نوشته شده توسط : Dr. Dalake

۴ تا ۵ سالگی: من می‌توانم هر آنچه تو می‌توانی باشی باشم

افکار کودکان در سنین میان چهار تا پنج سالگی متشکل­تر، متمرکزتر و معمولی­تر می‌شود. آن‌ها یاد می‌گیرند یک ایده، مسئله و یا وظیفه را تا مرحله به دست آوردن نتیجه دنبال کنند و حتی از یک روز تا روز دیگر روی آن فکر و عمل کنند تا با موفقیت به پایان برسانند. کودکان پنج ساله نگران نظم و کمال هستند. آن‌ها می‌توانند درباره یک نظریه فکر کرده و آن را اجرا نمایند در حالی که در آغاز این سال ممکن است به سرعت از یک ایده به ایده دیگر بروند. افکار آن‌ها به تدریج عمیق‌تر شده و حافظه آن‌ها در مورد حوادث، موقعیت‌ها و استراتژی‌ها در حل مسائل و غیره بهبود می‌یابد. از چهار تا پنج سالگی رشد آن‌ها در زمینه استقلال افزایش می‌یابد. کارهایی که آن‌ها در چهار سالگی برای حفظ و مراقبت از خود انجام می‌دادند در پنج سالگی با سادگی بیشتر و نظارت کمتر انجام می‌دهند. در پنج سالگی بسیاری از کودکان در منزل به کارها کمک می‌کنند مثل شستن و خشک کردن ظروف، چیدن میز و نظایر آن. از چهار تا پنج سالگی باید قوانین اجتماعی جزو سرشت کودکان شود و رفتارشان بر قضاوت شخصی خودشان متکی باشد. آن‌ها از خودشان در ارتباط با دیگران آگاهی بیشتری به دست می‌آورند و وظیفه یادگیری را دنبال خواهند کرد زیرا این وظیفه بیشتر آن‌ها را به صورت یک فرد مورد احترام درخواهد آورد که دارای صفاتی شبیه به دیگران و باارزش از نظر آنان خواهند شد. آن‌ها به شرکت در نمایشنامه درام اجتماعی به عنوان راهی برای معرفی تصویری از خود از طریق کشف یک سری نقش‌های مختلف ادامه می‌دهند.

مهارت‌های حرکتی کودکان چهار تا پنج ساله به‌اندازه کافی پیشرفت کرده است که در بازی آن‌ها کارهای برجسته متنوع و حرکات ساده ژیمناستیک دیده می‌شود. در پنج سالگی آن‌ها می‌توانند لی‌لی کنند، بپرند، طناب بازی کنند، بدوند، از جایی بالا روند، دور خود بچرخند و غیره. این بازی‌ها راهی است برای تمرین مهارت‌های حرکتی و نیز یادگیری همکاری با دیگران، ایجاد تناسب میان اعمال و دستورالعمل‌های شفاهی و آگاهی و پیروی از یک سری قوانین ساده.مشاورکودک و نوجوان

مهارت‌های حرکتی ظریف بهتر شده و تحت کنترل در می‌آید. ممکن است بعضی از کودکان به یادگیری نوشتن علاقه‌مند باشند. اکثر نقاشی‌های کودکان کنترل شده و منطبق بر تصویر و طرح ذهنی است. طرز گرفتن مداد بهتر شده و از قیچی برای بریدن چیزها به خوبی استفاده می‌کنند. در این دوره زبان به طور روزافزونی جای عمل را می‌گیرد. کودکان می‌توانند فقط با گفتن زبانی «وانمود کنند» کاری را انجام داده‌اند مثلا «بیا وانمود کنیم من مادر هستم و تو بچه و من می‌خواهم تو را تنبیه کنم.» کودکان یاد می‌گیرند برای مشکلات راه‌حل‌های شفاهی بیابند درحالی‌که در گذشته به وسیله بدن و عواطف شدید عکس‌العمل نشان می‌دادند. از چهار تا پنج سالگی کودکان همچنان تعداد کلمات خود را افزایش داده، طول جملات شان را زیاد می‌کنند.

پیچیدگی ساختمان جملات خود را بالا می‌برند و بیش از پیش از زبان به عنوان راهی برای آموختن درباره چیزها در دنیای خود استفاده می‌کنند. سوالات آن‌ها بیشتر برای کسب اطلاعات بوده و علاقه آن‌ها به کتاب و داستان بیشتر بر مبنای واقعیات می‌باشد. بالاخره زبان فقط جزئی از نمایشنامه آن‌ها نیست بلکه به عنوان مبنای نمایشنامه می‌باشد. بازی با قیافه‌سازی و کلمات مسخره برای کودکان در این سن تفریحی می‌باشد.

کودکان چهار ساله هم اکنون درک می‌کنند که چیزها در دنیای آن‌ها دارای نظم است و وقتی از یکدیگر جدا می‌شوند می‌توان آن‌ها را دوباره به همان نظم اول برگرداند و اینکه بسیاری از چیزها را می‌توان به روش منظم با یکدیگر مقایسه و به هم مرتبط نمود. بین چهار تا پنج سالگی می‌توانند راه‌های پیچیده‌تری برای نظم دادن به چیزهای بیشتری در دنیای خود و بر حسب صفات فیزیکی آن‌ها، وضعیت آن‌ها در زمان و فضا و یا اینکه افراد دیگر چگونه آن‌ها را تعریف و تفسیر می‌کنند کشف نمایند.

چگونه می‌توانید حرکت کنید؟

شرکت‌کنندگان: کودکان چهار تا شش ساله و یک بزرگسال. بعضی از کودکان کوچک‌تر نیز می‌توانند از نوع ساده‌تر این فعالیت لذت ببرند.

توضیح: در هر مهارتی که کودک یاد می‌گیرد زمانی می‌رسد که آن مهارت به اندازه کافی رشد کرده و کودک از گسترش و توسعه آن، از در هم آمیختن آن با سایر مهارت‌ها و از افزودن انواع جدید مهارت به آن لذت می‌برد. در این سن اکثر کودکان می‌توانند به آسانی راه بروند و بدوند، تعادل خود را از پشت تا پنجه پا در یک زمان و بر روی یک پا حفظ کنند، بپرند، لی لی کنند، روی پنجه پا راه بروند و در شش سالگی می‌توانند طناب بازی کنند.

آن‌ها آماده هستند این مهارت‌ها را در گسترش راه‌های متنوع‌تر، کنترل شده­تر و اصلاح شده­تر حرکتی به کار اندازند. فعالیت‌های زیر به کودکانتان کمک می‌کند حرکات هماهنگ‌تر، باوقارتر و موثرتری انجام دهند.

۱- حرکت در فضا

الف- محوطه‌ای را به حرکت خود و کودکتان اختصاص دهید که شامل انواع مختلف فضاها باشد مانند: فضاهای احاطه شده، مثل تونلی که از کارتنهای بزرگ که در و ته آن را کنده باشید درست شده است. فضاهای باریک مثل صندلی و یک کاناپه که نزدیک دیوار قرار داده شده به طوری که به زور از آن عبور نمایید. فضاهای باز و فضاهایی که به وسیله موانع مشخص می‌شود که باید آن‌ها را دور بزنید مثل صندلی‌هایی که به صورت یک دایره قرار گرفته باشند.

منبع:مرکز مشاوره-مشاوره کودک و نوجوان:افکار کودکان



:: برچسب‌ها: افکار کودکان , بیماری جسمی کودکان , مهارت‌های حرکتی کودکان ,
:: بازدید از این مطلب : 172
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 31 خرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

اگر تصمیم گرفتید که در مورد یک رفتار کودک از روش نادیده گرفتن استفاده کنید، به هیچ وجه به آن واکنش نشان ندهید، چه زبانی و چه غیر زبانی. وقتی در حال انجام آن رفتار است، با حرکات صورت به او اشاره نکرده، حتبی نگاهش هم نکنید. وانمود کنید که مشغول انجام کاری هستید و اتاق را ترک کنید. اگر نمی‌توانید از اتاق بیرون بروید، رویتان را به سمت دیگری برگردانید و تا وقتی که کودک به عملش ادامه می‌دهد، شما نیز این روش را ادامه دهید.

این روش بدین معنا نیست که با او به سردی رفتار می‌کنید، بلکه این خود نوعی توجه است. به او لبخند نزنید. زیرا این عمل شما، او را جسورتر نیز خواهد کرد. فقط آن قدر به کارتان مشغول شوید که به نظر آید به هیچ چیزی در اطرافتان توجه ندارید. یک پسر کوچک هنگامی که مقدار بیشتری از غذای مورد علاقه‌اش را می‌خواهد، عادت دارد که سرش را داخل بشقابش فرو کند و جیغ بکشد.

والدینش آموخته‌اند که با یکدیگر حرف بزنند و مثلا در مورد گرد و خاک روی شمعدان‌ها یا رومیزی صحبت کنند و به این ترتیب گریه کردنش را نادیده بگیرند. در نهایت، وقتی کودک خردسال می‌فهمد که ممکن نیست بتواند از آن غذای به خصوص بیشتر بخورد، قاشقش را برمی‌دارد و به خوردن چیز دیگری مشغول می‌شود.

رفتار عجیب کودک و مشاوره تلفنی فوری
هر تلاشی را برای جلب توجه به عنوان علامتی از پیشرفت در نظر بگیرید و کوشش خود را برای بی‌توجه نشان دادن به آن دو برابر کنید. رادیو را روشن کنید، نگاهی به پنجره بیندازید، در مورد کارهای روزانه با خودتان صحبت کنید. همه این‌ها راه‌هایی موثر برای تداوم بی‌توجهی هستند.

انتظار داشته باشید تا رفتارها قبل از بهتر شدن، بدتر شوند

وقتی برای اولین بار اقدام به نادیده گرفتن یک رفتار ناشایست می‌کنید، کودک شما تمام سعی‌اش را می‌کند تا توجهی را که قبا جلب می‌کرده، دوباره به‌دست آورد. او از هر نظر بر شدت رفتارش می‌افزاید تا آنجا که مطمئن شود از شما پایخ دریافت خواهد کرد. ولی شما نباید تسلیم شوید. نگذارید حس کند که می‌تواند با رفتار احمقانه‌اش مثل گذشته شما را به تسلیم وادارد.

سعی کنید دفعات و مدت زمانی را که رفتار مزبور رخ می‌دهد، در نظر بگیرید تا بتوانید از پیشرفت در کار آگاه شوید. اگرچه ممکن است این‌طور به نظر آید که کودک قصد دارد تا ابد بدخلقی و نق‌نق کند، اما وقتی طول مدت آنها را اندازه بگیرید، می‌بینید که بیش از چند دقیقه نمی‌پایند.

پس از چند روز متوجه می‌شوید که ابتدا دفعات بروز رفتار زننده کودکتان افزایش می‌یابد، اما به تدریج از آن کاسته می‌شود و در نهایت از بین می‌رود. وقتی متوجه می‌شوید که فرزند خردسالتان دیروز به خاطر آب نبات ده دقیقه گریه کرد، اما امروز هشت دقیقه، تشویق می‌شوید تا رویه را ادامه دهید. پاسخ «نه» شما به گریه یک کودک به خاطر شیرینی، فقط برای مدت کوتاهی برایش خاطره می‌شود و پس از مدتی آن را فراموش می‌کند.

پس این نکته را در ذهن داشته باشید که هرچه ثابت قدم‌تر باشید و بی‌توجهی کامل‌تری نسبت به رفتار هدف داشته باشید، آن رفتار در زمان کوتاه‌تری فروکش خواهد کرد.

رفتارهای مطلوب را تقویت کنید
می‌توانید برای سرعت بخشیدن در اصلاح رفتارهای نامطلوب، رفتارهای مطلوب را با تعریف و تمجید و جوایز تقویت کنید. برای نمونه، پس از آن که کودکتان گریه‌اش را قطع کرد و مشغول برداشتن اسباب بازی‌هایش شد، بدون معطلی به خاطر این رفتارش او را تحسین کنید و به او نزدیک‌تر شوید و نشان دهید که مجذوب کارش شده‌اید. اگر گریه و بهانه‌گیری دوباره شروع شد به آن توجهی نکنید تا دوباره قطع شود.

اگر کودک با غذایش بازی می‌کند و شما آن را نادیده می‌گیرید، وقتی بازی را تمام می‌کند و چنگالش را به دست می‌گیرد، واکنش نشان دهید. به او بگویید که از نحوه غذا خوردنش خوشتان می‌آید.

گاهی می‌توانید در حضور کودک مختلف، از رفتار مثبت کودک دیگر ستایش کنید. این کار ممکن است به تقلید کودک مختلف از کودک خوش اخلاق بینجامد. برای نمونه، خانم خانه‌داری را در نظر بگیرید که یکی از فرزندانش مرتبا از میز غذاخوری بالا و پایین می‌رود، در حالی که فرزند خردسال دیگرش، خیلی مودب روی صندلی‌اش نشسته است. مل صحیح این است که در حالی که وانمود می‌کنید از بالا و پایین رفتن آن کودک خبر ندارید، کودک دیگر را به خاطر رفتار شایسته‌اش تشویق کنید. یک احتیاط! اگر این رویه، رفتار نامطلوب را تشدید کرد، دست نگه دارید! اما آن را به خاطر داشته باشید. زیرا این روش، بالاخره در موقعیت دیگری جواب خواهد داد.

روش حل مشکل رفتار کودک
چگونه از روش «سوزن گرامافون گیر کرده» استفاده کنیم سعی نکنید که همیشه برای کودکی که جواب منفی شما را نمی‌پذیرد، دلیل بیاورید. این کودک آموخته است که با سماجت و پافشاری می‌توان به نتیجه دلخواه رسید، بنابراین، آن قدر ادامه می‌دهد تا شما را تسلیم کند. این جمله او که «چرا نمی‌تونم برم بیرون؟» آن قدر تکرار می‌شود که سرسام می‌گیرد. به خصوص پس از آن که چندین بار دلیلش را برایش توضیح دادید.

عصبانی نشوید! زیرا عصبانیت اغلب به احساس تقصیر می‌انجامد تا موفقیت، به علاوه، هیچ‌گاه نیز تسلیم نشوید. اگر روش نادیده گرفتن را دوست ندارید یا در استفاده از آن گیر کرده‌اید، از روش سوزن گرامافون‌گیر کرده استفاده کنید. ااس این روش آن است که در برابر خواست‌های کودک، رفتاری مانند خودش ولی از نوع بزرگسالان داشته باشید.

برای نمونه، برایان را در نظر بگیرید؛ او برای یک خوراکی درست قبل از شام، در حال بهانه گرفتن است. شما فکر می‌کنید آن قدر که وانمود می‌کند گرسنه نیست و می‌خواهید که شامش را بخورد. اول علت تصمیمتان را به دقت برایش توضیح دهید، اما فقط یک بار. بعد اگر به دلایل شما توجه نکرد و بهانه گرفتن را از سر گرفت، همان توضیح را منتهی به‌طور خلاصه تکرار کنید، «قبل از شام خوراکی نمی‌شه!»

اهمیتی ندارد که بهانه‌های برایان چقدر تکرار می‌شود، فقط بگویید، «قبل از شام خوراکی نمی‌شه» این روش به خصوص زمانی بیشترین تاثیر را دارد که به نظر آید کم‌ترین توجهی به بهانه‌های کودک ندارید. این کار را ادامه دهید و جمله مزبور را پس از هر درخواست با آواز زمزمه کنید.

منبع:مرکز مشاوره-مشاوره تلفنی کودکان:عدم توجه به رفتار کودک در موارد خاص



:: برچسب‌ها: رفتار کودک , مشاوره تلفنی کودکان , عدم توجه به رفتار کودک ,
:: بازدید از این مطلب : 199
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 خرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

روانشناسی کودک :تایید کارهای کودک یا برخورد قاطع

«دست نزن عزیزم» کافیه دیگه! مگه به تو نمی‌گم این کارو نکن! در ذهن تصور کنید که یکی از آن روزهای وحشتناک است که هرگونه ترفندهای از طرف شما بی‌اثر مانده است و هر شیطنت و آتشی که کودکتان دلش می‌خواسته، سوزانده است.

یک روز وحشتناکی را تصور کنید که ترفندهایی که به طور معمول موثر از آب در می‌آمد، بی‌اثر مانده و کودک دلبندتان به اصطلاح هر آتشی دلش می‌خواسته، سوزانده است و هر چقدر شما به او گفته‌اید «بسه دیگه! مگه نمی‌گم نکن!» گوش‌هایش به صحبت‌های شما بدهکار نیست و توجهی نمی‌کند. بالاخره از کوره در می‌روید و مقداری صدایتان را بلندتر می‌کنید و کمی تندتر با او صحبت می‌کنید؛ ولی کجاست گوش شنوا؟ جالب است بدانید از نگاه کودکتان، او توانسته به وسیله شیطنت‌های خودش، توجه شما را به سمت خودش جلب کرده و مطمئنا برایش مهم نیست که این جلب توجه از سمت شما مثبت باشد یا منفی.

ممکن است برخی مواقع به خودتان ببالید که چقدر خوب است که خونسردی خودم را حفظ کردم و شاید گاهی داد و فریاد هم به ذهنتان نرسد و مواردی اینچنینی را از خودتان بروز ندهید و فقط بگویید «دست نزن عزیزم»، ولی دوباره هیچ گوش شنوایی از طرف کودکتان نیست که به این حرف‌ها توجه کند. پس در نهایت چه باید کرد؟

وقتی کودک خطایی را مرتکب شد، با چه روشی با او حرف بزنیم؟

خوب است بدانید برای این‌که کودک را به سمت رفتار درست و مناسب سوق دهیم، باید اول برخورد درست و صحیح را با کودک یاد گرفت و از راه‌های خودش وارد شد. چون ندانستن و تجربه نداشتن در این زمینه، ممکن است کار دست شما بدهد و رویه و روش رفتاری اشتباه شما باعث شود که کودکتان پرخاش کند و گاهی اوقات با حرکات عجیب و پرخاشگرانه، شما را ناراحت کند.

موقعی که می‌خواهید با کودکتان حرف بزنید، باید به چگونگی و نوع صحبتتان فکر کنید، چون کودکتان غالبا به حرکات بدن، وضعیت، اضطراب، لحن و بلندی صدایتان، نگرانی و خیلی مسائل اینچنینی دقت دارند که ممکن است شما از آنها غافل بوده و زیاد به این مسائل دقت نکنید.

موقع صحبت کردن با فرزندتان سعی کنید نقش بازی کنید، یعنی همه اکثر چیزها را بزرگ جلوه دهید و در موردشان اغراق کنید. حدالامکان سعی کنید با اعتماد به نفس با او حرف بزنید. بعضی مواقع که خواسته‌های شما با کودکتان با هم فرق دارد، خودتان را شخص سوم خطاب کنید تا بتوانید از یک جنگ تمام‌عیار جلوگیری کنید. به طور مثال بگویید «مامان می‌خواد دستاتو بشوره».

این موضوع را بدانید و جدی بگیرید که صحبت کردن با لحنی قاطع به طرز عجیب و معجزه‌آسایی اثر دارد و موثر واقع می‌شود. در بسیاری از مواقع صدای آرام، قاطع و حرکات مطمئنتان برای انتقال پیدا کردن پیام به فرزند شما کافی است، چون در این صورت به آنها این پیام را می‌دهد که در این زمینه‌ها خط قرمزهایی وجو دارند که او نمی‌تواند پایش را از آن‌ها جلوتر بگذارد. حتما در تمام مواقعی که با کودکتان در حالت صحبت هستید و یا با او بازی می‌کنید و حتی به او غذا می‌دهید، تمام خونسردی خودتان را حفظ کنید و هرگز از کوره در نروید، چون این کار باعث می‌شود که به مرور زمان بر روی رفتار و عملکرد کودک تاثیر منفی بگذارید و او را نیز ترغیب به این کار کنید.

در موقعی که کودک شما دچار خطایی شد، باید با لحنی قاطعانه با او صحبت کنید:

– سعی کنید که داد و فریاد راه نیندازید، اما در مقابل رفتار بد او با لحنی محکم حرف بزنید و خودتان را جدی‌تر نشان دهید.

