیمیایی را دریافت می کنند ممکن است پذیرای آن نباشند، یا مغز ممکن است مقادیر کمتری از انتقال دهنده های عصبی خاص را نسبت به مقدار مطلوب تولید کند.

انتقال دهنده های عصبی به طور منظم در طی فرآیندی به نام بازجذب جذب نورون ها می شوند که انتقال دهنده های عصبی را از انتقال پیام های خود باز می دارد. اگر مغز اساساً انتقال دهنده های عصبی را خیلی سریع “پاکسازی” کند، ممکن است عدم تعادل رخ دهد.

آریان می گوید، این انواع مختلف عدم تعادل می تواند تا حدی توضیح دهد که چرا افسردگی در هر فردی متفاوت است و چرا برخی افراد به انواع خاصی از درمان پاسخ بهتری می دهند.

نواحی مغز درگیر افسردگی
به نظر می رسد به طور خاص چندین ناحیه مغز نقش مهمی در ایجاد علائم افسردگی دارند.

آمیگدال که در اعماق مرکز مغز قرار دارد، در بسیاری از پاسخ‌های احساسی از جمله فعال کردن مغز و پاسخ ترس بدن نقش دارد. این ناحیه تمایل به افزایش فعالیت در افراد مبتلا به افسردگی دارد.

تحقیقات همچنین نشان داده است که برخی از نواحی مغز در افراد مبتلا به افسردگی مزمن کوچک می‌شوند بنابراین عملکرد کمتری دارند. این نواحی شامل هیپوکامپ است که در حافظه بلند مدت نقش دارد و تالاموس که چرخه خواب و بیداری را تنظیم می کند و ورودی حسی و حرکتی را کنترل می کند.

توجه به این نکته مهم است که در حالی که عدم تعادل شیمیایی و سایر مکانیسم های مغز در افسردگی به تنهایی باعث افسردگی نمی شوند. ژنتیک، تجربیات آسیب زا، شرایط پزشکی، استرس مزمن و حتی ویژگی های شخصی می تواند فرد را بیشتر در معرض ابتلا به افسردگی قرار دهد.

برخی افراد از نظر عاطفی واکنش‌پذیرتر هستند، این به تنهایی لزوماً به این معنی نیست که آن ها به یک بیماری روانی مبتلا خواهند شد، اما ممکن است در معرض خطر بیشتری قرار بگیرند.

منبع:کانون مشاوران ایران-چگونگی تاثیر افسردگی بر بدن و ذهن افراد



:: برچسب‌ها: علائم افسردگی , درمان افسردگی , افسردگی ,
:: بازدید از این مطلب : 161
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 25 مهر 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

آیا می دانستید که هوش هیجانی را می توانید در طول زندگی خود آن را ارتقا دهید؟ هوش هیجانی به شما در حل تعارضات زندگی روزمره کمک می کند.

این اصطلاح توسط پیتر سالوی و جان مایر در دهه ۱۹۹۰ در دانشگاه ییل ایجاد شد و بعداً دانیل گولمن در سال ۱۹۹۵ آن را بیش تر رواج داد.

فواید هوش هیجانی
استفاده از هوش هیجانی در زندگی روزمره می تواند بسیار مفید باشد.

به عنوان مثال، پیشگیری از موقعیت های خطرناک برای سلامتی، مانند جلوگیری از فشار خون بالا و بیماری های قلبی و از نظر انطباق نیز می تواند در کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت بسیار سودمند باشد.

به همین دلیل، بهبود هوش هیجانی در سنین پایین می‌تواند سرمایه‌گذاری بلندمدتی باشد که باعث موفقیت در بزرگسالی می شود.

تقویت هوش هیجانی در نوجوانان
۱٫به واکنش های احساسی خود نسبت به وقایع در طول روز توجه کنید.
به راحتی می توانید احساسات خود را در مورد آنچه در طول روز تجربه می کنید، پشت سر بگذارید. اما درک احساس خود برای تقویت هوش هیجانی ضروری است. اگر احساسات خود را نادیده بگیرید، اطلاعات مهمی را نادیده می گیرید که تأثیر زیادی بر طرز فکر و نحوه رفتار شما دارد.

به بدن خود توجه کنید
به جای نادیده گرفتن علائم فیزیکی احساسات خود، شروع به گوش دادن به آن ها کنید. به یاد داشته باشید که ذهن و بدن ما از هم جدا نیستند. آن ها عمیقاً بر یکدیگر تأثیر می گذارند.

مشاهده کنید که چگونه احساسات و رفتار شما به هم مرتبط هستند.
وقتی احساسات شدیدی را تجربه می کنید، چه واکنشی نشان می دهید؟ هرچه بیشتر درک کنید که چه چیزی انگیزه های رفتاری شما را تحریک می کند، هوش هیجانی شما بالاتر خواهد بود و می توانید از آنچه می دانید برای تغییر رفتار خود در آینده استفاده کنید.

از قضاوت در مورد احساسات خود بپرهیزید
تمام احساساتی که دارید معتبر هستند، حتی احساسات منفی که تجربه می کنید. اگر احساسات خود را قضاوت کنید، توانایی خود را برای احساس کردن از بین می برید و استفاده از احساسات خود را در راه های مثبت دشوارتر می کند.

به این موضوع فکر کنید که هر احساسی که دارید، یک قطعه جدید از اطلاعات مفید است از چیزهایی که در دنیای شما در حال وقوع می باشد مرتبط است.

در ابتدا سخت است، اما اجازه دهید احساسات منفی ظاهر شوند و آن ها را به آنچه در حال رخ دادن است مرتبط کنید. به عنوان مثال، اگر به شدت حسادت می کنید، این احساس در مورد وضعیت شما چه چیزی به شما نشان می دهد؟


هوش هیجانی
تصمیم گیری در مورد نحوه رفتار را تمرین کنید
شما نمی توانید احساساتی که دارید را کنترل کنید، اما می توانید تصمیم بگیرید که چگونه می خواهید به آن ها واکنش نشان دهید. به این فکر کنید که ترجیح می دهید چه واکنشی نشان دهید، به جای اینکه اجازه دهید احساساتتان بر شما غلبه کند، تصمیم بگیرید دفعه بعد احساسات خود را کنترل کنید.

هنگامی که اتفاق منفی در زندگی شما می افتد، لحظه ای را برای احساس کردن اختصاص دهید. هنگامی که موج اولیه سپری شد، تصمیم بگیرید که چگونه می خواهید رفتار کنید. تصمیم بگیرید که احساسات خود را به جای سرکوب کردن، بیان کنید و دوباره تلاش کنید.

مهارت های همدلی خود را بهبود بخشید
همدلی یعنی توانایی تشخیص احساسات دیگران و به اشتراک گذاشتن احساسات با آها. شنونده فعال‌تر بودن و توجه واقعی به آنچه مردم می‌گویند می‌تواند به شما کمک کند تا احساس بهتری نسبت به آن‌ها داشته باشید. توانایی استفاده از این اطلاعات تصمیمات و بهبود روابط از نشانه های هوش هیجانی است.

منبع:کانون مشاوران ایران-چگونه هوش هیجانی خود را تقویت کنیم + بازی برای کودکان



:: برچسب‌ها: هوش هیجانی , فواید هوش هیجانی , بازی کودکان ,
:: بازدید از این مطلب : 166
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 25 مهر 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

چگونه باید با اختلافات دوره نامزدی برخورد کنیم؟ دلیل اختلافات چیست؟ در بازه زمانی آشنایی تا عقد دختر و پسر بیشتر رفت‌ و آمد کند تا یکدیگر را بیشتر بشناسند در این مدت ممکن است شاهد تفاوت‌های زیادی بین خود و طرف مقابل باشد که با نادیده‌ گرفتن آن‌ ها بیشتر به همه انباشته خواهند شد.

سهم عمده این اختلافات مربوط به شخصیت و رفتار خود زوج می‌باشد سهمی که خانواده زوجین در ایجاد اختلاف میان زوجین دارند را نیز نمی‌توان نادیده گرفت.

به هر جهت اختلاف و مشاجره بین زوجین در این برهه کاملاً طبیعی است و جای نگرانی نیست به شرطی که با گفته می‌کردند سعی کنید این اختلافات را حل کنید و در صورت حل شدن آن موضوع را نزدیک مشاور خانواده ببرید.

هر فرد در یک خانواده و در یک فرهنگ رشد نمو یافته پس کاملاً طبیعی است که نسبت‌ به فرد دیگر عقاید شخصیت خاص خود را داشته باشند مهم‌ ترین کاری که لازم است انجام دهید این است که تفاوت‌های یکدیگر را بپذیرید و به یکدیگر احترام بگذارید.

دلیل اختلافات دوره نامزدی
زوجین به دلایل مختلف ممکن است با یکدیگر اختلاف داشته باشند که به چند مورد از آن‌ ها خواهیم پرداخت.

علت اول خانواده زوج می‌باشد. خانواده زوجین مثل یک میکروسکوپ هم رفتارهای عروسی و داماد را زیر ذره‌ بین خود می‌گذارد و هر حرف او را در مورد خود تلقی می‌کنند.

این سوءتفاهم را نزد فرزند خود می‌برند و به او شکایت می کنند فرزند خانواده که از این پیشامد شوکه می شود با عصبانیت نزد همسر خود می‌رود و او را محکوم به بی ادبی توسط خانواده می‌ کند بدون توجه به این که موضوع فقط یک سوءتفاهم ساده بوده است.

چندین‌ بار چنین اتفاقاتی می‌افتد تا اینکه زوجین نسبت‌ به یکدیگر سرد می‌شوند و عاطفه‌ای بین آن‌ها باقی نخواهد ماند. برای جلوگیری از سردی روابط در چنین موقعیت‌هایی لازم است که بی توجه نباشید و گفتگو کنید.

مسائل اقتصادی
دختر و پسر معمولاً در ابتدای زندگی با شرایط مالی فرد مقابل آشنایی کامل ندارند و ممکن است گاهاً دچار توقعات بی‌جا شوند.

وقتی آنان وارد زندگی مشترک می‌شوند و در جریان مشکلات مالی فرد قرار می‌گیرند احتمالاً عصبانی خواهند شد و متوجه رؤیا بافی‌های خود خواهند شد. چنین مشکلاتی علاوه بر مسائل مالی مشکلات دیگری به‌همراه خواهد آورد.

برقراری رابطه جنسی در بازه زمانی نامزدی و عقد
برخی از زوجین درباره داشتن رابطه جنسی در دوران عقد و نامزدی توافق می‌کند و بعضی دیگر نسبت‌ به آن اختلاف‌ نظر دارند.

اکثر مردان دوست دارند به محض نامزدی رابطه جنسی با شریک عاطفی خود شروع کنند که اکثر بانوان با این‌موضوع مخالف هستند چرا که دوست دارند رابطه جنسی را پس‌ از ازدواج و به‌ طور رسمی تجربه کنند. این اختلاف‌نظر، به‌تنهایی موجب بروز سردی بین زوجین جوان خواهد شد.

نحوه برقراری روابط اجتماعی
فردی که شخصیتی درون‌گرا دارد معمولاً نمی‌تواند با یک فرد برون‌گرا سازگاری داشته باشد.

در زندگی مشترک میزان رفت‌ و آمد با خانواده‌ها، معاشرت کردن با دوستان، نحوه‌ی سفر کردن و غیره به برون‌ گرا یا درون‌ گرا بودن زوجین بستگی خواهد داشت و اگر هرکدام از آنان با نحوه رفت‌ و آمد شریک زندگی خود مشکل داشته باشد رابطه عاطفی آنان را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد.

نحوه رفع نیازهای فرد مقابل
هر دختر و پسری دنیای خاص خود را دارد که هر کدام دغدغه و نیاز خود را خواهد داشت. مرد که تا آن روز محبتی از سمت یک زن ندیده سعی می‌کند به شیوه‌ای که به دوستان خود محبت می‌کند به همسرش نیز محبت کنند و دختر نیز به همین منوال. پس‌از مدتی هر دو مدعی می‌شوند که یکدیگر را درک نمی‌کنند.

منبع:کانون مشاوران ایران-اختلافات دوره نامزدی



:: برچسب‌ها: دوره نامزدی , نامزدی , اختلافات دوره نامزدی ,
:: بازدید از این مطلب : 180
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 24 مهر 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

چگونه تنفس به کنترل اضطراب کمک می کند

واضح است که تنفس برای حفظ زندگی ضروری است. هر نفس اکسیژن را به جریان خون شما تزریق می کند تا بدن شما را تغذیه کند.

در همان زمان، بازدم دی اکسید کربن آزاد می کند، کربن دی اکسید یک ماده زائد می باشد که از طریق خون شما نیز منتقل می شود. درست نفس نکشیدن می تواند به اضطراب، استرس، خستگی و مشکلات جسمی و روحی شما بیفزاید. اما تنفس درست در واقع اضطراب را تسکین می دهد.

تنفس و کنترل اضطراب
تنفس نامناسب باعث اضطراب می شود
وقتی احساس اضطراب می کنید، تنفس شما تغییر می کند. این تنفس نامناسب در واقع باعث اضطراب می شود و علائم استرس یا حمله پانیک شما را بدتر می کند. بیشتر افراد در هنگام احساس اضطراب به جای تنفس عمیق از دیافراگم، مستقیماً از قفسه سینه نفس می کشند.

این روش به جای تامین اکسیژن کافی برای سیستم های بدن شما، در واقع فرآیند اکسیژن رسانی را مختل می کند و باعث افزایش سطح نگرانی شما می شود.

همزمان با کاهش سطح اکسیژن، دی اکسید کربن در بدن انباشته می شود. در نتیجه ضربان قلب شما افزایش می یابد، به همین دلیل ممکن است احساس سرگیجه داشته، عضلات شما منقبض شوند و علائم فیزیکی دیگری را به عنوان بخشی از پاسخ استرس تجربه کنید که اضطراب شما را حتی بدتر می کند.

