نوشته شده توسط : Dr. Dalake

همه ما شاهد رفتار پرخاشگرانه در محیط اطراف مان بوده ایم. حال می خواهیم علت پرخاشگری و بی صبری را بررسی کنیم.

رفتاری که قصد آن آسیب رساندن، قربانی کردن و آزار و اذییت دیگری بوده، که به نحوی جهت تخلیه خشم صورت می گیرد.

پرخاشگری چه رفتاری است؟
پرخاشگری رفتاری است مخرب و معمولا زمانی صورت می گیرد که افراد نمی توانند از طریق روش های معمول و منطقی به هدف مورد نظر خود دست یابند.

طبق یک فرضیه، پرخاشگری زمانی رخ می دهد که فرد در رسیدن به اهداف اش با مانع مواجه شود و نتواند با مشکلات موجود سازگار گردد.

پرخاشگری می تواند به صورت جسمانی (لگد زدن، گاز گرفتن)، کلامی (توهین، ناسزا و تحقیر کردن) و نیز رابطه ای (شایعه پراکنی و قهر کردن) ابراز گردد.

همچنین هدف یا جهت پرخاشگری نیز ممکن است به جهت درون یا جهت بیرونی باشد.

در پرخاشگری با جهت درونی
خشم درونی باعث عصبانیت و احساس نارضایتی از خود می شود، در این حالت فرد ممکن است دچار خشم فروخورده و در نتیجه آن افسردگی شود.

در پرخاشگری با جهت بیرونی
فرد خشم و عصبانیت خود را روی محیط بیرونی( لگد زدن، پرتاب کردن اشیاء)، ابراز می کند.

پرخاشگری در افراد مختلف به میزان کم یا زیاد رخ می دهد که این تا حدودی تحت تاثیر ویژگی های شخصیتی، نوع تربیت، برخورد خانوادگی و همچنین آموزش و یادگیری(از طریق خانواده، رسانه های فرهنگی و…)می باشد.

آن چه که مسلم است اهمیت کنترل این رفتار آسیب رسان و مدیرت مهارت خشم و پرخاشگری می باشد.

مهم ترین نشانه های پرخاشگری
نشانه های فیزیولوژیکی پرخاشگری:

تند شدن و شتاب نبض،
کلفت شدن رگ های پیشانی،
گردن و پشت دست،
جریان خون با سرعت بالاتر و
در نتیجه برافروخته شدن رنگ صورت و قرمز شدن چشم ها،
عرق کردن،
انقباض و سفت شدن عضلات،
گشاد تر شدن سوراخ بینی،
تنفس بریده بریده و صدا دار
از جمله نشانه های بدنی پرخاشگری است.

در حالت خشم و پرخاشگری معمولا فرد از نظر حواس بدنی دچار ضعف می شود، مثلا درست متوجه صداها نمی شود، همچنین از تشخیص خوب و بد یا مفید و مضر ناتوان می گردد.

نشانه ها و تاثیرات روانی اجتماعی پرخاشگری: اگرچه پرخاشگری در مقابل ناعدالتی و صیانت از ذات خود ضروری بوده و افرادی که فاقد این صفت هستند معمولا زیردست، فرمان بردار و مورد ظلم هستند،

اما اگر پرخاشگری شکل نابهنجار به خود گیرد یا از حالت اعتدال خارج شود، باعث زیان های روانی اجتماعی زیادی می گردد.

از جمله عوارض روانی اجتماعی پرخاشگری می توان به احساس پشیمانی، گناه و اضطراب در کنار رفتارهای مخرب اجتماعی که به روابط و سایر ابعاد زندگی فرد آسیب می رساند، اشاره نمود.

تفاوت پرخاشگری با خشم و شجاعت چیست؟
پرخاشگری و جرات ورزی: معمولا رفتار جرات ورزانه با رفتار پرخاشگرانه اشتباه گرفته می شود.

جرات ورزی به رفتاری اطلاق می شود که فرد جهت دفاع از حقوق و متعلقات ( دارایی ها) خود انجام می دهد.

منبع:کانون مشاوران ایران-علت پرخاشگری و بی صبری



:: برچسب‌ها: بی صبری , علت پرخاشگری , پرخاشگری ,
:: بازدید از این مطلب : 158
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 30 آذر 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

در جلسه مشاوره ازدواج چه می گویند؟
جلسه مشاوره ازدواج به سه بخش تقسیم می شود:

بخش اول شناسایی ویژگی های شخصی هر زوج به صورت جداگانه

بخش دوم: بررسی رابطه زوجین

بخش سوم: آموزش و آمادگی برای ازدواج

در بخش اول از تست های و آزمون های شناختی و روانشناسی استفاده میشود و مشاور و روانسج آن ها را تحلیل می کند. اگر یکی از زوجین درگیر اضطراب، افسردگی، وسواس، دوقطبی باشد، تشخیص داده شده و پیش از ازدواج به درمان آن پرداخته می شود. برای نمونه مرکز مشاوره ستاره ایرانیان کاملاترین مجموعه آزمون ها شناختی را دارد که توسط روانسنج تحلیل می شود.

در بخش دوم نوع برقراری ارتباط میان زوجین بررسی می شود. آیا زوجین می توانند بعد از ازدواج نیازهای (عاطفی – جنسی – اجتماعی و غیره ) یکدیگر را پاسخ دهند؟ آیا تفاوت ها اجازه می دهد این دو زوج زندگی موفقی داشته باشند؟

بخش سوم: اگر زوجین مناسب یکدیگر بودند به آنان کمک می شود تا خود را برای آغاز زندگی مشترک آمده کنند. چگونه اختلافات خود را بعد ازدواج حل کنند و چه رفتارهایی در قبال خانواده، دوستان و همکاران داشته باشند؟

تست مشاوره ازدواج
دو نوع تست مشاوره ازدواج وجود دارد:

نوع اول تست های ازدواج عمومی: این تست ها پاسخ مشخصی دارد و مجموعه کامل آن را به صورت رایگان می توانید دانلود کنید. مثلا “فول تست ” که هم برنامه اندروید و هم IOS دارد و کاملا رایگان است.

نوع دوم تست ها و آزمون های روانشناسی و شناختی تحلیلی است. این تست ها به صورت منحصر به فرد و با توجه به ویژگی های شخصی هر فرد توسط روانسنج تحلیل شده و روانشناس نیز بر تحلیل آن نظارت دارد. این تست ها در مراکز مشاوره معتبر صورت می گیرد.

نوع و تعداد تست بر اساس نظر مشاور ازدواج می تواند متفاوت باشد. یا حتی اگر اختلال روانی مشاهده شد تست جدایی برای فرد گرفته می شود.

مشاوره ازدواج آنلاین
در سایت مشاوره در پایین تمامی صفحات مشاوره ازدواج آنلاین ارائه می شود و این امکان را برای زوجین فراهم می کند تا صوالات خود را مطرح کنند و دلیل حجم بالای سوالات ظرف مدت یک روز پاسخ شما در همان صفحه ارسال می شود. شما می توانید با مشخصات و نام مستعار سوال بپرسید و کسی متوجه هویت نشود.

البته مشاوره ازدواج آنلاین هیچگاه کیفیت مشاوره حضوری را نداشته و مشاوره حضوری پیش از ازدواج به تمامی زوجین پیشنهاد می شود.

هزینه مشاوره ازدواج
هزینه مشاوره ازدواج در مراکز متفاوت است و برخی تعرفه های دولتی در نظر گرفته می شود. این تعرفه ها به صورت سالانه و گاه شش ماه یکبار اعلام می شود. متاسفانه برخی کلینک ها ممکن است این تعرفه ها را رعایت نکنند. یا خدمات با کیفیتی را ارائه ندهند پس در انتخاب مرکز مشاوره دقت کنید.

مشاوره ازدواج رایگان
به صورت رایگان مشاوران ما در تمامی صفحات سایت به شما مشاوره ازدواج رایگان ارائه می دهند. البته برخی مراکز برای افرادی که توان مالی مناسبی ندارد تخفیفاتی را در نظر گرفته است. مثلا مرکز مشاوره ستاره ایرانیان برای جوانان کم درآمد شرایط مناسبی جهت مشاوره ازدواج فراهم کرده است و برخی افراد خیر کل هزینه مشاوره افراد فاقد درآمد را پرداخت می کنند.

سوالات مشاوره ازدواج
کاملترین مجموعه سوالات مشاوره ازدواج برای شما به تفکیک جلسه فراهم شده است.

این سوالات باید از طرف مقابل پرسیده شود تا علاوه بر شناخت، زوجین را برای زندگی مشترک آماده کند.

منبع:کانون مشاوران ایران-۹ تکنیک برتر در مشاوره ازدواج بر اساس جدیدترین روشهای روانشناسی

 

منبع:کانون مشاوران ایران-۹ تکنیک برتر در مشاوره ازدواج بر اساس جدیدترین روشهای روانشناسی


:: برچسب‌ها: مشاوره ازدواج , روش های مشاوره ازدواج , تکنیک های مشاوره ازدواج ,
:: بازدید از این مطلب : 198
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 30 آذر 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

نوجوان مضطرب – تمامی افراد در طول زندگی خود با مشکل اضطراب مواجه می شوند چرا که به هر حال در تمامی زندگی ها و روند رشد افراد در طول زندگی مشکلات و دغدغه هایی وجود دارد که می تواند به شدت بر میزان استرس و اضطراب افراد تاثیر گذار باشد. طبیعی است که تمامی افراد در مقابله با موقعیت های تنش زا و پر استرس زندگی خود درگیر اضطراب شده و با این مشکل اساسی دست و پنجه نرم می کنند. اضطراب امری طبیعی است که در مواقع تنش زای زندگی برای هر فردی و در هر سنی پیش می آید اما اگر مقدار و زمان آن در فرد زیاد و طولانی شود فرد به اضطرابی مبتلا است که از حالت طبیعی خود خارج شده و نیاز به بررسی دارد. به طور کلی اضطراب یک حس ناخوشایند است که در پی به وجود آمدن موقعیت های ناگوار که برای هرفردی هم می تواند متفاوت باشد به وجود می آید.

نوجوانان به عنوان کسانی که با مشکلات و تغییرات خلقی و مواردی از این قبیل مواجه می شوند و نیز سالمندان و طبقات اقتصادی فقیر بیشتر در معرض ابتلا به اضطراب هستند و افراد مرفه و مردها و جوانان کلا کمتر به بیماری اضطراب مبتلا می شوند. نوجوان مضطرب می تواند در نتیجه ترس ناشی از تغییرات جسمانی و تغییرات صدا، ترس ناشی از پذیرفته نشدن نزد دیگران، ترس ناشی از بلوغ زود رس به خصوص در دختران، ترس ناشی از بلوغ دیر رس به خصوص در پسران، ترس ناشی از زشت شدن قیافه و هیکل نزد نوجوانان دختر و پسر و مواردی از این قبیل به وجود بیاید. بهترین راه برای جلوگیری از ایجاد اضطراب ناشی از ترس از بلوغ زود رس و یا دیر رس در نوجوانان اطلاع دادن و آگاهی به موقع آنها از این موارد است. قبل از اینکه نوجوان به سن بلوغ برسد و علائم ثانویه بلوغ در او هویدا شود نیاز است تا خانواده ها با رعایت مسائل اخلاقی و شرعی نکات مورد نیاز در مورد بلوغ را به آن ها آموزش داده تا در نتیجه ترس آن ها شاهد اضطراب بیشتری نباشند. لازم است تا مربیان و مشاوران فرد نوجوان توضیحاتی مناسب در دوران نوجوانی به فرد داده تا از انحراف و مشورت او با افراد هم سن و سال و کسانی که شاید او را در زمینه جنسی به انحراف بکشانند جلوگیری نمایند.

نتیجه تحقیق پژوهشگران نشان می دهد که حس ناامنی و نداشتن مهارت های لازم برای برقراری روابط صحیح اجتماعی و عاطفی و تفاوت در فرهنگ خانواده ها و جوامع از عوامل مهم به وجود آمدن یک نوجوان مضطرب در خانواده خواهد بود. برای اینکه جلوی اضطراب نوجوان مضطرب را گرفت و یا در موردی که او اضطراب دارد از انتشار و افزایش اضطراب در او جلوگیری نمود لازم است تا مواردی از جانب والدین و اطرافیان نوجوان به دقت رعایت شود که چند مورد از مهم ترین آن ها را با هم بررسی خواهیم کرد.