– به اندازه قد کودک خم شوید تا قد بلند شما بچه را نترساند و به طور مستقیم به چشمانش نگاه کنید، چون اگر به طور مستقیم و ایستاده و از بالا با او صحبت کنید، او صحبت شما را نادیده می‌گیرد و زیاد توجهی نمی‌کند.روانشناسی کودک

– اگر فرزندتان خواست رویش را از شما برگرداند و به سمت دیگری برود، دستهایش را بگیرید تا به طور مستقیم به شما نگاه کند و به او بگویید «لطفا به من نگاه کن».

– به هیچ عنوان نباید در صدا، حرکات و لحن گفتار شما اثری از تهدید و خشونت باشد، زیرا این کار باعث می‌شود که آنها نیز رفتاری ناخوشایند و غیر قابل تصور از خود بروز دهند که مطمئنا باعث ناراحتی خود شما نیز می‌شود. اگر احساس کردید که عصبانی هستید و یا نمی‌توانید جلوی خشونت خود را بگیرید، سعی کنید از آنها برای دقیقه‌ای دور شوید و بعد از این‌که بر اعصاب خود مسلط شدید، دوباره به سمتشان بروید.

منبع:مرکز مشاوره-روانشناسی کودک :تایید کارهای کودک یا برخورد قاطع



:: برچسب‌ها: برخورد قاطع با کودک , مشاوره کودک , تایید کارهای کودک ,
:: بازدید از این مطلب : 228
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 29 خرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

با یک بغل شروع شد. من و دخترم از مهدکودک بیرون می‌آمدیم که دوست صمیمی‌اش آمد جلو تا او را بغل کند. دخترم اجازه نداد و دستم را می‌کشید تا برویم. برای من خیلی عجیب بود و راستش را بخواهید شرمنده شدم. مادر بچه آنجا ایستاده بود و نگاه‌مان می‌کرد. یواشکی از دخترم خواستم که دوستش را بغل کند. اینکه آن بچه کوچک و نازنین از رفتار دخترم آزرده شود و قرار گرفتن در این شرایط امتناع احساس بدی برایش ایجاد کند، برایم سخت بود. اما من به پیامی که به فرزند خودم می‌دادم توجه نمی‌کردم و فقط نگران دوستش بودم. من می‌خواستم دخترم را مجبور به انجام کاری کنم که دوست نداشت. به دخترم این مفهوم را انتقال دادم که حریم شخصی‌اش مهم نیست و می‌تواند به خاطر خوشایند دیگران و فقط برای اینکه آدم باادبی به نظر برسد از تمایل خودش بگذرد.

✨من بعدا متوجه اشتباهم شدم و رفتارم را تغییر دادم؛ گام‌هایی برداشتم برای اینکه او بفهمد باید بدنش را دوست داشته باشد و آن را حق خودش بداند و هیچ‌کس حتی مادرش نمی‌تواند و نباید به او بگوید با بدنش چه کند.

چطور توانستم حق مالکیت بدن را به او یاد بدهم؟

او حق دارد برای موهایش تصمیم بگیرد

دخترم موهای بلند و فر و زیبایی دارد. اما همین موها یک چالش مهم در زندگی من بود. موهای بلند روی کمر زیباست اما دردسرهای خودش را دارد. مثلا شست‌وشوی این همه مو کار ساده‌ای نیست و واقعا زمان بر است. آرایش مو و جمع کردنش هم سخت است. شاید من دوست داشته باشم او موهایش را کوتاه کند تا کار مراقبت و نگهداری از موها آسان‌تر شود. اما این واقعا حق من نیست که برای اندازه موهای دخترم تصمیم بگیرم مگر این‌که او خودش بخواهد. این موها متعلق به من نیست و من فقط والد او هستم نه مالک بدن او. این موهای اوست و به من ربطی ندارد که دخترم دوست دارد دردسر شستن موهایش را تحمل کند. تا زمانی که این کار به او آسیبی وارد نمی‌کند و با موهای بلندش خوشحال است، من به این حق احترام می‌گذارم و نظری نمی‌دهم.

آیا من اجازه دارم او را غلغلک بدهم؟

فرزند من بدن حساسی دارد و غلغلکی است. وقتی بچه‌تر بود ما زیاد با او شوخی می‌کردیم و غلغلکش می‌دادیم. یادم می‌آید که بارها از ما خواسته بود که بیشتر ادامه ندهیم و شوخی بس است. یک بار باجدیت گفت: «بس کن!» اما من باز غلغلکش می‌‌دادم و می‌گفتم: «بس نمی‌کنم، بس نمی‌کنم.»

غلغلک دادن کار جالبی است اما می‌تواند برای کودک یک موقعیت آزار دهنده باشد. بعدها دوباره به این مساله فکر کردم. من چه چیزی به او یاد دادم؟ آیا منظور من این نبود که «نه» گفتن تو ارزشی ندارد و معنایش واقعا تمام کردن نیست؟ تو از ما خواستی دیگر غلغلک ندهیم اما حرف تو برای ما مهم نبود. گویا خواسته تو بی‌اعتبار و بی‌ارزش است.

ما وقتی این نکته را متوجه شدیم، رفتارمان را تغییر دادیم. هنوز هم گاهی وسط بازی قلقلکش می‌دهیم اما وقتی او می‌خواهد که دیگر ادامه ندهیم، به خواسته‌اش توجه می‌کنیم مگر این‌که خودش دوباره پیشنهاد شروع بازی را بدهد. بغل کردن زورکی نیست بعد از ماجرایی که گذشت من از دخترم خواستم بدون اینکه دیگران را ناراحت کند و احساسات‌شان را جریحه‌دار کند به آنها بفهماند که علاقه‌ای به بغل کردن ندارد و تاکید کردم که حتی من به عنوان مادرش هرگز او را مجبور نخواهم کرد کاری که واقعا دوست ندارد را انجام بدهد حتی اگر این یک بوسه کوچک از گونه‌اش باشد. دیگر هرگز از او نخواستم برای رعایت ادب و خوشایند دیگران پذیرای آغوش آنها باشد.

این مساله‌ای ساده بود و من نتیجه‌اش را خیلی زود در رفتار فرزندم دیدم : دفعه بعدی که دوستش می‌خواست او را بغل کند، دخترم ابتدا سعی کرد از موقعیت فرار کند اما حرف‌های ما تاثیر مثبتی داشت، چون او دوباره برگشت و به دوستش گفت: «امروز بغل نمی‌خوام.» حرف او اصلا به معنای رد کردن درخواست محبت‌آمیز دوستش نبود. من دخترم را مجبور نمی‌کنم که دیگران را به آغوش بگیرد یا ببوسد یا هر واکنش و تماس جسمی محبت‌آمیز دیگری داشته باشد مگر اینکه واقعا این کار برایش خوشایند باشد.

منبع:مرکز مشاوره-حق مالکیت بدن را به کودک یاد بدهید



:: برچسب‌ها: مشاوره کودک , آموزش به کودک , حق مالکیت بدن ,
:: بازدید از این مطلب : 167
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 29 خرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

مشاور خوب کودک : شناخت وضعیت رشد جسمی کودک

برای شناخت وضعیت رشد جسمی کودک، معیارهای مراحل رشد، هرگز اصول آماری قرار نمی‌گیرد. کودک ممکن است نسبت به تاریخ سنی که توسط آن مرحله معین نشده است، بسیار جوان یا بسیار مسن باشد. بنابراین باید معیار سطح مرحله‌ای را پیدا کنیم تا بتوانیم درجه بلوغی را که کودک واقعا به آن دست یافته، تشریح کنیم. از طریق معیارهایی که برای هر دوره تعیین شده، تفاوت‌های فردی نمایان می‌شود.

در فرآیند رشد همیشه سرعت مفهوم متغیری دارد، مثلا رشد در سن ۵ سالگی کند شده و از سن ۱۰ سالگی تغییرات ناشی از رشد نمایان خواهد شد. عمل رشد به طور دائمی از بدو تولد شروع می‌شود و تغییراتی را ایجاد می‌کند که متاسفانه گاهی نسبت به این تغییرات توجهی نمی‌شود که این بی‌توجهی تاثیرات سوئی بر روی فرزند در حال رشد می‌گذارد، زیرا رشد علاوه بر تغییرات جسمی، تغییراتی در رفتار کودک نیز ایجاد می‌کند که به موازات فرایند رشد جسمی انجام می‌گیرد. البته تغییرات حاصل از رشد جسمی از محیط پیرامون کودک نیز متاثر است. مثلا رشد کودکی که در شمال کشور زندگی می‌کند، با کودکی که در جنوب کشور است، تفاوت خواهد داشت. با این وجود می‌توان گفت که کودکان نواحی مختلف جامعه از لحاظ رشد و تغییرات فیزیکی و روانی قابل مقایسه هستند.

البته مراحل رشد کودک، مختص دسته‌بندی کودکان نیست، بلکه وسیله‌ای است که به ما امکان می‌دهد رفتار کودکان را تعبیر و تفسیر کنیم. کودک بیش از ششصد عضله متمایز دارد که او را کاملا در بر گرفته‌اند. اکثر این عضلات (پی – ماهیچه) شدیدا توسط جهت‌های قرینه و با دستگاه مفصلی و اهرمی قابل توجهی به اسکلت محکم شده‌اند. پیچیدگی سیستم عضلات ماهیچه‌ای از حد تصور فراتر است، زیرا کودک در حدود چهل میلیون تار ماهیچه‌ای دارد که هر یک از این تارها به نوبه خود از تعداد بی‌شماری رشته‌های نازک میکروسکوپی ساخته شده است که این رشته‌ها نیز به نوبه خود به رشته‌های نازک عصبی متصل می‌شوند که مایعات مغزی انتشاردهنده تحریک عصبی آنها از یک سری سلول‌های عصبی که در مغز و نخاع قرار دارند، حاصل می‌شود.

بخش اعظم این تشکیلات، در طول ۱۰ سال اولیه زندگی ساخته می‌شود و به شکل یک فرایند منظم انجام می‌گیرد و بر اساس یک نظم دقیق ایجاد می‌شود که مراحل رشد را یادآوری می‌کند. روند این تشکیلات قبل از تولد شروع می‌شود. کودک قبل از تولدش قادر است حرکاتی انجام بدهد و وضعیت خود را تغییر بدهد (کل حرکاتی را که در طول دوره جنینی انجام می‌شود، قابل ملاحظه است.)

کمی پس از تولد، نوزاد وضعیت‌های فعالی را که چشم‌ها، سر، بازوها، پاها و بالا تنه وارد عمل می‌کند، می‌پذیرد؛ که این وضعیت کاملا منظم و هماهنگ است. این کشف قابل ملاحظه، انضباط و هم‌آهنگی وضعیت چشم‌ها، سر و دست‌ها و بدن را ایجاب می‌کند، حرکت غیر ارادی و نیروبخش گردن از دوران کودکی به عنوان منشأ ساده رشد در نظر گرفته می‌شود.

زندگی قبل از تولد

دوران طبیعی بارداری معمولا در حدود ۲۸۰ روز است. می‌توان دوران ۹ ماهگی بارداری را به سه قسمت تقسیم کرد که به آنها سه ماهه اول، دوم و سوم می‌گویند. باید توجه داشت جنین در طول دوران بارداری از خون مادر تغذیه می‌کند و به همین دلیل رشد جنین در این دوران، وابستگی شدیدی به مادر دارد.

سه ماهه اول

در سه ماهه اول قلب ضربان نسبی دارد و خون را به تمام قسمت‌هایی که اندام جنین است، می‌رساند. چشم و بینی و گوش خارجی هنوز تشکیل نشده است. دستگاه گوارش همچنان در حال تشکیل شدن است.

در پایان هفته هشتم وزن جنین در حدود یک گرم و طول قد او در حدود ۵/۲ سانتیمتر است. اندام‌ها کم‌کم قابل رویت هستند، ولی بازو، آرنج، ساعد، دست‌ها، ران، زانو، ساق و پاها کم و بیش دیده می‌شود. در اواخر هفته هشتم زائده مانندی که قبلا به شکل دم دیده می‌شد، از بین می‌رود. در انتهای هفته دوازدهم وزن جنین ۳۰ گرم و طول قد ۵/۷-۹ سانتیمتر است. در این دوره اندام‌ها تشکیل شده‌اند، بازوها، انگشتان دست‌ها و پاها ک املا مشخص شده است. گوش خارجی قابل رویت است. ضربان قلب را در این موقع با وسایل مخصوص می‌توان شنید، ناخن‌ها تشکیل شده و چشم‌ها کامل می‌شوند.مشاوره کودک

سه ماهه دوم

در سه ماهه دوم اعضا و اندام‌هایی که در سه ماهه اول تشکیل شده در سه ماهه دوم رشد می‌کند و به مرحله تکامل نزدیک می‌شود.

در پایان دوره شش ماهگی طول قد جنین در حدود ۵/۲۷ تا ۳۰ سانتیمتر و وزن آن ۶۰۰ تا ۷۲۰ گرم است. در ماه‌های پنجم و ششم پوست بدن جنین قرمز می‌شود. در این زمان که غدد چربی پوست شروع به ترشح چربی می‌کنند و همراه با سلول‌های مرده پوست، ماده سفید رنگی را تشکیل می‌دهند که پوست جنین را می‌پوشاند که این، وظیفه حفاظت از پوست را به عهده خواهد داشت.

سه ماهه سوم

در سه ماهه سوم و در پایان نهمین ماه بارداری وزن معمولی جنین دختر در حدود ۳۰۰۰ گرم و پسر در حدود ۳۲۰۰ گرم است. طول قد در حدود ۵۰ سانتیمتر است. پوست بدن تغییر کرده و سفید یا صورتی کمرنگ می‌شود و پشت جنین از ماده چرب سفید پوست پوشیده می‌شود.

نیازهای جسمی کودک

رشد جسمانی کودک با اشباع نیازهای جسمی او و فراهم کردن وسایل مادی امکان‌پذیر خواهد بود. کودکان در سنین مختلف در سلامتی یا بیماری نیازهای متفاوتی دارند. مثلا: نوع و مقدار غذا و خوابی که کودک در سال‌های اول زندگی بدان نیاز دارد، با سال‌های بعد متفاوت است. پدر در صورت حضور از نظر تغذیه حقی بر فرزند دارد و باید از نظر غذایی نیازمندی‌های او را تامین کند.

منبع:مرکز مشاوره-مشاور خوب کودک : شناخت وضعیت رشد جسمی کودک



:: برچسب‌ها: رشد جسمي کودک , نیازهای جسمی کودک , نمودار رشد جسمي کودک ,
:: بازدید از این مطلب : 196
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 27 خرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

در مقابل رفتارهای منفی کودک توجهی نکنید: رفتارهای آزار دهنده کودک که موجب خشم والدین می شود.

ازجمله : فرمان نبردن از دستورات والدین و رفتارهای خشن انجام می دهند .

که مهم ترین این رفتار خراب کردن وسایل شخصی مخصوصا اسباب بازی می باشد.

از دیگر رفتارهای آزار دهنده کودک غر زدن ، حرف بد زدن ، پرتاب کردن آب دهان ، جویدن ناخن و کتک

زدن می باشد که اگر کنترل نشود باعث ایجاد رفتاری مشکل در آینده می شود.

در صورت اعتنا نکردن به کودک نسبت به رفتار غلط او به وسیله پدر و مادر که در این گونه موارد از کودکان بخواهند.

درخواستش را به آرامی بگوید و در صورت موفق شدن کودک او را تشویق کنند.

شماره های تماس 01

وقتی که کودک متوجه رفتار غلط خود می شود و به او پایان می دهد .

اگر چه پدر و مادر از او عصبانی هستند.

منبع:مرکز مشاوره-در مقابل رفتارهای منفی کودک توجهی نکنید



:: برچسب‌ها: رفتارهای منفی کودک , تربیت کودک , رفتارهای آزار دهنده کودک ,
:: بازدید از این مطلب : 218
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 26 خرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

هیچ وقت کودک را به اجبار برای قبول مسئولیت نکنید:مسئولیت دادن به فرزند خود باعث می شود.

که با معنی مسئولیت پذیری آشنایی پیدا کند و با آموزش مهارت های اجتماعی برای ارتباط برقرار کردن با دیگران موفق باشد.

اگر در انجام مسئولیت کودک خود کوتاهی کرد هیچ وقت با تنبیه کردن جواب او را ندهید بلکه

با روش زبانی و حالت چهره کودک را از اشتباهش مطلع کنید .

والدین هیچ وقت فرزند خود را برای انجام مسئولیت وادار نکنند و اگر از انجام مسئولیت فرزندتان

خودداری کرد هرگز به تندی رفتار نکنید و محبت خود را از او دریغ نکنید.

 

اجبار کردن و با زور خواستن از کودک برای انجام مسئولیت او را لج باز و پرخاش گر می کند و بهترین

روش برای برخورد صحبت کردن با ملایمت و کودکانه با او می باشد.

منبع:مرکز مشاوره-هیچ وقت کودک را به اجبار برای قبول مسئولیت نکنید



:: برچسب‌ها: مسئولیت کودک , قبول مسئولیت کودک , مسئولیت پذیری کودک ,
:: بازدید از این مطلب : 184
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 25 خرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

تنبیه صحیح کودک:کودک باید انقدر از پدرومادر خوبی ومحبت دیده باشد.

که اخم کردن آنها برایش سخت باشد و همین اخم او راتنبیه کند.

والدینی که دائم کودک را دعوا میکنند اخمشان هم تاثیری ندارد.

شماره های تماس 01

منبع: کودک و نوجوان

نوشته های مرتبط:
کودک خشونت را از والدین الگو میگیرد
هیچ وقت کودک را به اجبار برای قبول مسئولیت نکنید
در حضور کودکان دعوا نکنید
کودک خود را هیچ وقت شتاب زده از خواب بیدار نکنید
مشاور کودک : بي توجهي فعال
آسیب اجتماعی با نام کودک آزاری

منبع:مرکز مشاوره-تنبیه صحیح کودک



:: برچسب‌ها: آموزش کودک , کودکان , تنبیه صحیح کودک ,
:: بازدید از این مطلب : 196
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 24 خرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

استقلال شخصیت کودکان دوران کودکی می باشد.

مادران از آغاز کودکی فرزند خود را وابسته به خود تربیت می کنند و به کودک خود اجازه نمی دهند مستقل شوند.

مادرانی که رابطه ضعیف و سستی با همسر خود دارند.

این ارتباط عاطفی را با فرزند افزایش می دهد چه دختر و چه پسر فرقی نمی کند.

رشد شخصیت کودکان
بعد از ازدواج مردی که به مادر خود وابسته است به همسر بی توجه و در تصمیم گیری ها و نکته هایی که

درزندگی مشترک باید رعایت شود بی اهمیت هستند. باید حتما به مرکز مشاوره خوب کودکان مراجعه

کنید.فردی که در جایگاه درست نمی تواند تعریفی داشته باشد و به این موضوع بی توجه باشد بعد از ازدواج

خانواده و فرزند را محور اصلی قرار می دهد. در این گونه شرایط وقتی که به همسر خود عشق می ورزد،

مادر ناراحت می شود و بر عکس این موضوع رخ می دهد و اختلافات زوجین با این پایه شکل می گیرد.

شماره های تماس 01

کودکان و سن بلوغ
به تعداد تمام انسان ها راه حل و شکل گیری پایه وجود دارد ، مادران وقتی که فرزندشان به سن بلوغ

نزدیک می شود سعی کنند به کودک اجازه دهند مستقل بودن در رشد او پرورش یابد و دختران و پسران

قبل از ازدواج باید نسبت به یکدیگر آشنایی داشته باشند و به مشاوره قبل از ازدواج اهمیت دهند.

منبع:مرکز مشاوره-استقلال شخصیت کودکان



:: برچسب‌ها: استقلال شخصیت کودکان , شخصیت کودکان , استقلال کودکان ,
:: بازدید از این مطلب : 201
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 22 خرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

آیا به نظر می‌آید کودکان شما درخواست‌هایتان را نمی‌شنوند؟ اگر این‌طور است، به خاطر ضعف شنوایی آنها نیست، بلکه نشانه بی‌توجهی آنها به حرف‌های شما است. آنها تا هنگامی که صدایتان به حدی بلند شود که احساس کنند خیلی جدی هستید به این کار ادامه می‌دهند.