هنگامی که از دیافراگم نفس عمیق بکشید، سیستم عصبی پاراسمپاتیک بدن شما را تحریک می کند. این بخشی از سیستم عصبی محیطی شماست که ضربان قلب، جریان خون، هضم و تنفس را تنظیم می کند.

زمانی که دچار یک حمله اضطرابی هستید یا حتی فقط احساس استرس می کنید، نفس کشیدن عمیق شما را آرام می کند. تنفس عمیق به شما کمک می کند از حالت طبیعی جنگ یا گریز که در مواقع استرس یا ترس شدید رخ می دهد دور بمانید.


تنفس و کنترل اضطراب
۱٫تنفس قفسه سینه در مقابل تنفس شکمی
ما هر روز نفس می کشیم. بیشتر این نفس ها بدون فکر کشیده می شوند. اما اگر به نفس خود دقت کنید متوجه دو نوع الگو می شوید. نوع اول تنفس قفسه سینه است که به آن تنفس قفسه سینه نیز می گویند. نوع دوم تنفس شکمی است که به آن تنفس دیافراگمی نیز می گویند.

۲٫ تنفس قفسه سینه
تنفس قفسه سینه سطحی است، از قفسه سینه آمده و فقط شامل تنفس های سریع و کوتاه می شود. هنگام اضطراب یا استرس، به تنفس خود توجه کنید. به احتمال زیاد متوجه خواهید شد که این همان الگوی تنفسی است که در هنگام نگرانی استفاده می کنید. تنفس قفسه سینه باعث استرس بیش تر می شود.

۳٫ تنفس دیافراگمی و کنترل اضطراب
تنفس دیافراگمی برخلاف تنفس شکمی شامل تنفس های عمیق، طولانی و یکنواخت است. این تنفس از دیافراگم شما می آید. با هر نفس، ریه های شما پر از هوایی می شود که از طریق بینی و دهان به داخل کشیده می شود به مرور زمان تنفس دیافراگمی اضطراب شما را از بین می برد.

برای اینکه بدانید از کدام نوع تنفس استفاده می کنید، یک دست را روی قسمت بالای شکم خود در ناحیه کمر و یک دست را روی سینه خود قرار دهید.

منبع:کانون مشاوران ایران-۱۰ تمرین تنفس که به کنترل اضطراب کمک می کند



:: برچسب‌ها: کنترل اضطراب , اضطراب , تمرین تنفس ,
:: بازدید از این مطلب : 200
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 24 مهر 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

به احتمال زیاد کودک مضطرب در اطرافیان خود می شناسید که به دلایل مختلف اضطراب دارد و نیاز دارد که در مورد آن باکسی صحبت کند.

لزوماً لازم نیست فرزند شما ارتباط با شخصی درگیر اضطراب داشته باشد تا بتواند در مورد آن سؤالاتی داشته باشد. این عارضه اغلب در تلویزیون و فیلم‌ها ظاهر می‌شود و ممکن است از دیگران در مورد آن بشنوند.

کمک به کودک مضطرب
برای کودکان بزرگ‌تر، می‌توانید در مورد اینکه چگونه بر ذهن و بدن تأثیر می‌گذارد و برخی از علائمی که آن ها یا عزیزانشان ممکن است در نتیجه اضطراب تجربه کنند، صحبت کنید. همچنین می توانید درباره انواع مختلف اضطراب مربوط به مدرسه، آینده یا چیزهای دیگر صحبت کنید.

علاوه بر این مهم است که با فرزندان خود در مورد مدیریت اضطراب صحبت کنید و به آن ها اطلاع دهید که در مواقعی که احساس اضطراب می کنند به اشتراک گذاشتن احساسات خود می توانند حمایت مورد نیاز خود را دریافت کنند.

برای بچه‌های کوچک‌تر، ممکن است بخواهید بگویید: «گاهی اوقات نگرانی‌ها یا ترس‌ها آنقدر بزرگ می‌شوند که به سختی می‌توانیم به تنهایی با آنها کنار بیاییم. هر اضطراب و استرسی که زندگی را برای شما واقعاً سخت کرده است لازم است با درمانگر یا مادر و پدر خود درجریان بگذارید.»

سوالاتی که ممکن است فرزندتان از شما بپرسند
صرف نظر از سن فرزندتان، احتمالاً وقتی موضوع اضطراب مطرح می شود، سؤالاتی برای او پیش می آید. در اینجا چند مورد رایج وجود دارد که ممکن است بخواهید خود را برای آن ها آماده کنید:

اگر مغز من اشکال داشته باشد چی؟
برای کودکی که خودش اضطراب را تجربه می کند، نگرانی هایی که دارد بسیار واقعی است. مهم است که این نگرانی ها را با کنار زدن آن ها حل نکنید.

در عوض، به آن‌ها اطلاع دهید که ترس‌ها و نگرانی‌هایی که دارند از مکان‌های واقعی سرچشمه می‌گیرند و معتبر هستند. اما میزانی که این ترس‌ها و نگرانی‌ها بر افکار آن‌ها تاثیر می گذارند بیش از اندازه می باشد و باید آن را کنترل کنند.

یکی از راه‌های مفید برای انجام این کار این است که با آن‌ها درباره ترس‌هایشان صحبت کنید و راه‌حل‌ها یا راه‌های ممکن برای حل این ترس‌ها را مشخص کنید.

کودکانی که اضطراب مداوم را تجربه می کنند ممکن است در عزت نفس و اعتماد به نفس نیز دچار مشکل شوند. آن ها ممکن است تصور کنند که در هر موقعیتی کار اشتباهی انجام می دهند که باعث اضطراب آن ها می شود.

مهم است که به بچه ها یادآوری کنیم که هیچ مشکلی برای آن ها یا هرکسی که اضطراب دارد وجود ندارد.

به فرزندان خود یادآوری کنید که شکسته یا معیوب نیستند. همچنین می‌توانید توضیح دهید که برخی رویدادها مانند ضربه، استرس یا ناملایمات ممکن است باعث ایجاد شرایط سلامت روان شوند.

سعی کنید به آن ها بفهمانید که داشتن اضطراب تقصیرشان نیست و می توانند برای آن کمک بگیرند.

درمان اضطراب چگونه است؟
هنگام صحبت در مورد کمک گرفتن برای اضطراب، کودکان ممکن است بخواهند بدانند که چگونه باید آن را از بین ببرد. بسته به شدت اضطراب آن ها، شناسایی مشکل اغلب اولین قدم در درمان است. تحقیقات نشان داده است که درمان به تنهایی اغلب می تواند بسیار مفید باشد.

همچنین می توانید با کودک مضطرب خود در مورد داروهایی که ممکن است علاوه بر درمان در دسترس هستند صحبت کنید و به او بگویید که درست مانند مصرف آنتی بیوتیک برای بیماری بدن، داروهای ضد اضطراب نیز می تواند به علائم اضطراب کمک کند.

برخی تحقیقات مورد اعتمادنشان داده است که ترکیبی از روان درمانی و دارودرمانی برای برخی افراد موثر است البته دارو درمانی و مصرف هرگونه دارو باید زیر نظر روانشناس انجام شود.

منبع:کانون مشاوران ایران-چگونه با کودک مضطرب خود صحبت کنیم؟



:: برچسب‌ها: کودک مضطرب , اضطراب , اضطراب کودک ,
:: بازدید از این مطلب : 185
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 24 مهر 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

کم خوابی می تواند همه چیز را از خلق و خو گرفته تا حافظه تحت تاثیر قراردهد. در اینجا نحوه شناسایی تمام علائمی که نشان می دهد به خواب بیشتری نیاز دارید، آمده است.

در جامعه ما، وسوسه و حتی فشار زیادی برای کم کردن خواب وجود دارد. در واقع، یک تصور غلط واقعی وجود دارد که محرومیت از خواب نوعی حرکت قهرمانانه محسوب می شود، نشانه ای از اینکه چقدر سخت کار می کنید، چقدر زود می توانید از خواب بیدار شوید، چقدر به خواب کی نیاز دارید، چقدر فعال، اجتماعی و پرمشغله هستید.

اما خواب کافی فقط یک پاداش راحت پس از یک روز طولانی و مطمئناً نشانه تنبلی یا ضعف نیست. خواب کافی که برای بزرگسالان حداقل هفت ساعت تعریف می شود یک محرک برای سیستم فیزیولوژیکی بدن انسان است.

هنگامی که ما کم خواب می شویم (بیش از یک سوم بزرگسالان دچار کمبود خواب هستند) سلامت و تندرستی ما به روش های بی شماری از جهت ذهنی، جسمی و عاطفی آسیب می بیند.

برای اینکه از نظر فنی کم خواب در نظر گرفته شوید، نیازی نیست که تمام شب را بیدار باشید در واقع، ممکن است حتی متوجه نشوید که به اندازه کافی نمی خوابید، زیرا ممکن است احساس خستگی خاصی نداشته باشید.

علائم کم‌خوابی زیادی وجود دارد که فراتر از خمیازه کشیدن، تکان دادن سر پشت میز کار یا سختی در باز نگه داشتن چشم ها است.

نشانه های کم خوابی
۱٫بد خلق هستی
خواب و سلامت عاطفی عمیقاً به هم مرتبط هستند، بر اساس آمار دانشکده پزشکی هاروارد، بیماران مبتلا به اضطراب و افسردگی بیشتر احتمال دارد بی خوابی مزمن را تجربه کنند. حتی از دست دادن خواب کوتاه مدت و جزئی می تواند بر خلق و خو، دیدگاه و کیفیت مهم ترین روابط ما تأثیر منفی بگذارد.

اگر کم خواب هستید، در برابر بدخلقی، تحریک‌پذیری و چالش‌های مقابله با استرس آسیب‌پذیرتر هستید. کمبود خواب و استرس نیز می تواند یک چرخه بد ایجاد کند.

بهره وری و عملکرد افت می کند.
کمبود خواب مزمن می‌تواند بر شماتوانایی‌های ما برای استدلال، تمرکز، و حتی یافتن کلمات مناسب برای توصیف چیزهای ساده تأثیر منفی بگذارد. در واقع، تخمین زده می‌شود که بی‌خوابی به تنهایی سالانه ۴۱۱ میلیارد دلار برای اقتصاد آمریکا هزینه داشته باشد.

اغلب ما معتقدیم که تا دیروقت بیدار ماندن و پروژه های کاری را به پایان رساندن یا برای ارائه ها آماده شدن کاملا ضروری است. اما، به نظر می رسد، توقف کار به موقع برای پایان دادن به کار و داشتن یک خواب خوب، عموماً بهترین راه برای بهبود بهره وری و عملکرد کلی است.

کافئین قدرت شناختی را تا نیم ساعت افزایش می‌دهد، اما خواب اطلاعات اخیر بدردنخوری را که آموخته‌اید از بین می‌برد و آن ها را بایگانی می‌کند تا بتوانید به طور موثرتری اطلاعات جدید را دریافت کنید.

۳٫ وزن شما در حال نوسان است.
در سال ۲۰۰۴، یک مطالعه طولانی مدت در ویسکانسین نشان داد که افرادی که کمتر از شش ساعت در شب می‌خوابند، بیشتر در معرض اضافه وزن هستند. این گروه کاهش سطح هورمون سرکوب کننده اشتها لپتین، همراه با افزایش سطح هورمون تحریک گرسنگی را نشان می دهد. زمانی که بیش از حد خسته هستیم، به سراغ میان وعده‌های بیشتری می‌رویم.

اخیراً، محققان ارتباط قوی بین کمبود خواب و افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را شناسایی کرده اند، یک اختلال متابولیک که اغلب با پرخوری و چاقی ایجاد می شود.

پوستت داغون شده
چشم‌های قرمز، پف‌کرده، حلقه‌های تیره زیر چشم و گوشه‌های رو به پایین دهان، همگی در افراد کم‌خواب به‌راحتی قابل شناسایی هستند. لورن هیل می‌گوید: «مردم معمولاً می‌توانند تشخیص دهند که شب سختی داشته‌اید یا خیر. حتی مقادیر کم کم خوابی بر ظاهر شما تأثیر می گذارد، خواب کافی و با کیفیت باید رکن هر روال مراقبت از پوست باشد.»

منبع:کانون مشاوران ایران-۷ نشانه رایج کم خوابی که نباید نادیده بگیرید



:: برچسب‌ها: کم خوابی , خواب کافی , نشانه های کم خوابی ,
:: بازدید از این مطلب : 163
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 19 مهر 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

سندرم ایمپاستر (imposter syndrome) شامل احساس شک به خود و بی‌کفایتی است که علی‌رغم تحصیلات، تجربه و موفقیت‌ها ادامه می‌یابد و به زندگی فردی و اجتماعی افراد آسیب زیادی را وارد می کند.

نام دیگر این سندرم نشانگان خودویرانگری می باشد. تحقیقات اولیه که این پدیده را بررسی می‌کرد، عمدتاً بر زنان موفق متمرکز بود. با این حال، بعداً مشخص شد که سندروم ایمپاستر می تواند هر کسی را در هر حرفه ای، از دانشجویان فارغ التحصیل گرفته تا مدیران ارشد تحت تاثیر قرار دهد.

در این شرایط حتی زمانی که دیگران استعدادهای شما را ستایش می کنند، موفقیت های خود را به زمان بندی و خوش شانسی مربوط می دانید. شما باور نمی کنید که داشته های خود را بر اساس شایستگی های خود به دست آورده باشید و می ترسید که دیگران نیز در نهایت متوجه همین موضوع شوند و داشته های خود را از دست دهید.

نشانه های سندرم ایمپاستر
در نتیجه عوامل گفته شما، شما خود را تحت فشار قرار می دهید تا سخت تر کار کنید تا مشکلات زیر را جبران کنید.