اولین نکته این است که همواره باید نیاز و گرایش ها و تمایلات فرد نوجوان را به هم سن و سالانش و نیاز او به پذیرفته شدن در نزد هم سالانش را با دقت درک نمود چراکه این یک نیاز طبیعی است و در تمامی نوجوانان وجود دارد. نیاز است تا والدین در مورد موضوع دوست یابی در نوجوان خود به دقت وارد شده و توافقی میان آن ها در این مورد صورت گیرد تا نوجوان نیز در این زمینه پنهان کاری نکند و دوستی ها و روابط میان نوجوان با دوستانش برای خانواده مبهم نبوده و دوستان فرد نزد والدین شناخته شده باشند. والدین بایستی برای شخصیت نوجوان خود بسیار احترام قائل بوده و به خصوص نزد دیگران با او با ناملایمت رفتار نکند و طوری رفتار نکنند که نوجوان احساس حقارت نماید بلکه او نیز باید مانند یک فرد بزرگسال مورد احترام قرار گیرد.

منبع:کانون مشاوران ایران-نوجوان مضطرب



:: برچسب‌ها: نوجوان مضطرب , نوجوان , اضطراب ,
:: بازدید از این مطلب : 232
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 28 آذر 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

تاثیر افسردگی بارداری و استرس بر جنین از شایع ترین عارضه های دوران بارداری هستند و با خطرات شدید سلامتی هم برای مادر و هم برای جنین همراه می باشند.

بر اساس جدیدترین مطالعات منتشر شده در روانپزشکی بیولوژیکی، نشانه های افسردگی در زنان در حین و پس از بارداری با کاهش ضخامت کرتکس (لایه بیرونی مغز و مسئول تفکر و رفتار پیچیده) در کودکان سنین پیش دبستانی ارتباط دارد. یافته ها نشان می دهند که روحیه مادران ممکن است بر رشد مغز کودکان در مراحل مهم زندگی تأثیرگذار باشد و تاثیر افسردگی بارداری و استرس بر جنین داشته باشد.

دلیل تغییرات خلق و خو در بارداری
خستگی: در دوران بارداری، زنان به راحتی خسته می شوند. کمبود خواب و انرژی می تواند به مرور تاثیر افسردگی بارداری و استرس بر جنین بگذارد.
تغییرات هورمونی: استروژن و پروژسترون و سایر سطوح هورمونی که در طول بارداری تغییر می‌کنند می‌تواند بر انتقال‌دهنده‌های عصبی تأثیر بگذارند و احساس مادر را تغییر دهند.
استرس: بارداری ممکن است لایه دیگری از استرس را اضافه کند. نگرانی مداوم در مورد کودک یا اینکه والدین خوبی هستند می تواند باعث تغییرات خلق و خو شود، بنابراین کاهش استرس باعث تاثیر افسردگی بارداری و استرس بر جنین می شود.

بر اساس نظر جان کریستال، سردبیر ژورنال روانپزشکی بیولوژیکی: «مادران عموماً حاضرند هر کاری انجام دهند تا شانس زاد و ولد را به عنوان بهترین فرصت برای موفقیت در زندگی داشته باشند.» این مطالعه جدید اکنون نشان می دهد کار دیگری که ممکن است قادر به انجام دادن آن باشند، اطمینان یافتن از بهبودی افسردگی شان می باشد.

هجده درصد از زنانی که دارای افسردگی حین بارداری و هم تحت مراقبت های پزشکی در اندکی قبل و پس از زایمان و هم افسردگی پس از زایمان می باشند، تاثیر افسردگی بارداری و استرس بر جنین را مشاهده خواهند کرد.

زنان باردار ممکن است تاثیر افسردگی بارداری و استرس بر جنین را مانند موارد زیر تجربه کنند:

اختلال دوقطبی
اختلال استرس پس از سانحه (PTSD)
اختلال وسواس اجباری (OCD)
حملات پانیک
اختلالات خوردن
وسواس
تاثیر افسردگی در دوران بارداری
در زمینه تاثیر افسردگی بارداری و استرس بر جنین بیشتر بخوانید:

افسردگی دوران بارداری و آسیب روانی کودک

این مطالعه انجام شده جدید توسط کاترین لبیبل از دانشگاه گالگرای آلبرتا، اولین گزارش در زمینۀ ارتباط افسردگی مادران و نابهنجاری ساختار مغزفرزندان در دوران کودکی است. محققان ۵۲ زن مشکوک به علایم افسردگی در هر سه دوره از بارداری و چند ماه پس از تولد کودک را غربال کردند. از میان زنان مشکوک به افسردگی، برخی بدون هیچ گونه علایم یا دارای علائم ناچیز و برخی دیگر تمام معیارهای غربال گری را داشتند. محققان در ۲ یا ۵ ماهگی کودکان برای سنجش ساختار مغزی آن ها از MRI استفاده کردند.

زنان دارای علایم افسردگی بیشتر امکان داشت که کودکانی دارای نواحی گیجگاهی و قدامی نازک تر به عنوان مناطق قشری مسئول در فعالیت های بازداری و کنترل توجه داشته باشند. همچنین، محققان دریافتند که بین علائم استرس زا و مادۀ سفید غیرطبیعی در ناحیه قدامی و مجراهای فیبری متصل کننده مناطق مذکور با دیگر نواحی مغز ارتباط وجود دارد.

برای ارتقای مهارت توجه در مغز کودکان، بسته توانبخشی توجه و مهارت های شناختی در مرکز مشاوره ستاره ایرانیان به صورت اختصاصی تهیه شده و با کمک آن می توانید توجه و تمرکز، حافظه و توانمندی های شناختی فرزند خود را افزایش دهید.

یکی از جنبه های نرمال رشد مغز طی سال های کودکی اولیه، ضخامت قشری است؛ همانطور که لیبل اذعان دارد؛ یافته ها نشان می دهند مغز کودکانی که مادرانشان دارای علائم افسردگی بیشتری هستند ممکن است زودتر از موعد مقرر رشد کند.

نابهنجاری های موجود ساختار مغز در طی دوره های مهم رشد اغلب با پیامدهایی منفی مانند اختلالات یادگیری و اختلالات رفتاری ارتباط داشته است. همچنین، نابهنجاری های ساختار مغز مشخص شده در این مطالعه منعکس کننده نابهنجاری های یافت شده در کودکان مبتلا به افسردگی یا مستعد ابتلاء می باشد؛ ضمن اینکه نشان می دهد این تغییرات ممکن است به دلیل آن باشد که فرزندان مادران مبتلا به افسردگی قبل و پس از زایمان در مراحل بعدی زندگی شان نسبت به افسردگی آسیب پذیرتر هستند.

اگرچه، مکانیسم زیربنایی این ارتباط مشخص نیست اما، یافته های آن ممکن است حاوی اطلاعاتی برای کاهش خطرهای رشد غیرعادی مغز در کودکان باشد. براساس نظر لیبل، یافته های این مطالعه برای برجسته کردن اهمیت نظارت و حمایت سلامت روانی مادران نه تنها در دوران پس از زایمان بلکه در دوران بارداری مهم می باشد.

چه چیزی باعث افسردگی دوران بارداری می شود
تاثیر افسردگی بارداری و استرس بر جنین می تواند ناشی از عدم تعادل هورمونی باشد. البته بعید است که این تنها دلیل باشد. موارد دیگری که باعث افسردگی دوران بارداری می شود شامل موارد زیر می باشد:

سقط جنین قبلی
تجربه سخت زایمان
سابقه افسردگی
شرایط زندگی استرس زا
خشونت خانگی. حدود ۱ از هر ۳ زن در دوران بارداری تحت تاثیر آزار خانگی قرار می گیرند. این ممکن است برای اولین بار در بارداری اتفاق بیفتد یا در دوران بارداری و پس از تولد بدتر شود.
بارداری ناخواسته
تجربیات دشوار دوران کودکی
اعتماد به نفس ضعیف

منبع:کانون مشاوران ایران-تاثیر افسردگی بارداری و استرس بر جنین



:: برچسب‌ها: افسردگی بارداری , استرس دوران بارداری , افسردگی ,
:: بازدید از این مطلب : 191
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 28 آذر 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

مشکلات نوجوانان با والدین، مشکلات بین والدین و فرزندان، اختلاف بین والدین و فرزندان دختر و پسر شما در حال رشد و پیدا کردن استقلال خود می باشد. علاوه بر این توانایی‌های تفکر انتقادی و همدردی او نیز در حال بهبود است و می‌تواند مسائل را از دیدگاه دیگران راحت‌تر ببیند و درک کند. در سن ۱۶ سالگی، نوجوان اغلب مشغول کشف و پرداختن به علایق و فعالیت های خود می باشد.

کودکان در این گروه سنی ممکن است مشکلات نوجوانان با والدین زیر را نشان دهد. بنابراین نگران نباشید و در صورت مشاهده این موارد رفتار بدی نشان ندهید.

نگرانی بیشتری در مورد شکل بدن، ظاهر و لباس.
بدخلقی شدید بخصوص با والدین
نشان دادن علاقه زیاد به گروه های دوستی
نادیده گرفتن والدین
استرس ناشی از تکالیف و شرایط مدرسه
مشکلات غذا خوردن (پرخوری یا کم خوری)
افسردگی و اضطراب زیاد که ممکن است باعث رفتار های نگران کننده ای مانند اعتیاد شود.

حل مشکلات نوجوانان با والدین
ممکن است وسوسه شوید که فرزندتان را نزدیک نگه داشته و او را کنترل کنید.

با این حال، والدین باید به فرزندان خود بیاموزند که چگونه استقلال داشته باشند و ارتباط نوجوان با والدین را باز نگه دارند تا فرزندان بتواند سوالاتی بپرسد و در مورد تصمیمات مهم زندگی اطلاعات لازم را دریافت کند.

شاید به نظر برسد که نوجوان نمی خواهد از شما بگیرد اما در تصمیم گیری های خود نیاز به یک راهنما دارد، همین تضاد حل مشکلات نوجوانان با والدین را دشوار می کند. بنابراین هنگامی که برای مشورت پیش شما آمد به خوبی و بدون قضاوت به حرف های او گوش دهید و به خاطر داشته باشید که نباید مشکلات او را کوچک و بی اهمیت نشان دهید.

۱. به او اجازه دهید اشتباه کند.

به او بگویید که همه انسان ها اشتباه می کند ولی به او بفهمانید که برخی از اشتباهات صدمه های جبران ناپذیری به همراه دارند. می توانید برای نزدیک شدن به آن ها از خاطرات خود یا تجربیاتی که شنیده اید برای آن ها بگویید تا هم منظور خود را بهتر بیان کنید هم به آن ها نزدیک تر شوید.

توجه داشته باشید که عادی است که نوجوانان ۱۶ ساله بیشتر به همسالان خود توجه کنند تا والدینشان، اما کودکانی که در خانواده خود به خوبی پرورش یافته باشند به تلاش های والدین برای حفظ ارتباط پاسخ می دهند. به یاد داشته باشید که تنبیه فقط نوجوان را از شما دور می کند، بنابراین برای بهبود مشکلات نوجوانان با والدین بهتر است که به مشاور مراجع کنید زیرا نوجوان بهتر به حرف مشاور گوش می دهد.

۲.احساساتی نشوید

برای بهبود مشکلات نوجوانان با والدین به خود یادآوری کنید که آنچه او می گوید و انجام می دهد بازتابی از رفتار شما نیست. ممکن است از رفتار او خوشتان اما نباید آن را جدی بگیرید یا ناراحت شوید.

۳.دوستان نوجوان خود را ملاقات کنید و بشناسید.

حتما با دوستان فرزند خود ارتباط برقرار کنید به احتمال زیاد فرزند شما از این کار خوشش نخواهد آمد ولی می توانید او را برای شام یا ناهار دعوت کنید و کمی با او آشنا شوید. بهتر است شماره او را نیز داشته باشید یا با خانواده او نیز آشنا شوید. حل مشکلات نوجوانان با والدین سخت می باشد و کودک شما ممکن است مانع شود که با دوستان او ارتباط برقرار کنید اما شما باید راه خود را پیدا کنید.