رفع این مشکل دو جزء ضروری را می‌طلبد: والدین باید چیزی را بگویند که هدفی از آن دارند و سپس آن مطالب را جدی بگیرند. پس کلمات خود را با دقت انتخاب کنید، سپس آنها را با صداقت، و محکم به کودکان انتقال دهید. کودک شما به زودی یاد خواهد گرفت که در اولین لحظه‌ای که شروع به صحبت می‌کنید، به شما گوش فرار دهد. برای نیل به این منظور به نکات زیر توجه کنید:

۱- مجبورش کنید به چشم‌هایتان نگاه کند

از آنجایی که حواس کودکان به آسانی پرت می‌شود، اطمینان حاصل کنید که هنگام صحبت کردن، به شما نگاه می‌کنند. شاید این مهم‌ترین عامل در پیروی کودک از دستورات یا گوش دادن به شما باشد. نشان دهید که منظور شما از تلاقی نگاه چیست. این روش را از طریق یک بازی به کودک بیاموزید: چند متر دورتر از هم بنشینید و به چشم‌های هم نگاه کنید، هر کس زودتر به اطراف نگاه کند، بازنده است.

اگر کودکتان از نگاه کردن به چشمان شما می‌ترسد یا احساس راحتی نمی‌کند، به او بیاموزید تا به دهان یا تمام صورت شما نگاه کند.

گاهی برای جلب توجه یک کودک لازم است تماس جسمی با او داشته باشید. به آرامی دستتان را روی شانه‌اش بگذارید یا در صورت لزوم، دو تا دستتان را روی شانه‌هایش قرار دهید و با ملایمت صورتش را به طرف خود نگاه دارید. فقط گاهی از این روش استفاده کنید و بکوشید به استفاده از آن عادت نکنید. برای کودکان بزرگ‌تر هر چیزی بیش از یک اشاره کوچک با دست بر شانه‌اش، ممکن است به جای جلب توجه، به یک رویارویی بدون ثمر بینجامد.

وقتی کودک هنگام صحبت کردن به شما نگاه می‌کند، برای این کار او را تشویق کنید و بگذارید بداند که از او راضی هستید. بعدها در صورتی که علاوه بر نگاه کردن به شما، از دستورات نیز پیروی کرد، او را تحسین کنید.

۲- آرام ولی محکم صحبت کنید

اگر معمولا هنگامی که کاری از کودکتان می‌خواهید صدایتان را بلند می‌کنید، کودک می‌آموزد تا هنگامی که صدایتان را به حداکثر نرسانده‌اید، به شما بی‌توجهی کند. اگر متوجه شدید که صدایتان لحظه به لحظه بلندتر می‌شود، صبر کنید، یک نفس عمیق بکشید، به چشم‌های کودک خیره شوید، با آهستگی و بسیار شمرده سخن بگویید. بگویید، «اندی (با یک مکث بین هر کلمه در حالی که به هم نگاه می‌کنید)، من…. ازت…. می‌خوام…. لباس‌هات رو…. همین حالا…. جمع کنی…. و توی…. کمد…. بگذاری.»

۳- از جملات پرسشی اجتناب کنید

وقتی به کودکتان می‌گویید «چطور لباس‌هات رو جمع کنی؟» اگر پاسخ دهد، «حالا نه!» متعجب نشوید. اگر بگویید «می‌آیی حالا ظرف‌ها رو تمیز کنیم؟»، این فرصت را به او داده‌اید تا بگوید، «نمی‌آم.» اگر در مورد چیزی که می‌خواهید کودکتان انجام دهد سوالی در ذهن ندارید، از جملات قاطع استفاده کنید تا دقیقا بداند چه کار باید بکند و به علاوه آن را چه موقع، کجا و چگونه انجام دهد.

۴- با جملات ساده صحبت کنید

از کلماتی که کودکتان آنها را نمی‌فهمد استفاده نکنید. ساده و روشن حرف بزنید. پرچانگی نکنید. دستورات و توضیحات طولانی ممکن است باعث فراموش شدن بخش‌های اصلی صحبتتان شود. نوجوانان برای به یاد آوردن سرنخ‌های اطلاعات شفاهی، توانایی محدودی دارند. گفتگوهای کوتاه و ساده، همراه با یک عکس‌العمل طبیعی بهتر از یک سخنرانی طولانی، درک و به خاطر سپرده می‌شود. به جای ادامه گفتگو در مورد مسئولیت، ارزش پول و اصول اخلاق، وضعیت را برای کودک روشن کنید: «یا همین حالا از دوچرخه‌سواری دست می‌کشی، یا یک هفته حق سوار شدن نداری.»

۵- احساستان را به کودک بگویید

بدون آن که به‌طور مستقیم از کودک انتقاد کنید، به او بگویید که در مورد اعمال و رفتارش چه احساسی دارید. برای مثال، «به خاطر این که خودت توالت رو تمیز نمی‌کنی، واقعا ناراحتم.» یا، «وقتی به موقع خونه نمی‌آی واقعا نگران می‌شم». اگر از جملاتی استفاده کنید که به جای کودک به خودتان اشاره کند، می‌توانید از انتقاد، سرزنش یا حمله کردن به کودک بپرهیزید، همچنان احساسات را به‌طور موثری بیان کنید.

چگونه از روش‌های کسب آرامش استفاده کنیم (یا چگونه خونسرد باشیم)

افزاد بالغ دوران کودکی را به عنوان یک دوره خالی از تشویش به یاد می‌آورند. دوره‌ای خالی از مسئولیت، نگرانی یا مشکل. ولی کودکان دنیار امروز از جهات گوناگونی تحت فشارهای سختی قرار دارند. آنها مجبورند چیزهای متفاوتی نظیر خواندن و حساب کردن را حتی قبل از ورود به دبستان بیاموزند. کودکان می‌دانند که از آنها انتظار می‌رود تا دبیرستان را تمام کنند و وارد دانشگاه شوند. آنها اغلب مجبورند تنش‌های طلاق، اشتغال والدین، نگرانی‌های روزانه، یا ساعت‌های تنهایی در خانه را تحمل کنند. خطر جنگ هسته‌ای، ربوده شدن توسط دزدان بچه و قتل، توسط والدین و اطرافیان به کودکان ابراز می‌شوند.

تنش‌های دنیای کودکان ممکن است به صورت نشانه‌های فیزیکی نظیر بی‌خوابی، سردرد ناشی از فشار عصبی، خیس کردن رختخواب در شب، یا ناراحتی‌های گوارشی عصبی خودنمایی کنند. یا ممکن است به صورت تظاهرات احساسی نظیر عصبانیت، پس زدن و ترس مشخص شوند. این تظاهرات را می‌توان به عنوان یک مشکل تربیتی تفسیر کرد. به عنوان یک پدر یا مادر می‌توانید روش‌های کنترل تنش را بیاموزید. این روش‌ها به شما و کودک کمک می‌کنند تا بر اضطراب چیره شوید.

ما به والدین و کودکان راه‌های حفظ آرامش را می‌آموزیم و از طریق تجربه شخصی و حرفه‌ای می‌دانیم که آموزش روش‌های کاهش تنش، در زندگی شما و کودکتان تغییرات مطلوبی ایجاد خواهد کرد. آموختن این روش‌ها به تمرین نیاز دارد، پس برای آموختن آنها زمان صرف کنید. مطمئن باشید که به زحمتش می‌ارزد. برنامه ما و متن‌هایی را که در آخر این بخش پیشنهاد شده‌اند، امتحان کنید. به دستوراتی که دکتر چارلز استروبل برای والدین و کودکان طراحی کرده است، توجه کنید.

۱- واکنش‌های تنش را تشخیص دهید. مایکل هر روز پس از مدرسه دچار سردرد می‌شود. شری به خاطر چیزهای بی‌اهمیت عصبانی می‌شود. جان هر روز صبح با دل درد از خواب بیدار می‌شود. اَمی به سختی به خواب می‌رود. اگر همه این مشکلات را نشانه‌های اضطراب و شرایط تنش‌زا بدانیم، حدس خوبی زده‌ایم.

فهرست زیر می‌تواند به شما کمک کند تا برخی از تظاهرات فیزیولوژیک و رفتاری تنش‌زا را تشخیص دهید. به خاطر داشته باشید که این نشانه‌ها می‌توانند ناشی از مشکلات جسمی باشند، بنابراین، قبل از آن که یک نشانه پایا را به عنوان یک اثر فیزیولوژیک تصور کنید، آن را با پزشکتان در میان بگذارید. گاهی از این نشانه‌ها برای کسب توجه یا در رفتن از زیر بار تکالیف استفاده می‌شود.

منبع:مرکز مشاوره-مشاور کودک خوب :روش صحبت با کودک



:: برچسب‌ها: مشاور کودک , کودکان , روش صحبت با کودک ,
:: بازدید از این مطلب : 177
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 22 خرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

گوش دادن به احساسات شخصی که در مقابل ما نشسته و این‌که خودما را جای او قرار دهیم یعنی همدلی کردن با او، یعنی احساساتش را درک می‌کنیم و عواطف یک اصل مهم در سازگاری رابطه‌هاست، ولی همین همدلی کردن و گوش کردن‌ها را باید از زمان کودکی به فرزندتان بیاموزید. آن خانواده‌ای که از احساسات دیگران مطلبی را نیاموخته و از مهارت درک هیجان چیزی نمی‌داند و یا دارای ضعف‌های زیادی در این زمینه‌ها است،

مگر می‌شود از آنها انتظار داشت که فرزندشان بتواند دیگران را درک کند؟ (آموزش به کودکان)خانواده‌ای که هنوز خودش نمی‌داند در برابر رفتارهای کودک مثل، بدخلقی، بدرفتاری، پرخاش، بدغذایی و یا ناملایمات او چه عکس‌العملی از خود نشان دهد، پس چه توقعی می‌توان از خود کودک داشت؟

مشاوره کودک درمورد عشق و نفرت
افرادی که وقتی در حضورشان صحبت از همدلی و یکرنگی می‌کنیم گویا برایشان حرف پرت و پلا و بی‌منطق و قاعده زده‌ایم و یا جمله مسخره‌ای را گفته‌ایم، نمی‌توان از آنها توقع داشت که بتوانند برای فرزندانشان صحبت از همدلی کنند و کودک خود را به آرامی و فروتنی و نرم‌خویی سوق دهند و یا بتوانند بیش از حد در این زمینه‌ها موفق عمل کنند. همه‌گیر شدن توقف در خود و بی‌اعتنایی به دیگران در جامعه زنگ خطری برای همه ماست، چون اساسا چه بخواهیم چه نخواهیم همه ما روی یک قایق نشسته‌ایم و پیش می‌رویم و سوراخ کردن این قایق به ضرر همه تمام خواهد شد.

اگر تصور کنیم با یکجانبه‌گرایی و خودخواهی می‌توانیم صاحب درک و کمالات شویم و یا بخواهیم خودمان را دست بالا بگیریم و افکار خود را بیش از حد به رخ دیگران بکشانیم، نه‌تنها خودمان ضرر می‌کنیم، بلکه فرزندی که تحت کنترل ماست، هر لحظه از عملکرد و طرز برخورد و افکار ما کپی می‌کند نیز ضرر می‌کند مشاورکودکان.

ما در این مقاله درباره مهارت توجه به دیگری، همدلی و درک هیجان‌ها، عواطف و اندیشه‌های دیگران را ترجیحا از دید و نگاه خانواده بررسی می‌کنیم و بر این موضوع تاکید می‌کنیم که اصل و مبنای ما خود پدرها و مادرها هستند. پدر و مادرانی که قرار است فرزندانی با روان و ذهن سالم تحویل جامعه بدهند و به آنها بفهمانند که در آینده سکانداران این جامعه آنها هستند. تردید نکنید درک احساسات و عواطف دیگران نیازمند آموزش است که باید از دوران کودکی به فرزند آموخت.

نمایش هیجان و عاطفه در بازی ها
پدرها و مادرها باید به یاد داشته باشند که از سه سالگی کودک خود را به صورت آگاهانه با احساسات و هیجان‌های مختلف آشنا سازند. یعنی می‌توانید به وسیله بازی کردن با او و یا این‌که او را با احساسات اصلی مواجه کنید تا نسبت به آنها آگاه شود و فرق بین بسیاری از هیجانات را متوجه شود و درک نماید. به طور مثال می‌توان به هیجان‌هایی مثل مثل غم، عصبانیت، خشم، شادی، ترس، اضطراب و نفرت اشاره کرد.

بهتر است بدانید که اگر کودک دختری در خانه دارید به وسیله عروسک‌های بزرگ و کوچک با او خاله بازی کنید و با نمایش بازی کردن به خانه او بروید و درباره بعضی از اتفاقاتی که در همان روز و یا روز قبل برایتان افتاده، با او صحبت کنید.

سعی کنید خود را به حالت یک کودک در آورید و خیلی کودکانه با او رفتار کنید تا او شما را بفهمد و بتواند ارتباط کودکان با شما برقرار کند. در بین بازی با او سعی کنید گاهی اوقات خود را غمگین نشان دهید و یک داستان ناراحت‌کننده برایش تعریف کنید و بعضی اوقات شاد شوید و داستان‌های طنزآمیزی برایش تعریف کنید و با این کار باعث شوید تا احساسات و عواطف و درک کودک را درباره آن موقعیت‌ها شناسایی کنید.

رفتار فرزندان در سنین مختلف
به یاد داشته باشید که فرزند کوچک‌تر از فرزند بزرگ‌تر الگو می گیرد. متاسفانه در بعضی از موارد مشاهده می‌شود که بعضی از خانواده‌ها حتی با خودشان هم صادق نیستند و گاهی اوقات فضای خانه‌شان از تظاهر و دروغگویی پر می‌شود. به یاد داشته باشید که وقتی کودک شما چند بار با دروغ و ظاهرسازی مواجه شود، این عملکرد اشتباه را در ذهن خود ضبط کرده و به مرور زمان از خودش به عناوین مختلف انعکاس خواهد داد. اگر چنین عملکردی از سمت خودتان ارائه دادید، هرگز از کودکتان توقع نداشته باشید که کودکتان بویی از همدلی و درک متقابل داشته باشد.

منبع:مرکز مشاوره-مشاور کودکان: آموزش دوست داشتن و نفرت به کودکان!



:: برچسب‌ها: آزار کودکان , مشاور کودکان , آموزش دادن به کودک ,
:: بازدید از این مطلب : 204
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 20 خرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

همانطور که از زمانی که از منزل خارج می‌شوید و با وسایل و اشیای مختلفی در ارتباط هستید و دائما به آن‌ها دست می‌زنید و دستان شما به میکروب آغشته می‌شود، کودکان نیز همانند شما در طی روز به وسایلی مثل اسباب‌بازی‌ها، وسایل تزئینی منزل، گاهی وسایل آشپزخانه و… دست می‌زنند که دستانشان کثیف می‌شود.

کودکانی که دچار جنب و جوبش بیشتری هستند و دائما بالا و پایین می‌پرسند و یا زیاد تحرک دارند، بیشتر مورد آلودگی قرار می‌گیرند و باید بیشتر به نظافت شخصی‌شان پرداخت. یعنی کودکی که تحرکش زیاد و خود را دائما به وسایل می‌مالد و یا سرش را به دیوار و یا وسایل می‌کشد و یا به اصطلاح شیطنتش زیاد است، خیلی بیشتر مورد آلودگی قرار می‌گیرد تا کودکی که تحرک کمتری دارد.مشاوره کودکان

مادران تازه‌کار یا زنانی که قصد مادرشدن دارند، همیشه این نگرانی را دارند که چگونه نوزاد تازه به دنیا آمده خود را حمام کنند. معمولا یک مادربزرگ مهربان و دلسوز هست که با استفاده از تجربه بزرگ کردن چندین فرزند، با عشق و علاقه نوه کوچک خود را حمام می‌کند. با این حال مادران تازه‌کار هم باید حمام کردن نوزادشان را یاد بگیرند و بی‌ترس از لیز خوردن بچه یا آسیب رساندن به او، فرزند دلبندشان را حمام کنند و از این کار لذت ببرند.

پس به جای نگرانی و ترسیدن، طرز حمام کردن نوزاتان را یاد بگیرید. اگر همیشه تفکرات منفی را در ذهن خود پرورش دهید و به این فکر کنید که اگر فرزندم را به تنهایی حمام ببرم حتما از دستم لیز می‌خورد و دچار آسیب می‌شود و یا تصور کنید که همیشه یک چیزی کم است و ممکن است شما را با مشکلات زیادی مواجه کند و یا تفکراتی در این زمینه‌ها، مطمئنا هیچ‌گاه در این کار موفق نخواهید شد. سعی کنید حمام کردن کودکتان را با آرامش شروع کنید.

اگر شما اضطراب دارید و یا نگران هستید، علاوه بر این‌که روی کار مسلط نیستید، کودکتان هم متوجه وخامت اوضاع می‌شود و این ممکن است او را هم نگران کند و خاطره ناخوشایندی از حمام کردن در ذهن او باقی بگذارد. این کار و طرز فکر شما باعث می‌شود کار شما برای حمام‌های بعدی سخت شود و یا در مواقعی غیرممکن شود.

یکی از موارد مهمی که در مراقبت از پوست کودک باید در نظر گرفت، شست‌وشوی منظم پوست اوست. حمام کردن به صورت روزمره و در صورت امکان در زمان مشخصی از روز می‌تواند به کودک احساس آرامش و طراوت دهد و به کودک کمک کند تا از آلودگی‌ها در امان بماند. همانطور که می‌دانید بسیاری از کودکان با بردن دست خود به داخل دهان، باعث می‌شوند تا میکروب‌های زیادی از طریق دهانشان به داخل بدنشان وارد شود،

پس سعی کنید با حمام کردن کودکتان و یا شستن مداوم دستشان، آن‌ها را از این بیماری‌ها دور کنید. هنگامی که کودک را در آب شناور می‌کنید و همزمان دست‌های گرم و محبت‌آمیز مادر به سمتش می‌آید، کودک به یاد زندگی کردن در رحم مادر می‌افتد.

یکی از دلایلی که کودک از حمام رفتن لذت زیادی می‌برد، همین نکته است. یعنی یکی از دلایلش این است حس خوب و شیرین رحم مادر را به یاد می‌آورد و دوست دارد بیشتر در آب بماند؛ و دقت کرده‌اید که وقتی می‌خواهید کودک را از حمام بیرون بیاورید، اعتراض می‌کند و یا در بسیاری از موارد گریه می‌کند و می‌خواهد بیشتر در فضای حمام بماند. توصیه می‌شود که به یکباره و یکدفعه کودک را از آب جدا نکنید و سعی کنید آرام آرام و کم‌کم او را از محیط حمام بیرون بیاورید، زیرا با این کار هم می‌توانید از گریه او جلوگیری کنید و هم فضای سرد بیرون از حمام باعث نشود تا کودک شما سرما بخورد.

به مرور زمان که فرزند شما بزرگتر می‌شود، بازی کردن در آب و ماندن در آب برای او نوعی بازی به حساب می‌آید و به مرور زمان تجربه حمام کردن کودک با اطرافیان، مخصوصا مادر برای او بسیار لذت‌بخش‌تر می‌شود. روش حمام کردن کودکان در سنین مختلف با هم تفاوت دارد. به یاد داشته باشید قبل از حمام بردن کودکتان، تمایل وسایل مورد نیاز مانند لیف، شامپو بچه، شامپو بدن ملایم یا صابون مخصوص کودک، حوله و البسته، پنبه، حوله کلاه‌دار نخی و مورد نیاز بعد از حمام را فراهم کرده و زودتر در دسترس قرار دهید. اگر با تصور این‌که در حمام همه چیز آماده است،

کودکتان را به حمام ببرید و بعد از استحمام نیاز به حوله داشته باشید و کسی در منزل نباشد تا به شما کمک کند، نه می‌توانید کودک را در حمام تنها بگذارید و نه می‌توانید او را برهنه بیرون بیاورید و به دنبال حوله بگردید، چون کودک سرما می‌خورد، پس بهتر است قبل از حمام بردن کودک،تمامی وسایل نامبرده‌شده را آماده کنید.