دیگران را از تشخیص کاستی ها یا شکست های خود بازدارید
آنچه را که کمبود هوش خود می دانید جبران کنید.
احساس گناه به خاطر «فریب دادن» افراد دیگر را کاهش دهید.
احساس بی ارزشی برای توجه یا محبت.
دست کم گرفتن دستاوردها.
سندرم ایمپوستر و علائم آن می تواند به طرق مختلف ظاهر شود، از جمله:
در محل کار:
افرادی که این سندرم را دارند، اغلب موفقیت خود را به جای توانایی ها و اخلاق کاری خود به شانس نسبت می دهند، که می تواند آن ها را از درخواست افزایش حقوق یا درخواست ترفیع باز دارد. آن ها همچنین ممکن است احساس کنند که باید برای رسیدن به استانداردهای غیرممکنی که تعیین کرده اند، بیش از حد کار کنند.

در خانه:
هر پدر و مادری احتمالاً می‌توانند زمانی را به یاد بیاورند که احساس می‌کنند برای مسئولیت بزرگ کردن فرزند خود ناآگاه، ناتوان و کاملاً آماده نیستند. اگر این احساسات کنترل نشوند، والدین ممکن است برای تصمیم گیری برای فرزندشان از ترس اینکه قرار است زندگی آن ها را به هم بزنند، دچار مشکل شوند.

در مدرسه:
دانش‌آموزان ممکن است از صحبت کردن در کلاس یا پرسیدن سؤال اجتناب کنند، زیرا می‌ترسند معلم‌ها یا همکلاسی‌ها فکر کنند آن ها توانایی و هوش کافی را ندارند.

در روابط:
برخی افراد احساس می‌کنند که ارزش محبتی که از طرف یک فرد مهم دریافت می‌کنند را ندارند و می‌ترسند که شریک زندگی‌شان متوجه شود که واقعاً آنقدرها هم عالی نیست.

با گذشت زمان، این می تواند چرخه ای از اضطراب، افسردگی و احساس گناه را تقویت می کند.

انواع نشانگان خودویرانگری
انواع سندروم به طور خلاصه در ادامه توضیح داده شده است:

«کمال‌گرایان» انتظارات بسیار بالایی از خود دارند و حتی اگر ۹۹ درصد از اهداف خود را برآورده کنند، احساس شکست می‌کنند. هر اشتباه کوچکی باعث می شود که آن ها شایستگی خودشان را زیر سوال ببرند.

«تخصص گرا» این افراد قبل از شروع پروژه احساس نیاز به دانستن تمام اطلاعات دارند و دائماً به دنبال گواهینامه یا آموزش های جدید برای بهبود مهارت های خود هستند.

«کار فردی» افرادی که تمایل به کار فردی دارند احساس می کنند که باید وظایف خود را انجام دهند و اگر نیاز به کمک داشته باشند، فکر می کنند که شکست خورده یا کلاهبردار هستند.

«سوپرمن ها» خود را تحت فشار قرار می دهند تا بیشتر از اطرافیانشان کار کنند تا ثابت کنند که فریبکار نیستند. آن ها نیاز به موفقیت را در همه جنبه های زندگی را احساس می کنند ( در محل کار، به عنوان والدین، به عنوان شریک زندگی) و ممکن است زمانی که کاری را انجام نمی دهند، استرس داشته باشند.

منبع:کانون مشاوران ایران-هر چیزی که باید در مورد سندرم ایمپاستر بدانید



:: برچسب‌ها: سندرم ایمپاستر , سندرم , خودویرانگری ,
:: بازدید از این مطلب : 179
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 18 مهر 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

آیا کودک شما بی خوابی دوران کودکی را تجربه می کند؟ بی خوابی، ترس از خواب، ترس شبانه و شب ادراری از مشکلات رایج خواب در کودکان می باشد. در این مقاله نکاتی ذکر شده است که کمک می کند کودک شما خواب کافی را تجربه کند.

درک مشکلات خواب در کودکان و بی خوابی دوران کودکی
مشکلات خواب در میان کودکان به خصوص در سنین پایین امری رایج می باشد. بی خوابی، ترس قبل از خواب، وحشت شبانه، راه رفتن در خواب و شب ادراری می تواند الگوی طبیعی خواب کودک شما را مختل کنند.

برخی از کودکان ممکن است در زمان خواب احساس خستگی نکنند، در به خواب رفتن بدون حضور والدین مشکل داشته باشند، در نیمه شب از خواب بیدار شوند، بچرخند، در خواب احساس سقوط دارند و نتوانند خواب با کیفیتی را تجربه کنند.

این روند می تواند برای والدین نیز خسته کننده باشد زیرا بیدار شدن کودکان خواب والدین را نیز مختل می کند، صبح ها باید عجله کنند چون فرزندان دیر بیدار می شوند یا مجبور هستند با کودک بداخلاق که کم خواب است کنار بیایند.

بسیاری از مشکلات خواب در دوران کودکی با رفتارهای روزانه و عادات قبل از خواب مرتبط است که با کمک نکاتی که در این مقاله ذکر شده است می توانید بر آن غلبه کنید. با کمی صبر و انضباط می‌توانید به فرزندتان کمک کنید تا بر مشکلات خواب خود غلبه کند.

کودکان چقدر به خواب نیاز دارند؟
برای عملکرد بهتر، کودکان و نوجوانان معمولاً به خواب بیشتری نسبت به بزرگسالان نیاز دارند. آمار زیر ساعاتی که کودکان در حال رشد باید در خواب بگذرانند را نشان می دهد.

بچه ها به چند ساعت خواب نیاز دارند؟
نوزادان (۴ تا ۱۲ ماه) ۱۲ تا ۱۶ ساعت (شامل چرت زدن)

کودکان نوپا (۱ تا ۲ سال) ۱۱ تا ۱۴ ساعت (شامل چرت زدن)

کودکان (۳ تا ۵ سال) ۱۰ تا ۱۳ ساعت (شامل چرت زدن)

کودکان (۶ تا ۱۲ سال) ۹ تا ۱۲ ساعت

نوجوانان (۱۳ تا ۱۸ سال) ۸ تا ۱۲ ساعت


بی خوابی دوران کودکی

علائمی که نشان می دهد کودک شما به اندازه کافی نمی خوابد
کودکان، درست مانند بزرگسالان، در هنگام کم خوابی در کنترل خلق و خوی خود مشکل دارند. کمبود خواب بر رفتار و وضعیت ذهنی کودک تأثیر می گذارد. در برخی موارد، علائم خواب ناکافی حتی می تواند شبیه علائم ADHD باشد.

اگر کودک شما به اندازه کافی نمی خوابد، ممکن است:

اغلب بداخلاق، تحریک پذیر یا بیش از حد احساسی به نظر می رسد.
در مدرسه تمرکز ندارد.
خوابیدن هنگام سوار شدن به ماشین
در بیدار شدن مشکل دارد یا بعد از اینکه آن ها را بیدار کردید دوباره به خواب می روند.
اغلب خیلی زودتر از زمان خواب خواب آلود می شوند.
اگر کودک شما اغلب در شب از خواب بیدار می شود ممکن است درگیر بی خوابی شده باشد که یکی از بزرگ ترین مشکلات در کودکان می باشد.

منبع:کانون مشاوران ایران-بی خوابی دوران کودکی| علت و بهترین درمان



:: برچسب‌ها: بی خوابی , بی خوابی دوران کودکی , مشکلات خواب در کودکان ,
:: بازدید از این مطلب : 180
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 18 مهر 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

اختلال شخصیت دوری گزین چیست؟

اختلال شخصیت دوری جو یا دوری گزین با احساس بی کفایتی اجتماعی، حساسیت مفرط به انتقاد و کناره گیری اجتماعی مشخص می شود.

تقریباً ۲٫۴٪ از جمعیت ایالات متحده به شخصیت دوری جو مبتلا هستند و به نظر می رسد که مردان و زنان را به طور مساوی تحت تأثیر قرار می دهد.

افراد مبتلا به اختلال شخصیت دوری جو زمان زیادی را صرف نشخوار فکری در مورد کاستی‌های درک شده خود می‌کنند و در برقراری روابط با دیگران که ممکن است طرد شود، مردد هستند.

اختلال شخصیت دوری جو یا دوری گزین می تواند برای افراد بسیار ناراحت کننده باشد و آن ها اغلب از ترس انتقاد، طرد شدن یا خجالت از دیگران دور می شوند.

مانند سایر اختلالات شخصیت، علائم اختلال شخصیت دوری جو یا دوری گزین ممکن است در دوران کودکی مشاهده شود و اغلب در نوجوانی یا اوایل بزرگسالی باعث نگرانی و اضطراب فرد می شود.

این اختلال اغلب به تمام زمینه های زندگی تعمیم می یابد و می تواند تأثیر منفی بر روابط اجتماعی، فرصت های تحصیلی و شغلی داشته باشد.

افراد مبتلا به اختلال شخصیت دوری جو یا دوری گزین ممکن است بخواهند اجتماعی باشند، اما به طور قابل توجهی احساس حقارت پیدا می کنند و تحت تاثیر این احساس قرار می گیرند.

علائم و تشخیص شخصیت دوری جو
در زیر فهرستی از برخی از علائم رایج مرتبط با اختلال شخصیت دوری جو یا دوری گزین آمده است:

احساس بی کفایتی
ترس شدید از انتقاد
از نظر اجتماعی منزوی
ترس شدید از طرد شدن
خجالتی بیش از حد
محدود کردن روابط جدید
ترس طرد شدن و انتقاد شدید
مدام به این فکر می کنند که دیگران چگونه به آن ها نگاه می کنند
اجتناب از هر چیزی که می تواند منجر به شکست و تمسخر شود
عزت نفس پایین
از درگیری اجتناب کرده و اغلب به دنبال رضایت دیگران هستند.
تجزیه و تحلیل دیگران برای نشانه های تایید یا رد
عدم قاطعیت
عدم برقراری تماس اجتماعی
الگوهای رفتاری افراد مبتلا به اختلال شخصیت دوری جو یا دوری گزین می تواند از خفیف تا شدید متفاوت باشد.

برخی از افراد ممکن است به طور کامل از معاشرت با دیگران اجتناب کنند یا به دلیل ترس از طرد شدن، تنها در صورتی معاشرت می کنند که بدانند دیگران آن ها را دوست دارند.

آن ها ممکن است از ترس قضاوت شدن از همه رویدادهای اجتماعی یا ملاقات حتی با همکاران خود نیز خودداری کنند. در موقعیت‌های اجتماعی، فردی که مبتلا به اختلال شخصیت دوری جو یا دوری گزین است، ممکن است از ترس حرف نادرست، سرخ شدن، لکنت زدن یا خجالت کشیدن، از صحبت کردن بترسد.

اغلب، از ترس انتقاد یا طرد شدن، از فعالیت های کاری، اجتماعی یا مدرسه اجتناب می کنند.

فرد مبتلا به اختلال شخصیت دوری جو یا دوری گزین ممکن است دائماً به خود شک کند، به خصوص در موقعیت های اجتماعی خود را پست تر از دیگران می بیند.

به دلیل احساس بی کفایتی و ترس از انتقاد، ممکن است از نظر اجتماعی کنار بکشند تا این ترس ها را کاهش دهند.

برای تشخیص شخصیت دوری جو، یک فرد باید تا زمانی که به سن بلوغ می رسد، مشکلات زیر را تجربه کرده باشد:

بازداری اجتماعی
احساس بی کفایتی
حساسیت به انتقاد یا طرد شدن
بر اساس راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM-5)، برای تشخیص شخصیت دوری جو باید معیارهای خاصی دیده شود. آن ها باید حداقل چهار مورد از علائم زیر را تجربه کنند تا درگیر اختلال تشخیص داده شود:

اجتناب از فعالیت هایی که شامل تماس بین فردی به دلیل ترس از انتقاد یا طرد شدن است.
عدم تمایل به تعامل با دیگران مگر اینکه مطمئن باشند که پاسخ مثبت دریافت خواهند کرد.
دودلی در روابط صمیمانه به دلیل ترس از مسخره شدن.
نگرانی در مورد مورد انتقاد قرار گرفتن.
احساس بی کفایتی و بازدارندگی در موقعیت های اجتماعی جدید.
تصور از خود به عنوان ناتوان، غیر جذاب و پست تر از دیگران.
بی میلی نسبت به ریسک کردن یا شرکت در فعالیت هایی که ممکن است منجر به خجالت فرد شود.

منبع:کانون مشاوران ایران-اختلال شخصیت دوری گزین چیست؟



:: برچسب‌ها: شخصیت دوری جو , درمان شخصیت دوری گزین , شخصیت دوری گزین ,
:: بازدید از این مطلب : 182
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 17 مهر 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

درمان شناختی رفتاری چیست؟ تکنیک های درمانی

درمان شناختی رفتاری (CBT) یکی از مهم ترین روش های درمانی است که توسط روانشناسان مجرب مرکز مشاوره ستاره ایرانیان ارائه می شود. ما از این روش برای درمان افراد در سنین مختلف و برای اختلالات روانی متفاوت استفاده می کنیم. برای کسب اطلاعات بیش تر در مورد درمان شناختی رفتاری به خواندن مقاله ادامه دهید.

برخی از شرایطی که با استفاده از درمان شناختی رفتاری درمان می شوند عبارتند از:

افسردگی و سایر اختلالات خلقی
اضطراب و حملات پانیک
اختلالات اشتها
اعتیاد
مشکلات کنترل خشم
اختلالات شخصیت
فوبیا
در ایالات متحده، از هر ۱۵ بزرگسال، یک نفر در سال دچار افسردگی می شود. این عارضه برای هر کسی و در هر زمان ممکن است رخ دهد، اما در افراد ۱۵ تا ۲۸ ساله، به ویژه در زنان، شایع‌تر می باشد.