۴.مشکلات نوجوانان با والدین، به رشد نوجوان خود احترام بگذارید

نوجوانان هنوز نیاز به تربیت دارند، اما بیش تر از آن به تعادلی بین نظم، راهنمایی و حمایت نیازمند هستند. وقتی والدین می گویند زمان ما همه چیز سخت تر بود، باعث می شوند که نوجوان نتواند در مورد احساسات خود صحبت کند. به یاد داشته باشید که نوجوان از شما می خواهد که با آن ها بیشتر شبیه بزرگسالان رفتار کنید.

۵. برای نوجوان خود مرز ایجاد کنید

نوجوانان سرکش و خشمگین به قوانین مشخصی نیاز دارند که در صورت شکستن این قانون با پیامدهای واضحی روبرو شوند. برای مشکلات نوجوانان با والدین با او گفتگو کنید تا بدانند وقتی قوانین گفته شده زیر پا گذاشته می شوند، چه انتظاری داشته باشند.

برای مشکلات نوجوانان با والدین توضیح دهید که این قوانین کمک می کند تا او را ایمن و از آسیب دور نگه دارید. عشق خود را به فرزندتان ابراز کنید. حتی نوجوانان عصبانی می خواهند بدانند که والدینشان آن ها را دوست دارند و به آن ها اهمیت می دهند.

۶. از نوجوان خود انتظارات معقول داشته باشید

انتظار کامل بودن از نوجوانان معقول نیست، برای بهبود مشکلات نوجوانان با والدین باید درک کنید که مغز نوجوان تا اواسط دهه ۲۰ به طور مداوم در حال رشد و تغییر است. بنابراین، اطلاعات را بسیار متفاوت پردازش می کند. علاوه بر این هورمون ها می توانند شرایط را پیچیده تر کنند. بنابراین والدین نوجوانان عصبانی باید انتظارات متناسب با سن نوجوان خود را داشته باشند و نه بیشتر.

۷. مشکلات نوجوانان با والدین، فعالیت های مشترک

نوجوانان علایق زیادی دارند که می توان از آن ها به عنوان وسیله ای برای ارتباط با آن ها استفاده کرد. شاید نوجوانان شما به نوشتن، هنر، خیاطی یا آشپزی علاقه دارند. آن ها در کلاسی که دوست دارد ثبت نام کنید و با آن ها در کلاس ها شرکت کنید.

۸. اضطراب آن ها را درک کنید

بهبود مشکلات نوجوانان با والدین اهمیت زیادی دارد. همه ما نوجوان بوده ایم و سردرگمی و تغییراتی را که باید با آن سازگار شویم را درک می کنیم. با درک کردن آن ها یک خروجی و منبعی برای آرامش برای آن ها فراهم می کنیم. بیشتر اوقات، متوجه خواهید شد که می توانید با ناامیدی آنها ارتباط برقرار کنید و در این هنگام با توصیه های مناسب می توانید به آن ها کمک کنید.

نوجوان سالم
برای اطمینان از سلامتی نوجوان خود حتما موارد زیر را در خانه رعایت کنید:

نوجوان خود را به فعالیت بدنی تشویق کنید. برای بهبود مشکلات نوجوانان با والدین می توانید او را در کلاس های مختلف یا باشگاه ثبت نام کنید فقط پیش از آن حتما بگذارید او نظر بدهد و برای او تصمیم گیری نکنید.
زمان صرف غذا برای خانواده ها بسیار مهم است. غذا خوردن در کنار یکدیگر به نوجوانان کمک می کند تا انتخاب های بهتری در مورد غذاهایی که می خورند داشته باشند، وزن سالم را افزایش می دهد و به اعضای خانواده شما فرصت می دهد تا با یکدیگر صحبت کنند.
تلویزیون را از اتاق خواب نوجوان خود دور نگه دارید و محدودیت‌هایی را برای زمان استفاده از صفحه نمایش، از جمله تلفن‌های همراه، رایانه، لپ تاب، بازی‌های ویدیویی، و سایر دستگاه‌ها تنظیم کنید.
اطمینان حاصل کنید که کودک شما هر شب به میزان توصیه شده می خوابد: برای نوجوانان ۱۳ تا ۱۸ سال، ۸ تا ۱۰ ساعت در هر شبانه روز.
علل تعارض نوجوانان با والدین
عوامل زیادی وجود دارد که می تواند در بروز مسائل خشم و سرپیچی در نوجوانان نقش داشته باشد. برخی از نوجوانان برای یادگیری نحوه مدیریت سالم احساسات و مقابله با استرس به کمک بیشتری نیاز دارند بنابراین بهبود مشکلات نوجوانان با والدین اهمیت زیادی دارد و می تواند کمک زیادی به آن ها کند.

منبع:کانون مشاوران ایران-۱۰ مشکلات نوجوانان با والدین + راه حل قطعی



:: برچسب‌ها: مشکلات نوجوانان با والدین , نوجوانان , مشکلات نوجوانان ,
:: بازدید از این مطلب : 210
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 25 آذر 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

درمان قطعی بی خوابی، درمان بی خوابی با روش های علمی، درمان خانگی بی خوابی. آیا از بی خوابی رنج می برید و به دنبال راهی برای درمان آن هستید؟ آیا می خواهید خوابی راحت داشته باشید؟ آیا می خواهید شب ها بدون ترس از بیدار شدن خواب راحتی را تجربه کنید؟

در این صورت تنها نیستید افراد زیادی هستند که هر روز کم خوابی را تجربه می کنند و حتی از آن بی خبرند.

متاسفانه تاثیرات بی خوابی بیش تر از چیزی می باشد که عموم مردم تصور می کنند و نمی دانند که بی خوابی چگونه تمام زندگی آن ها را به شکل های مختلف تحت تاثیر قرار می دهد.

اگر شما هم یکی از این افراد هستید، این مقاله را از دست ندهید زیرا با نحوه درمان قطعی بی خوابی و افزایش کیفیت خواب را متوجه می شوید.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌درمان قطعی بی خوابی
راه های زیادی برای درمان بی خوابی وجود دارد، اما همه آن ها هدف مشترکی دارند که آن کاهش و درمان بی خوابی است. برای اینکه یاد بگیرید چگونه بی خوابی را درمان کنید، باید ابتدا دلایل بی خوابی خود را کشف کنید.

اگر نمی دانید دقیقاً چه چیزی شما را آزار می دهد به احتمال زیاد نمی توانید درمان مناسبی برای آن پیدا کنید. مشکل بی خوابی شما ممکن است به دلیل استرس روزانه، افسردگی، استرس، اضطراب، فوبیا یا عدم تغذیه مناسب باشد.

یکی از بهترین راه ها برای درمان قطعی بی خوابی استفاده از هیپنوتیزم است. هیپنوتیزم یک راه حل موثر برای افرادی است که به دلیل استرس یا کم خوابی قادر به خوابیدن نمی باشند.

می‌توانید روش‌های مختلفی را امتحان کنید تا زمانی که متوجه شوید کدام یک برای شما مفید است و نتایج بهتری را به دنبال دارد.

بهترین راه برای دستیابی به روش درست و مشخص و ریشه یابی اساسی مشکل مرجعه به روانشناس می باشد، روانشناس به صورت تخصصی مشکل بی خوابی شما را ریشه یابی کرده و ان را به صورت قطعی و دائمی درمان می کند.


درمان قطعی بی خوابی
علت بی خوابی
چه چیزی باعث بی خوابی می شود؟ بی خوابی شایع ترین اختلال خواب باشد که امروزه در بین مردم رواج زیادی دارد.

این مشکل معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که فرد با به خواب رفتن مشکل داشته یا مدام از خواب بیدار می شود. علل، اثرات و شدت بی خوابی از فردی به فرد دیگر متفاوت است.

با این حال، بهترین راه کمک گرفتن از روانشناس و مشاور می باشد زیرا بی خوابی می تواند ناشی از عوامل مختلفی از استرس گرفته تا اضطراب و شرایط پزشکی متفاوت باشد. در ادامه دو دلیل اصلی بی خوابی در اکثر افراد ذکر شده است:

استرس و اضطراب.
دلیل اصلی استرس و اضطراب، تعهدات کاری و خانوادگی است، اما سایر مشکلات و اختلالات سلامت نیز در ایجاد استرس نقش دارند. افسردگی و اضطراب می تواند منجر به بی خوابی شود، به خصوص اگر به طور منظم رخ دهد و برای دوره های طولانی مدت ادامه داشته باشد.

در این موارد ممکن است مصرف داروهایی برای درمان این اختلالات خواب طولانی مدت توصیه شود.

اختلالات خواب.
همانطور که قبلا ذکر شد، موارد زیادی وجود دارد که می تواند باعث بی خوابی شود. نمونه های رایج اختلالات خواب عبارتند از اختلال حرکتی دوره ای اندام، سندرم پای بی قرار، راه رفتن در خواب، آپنه خواب و نارکولپسی.

اگرچه این شرایط اغلب خود به خود از بین می روند، اما گاهی اوقات می توانند منجر به عوارضی مانند مشکلات روحی و بیماری های جسمی نیز بشود. اگر این مشکل برای مدت طولانی درمان نشود ممکن است به نگرانی های جدی تری تبدیل گردد.

بیماری های جسمی (سرطان، فیبرومیالژیا، بیماری قلبی و دیابت)
اختلالات مغزی ( آلزایمر، پارکینسون، صرع و سکته)
مشکلات گوارشی ( سوء هاضمه مکرر و سندرم روده تحریک‌پذیر)
نوسانات هورمونی زنان ( قاعدگی زنان، یائسگی و بیماری تیروئید ( کم کاری تیروئید و پرکاری تیروئید ))
دارو ( داروهای افسردگی، آسم، فشار خون، آلرژی و سرماخوردگی)
درمان قطعی بی خوابی تضمینی بدون عوارض در مرکز مشاوره ستاره ایرانیان با دستگاه های نوین، جدید و تکنیک های روانشناسی. رزرو وقت با شماره های ۰۲۱۲۲۳۵۴۲۸۲و ۰۲۱۲۲۲۴۷۱۰۰و ۰۹۰۳۵۶۷۳۰۵۰ و ۰۹۱۰۸۳۴۷۵۹۷ امکان پذیر است.

آیا کورونا باعث بی خوابی می شود؟
آیا کورونا باعث بی خوابی می شود؟ در بیشتر موارد باید گفت که پاسخ منفی می باشد. اما واکسن‌هایی که بر سیستم ایمنی تأثیر می‌گذارند احتمالاً پس از واکسن کووید باعث بی‌خوابی می‌شوند.

این علائم لزوما همراه با بی خوابی نمی باشد، با این حال، سایر علائم کورونا رسیدن به خواب طبیعی و سالم را دشوار می کند. به عنوان مثال، درد عضلانی، لرز، تب، بثورات پوستی و سردرد می تواند خواب را سخت کند.

منبع:کانون مشاوران ایران-درمان قطعی بی خوابی | تضمینی بدون عوارض



:: برچسب‌ها: بی خوابی , درمان بی خوابی , علائم بی خوابی ,
:: بازدید از این مطلب : 171
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 25 آذر 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

راه حل مشکلات خانوادگی

راهکارهایی برای رفع کردن اختلافات خانوادگی
وقتی در خانواده مشکلی به وجود می آید، در واقع به این معنی است که یک نفر از اعضای خانواده، نسبت به شرایط حاکم بر خانواده رضایت ندارد و خواهان تغییر است. بنابراین دست به شورش و پرخاشگری می زند.

راه حل هایی برای جلوگیری از مشکلات خانوادگی:
اختلافات خانوادگی برای هر انسان، ممکن است موضوعات و دسته بندی های مختلفی داشته باشد. این مشکلات می توانند در زمینه های اخلاقی، احساسی، اقتصادی و … بروز پیدا کنند که سر منشا همه ی این موضوعات به ازدواج مربوط است. در واقع می توان گفت، وقتی زوجین با آگاهی و منطق شریک زندگی خود را انتخاب کنند در آینده به مشکل حاد و جدی برنخواهند خورد.

ممکن است شما نیز در زندگی خود تعارضات حل نشده بسیار زیادی داشته باشید و امید خود را نیز نسبت به حل آن ها در ادامه ی زندگی از دست داده باشید. پیشنهاد می کنیم در ادامه با ما همراه باشید.

معمولا در حین بروز تعارضات خانوادگی دو حالت اتفاق می افتد :

۱) با حفظ آرامش و خونسردی و همچنین حفظ حرمت ها، درباره حل تعارضات گفت و گو می کنید تا هر دو طرف به توافق و صلح نهایی برسید.