حمام‌کردن کودکان

قبل از این‌که کودک را به حمام ببرید، از دمای مناسب آب اطمینان حاصل کنید. تبدیل کردن زمان حمام کردن به زمانی شاد و خاطره‌انگیز برای کودک، می‌توانید به ایجاد جذابیت برای کودکان کمک کند. همچنین استفاده از وسایل بازی مانند انواع عروسک‌ها و وسایل کمک آموزشی در حمام برای سنین مختلف جذاب است. یعنی با بردن وسایل بازی‌ای که آب وارد آن‌ها نمی‌شود و خراب نمی‌شوند، می‌توان فضای خوب را ایجاد کرد تا کمک با بازی‌کردن استحمام کند و به حمام بیشتر ابراز علاقه کند.

منبع:مرکز مشاوره-مشاوره کودکان:حمام‌کردن کودکان



:: برچسب‌ها: حمام‌کردن کودکان , مشاوره کودک , استحمام کودکان ,
:: بازدید از این مطلب : 184
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 20 خرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

محبت عامل کم شدن پرخاشگری کودک: بوسیدن و محبت کردن به کودک در شکل گیری شخصیت و روحیه او موثر است ، کم شدن پرخاشگری ،

خارج کردن انرژی های منفی و اضافی از جمله فایده های آن است.

اثرات مثبتی که محبت کردن و بوسیدن کودک دارد این است که موجب تقویت شدن و محکم شدن روابط

عاطفی میان والدین و فرزند می شود و احساس امن بودن و آرامش در کودک به وجود می آید. از دیگر

فایده آن با بالا رفتن اعتماد به نفس ، افزایش مهارت های اجتماعی ، به والدین اعتماد می کنند و از آنها

حرف شنوی بیشتری دارند و از همه مفیدتر مهارت مهر ورزیدن به دیگران را یاد می گیرند.

شماره های تماس 01

کودکان به طور طبیعی منطقی نیستند و بیشتر احساساتی و دارای هیجان هستند ، از ترکیب این دو با هم

شخصیت کودک شکل می گیرد و والدین با رعایت کردن مرز رفتاری می توانند شخصیت کاملی در

کودکشان ایجاد کنند.

منبع:مرکز مشاوره-محبت عامل کم شدن پرخاشگری کودک



:: برچسب‌ها: پرخاشگری , محبت به کودک , پرخاشگری کودک ,
:: بازدید از این مطلب : 212
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 18 خرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

سلام دلارام رسولی از مرکز مشاوره و روانشناسی ایران هستم و خوشحال میشم ب سوالات شما در زمینه مشاوره کوک پاسخ بدم. در ادامه سوالات پرکاربرد قرار دادم.

همانکه میدانید کودکان در طول دوره رشد خود ممکن است به طور خواسته یا نا خواسته دچار مشکلاتی شوند و این والدین هستند که باید در حل این مشکلات بکوشند. مرکز مشاوره کودک با داشتن بهترین روانشناسان و مشاوران کودک در زمینه مرکز مشاوره کودکان میتواند سهم بزرگی در کمک به تربیت کودکان و مواجهه با مشکلات و معضلات حال و آینده و رفع آن داشته باشد. توصیه ما برای والدینی که بسیار نگران آینده فرزند خود هستند و به او اهمیت میدهند ، در مواقعی که نیاز به داشتن یک مشاور خوب کودک را احساس میکنند مشورت گرفتن از مرکز مشاوره کودکان با مشاوره کودک زیر نظر کانون مشاوران ایران است چرا که همکاران ما با گنجینه ای از تجربیات خود شما را به خوبی در محیطی صمیمی و راحت راهنمایی خواهند کرد.

مشاوره کودک
مشاوره کودک ۴ و نیم ساله
باسلام.دختر۴ونیم ساله ای دارم که ازسن۳سالگی اغلب اوقات درمیهمانیها موقه شام به جای اینکه کنارمن بشینه وغذابهش بدم میره کناردیگرافرادفامیل میشینه.باوجودهرگونه محبت وتوجه و تنبیه ودعوا…امااثربخش نیست

پاسخ

با سلام مادرگرامی اینکه کودک شما از ۳ سالگی چنین رفتاری دارد می تواند یا دال بر روابط اجتماعی قوی او باشد که بک مساله است و اصلا ربطی ندارد که شما رو دوست نداشته باشد و یا هر نکته ای صرفا تجربیات حضور در کنار دیگران را دوست دارد

از طرفی ممکنه در دوره ای حتی یک خاطره دعوا و تنش و ایرادگیری این مساله را ایجاو کرده باشد هر چند کوچک که در ذهن باقی بوده باشد و مساله سوم برریی شرایط هوشی وسایر جنبه های رشد عقلی کودک است و اینکه تفکیکی بین غریبه و والد قابل می شود یا خیر

.ببینید ممکنه مساله اخر نیاز به بررسی های بیشتری باشد که خوب باید توسط روان پزشک یا روانشناس بررسی دقیق شود.البته ممکنه اصلا در مورد دختر شما صدق نکند هوش و همه مسائل طبیعی باشد و این رفتار کم کم با دادن توضیحات و رشد عقلی کودک کاهش پیدا کند.در هر حال امیدوارم مشکل خاصی نباشد وکودک شما سلامت باشد اگر نیازی بود به روانشناس کودک ارجاع دهید .
در این مورد میتونید با متخصصین مرکز مشاوره و روانشناسی ایران، مشاوره تلفنی/تخصصی داشته باشید
۰۲۱۲۲۶۸۹۵۳۴
موفق باشید

مشکل دختر کلاس سوم ابتدایی
با سلام
دختر کلاس سوم ابتدایی که همیشه با بچه های کم سن و سال خودش تمایل به بازی دارد و از بازی با همسن وسالای خودش امتناع می کند ؛علت چیست ؟لطفا راهنمایی کنید

پاسخ مشاور کودک : بی‌میلی کودک به بازی با کودکان دیگر
نکات مهم
تمایل کودک به بازى با بچه‌هاى دیگر، یکسان نیست. بعضى از بچه‌ها، بیشتر از بچه‌هاى دیگر معاشرتى و اهل بازى با کودکان همسن خود هستند و بعضى بچه‌ها ذاتاً آرام‌تر هستند. این اختلاف طبیعى است؛ اما تمایل به بازى با کودک دیگر و داشتن همبازی، در وجود هیچ کودکى به صفر نمى‌رسد.

علل بى‌میلى ممکن است مربوط به وضعیت جسمی، روحى و روانى کودک، یا وضعیت اجتماعی، اقتصادى خانوادهٔ او باشد که او را به انزوا مى‌کشاند و از بازى با بچه‌هاى دیگر فرار مى‌کند. علل عمدهٔ بى‌میلى کودکان عبارتند از:

– ممکن است کودکى دچار ضعف در سلامت جسمانى باشد،؛ مثلاً خیلى زود از جست‌وخیز خسته شود یا نفس تنگى پیدا کند، یا بیمارى‌هائى داشته باشد که اجازهٔ بازى پر افت‌ و خیز را به وى ندهد.

در این‌صورت، ترتیبى بدهید که معاشرت او با دیگر بچه‌ها توأم با بازى‌هاى فکرى مناسب و جنب‌وجوش کمتر باشد.

– گاهى کودک، به‌دلیل تفاوت‌هائى که با دیگران دارد، با آنان نمى‌جوشد. این تفاوت‌ها ممکن است از اجبار کودک به استفاده از عینک ذره‌بینى قطور گرفته، تا لکنت زبان او و حتى هوش فوق‌العاده‌اى باشد که اینها میل به گوشه‌گیرى را در کودک تقویت مى‌کند، یا گاهى او را چنان حساس و آسیب‌پذیر مى‌سازد که با کوچکترین تمسخر و یا سرزنش دیگر کودکان، مى‌رنجد و از معاشرت با آنان زده مى‌شود.

گاهى هم کودک خجالتى است و مشکل مى‌تواند در دوستى با بچه‌هاى دیگر پیشقدم شود.
در چنین مواردی، مشکل او خیلى ساده و تنها با تشویقى آرام و تدریجى حل مى‌شود. نصیحت و پند و اندرز دادن و تأکید بر اینکه: ‘این‌قدر یک گوشه‌ ننشین؛ تو دیگر بزرگ شده‌ای!

منبع:مرکز مشاوره-مرکز مشاوره کودکان



:: برچسب‌ها: مرکز مشاوره , مشاوره کودک , مشاوره کودکان ,
:: بازدید از این مطلب : 198
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 18 خرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

تقریبا همه این را قبول دارند که عشق، بد چیزی است، لامصب! جادوی عجیبی که اکثر ما آن را حداقل یک بار تجربه کرده‌ایم. با این وجود هنوز هیچ تعریف واحدی بر سر این‌که عشق چیست، وجود ندارد. گروه معروف بیتلز در یکی از ترانه‌های جنجالی‌شان گفته بودند، تنها چیزی که ما به آن احتیاج داریم عشق است. گاندی هم گفته بود، زندگی تنها جایی جریان دارد که عشق در آن حاضر باشد.

جایگاه عشق
دی.اچ.لارنس عشق را گل زندگی می‌دانست و ویکتور هوگو، عسل زندگی. لائوتسه، پدر هنرهای رزمی در چین هزاران سال پیش گفته بود که عشق به سربازان نیرو می‌بخشد و جرئت آنها را افزایش می‌دهد. شکسپیر هم معتقد بود عشق واقعی هیچ وقت از مسیر خودش خارج نمی‌شود.

در نگاه مادر ترزا تنهایی و احساس این‌که کسی تو را دوست نداشته باشد، بدترین فقر است. اما تفکر علمی جدیدی، چند دهه است که تمام نقل قول‌هایی نظیر آن‌چه را خواندید تحت‌الشعاع خود قرار داده است. عشق از نگاه این تفکر، تعریفی اینچنین دارد: عشق یک بیماری و یک دیوانگی موقت است. این بیماری گاهی هم غیر قابل درمان است و حتی به مرگ بیمار می‌انجامد. اما این تفکر علمی چه در سر دارد که این‌گونه کمر به تابو شکنی از عشق بسته است؟!

نظر قدیمی ها در مورد عاشقان
به قول قدیمی‌ها، عاشق‌ها را از رنگ رخساره‌شان به راحتی می‌توان از سایرین تشخیص داد. آدم‌هایی که لپ‌هایشان اغلب گل انداخته است، قلبشان که شرحه شرحه از فراق، داستان‌ها دارد و چشم‌هایی که از بس شب‌ها ستاره‌ها را شمرده، گود افتاده شده. اما همه اینها تنها علائم ظاهری عشق هستند. دانشمندان تفکر جدیدی که در ابتدا به آن اشاره شد، قضیه دلدادگی را جور دیگری می‌دانند. هلن فیشر، یکی از محققان سرشناس نظریه ژنتیکی بودن عشق، پرتاب‌شدن تیر الهه عشق به قلوب مشتاقان را دو مرحله می‌داند.

در مرحله اول این هورمون‌های تستسترون و استروژن هستند که شروع به ترشح می‌کنند. این لحظه تاریخی دقیقا همان موقعی است که شخص فکر می‌کند دل به گرو یار رفته است.

در مرحله دوم، ترشح دوپامین باعث می‌شود، شخص به اصطلاح از خواب و خوراک بیفتد. در کنار ترشح این هورمون سروتونین و آدرنالین هم شروع به کار می‌کنند و این شروع داستانی است که به عقیده دانشمندان باعث می‌شود فرد اولویت‌های زندگی‌اش را گم کند و به جنونی برسد که به آن عشق می‌گویند. این دانشمندان معتقدند عشق بر اساس نظریه تکامل داروین، تلاش برای پیدا کردن کسی است که بهترین و سازگارترین ژن‌ها را داشته باشد. طبق این نظریه وقتی به کسی علاقه‌مند می‌شویم، در واقع به صورت ناخودآگاه شیفته ژن‌های او شده‌ایم!

آنها معتقدند عاشق شدن یک فرایند کاملا بیولوژیکی است و از قوانین بیوشیمی مشخصی پیروی می‌کند. این علم حتی مدعی است که می‌تواند با اندازه‌گیری هورمون‌های کوجود در بدن تعیین کند که یک رابطه چقدر دوام می‌آورد.

نظر روانشناسان در مورد عشق ابدی
در دانشگاه سنت اندرو در اسکاتلند، دیوید پرت که یک روان‌شناس است، در یک آزمایش سعی کرد نشان دهد چه چیز چهره آدم‌ها را برای ما جذاب می‌کند. در این آزمایش دانشجویان باید مقابل کامپیوتر می‌نشستند و از میان چندین چهره یکی را انتخاب می‌کردند.

دیوید پرت قبلا از چهره دانشجویان عکس گرفته بود و با تغییرات کامپیوتری آن را تبدیل به چهره جنس مخالف آنها کرده بود. دانشجوها نمی‌توانستند تشخیص دهند که این چهره، صورت زنانه یا مردانه آنهاست. با این حال همه بدون استثنا صورت خود را انتخاب کردند. این انتخاب نشان می‌دهد که ما در دوران کودکی بیشتر از هر کسی چهره‌ها را دیده‌ایم و امروز عمیق‌ترین تصاویر در ذهن ما ثبت شده‌اند.

این انتخاب به دامنه چهره محدود نمی‌شود. تجربه نشان داده که آدم‌ها به دنبال کسی می‌گردند که از خصوصیات اخلاقی و رفتاری پدر و مادر آنها بهره‌مند باشد. حالا آیا به عشق در نگاه اول باور دارید؟

منبع:مرکز مشاوره-فعل و انفعالی به نام عاشقی!



:: برچسب‌ها: عاشقی , عشق , عاشق شدن ,
:: بازدید از این مطلب : 214
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 17 خرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

تربیت کودک دو تا سه سال، همه چیز درباره تربیت کودک دو ساله
والدین تربیت کودک دو تا سه سال را بسیار دشوار می دانند و آن را یکی از پیچیده ترین دوران تربیتی در نظر می گیرند، زیرا کودک دوساله بسیار کنجکاو و بازیگوش است و نمی توان رفتار و حرکات او را پیش بینی کرد.

والدین باید در این سن رفتار مناسبی با کودک خود داشته باشند چون او خوب و بد را از هم تشخیص نمی دهد و ممکن است دست به کارهای خطرناکی بزند و به خودش آسیب برساند.

در سن دوسالگی کودک وارد دوره جدیدی از زندگی اش می شود او از نوزادی خارج شده و تبدیل به یک انسان کوچک می شود که تمام خصوصیات طبیعی یک انسان را دارد.

کودک در این سن شاید به حرف پدر و مادرش توجه نکند و طبق خواسته خودش عمل کند، والدین بهتر است با یک مشاوره مشورت کنند تا با مسائل تربیتی کودک در این سن آشنا شوند.

در این مقاله در مورد تربیت کودک در سن دوسالگی بحث خواهد شد.

تربیت کودک دو تا سه سال، اهمیت کسب تجربه
کودکان در این سن بسیار کنجکاو هستند و بیشتر به کشف کردن و فهمیدن مسائل علاقه دارند و با وسائل مختلف بازی میکنند تا بفهمند در دنیا هر چیزی چگونه کار می کند.

کودکان با کنجکاو بودنشان وسرگرم شدن با وسایل می توانند با موضوعات مختلفی آشنا شوند و هر اتفاقی در این سن می تواند برای آن ها جنبه آموزشی داشته باشد.

تربیت کودک دو تا سه سال
تربیت کودک دو تا سه سال
کودک در کنار پدر و مادرش به خوبی می تواند آموزش های لازم را ببیند و نیازی نیست در این سن به مهدکودک برود.

والدین باید صبر و حوصله داشته باشند تا در کنار خود به کودک مسائل مختلف را آموزش دهند.

مثلا هنگام جمع کردن برگ های خشک پاییزی، مشاهده رشد گل یا بزرگ شدن دانه در گلدان کوچک، حرکت ماهی در تنگ می تواند از کودک بخواهید تا به شما کمک کند و با هم این کارها را انجام دهید، کودک با این کارها تجربه های اولیه زندگی را فرا می گیرد.

کودکان در این سن بسیار خلاق هستند و والدین می توانند در این سن به پرورش خلاقیت کودکان خود فکر کنند.

والدین می توانند با شرکت در جلسات مشاوره مسائل مختلفی را یاد بگیرند و بهترین کارگاه کسب تجربه و مهارت های زندگی برای فرزند خود باشند.

تربیت کودک دو تا سه سال، شکل گیری شخصیت از دوسالگی
کودک در سن دوسالگی مهارت های کلامی اش افزایش پیدا می کند و می تواند علایق خود را ابراز کند و الویت هایش را بیان کند .

منبع:مرکز مشاوره-تربیت کودک دو تا سه سال، همه چیز درباره تربیت کودک دو ساله



:: برچسب‌ها: تربیت کودکان , اصول تربیتی کودک , تربیت کودک ,
:: بازدید از این مطلب : 221
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 15 خرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

آیا کودک من دارای ADHD می باشد؟
معمولا ADHD کودکان در زمانی شروع می شود که آنها در دوره نوجوانی باشند، به نحوی که سن متوسط تشخیص های صورت گرفته، ۷ سالگی می باشد.

ممکن است که کودکان بزرگ تر یک سری از علائم ADHD را نشان بدهند، ولی آنها به جای تشخیص دادن این علائم در مراحل اولیه زندگی، در اغلب مواقع این علائم را در خودشان نگه می دارند.

علائم رایج مربوط به ADHD در کودکان
رفتار متمرکز بر خود
رایج ترین علامت ADHD عبارت از عدم توانایی برای شناسایی نیازها و تمایلات سایر افراد می باشد.

این مورد می تواند منجر به دو علامت بعدی شود که عبارتند از: وقفه و مشکل داشتن در حین منتظر ماندن برای نوبت آنها.

آیا کودک من دارای ADHD می باشد؟
آیا کودک من دارای ADHD می باشد؟
ایجاد وقفه
رفتار متمرکز بر خود در یک کودک مبتلا به ADHD می تواند منجر به ایجاد اختلال و توقف در حین صحبت کردن سایر افراد یا خاتمه دادن به مکالمات یا بازی هایی شود که خودشان در آن شرکت ندارند.

مشکل داشتن در حین منتظر ماندن برای نوبت خودشان
کودکان مبتلا به ADHD ممکن است در منتظر ماندن برای نوبت خودشان در فعالیت های کلاسی یا در حین بازی کردن با سایر کودکان، یک سری مشکلاتی داشته باشند.

ناراحتی های عاطفی
یک کودک مبتلا به ADHD ممکن است که در کنترل عواطف خودش مشکل داشته باشد.

ممکن است که آنها در زمان های نامناسب، یک سری رفتارهای خشمگینانه از خودشان نشان بدهند.

کودکان و نوجوانان می توانند کج خلقی ها و قشقرق های خشمگینانه داشته باشند.

بیقراری
اغلب کودکان مبتلا به ADHD نمی توانند در یک جا بنشینند.

ممکن است که آنها بخواهند بلند شوند و در اطراف قدم بزنند، ناآرام باشند، یا زمانی که مجبور می شوند بر روی صندلی بشینند، پیچ و تاب بخورند.

مشکل داشتن برای آرام بازی کردن
ایجاد حالت بی قراری می تواند باعث شود که کودکان مبتلا به ADHD در آرام بازی کردن یا آرامش داشتن در فعالیت های مربوط به فراغت، مشکل داشته باشند.

کارهای ناتمام
یک کودک مبتلا به ADHD، به موارد مختلفی علاقمندی نشان می دهد، ولی ممکن است که آنها در اتمام این وظایف مشکل داشته باشند.

منبع:مرکز مشاوره-آیا کودک من دارای ADHD می باشد؟



:: برچسب‌ها: مشاور کودکان , علائم رایج مربوط به ADHD در کودکان , ADHD ,
:: بازدید از این مطلب : 188
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 15 خرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

در مورد سفرنامه فرانسه باید بگویم که وقتی برای اولین بار در شهر پاریس باشی، وقتی توی شهر داری چرخ می‌زنی

و محو تماشای ساختمان‌ها و بناهای زیبای معماری آن شده‌ای،

شاید بخشی از حواست هم پی این باشد که با چشمانت دنبال برج ایفل بگردی که سرش را از پشت ساختمان‌ها بالا آورده و دارد به تو چشمک می‌زند.

برج ایفل
هرچه نزدیک‌تر می‌شوی، عظمت این برج بیشتر خودش را نشان می‌دهد.