اگر والدین، خواهر و برادر یا سایر خویشاوندان درجه یک شما سابقه ابتلا به این بیماری را داشته باشد، خطر ابتلا به آن برای شما بیشتر می باشد و لازم است بیش تر با مشاور در تماس باشید.

درمان شناختی رفتاری چیست؟
CBT نوعی روان درمانی است که توسط روانشناسان مجرب و آموزش دیده ارائه می شود. این روش به عنوان درمانی موثر شناخته می شود که نتایج بلندمدتی به دنبال دارد.

گفتار درمانی
گفتار درمانی که نوعی درمان شناختی رفتاری می باشد به شما کمک می کند تا الگوهای افکار منفی را که بر رفتار و احساس شما تأثیر می گذارد، تشخیص و تغییر دهید. این افکار منفی خودکار به مشکلات سلامت روان شما می افزایند و حتی آن ها را بدتر می کنند.

شما باید با درمانگر خود همکاری کرده تا افکار خودکار منفی شناسایی، آن ها را به چالش کشیده و با دیدگاهی عینی تر جایگزین کنید. انجام این کار می تواند علائم افسردگی و اضطراب شما را بهبود بخشد.

روش‌های متداول مورد استفاده در درمان شناختی رفتاری شامل گفتار درمانی، یادداشت روزانه، نقش‌بازی، تکنیک‌های آرام‌سازی، تمرکز حواس و حواس‌پرتی ذهنی است.

انواع درمان شناختی رفتاری
درمان شناختی رفتاری تنها یک نوع درمان نیست بلکه مجموعه ای از روش ها و راهکارها شامل گفتار درمانی و روش های خودسازی می باشد که به طور کلی روی افکار، رفتارها و احساسات شما تاثیر می گذارد.

برخی از انواع درمان شناختی رفتاری عبارتند از:

درمان شناختی برای شناسایی و تغییر الگوهای فکری، رفتارها و احساسات منفی
رفتار درمانی دیالکتیکی (DBT) که افکار و رفتارها را از طریق راهبردهایی مانند ذهن آگاهی و تنظیم هیجانی مورد بررسی قرار میدهد
رفتاردرمانی عقلانی هیجانی (REBT) برای شناخت باورهای غیرمنطقی، به چالش کشیدن آن ها و ایجاد تغییرات
هر یک از این روش ها متکی به رویکردهای مختلفی است که برای رسیدگی به الگوهای تفکری که به پریشانی روانی شما می افزایند، طراحی شده اند. به طور کلی، درمانگر روی اهداف خاصی تمرکز خواهد کرد و هر مرحله از فرآیند را برای شما توضیح داده و اغلب تکالیفی را برای شما فراهم می‌کند تا قبل از قرار بعدی‌تان آن ها را تکمیل کنید.

منبع:کانون مشاوران ایران-درمان شناختی رفتاری چیست؟ تکنیک های درمانی



:: برچسب‌ها: انواع درمان شناختی رفتاری , روان درمانی , درمان شناختی رفتاری ,
:: بازدید از این مطلب : 180
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 17 مهر 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

مهارت های زندگی مشترک

۱۰ مورد از مهارت هایی که هر زن و شوهری لازم است بدانند.
همه ی زوج هایی که زندگی مشترک خود را شروع می کنند قصد دارند تا ابد با همسر خود زندگی کنند و حتی فکر طلاق هم به ذهنشان خطور نمی کند. در صورتی که همیشه امور بر اساس برنامه پیش نمی رود و ممکن است اتفاقات ناخوشایندی بین شما رخ بدهد و به طلاق بیانجامد.

زوجینی که تصمیم به طلاق می گیرند در واقع نمی توانند ارتباط درستی با یکدیگر برقرار کنند پس بنابراین به زندگی مشترک خود خاتمه می دهند.

زندگی مشترک اصلا قابل پیش بینی نیست. در دوران نامزدی شما فرصت پیدا می کنید تا با همسر خود رفت و آمد کنید و نسبت به شخصیت او شناخت پیدا کنید اما تا زیر یک سقف زندگی مشترک خود را آغاز نکنید او را کاملا نخواهید شناخت.

انواع مهارت های زندگی مشترک
در ادامه مهارت هایی را به شما معرفی خواهیم کرد تا در زندگی مشترک خود به گار گیرید و به شادکامی برسید.

اولین مهارت : حل کردن مشکلات
این مهارت که اولین مهارت نیز عنوان شده است از مهم ترین مواردی است به آن خواهیم پرداخت. اگر شما نتوانید مشکلات را به راحتی حل کنید، مهارت های دیگر نیز اهمیت خود را از دست می دهند. اما مهارت حل مشکلات به چه معناست؟

مهارت حل کردن مشکلات به این معنی است که اگر با همسرتان در موردی به اختلاف نظر رسیدید بتوانید با صحبت کردن و مذاکره آن را حل و فصل کنید و به خواسته ها و نظرات دیگری احترام بگذارید.

به عبارت دیگر باید بدانید چه چیزی ارزش پافشاری کردن را دارد و در چه مواقعی لازم است تا کوتاه بیایید.

به طور معمول زوجین در دو سال اول زندگی مشترک خود این مهارت را ندارند و نسبت به آن تسلط کافی ندارند زیرا هر دو طرف سعی دارند تا حرف خودشان را به کرسی بنشانند، در صورتی که بعدها متوجه خواهید شد همیشه حرف حرف خودتان نیست.

دومین مهارت : مقدم داشتن همسر در هر موردی
دیکسون اعتقاد داشت اول خداوند سپس همسر. او همسر را حتی بر فرزند نیز مقدم می دانست. دیکسون در رابطه با زندگی خود نیز معتقد بود که همسرش همه کس اوست و تحت هیچ شرایطی جایگاه او را تنزل نمی دهد.

سومین مهارت : توسعه و رشد فردی
همواره باید به این فکر کنید که رابطه خود را دوام ببخشید. مثلا می توانید در این باره از خودتان بپرسید :

۱ ) چه کاری از دستم بر می آید که همسر ایده آلی باشم؟

۲ ) چه کاری باید بکنم که چندین سال دیگر هم در چشم همسرم جذاب باشم؟

۳ ) آیا بهتر نیست که تحصیلات خود را ادامه بدهم؟

۴ ) آیا بهتر نیست که کسب و کار خود را راه اندازی کنم؟

۵ ) چطور می توانم به همسر خود نشان دهم که او را از هر نظر پشتیبانی می کنم؟

دیکسون همچنین پیشنهاد می کند در زندگی خود تغذیه سالمی داشته باشید، پس انداز کنید و آینده نگری اقتصادی داشته باشید تا آینده ی خوب خود و همسرتان را تضمین کنید. خلاصه این مورد این است که بکوشید تا بهترین زندگی را برای خود و همسرتان رقم بزنید.

چهارمین مهارت : بخشش
وقتی رابطه تان را هنوز رسمی نکرده اید و نامزد هستید ممکن است نسبت به کوچک ترین خطای همسر خود بخشش نداشته باشید و تصمیم بگیرید رابطه عاطفی تان را با نامزدتان قطع کنید. هنگامی که ازدواج می کنید و با همسر خود پیمان می بندید باید بخشش خود را ارتقا دهید و تقویت کنید.

اگر خطایی از همسر خود دیدید به خود نهیب بزنید که هیچ کسی از هر نظر کامل نیست و خودتان هم نقص هایی در وجود خود دارید که نمی توانید آن ها را ببینید.

منبع:کانون مشاوران ایران-مهارت های زندگی مشترک



:: برچسب‌ها: مهارت های زندگی مشترک , مهارت های ازدواج , زندگی مشترک ,
:: بازدید از این مطلب : 175
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 17 مهر 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

ترس از مرگ (Thanatophobia ) به طور ذاتی در تمام انسان ها دیده می شود. انسان از بدو زندگی به دنبال امید، آرزو و اهداف خود می رود و مرگ دقیقا برعکس تمام این چیزها می باشد بنابراین طبیعی است که انسان از مرگ بترسد.

اما زمانی این ترس تبدیل به فوبیا می شود که زندگی روزانه فرد را مختل کرده و اجازه داشتن یک زندگی عادی و شاد را از فرد بگیرد. شاید اساسی ترین دلیل ترس از مرگ این باشد که تصور مشخصی از مرگ نداریم و این امر می تواند ترسناک و دلهره آور باشد.

ترس از مرگ در روانشناسی پدیده پیچیده ای می باشد که به علائم و نکات زیادی بستگی دارد در ادامه توضیحات کاملی در این مورد فراهم شده است:

مفهوم ترس از مرگ
بسیاری از افراد تصور می کنند که ترس از مرگ تنها مربوط به اتفاقات پس از مرگ می باشد، اما ترس از مرگ می تواند شامل نحوه یا پروسه مرگ باشد.

بسیاری از افراد با بالا رفتن سن و بیماری دچار این ترس و وحشت می شوند، معمولا افراد پس از مرگ دوستان و اطرافیانشان نیز درگیر این ترس می شوند.

ترس از مرگ در کودکان
بسیار دیده می شود که کودکان ترس از مرگ والدینشان را دارند که می تواند باعث اضطراب و استرس آن ها شود. کودکان نمی توانند مانند بزرگسالان فکر کنند و موضوع مرگ می تواند برای آن ها بسیار ترسناک باشد نباید این موارد به عنوان اختلالات روانی در نظر گرفته شود اما بهتراست که با روانشناس یا روانپزشک در میان گذاشته شود.

کودک شما ممکن است از خواب بیدار شود و تنفس شما را در خواب چک کرده یا حتی شما را بیدار کند، نباید ناراحت یا عصبی شوید و بهتر است این اضطراب کودک خود را درک کنید.


درمان ترس از مرگ
علائم ترس از مرگ
علائم این فوبیا همیشگی نیست و شما ممکن است علائم ذیل را فقط هنگام فکر به مرگ عزیزان خود تجربه کنید. علائم فوبیا مرگ شامل موارد زیر می باشد:

حملات پانیک
اضطراب بالا
سرگیجه
سردرد
تعریق
افزایش ضربان قلب
دل درد
حالت تهوع
فوبیا مرگ می تواند تاثیرات روانی زیر را نیز به دنبال داشته باشد:

دوری از خانواده و عزیزان
خشم و عصبانیت
ناراحتی و افسردگی
احساس گناه
نگرانی بیش از اندازه
ترس از پیری و مرگ

منبع:کانون مشاوران ایران-درمان ترس از مرگ| سایه سیاه مرگ را از زندگیت دور کن



:: برچسب‌ها: ترس از مرگ , درمان ترس از مرگ , ترس از مرگ والدین ,
:: بازدید از این مطلب : 130
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 17 مهر 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

تفاوت استرس و اضطراب. فرق اضطراب و استرس و افسردگی. درمان استرس و اضطراب. استرس و اضطراب دو فرآیند فیزیولوژیکی هستند که در همه افراد اتفاق می افتد. با این حال، در حالی که هر دو در سال‌های اخیر افزایش یافته‌اند ، بسیاری از افراد در تمایز بین این دو وضعیت روانی مشکل دارند.

در این مقاله به شباهت‌ها و تفاوت‌های بین استرس و اضطراب می پردازیم و به این موضوع می‌پردازیم که چگونه، در صورت عدم درمان یا در موارد شدیدتر، این شرایط می‌توانند به اختلال تبدیل شوند. ما همچنین نگاهی به چند مکانیسم مقابله ای می اندازیم که برای درمان آن ها موثر می باشد.

استرس و اضطراب چقدر شبیه هم هستند؟
هر دو پاسخ‌ با مجموعه‌ای از علائم تقریباً یکسان همراه هستند. به عبارت دیگر، هنگامی که فرد اضطراب یا استرس را تجربه می کند، ممکن است علائم زیر را تجربه کند:

بی خوابی (مشکل خواب)
مشکلات تمرکز
خستگی
تنش عضلانی
تحریک پذیری

تفاوت استرس و اضطراب چیست؟
تفاوت بین استرس و اضطراب چیست؟
باوجود اینکه استرس و اضطراب می تواند علائم مشترکی را ایجاد کند، خصوصیات کلی هر بیماری متفاوت است. به عنوان مثال وقتی استرس بیش از حد شود، افراد ممکن است علائم دیگری مانند مشکلات گوارشی یا عصبانیت را تجربه کنند. با این حال، هنگامی که افراد احساس اضطراب می کنند، نگرانی های آن ها بیش از حد می شود و ادامه می یابد.

استرس پاسخی به فشارهای روزانه یا یک موقعیت تهدید کننده است، در حالی که اضطراب واکنشی به استرس است. اضطراب، که دلیل مشخصی ندارد، بیشتر طول می کشد و درمان آن دشوارتر است.

تفاوت اصلی بین استرس و اضطراب در دوره زمانی است که علائم در آن احساس می شود. استرس یک پاسخ داخلی طبیعی به یک تهدید است که به عنوان «پاسخ جنگ یا گریز» نیز شناخته می‌شود و بدون آن، نژاد ما زنده نمی‌ماند.

با این حال، برای برخی، استرس در تعیین ضرب الاجل یا پاسخگویی به خواسته ها مفید نیست، بلکه باعث آسیب فیزیکی و پریشانی عاطفی می شود. اگرچه استرس ممکن است باعث ایجاد احساس اضطراب شود، اما این با یک اختلال اضطراب تشخیص داده شده متفاوت است.

اختلال اضطرابی زمانی تعریف می‌شود که اضطراب پایدار، نامتناسب با واقعیت باشد و به طور قابل توجهی در زندگی روزمره فرد اختلال ایجاد کند.