۲) هر دو طرفین دعوا شروع به داد زدن و فحاشی کرده و به هیچ نتیجه ای جز دلخوری و از بین بردن حریم یکدیگر نخواهید رسید.

قطعا حالت اول برای حل مشکلات، منطقی تر خواهد بود و بهتراست در هر حالتی از مشاجره و فحاشی جلوگیری کنید. اما شاید بیان کنید که در بعضی مواقع گفت و گوی محترمانه و منطقی به هیچ عنوان امکان پذیر نیست. پس باید چکار کنیم؟

مشکلات جوانان با والدین
مشکلات جوانان با والدین، منشا تعارضات میان جوانان و والدین آن ها چیست؟
در این مواقع گزینه ی سوم هم وجود دارد :

۳) تعارضات خانوادگی را به کلی نادیده بگیرید و به هیچ عنوان بحث آن را باز نکنید.

چه خوب بود اگر راه و رسم گفت و گوی موفقیت آمیز و منطقی برای حل تعارضات خانوادگی در زمان کودکی و مدرسه، در کنار سایر دروس پایه به کودکان آموزش داده می شد زیرا داشتن این مهارت لازمه ی یک زندگی شاد و موفق خواهد بود.

در نهایت تاسف، اکثر زوج های جوان دانش کافی برای حل تعارضات خانوادگی را ندارند و به همین علت سو تفاهم های جزئی را هم نمی توانند حل کنند. به این دلیل، بروز هر تعارضی به مشاجره و دعوا ختم خواهد شد.

منبع:مرکز مشاوره و روانشناسی مشاورانه-راه حل مشکلات خانوادگی



:: برچسب‌ها: مشکلات خانوادگی , اختلافات خانوادگی , رفع اختلافات خانوادگی ,
:: بازدید از این مطلب : 209
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 23 آذر 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

دلایل مشکلات خانوادگی چیست؟

همه ی ما از خانواده تصوری با جمعیت حداقل ۳ یا ۴ نفر داریم که مشکل از پدر و مادر و فرزندان می باشد. در چنین خانواده هایی نیز اختلافاتی وجود دارند اما بروز اختلاف و مشاجره تنها مختص چنین خانواده هایی نیست.

زوج هایی که هنوز صاحب فرزند نشده اند نیز یک خانواده حساب می شوند و با بروز کوچک ترین مشکل میان آن ها، می توانیم ادعا کنیم که نوعی مشکل خانوادگی پیش آمده است.

همان طور که مشکلات انواع و موضوعات خاص و متفاوتی دارند به طبع راه حل های متفاوتی به تناسب موضوع آن ها وجود دارد. ریشه یابی و یافتن علت مشاجرات خانوادگی از حیاتی ترین و سخت ترین کارهایی است که یک زوج درمان گر باید آن را به خوبی انجام دهد تا به مراجعین خود کمک کند.

دلایل مشکلات خانوادگی
با انواع مشکلات خانوادگی آشنا شوید. آن چه با هم می خوانیم طبق تحقیقات انجام شده جمع آوری شده است اما برای حل مشکلات خود فقط به چنین مقالاتی اکتفا نکنید و به زوج درمانگر مراجعه فرمایید:

۱) ازدواج نادرست :
وقتی یک دختر و پسر از جهات مختلفی مثل: اجتماعی، فرهنگی، مذهبی، تحصیلی، اقتصادی و … تفاوت هایی دارند پس در زندگی پیش رو چالش های زیادی خواهند داشت.

وقتی فرزند این زوج به دنیا بیاید تمام این مشکلات دو چندان شده و دغدغه دیگری به نام اختلاف بر سر سبک فرزندپروری و تربیت به میان می آید. کودکی که در میان چنین کشمکش هایی چشم باز کند، مسلما سلامت روان نخواهند داشت.

۲) مشکلات معیشتی و اقتصادی :
اقتصاد در زندگی جامعه امروز نقش به سزایی را ایفا می کند چرا که با گرانی های موجود در بازار مشکلات زیادی متوجه قدرت خرید مردم شده است. طبق آمارهای بدست آمده، اختلاف مالی یکی از موثرترین دلایل طلاق فیزیکی و عاطفی بین زن و شوهر است.

البته گاهی مشکلاتی مثل بیکاری نیز موجب اختلاف میان زوجین می شود و هر دوی آن ها را تا مرز افسردگی می برد. در نتیجه با توجه به فشاری که زوجین متحمل می شوند از نظر روانی آسیب پذیر خواهند شد و با کوچک ترین جرقه ای مشاجره می کنند.

۳) تعارضات حل نشده | دلایل مشکلات خانوادگی
به عنوان مثال فرض می کنیم که غذای بسیار مطبوع و خوشمزه ای درست کرده ایم اما آن را برای مدتی بیرون از یخچال و در ظرف بسته ای قرار داده ایم. پس از گذشت چند روز وقتی به سراغ آن می آییید متوجه بوی بسیار بد و زننده ای می شوید و علاوه بر آن روی کپک های زیادی را مشاهده می کنید.

این مثال با تعارضات حل نشده چندان هم بی ربط نیست. وقتی شما یک مشکل حل نشده را برای مدت زیادی در اعماق مغز خود رها کرده اید بی شک بعد ها در مواجهه با آن، اذیت خواهید شد.

۴) تعارضات و اختلاف با خانواده همسر :
اختلاف و مشکلات خانوادگی با خانواده همسر یکی از عوامل تهدید کننده زندگی زوجین است. این مشکلات می تواند به علت دخالت های نا به جای آنان، رفت و آمد زیاد و یا حتی رفتار غیر محترمانه آنان باشد.

راه حل مشکلات خانوادگی
راه حل مشکلات خانوادگی
۵) فاصله زیاد فرهنگی :
شاید با شنیدن فاصله زیاد بگویید زن و شوهر که در یک مکان زندگی می کنند پس منظور از فاصله زیاد چیست؟

فاصله همیشه درباره بعد مسافت به کار نمی رود، زوجین هر کدام منطق و ایده ی زندگی خاص خود را دارند اما اگر فاصله بین منطق آنان بیشتر از حد لازم باشد می گوییم آنان نسبت به یکدیگر فاصله فرهنگی دارند.

اگر این فاصله با گفت و گو و مذاکره حل نشود ناخودآگاه بین آنان طلاق عاطفی اتفاق می افتد.

منبع:مرکز مشاوره و روانشناسی مشاورانه-چگونه به مشکلات خانوادگی ام پایان دهم



:: برچسب‌ها: مشکلات خانوادگی , مشکل خانوادگی , دلایل مشکلات خانوادگی ,
:: بازدید از این مطلب : 218
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 22 آذر 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

اختلال نعوظی Erectile disorder

اختلال نعوظی (ED) در دسته ی کژکاری های جنسی قرار می گیرد.

کژکاری جنسی
اصطلاح کژکاری جنسی به نابهنجاری در پاسخدهی و واکنشهای جنسی فرد اشاره دارد.

این اختلالات، رفتارهای منحرف محسوب نمی شوند و دیگران را قربانی نمی کنند.

کژکاری های جنسی می توانند مبنای جسمانی و روانی داشته باشند و اغلب بین عوامل جسمانی و روانی تعامل وجود دارد.

کژکاری های جنسی با مراحل برانگیختگی و ارگاسم و با میل جنسی کلی فرد ارتباط دارند.

بیماری دیابت موجب کژکاری جنسی، مخصوصات مشکلات نعوظی در مردان می شود.

اختلال نعوظی در مردان
رایج ترین کژکاری در مردان به مرحله ی برانگیختگی آنها مربوط می شود و کژکاری نعوظی یا ناتوانی جنسی نام دارد.

اختلال نعوظی در مرد عبارت است از ناکامی محدود، یا کامل و مکرر در رسیدن به نعوظ یا حفظ کردن آن در فعالیت جنسی.

یا به زبان ساده تر اختلال نعوظی یعنی سفت و بزرگ نشدن آلت در هنگام آمیزش جنسی

در این اختلال مرد به دلیل ترس از پریشانی و شرمندگی ممکن است کلا از آمیزش جنسی با همسر خودداری کند.

مردان مبتلا به این اختلال معمولا هنگام استمناء مشکل نعوظی ندارند.


روش استارت استاپ برای جلوگیری از زود انزالی
روش استارت استاپ برای جلوگیری از زود انزالی
0 دیدگاه/اکتبر 20, 2021
ادامه مطلب
علائم اختلال نعوظی
ناتوانی در رسیدن به نعوظ
ناتوانی در نگه داشتن نعوظ طی فعالیت های جنسی
کاهش علاقه مندی به فعالیت جنسی
کژکاری نعوظی در مرد می تواند اولیه، اکتسابی، ویژه موقیعت یا کلی باشد:

اختلال نعوظی اولیه
مردان مبتلا به کژکاری نعوظی اولیه هرگز نمی توانند به نعوظ برای آمیزش جنسی رسیده یا آن را حفظ کنند.

اختلال نعوظی اکتسابی
مردان مبتلا به کژکاری نعوظی اکتسابی، قبلا این توانایی را داشته اند ولی بعدا این توانایی را از دست داده اند.

افسردگی و اضطراب، در کل اختلالات روانی، ارتباط نزدیکی با اختلال نعوظی اکتسابی دارند.

اختلال نعوظی ویژه
چنان چه کژکاری ویژه باشد، مرد ممکن است بتواند حالت نعوظ را با یک شریک جنسی حفظ کند، ولی با شریک جنسی دیگر قادر به انجام آن نباشد.

اختلال نعوظی کلی
در کژکاری کلی، مرد در هیچ موقیعتی نمی تواند به نعوظ دست یابد.

علت اختلال نعوظی
اختلال نعوظی علت های روانی و جسمی مختلفی دارد.

آسیب دیدگی به رگ های آلت می تواند عامل اختلال نعوظ شود، به دلیل اینکه نعوظ در نتیجه ی افزایش جریان خون در رگ های آلت جنسی رخ می دهد.

اگر رگ های آلت جنسی آسیب دیده باشد و خون نتواند به خوبی در آن ها جریان پیدا کند می تواند سبب ایجاد اختلال نعوظی شود.

دچار شدن به بیماری هایی از جمله دیابت، پارکینسون، ام اس، بیماری قلبی، چاقی و اختلالات تیروئید می تواند یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار بر اختلال نعوظ است.

منبع:مرکز مشاوره و روانشناسی مشاورانه-اختلال نعوظی Erectile disorder



:: برچسب‌ها: اختلال نعوظی , علائم اختلال نعوظی , کژکاری جنسی ,
:: بازدید از این مطلب : 16
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 21 آذر 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

اختلالات جنسی

رفتار جنسی بهنجار
رفتار جنسی، جنبه ی ضروری زندگی انسان است.

تمایل جنسی بهنجار شامل رفتاری است که از روی اجبار نبوده و موجب لذت فرد و شریک زندگی اش می شود.

عوامل زیادی مانند عوامل فیزیولوژی، روانشناسی، فرهنگ محیط زندگی فرد، روابط با دیگران و تجارب در طول زندگی در تعیین تمایلات جنسی نقش دارند.

تمایلات جنسی با کل شخصیت فرد ارتباط دارد.

به نظر فروید (پدر علم روانشناسی) سلامت روانی یعنی سلامت در دو حوزه ی عشق و کار.

به نظر فروید، وجه مشخصه ی یک عشق پخته، صمیمیت جنسی است.

رفتار جنسی نابهنجار
رفتار جنسی، در صورتی نابهنجار است و اختلال روانی محسوب می شود که

۱- به دیگران صدمه وارد کند.

۲- باعث احساس ناراحتی مستمر یا مکرر فرد و اختلال در عملکرد وی شود.

اختلالات جنسی چه اختلالاتی هستند؟
اختلالات جنسی به طور کلی به دو دسته تقسیم می شوند:

اختلال نابهنجاری جنسی
اختلال عملکرد جنسی (کژکاری جنسی)
اختلال نابهنجاری جنسی
نابهنجاری های جنسی رفتارهایی هستند که به موجب آنها، فرد خیالپردازی های مکرر و شدید تحریک جنسی، امیال جنسی، یا رفتارهایی دارد که (۱) اشیای غیر انسان، (۲) کودکان یا اشخاص ناراضی دیگر، یا (۳) عذاب دادن یا تحقیر خویش یا همسر را شامل می شوند.

متخصصان بالینی در صورتی اختلال ناهنجاری جنسی را تشخیص می دهند که ناهنجاری جنسی ناراحتی یا اختلال شدیدی ایجاد کند.