در کنار رودخانه سن و در میدانی به نام «شان دومارس» ایستاده. قدش ۳۰۰ متر است و سنش ۱۱۰ سال؛

با این حال هنوز جوان به‌نظر می‌رسد! آن‌قدر جوان و ظریف که انگار تک تک تیرآهن‌هایی که برای ساخت آن به کار گرفته شده، خیلی با چوب کبریت فرقی ندارند.

البته آن‌قدر فرق دارند که برای رنگ‌کردن این بنای فلزی و برای جلوگیری از زنگ‌زدگی، هر هفت سال یک بار حدود ۵۰ تن رنگ مصرف شود. اگر هم حوصله کنی و بخواهی تک‌تک قطعات فلزی را بشماری، باید شمردن تا عدد ۱۸ هزار را حتما بلد باشی!

علت ساخت این بنا، به مناسبت بزرگداشت صدمین سال انقلاب فرانسه بود.

مهندس مشهور فرانسوی، گوستاو ایفل، طراحی آن را انجام داد و اسم خودش را هم روی آن گذاشت.

هرچند که در آن زمان خیلی از شهرسازان و روشنفکران فرانسوی مثل شارل گارینه، امیل زولا، الکساندر دوما و… به ساخت آن اعتراض کردند، اما ایفل هم‌چنان کنار رودخانه سن ایستاده و اولین نفری است که طلوع و غروب خورشید را در شهر پاریس می‌بیند.

۲- اصولا یکی از جاذبه‌های هر شهری، در هر کجای دنیا، خوراکی‌ها و غذاهای مخصوص آنجاست.

امتحان‌کردن انواع خوراکی و نوشیدنی‌های خاص هر شهر و آشناشدن با فرهنگ غذایی‌اش، تجربه متفاوتی است و گاهی روحیه خاصی می‌خواهد. البته منظورم از روحیه خاص، برای خوردن مار، قورباغه، کرم و… است!

در فرانسه، به خوردن خیلی اهمیت می‌دهند، آن‌قدر که خوردن یک شام ممکن است بیشتر از دو ساعت طول بکشد.

در کنار بیشتر غذاهایشان هم پنیر هست، به طوری که اگر در پاریس به یک رستوران بروی و بعد از غذایت، پنیر سفارش ندهی، کمی با تعجب نگاهت می‌کنند!

یک خوراکی معروف هم دارند که البته خیلی رستورانی نیست و معمولا در دکه‌های گوشه خیابان فروخته می‌شود؛ یک نوع شیرینی به اسم «کرپس» (Crepes) که از تخم‌مرغ و شیر و کره درست می‌شود

و بسته به این‌که رویش چه بریزند، انواع مختلفی دارد. مثلا شکلات صبحانه یا خامه و مربا یا بادام و عسل.

این‌طور که به نظر می‌رسد، معمولا شیرین است، ولی انگار با ژامبون هم خورده می‌شود. خلاصه یک چیزی است تو مایه‌های همین سمبوسه‌ها و خوراکی‌های کنار خیابان خودمان!

شانزه‌ لیزه
خیابانِ مغازه‌ها و کافه‌های پاریس، خیابانِ پیاده‌روهای پهن با سنگ‌فرش‌های قدیمی، خیابان درختان سبز که در صف پشت سر هم ایستاده‌اند، خیابانی که انتهایش آزادی است؛ دروازه آزادی. در یک روز آفتابی، وقتی در پیاده‌روی خیابان قدم می‌زنی و به یک شانسون* از ادیت پیاف، خواننده مشهور فرانسوی، گوش می‌کنی، احساس می‌کنی که واقعا به سمت آزادی پیش می‌روی.

در انتهای دیگر این خیابان هم میدان کونکورد قرار دارد. کافه‌ها و رستوران‌های این خیابان، میز و صندلی‌هایی را در پیاده‌رو قرار داده‌اند و از صبح تا شب، همیشه عده‌ای آنجا مشغول خوردن و گپ‌زدن هستند.

خیابان شانزه‌لیزه، مثل بیشتر خیابان‌های پاریس، چراغ قرمز زیاد دارد و تا دنده از یک به دو می‌شود، باید ایستاد. پشت چراغ قرمز که باشی،

حتما کسانی را می‌بینی که وسط خیابان ایستاده‌اند و عکس می‌گیرند،

منبع:مرکز مشاوره-سفرنامه فرانسه



:: برچسب‌ها: سفرنامه فرانسه , سفرنامه ایرانگردی , سفرنامه جهان ,
:: بازدید از این مطلب : 560
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 14 خرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

داشتن احساس گناه و عذاب وجدان احساسی می باشد.

که با اضطراب و نگرانی که در خیال های ما در رابطه با هر کاری که می توانستیم انجام دهیم.

علل بروز عذاب وجدان
اما در انجام دادن آن کوتاهی کردیم یا اینکه آن را به نحو احسن انجام نداده ایم .

یا اینکه مرتکب عملی شده ایم که نباید به انجام دادن آن می پرداختیم.

در این حالت بودن و خودخوری همه وجود ما را در بر خواهد گرفت.

احساس گناه کردن می‌تواند به شخصی یاری دهد.
تا کمتر مرتکب اعمال مغایر با اهمیت ها و اخلاقیات شود.
اشخاصی که در زندگی همیشه از احساس گناه رنج می‌برند.
که افسرده شدن ، دلشوره و اضطراب ناشی از آن مبتلا می شوند.


و باعث ناتوانی آنها می شود.
دوره های بروز عذاب وجدان
دوران کودکی.
بیشتر اشخاص جملاتی مثل تو باید به این صورت باشی.

تقصیر تو بود که…… ، از زمان کودکی به یاد داریم.

شاید باورش دشوار باشد اما پایه و رویکرد زندگی ما .

در زمان بزرگسالی همان تجربه ها، تفکرات و عادت های ذهنی می باشد.

که در سن ۲ تا ۵ سالگی در ماه صورت گرفته است.

شماره های تماس 01

منشاء عذاب وجدان
منشاء بیشتر مشکل ها و ناهنجاری های ما از همان سن آغاز می‌شود.

منبع:مرکز مشاوره-عذاب وجدان



:: برچسب‌ها: عذاب وجدان , علت عذاب وجدان , وجدان آسوده ,
:: بازدید از این مطلب : 181
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 14 خرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

یکی از مشکلات ومعضلات خانواده ها و کودکان ونوجوانان این است که خودرا باور نداشته و اعتماد به نفس ندارند. این مشکل ناشی ازآنست که یا کودک و نوجوان هنوز بحالت تثبیت وضعیت نرسیده و درانجام هر کاری دچار تردید میباشد و باخود فکر می کند که نمی تواند این کار را انجام دهد ویا اینکه بزرگتر ها به وی اجازه انجام کار را نداده ودر واقع این فرصت را به او نمی دهند تا وی دچار رشد اعتماد به نفس شود و ارزش های خود را نشان دهند.

علائم کمبود اعتماد به نفس در کودکان چیست؟
آنان همیشه با این حرف که هنوز زود است و یااین کار شما نیست مواجه شده و به این باور عدم توانایی خویش می رسند که بسیار بداست. آنان دلسرد شده و ابتکار و خلاقیت خود را از دست میدهندو درواقع می توان علت اصلی عدم اعتماد به نفس کودکان را عدم وجود روحیه تایید و صحت بکار کودکان در خانواده ها و مدارس است درواقع هیچ گاه به کودکان اطمینان لازم حاصل نمیشود. بنابراین اگر میخواهیم اعتماد به نفس کودک خود را زیاد کنیم ودر جواب این سوال که اعتماد به نفس را چگونه بالا ببریم باید به وی زمان دهیم و اورا تایید کنیم تا روحیه اعتماد به نفس و فرصت طلبی درآنان تقویت شده وراه برای پیشرفت آنان باز باشد البته باید توجه داشت که نباید طوری رفتار کرد که سبب بروز اعتماد به نفس کاذب شود.

شماره های تماس 01

کودک ۶ ساله دارم که اصلا تمرکز نداره
من یه کودک ۶ ساله دارم که اصلا تمرکز نداره. اگر یه سوره ای را حفظ کرده فقط باید در محل بی سرو صدابخونه اگه محل دارای صدا باشه سوره را اشتباه می خونه.

نمی دونم باهاش چی کار کنم؟ خیلی نگرانم؟ چون در تمام فعالیت هایش به این صورته / لطفا مرا راهنمایی کنید؟ اگر نیاز به مراجعه حضوری است لطفا اطلاع دهید تا مراجعه کنم؟ مشکل
دیگرش این است که فقط با گروهی از بچه ها ارتباط برقرار می کنه.

خیلی وقتا با بچه ها ارتباط نداره و دوست داره پیش بزرگتر ها باشه. و کارهای
بزرگترها را انجام بده؟ لطفا مرا راهنمایی کنید؟

پاسخ

آره مشاوره حضوری بهتره میتونید با دفتر مرکزی تماس بگیرید و وقت رزرو کنید

حتمأ یه سر ببرش مشاوره کودکان اونا بهتر تشخیص میدن

خب این به محیط خونه خودتون برمیگرده که در چنین محیطی رشدش دادید … باید در تمام محیط ها بهش آموزش بدید و در این مورد مشاوره کودکان هم مراجعه کنید …
چون تمرکزش به هم میخوره و نمیتونه رو اون مطلب دقت داشته باشه …
شایدم به خاطر اضطرابیه که ممکنه از طرف شما برای یادگرفتن قران بهش وارد میشه … پس بهتره همه موارد بررسی بشه

منبع:مرکز مشاوره-چرا برخی از کودکان اعتماد به نفس ندارند؟!



:: برچسب‌ها: اعتماد به نفس کودکان , اعتماد به نفس کاذب , اعتماد به نفس ,
:: بازدید از این مطلب : 232
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 12 خرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

آیا تا به حال خواسته‌اید از یک خودشیفته بخواهید صحبت کند که چقدر عالی هستند یا شما چقدر ناکافی هستید؟ بنابراین برای یافتن لیست کاملی از راهبردهای برنده در مورد آنچه که برای خلع سلاح یک خودشیفته باید گفت، به خواندن ادامه دهید. سپس، شما فقط ممکن است بتوانید بر خود محوری و عدم همدلی آنها غلبه کنید

“آیا می توانید یک توصیه تخصصی به من بدهید؟”
از چاپلوسی استفاده کنید تا تمرکز یک خودشیفته را از توهین به شما دور کنید. آنها قبلاً فکر می کنند که متخصص هستند، بنابراین به آن توجه کنید. اگر بتوانید آنها را مجبور به ادامه موفقیت ها و ایده های عالی خود کنید، این یک راه عالی برای منحرف کردن آنها از هدف قرار دادن شما است. و اگر در مورد موضوعی بپرسید که آنها در آن تخصص واقعی دارند، ممکن است توصیه های مفیدی را از معامله دریافت کنید! [2]
“جو، واضح است که شما یک کارآفرین با استعداد هستید، با تمام موفقیت هایی که کسب و کار شما کسب کرده است. از آنجایی که شما اطلاعات زیادی در مورد راه اندازی موفقیت آمیز کسب و کارهای جدید دارید، آیا می توانید در مورد راه اندازی کسب و کار من به من توصیه هایی کنید؟”
“من می دانم که شما این بازی را در یک روز شکست دادید، که باید نوعی رکورد باشد، بنابراین می توانید نکاتی را برای عبور از باس در سطح ۳ به من بدهید؟”

“تو در آن خیلی عالی هستی!”
به عنوان شکل دیگری از چاپلوسی، یک تعریف واقعی بکنید. این یک تغییر در پرسیدن یک سوال چاپلوس است و به همان اندازه خوب کار می کند. چرا؟ زیرا افراد خودشیفته هرگز از بازخوردهای مثبت خسته نمی شوند! تغذیه زودهنگام نفس آنها ممکن است باعث شود که تعامل راحت‌تر پیش برود، زیرا کمتر احساس بی‌احترامی می‌کنند. به خاطر داشته باشید که ستایش عمومی یا نیمه دلانه بسیار کمتر از یک تعریف واقعی و خاص تأثیرگذار است. [3]
“آن، من هنوز در تلاشم تا بفهمم چگونه توانستی همه را به چنین صندلی های عالی در یک نمایش فروخته شده برسانی. تو بهترین مذاکره کننده ای نیستی که تا به حال دیده ام!”
“آن کفش ها مکمل کاملی برای لباس شما هستند. شما باید تیزترین کمدهایی باشید که من می شناسم.”

“ما آن وضعیت را به هم زدیم، اینطور نیست؟”
خود را در هر چیزی که می تواند منفی یا انتقادی تلقی شود، بگنجانید. بیان یک جمله “شما” که می تواند منفی تلقی شود، مانند حمله به یک خودشیفته احساس می شود، و آنها در مقابل با شدت بیشتری پاسخ خواهند داد. با استفاده از زبان “ما”، آنها ممکن است کمتر مورد حمله قرار گیرند و کمتر مجبور به حمله شوند. [4]
“ما هر دو واقعاً رقابتی هستیم، بنابراین فکر می‌کنم جای تعجب نیست که دیروز در جریان بازی پیکاپ با چنین انفجار بزرگی مواجه شدیم. آیا می‌توانیم وانمود کنیم که این اتفاق نیفتاده و ادامه دهیم؟”
“حتما خروجی را از دست داده ایم. چرا آنها در این بزرگراه تابلوهای ضعیف دارند؟”

“من متوجه هستم که این شرایط برای شما دشوار است.”
با آرامش همدلی کنید تا بالقوه آنها را آرام کنید. اگر خودشیفته واقعاً از چیزی عصبانی است، این استراتژی را امتحان کنید – به خصوص اگر آن چیزی است که مستقیماً به شما مرتبط نیست. همین تأیید ساده ممکن است برای کاهش عصبانیت آنها کافی باشد و تعامل را قابل کنترل تر کند. [5]
“من درک می کنم که این برای شما ناراحت کننده است.”
“می توانم بفهمم که چرا از اتفاقی که افتاده ناراحت می شوید.”
“من می دانم که نمی تواند برای شما کار آسانی باشد.”

“برای کمک به شما در اینجا چه کاری می توانم انجام دهم؟”
به آنها این فرصت را بدهید که ببینند به تنهایی با همه چیز روبرو نیستند. خودشیفته ها ممکن است احساس کنند همه چیز بر دوش آنهاست، بنابراین یک پیشنهاد کمک ساده ممکن است قبل از اینکه واقعاً ناراحت شوند به آنها مکث کند. همچنین ممکن است آنها فقط چیزی مانند “هیچ چیز!” را پس بگیرند – اما به هر حال ممکن است ارزش امتحان کردن را داشته باشد! [6]
“آیا راهی هست که بتوانم با این کار به شما کمک کنم؟”
“من می خواهم کمک کنم – چه کاری می توانم انجام دهم؟”
“آیا اگر این بار به کارهای اداری رسیدگی کنم کمکی می کند؟”

“بیایید با مخالفت موافقت کنیم و ادامه دهیم.”
به سمت سازشی کار کنید که هر دوی شما به طور کلی بپذیرید. تقریباً غیرممکن است که یک خودشیفته را متقاعد کنید که او اشتباه می کند و شما درست می گویید، مهم نیست که شواهد چقدر قوی هستند. آنها همچنین چندان علاقه ای به سازش ندارند، اما اگر به روشی زیرکانه با آن برخورد کنید که هر دوی شما نسبت به موقعیت احساس خوبی داشته باشید، ممکن است آن را بپذیرند. [7]
“احتمالاً باید با مخالفت در مورد موضوع ارائه خود موافقت کنیم. اگر از آقای جنکینز بخواهیم موضوعی را برای ما انتخاب کند چطور؟”
به جای اینکه در مورد اینکه کجا برای ناهار برویم دچار اختلاف نظر شویم، چطور می‌شود که هر کدام از مکان مورد علاقه‌مان بیرون بریم و در پارک برای یک پیک نیک ملاقات کنیم، زیرا بیرون خیلی خوب است؟

منبع:مرکز مشاوره-چگونه یک خودشیفته را خلع سلاح کنیم: ۱۱ عبارت قدرتمند



:: برچسب‌ها: همسر خود شیفته , افراد خودشیفته , خودشیفته ,
:: بازدید از این مطلب : 237
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 11 خرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

لیسیدن پا زن و مرد می تواند یک معاشقانه پیش از رابطه زناشویی باشد که در آن هر دو ظرف رضایت کافی داشته باشند و از سویی می تواند یک اختلال روان شناختی محسوب شود. کی تمایز آن را بفهمیم؟

لیسیدن پا زن و مرد
بر اساس نظر مشاوران جنسی اگر لیسیدن پا فقط به منظور معاشقانه باشد و سبب انتقال بیماری های قارچی و دهانی نشود، اختلال نیست ولی اگر فرد فقط لیسیدن پا برایش مهم باشد و تمایل به انجام مداوم این کار دارد، اختلال فیتیش یا اختلال فتیشیستی دارد.

اختلال فتیشیستی: علل و گزینه‌های درمانی
اختلال فتیشیستی با استفاده مداوم از اعضای بدن غیرجنسی سنتی یا اشیاء بی جان برای رسیدن به برانگیختگی جنسی مشخص می شود. 1 قسمت‌های بدن که معمولاً فتیش می‌شوند شامل پاها یا موها می‌شود، و اشیایی که معمولاً فتیش می‌شوند شامل لباس‌هایی مانند کفش یا زیرپوش است. این بیماری زمانی به یک اختلال روانی تبدیل می شود که باعث ناراحتی، آسیب یا آسیب قابل توجه به خود یا دیگران شود.

اختلال فتیشیستی اغلب از طریق گزارش خود علائم به یک متخصص سلامت روان، مانند روانپزشک، روانشناس یا روان درمانگر، تشخیص داده می شود. درمان از طریق گفتگو با شریک زندگی شما و حمایت از یک متخصص سلامت روان تایید شده امکان پذیر است.

مرکز مشاوره ستاره ایرانیان به درمان این اختلال در ایران می پردازد.

اختلال فتیشیستی چیست؟
اختلال فتیشیستی زیرمجموعه ای از اختلالات پارافیلیک است. پارافیلیا یک علاقه شدید و مداوم جنسی به اهداف یا فعالیت های جنسی غیر معمول است. اختلال پارافیلیک نوعی پارافیلی است که باعث ناراحتی قابل توجه، اختلال عملکرد و/یا آسیب به خود یا دیگران می شود. اکثر افرادی که دارای علایق فتیشیستی هستند یا تحت تأثیر پارافیلیا قرار می گیرند، ناراحتی قابل توجهی را تجربه نمی کنند یا باعث آسیب نمی شوند و بنابراین به عنوان دارای اختلال روانی طبقه بندی نمی شوند.

اختلال فتیشیسم شامل استفاده مکرر یا وابستگی به یک شی غیر زنده (کفش، چرم) و/یا یک عضو غیرجنسی سنتی بدن (پا، مو) به منظور دستیابی به رضایت جنسی است. فتیش های جنسی اغلب شامل اشیاء بی جان و اعضای بدن (پاها در لاتکس، پاها در چکمه) می شود. شیء فتیش ممکن است از طریق یک یا همه حواس، از جمله احساس، بویایی یا ظاهر، برانگیختگی جنسی ایجاد کند. با گذشت زمان، افراد ممکن است مجموعه های گسترده ای از اشیاء فتیش را نیز به دست آورند.

فتیش‌های مربوط به اجسام بی‌جان به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند: فتیش‌های شکل یا فتیش رسانه‌ای. فتیش های فرم بر اندازه، شکل و ظاهر یک شی متمرکز هستند در حالی که فتیش های رسانه ای بر بافت یا احساس یک شی تمرکز می کنند. یک شی ممکن است در هر دو دسته قرار گیرد، همانطور که در مورد فتیش لاتکس وجود دارد. لاتکس هم ظاهر خاص و هم بافت منحصر به فردی دارد. فتیش یک فرد ممکن است به منظور دستیابی به ارضای جنسی، روی شکل یا جنبه های رسانه ای یک شی به شدت متمرکز شود.

در طول خودارضایی ممکن است شیء فتیش نگه داشته شود، چشیده شود، بو شود یا برای تحریک اندام تناسلی استفاده شود. برخی از افراد مبتلا به اختلال فتیشیسم ممکن است فعالیت جنسی انفرادی را ترجیح دهند حتی زمانی که در یک رابطه متقابل شریک زندگی هستند. افراد دیگر ممکن است شیء فتیش را در فعالیت جنسی مشترک بگنجانند، اغلب با درخواست از شریک زندگی برای دستیابی به برانگیختگی، شیء را بپوشد یا لمس کند.