5 تفاوت استرس و اضطراب
وقتی تهدید از بین رفت، استرس می تواند از بین برود، اما پس از ناپدید شدن تهدید، اضطراب همچنان باقی می ماند.
اضطراب می تواند ناشی از عوامل داخلی بیشتری باشد، در حالی که عوامل استرس زا عمدتاً عوامل بیرونی هستند.
حتی زمانی که ما تهدید یا علتی را نیز تشخیص نمی دهیم، اضطراب می تواند ایجاد شود.
استرس می تواند بر نواحی بیشتری از بدن ما تأثیر بگذارد و علائم بیشتری نسبت به اضطراب ایجاد کند
استرس گاهی اوقات می تواند تأثیرات مثبتی داشته باشد، اما اضطراب فقط تاثیر منفی به همراه دارد.

منبع:کانون مشاوران ایران-تفاوت استرس و اضطراب چیست؟



:: برچسب‌ها: اضطراب , درمان استرس و اضطراب , استرس ,
:: بازدید از این مطلب : 151
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 17 مهر 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

مشاوره فردی خوب در تهران به چه نحوی به افراد کمک می کند؟ یک درمانگر آموزش دیده می تواند به افراد کمک کند تا یک سری تغییراتی را در سبک زندگی شان ایجاد کنند.

همچنین آنها می توانند در شناسایی علل مربوط به اختلالات کمک کنند و یک سری استراتژی هایی را برای تغییر تفکرات و رفتارهای ناخواسته پیشنهاد بدهند.

درمان می تواند افراد را به مهارت های مناسبی تجهیز کند تا آنها علائم موجود را مدیریت کنند، استرسشان را کاهش دهند و کیفیت زندگی خودشان را بهبود دهند.

مشاوره فردی خوب در تهران
مشاوره گروهی زمانی صورت می گیرد که یک گروه از افراد دارای مشکلات متقابل، با هم در یک اتاق بنشینند و در مورد مشکلات متقابل موجود مشورت دریافت کنند.

در این روش درمانی یک ساختار حمایتی وجود دارد و این افراد در اغلب زمان ها می توانند در حین ملاقات با افراد دارای شرایط بد، از این روش درمان استفاده کنند. مشاوره فردی یک مورد کاملا بدیهی می باشد.

اهداف مشاوره فردی چیست؟
با این وجود، اهداف مربوط به مشاوره شامل پنج هدف عمده می باشند:

تسهیل تغییر رفتاری
تقویت توانایی فرد برای ایجاد و نگه داشتن روابط
افزایش کارایی درمانجو و توانایی وی برای مقابله
افزایش کارایی و توانایی درمانجو برای مقابله با شرایط موجود
تقویت فرآیند تصمیم گیری و افزایش توانایی درمانجو
رشد.
مزایای مربوط به مشاوره فردی چه مواردی می باشند؟
مشاوره فردی به دلایل مختلفی مفید می باشد، همانند:

افزایش خود آگاهی فردی،
تشویق به خود اکتشافی،
شناسایی محدودیت ها،
افزایش مهارت های ارتباطی
استفاده از مهارت های ارتباطی سالم.
آیا مشاوره فردی رایگان می تواند مفید باشد؟
این مشاوره می تواند به شما کمک کند تا با احساسات و موقعیت ها مقابله کنید. این روش می تواند برای احساسات مربوط به خشمگینی، ترس، اضطراب، خجالت و وحشت زدگی مفید باشد.

همچنین این روش یک ابزاری در اختیار شما قرار می دهد که برای مقابله با عزت نفس پایین و افسردگی مفید می باشد. درمان می تواند یک سری از مشکلات را درمان کند.

این مشاوره به صورت چت است و قطعا از مشاوره تلفنی و یا حضوری تاثیر کمتری دارد.

آیا مشاوره موثر می باشد؟
تحقیقات صورت گرفته نشان داده اند که مشاوره در درمان اضطراب و افسردگی، بسیار موثرتر از قرص و یا دارو درمانی است. البته روش نوروفیدبک هم می تواند مفید باشد.

همچنین این مشاوره تاثیری برابر با درمان از طریق داروها دارد – و حتی در برخی مواقع تاثیر بهتری دارد و بیشتر طول می کشد. … در مورد برخی از افراد که “درمان” یک کلمه ترسناکی می باشد.

می توانید از سایت مشاورانه به صورت رایگان مشاوره فردی آنلاین دریافت کنید.

مراحل مربوط به مشاوره چه مواردی هستند؟
شش مرحله مربوط به مشاوره عبارتند از:

مرحله ۱: قبل از تفکر. این مرحله از طریق دو مولفه کاملا مشخص توصیف می شود:

الف) فرد توانایی لازم برای مشاهده یا شناخت مشکل را ندارد، و

یا ب) درمانجو می خواهد که یک فرد دیگری تغییر کند (آنها مشکل دارند، من هیچ مشکلی ندارم).

مرحله ۲: تفکر. …
مرحله ۳:تحلیل ..
مرحله ۴: اقدام. …
مرحله ۵: نگهداری
مرحله ۶: بعد از مراقبت.
مشاوره فردی خوب در تهران به شما کمک می کند تا مراحل را دست بروید.

منبع:کانون مشاوران ایران-مشاوره فردی خوب تهران



:: برچسب‌ها: مشاوره فردی خوب تهران , مشاوره , مشاوره فردی ,
:: بازدید از این مطلب : 156
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 17 مهر 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

گیاه کاسنی: خواص عرق کاسنی از نظر روان شناسی و طب سنتی

بررسی خواص گیاه کاسنی و عوارض جانبی آن
گیاه کاسنی نوعی گیاه پر خاصیت است (cichorium intybus) که از قسمت ریشه و سایر اعضای خشک آن, جهت مصارف دارویی استفاده می کنند. با گیاه کاسنی محصولات گیاهی زیادی درست می شود که معروف ترین آن ها عرق کاسنی می باشد. در ادامه شما را با فواید کاسنی و روش های مصرف آن بیشتر آشنا می کنیم.

ارزش غذایی گیاه کاسنی
کاسنی حاوی مقادیر زیادی آهن, منیزیم, روی, کلسیم, ویتامین های k ,E ,C ,B6, A پتاسیم و منگنز است. در هر نصف لیوان عصاره ی کاسنی, به مقدار ۷/۰ گرم از فیبر, ۹/۷ گرم از کربوهیدرات و ۹/۳ گرم قند به دست می آوریم.

فواید کاسنی
کاسنی فواید بسیار زیادی دارد که به چند مورد از آن ها اشاره خواهیم کرد:

مفید برای مشکلات گوارشی
کاهش دهنده اشتها
ملین وضع مزاج
بهبود دهنده اختلالات کیسه صفرا و کبد
بهبود دهنده تپش قلب و ضد سرطان.
ادرار آور
شستشو دهنده کلیه ها
بسیاری از پزشکان سنتی تهیه خمیری از برگ کاسنی برای التیام جای سوختگی را توصیه می کنند.
کاسنی به چه شکل هایی استفاده می شود ؟
از همه ی قسمت های گیاه کاسنی علل الخصوص برگ ها و ریشه ی آن برای مصارف مختلفی استفاده می شود. در ادامه به تفصیل به اشکال مختلف استفاده آن خواهیم پرداخت.

۱) قسمت برگ و ریشه کاسنی برای صفرا به منزله محرک عمل می کند و موجب می شود تا فرآیند هضم بهتر انجام بگیرد.

۲) برای بهبود تب های طولانی و ممتد, نوشیدن آب کاسنی کاملا پخته شده به همراه سکنجبین توصیه می شود.

۳) مصرف تخم کاسنی به منظور بهبود تنگی نفس و سردرد بسیار مفید است.

۴) نوشیدن جوشانده کاسنی به همراه رازیانه جهت دفع سموم مضر بدن و همچنین افزایش یافتن اشتها بسیار مفید می باشد.

۵) مصرف عصاره ی برگ های کاسنی جهت رفع التهاب و ورم در ناحیه چشم ها توصیه می شود.

اطلاعات دارویی کامل کاسنی
قسمت ریشه ی کاسنی متشکل از ۶۸ درصد ماده اینولین است، اینولین نوعی از انواع فیبرهاست که به اسم فروکتان شناخته شده است و به باکتری های مفید ساکن روده شما غذا می رساند.

مزایای نوشیدن عرق کاسنی
مفید برای لاغری
طبق تحقیقات انجام شده فیبری که در قسمت ریشه کاسنی موجود است اشتها را کنترل می کند و منجر به کاهش وزن شما می شود.

مفید برای کبد چرب
عصاره برگ تازه چیده شده کاسنی و یا عرق کاسنی موجب می شود کبد چرب شما بهبود یابد.

مفید برای جوش های صورت
عرق کاسنی ماهیت سردی دارد و در نتیجه از جوش هایی که به دلیل گرمی روی صورت شما می روید پیشگیری می کند.

درخشش پوست
ریشه کاسنی حاوی مقادیر زیادی بتاکاروتن است که در نتیجه التهاب و ورم پوست شما را کاهش می دهد. این ماده همچنان موجب می شود مقادیری کلاژن ترشح شود که با ترشح آن جوانی و طراوت به پوست بر می گردد.

روش مصرف کاسنی و مقدار آن
مقدار مصرف کاسنی ارتباط مستقیم به شرایط بدن شما سن شما و عوامل دیگری دارد. متاسفانه تصور غلطی که در این باره وجود دارد این است که عامه مردم فکر می کنند چنین گیاهانی چون شیمیایی نیستند می توانند مداوم و سرخود مصرف شوند، در صورتی که مصرف خودسرانه آن ها ممکن است در شرایطی خطرناک نیز باشد.

بهتر است از یک متخصص روش مصرف و مقدار آن را متناسب با شرایط خود بپرسید.

منبع:کانون مشاوران ایران-خواص عرق کاسنی از نظر روان شناسی و طب سنتی



:: برچسب‌ها: خواص عرق کاسنی , عرق کاسنی , طب سنتی ,
:: بازدید از این مطلب : 160
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 17 مهر 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

۱۵ مهارت ارتباطی که برای یک زندگی شاد لازم دارید

هر زوجی در زندگی مشترک خود به دنبال عشق و آرامش می گردد و هیچ کس قلبا نمی خواهد که دائما در مشاجره و کشمکش باشد. اما سوالی که در این بین پیش می آید این است که چگونه باید این آرامش را در زندگی مشترک به وجود بیاورم؟

قبل از این که شما زندگی مشترک خود را آغاز کنید باید مهارت های همدلی و صبر و در کل مهارت های یک زندگی مشترک را بیاموزید.

مهارت های زندگی زوجین چیست؟
نحوه ی قدردانی کردن از زحمات همسر، کنترل کردن ناراحتی، از خود گذشتگی و غیره چند مورد از مهارت های لازم برای یک زندگی مشترک سالم و شاد می باشد.

چندین مورد از این مهارت را با هم مرور خواهیم کرد :

۱) ارتباط برقرار کردن :
زوجین لازم است با یکدیگر ارتباط درستی برقرار کنند. کسانی که با کوچک ترین اختلاف نظر شروع به دعوا و مشاجره می کنند در واقع نمی توانند ارتباط صحیحی با همسر خود برقرار کنند. پیش از این که زندگی مشترک را شروع کنید لازم است که این مهارت ها را فرا بگیرید.

اگر این مهارت ها را به خوبی یاد بگیرید هنگام شروع یک اختلاف و مشاجره مشکلات را به راحتی حل خواهید کرد. زبان بدن صحیح کنترل کردن لحن و جلوگیری از فحاشی و بی حرمتی چند مورد از مهارت های صحیح برقراری ارتباط می باشد.

۲) پیروی از یک سبک زندگی سالم
یک زندگی سالم باید از دو بعد بررسی شود: جسم سالم و روح سالم

قبل از ازدواج لازم است تا روح خود را آماده ی پذیرش ازدواج کرده باشید. ذهن انسان نیز زیر مجموعه ی روح او قرار می گیرد چرا که به وسیله ی ذهن است که انسان فکر می کند مضطرب می شود و یا به آرامش می رسد. در یک زندگی سالم شما به راحتی می توانید با ذهن خود امور را مدیریت کنید و به یک آرامش نسبی برسید.

از نظر بعد جسمانی نیز شما می توانید با پیروی از یک رژیم غذایی سالم ورزش و بهداشت جسمانی نسبت به سلامت جسم خود مطمئن شوید.

نکته حائز اهمیت دیگر این است که سلامت هر دوی ابعاد بدن در گرو یکدیگر می باشد. یعنی سلامت جسم شما زمانی محقق می شود که از نظر روحی نیز سلامت داشته باشید و بالعکس.

۳)توانایی مدیریت مالی
متاسفانه همیشه مسائل مالی سهم بزرگی در طلاق زوجین به ویژه زوجین جوان دارد. اگر بتوانید مسائل مالی را به خوبی مدیریت کنید آرامش زندگی خود را تا حدودی تضمین خواهید کرد.

وقتی دختر و پسر از نظر پس انداز کردن یا خرج کردن شبیه به یکدیگر نباشند به شدت به مشکل خواهند خورد و مشاجرات آنان ادامه دار می شود. در یک زندگی مشترک زن و شوهر باید از درآمد یکدیگر بدهی هایی که دارند و مبلغ پس اندازی که دارند کاملا اطلاع داشته باشند و چیزی را از یکدیگر پنهان نکنند.

۴) اهداف شخصی
هر انسان موفقی باید با خود به این نتیجه رسیده باشد که چه هدفی در زندگی دارد. اگر شما با خودتان و اهدافتان کنار نیامده باشید چطور می توانید با شریک عاطفیتان و اهدافش سازگاری داشته باشید. هر جای زندگی که باشید مهم نیست زمانی را برای خود اختصاص دهید و به این فکر کنید که چه هدفی دارید.

۵ ) گوش دادن صحیح
مهارت های شنیداری در زندگی مشترک اهمیت بسیار زیادی دارد. شما با رعایت چند مورد ساده می توانید این مهارت را در خود پرورش دهید.