اختلال نابهنجاری جنسی ممکن است در طول دوره هایی که فرد احساس می کند خیلی تحت استرس قرار دارد، تشدید شود.

افراد مبتلا به این اختلالات، به طور مکرر مجبور می شوند در مورد رفتار غیرعادی خود فکر کنند یا آن را انجام دهند.

حتی اگر آنها عملا امیال یا خیالپردازی های خود را برآورده نکنند، دلمشغول افکاری درباره ی انجام دادن آنها هستند.

کشش آنها می تواند به قدری نیرومند و وادار کننده شود که هرگونه هدف هایی را به جز دستیابی به ارضای جنسی نادیده بگیرند.

اختلالات نابهنجاری جنسی، موجب ناراحتی یا اختلال شخصی شدید در عملکرد اجتماعی، شغلی و زمینه های دیگر زندگی می شوند.


بر اساس مطالعات روانشناسی تلفنی آیا لازم است که زن و مرد درباره ی نیاز های جنسی خود با یکدیگر صحبت کنند ؟
روانشناسی تلفنی و بهبود رابطه جنسی زوجین
0 دیدگاه/ژوئن 30, 2022
ادامه مطلب
انواع اختلال نابهنجاری و اختلالات جنسی
اختلال بچه بازی
اختلال بچه بازی عبارت است از تحریک جنسی برای کودکان و نوجوانان و روابط جنسی با آنها.

اختلال عورت نمایی
افرادی که به عورت نمایی می پردازند، با نشان دادن اندام های تناسلی خود به غریبه ی ناآگاه و معمولا بی میل، تحریک جنسی می شوند.

اختلال تماشاگری جنسی
مبتلایان به این اختلال، از دیدن عریانی یا فعالیت جنسی دیگران، لذت جنسی کسب می کنند.

این افراد با مشاهده کردن فرد ناآگاهی که عریان است، در جریان نوازش قرار دارد، یا فعالیت جنسی انجام می دهد، تحریک جنسی می شوند.

اختلال یادگار پرستی وعضو خواهی
افراد مبتلا به اختلال یادگار پرستی به یک شیء اشتغال ذهنی دارند (جذابیت جنسی شدید و مکرر به شیء بی جان) و آن را به رابطه ی جنسی با همسر ترجیح می دهند.

رایجترین اشیاء، لباس زیر زنانه، جوراب، کفش، چکمه، دستکش و جوراب شلواری هستند.

در عضو خواهی نیز فرد به وسیله ی قسمت خاصی از بدن تجریک جنسی می شود.

مانند: پا، مو، گوش، چشم، مدفوع انسان، ادرار انسان، اجساد مرده.

منبع:مرکز مشاوره و روانشناسی مشاورانه-اختلالات جنسی



:: برچسب‌ها: اختلالات جنسی , رفتار جنسی نابهنجار , اختلال نابهنجاری جنسی ,
:: بازدید از این مطلب : 200
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 20 آذر 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

فواید علمی مدیتیشن بسیار زیاد می باشند، در این مقاله به ۳۰ مورد از این فواید پرداخته شده است. هنگامی که احساس می کنید تحت فشار اضطراب یا استرس هستید، ممکن است سخت باشد که خودتان را آرام کنید یا روی یک کار خاص تمرکز کنید.

اگرچه استرس و اضطراب طبیعی هستند و از نظر بیولوژیکی پاسخ‌های ضروری در موقعیت‌های خاص هستند تجربه آن‌ها به طور منظم و مداوم می‌تواند سلامت شما را به خطر بیندازد.

با این حال، فواید مدیتیشن و مراقبه می تواند کمک کند. برای اطلاعات بیشتر در مورد اینکه مدیتیشن چیست و چه فوایدی برای سلامتی می تواند داشته باشد، این مطلب را دنبال کنید.

فواید علمی مدیتیشن
مدیتیشن یک تمرین ذهن و بدن است که در آن توجه شما به زمان حال، نفس و ذهن شما متمرکز می شود تا آگاهی، پرورش رفاه و کاهش استرس و اضطراب را افزایش دهید.

این روش به اشکال مختلفی وجود دارد و تقریباً در همه جا قابل تمرین است، تا زمانی که بتوانید از بدن و محیط اطراف خود آگاه باشید.

انواع مدیتیشن در طول تمرین هر فرد متفاوت است و می تواند شامل مراقبه مبتنی بر تنفس، تمرین های تمرکز حواس، تجسم مبتنی بر طبیعت، مانترا و مدیتیشن معنوی باشد. مدیتیشن را می توان به تنهایی، به صورت گروهی یا با مربی انجام داد.

فواید مدیتیشن و مراقبه
هیچ راه درست یا غلطی برای انجام مدیتیشن وجود ندارد. مدیتیشن به طور کلی این است که در حین انجام آن، حضور داشته باشیم و بدانیم که چه کاری انجام می دهیم.

از خود بپرسید چه زمانی و در کجا احساس آرامش، راحتی، شادی، خلاقیت یا تمرکز می کنید. برای برخی، این ممکن است هنگام دوش گرفتن، پیاده روی یا بازی با حیوان خانگی خود باشد.


مزیت علمی مدیتیشن
انواع فواید علمی مدیتیشن برای سلامتی
در اینجا ۱۰ مزیت علمی مدیتیشن که در تحقیقات ثابت شده آورده شده است:

۱٫ کاهش استرس
مداخلات مبتنی بر ذهن‌آگاهی، مانند مدیتیشن، سلامت روان را به‌ویژه در زمینه استرس بهبود می‌بخشد.

هنگامی که با یک لحظه سخت یا استرس زا مواجه می شویم، بدن ما کورتیزول، هورمون استروئیدی که مسئول تنظیم استرس و پاسخ طبیعی جنگ یا گریز است را تولید می کند.

استرس مزمن می تواند باعث افزایش مداوم و افزایش سطح کورتیزول شود که می تواند منجر به اثرات منفی دیگر بر سلامت شما شود. مدیتیشن، که بر آرام کردن ذهن و تنظیم احساسات تمرکز دارد، می تواند به کاهش استرس مزمن در بدن و کاهش خطر عوارض جانبی آن کمک کند.

۲٫ مدیریت اضطراب
مدیتیشن می‌تواند با کاهش سرعت فکر و تنظیم تنفس، که سیستم عصبی را آرام می‌کند، به مقابله با اضطراب کمک کند. علائم فیزیکی اضطراب شامل تعریق، سرگیجه یا ضربان قلب سریع می باشد که ناشی از تفکر بیش از حد به نتایج گذشته یا آینده است.

بر اساس یک مطالعه، افراد مبتلا به اضطراب که به طور منظم مدیتیشن را در طول سه سال تمرین می کنند، اثرات مثبت و طولانی مدتی بر سلامت روان حس می کنند.

منبع:کانون مشاوران ایران-۳۰ فواید علمی مدیتیشن برای ذهن و جسم



:: برچسب‌ها: مدیتیشن , فواید مدیتیشن , فواید علمی مدیتیشن ,
:: بازدید از این مطلب : 471
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 19 آذر 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

سندرم کودک تکان خورده (SBS) که آسیب بدرفتاری باسر، سندرم اثر تکان دادن، آسیببه سر یا سندرم سریع یا تکان ناگهانی نیز نامیده می شود یک صدمه مغزی جدی می باشد که از تکان شدید در اطفال یا خردسالان نشأت می گیرد.

سندرم تکان دادن کودک موجب تخریب سلول و عروق خونی مغز کودک شده و مانع از رسیدن اکسیژن کافی به مغز می شود. این سندرم نوعی سوءاستفاده از کودک است که می تواند آسیب های دائم مغزی یا مرگ را به دنبال داشته باشد.

این نوع سندرم قابل پیشگیری است. برای والدینی که مستعد آسیب رساندن به کودک هستند، راهبردهایی وجود دارد. همچنین والدین می توانند دیگر مراقبان یا پرستار کودک را در مورد خطرات سندرم تکان دادن کودک آموزش دهند.

میانگین سنی کودک مبتلا به این سندرم بین ۳ تا ۸ ماه است. سندرم کودک تکان خورده در کودکان زیر ۲ سال شایع تر است، اما می تواند کودکان را تا ۵ سالگی نیز درگیر کند.

سندرم کودک تکان خورده چیست
سندرم کودک تکان داده شده زمانی رخ می دهد که یک نوزاد یا کودک کوچک به شدت تکان می خورد یا سرش به شدت به جسمی مانند تشک، زمین یا دیوار برخورد می کند. سر نوزاد تقریباً ۲۵ درصد وزن کل بدن او را تشکیل می دهد. سر نوزادان نسبت به بدنشان بزرگ و سنگین است و عضلات گردنشان ضعیف است. علاوه بر این، رگ های خونی اطراف مغز نوزادان و کودکان زیر پنج سال نسبت به کودکان بزرگتر و بزرگسالان مستعد پارگی بیش تری قرار دارد.

مطالب مرتبط: سندروم مرگ ناگهانی نوزادان (SIDS)

صدمات دیگری که اساساً قابل توجه نیست مواردی از جمله خونریزی مغزی یا شبکیه چشم، آسیب نخاع مغزی و گردن و شکستگی مهره های کمر، جمجمه و استخوان را در بر می گیرد. همچنین، وجود شواهدی مبتنی بر سوء استفاده قبلی از کودک عادی است. در موارد خفیف سندرم تکان دادن کودک، ممکن است نرمال به نظر برسد اما با گذشت زمان او ممکن است دچار مشکلات سلامتی، یادگیری و رفتاری شود.


سندرم کودک تکان خورده چیست
عوامل خطر

مواردی که ممکن است خطر این آسیب را افزایش دهد شامل موارد زیر است:

آزار خانگی یا کودک
سوء مصرف مواد مخدر یا الکل
استرس یا مشکلات اجتماعی
علت سندرم کودک تکان خورده
سندرم کودک تکان خورده در اثر تکان دادن نوزاد یا کودک خردسال ایجاد می شود. این کار حتی چند ثانیه می تواند باعث آسیب شود زیرا عضلات گردن آن ها قوی نیست و مغز آن ها هنوز در حال رشد است.

این وضعیت اغلب زمانی اتفاق می‌افتد که والدین یا سایر مراقبان عصبانی یا ناامید می‌شوند، مانند زمانی که کودک به شدت گریه می کند و والدین نمی دانند برای آرام کردن او چکار کنند.

علائم تکان خوردن مغز نوزاد
علائم و نشانه های سندرم کودک تکان خورده عبارتند از:

بی قراری یا تحریک پذیری شدید
مشکل بیدار ماندن
مشکلات تنفسی
کم اشتهایی
لرزش های بدنی
صرع
بیهوش شدن یا تشنج ناگهانی
بد غذا خوردن
استفراغ
پوست رنگ پریده یا مایل به آبی
تشنج
فلج
عدم لبخند و ایجاد صدا
سر یا پیشانی بزرگتر از حد معمول به نظر می رسد.
کما

منبع:کانون مشاوران ایران-سندرم کودک تکان خورده چیست | نشانه ها، عوارض و درمان



:: برچسب‌ها: کودک تکان خورده , علت سندرم کودک , سندرم کودک تکان خورده ,
:: بازدید از این مطلب : 198
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 19 آذر 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

وفاداری و تعهد در هنگام بستن پیمان زناشویی یکی از ارکان اصلی عشق و رابطه عاطفی سالم است. تشخیص وفاداری در جلسات اول بسیار سخت می باشد بنابراین در این مقاله به سوالات وفاداری در جلسه خواستگاری پرداخته شده است که می تواند به بسیاری از زوجین کمک کند.

برای اینکه بتوانید زندگی مشترک موفقی را تجربه کنید نیازمند این هستید که شما و همسرتان بتوانید نسبت به یکدیگر و رابطه زناشویی خود متعهد باشید و به رابطه فرازناشویی (یعنی رابطه عاطفی و جنسی خارج از رابطه زناشویی) روی نیاورید.

در این مقاله با عنوان وفاداری در دوران نامزدی و ازدواج قصد داریم به این مبحث مهم بپردازیم و اطلاعات مهم و کلیدی را در این خصوص به شما ارائه دهیم.

وفاداری در دوران نامزدی
دوره نامزدی دوره ای است بعد از طی شدن جلسات خواستگاری که عقد رسمی بین دختر و پسر صورت نگرفته اما دختر و پسر رضایت اولیه را از یکدیگر کسب کرده اند و حال به قصد کسب شناخت بیشتر در حال سپری کردن دوره نامزدی هستند.