معمولاً اشیاء فتیش برای رخ دادن برانگیختگی مورد نیاز یا به شدت ترجیح داده می شوند. هر چه انگیختگی فرد منحصراً روی یک شیء یا قسمت خاص از بدن متمرکز شود، احتمال اینکه فتیشیسم باعث ایجاد ناراحتی به شکل اضطراب یا مسائل رابطه شود بیشتر است. یک اختلال رایج مرتبط با اختلال فتیشیستی، اختلال عملکرد جنسی زمانی است که جسم یا قسمت مورد نظر بدن وجود نداشته باشد.

زنان معمولاً برای رفتارهای مشکل ساز فتیشیستی به دنبال درمان نیستند. برای تعیین اینکه آیا اختلال فتیشیسم در سطح بالینی قابل توجهی در جمعیت زن رخ می دهد یا خیر، به اطلاعات بیشتری نیاز است.

لیسیدن پا زن و مرد
لیسیدن پا زن و مرد بیماری است یا معاشقانه؟
علائم اختلال فتیشیسم 1
علامت اصلی اختلال فتیشیستی، تحریک جنسی مکرر و شدید ناشی از استفاده از اشیاء غیرزنده یا تمرکز بسیار خاص بر روی بخش(های) غیر تناسلی بدن است که به صورت تخیلات، اصرار یا رفتار ظاهر می شود. یک فرد مبتلا به اختلال فتیشیستی ممکن است از کانون غیر معمول میل جنسی خود احساس شرم و ناراحتی کند.

منبع:مرکز مشاوره-لیسیدن پا زن و مرد بیماری است یا معاشقانه؟



:: برچسب‌ها: لیسیدن پای زن , لیسیدن پا , لیسیدن پای مرد ,
:: بازدید از این مطلب : 205
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 11 خرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

مشاوره غم و اندوه به مشاوره حمایتی و یا درمانی اشاره دارد که بر روی برخورد با یک موضوع از دست دادن متمرکز است. از دست دادن ممکن است مرگ واقعی یکی از عزیزان باشد، یا ممکن است نوع دیگری از فقدان قابل توجهی باشد که در نتیجه یک تغییر عمده در زندگی فرد تجربه شده است (مثلاً آسیب ناتوان کننده، از دست دادن شغل، بلایای طبیعی).

مشاوره غم و اندوه چیست؟
به معنای محدود، مشاوره غم و اندوه اصطلاح دیگری برای مشاوره سوگ است و بر کمک به افراد برای مقابله با درد و آشفتگی که می تواند همراه با مرگ یک عزیز باشد تمرکز دارد. در یک مفهوم گسترده تر، مشاوره سوگ به ارائه حمایت از کسانی اشاره دارد که در نتیجه انواع دیگر پایان های مهم یا ضررهای ناشی از تغییر عمده در زندگی آنها (به عنوان مثال، طلاق، از دست دادن شغل، ناتوانی، مهاجرت، ناتوانی، ناتوانی) با ناراحتی قابل توجهی روبرو هستند. ).

مفاهیم اصلی مشاوره سوگ
مفاهیم اصلی مشاوره سوگ شامل سوگ عادی، سوگ پیچیده، اختلال سوگ پیچیده مداوم، مشاوره سوگ رسمی، و مشاوره سوگ غیررسمی است.

اندوه عادی (بدون عارضه).
غم و اندوه یک واکنش طبیعی و طبیعی به از دست دادن است که می تواند از نظر احساسی، جسمی و در افکار فرد تجربه شود. ممکن است برای مدتی بر توانایی های فرد برای عملکرد تأثیر منفی بگذارد. 1 علیرغم برخی نظریه های رایج، به وضوح نشان داده شده است که هیچ راهی برای سوگواری وجود ندارد، و همچنین مراحل روشنی وجود ندارد که فرد برای غمگین شدن باید از آنها عبور کند. 2،۳

در مورد فقدان مربوط به مرگ، غم عادی معمولاً با احساس پذیرش فقدان همراه با اشتیاق برای شخصی که مرده است مشخص می شود. در اندوه عادی، پریشانی معمولاً در حدود ۶ ماه پس از از دست دادن به اوج خود می رسد و سپس شروع به کاهش می کند. ۲

غم و اندوه اغلب موج می زند. به زودی پس از از دست دادن، این امواج ممکن است بسیار زیاد و بسیار مکرر باشند. با گذشت زمان، با گذشت زمان، ارتفاع و فرکانس این امواج کاهش می‌یابد و تنها زمانی افزایش می‌یابد که یادآورهای مهمی مانند سالگردها، تعطیلات یا تلفات جدید ایجاد شوند.

بسیار مهم است که بدانیم هر فرد غم و اندوه را به روش منحصر به فرد خود تجربه می کند، و همچنین طبیعی است که برخی از افراد ممکن است پس از فقدان اصلاً واکنش های ناراحت کننده قابل توجهی را تجربه نکنند. 4

غم پیچیده
غم پیچیده (که ممکن است به عنوان “غم طولانی” نیز شناخته شود) اصطلاحی است که توسط متخصصان بهداشت روان برای اشاره به غمی استفاده می شود که همچنان باعث ناراحتی و اختلال قابل توجه در زندگی فرد می شود، بدون اینکه علائمی از کاهش در طول زمان نشان دهد (یعنی ، معمولا بیش از ۶ ماه). تخمین زده می شود که تا ۲۰٪ از افرادی که سوگوار هستند، خواه از دست دادن مربوط به مرگ یا غیر مرتبط با مرگ، غم و اندوه پیچیده ای را تجربه می کنند. 5

علاوه بر ناراحتی و اختلال شدید طولانی مدت، غم و اندوه پیچیده مرتبط با مرگ با موارد زیر مشخص می شود:

اشتیاق مداوم برای عزیزی که مرده است
تصاویر یا افکار متداول از فرد مورد علاقه
احساس پوچی و بی معنا بودن زندگی بدون عزیز
برداشت از حساب
مشکل در مدیریت احساسات و افکار ناراحت کننده
رفتارهایی که بر پرهیز فعالانه از یادآوری های عزیزی که درگذشته است، یا تلاش برای حفظ یادآوری های متوفی در تلاش برای نزدیک تر شدن به آن ها متمرکز است. 6،۷
اختلال سوگ پیچیده مداوم
اختلال سوگ پیچیده مداوم تشخیصی است که ممکن است در صورتی انجام شود که فرد از اندوه مداوم رنج می برد که ناتوان کننده شده است.

با معیارهای زیر مشخص می شود:

حداقل ۱۲ ماه از فوت عزیز می گذرد (برای کودکان ۶ ماه است)
اشتیاق و دلمشغولی مداوم برای عزیز مرحوم
مشغله نگران کننده احتمالی در مورد نحوه مرگ آن عزیز
دشواری در پذیرش و باور اینکه آن عزیز مرده است
تلخی یا عصبانیت مربوط به از دست دادن
اجتناب فعال از خاطرات از دست دادن
خاطرات ناراحت کننده از عزیزان
احساس سرزنش خود، گناه، شرم و غیره مربوط به متوفی و/یا مرگ آنها
می خواهم بمیرم تا با آن عزیز باشم
احساس تنهایی و اینکه زندگی بدون معشوق معنا و هدفی ندارد ۸
مشاوره رسمی سوگ
مشاوره رسمی غم و اندوه به مشاوره درمانی اشاره دارد که توسط متخصصان بهداشت روان آموزش دیده و دارای مجوز که از چارچوب روانشناختی کار می کنند ارائه می شود. 9

مشاوره غم و اندوه غیررسمی
مشاوره غم و اندوه غیررسمی به مشاوره های حمایتی (غیر درمانی) اشاره دارد که توسط روحانیون، گروه های حمایت از همتایان یا سازمان های مبتنی بر داوطلب ارائه می شود. 9

منبع:مرکز مشاورهشاوره غم و اندوه : چگونه سوگواری کنیم؟ چه هزینه ای دارد



:: برچسب‌ها: سوگواری , غم و اندوه , فرایند سوگواری ,
:: بازدید از این مطلب : 193
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 11 خرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

با انواع اختلالات اضطرابی آشنا شوید و تقریباً از هر سه بزرگسال یک نفر را در طول زندگی خود تحت تأثیر قرار می دهد. ۱ انواع مختلفی از اختلالات اضطرابی وجود دارد که هر کدام دارای علائم مشخصی هستند که می توانند در شرایط خاص ایجاد شوند. شناسایی نوع اختلال اضطراب برای تعیین اینکه چه درمان هایی موثر خواهند بود، مهم است.

اختلال اضطراب فراگیر
اختلال اضطراب فراگیر (GAD) یک نوع شایع اختلال اضطرابی است که هر ساله حدود ۳٫۱٪ از مردم ایالات متحده را تحت تأثیر قرار می دهد. 2 آنچه اختلال اضطراب فراگیر را از سایر اختلالات اضطرابی متمایز می کند، ماهیت جهانی این بیماری است. افراد مبتلا به GAD به جای داشتن موقعیت‌ها و شرایط خاص که باعث اضطراب می‌شوند، در پاسخ به بسیاری از شرایط یا حتی زمانی که هیچ محرک قابل شناسایی وجود ندارد، اضطراب را تجربه می‌کنند.

از آنجایی که افراد مبتلا به GAD قادر به شناسایی محرک های مجزای اضطراب خود نیستند، قادر به پیش بینی یا پیشگیری از علائم اضطراب خود نیستند . از آنجا که آنها نمی توانند محرک های خاصی را برای اضطراب خود جدا کنند، اغلب اضطراب خفیف تا متوسط را به طور منظم یا مکرر تجربه می کنند.

علائم GAD عبارتند از: 3

اضطراب و نگرانی بیش از حد در اکثر روزها به مدت حداقل ۶ ماه در پاسخ به تعدادی از رویدادها، فعالیت ها یا موقعیت ها رخ می دهد.
کنترل نگرانی برای فرد دشوار است
اضطراب یا نگرانی دارای سه یا بیشتر از ویژگی های زیر است (فقط یکی برای کودکان):
بی قراری، احساس سرگیجه یا بی قراری
به راحتی خسته، خسته یا تخلیه می شود
مشکل در تمرکز، تمرکز، یا خالی شدن ذهن
تحریک پذیری
تنش عضلانی
مشکلات خواب (مشکل در به خواب رفتن، خواب ماندن یا احساس بی قراری بعد از خواب)
علائم با یک اختلال روانی دیگر بهتر توضیح داده نمی شوند
علائم باعث ناراحتی یا اختلال قابل توجه در یک یا چند حوزه زندگی/عملکرد می شود
علائم با یک مشکل پزشکی یا اثرات یک ماده تجویز شده یا غیر تجویزی بهتر توضیح داده نمی شوند.
مردم اغلب از GAD به عنوان اضطراب شناور آزاد یاد می کنند. اما فقط به این دلیل که تشخیص دقیق علت یا محرک اضطراب شما دشوار است به این معنی نیست که نمی توان آن را به طور مؤثرتری مدیریت کرد. گزینه های درمانی عالی برای اضطراب وجود دارد و هر چه زودتر درمان شود، بهتر است.

اختلال اضطراب اجتماعی
اختلال اضطراب اجتماعی وضعیتی است که در آن علائم اضطراب در محیط ها یا تعاملات اجتماعی تجربه می شود. افرادی که تحت تأثیر اختلال اضطراب اجتماعی قرار دارند، ترس عمیقی از قضاوت، شرمساری یا درک منفی دیگران دارند. آن‌ها اغلب برای اجتناب از این موقعیت‌های اجتماعی ترسناک که می‌تواند منجر به اختلالات قابل‌توجه در روال معمول، اختلال در عملکرد شغلی و مشکلات در روابط شخصی آنها شود، تمام تلاش خود را می‌کنند.

هنگامی که یک فرد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی در یک موقعیت اجتماعی ترسناک قرار می گیرد، سطح بالایی از اضطراب، خودآگاهی و ناراحتی را تجربه می کند. در برخی موارد، این علائم می تواند به حمله پانیک تبدیل شود. اختلال اضطراب اجتماعی قبلاً به عنوان فوبیای اجتماعی طبقه بندی می شد و بسیاری از ویژگی های مشابه سایر فوبیاهای خاص را دارد. هر سال ۶٫۸ درصد از بزرگسالان در آمریکا با اضطراب اجتماعی دست و پنجه نرم می کنند. 2

علائم اختلال اضطراب اجتماعی عبارتند از: 3

ترس یا اضطراب قابل توجه در مورد حداقل یک موقعیت اجتماعی که در آن احتمال قضاوت منفی توسط دیگران وجود دارد (مانند سخنرانی در جمع، ملاقات با افراد جدید و غیره)
موقعیت های اجتماعی ترسناک تقریباً همیشه باعث ایجاد اضطراب می شود
ترس یا نگرانی بیش از حد و نامتناسب با تهدید یا اهمیت واقعی موقعیت یا تعامل اجتماعی است.
از موقعیت های اجتماعی ترسناک اجتناب می شود یا با پریشانی، اضطراب یا ترس شدید تحمل می شود
ترس، اضطراب یا اجتناب بیش از ۶ ماه ادامه دارد
علائم با یک بیماری روانی دیگر بهتر توضیح داده نمی شود
علائم با تأثیرات یک ماده یا شرایط پزشکی دیگر بهتر توضیح داده نمی شوند
اگر تشخیص پزشکی دیگری وجود داشته باشد، مشخص شده است که علائم بیش از حد یا غیر مرتبط با این وضعیت هستند
اختلال هراس
حملات پانیک علائم شدید اضطراب هستند که اغلب به صورت تغییرات فیزیولوژیکی مانند ضربان قلب و تنفس سریع، تعریق، سرگیجه یا درد در قفسه سینه یا معده ظاهر می شوند. علائم هراس شدید هستند، به طور ناگهانی شروع می شوند و برای چند دقیقه طول می کشند. هر کسی ممکن است در یک موقعیت استرس زا یا ترسناک حمله پانیک را تجربه کند، اما در افراد مبتلا به اختلالات اضطرابی موجود بسیار شایع تر است. برخی از افرادی که حملات پانیک را تجربه می کنند به اختلال پانیک مبتلا می شوند.

اختلال پانیک یک اختلال اضطرابی است که با حملات پانیک مکرر و ترس شدید از داشتن یک حمله پانیک دیگر مشخص می شود. ترس از حملات پانیک در آینده برای افراد مبتلا به اختلال پانیک چنان مهلک می شود که ناتوان کننده می شود و باعث می شود از موقعیت هایی که می ترسند دچار حمله دیگری شوند اجتناب کنند. اختلال هراس ۲٫۷ درصد از بزرگسالان آمریکایی را در یک سال تحت تاثیر قرار می دهد. 2

منبع:مرکز مشاوره-انواع اختلالات اضطرابی



:: برچسب‌ها: انواع اضطراب , اضطراب , اختلالات اضطرابی ,
:: بازدید از این مطلب : 213
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 9 خرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

درک علائم اضطراب برای کمک به شناسایی وضعیت، راهنمایی درمان و ایجاد حمایت از افراد مبتلا به اضطراب ضروری است. اختلالات اضطرابی قابل درمان هستند. بنابراین، علائم اضطراب می تواند با درمان موثر بهبود یابد، که به طور معمول شامل یک رویکرد جامع از درمان و دارو است.

علائم اضطراب
تجربه همه افراد با اضطراب منحصر به فرد است، اما علائم خاصی وجود دارد که اغلب توسط افراد مبتلا به اضطراب تجربه می شود.

شایع ترین علائم اضطراب عبارتند از:

ترس دائمی از اینکه اتفاق بدی قرار است بیفتد
مشکل در خوابیدن
سرگیجه
نگرانی بیش از حد
تحریک پذیری
ضربان قلب تند
بی قراری
تعریق
تنش عضلانی
علائم اضطراب می تواند زندگی فرد را در خانه، محل کار و مدرسه تحت تاثیر قرار دهد. با پیشرفت علائم، روابط ممکن است با افزایش میل به کناره گیری و انزوا از دنیای خارج آسیب ببینند. افراد مبتلا به اضطراب شدید ممکن است تمایل به مراقبت از رفاه شخصی خود را از دست بدهند و حتی برای تکمیل نیازهای اولیه بهداشتی تلاش کنند.

از آنجایی که علائم اضطراب زیادی وجود دارد، دو نفر می توانند تجربیات بسیار منحصر به فردی داشته باشند، حتی اگر تشخیص مشابهی داشته باشند. یک نفر ممکن است تحریک پذیر باشد و دائماً نگران باشد و فرد دیگر ممکن است دچار مشکل در خواب و تپش قلب شود. علائم و عوامل خطر اضطراب ممکن است تحت تأثیر عوامل مختلفی از جمله نوع اضطراب، جنسیت و سن باشد. بخش‌های زیر این تفاوت‌های بالقوه را تشریح می‌کنند.

نوع اضطراب می تواند بر علائم تأثیر بگذارد
اختلال اضطراب فراگیر که با علائم اضطراب کلاسیک که بیش از شش ماه طول می کشد مشخص می شود (به عنوان مثال، مشکل در تمرکز، نگرانی و استرس مداوم، تحریک پذیری، خستگی، مشکل خواب، بی قراری و تنش عضلانی)، یکی از رایج ترین انواع اضطراب است. با این حال، انواع مختلفی از اضطراب بر اساس علائم فرد و طول مدت علائم ارائه شده وجود دارد.

طبق گفته موسسه ملی سلامت روان، 2 نوع اضطراب عبارتند از:

اختلال پانیک : افرادی که از اختلال هراس رنج می برند حملات پانیک مکرر را به طور غیرمنتظره یا ناشی از یک محرک خاص تجربه می کنند. این حملات اغلب شامل احساس شدید عذاب قریب الوقوع، ضربان قلب سریع و عرق کردن است. حملات پانیک به طور ناگهانی اتفاق می افتد و در عرض چند دقیقه به اوج حمله می رسد.
آگورافوبیا : ترس و اجتناب از مکان هایی که ممکن است باعث حمله پانیک شوند یا در صورت وقوع حمله پانیک ناامن باشند. با آگورافوبیا، ممکن است فرد از تنها ماندن در یک مکان وحشت زا نیز بترسد.
فوبیای خاص : افرادی که فوبیای خاص دارند ممکن است در مورد یک حیوان، مکان یا چیز خاص، اضطراب و ترس شدیدی را تجربه کنند.
اختلال اضطراب اجتماعی (فوبی اجتماعی) : افرادی که از اختلال اضطراب اجتماعی رنج می برند، به طور کلی ترس شدیدی از موقعیت های اجتماعی یا عملکردی دارند. افراد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی اغلب احساس می کنند که عملکرد آنها منفی ارزیابی می شود. نگرانی مداوم ممکن است باعث شود افراد از موقعیت های اجتماعی که دوست دارند در آن شرکت کنند اجتناب کنند.
اختلال اضطراب جدایی : افرادی که از اضطراب جدایی رنج می برند، هنگام جدا شدن از عزیزانشان، نگرانی بیش از حد دارند یا احساس ناراحتی جسمی می کنند، با نگرانی از اینکه ممکن است آسیبی به عزیزشان وارد شود، از جدایی اجتناب می کنند یا از تنهایی اجتناب می کنند.
نشانه های اضطراب
علائم مرتبط با اضطراب از فردی به فرد دیگر متفاوت است. با این حال، علائم رایج شامل نگرانی دائمی است که بر زندگی روزمره تأثیر می گذارد، احساس بی قراری، تحریک پذیری، تغییر در الگوی خواب، و علائم فیزیکی که قبلاً متوجه آنها نشده بود (مثلا مشکلات معده، سردرد، تنش عضلانی).

اگر درمان و مدیریت نشود، علائم ممکن است با گذشت زمان بدتر شوند. بنابراین، در تمام مراحل زندگی، زمانی که علائم اضطراب در کودکان، نوجوانان، بزرگسالان و سالمندان وجود دارد، درمان مناسب ضروری است. علائم ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد، اما باید در همه جمعیت ها جدی گرفته شود. برخی از اضطراب ها طبیعی است، اما زمانی که شروع به تأثیرگذاری بر فعالیت های روزانه فرد می کند، می تواند بهره وری را کاهش دهد.