۱ ) موقع حرف زدن و گوش دادن به صحبت های فرد مقابل حالت تدافعی نداشته باشید.

۲ ) سعی کنید ناراحتی و عصبانیت خود را کنترل کنید و چند ثانیه قبل از صحبت کردن مکث کنید و به عواقب آن کمی فکر کنید.

۳ ) برای صحبت کردن فقط به دنبال کلمات نباشید و با آن ها بازی نکنید سعی کنید تا منظور خود را به راحت ترین شکل خود به همسرتان برسانید.

۴ ) گاهی اوقات لازم است فقط گوش بدهید نه این که مثل طوطی راه حل ارائه بدهید. گوش دادن به تنهایی هم می تواند مشکلات را حل کند.

۵ ) همسر خود را بابت قصوری که اتفاق افتاده قضاوت نکنید یا به هیچ عنوان سرزنش نکنید.

وقتی کسی در نزد شما ابراز پشیمانی می کند نباید شروع به سرزنش کردن او کنید. با او همراهی کنید و او را مطمئن کنید که هر اتفاقی پیش بیاید شما او را حمایت خواهید کرد

منبع:کانون مشاوران ایران-۱۵ مهارت ارتباطی که برای یک زندگی شاد لازم دارید



:: برچسب‌ها: مهارت زندگی , مهارت ارتباطی , زندگی شاد ,
:: بازدید از این مطلب : 120
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 10 مهر 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

در دوران نامزدی چه حرفهایی بزنیم. درمان کم حرفی در دوران نامزدی. در این مقاله چندین راه برای صحبت های تلفنی دوران نامزدی آورده شده است که به درد شما می خورد:

مراقب لحن خود باشید، نحوه صدای شما بسیار بیشتر از آنچه می گویید اهمیت دارد. لحن قوی (نه بلند) با اعتماد به نفس باعث ایجاد اعتماد و علاقه می شود. صدای نامطمئن و مردد اینطور نیست با صدای خود باعث شوید که همسر آینده تان به شما اعتماد بیش تری پیدا کند.
عجله نکن. صحبت سریع می تواند غیر صادقانه به نظر برسد. تند صحبت کردن همچنین نشان دهنده اضطراب و ناراحتی است. بدتر از آن، وقتی خیلی سریع صحبت می کنید، همسرتان متوجه حرف های شما نمی شود و ممکن است باعث سوء تفاهم شود.
اصیل باشید. اگر کلمات، لحن، سرعت و نگرش شما با هم هماهنگ نباشند، اعتبار خود را از دست می دهید. هر فکری را که مستقیماً با آنچه می گویید مرتبط نیست کنار بگذارید و از گفتن احساسات واقعی خود به نامزد خود نترسید.
کنجکاو باشید. اجازه دهید کنجکاوی واقعی شما در مورد نیازها، چالش ها و نگرش های نامزدتان مکالمه را پیش ببرد. به سوال پرسیدن ادامه دهید تا نامزدتان احساس کند که به زندگی و علایق او نیز اهمیت می دهید.
در دوران نامزدی، زن و مرد ازدواج نکرده اند، بنابراین محدودیت های خاصی در سطح تعامل بین آن ها وجود دارد تا از هرگونه نقض آموزه ها و مبانی شرعی جلوگیری شود.
در دوران نامزدی چه حرفهایی بزنیم نی نی سایت
اگر تصمیم گرفتید که آماده بحث ازدواج با شریک زندگی خود هستید، این ده نکته را در مورد زمان و نحوه نزدیک شدن به گفتگو در نظر بگیرید:

در مورد ارزش ها صحبت کنید
همانطور که قبلاً اشاره کردیم، بسیار مهم است که در نظر بگیرید که چگونه ارزش های شخصی شما در بلندمدت همسو می شوند.

آیا شما و شریک زندگی تان در مورد دین همسو هستید؟ اگر نیستید، آیا حاضرید نظر آن ها را بپذیرید؟
آیا خانواده های شما نیز تمایل دارند همسر شما را درک کنند؟
مهم نیست که چقدر شریک زندگی خود را می شناسید، درک اینکه آیا هر دوی شما باور مشترکی دارید می تواند به شما کمک کند تا بفهمید آیا برای ازدواج آماده هستید یا خیر.


صحبت های تلفنی دوران نامزدی
در مورد انتظارات صادق باشید
اگر تصمیم بگیرید تا آخر عمر به یکدیگر متعهد شوید، ممکن است رابطه شما جدی تر به نظر برسد. در اولین مکالمه خود در مورد ازدواج، مهم است که در مورد انتظارات خود از ازدواج و پیشرفت رابطه خود صحبت کنید. بحث‌های ازدواج اغلب افراد را بر آن می‌دارد تا در یک چارچوب زمانی طولانی‌مدت نسبت به انتظارات یکدیگر در آینده صادق باشند.

در مورد اهداف شخصی صحبت کنید
هنگام صحبت های تلفنی دوران نامزدی، مهم است که در نظر داشته باشید که آیا اهداف شخصی شما با یکدیگر سازگار است یا خیر. ممکن است رابطه شما در حال حاضر عالی باشد، اما آیا پنج سال دیگر عالی خواهد شد؟ آیا برنامه ای برای نقل مکان دارید؟ شروع یک حرفه جدید؟ آیا شریک زندگی شما برنامه های بزرگی دارد؟ درک اهداف شخصی شما و همسرتان به شما کمک می کند تا بفهمید که آیا شما و شریک زندگی تان به درد یکدیگر می خورید یا نه.

اهمیت امور مالی
هر چقدر هم که غیرعاشقانه به نظر برسد، مهم است که با شریک زندگی خود در مورد بدهی ها و الگوهای هزینه صحبت کنید. وقتی با کسی قرار می گذارید، ممکن است از مسائل مالی او ندانید. اما اگر متاهل هستید، امور مالی آن‌ها به امور مالی شما تبدیل می‌شود، بنابراین بسیار مهم است که بدانید آیا آن ها بدهی دارند یا خیر.

استرس مالی یکی از مهمترین مواردی است که باعث ایجاد مشکلات در روابط می شود. اگر شما و همسرتان درک یکسانی از امور مالی نداشته باشید با یکدیگر به مشکل برخورد می کنید.

صحبت های تلفنی دوران نامزدی نی نی سایت
در طول مرحله عاشقانه، مهم است که در مورد دیدگاه های مربوط به روابط به طور کلی سؤالاتی بپرسید تا مطمئن شوید که شما و شریک زندگیتان در مورد آینده و اینکه چگونه رابطه شما می تواند پیشرفت کند در یک جهت قرار دارید.

منبع:کانون مشاوران ایران-صحبت های تلفنی دوران نامزدی| آموزش های دوران نامزدی



:: برچسب‌ها: صحبت های تلفنی , آموزش های دوران نامزدی , دوران نامزدی ,
:: بازدید از این مطلب : 135
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 10 مهر 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

پوشش همسر| حل اختلاف نظر در مورد حجاب

اختلاف بر سر پوشش همسر همواره یکی از مشکلات زوجین به خصوص زوجین جوان بوده است و عدم تفاهم در آن موجب بروز مشکلات بعدی می شود.

اختلاف نظر درباره پوشش یکدیگر به این دلیل است که اعتقادات در هر خانواده ای بنا بر نوع شخصیت آن ها متفاوت است. در بعضی خانواده ها حجاب بانوان کمی آزادتر از خانواده های دیگر است و در بعضی دیگر پوشش مذهبی تری دارند. بعضی نیز نسبت به رعایت کردن حجاب یا رعایت نکردن آن بی اهمیت هستند.

دستورالعمل توافق کردن با موضوعیت پوشش همسر وحجاب
۱) توافق کردن در مرحله پیش از ازدواج
توصیه ی اکثر مشاوران این است که قبل از این که به صورت رسمی ازدواج کنید درباره نحوه حجاب خود توافق کنید. اگر هر دوی شما نسبت به پوشش یکدیگر انتقاد و یا حتی اعتراض دارید در همین مرحله آن را به دور از تعارف بیان کنید تا جلوی اختلافات بعدی را هم بگیرید.

بهتر است در این باره شفاف و واضح صحبت کنید. اگر این موضوع آن قدر برای شما مهم است که ذهن شما را به خود مشغول ساخته بنابراین صحبت کردن درباره آن خجالتی ندارد. اگر مردی نسبت به نحوه استفاده همسرش از زیورآلات لوازم آرایش یا بعضی از لباس های خاص اعتراض دارد باید در همین مرحله و کاملا واضح آن را بیان کند و از درگیری های آینده خودداری کند.

ثبات عقیده و پایبندی به تعهدات
بسیاری از زوجین جوان پیش از ازدواج نسبت به پوشش خود یا همسرشان توافق می کنند و چندی بعد نظر خود را عوض می کنند بنابراین نمی توانند به یک نظر کلی برسند. همسران چنین افرادی دائما سردرگم هستند و نمی دانند برای راضی کردن همسر خود باید چه نوع می پوششی داشته باشند بنابراین پرخاشگری و بالا گرفتن اختلاف شدت می گیرد.

چنین مشکلاتی نیاز مبرم به جلسات زوج درمانی دارد اما با اندکی دقت می توانید این ویژگی را در شخصیت فرد پیدا کنید. رفتار او با خانواده اش اظهارات اطرافیان درباره تغییر عقاید او نسبت به گذشته و غیره نشان می دهد وی فردی ثابت قدم است یا خیر.

واکنش صحیح در مقابل چنین اختلافاتی
بعضی وقت ها بروز اختلاف نظر اهمیت کمی دارد و نمی توان از آن به عنوان یک مشکل اساسی و حل نشدنی یاد کرد. تنها کافی است از پرخاشگری و جبهه گرفتن کاملا خودداری کنید. اگر شما نیز نسبت به نظرات همسرتان محترمانه و منطقی رفتار کنید بعدها او نیز یاد می گیرد رفتارش را منطقی و محترمانه کند.

اگر نسبت به اعتراضات همسرتان واکنش های هیجانی و لحظه ای نشان دهید آتش اختلاف را شعله ور تر می کنید و چندین پله از حل شدن اختلافات فاصله می گیرید.

وفادار بودن به تعهدات پیش از ازدواج
همان اندازه که ثابت قدم بودن در ازدواج اهمیت زیادی دارد پایبند بودن نسبت به تعهدات هم به شما یاری می کند تا مشکلات مختلف بعد از ازدواج را حل و فصل کنید.

اگر با همدیگر توافقی کرده بودید و امروز آن را نقض کردید بهتر است کمی منطقی باشید و نسبت به آن تجدید نظر کنید. شما یک انسان بالغ هستید و در برابر تعهداتی که پیش تر داده اید مسئول هستید.

اگر عقاید مذهبی را قبول ندارم چطور به خواستگارم بگویم؟
اگر پارتنری دارید که خانواده مذهبی دارد و مدعی می شود که شما را با حجاب فعلیتان دوست دارد و شما را مجبور نخواهد کرد که تغییر کنید. چه تضمینی وجود دارد که خانواده او نیز با نحوه حجاب شما کنار بیایند.

باید بپذیرید که تنها رضایت خواستگار شما اهمیت ندارد و رضایت خانواده او نیز در این باره بسیار مهم و حیاتی است که در کمال تاسف در بیشتر مواقع این اتفاق نمی افتد و خانواده همسر از عروس خود گله دارند که چرا به قوانین خانواده ما بی حرمتی می کند. همه ی این اعتراض ها در زندگی مشترک زوجین نیز تاثیر گذار است و آن دو را نسبت به هم دور خواهد کرد.

در برخی مواقع نیز پسر که در تب و تاب عشق است با نحوه حجاب همسر خود کنار می آید اما کمی که می گذرد و ازتب و تاب رابطه شان کاسته می شود به همسر خود درباره پوشش او اعتراض می کند و یا حتی ممکن است همسرش را از جمع های خانوادگیشان مخفی کند.

منبع:کانون مشاوران ایران-پوشش همسر| حل اختلاف نظر در مورد حجاب



:: برچسب‌ها: حجاب همسر , حجاب , پوشش همسر ,
:: بازدید از این مطلب : 96
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 9 مهر 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

۱۵ نکته برای مقابله با قلدری

مهم ترین نکته ای که وجود دارد این است که به کودک خود اعتماد به نفس دهید. فرزندتان باید اطمینان حاصل کند که توانایی مقابله با قلدری و عواقب آن را دارد.

بنابراین، به جای اینکه به او بگویید چه کاری باید انجام دهد، می توانید از او بپرسید که “چگونه می خواهد ما با این موضوع کنار بیایید؟” مهم است که در تصمیم گیری ها از او نظر بخواهید و به او اعتماد به نفس کافی را بدهید.

قلدری
دومین نکته مهم این است که قلدری دیگران به این معنی نیست که ضعیف است. البته توصیه نمی شود که والدین کودک را به تقابل جسمانی وادار کنند.

۱ – مکالمه را شروع کنید
مهم است که از او سوال بپرسید، اما در عین حال به او فشار وارد نکنید و اجازه دهید که پاسخ ندهد و هنوز برای صحبت کردن احساس اعتماد به نفس نداشته باشد، بنابراین اجازه دهید فرزندتان بدون وقفه احساسات خود را بیان کند.

۲ – آرامش خود را حفظ کنید
برای اینکه امنیت را به فرزندتان منتقل کنید، او را به خاطر اتفاقی که می افتد سرزنش نکنید و در حالتی آرامش خود را حفظ کنید.

۳- به او بفهمانید که ضعیف نیست
همان طور که قلدر قوی نیست، کودک شما نیز ضعیف نیست. یعنی هیچ کدام برنده چیزی نمی شوند. به او اطمینان دهید که ضعیف نیست و اعتماد به نفس او را تشویق کنید.