اگر چه در این دوران دختر و پسر به طور رسمی با یکدیگر ازدواج نکرده اند اما در هر حال آن ها به قصد ازدواج با یکدیگر در ارتباط هستند، بنابراین در این دوره نیز وفاداری و تعهد متناسب با شرایط و دوره، جایگاه و اهمیت خاص خودش را دارد.

یعنی اینطور نیست که فردی که در حال سپری کردن دوره نامزدی است چنین فکر کند که به دلیل اینکه هنوز به صورت رسمی ازدواج نکرده است، می تواند با فردی دیگر وارد رابطه عاطفی شود و همزمان نیز دوره نامزدی اش را سپری کند. طبیعتا اگر چنین چیزی از فرد مشاهده شود نباید از کنار این مسئله به سادگی گذشت و باید توجه ویژه ای به آن داشت چون این فرد از همین ابتدا به صورت غیر مستقیم اعلام می کند که من فرد وفاداری نیستم و نمی توانم نسبت به رابطه و عهدی که بسته ام متعهد باشم.

نشانه های عدم وفاداری در نامزدی
در ادامه نشانه هایی عدم وفاداری در دوران نامزدی مطرح شده است، زوجین باید به این نشانه ها توجه زیادی داشته باشند و آن ها را سرسری نگیرند.

1. ابهام و تناقض در صحبت ها
برخی از افراد به شدت مبهم هستند و هیچگاه به طور واضح در مورد روابطشان صحبت نمی کنند. ممکن است در طول دوره نامزدی با آن ها به طور متعدد حرف هایی را بشنوید که دارای تناقض باشند..

2. عدم صداقت از نشانه های عدم وفاداری
فردی که به عنوان نامزد شما با شما در ارتباط است باید تمام تلاشش را بکند که بتواند اعتماد شما را جلب کند اگر که نامزد شما در مورد روابطش با شما صداقت کافی را نداشت و به شیوه ای رفتار کرد که گویی برخی از موارد و ارتباط هایش را از شما پنهان می کند باید دقت بیشتری داشته باشید.


آیا همسر آینده شما وفادار است؟| سوالات وفاداری در جلسه خواستگاری
3. تلاش برای پنهان کردن تلفن همراه
اینکه شما بخواهید در مسائل شخصی فرد تجسس کنید و به عنوان مثال تلفن همراهش را چک کنید چه در دوران نامزدی چه در دوران شروع زندگی مشترک، اصلا کار درستی نیست اما اینکه فرد تلاش کند مدام تلفن همراهش را از شما پنهان کند، زمانی که پیش شماست تلفن خود را در حالت سکوت قرار دهد یا اینکه در حضور شما از پاسخ دادن به برخی از تماس ها اجتناب کند، می تواند علامت خطری باشد مبنی بر اینکه وی فرد وفاداری نیست باشد.

فردی که رابطه پنهانی نداشته باشد زمانی که نزد شماست به راحتی تلفن همراهش را در معرض دید می گذارد و بدون هیچ استرس و رفتار مشکوکی تماس هایش را پاسخ می دهد. البته قبل از قضاوت فرد مقابل نیاز است که در مورد علت رفتارش از او سوال شود اما اگر فرد از پاسخ دادن طفره برود و پاسخ هایی غیر منطقی بدهد باید دقت بیشتری در شناخت او به کار بگیرید.

یادتان باشد که دوره نامزدی دوره شناخت است و بسیار مهم که شما نسبت به این موارد توجه و دقت زیادی داشته باشید. ضمن اینکه خودتان هم باید در این مورد دقت کنید و در دوران نامزدی تان خودتان را برای متعهد بودن به شریک زندگی تان آماده کنید.

منبع:کانون مشاوران ایران-آیا همسر آینده شما وفادار است؟| سوالات وفاداری در جلسه خواستگاری



:: برچسب‌ها: همسر وفادار , وفاداری , همسر آینده ,
:: بازدید از این مطلب : 220
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 17 آذر 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

rTMS درمانی برای افسردگی شامل ارسال پالس های مغناطیسی تکراری است، بنابراین به آن TMS یا rTMS نیز می گویند.

آر تی ام اس چیست
حرکت مغناطیسی ترانس کرانیال (آر تی ام اس) (TMS) یک روش نسبتاً جدید برای درمان انواع شرایط عصبی روانپزشکی است. این روش غیرتهاجمی میدان‌های مغناطیسی ایجاد می‌کند تا جریان الکتریکی زیر پوست سر ایجاد کند.

TMS توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده برای اختلال افسردگی اساسی مقاوم به درمان (MDD) تایید شده است (برلیم و همکاران 2013a ؛ ​​برلیم و همکاران 2014 ؛ فیتزجرالد و همکاران 2012 ؛ ری و همکاران 2011 ؛ ​​جورج و همکاران، 2011). و همکاران 2010 ؛ O’Reardon و همکاران 2007 ) و از سال 2018 برای اختلال وسواس فکری اجباری (Carmi et al. 2019 ; Carmi et al. 2018 ; Berlim et al. 2013b ) استفاده می شود. علاوه بر این تحقیقات نشان داده است که مزایای بالقوه ای در چندین اختلال دیگر، از جمله اضطراب، اختلال استرس پس از سانحه، بی خوابی و فیبرومیالژیا دارد.

آر تی ام اس و درمان اختلال خواب

اختلالات خواب مشکل بسیار رایجی است. چندین مطالعه گزارش کرده اند که rTMS کیفیت خواب را با معیارهای ذهنی بهبود می بخشد. از این رو، اخیراً پیشنهاد شده است که rTMS می تواند تأثیر مثبت قابل توجهی بر بی خوابی داشته باشد. یک آزمایش در مورد تأثیر rTMS بر خواب در بیماران مبتلا به بیماری پارکینسون نیز بهبود قابل توجهی در خواب آن ها را نشان داد.

مراکز تی ام اس در تهران
مرکز مشاوره ستاره ایرانیان شناخته ترین مرکز فوق تخصصی آر تی ام اس (rTMS) در تهران می باشد و با کادری مجرب …

 

درمان افسردگی با دستگاه tms چطوره
در طول جلسه rTMS، یک دستگاه الکترومغناطیسی روی پوست سر شما نزدیک پیشانی قرار می گیرد و بدون درد یک پالس مغناطیسی ارسال می کند که سلول های عصبی در ناحیه ای از مغز که در کنترل خلق و خو و افسردگی نقش دارند را تحریک می کند. تصور می‌شود که نواحی از مغز را فعال می‌کند که در افسردگی فعالیت کمتری دارند.

عوارض جانبی
عوارض جانبی معمولاً از خفیف تا متوسط ​​هستند، کوتاه مدت بوده و پس از یک جلسه انفرادی بهبود می یابند و به مرور زمانکاهش می یابد. این عوارض که بسیار کم می باشند ممکن است شامل موارد زیر باشند:

سردرد
ناراحتی پوست سر در محل تحریک
سوزن سوزن شدن، اسپاسم یا انقباض عضلات صورت
سبکی سر
چه مواردی را باید با دکتر درمیان بگذارید

باردار یا در فکر باردار شدن هستید.
وسیله پزشکی فلزی یا کاشته شده در بدن خود دارید.
عصب واگ یا محرک های عمقی مغز کاشته شده.
وسایل الکتریکی کاشته شده، مانند ضربان ساز
کاشت حلزون شنوایی
هر گونه ایمپلنت مغناطیسی
در حال مصرف هر گونه دارویی هستید، از جمله داروهای تجویزی یا بدون نسخه، مکمل های گیاهی، ویتامین ها یا سایر مکمل ها و دوزهای مصرفی.
سابقه تشنج یا سابقه خانوادگی صرع.
سایر اختلالات سلامت روان مانند سوء مصرف مواد، اختلال دوقطبی یا روان پریشی دارید.
آسیب مغزی ناشی از بیماری یا آسیب، مانند تومور مغزی، سکته مغزی یا آسیب مغزی ضربه‌ای را تجربه می کنید.
سردردهای مکرر یا شدید دارید.
قبلاً تحت درمان با rTMS بوده اید.

منبع:کانون مشاوران ایران-آر تی ام اس چیست | معرفی برجسته ترین مراکز تی ام اس در تهران



:: برچسب‌ها: مراکز آر تی ام اس , افسردگی , آر تی ام اس ,
:: بازدید از این مطلب : 202
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 17 آذر 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

سوالات مادر داماد در خواستگاری از اهمیت خاصی برخوردار هستند و به همین دلیل باید از قبل خودتان را برای آن ها آماده کنید، رابطه مادر شوهر و عروس از داستان های قدیمی می باشد که از زمان های قدیم بر سر زبان ها افتاده است و به همین دلیل ممکن است سوالات مادر داماد از عروس در روز خواستگاری نگرانی هایی را ایجاد کند و تا حدودی این داستان واقعیت دارد.

دلیل رفتارها مادرشوهر و عروس ممکن است عدم آگاهی مادر شوهر و عروس نسبت به نحوه رفتار با هم و درک یکدیگر باشد و این مسئله ممکن است اختلاف ها و سوء ظن هایی در هر دو طرف به وجود بیاورد و به واسطه همین حس دو طرفه دختر با مجموعه ای از سوالات رو به رو می شود و هم چنین از طرف مادر شوهر با کنش هایی مواجه خواهد بود در این مقاله به بررسی سوالاتی که مادر داماد ممکن است در جلسه خواستگاری از دختر بپرسد رو به رو می شویم و در این امر باید از مشاور قبل از ازدواج کمک بگیرید تا برای همه مراحل آمادگی داشته باشید.

پیشنهاد مشاور: رابطه با مادر زن یا مادر شوهر+ تست

به طور سنتی همیشه دیده شده که درگیری هایی بین عروس و مادر شوهر وجود داشته است. البته این باور همیشه هم غلط نمی باشد و گاهی اوقات وابستگی شوهر به مادر باعث تشدید درگیری می شود. برای این که از ابتدا بتوانید رابطه خود با مادرشوهرتان را مدیریت کنید این مقاله را از دست ندهید و در انتها نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات مادر داماد چه می تواند باشد؟
نکته ای که در شب خواستگاری باید به آن توجه داشت این است که مادر داماد در جلسه خواستگاری به رفتار دختر توجه خاصی دارد ممکن است در این جلسه به صورت مستقیم از دختر سوالاتی نپرسد اما رفتار دختر را زیر ذره بین دارد، مادر داماد سعی دارد تا از کوچک ترین حرکات دختر نتیجه گیری کند به نظر مادر داماد حتی از چیدن لوازم خانه می توان در مورد رفتار و اخلاق دختر نظر داد.


سوالات مادر داماد، آیا چیزی برای نگرانی وجود دارد؟
این تعلق خاطر مادر به پسرش می باشد که او را نسبت به عروس آینده اش حساس کرده است و به خاطر داشته باشید که مردی که امروز به خواستگاری شما آماده است حاصل شب زنده داری های مادرش بوده است و مادر برای بزرگ کردن او زحمت بسیاری کشیده است، پس بسیار طبیعی است که مادر داماد نسبت به شما قدرت نمایی کند و نسبت به پسرش کنترل احساسی داشته باشد.

بنابراین هنگام پاسخ دادن دقت کنید که با فکر و آرامش پاسخ دهید. می توانید برای برخی سوالات مکث کرده و فکر کنید، سوالات زیر شامل موضوعاتی می شود که ممکن است مادر همسرتان سوال بپرسد ولی ممکن است سوالات متفاوتی در این موضوعات پرسیده شود بنابراین توصیه می شود پیش از صحبت با مادر همسرتان در مورد این موضوعات فکر کنید.

سوالات مادر داماد از عروس، چرا می خواهی ازدواج کنی؟
یکی از سوالاتی که ممکن است مادر داماد از شما سوال کند با دلایل ازدواج تان می باشد و احتمال دارد سوال اولش این باشد که چرا پسر او را انتخاب کرده اید پس از این که پاسخ صادقانه ای به او دادید در مورد دلایل ازدواج تان از شما می پرسد در این حالت در مورد دلایل ازدواج تان با او صحبت کنید و بگویید که چرا می خواهید ازدواج کنید. این سوالات می تواند شامل موارد زیر باشد:

به چه دلیلی تصمیم به ازدواج گرفته ای؟ چه معیارهایی برای ازدواج داشته ای که با پسر من هماهنگ بوده است؟
آیا ازدواج جزو هدف های زندگی شما بوده است؟
آیا تصور می کنی ازدواج کردن زندگی شما را کاملا تغییر می دهد؟
توجه داشته باشید که ارتباط کلامی شما با موضوعات مهمی از این قبیل رابطه میان شما را قوی تر می کند پس سعی کنید اطلاعات درستی در خصوص انتخاب و انگیزه تان از ازدواج داشته باشید.