نشانه اضطراب در زنان
بر اساس گزارش وزارت بهداشت و دفتر خدمات انسانی ایالات متحده در مورد سلامت زنان، اضطراب بیش از ۱۸٪ از مردم در ایالات متحده را تحت تأثیر قرار می دهد. با این حال، زنان تقریباً دو برابر مردان اضطراب را تجربه می کنند . 3

علائم اضطراب در مردان
طبق نظرسنجی مصاحبه ملی سلامت، حدود ۹ درصد از مردان احساس اضطراب یا افسردگی را گزارش کردند. با این حال، تنها حدود ۴۱ درصد از آن جمعیت به دنبال درمان (درمان یا دارو) برای علائم خود بودند. 4

در میان مردانی که به طور روزانه احساس اضطراب یا افسردگی می‌کردند، مردان جوان‌تر ۱۸ تا ۴۴ ساله (۳۹٫۲%) به اندازه مردان مسن‌تر ۴۵ ساله و بالاتر (۴۲٫۳%) بودند که برای این احساسات دارو مصرف می‌کردند یا سلامت روانی را مشاهده می‌کردند. حرفه ای در ۱۲ ماه گذشته به گفته لوپز و همکارانش، 5 مرد مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر دارای میزان بالاتری از اختلال مصرف الکل و مواد مخدر و وابستگی به نیکوتین هستند.

علائم اضطراب در کودکان
کودکان احتمالاً علائم اضطراب را از طریق تغییرات رفتاری، مانند چسبیدن، غیبت در مدرسه، عصبانیت، گریه کردن، یا تغییر در گفتار نشان می‌دهند. با این حال، کودکانی که اضطراب را تجربه می کنند ممکن است علائم فیزیکی مشابه بزرگسالان مانند تپش قلب، عرق کردن کف دست و تحریک پذیری را نیز تجربه کنند. اعضای خانواده و پرسنل مدرسه اغلب اولین کسانی هستند که متوجه این نوع تغییرات در کودکان می شوند.

منبع:مرکز مشاوره-علائم و نشانه های اضطراب که باید به آن توجه کنیم



:: برچسب‌ها: نشانه اضطراب , اضطراب , نشانه استرس ,
:: بازدید از این مطلب : 209
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 9 خرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

درمان‌ اضطراب ، مانند داروها و درمان‌ها، با هدف قرار دادن افکار، رفتارها و تعادل مواد شیمیایی مغز، ترس، نگرانی و عصبی بودن این اختلالات را برطرف می‌کنند. تقریباً از هر پنج بزرگسال در ایالات متحده، یک نفر هر ساله به اختلال اضطراب مبتلا می شود، اما با درمان اضطراب، می توان اثرات این وضعیت را کاهش داد یا حتی از بین برد. ۱

حرفه ای ها نحوه درمان اضطراب را درک می کنند و این خدمات به طور گسترده ای برای کسانی که نیاز دارند در دسترس و موثر هستند. درمان‌های اضطراب معمولاً شامل درمان و/یا دارو می‌شود، اما چندین تغییر در شیوه زندگی و سایر رویکردهای جامع وجود دارد که ممکن است به کاهش علائم اضطراب نیز کمک کند.

چگونه می توان با اضطراب تشخیص داد
در حالی که شما خود را بهتر از هر کس دیگری می شناسید، بیمه و برخی آژانس ها نیاز به تشخیص رسمی دارند تا بتوانند درمان اضطراب را به پیش ببرند. این را می توان با یک پزشک (مراقبت های اولیه یا روانپزشکی مناسب است)، یک روانشناس (اغلب، دکترا یا PsyD)، یا یک متخصص بهداشت روان (یک مشاور حرفه ای دارای مجوز یا مددکار اجتماعی) انجام داد.

هنگامی که با یکی از این متخصصان ملاقات می کنید، به احتمال زیاد آنها یک نوع ارزیابی را با شما انجام می دهند تا نگرانی های سلامت روان، پیشینه و سایر سابقه مرتبط شما را ارزیابی کنند. آنها احتمالاً از راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM-V) در این فرآیند برای مقایسه علائم گزارش شده شما با معیار علائم برای تشخیص مناسب ترین تشخیص برای شما استفاده خواهند کرد. پس از تشخیص رسمی، ارائه دهنده مراقبت می تواند این تشخیص و توصیه های خود را برای درمان به بیمه شما یا با ارجاع به یک متخصص بهداشت روان محلی ارسال کند.

درمان اضطراب
برای افرادی که علائم اختلالات اضطرابی مانند نگرانی، وحشت، ترس های شدید و تنش فیزیکی را تجربه می کنند، درمان اضطراب یک انتخاب درمانی عالی است. درمان یا روان درمانی معمولاً شامل صحبت با یک درمانگر در یک محیط فردی، گروهی یا خانوادگی است. برای راحتی بیشتر، قرار ملاقات‌ها می‌تواند در خانه، مدرسه، اداره، یا به‌طور مجازی با تلفن و کنفرانس ویدیویی برگزار شود.

بسیاری از درمان‌های اختلالات اضطرابی مؤثر و مبتنی بر شواهد هستند، بنابراین شرکت‌های بیمه عموماً اکثر گزینه‌ها را پوشش می‌دهند. در تلاش برای رفع موانع پیشگیری از درمان، بسیاری از بیمه ها برای شروع جلسات نیازی به نسخه یا ارجاع ندارند. علائم اضطراب کمتر ممکن است تنها با یک تماس تلفنی فاصله داشته باشد.

درمان شناختی رفتاری اضطراب
شاید مفیدترین شکل روان درمانی برای اختلالات اضطرابی، درمان شناختی رفتاری (CBT) باشد. این کار به این صورت است که مشتری شروع به شناسایی و مخالفت با افکار غیر مفیدی می کند که علائم اضطراب را ایجاد یا حفظ می کند. 2 با جایگزینی افکار مضطرب با افکار آرام، فرد احساس خود را تغییر می دهد.

درمان از طریق مواجهه
مواجهه درمانی نوعی از CBT است که برای مدیریت علائم اضطراب مفید است. این روش شامل کار با یک درمانگر برای مقابله با نگرانی ها به صورت حضوری یا از طریق تصویرسازی است. فردی که از ارتفاع می ترسد ممکن است به تدریج در یک ساختمان اداری بالاتر برود تا زمانی که بالای یک ساختمان بلند بایستد. 2

درمان پذیرش و تعهد
درمان پذیرش و تعهد (ACT) به مدیریت علائم اضطراب با ترکیبی از پذیرش، توجه آگاهی و تغییرات رفتاری کمک می کند. با زندگی در لحظه بدون نیاز به تحلیل و قضاوت خود، افراد می توانند نگرانی ها و ترس های کمتری را تجربه کنند. با افزودن اصلاحات رفتاری برای مقابله با افکار و احساسات مضر، ACT مانند CBT بر ارزش پرداختن به افکار و رفتارها برای محدود کردن اضطراب تأکید می کند. 3

رفتار درمانی دیالکتیکی
رفتار درمانی دیالکتیکی (DBT) به عنوان راهی برای رسیدگی به مراجعین مزمن خودکشی و افراد مبتلا به اختلالات شخصیتی آغاز شد، اما شواهد خوب نشان می‌دهد که این درمان برای اختلالات اضطرابی نیز مؤثر است. DBT عناصر CBT و شیوه های ذهن آگاهی را با هم ترکیب می کند تا بر پذیرش و تغییر تمرکز کند. 3

حساسیت زدایی و پردازش مجدد حرکات چشم
حساسیت زدایی و پردازش مجدد حرکات چشم (EMDR) یک روش درمانی است که به نظر می رسد نحوه پردازش اطلاعات توسط مغز را تغییر می دهد. در جایی که CBT، ACT، و DBT همه اشکال گفتگو درمانی هستند، یک درمانگر EMDR مشتری را از طریق فرآیندی راهنمایی می کند که به او اجازه می دهد ترس، نگرانی و عصبی بودن را به روش های کمتر ناراحت کننده تجربه کند. 3

شواهد تجربی استفاده از EMDR را برای اختلال استرس پس از سانحه پشتیبانی می‌کنند و این درمان بیشتر برای مسائل مرتبط با اضطراب مانند حملات پانیک و فوبیا استفاده می‌شود. برخی از مشتریان EMDR رفع علائم را در کمتر از سه جلسه ۹۰ دقیقه ای یادداشت می کنند. 6

انواع دیگر اضطراب درمانی که ممکن است با آنها روبرو شوید
برخی از انواع دیگر درمان یا تکنیک های درمانی که ممکن است برای علائم اضطراب با آنها روبرو شوید عبارتند از: 4

تکنیک‌های آرام‌سازی: تکنیک‌هایی مانند تنفس عمیق، آرام‌سازی پیشرونده عضلانی ، تصویرسازی هدایت‌شده، و تمرین اتوژنیک ، ممکن است به عنوان بخشی از جلسات CBT یا مستقل از درمان حرفه‌ای گنجانده شوند. این درمان ها با آرام کردن بدن و ذهن، پیامدهای اضطراب را برطرف می کنند.


هیپنوتیزم درمانی: هایفوتراپی می تواند به کاهش اضطراب کمک کند ، به خصوص زمانی که با روش های دندانپزشکی یا پزشکی مرتبط باشد. با این حال، در این زمان، شواهد قاطع کافی برای حمایت کامل از آن به عنوان یک درمان اضطراب وجود ندارد.
مدیتیشن ذهن‌آگاهی: مطالعات نشان داده‌اند که مراقبه ذهن‌آگاهی برای اضطراب در گروه‌های متعددی از مردم مفید است. در آینده، مردم می‌توانند انتظار تحقیقات بیشتری را داشته باشند تا ثابت کنند که ذهن آگاهی و سایر اشکال مراقبه می‌توانند به طور قطعی علائم اضطراب را بهبود بخشند.
پیدا کردن یک درمانگر اضطراب
هنگامی که به شروع درمان فکر می کنید، ممکن است احساس طاقت فرسا و شاید کمی ترسناک داشته باشید. روند یافتن یک درمانگر ممکن است دلهره آور باشد، به خصوص اگر قبلاً در درمان شرکت نکرده باشید. اگر در حال انجام بیمه هستید، اولین قدم این است که بفهمید کدام درمانگران در منطقه شما تحت پوشش بیمه شما هستند. می توانید با شماره پشت کارت بیمه خود تماس بگیرید یا از پایگاه داده آنلاین آنها برای جستجوی ارائه دهندگان مناسب استفاده کنید.

راه‌های مختلفی خارج از تماس با بیمه‌تان وجود دارد که می‌توانید در مورد این فرآیند کمک بگیرید. می‌توانید از پزشک خود برای معرفی بخواهید، می‌توانید با آژانس‌های محلی تماس بگیرید و ببینید آیا آنها فرصت‌هایی دارند یا خیر، یا می‌توانید از یک فهرست آنلاین استفاده کنید که به شما امکان می‌دهد جستجو بر اساس تخصص و پوشش بیمه.

سوالاتی که باید در مورد درمان‌ اضطراب بپرسید

منبع:مرکز مشاوره-درمان اضطراب : درمان روان شناسی و درمان در خانه



:: برچسب‌ها: درمان اضطراب , اضطراب , درمان اضطراب در خانه ,
:: بازدید از این مطلب : 268
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 8 خرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

هر سال، هفته اول ماه می به عنوان هفته ملی آگاهی از اضطراب و افسردگی شناخته می شود. شیوع اختلالات اضطرابی در طول سال ها به طور پیوسته در حال افزایش بوده است و در دو دهه گذشته تقریباً ۵۰ درصد در سراسر جهان افزایش یافته است. درک تفاوت بین استرس گاه به گاه و یک اختلال اضطرابی، و همچنین افزایش آگاهی و تحقیر سلامت روان، کلید کمک به افرادی است که از اختلالات اضطرابی رنج می برند.

افراد مبتلا به اختلالات اضطرابی اغلب نگرانی و ترس شدید، بیش از حد و مداوم در مورد موقعیت های روزمره دارند. اغلب، اختلالات اضطرابی شامل اپیزودهای مکرر احساس ناگهانی اضطراب و ترس یا وحشت شدید است که در عرض چند دقیقه به اوج خود می رسد، که به آن حملات پانیک نیز می گویند. 1

هیچ دلیلی برای اضطراب وجود ندارد. رویدادها، ترس ها، موقعیت های روزمره و حتی ژنتیک نقش دارند و می توانند باعث ایجاد اختلالات اضطرابی شوند. انواع مختلفی از اختلالات اضطرابی از جمله اختلالات اجتماعی، عمومی، اختلال هراس، اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) و اختلالات اضطرابی خاص وجود دارد. درک عوامل خطر و همچنین علائم و نشانه ها می تواند به شناسایی و درمان آنها کمک کند.

علائم و معیارهای تشخیصی برای هر زیر مجموعه از اختلالات اضطرابی منحصر به فرد است. با این حال، در مجموع، طبقه‌بندی بین‌المللی بیماری‌های سازمان جهانی بهداشت (ICD-10) به علائم مکرر موارد زیر اشاره می‌کند:

دلهره (نگرانی در مورد بدبختی‌های آینده، احساس «در حاشیه»، مشکل در تمرکز و غیره)
تنش حرکتی (بی قراری بی قرار، سردرد تنشی، لرزش، ناتوانی در آرامش)
بیش فعالی اتونومیک (سبکی سر، تعریق، تاکی کاردی یا تاکی پنه، ناراحتی اپی گاستر، سرگیجه، خشکی دهان و غیره).
علائم اضطراب در هر فردی متفاوت است، علائم رایج دیگری که ممکن است تجربه شود عبارتند از:

احساس عصبی، بی قراری یا تنش
داشتن احساس خطر قریب الوقوع، وحشت یا عذاب
داشتن ضربان قلب افزایش یافته است
تنفس سریع (هیپرونتیلاسیون)
احساس ضعف یا خستگی
مشکل در تمرکز یا فکر کردن به چیزی غیر از نگرانی فعلی
داشتن مشکل در خواب
تجربه مشکلات گوارشی (GI).
داشتن میل به اجتناب از چیزهایی که باعث ایجاد اضطراب می شود
آمار اختلالات اضطرابی در ایالات متحده
اختلالات اضطرابی شایع ترین بیماری روانی در ایالات متحده است که هر ساله ۴۰ میلیون بزرگسال ۱۸ ساله و بالاتر را تحت تاثیر قرار می دهد، 2 با شیوع پیوسته در طول سال ها افزایش می یابد.

ایالات متحده ۶٫۶۴ درصد از جمعیت جهان را تشکیل می دهد که تحت تأثیر اختلالات اضطرابی قرار دارند .
اختلالات اضطرابی تقریباً ۱۸٫۱٪ از جمعیت را هر ساله تحت تأثیر قرار می دهد
سطوح اختلال در بین بزرگسالان محدوده: 4
اکثر بزرگسالان مبتلا به اضطراب دارای اختلال خفیف با ۴۳٫۵٪ هستند.
۳۳٫۷ درصد دارای اختلال متوسط هستند
۲۲٫۸ درصد دارای نقص جدی هستند
آمار جهانی اختلال اضطراب
در سراسر جهان حدود ۲۸۴ میلیون نفر در سال ۲۰۱۷ یک اختلال اضطرابی را تجربه کردند. این حدود ۳٫۸٪ از جمعیت است که 3 ٪ از آنها ۲٫۸٪ مرد و ۴٫۷٪ زن بودند، که اختلالات اضطرابی را به شایع ترین اختلال سلامت روان یا رشد عصبی تبدیل می کند. 3

شیوع اختلالات اضطرابی در سراسر جهان از ۲٫۵ تا ۷ درصد در کشور 3 متغیر است.
۱۷۹ میلیون زن (حدود ۶۳ درصد) نسبت به ۱۰۵ میلیون مرد بودند
کشورهایی که در سال ۲۰۱۷ بالاترین رتبه را در سراسر جهان داشتند عبارتند از: 3
نیوزلند: ۸٫۵۴ درصد، افزایش ۳ درصدی نسبت به سال ۱۹۹۰
نروژ: ۷٫۵۹ درصد، کاهش ۱ درصدی نسبت به سال ۱۹۹۰
ایرلند شمالی: ۷٫۴۶ درصد، افزایش ۲ درصدی نسبت به سال ۱۹۹۰
آمار اضطراب بر اساس اختلال
اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) که در حال حاضر ۷٫۷ میلیون بزرگسال را تحت تاثیر قرار می دهد، ۶ میلیون بزرگسال مبتلا به اختلالات پانیک هستند و فوبیاهای خاص شایع ترین نوع اختلال اضطرابی هستند که بیش از ۱۹ میلیون بزرگسال در ایالات متحده را تحت تاثیر قرار می دهند .

اختلال اضطراب فراگیر
اختلال اضطراب فراگیر زمانی رخ می دهد که ترس یا نگرانی فرد با شرایط واقعی تناسب نداشته باشد و اغلب با سایر اختلالات اضطرابی یا افسردگی رخ می دهد. این اختلال معمولاً شامل نگرانی بیش از حد و غیرقابل کنترل در مورد فعالیت ها یا رویدادهای روزمره است.

GAD 6.8 میلیون بزرگسال یا ۳٫۱٪ از جمعیت ایالات متحده را تحت تأثیر قرار می دهد
تنها ۴۳٫۲ درصد تحت درمان هستند
زنان دو برابر مردان در معرض ابتلا هستند 2
GAD اغلب با افسردگی اساسی همراه است
اختلال اضطراب اجتماعی
اختلال اضطراب اجتماعی (SAD )، یا فوبیای اجتماعی، شامل اجتناب از موقعیت های اجتماعی به دلیل احساس خجالت، خودآگاهی و نگرانی در مورد قضاوت شدن یا نگاه منفی توسط دیگران است. بر اساس یک نظرسنجی ADAA در سال ۲۰۰۷، ۳۶٪ از افراد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی گزارش می دهند که قبل از درخواست کمک، علائم را برای ۱۰ سال یا بیشتر تجربه کرده اند. 2

SAD 15 میلیون بزرگسال یا ۶٫۸٪ از جمعیت ایالات متحده را تحت تأثیر قرار می دهد
SAD در بین مردان و زنان به یک اندازه رایج است
این اختلال معمولاً در حدود ۱۳ سالگی شروع می شود
آمار اختلالات اضطرابی بر اساس سن
اختلالات اضطرابی افراد را در تمام مراحل مختلف زندگی تحت تاثیر قرار می دهد، اما در برخی از گروه های سنی شیوع بیشتری دارد. تخمین زده می شود که ۳۱٫۱٪ از بزرگسالان ایالات متحده در برخی از مراحل زندگی خود هر گونه اختلال اضطرابی را تجربه می کنند. 4 گروه سنی که به احتمال زیاد تحت تأثیر اضطراب قرار می گیرند، افراد 30 تا ۴۴ ساله هستند. 5

آمار اضطراب در نوجوانان
بر اساس NIMH، تا سال ۲۰۱۰، حدود ۳۱٫۹ درصد از نوجوانان ۱۳ تا ۱۸ ساله مبتلا به اختلال اضطراب تشخیص داده شدند. 6 این گروه های سنی نیز در طول زمان بیشترین افزایش شیوع را دارند.

منبع:مرکز مشاوره-آمار شوکه کننده در مورد اضطراب



:: برچسب‌ها: آمار اضطراب , اضطراب در نوجوانان , اضطراب ,
:: بازدید از این مطلب : 188
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 8 خرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

با اقدامات مثبت، زندگی مورد نظر خود را بسازید
برای اکثر جامعه”دستیابی به سبک زندگی ایده آل” یک رویای اینفلوئنسری دور از ذهن است.

فقط اینستاگرامرها تمام وقت دنیا را سفر می کنند. فقط نوابغ فناوری اطلاعات استارت آپ های سودآور می سازند. و مهمتر از همه، فقط بچه های صندوق اعتماد از وجود ۹ تا ۵ بدهی یک فرد عادی فرار می کنند.

اکثر مردم ذهن خود را با الگوهای فکری محدود کننده تیره می کنند. به طور خلاصه، آنها معتقدند که یک سبک زندگی ایده آل برای جو معمولی دور از دسترس است.