۴- فرزندتان را تشویق کنید که از خودش مطمئن شود.
اطمینان کافی را به فرزند خود دهید که مشکلی ندارد و نیازی نیست خود را مقصر بداند.

۵- اجازه ندهید موضوع قلدری بر زندگی فرزندتان مسلط شود
مهم است که شما از آنچه اتفاق می افتد آگاه باشید. می توانید او را تشویق کنید که به گروه ها یا فعالیت هایی مانند بازیگری یا دفاع شخصی بپیوندد. این به ایجاد اعتماد و پیدا کردن دوستان جدید کمک می کند.

۶ – کمی سختگیری کنید
یک توصیه در این زمینه این است که در مورد مسائل کمتر مهم زندگی مانند مرتب نگه داشتن اتاق، کمی سخت گیری کمتری داشته باشید. نگرش بسیار شدید یا سختگیرانه والدین به طور کلی به کودک این پیام را می دهد که آنها کارها را درست انجام نمی دهند و این کار را دشوار می کند. مهم است که در مهم ترین مسائل محکم بمانید.

۷ – اگر فرزند شما هنوز نمی خواهد صحبت کند، به دنبال صحبت با دوستان یا همسالانش باشید.
برای گرفتن بهترین تصمیم و کمک به فرزندتان مهم است که در مورد آنچه اتفاق می افتد روشن باشید و تمام جزئیات را بدانید. به طور منظم در مورد مدرسه، دوستی های آن ها و هر چیزی که ممکن است آن ها را ناراحت کند صحبت کنید.

۸- به کودک خود توصیه نکنید که او را بزند یا توهین کند.
این کار فقط باعث افزایش استرس و اضطراب در کودک شما می شود به هیچ عنون کودک خود را تشویق نکنید که به دیگران آسیب وارد کند حتی اگر برای دفاع از خود باشد.

۹ – درگیر کردن مدرسه مهم است
معلمان و حتی همسالان فرزند می توانند به شما کمک کنند تا به مشکلات کودک خود خاتمه دهید، شاید لازم باشد که به والدین کودکان دیگر نیز حرف بزنید.

۱۰ – به فرزند خود توصیه کنید که با دوستان مورد اعتماد خود بماند
و از مکان های مساعد برای قلدری اجتناب کنید. مهم است که روشی موثر برای مقابله با حملات را به او آموزش دهید.

منبع:کانون مشاوران ایران-۱۵ نکته برای مقابله با قلدری



:: برچسب‌ها: قلدری کودکان , مقابله با قلدری , قلدری ,
:: بازدید از این مطلب : 92
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 9 مهر 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

تست شخصیت شناسی رایگان.تست شخصیت شناسی با جواب. تست شخصیت شناسی تصویری. در ادامه تست هایی آمده است که به شما در شناخت شخصیتتان کمک می کند و راز های مخفی آن را برای شما اشکار می کند.

تست شخصیت مشت کردن دست
عجیب به نظر می رسد، اما شیوه ای که دست خود را مشت می کنید می تواند توصیف کند که واقعاً چه کسی هستید. این تست ادعا می کند که می تواند رفتار فرد را بر اساس نحوه مشت کردن آن ها تعریف کند و تست شخصیت شناسی با جواب می باشد.

به تصویر زیر دقت کنید، در تصویر می توانید سه روش مختلف برای مشت کردن دست را ببینید، بسته به شخصیت خود، فقط باید یک گزینه را انتخاب کنید که چگونه دست خود را مشت می کنید.

 

شیوه 1
شما فردی فوق العاده اجتماعی هستید که شایسته اعتماد همه هستید، هوش بالایی دارید که در همه زمینه ها عالی است. عمیقا از بی عدالتی متنفرید، با دیگران بسیار مهربان هستید و دوست دارید به دیگران کمک کنید.

شیوه 2
خلاقیت قابل توجهی دارید، بسیار مشتاق، فعال و همیشه به دنبال ماجراجویی های جدید و هیجان انگیز هستید. علاوه بر این از نشستن متنفرید و نمی توانید یک جا دوام بیارید، عاشق هنر و طبیعت هستید و زمان زیادی را درطبیعت می گذرانید. می توانید به راحتی در حضور دیگران صحبت کنید و از سخنرانی در اجتماعات تراسی ندارید.

شیوه 3
معمولاً در مورد تصمیماتی که می گیرید دوبار فکر نمی کنید و این همیشه دردسرهایی را برای شما به همراه داشته است. همه چیز را با اشتیاق، با مسئولیت و با توجه به جزئیات انجام می دهید. شما به این معروف هستید که بسیار صادق و مهربان هستید و دلسوزانه با دیگران برخورد می کنید.

شخصیت شناسی از روی حالت خوابیدن | تست شخصیت شناسی با جواب


شماره 1
اگر هنگام دراز کشیدن مجبورید زانوهای خود را خم کنید، فردی آرام و قابل اعتماد هستید که به ندرت از عصبانیت منفجر می شوید و همیشه نگرش مثبت خود را حفظ می کنید می توانید راحت با دیگران ارتباط برقرار کنید و دیگران دوست دارند اطراف شما باشند.

شماره دو
اگر به حالت جنینی به خواب می روید و این سبک خواب را ترجیح می دهید، از احساس محافظت، تایید و درک دیگران لذت می برید. این نگرش نشان می دهد که شما ترجیح می دهید خود را از مشکلات جدا کنید و فعالیت های آرام و بدون ریسک را انجام دهید تا از استرس های غیرضروری خودداری کنید.

شماره 3
خوابیدن روی شکم نشان می‌دهد که شما یک رهبر هستید و می‌توانید ابتکار عمل را به دست بگیرید و زندگی شخصی و حرفه‌ای خود را نظم دهید. برای شما، پشتکار و برنامه ریزی کلید موفقیت است و با پشتکار به خیلی از چیزهایی که می خواهید می رسید.

شماره 4
خوابیدن به پشت نشان‌دهنده نگرش مثبت و پرانرژی است احتمالا شما عادت کرده اید که در جامعه مرکز توجه باشید. شما سرسخت، متفکر و شخصیتی قوی هستید و همیشه حرفی برای گفتن دارید که شما را جذاب می کند.

شماره 5
اگر مانند یک سرباز می خوابید احتمالا در مورد عقاید خود محکم هستید و تمایلی به تغییر آن ها ندارید. به همین دلیل، افرادی متعادل و با اهداف ثابت در زندگی هستید که می توان به حرف شما اعتماد کرد.

شماره 6
خوابیدن با پای خمیده نشان دهنده شخصیتی غیرقابل پیش بینی است که شما را درگیر انواع ماجراها می کند، ارامش را به شلوغی ترجیح می دهید و دوست دارید با دوستان خود احاطه شوید.

منبع:کانون مشاوران ایران-تست های شخصیتی که پرده از راز شما بر می دارد❤️



:: برچسب‌ها: شخصیت شناسی , تست , تست شخصیت ,
:: بازدید از این مطلب : 158
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 4 مهر 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

تنوع عصبی (Neurodiversity) به این می پردازد که مردم در سرتا سر جهان دید متفاوتی نسبت به اطراف خود دارند و آن را به شیوه متفاوتی تشخیص می دهند.

«تنوع عصبی» یک اصطلاح است که برای توصیف تفاوت در نحوه عملکرد مغز افراد استفاده می شود. ایده اصلی تنوع عصبی این است که هیچ راه «درست و مشخصی» برای کار مغز وجود ندارد. در عوض، طیف وسیعی از راه‌ها وجود دارد که مردم دنیا را درک می‌کنند.

نوروتایپیکال در تنوع عصبی
نوروتایپیکال به شخصی اشاره دارد که عملکردها، رفتارها و پردازش مغزی استاندارد یا به عبارت دیگر معمولی دارند. افراد نوروتایپیک تمام نقاط عطف رشد و رفتار خود را در زمان ها و سنینی که برای اکثر افراد استاندارد در نظر گرفته می شود، می گذرانند.

افراد نوروتیپیکال معمولاً در معاشرت، یادگیری مهارت های جدید، یا رفتار آن گونه که به آن ها گفته می شود و از آن ها انتظار می رود، مشکلی ندارند.

واگرایی عصبی
واگرایی عصبی برای افرادی استفاده می شود که عملکرد مغز آن ها در یک یا چند حالت متفاوت از آنچه که استاندارد یا معمولی در نظر گرفته می شود می باشد.

راه‌های مختلفی برای تشخیص واگرایی عصبی وجود دارد، از روش‌های بسیار خفیف که اکثر مردم هرگز متوجه آن نمی‌شوند تا راه‌های واضح‌تری که منجر به رفتارهای متفاوت از استاندارد در جامعه می‌شود.

در محل کار و مدارس با برآوردن نیازهای منحصر به فرد هر فرد و فرد درگیر واگرایی عصبی می توان از حضور آن ها بهره مند شد، به طور مثال باید سعی کنیم:

به فردی که دچار واگرای عصبی است، این آزادی را دهیم تا وظایف و تکالیف را به روش خودش انجام دهد.
آموزش کارکنان ودانش آموزان دیگر در مورد تنوع عصبی و نحوه برخورد با آن.
ایجاد فضایی دوستانه
ارائه هدفون های مسدود کننده صدا و نویز برای فردی که صدا را تحریک کننده می دانند.
اوتیسم نوعی تنوع عصبی
اوتیسم به عنوان یک “اختلال طیف” شناخته می شود، زیرا از خفیف تا شدید متغیر است. اوتیسم قبلاً انواع مختلفی داشت، مانند آسپرگر و اختلال نافذ رشد (PDD)، اما اکنون همه آن ها به عنوان یک اختلال طیف اوتیسم طبقه بندی می شوند. همان طور که می دانید اوتیسم می تواند بر رفتار و احساسات فرد تأثیر بگذارد.

این بیماری مجموعه گسترده‌ای از شرایط بوده که شامل چالش‌هایی با مهارت‌های اجتماعی، رفتارهای تکراری و مشکلات گفتاری می باشد و می‌تواند افراد را فقط به برقراری ارتباط غیرکلامی سوق دهد.

افراد اوتیستیک اغلب ویژگی های زیر را نشان می دهند: توجه زیاد به جزئیات، مهارت های تمرکز قوی، خلاقیت و توانایی های یادگیری بصری.

بیش فعالی
اختلال نقص توجه و بیش فعالی (ADHD) یک اختلال بی نظمی عملکرد اجرایی است، به این معنی که افراد ممکن است در مدیریت افکار، توجه، رفتار و احساسات خود دچار مشکل شوند.

افراد مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی ممکن است در سازماندهی مطالب مشکل داشته، بی قرار باشند، بی علاقه به نظر برسند و در هنگام تجربه برخی احساسات رفتار نامناسبی از خود نشان دهند.

افراد مبتلا به ADHD غالباً مشکل گشا هستند زیرا چارچوب فکری مشخص ندارند بنابراین ممکن است پرانرژی و “سرگرم کننده” باشند.

نارساخوانی
نارساخوانی (Dyslexia) شامل صحبت کردن، خواندن و نوشتن است. نارساخوانی معمولاً با اشتباه خواندن، نوشتن یا گفتن کلمات یا حروف نامرتب همراه است، اما تنها محدود به این موارد نمی باشد. به عنوان مثال، ممکن است شامل مشکل در سازماندهی کلمات در جملات، مشکل در دستیابی به واژگان یا تلفظ کلمات یا چالش در پیروی از دستورالعمل ها باشد.

افراد مبتلا به نارساخوانی اغلب متفکرانی هستند که در پردازش بصری عالی می باشند. علاوه بر این، آن ها تمایل به آگاهی فضایی داشته و ممکن است بسیار خلاق باشند.

منبع:کانون مشاوران ایران-تنوع عصبی چیست و چرا اهمیت دارد؟



:: برچسب‌ها: واگرایی عصبی , بیش فعالی , تنوع عصبی ,
:: بازدید از این مطلب : 122
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 4 مهر 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

ارتقاء شخصی

مرکز مشاوره ستاره ایرانیان راه های ارتقاء شخصی را ارائه داده و به شما کمک کند بر موانع دستیابی به اهداف زندگی خود غلبه کنید.

ما روش هایی برای کاهش استرس و بهبود عزت نفس ارائه دهیم. ما به شما کمک می کنیم تا از افکار و رفتارهایی که شما را در زندگی عقب می اندازند رهایی پیدا کنید و درهایی را به روی آینده ای بهتر و رضایت بخش تر باز کنیم.

ارتقاء شخصی چیست؟
ارتقاء شخصی نوعی مشاوره است که به شما کمک می کند مشکلات را حل کنید و مسیرهایی را برای دستیابی به اهداف خود بیابید. ما به شما کمک می کنیم تا از احساسات، افکار، عواطف و الگوهای رفتاری که بر زندگی روزمره شما حاکم است آگاهی پیدا کنید.

بخشی از این درمان شامل تغییر صدای درونی شما از نگرش منفی به مثبت گرایی عینی است و به شما کمک می کند راه خود را از میان موانع پیدا کنید.

ارتقاء شخصی
همه ما با مبارزات درونی روبرو هستیم. اما با توجه به نحوه برخورد با مبارزات، می‌توانید روش‌های جدیدی برای مقابله و کار برای رسیدن به چیزهایی که می‌خواهید به دست آورید، بیاموزید. به مرور شما خودآگاهی و درک بهتری از اینکه چه کسی هستید و به چه چیزی نیاز دارید را یاد می گیرید.

راه های ارتقاء شخصی
درمان ارتقاء شخصی بسیار فردی می باشد. درمانگر در مورد شما می آموزد تا بفهمد چه روش هایی برای موقعیت منحصر به فرد شما بهترین نتیجه را دارد. با این حال، بسیار مهم است که از طریق روش های مبتنی بر شواهد کمک بگیرید. این ها سالم ترین رویکردهایی هستند که نتایج اثبات شده ای را به همراه دارند.