منبع:کانون مشاوران ایران-سوالات مادر داماد در جلسه خواستگاری که هر عروسی باید بداند



:: برچسب‌ها: مادر داماد , جلسه خواستگاری , سوالات خواستگاری ,
:: بازدید از این مطلب : 224
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 15 آذر 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

انواع اختلالات گفتاری در کودکان را می توان به بخش های مختلفی تقسیم بندی کرد، که در این نوشتار یکی از تقسیم بندی ها را بررسی می کنیم:

اشتباهات سخن گویی
معایب سخن گویی
انواع اختلالات گفتاری در کودکان
اشتباهات سخن گویی: اگر کودک یک کلمه را اشتباه تلفظ کند و والدین و نزدیکان به آن اهمیت و توجهی نشان ندهند و کودک را برای تلفظ صحیح راهنمایی نکند، یک علت مشخصی است که باعث می شود بعدا او دچار انواع اختلالات گفتاری در کودکان شود. به عنوان مثال؛ چنانچه کودک کلمه ی ” آسان ” را ” آشان ” تلفظ کند، باید بلافاصه و با تکرار و حوصله تمام و با آرامش، به آموختن درست کلمه به کودک اقدام کرد، در غیر این صورت کودک تا مدت طولانی از تلفظ صحیح و درست آن کلمه اجتناب می کند.

معایب سخن گویی از انواع اختلالات گفتاری در کودکان : معایبی که در سخن گویی وجود دارند، اثرات عمیقی بر روی زندگی آینده کودک به همراه دارد و چه بسا که سازگاری اجتماعی کودک را شدیدا به خطر می اندازد و مشکلات متعددی برای او بوجود خواهد آورد. انواع اختلالات گفتاری در کودکان شامل موازد زیر می باشد:

خاموشی و تاخیر در سخن گویی: این اختلال امکان دارد به دنبال عوامل مختلفی همچون: فلج عضلانی، کم هوشی، کری، اختلالات دستگاه تکلم، ضایعات و امراض مغزی و… بروز کند و برطبق استانداردهای جهانی، اگر زمان این اختلالات بیشتر از ۴۲ ماه طول بکشد، غیر عادی محسوب می شود و باید در جهت پیدا کردن علت و همچنین درمان آن اقدامات لازم انجام گیرد. برای درمان این گونه اختلالات؛ متخصصین با استفاده از روش ها و تکنیک‌های خاص ” گفتار درمانی “ در جهت رفع معایب تلاش می کنند.
نقص در شنوایی: تنها راهی که می توان به وسیله ی آن حرکات عضلات و مفاصل تکلمی را هدایت کرد و صداهای مورد احتیاج را ایجاد و از سالم بودن آن ها اطمینان حاصل کرد، شنوایی است. برای سخن گفتن، شنوایی به تنهایی کافی نیست بلکه عامل های متعدد و مختلف دیگری در آن دخیل هستند. امکان دارد که اختلالات شنوایی مختلف با اختلالات تکلم و یادگیری همرا بوده است، بدون اینکه رابطه ای بین آن ها باشد. فقط وسایل دقیق علمی در این زمینه به متخصصین کمک می کند که به تشخیصی درست دست یافته و درمان مؤثری در این زمینه داشته باشند.
لکنت زبان از انواع اختلالات گفتاری در کودکان: این مبحث، بحثی بسیار پیچیده است که در این نوشته به اختصار توضیحاتی در این زمینه و اختلال داده می شود. شیوع این بیماری بسیار زیاد است و در موارد مختلف سبب بروز اختلالات دیگری نیز می شود. این بیماری در بیشتر مواقع، با عواملی همچون ترس و وحشت، تشویش، اختلالات روانی، عقده ها، عدم اعتماد به نفس و … مرتبط شده است.
اختلالات زبان و گفتار چیست | اختلال زبان در dsm 5
پاسخ مشخصی برای این سوال وجود دارد. برای انواع اختلالات گفتاری در کودکان، تعاریف مختلفی ارائه شده است، که در این متن به دو تعریف تقریبا جامع آن می پردازیم:

” طبق DSM (راهنمای تشخیص اختلالات روانی)، لکنت زبان یک اختلال مربوط به رشد تکلم است که با تکرار های مکرر و طولانی کردن اصوات و سیلاب ها که به طور قابل توجهی روانی کلام را مختل می کند، مشخص می باشد. درنگ ها و سکوت های معمول، جریان موزون تکلم را درهم میریزد. علت اختلال معلوم نیست. ( کاپلان و سادوک، ۱۳۶۸،۲۴۸)

تعریف دیگر انواع اختلالات گفتاری در کودکان در ادامه آورده شده است:

” ریتم غیرعادی و غیر ارادی گفتار، با تکرار و تردید در شروع حروف یا سیلاب ها و با کلمات یک سیلابی که موجب توجه دیگران شده و در ارتباط با دیگران باعث ناراحتی شخص و یا شنوندگان می شود”.

انواع اختلالات گفتاری در کودکان که شامل لکنت زبان نیز می باشد از سنین حدود ۳-۴ سالگی آغاز می شود، یعنی دوره ای که اکتساب شدید گفتار در آن وجود دارد و همچنین لکنت زبان فیزیولوژیک اتفاق می افتد. ممکن است در این سن، کودک در مقابل دیگران به لکنت دچار شده، ولی به هنگام صحبت کردن با نزدیکان و همسالان خود بدون لکنت صحبت کند. همچنین امکان دارد که؛ برای اولین بار کودکی که به مدرسه می رود به دلایل مختلف، از جمله ترس از معلم خود، اضطراب صحبت کردن جلوی شنوندگان ناآشنا و غیره دچار لکنت زبان شود و چنانچه با او برخوردی دوستانه و درست شود، چه بسا ممکن است که لکنت او سریع رفع می شود.

در این سن، سازگاری کودک با محیط، در رشد گویایی او بسیار مؤثر است و همینطور بروز لکنت زبان و انواع اختلالات گفتاری در کودکان را تحت تاثیر قرار می دهد.

عوامل ایجاد کننده ی انواع اختلالات زبان و گفتار را می توان از جوانب جسمانی و روانی مورد بررسی قرار داد و درمان اختلالات گفتاری را پیدا کرد.

انواع اختلالات زبان و گفتار
تا کنون انواع اختلالات گفتاری در کودکان شناسایی شده است که به عبارت زیر هستند:

لکنت زبان کلونیک از انواع اختلالات گفتاری در کودکان: عبارت است از؛ تکرار تشنج آمیز یک واج یا هجا قبل از اینکه کلمه یا جمله اداء شود و یا اینکه ادامه یابد. به عنوان مثال؛ ” مامامامان آآآمد “.
لکنت زبان تونیک: عبارت است از: حالتی که در آن عضلات گویایی، چند ثانیه تا یک دقیقه از حرکت بازمی ایستد و مانع تکلم می شود. به عبارت دیگر زبان بند می آید و زمانی که انقباض رفع می شود، کلام خیلی سریع و با شتاب ادا می شود.
لکنت زبان کلونو- تونیک: عبارت است از: ترکیب لکنت زبان کلونیک و تونیک. بر اثر برخورد نادرست و خشن با فرد مبتلا به لکنت و یا توقع بیش از ظرفیت و پتانسیل داشتن از او، موجب می شود که وی دچار ترکیبی از لکنت زبان کلونیک و تونیک شود.
بهترین تمرین‌ها برای کمک به لکنت زبان
در حین بازی با کودک در مورد جملاتی که کودک می گوید و لکنت ندارد نظر دهید و او را تشویق کنید.
اگر کودک مکرراً لکنت زبان دارد، فعالیتی را امتحان کنید که او را ملزم به استفاده از جملات کوتاه تر می کند. برای مثال، می‌توانید بازی‌ای انجام دهید که از کودک می‌خواهد جمله کوتاهی مانند «برو ماهی» را انجام دهد.

منبع:کانون مشاوران ایران-انواع اختلالات گفتاری در کودکان | ۱۴درمان اختلالات گفتاری و زبانی در کودکان



:: برچسب‌ها: اختلالات گفتاری و زبانی , اختلالات گفتاری , اختلالات گفتاری در کودکان ,
:: بازدید از این مطلب : 207
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 15 آذر 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

اختلال اضطراب جدایی در نوزادان باعث اضطراب بیش از حد مربوط به جدایی یک کودک از خانه و یا از کسانی (در نوجوانان و بزرگسالان) است که به فرد به آن ها وابسته است.

این اضطراب فراتر از میزانی است که برای رشد فرد انتظار می رود. ترس، اضطراب و یا اجتناب ماندگار است، و حداقل به مدت ۴ هفته در کودکان و نوجوانان و به طور معمول ۶ ماه یا بیشتر در بزرگسالان به طول می انجامد.
اختلال اضطراب جدایی در نوزادان، معمولا از خانواده های غیرصمیمی نشات می گیرند. هنگامی که نوزاد از خانه و یا افراد وابسته اصلی جدا می شوند، ممکن است به طور پیوسته احساس طرد، بی تفاوتی، غم و اندوه اجتماعی و یا مشکل تمرکز بر روی کار و یا بازی را نشان دهند.

بسته به سن افراد، ممکن است ترس از حیوانات، هیولا، تاریکی، دزد، سارق، آدم ربایان، حوادث رانندگی، سفر هواپیما، و شرایط دیگری را داشته باشند که به عنوان خطری برای یکپارچگی خانواده و یا خود افراد تلقی می شوند.

نگرانی در مورد مرگ و مردن نیز رایج است. امتناع از مدرسه رفتن ممکن است به مشکلات تحصیلی و اجتناب اجتماعی منجر شود.

کودکان ممکن است از این امر شکایت کنند که هیچ کس آن ها را دوست ندارد و یا مراقب آن ها نیست و در نتیجه آرزو می کنند که مرده بودند.

هنگامی که زمان جدایی بسیار ناراحت می شوند، ممکن است خشم و یا گاهی اوقات تنفر خود را نسبت به کسی که‌ آن ها را مجبور به جدایی‌ کرده، نشان دهند.

اضطراب جدایی در نوزادان دکتر هلاکویی
وقتی کودکان خردسال در شب تنها هستند، ممکن است تجارب ادراکی غیرمعمولی را گزارش دهند (مانند کودکانی که می گویند تصور می کنند افرادی که به اتاقشان ‌نگاه می کند، موجودات ترسناک به آن ها نزدیک می شوند یا حس می کنند چشم هایی به آن ها خیره شده اند).

کودکان مبتلا به این اختلال اضطراب جدایی در نوزادان اغلب به صورت سخت گیر، فضول و نیازمند توجه مداوم، می باشند. اغلب اوقات تقاضاهای مفرط کودک، به یک منبع سرخوردگی والدین تبدیل می شوند که منجر به خشم و درگیری در خانواده است.

کودکان مبتلا به این اختلال اضطراب جدایی در نوزادان، گاهی اوقات، به صورت افراد وظیفه شناس، سازگار، و مشتاق به خوشحال سازی توصیف می شوند. کودکان ممکن است شکایت های جسمانی داشته باشند که به آزمایشات فیزیکی و روش های پزشکی منجر می شود ولی در حقیقت مشکلی وجود ندارد.

حالت افسرده، غالبا وجود دارد و ممکن است با گذر زمان تداوم بیشتری پیدا کند و تشخیص فرعی اختلال افسرده خویی و یا اختلال افسردگی اساسی را توجیه کند. این اختلال ممکن است نسبت به اختلال مربوط به هراس با هراس از مکان های شلوغ اولویت داشته باشد.

اضطراب جدایی چیست؟
اختلال اضطراب جدایی در نوزادان ممکن است باعث شود که کودک گریه کند، جیغ بزند، به شما بچسبد، سرش را تکان دهد یا صورتش را پنهان کند، این کودکان وقتی کسی که او را نمی شناسد به آن ها نزدیک می شود غوغا می کنند.