همه نمی توانند میلیونر شوند. اکثر مردم با برندهای لوکس همکاری نمی کنند و شش ماه در سال را در هتل های پنج ستاره سپری می کنند. و تعداد بسیار کمی از کارآفرینان مشتاق استارتاپ هایی با گردش مالی هفت رقمی ایجاد می کنند.

با این حال، دستیابی به سبک زندگی ایده آل شما به درآمد میلیون ها دلار کمک نمی کند.

برای داشتن زندگی دلخواه نیازی به یک حساب بانکی هفت رقمی ندارید. برای سفر تمام وقت به سراسر جهان نیازی به صدها هزار فالوور اینستاگرام ندارید.

و مهمتر از همه، برای فرار از ۹ به ۵ یکنواخت خود، نیازی به پیدا کردن فیس بوک بعدی ندارید.

آنچه برای طراحی سبک زندگی ایده آل خود به آن نیاز دارید عبارتند از: چشم انداز، اولویت ها، برنامه و نظم و انضباط.

این عناصر شما را قادر به انجام اقدامات مثبت می کند. و این اقدام مثبت کلید دستیابی به طراحی سبک زندگی است.

بر این اساس، در اینجا نحوه طراحی سبک زندگی ایده آل خود در چهار مرحله آورده شده است.

۱٫ یک چشم انداز از زندگی شما شکل دهید
اولین قدم برای داشتن زندگی که می خواهید این است که بینشی از آنچه می خواهید ایجاد کنید.

در دنیای امروز، بسیاری از مردم بر اساس انتظارات اجتماعی، فشار همسالان و نشانه های بیرونی تصمیم می گیرند.

اگر می خواهید سبک زندگی ایده آل خود را طراحی کنید، باید بر اساس ارزش های شخصی تصمیم بگیرید . به این ترتیب، شما در جنبه های مختلف زندگی به ارزش ها نیاز دارید.

زمینه های اصلی کار، روابط، سلامت و فعالیت های اوقات فراغت است.

این ارزش ها با هم تصویر کاملی از آنچه سبک زندگی شما باید داشته باشد را ایجاد می کند.

به طور خلاصه، ارزش های شما ستون های چشم انداز شما خواهند بود.

چند سال پیش، روزهایم را با پوسیدگی در یک دفتر شرکتی سپری کردم، بدون اینکه هدفی یا تحقق بخشیدن به آن داشته باشم، دستمزدهای زیبا جمع می کردم.

دو عنصر حیاتی بخشی از چشم انداز سبک زندگی آینده من خواهد شد: هدف و تحقق.

در اصطلاح حرفه ای، آنها به ارزش های اساسی تبدیل می شوند و بر جنبه های دیگر مانند اندازه چک حقوق ماهانه من برتری دارند.

به این ترتیب، تجربه اغلب ارزش های ما را تعیین می کند.

پس از گذراندن چندین سال به عنوان یک امدادگر در غرب آفریقا، ارزش های کریس گیبو، نویسنده پرفروش آمریکایی، تغییر کرد.

یک کوله‌پشت‌گرد ماجراجوی سابق، ارزش‌های او اکنون شامل گذاشتن تأثیر مثبت بر جهان بود، و او سبک زندگی‌اش را بر اساس آن بنا کرد.

در طول دهه بعد، او از همه کشورهای جهان بازدید کرد و به یک وبلاگ نویس مسافرتی مشهور جهانی تبدیل شد و در مفهوم مدرن “دستیابی به سبک زندگی ایده آل” پیشگام شد.

درسی که در اینجا وجود دارد این است: ارزش های شما پایه و اساس بینش شما خواهد شد، و دیدگاه شما اولین قدم به سوی ایجاد سبک زندگی ایده آل شما است.

۲٫ عناصر اساسی بینش خود را شناسایی کنید
اکنون که دید شما روشن شده است، وقت آن رسیده است که ضروری را از غیر ضروری جدا کنید.

به زبان ساده، باید عناصر عملی را که هسته چشم انداز شما را تشکیل می دهند، شناسایی کنید.

هنگامی که برای اولین بار طراحی سبک زندگی ایده آل خود را شروع کردم، عناصر اصلی من سفر تمام وقت، کار بر روی پروژه های هدفمند و رسیدن به موفقیت با پر کردن روزهایم با فعالیت های ارزش محور بود.

پیامدهای عملی به شرح زیر خواهد بود:

در حین کار آنلاین، تمام وقت سفر می‌کردم، و تبدیل به یک عشایر دیجیتالی کامل می‌شدم .


کار من شامل پروژه‌هایی است که واقعاً به آنها اعتقاد دارم، نه اینکه بخشی قابل تعویض از ماشین پول‌سازی دیگران باشم.
روزهای من شامل فعالیت های زیر می شد: صحبت با غریبه ها با پیشینه متفاوت، کاوش در شهرهای جدید، ورزش بدنی و مطالعه. سرگرمی های ارزان و حواس پرتی های منفی را از برنامه روزانه ام حذف می کردم.
این عناصر اصلی دید اولیه من را تشکیل دادند. البته در طول جاده انعطاف و دست اندازها وجود داشت، اما پایه ها تنظیم شد.

سه سال پس از اولین نوشتن این نکات، واقعیت به شرح زیر است:

من یک عشایر دیجیتال شدم و این روزها تمام وقت سفر می کنم.
من به عنوان یک نویسنده آزاد مجبور بودم با سختی‌های زیادی بجنگم، اما پس از درس‌های آزمون و خطای بی‌شماری، اکنون روی پروژه‌های نوشتن هدفمند و کنسرت‌های عکاسی جالب کار می‌کنم.
در بیشتر روزها، صبح‌هایم را به نوشتن و بعدازظهرهایم را به کاوش در مکان‌ها و کار به عنوان عکاس می‌گذرانم. سعی می کنم هر روز بخوانم و تمام اشتراک های سرگرمی ام را لغو کردم.
مثال من نشان می دهد که چگونه یک دید اولیه به واقعیت تبدیل می شود.

انطباق ها و تغییرات جزئی اجتناب ناپذیر هستند، اما اولین دیدگاه شما بسیار مهم است زیرا نقشه راه سفر شما به سمت طراحی سبک زندگی خواهد بود.

با این حال، قبل از شروع تلاش خود، باید موارد غیر ضروری را حذف کنید. شما باید موانع را از بین ببرید.

منبع:مرکز مشاوره-دستیابی به سبک زندگی ایده آل خود در ۴ مرحله



:: برچسب‌ها: زندگی ایده آل , سبک زندگی , سبک زندگی آینده ,
:: بازدید از این مطلب : 176
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 8 خرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

همه ما چیزهای بد را تجربه می کنیم.

کوتاه یا خفیف یا توام با اضطراب که لزوما به معنای افسردگی نیست.

اما اکنون می تواند یک احساس ناراحت کننده ای باشد که ما ترجیح می دهیم از آن دور شویم.

ممکن است برای زمان های بد که بارها گرفتار شده ایم رنج ببریم.

ممکن است بسیاری از ما داروهای ضد افسردگی، یوگا، نوشیدنی های سبز، روغن ماهی و غیره.

را امتحان کرده باشیم، اما با وجود تلاش هایی که داشتیم احساس خوبی نداشته باشیم.

وقتی اصلا حال ما خوب نباشید و مرتبا بگوییم حالم اصلا خوب نیست .
احتمال دارد که با مشکلات متعدد بسیاری دست و پنجه نرم کنیم.
و نیاز است تا موارد مفید زیر را رعایت نماییم.
خلق و خوی بد
اگر چه من نمی توانستم چگونگی خلاص شدن از چیزهای بد را به طور کامل از زندگی ام پیدا کنم.

من موفق به پیدا کردن چند چیز کلیدی برای کنترل حواس و احساسات خود شدم.

یک بار، اگر شما با یک نگاه هیجان انگیز در چشمانتان یا احساس خستگی عمومی بیدار شدید، این روش ها را امتحان کنید.

آن را احساس کنید
شاید به نظر دور از منطق باشد، اما اغلب سریع ترین راه برای خلاص شدن از حس های بد آن است.

که اجازه دهید که این حس بد را با تمام وجود، احساس کنید.

مانند همه چیز، حواس های زودگذر هستند و در نهایت تمام می شود.

همه ما می دانیم که گریه کردن چیزی است که احساس می شود.

اضطراب و آزادی در عمق گریه وجود دارد، که مانند طوفان موجی از هوای مرطوب را منتشر می کند.

بگذارید گریه کنید، بالش را نگه دارید ، تاریک ترین و عمیق ترین احساساتتان را بنویسید.

و مواردی که چیزهای بد را از شما دور نکه می دارند یادداشت کنید.

 

در حال و اکنون باشید
حال و هوای انسان ما معمولا یا نتیجه اضطراب در مورد آینده و یا ناراحتی و خشم از گذشته است.

یک راه موثر برای خروج از این تنگنا، بازگشت به حال حاضر است.

تکنیک هایی مانند مدیتیشن برای تفکر به ما یاد می دهد.

چگونه تمرکز توجه ما را به موارد کنونی داشته باشیم .

و این مورد به ویژه هنگامی که توسط تمرین کنندگان توصیه می شود.

ارزش بسیار زیادی برای بررسی دارد

نفرت شما
گاهی اوقات به نظر می رسد که ما از هر چیزی متنفر هستیم، اما این اتفاق به ندرت می افتد.
سعی کنید خود را با کمک تلقین افکار و تفکر مثبت یا با کمک یک مشاور رها کرده و آزاد نمایید.
شما اغلب می توانید احساسات و حس ناراضایتی خود را با گام های قوی خود محدود کنید.
برای مثال، ممکن است لازم باشد با یکی از اعضای خانواده تان یک رابطه بهتر.


و بیشتر تنظیم کنید یا با رئیس خود چت کنید.
بررسی کنید که چه چیزهایی لازم است تا بین شما رد و بدل گردد.
خودتان را بررسی کنید
احساسات ما معمولا نتیجه الگوهای ذاتی ناقص است که در ذهن ما تکرار شده است.

یک تمرین ساده، درمان رفتاری شناختی است که پس زمینه فکری را بررسی می کند.

هدف از این روش بررسی اعتبار و صحت افکار شما است.

به عنوان مثال، آیا واقعا درست است که همه از شما متنفر هستند؟احتمالا نه!

مطالعه سوابق ذهنی، افکار در ذهن شما را بازتاب می دهد.

و در نتیجه، تغییرات بعدی به طور خودکار انجام می شود.

منبع:مرکز مشاوره-حالم اصلا خوب نیست



:: برچسب‌ها: حال خوب , حال بد , داشتن حال خوب ,
:: بازدید از این مطلب : 191
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 8 خرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

راه درمان اضطراب و افسردگی
این مقاله به روش های درمان اضطراب و افسردگی می پردازد. هنگامی که هیچ وضعیت فیزیکی موجود در حال حاضر وجود ندارد یا اثرات جانبی دارو که موجب اضطراب شما می شود قابل تشخیص نیست، پرداختن برای بررسی کردن گزینه هایی برای درمان سلامت روان ضروری است.

درمان سریع اضطراب و افسردگی
انواع درمان که برای بسیاری از افراد مبتلا به اختلال اضطراب اثبات شده است، ترکیب روان درمانی و دارو است.

با این حال، ترجیحات شما در یک برنامه درمان ضروری است، بنابراین بهترین روش ها و گزینه های مورد انتخاب خود را با تیم درمان، در میان بگذارید.

شرایطی مانند افسردگی، هنگامی که یک فرد اضطراب دارد، شایع است. هنگامی که با تیم درمانی خود کار می کنید اطمینان حاصل کنید که شرایط دیگر نادیده گرفته نشوند.

روان درمانی اضطراب و افسردگی
درمان شناختی رفتاری (CBT) بیشترین تحقیقات انجام شده در روان درمانی برای اختلالات اضطرابی می باشد. به طور کلی، CBT بر روی واکنش های ما به رویدادها تمرکز دارد و رویدادها را تغییر نمی دهد. CBT ارائه دهنده بسیاری از استراتژی های سازنده برای کاهش باورها و رفتارهایی است که منجر به علائم اضطراب می شود.

پیدا کردن الگوهای تفکر غیرمستقیم که به اضطراب کمک می کند، سنگ بنای CBT است.

CBT دارای بزرگترین پایگاه تحقیقاتی برای حمایت از اثربخشی آن است، اگر چه می تواند تشخیص اینکه که کدام درمانگرها در CBT آموزش ببینند دشوار است.

هیچ برنامه صدور گواهینامه ملی برای این مهارت وجود ندارد. از درمانگر خود بپرسید چگونه آنها به درمان اضطراب دست می یابند و این تمرینات را یاد می گیرند.

هدف روان درمانی کمک به یک فرد برای مقابله با اختلالات اضطرابی است. هدف این است که فردی بتواند خود را با آنچه که از آن می ترسد روبرو کند.

داروهای درمان اضطراب و افسردگی
بعضی ها می بینند که دارو در مدیریت اختلال اضطراب مفید است. با متخصص روان درمانی خود در مورد مزایای بالقوه، خطرات و عوارض جانبی دارو ها صحبت کنید.

داروهای ضد اضطراب
بعضی از داروها تنها به منظور کاهش علائم احساسی و جسمی اضطراب کار می کنند.

بنزودیازپین ها می توانند برای کاهش کوتاه مدت علائم موثر باشند، اما در صورت استفاده طولانی مدت، خطر وابستگی را ایجاد می کنند. اگر این داروها را انتخاب می کنید مطمئن شوید که خطرات احتمالی را در نظر گرفته اید.

راه درمان اضطراب و افسردگی
راه درمان اضطراب و افسردگی
داروهای ضد افسردگی
بسیاری از داروهای ضد افسردگی نیز ممکن است برای درمان اضطراب مفید باشند.

رویکردهای سلامت تکمیلی در درمان اضطراب و افسردگی
مردم بیشتر از درمان های مکمل و جایگزین همراه با درمان متعارف برای کمک به بهبودی خود استفاده کرده اند. برخی از رایج ترین روش های درمان اضطراب عبارتند از:

استراتژی های خودمختاری ، مانند اجازه دادن به دوره های خاصی برای نگرانی. کسی که بر بیماری خود آگاهی دارد بیشتر بر خود تسلط دارد.

منبع:مرکز مشاوره-راه درمان اضطراب و افسردگی



:: برچسب‌ها: درمان اضطراب , درمان افسردگی , راه های درمان افسردگی ,
:: بازدید از این مطلب : 205
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 8 خرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

افسردگی، از تشخیص علائم تا درمان
اختلال افسردگی، که غالبا به عنوان افسردگی به آن اشاره می شود، بیش از اینکه احساس غم و ناراحتی داشته باشد، احساس از دست رفتن دارد.

این بیماری، جدی و روانی است که نیاز به درک و مراقبت های پزشکی دارد.

افسردگی در مان نشده می تواند برای کسانی که آن را دارند، ویرانگر باشد.

خوشبختانه، با تشخیص زودرس، تشخیص و یک برنامه درمان شامل دارو، روان درمانی و انتخاب شیوه زندگی سالم، بسیاری از مردم می توانند بهتر و بهتر شوند.

اختلال افسردگی
بعضی افراد فقط یک قسمت افسردگی را در طول عمر تجربه می کنند، اما برای اغلب، اختلال افسردگی دوباره باز می گردد.

بدون درمان، قسمت های درمان نشده ممکن است چند ماه تا چندین سال طول بکشد.

تقریبا ۱۶ میلیون بزرگسال آمریکایی – تقریبا ۷ درصد از جمعیت – حداقل یک قسمت عمده افسردگی در سال گذشته را داشتند.

افراد در تمام سنین و همه زمینه های نژادی، قومی و اجتماعی، افسردگی را تجربه می کنند، اما بر بعضی گروه ها بیشتر از دیگران تاثیر می گذارد.

علائم اختلال افسردگی
افسردگی می تواند علائم مختلفی را بسته به نوع افراد، به وجود آورد.

اما برای اکثر افراد، علائم اختلال افسردگی متفاوت است و معمولا بیش از دو هفته است.

علائم معمول عبارتند از:

تغییر در خواب
تغییرات اشتها
عدم تمرکز
از دست دادن انرژی
عدم توجه به فعالیت ها
بی خوابی یا افکار گناهکار
تغییرات در حرکت (فعالیت کمتر یا تحریک)
درد و آسیب فیزیکی
افکار خودکشی
علل اختلال افسردگی
افسردگی یک علت واحد ندارد. می تواند به وسیله یک بحران زندگی، بیماری های جسمی یا چیز دیگری اتفاق بیفتد اما همچنین می تواند به خودی خود نیز رخ دهد.

افسردگی، از تشخیص علائم تا درمان
افسردگی، از تشخیص علائم تا درمان
دانشمندان معتقدند که عوامل متعددی می توانند باعث افسردگی شوند:

تروما
وقتی افراد در سن نوجوانی در معرض تروما قرار می گیرند، می توانند تغییرات درازمدت در مغز نسبت ترس و استرس داشته باشند.

این تغییرات ممکن است منجر به افسردگی شود.

ژنتیک
اختلالات خلقی، مانند افسردگی، در خانواده ها وجود دارد.

شرایط زندگی
وضعیت زناشویی، تغییرات روابط، وضعیت مالی و جایی که فرد زندگی می کند در افسردگی تاثیر می گذارد.

تغییرات مغز
مطالعات تصویربرداری نشان داده است که در صورت افسردگی، لوب جلویی مغز فعالتر می شود.

منبع:مرکز مشاوره-افسردگی، از تشخیص علائم تا درمان



:: برچسب‌ها: اختلال افسردگی , تست علائم افسردگی , افسردگی ,
:: بازدید از این مطلب : 204
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 8 خرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

اختلال افسردگی فصلی و راه درمان
اختلال افسردگی فصلی عمده با یک الگوی فصلی (که قبلا به عنوان اختلال عاطفی فصلی یا SAD شناخته می شود) با وقایع مکرر افسردگی در اواخر پاییز و زمستان و با دوره های حالت طبیعی در بقیه سالها مشخص می شود.

محققان موسسه ملی بهداشت روان اولین کسانی بودند که پیشنهاد می کردند این بیماری پاسخی به کاهش نور داشته و با استفاده از نور روشن به منظور درمان علائم آزمایش شود.

دانشمندان شناسایی کرده اند که سروترونین عصبی، ممکن است در بسیاری از افرادی که این اختلال را تجربه می کنند، به طور مطلوب کار نکند.

شیوع این وضعیت به نظر می رسد با عرض جغرافیایی، سن و جنس متفاوت باشد.

شیوع آن در میان افرادی که در عرض های بالا / شمال زندگی می کنند، بیشتر است.

افراد جوانتر در معرض خطر بیشتری هستند.

زنان این احتمال را بیشتر از مردان تجربه می کنند.

علائم اختلال افسردگی فصلی
شایع ترین علامت این اختلال، افسردگی غیرطبیعی است.

در افسردگی کلاسیک افراد تمایل دارند وزن کم کنند و کمتر بخوابند.

اما این وضعیت نوعی افسردگی غیرطبیعی است که اغلب در اختلال دوقطبی مشاهده می شود – مردم تمایل دارند وزن و خواب بیشتری داشته باشند.

اختلال افسردگی فصلی و راه درمان
اختلال افسردگی فصلی و راه درمان
اگر چه همه افراد علائم زیر را تجربه نمی کنند، ویژگی های کلیدی اختلال افسردگی عمده با الگوی فصلی عبارتند از:

هیپزومنیا (یا سرماخوردگی)
خستگی روزانه
فراموشی
افزایش وزن
بسیاری از افراد ممکن است علائم دیگری نیز داشته باشند، از جمله:
علاقه جنسی کاهش یافته است
بی خوابی
افکار خودکشی
عدم علاقه به فعالیت های معمول و کاهش اجتماعی شدن
تشخیص اختلال افسردگی فصلی
کلید تشخیص دقیق این شرایط تشخیص الگوی آن است.

علائم معمولا در اکتبر / نوامبر آغاز می شود و در مارس / آوریل فرو می روند.

منبع:مرکز مشاوره-اختلال افسردگی فصلی و راه درمان



:: برچسب‌ها: افسردگی فصلی , درمان افسردگی , علائم افسردگی فصلی ,
:: بازدید از این مطلب : 187
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 8 خرداد 1402 | نظرات ()