درمان شناختی رفتاری
درمان شناختی رفتاری (CBT) یکی از درمان های مبتنی بر شواهد است. درمان شناختی رفتاری بر غلبه بر الگوهای فکری منفی که شما را در زندگی عقب نگه می دارد، تمرکز می کند. تحقیقات اثربخشی درمان شناختی رفتاری را ثابت کرده است.

درمان شناختی رفتاری به شما کمک می کند تا برای تغییراتی که در رفتارهای خود به دنبال آن هستید، تفکر مثبت را تقویت کنید.

کلیدهای ارتقاء شخصی
درمان شما باید برای وضعیتی که دارید مناسب باشد. این باید یک رویکرد ثابت شده باشد که برای افرادی که درگیری هایی که شما با آن روبرو هستید را تجربه می کنند موثر می باشد. در مرکز مشاوره ستاره ایرانیان، ما از روش های اثبات شده متناسب با شخصیت، فرهنگ، اهداف، موانع و نیازهای منحصر به فرد شما استفاده می کنیم.

علاوه بر فردی بودن راه های ارتقاء شخصی باید عوامل کلیدی دیگری را برای موفقیت نهایی در نظر بگیرید. این عوامل عبارتند از:

هدف مداری
ارتقاء شخصی بدون دستیابی به هدف قابل اندازه گیری نیست. شما باید بدانید که می خواهید از طریق هدف قابل دستیابی به چه چیزی برسید. هدف باید چیزی باشد که احساس کنید قابل دستیابی می باشد.

در حالی که همه ما رویاهای بزرگ خود را داریم، اهداف برای بهبود خود با اهداف کوچک به سمت اهداف نهایی شروع می شوند. دستاوردهای کوچک شما را قادر می سازد با انگیزه بمانید و از رسیدن به آن ها خوشحال شوید.


ارتقاء شخصی
مسئولیت پذیری
مسئولیت پذیری بخش عمده ای از تعهد برای دستیابی به اهداف شما است. از طریق درمان، یاد می گیرید که خود را مسئول نگه دارید. در عین حال، درمانگر شما کمک می کند تا مسئولیت پذیری را حفظ کنید و به مسیر خود ادامه دهید.

برای موانع برنامه ریزی کنید
در راه رسیدن هر هدفی که در زندگی داشته باشید، با موانعی روبرو خواهید شد. این یک حقیقت اجتناب ناپذیر است. اما دستاورد واقعی از شناسایی این موارد و ایجاد یک برنامه اساسی برای غلبه بر آن ها حاصل می شود.

در جلسات مشاوره، شما برای موانع آماده می شوید و مهارت های مقابله ای را یاد می گیرید تا از آن ها عبور کنید. این مهارت ها به شما در رسیدن به اهدافتان در آینده نیز کمک می کند. از طریق درمان درها را به روی موفقیت بیشتر در تمام زمینه های زندگی خود باز می کنید.

منبع:کانون مشاوران ایران-ارتقاء شخصی



:: برچسب‌ها: درمان شناختی رفتاری , راه های ارتقاء شخصی , ارتقاء شخصی ,
:: بازدید از این مطلب : 123
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 4 مهر 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

آیا قربانی آزار و خشونت خانگی هستید؟

شما به راحتی می توانید تشخیص دهید که آیا قربانی آزار و خشونت خانگی هستید؟ قبل از پاسخ به این سوال باید دو دسته اطلاعات در مورد آن داشته باشید.

اول، باید بدانید که سوء استفاده و خشونت خانگی چگونه به نظر می رسد و چگونه در روابط ظاهر می شود. دوم، باید بتوانید از شرایط خود عقب نشینی کنید تا بتوانید آن را به طور عینی ارزیابی کنید. هنگامی که این دو عامل را برای ارزیابی رابطه خود ترکیب کنید می توانید آن را بررسی کنید.

وقتی خشونت فیزیکی نیست
تشخیص آزار فیزیکی نسبتاً آسان است، زیرا می توان با آسیب فیزیکی آن را مشاهده کرد به طور مثال ممکن است استخوان های شما را بشکند یا باعث کبودی قسمتی از بدن شما شود.

با این حال، همه آزارها فیزیکی نیستند. یک رابطه با خشونت عاطفی شما را در بیمارستان بستری نمی کند، اما مطمئناً می تواند سلامت روان شما را تحت تاثیر قرار دهد.

سوء استفاده کننده کیست؟
نشانه های سوء استفاده از ویژگی های سوء استفاده کنندگان نشات می گیرد. وقتی شریک زندگی تان با شما بدرفتاری می کند، به احتمال زیاد یک یا همه ویژگی ها و رفتارهای زیر را نشان می دهد:

آن ها دیگران را ملک خصوصی خود می دانند. از واژه و عبارت مال من زیاد استفاده می‌کنند.
آن ها به شدت حسادت می کنند.
از نظر فیزیکی و کلامی با حیوانات یا کودکان خشن هستند.
غیرقابل پیش بینی می باشند. به صورتی که در بیشتر مواقع احساس می کنید باید مراقب آن ها باشید.
طبع گرمی دارند. و تقریباً از هر چیزی به راحتی عصبانی می شوند.
دوست دارند رفتار دیگران را کنترل کنند.
تصورات قدیمی از نقش زن و مرد دارند.
جالب است بدانید آنچه اغلب در خشونت خانگی اتفاق می‌افتد این است که یک نفر می‌گوید مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرد و سپس دیگری می‌گوید که نه، آن ها هستند که مورد آزار قرار می‌گیرند.

برخی از روابط از هر دو طرف توهین آمیز و خشن می باشند. کمک گرفتن از مشاور می تواند به شما کمک کند تا با آزار خانگی مقابله کنید و رابطه خود را بهبود ببخشید.

آیا قربانی آزار و خشونت خانگی هستید؟
نشانه های بیرونی خشونت خانگی
نشانه های خشونت خانگی را باید در رفتارهای زوجین جست و جو کنید، در این روابط به جای احترام گذاشتن به احساسات و حقوق شما به عنوان یک فرد، آن ها شما را به دارایی تبدیل می کنند تا به آنچه می خواهند برسند. توجه به نشانه‌های زیر در رابطه‌ی خشونت‌آمیز می‌تواند به شما کمک کند که رابطه خود را ارزیابی کنید.

وقتی نمی‌خواهید شما را مجبورت می‌کنند رابطه جنسی داشته باشد.
وقتی اتفاق بدی می افتد شما را سرزنش می کنند.
در محل کار یا مدرسه شما را تخریب می کنند.
امور مالی مشترک را کنترل می کنند.
شمارا به خیانت متهم می کنند.
به شما اجازه نمی دهند لباس یا سایر دارایی های خود را انتخاب کنید.
آنها کنترل می کنند که کجا می روید و چه کسانی را می بینید.
اعتماد به نفس شما را تخریب می کنند.
عمدا شما را در مقابل دیگران شرمنده می کنند.
به شما دروغ می گویند و سپس باعث می شوند که به سلامت عقل خود شک کنید.
نشانه های درونی خشونت
همچنین می توانید نشانه‌های رابطه خشونت آمیز را در احساسات، افکار، کلمات و رفتارهای خود مشاهده کنید. سوالات زیر را از خود بپرسید و سپس در نظر بگیرید که آیا واکنش های شما ناشی از رفتار آزادهنده فرد خاصی با شما بوده است یا خیر.

آیا آدم با ارزشی هستم؟
آیا باهوش هستم؟
آیا عاقل هستم؟
آیا قابل اعتماد هستم؟
آیا دیگران مرا دوست دارند؟
آیا به خوبی دیگران هستم؟
پاسخ‌ منفی به سؤالات بالا ممکن است از باورهایی باشد که از دوران کودکی خود داشته اید، اما ممکن است از نحوه صحبت و رفتار آزارگر فعلی‌تان با شما باشد. از خود بپرسید که آیا همیشه این نظرات را در مورد خود داشتید یا این که از زمانی که وارد رابطه شدید این احساسات را تجربه می کنید.


آیا قربانی آزار و خشونت خانگی هستید؟
همچنین از خود بپرسید که اگر کسی همین رفتار و گفتار را با عزیزان و اطرافیان شما داشته باشد، چه واکنشی خواهید داشت. اگر اجازه نمی‌دهید با دوستتان، فرزندتان یا والدینتان چنین رفتاری شود، اجازه ندهید که با شما نیز چنین رفتاری شود.

اگر باور دارید که در یک رابطه توهین آمیز هستید، به دنبال کمک بگردید.

علاوه بر اینکه در یک رابطه توهین آمیز افکار منفی را تجربه می کنید، رفتارهای شما نیز می تواند نشان دهنده این باشد که شما در یک رابطه سمی هستید.

به عنوان مثال، شما ممکن است به جای نگاه کردن به چشم های دیگران، به پایین نگاه کنید، از حرف زدن بترسید و به همین دلیل بسیار ساکت شوید و سعی می کنید از گفتن کلمات نادرست خودداری کنید، ممکن است دست از تلاش برای چیزهای جدید بردارید زیرا به این باور رسیده اید که شما لیاقت چیزهای بهتر را ندارید.

منبع:کانون مشاوران ایران-قربانی آزار و خشونت خانگی به قهرمان تبدیل شد



:: برچسب‌ها: خشونت خانگی , خشونت , آزار ,
:: بازدید از این مطلب : 155
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 2 مهر 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

معجزه های مشاوره خانواده خوب

اگر در خانواده، ازدواج یا سایر روابط خود دچار پریشانی هستید، مرکز مشاوره ستاره ایرانیان می تواند به شما کمک کند. خانواده درمانی به شما کمک می کند تا از طریق الگوها یا سیستم های ناسالم برای یافتن صلح، هماهنگی و همکاری کار کنید.

خانواده درمانی، مشاوره زناشویی و سایر مشاوره های ارتباطی می تواند به همه کمک کند تا از یک سبک زندگی شادتر بهره مند شوند.

خانواده درمانی چیست؟
خانواده درمانی و زوج درمانی انواعی از روان درمانی ها هستند که برای کاهش تعارض در روابط طراحی شده اند. این روش های درمانی با بهبود نحوه تعامل اعضای خانواده کار می کند. برخلاف مشاوره فردی که مشکلات درونی فرد را درمان می کند، خانواده درمانی بر اصلاح الگوهای ناسالم و ایجاد سیستم های مثبت برای حل مسئله تمرکز می کند.

چه کسانی به خانواده درمانی یا مشاوره خانواده نیاز دارند؟
«خانواده» در خانواده درمانی یا مشاوره رابطه می تواند تعربف متفاوتی داشته باشد. خانواده شما متشکل از افرادی است که از شما حمایت می کنند. این افراد ممکن است خویشاوندان خونی یا افراد دیگری باشند که در خانه شما زندگی می کنند. به یاد داشته باشید که روابط خانوادگی سالم کلید سلامت روان شماست.

اگر خانواده شما با چالش های خاصی دست و پنجه نرم می کند، خانواده درمانی می تواند کمک کند. همچنین کمک به اعضای گروه برای سازگاری با تشخیص سلامت روانی یکی از اعضا، مفید است. اهداف خانواده درمانی معمولاً بر حل تعارض و بهبود ارتباطات متمرکز هستند

موضوعات خانواده درمانی
روابط شما می تواند از درمان یا مشاوره زناشویی در موقعیت هایی مانند موارد زیر بهره مند شود:

کودکی که مشکلات رفتاری، اعتیاد، اختلال خوردن یا مشکلات مدرسه را تجربه می کند.
تروما یا اندوهی که همه اعضای گروه را تحت تأثیر قرار می‌دهد
سازگاری با اعضای خانواده، مانند فرزند جدید
خشونت خانگی
اختلاف والدین
طلاق
مشکلات مالی
انواع رایج خانواده درمانی
هنگامی که از مرکز روانشناسی ستاره ایرانیان برای خانواده درمانی، مشاوره زناشویی یا سایر مشاوره های ارتباطی کمک بگیرید، از راهنمایی متخصصان مجرب و آموزش دیده ما بهره مند می شوید. آن ها از روش‌های مختلفی استفاده می‌کنند، به‌ویژه روش‌هایی که برای نیازهای خاص خانواده شما مناسب‌تر است.

برخی از انواع رایج خانواده درمانی عبارتند از:

خانواده درمانی بوونین
خانواده درمانی بوونین زمانی به خوبی جواب می دهد که سایر اعضای خانواده به دلایلی نخواهند یا نتوانند در جلسات درمانی شرکت کنند. این روش از تمایز به عنوان مفاهیم اصلی خود استفاده می کند. تمایز به افراد کمک می کند با استفاده از نامه نگاری و راهبردهای دیگر یاد بگیرند که چگونه در روابط خانوادگی خود واکنش عاطفی کمتری نشان دهند.


مشاوره خانواده
درمان ساختاری
درمان ساختاری به خانواده ها کمک می کند تا مرزهای سالمی را تعیین کنند و با برنامه ریزی و تقسیم مسئولیت نقش های مثبتی را ایفا کنند. در این روش درمانگر مطمئن می شود هیچ یک از اعضای خانواده در خانواده قدرت زیادی را در اختیار ندارند.

مدل سیستماتیک
این مدل درمانی قدرت خانواده را به عنوان یک بازی ناخودآگاه که مشکلات را تداوم می بخشد بررسی می کند. از موضع خنثی، درمانگر با خانواده مقابله می کند تا به درک بیشتر مشکلات پیش آمده کمک کند.

منبع:کانون مشاوران ایران-معجزه های مشاوره خانواده خوب



:: برچسب‌ها: مشاوره خانواده خوب , مزایای مشاوره خانواده , مشاوره خانواده ,
:: بازدید از این مطلب : 174
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 2 مهر 1401 | نظرات ()