همین واکنش‌ها ممکن است در مورد اعضای خانواده و دوستانی نیز رخ دهد که به نظر می‌رسید کودک شما زمانی از آن ها لذت می‌برد اما اکنون آن ها را “غریبه” یا حتی یک تهدید می‌داند.

اختلال اضطراب جدایی در نوزادان مرحله ای از رشد طبیعی است. در این مرحله، کودکان وقتی از والدین یا مراقبان اصلی خود جدا می شوند، مضطرب می شوند. اختلال اضطراب جدایی در نوزادان معمولاً از ۸ ماهگی کودکان شروع می شود و در سنین ۱۰ تا ۱۸ ماهگی شدیدتر می شود.

هنگامی که از والدین یا مراقبان خود جدا می شوند، به ویژه زمانی که از خانه دور هستند، احساس خطر و ناامنی می کنند.

آن ها برای امنیت و اطمینان به والدین و مراقبان خود نگاه می کنند. گریه نشان می دهد که کودکان احساس دلبستگی به والدین یا مراقبان خود را ایجاد کرده اند. گریه در این شرایط یک واکنش مثبت است.

اختلال اضطراب جدایی در نوزادان تا ۲۴ ماهگی کودکان ادامه دارد. در این سن، کودکان ماندگاری اشیا را یاد گرفته اند و اعتماد پیدا کرده اند. اضطراب جدایی به مرور برطرف می شود زیرا کودکان یاد گرفته اند که والدین یا مراقبان آن ها حتی زمانی که دیده نمی شود نیز هنوز وجود دارند.

کودکان یاد گرفته اند که به والدین خود اعتماد کنند یا در نهایت مراقبان خود باز خواهند گشت.

چگونه اضطراب جدایی کودک از مادر را کاهش دهد
به طور منظم او را در آغوش بکشید. کودک خود را در آغوش بگیرید و دلبستگی او را تقویت کنید
جدایی های کوتاه مدت را شروع کنید. او را در اتاقی قرار دهید و ابتدا مطمن شوید که اتاق امن است و سپس او را برای مدت کوتاهی تنها بگذارید.


استقلال را تقویت کنید. به نوزاد خود اجازه دهید راحت در اتاق بگردد.
توضیح دهید که چرا او را ترک می کنید و کی بر می گردید. هرچه کودک بزرگ تر می شود بیش تر می توانید توضیح دهید.
هرگز دزدکی او را تنها نگذارید. این کار باعث می شود که کودک اعتماد خود را نسبت به شما از دست بدهد. خداحافظی از او باعث می شود که احساس کند والدینش بی دلیل و ناگهانی او را ترک نمی کنند.
بنشینید و با هم کتاب بخوانید.
با کودک خود نقاشی بکشید.
به کودک خود اجازه دهید با یکی از دوستان خود فعالیتی انجام دهد.
وقتی فرزندتان بدون شما روز را پشت سر می گذارد، با تمجید از او، عزت نفسش را تقویت کنید.
درمان اضطراب جدایی در نوزادان
پس از هربار شیر دادن کمی از کودک خود فاصله بگیرید تا اختلال اضطراب جدایی در نوزادان را کاهش دهید.
حتما پیش از رفتن به کودک خود اطلاع دهید.
به وعده هایی که می دهید عمل کنید تا اعتماد او را تقویت کنید.
او را در محیط آشنا قرار دهید و از پرستار بخواهید به خانه بیاید.
سعی کنید برنامه های ترسناک را مشاهده نکنید.
به فرزندتان بگویید که حالش به مرور بهتر خواهد شد.

منبع:کانون مشاوران ایران-اختلال اضطراب جدایی در نوزادان | درمان تضمینی + تشخیص



:: برچسب‌ها: اختلال اضطراب جدایی در نوزادان , جدایی کودک , اختلال اضطراب جدایی ,
:: بازدید از این مطلب : 205
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 15 آذر 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

الرژی به شیر گاو در نوزادان امری نسبتاً شایع است. شیر مادر تنها منبع تغذیه و انرژی برای نوزادان در شش ماه اول است و نوزادان به ندرت علائم حساسیت به شیر مادر را نشان می دهند. با این حال، شیر خشک یا شیر گاو نیز ممکن است باعث واکنش های آلرژیک شود. علاوه بر این، علائم و نشانه های آلرژی معمولاً بلافاصله یا ظرف یک یا دو ساعت پس از مصرف شیر آشکار می شوند.

الرژی به شیر گاو در نوزادان چیست؟
آلرژی غذایی زمانی رخ می دهد که سیستم ایمنی بدن (مکانیسم دفاعی خود بدن) به غذاهای خاص واکنش غیرعادی نشان دهد. معمولاً سیستم ایمنی به بدن کمک می کند تا با چیزهای مضر مانند پاتوژن ها مبارزه کند. برای افراد مبتلا به آلرژی غذایی، سیستم ایمنی به اشتباه برخی از اجزای غذا را مضر تشخیص می دهد و واکنش نامناسبی ایجاد می کند. این امر منجر به علائم و نشانه های ناخوشایند و گاهی نگران کننده می شود.

آلرژی به شیر وضعیتی است که سیستم ایمنی بدن پروتئین شیر را به اشتباه به عنوان یک جسم خارجی یا چیزی که به بدن آسیب می رساند و به آن حمله می کند، می گویند. حدود ۲ تا ۳ درصد نوزادان از حساسیت به شیر رنج می برند.

واکنش های آلرژیک شدید (آنافیلاکسی) شامل تنفس پر سر و صدا، خس خس سینه، تورم یا گرفتگی در گلو است، کودکان خردسال ممکن است به دلیل واکنش آلرژیک شدید رنگ پریده شده و علائم آلرژی را نشان دهند.

آیا نوزاد به شیر مادر حساسیت دارد؟
خیر. نوزاد نمی تواند به شیر مادر حساسیت داشته باشد زیرا شیر مادر به طور خاص برای مصرف توسط نوزاد انسان ساخته شده است . اگر نوزاد علائم آلرژی به شیر مادر نشان می دهد، ممکن است به ماده ای که مادر خورده است حساسیت داشته باشد در این شرایط نوزاد پس از مصرف شیر مادر علائمی شبیه آلرژی نشان دهد.

آزمایش تشخیص حساسیت به پروتئین گاوی
اگر به الرژی به شیر گاو در نوزادان (CMPA) مشکوک باشید، پزشک ممکن است آزمایش های آلرژی خاصی را برای تایید تشخیص خود انجام دهد. این آزمایش‌ها ممکن است شامل آزمایش خون، آزمایش پوستی، آزمایش پچ یا تغییر رژیم غذایی و به دنبال آن چالش غذایی باشد.

الرژی به شیر گاو در نوزادان واکنش سیستم ایمنی بدن به پروتئین (کازئین و آب پنیر) موجود در شیر گاو است. همچنین می تواند با سایر شیرهای حیوانی نیز اتفاق بیفتد. سیستم ایمنی نوزاد، پروتئین ها را به عنوان چیزی مضر اشتباه می گیرد و به جای جذب آن ها برای تغذیه، به آن ها حمله می کند.


الرژی به شیر گاو در نوزادان
چه چیزی باعث الرژی به شیر گاو در نوزادان می شود؟

علل الرژی به شیر گاو در نوزادان مشخص نیست.

روند این بیماری به این صورت است که وقتی غذا وارد روده کوچک می شود، سیستم ایمنی بدن آن را یک جسم خارجی اشتباه می گیرد و به آن حمله می کند و باعث واکنش آلرژیک می شود.

به نظر می رسد ژنتیک و عوامل محیطی علت اساسی آلرژی غذایی می باشند.

لاکتوز قند موجود در شیر تولید شده توسط همه پستانداران از جمله انسان است. گاهی اوقات افراد به اندازه کافی آنزیم لاکتاز در روده خود برای تجزیه لاکتوز تولید نمی کنند.

تعداد بسیار کمی از نوزادان دچار عدم تحمل لاکتوز واقعی هستند، این یک بیماری ژنتیکی نادر که در آن نوزاد بدون هیچ گونه آنزیم لاکتاز متولد می شوند. (به آن عدم تحمل لاکتوز اولیه می گویند). با این حال، بسیاری از مردم بعداً در زندگی خود یعنی بعد از ۵ سالگی دچار عدم تحمل لاکتوز می شوند.

نوزادان و کودکان خردسال در صورتی که دیواره روده آن ها به دلیل بیماری مانند گاستروانتریت یا آلرژی یا عدم تحمل به غذای دیگر آسیب ببیند، نسبت به شیر دچار عدم تحمل می شوند. این عدم تحمل لاکتوز ثانویه نامیده می شود و پس از بهبودی روده، معمولاً طی چند ماه، از بین می رود.

منبع:کانون مشاوران ایران-آلرژی به شیر گاو در نوزادان | علل، علائم و درمان



:: برچسب‌ها: آلرژی به شیر گاو در نوزادان , آلرژی شیر , آلرژی به شیر گاو ,
:: بازدید از این مطلب : 223
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 12 آذر 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

صحبت در مورد رابطه جنسی با همسر خود اهمیت زیادی دارد، اما بسیاری از افراد این موضوع را بسیار بی اهمیت می دانند و از صحبت در مورد رابطه جنسی خودداری می کنند.

صحبت در مورد رابطه جنسی با همسر
مهم این است که احساس کنیم نیازها و خواسته های ما مورد توجه قرار گرفته و برآورده شوند. وقتی این اتفاق بیفتد ارتباط بهتری خواهیم داشت. از طرف دیگر، زمانی که نیازها و خواسته‌های خود را برآورده نمی‌کنیم، ممکن است احساس کنیم از نظر عاطفی از شریک زندگی خود جدا شده‌ایم و در رابطه چندان عالی نیستیم.

زمانی که احساس نارضایتی می کنیم یا نیازهای ما توسط شریکمان برآورده نمی شود، موثرترین کاری که می توان انجام داد این است که نیازها و خواسته های خود و آنچه را که حس خوبی به ما می دهد، در میان بگذاریم.

اشتباه ۱: وانمود کردن
اکثریت زنان و مردان حداقل یک بار که ارگاسم را تجربه کرده‌اند، اما روند تجربه این احساس بسیار حساس می باشد. اگر ارگاسم را تجربه نمی کنید به همسر خود بگویید و با او در مورد دلایلی که احساس می کنید این اتفاق رخ نمی دهد صحبت کنید.

اشتباه۲: عشق معادل رابطه جنسی خوب است
اصلا به این شکل نیست، چالش های رابطه جنسی به طور کامل با رابطه روزانه و عشق میان شما متفاوت می باشد، تنها به این دلیل که عاشق همسرتان هستید نمی توان گفت که رابطه جنسی خوبی نیز دارید.

پرسش و پاسخ در مورد روابط زناشویی
روی نکات مثبت تمرکز کنید.
با گفتن آنچه دوست دارید به همسرتان شروع کنید! سپس، به گسترش گفتگو ادامه دهید تا زمانی که در یک گفتگوی سالم در مورد امورجنسی قرار بگیرید.


صحبت در مورد رابطه جنسی
بهترین زمان را انتخاب کنید |چگونه سر صحبت را با نامزد خود باز کنیم
بهترین کار این است که در مورد مسائل خارج از اتاق خواب بحث کنید، نه بلافاصله پس از وقوع، بلکه روزها یا حتی هفته‌ها بعد. با این روش به همسرتان و خودتان اجازه میدهید تا بهتر روی موارد بهتر متمرکز شوید و دلایل آن را بهتر کشف کنید.

ارتباط خوب به این معنی است که مطمئن شوید شریک زندگی شما ظرفیت عاطفی برای صحبت صمیمانه را دارد. برنامه‌ریزی زمانی دیرتر می‌تواند به زوج اجازه دهد تا تمرکز بهتری داشته باشند.

سکس را در تقویم خود قرار دهید
نوشتن تاریخ ها و برنامه ریزی برای داشتن رابطه جنسی مفید است. برنامه‌ریزی رابطه جنسی، ارتباط رابطه جنسی را در آینده افزایش می‌دهد، اما به طور طبیعی رابطه جنسی را به طور کلی افزایش می‌دهد.

زمان و مکان بسیار مهم است. حتما برای آن برنامه ریزی کنید تا شرایط را برای آن فراهم کنید و برای آن آماده شوید.

نکات صحبت در مورد رابطه جنسی با همسر
در مورد محرک های جنسی صحبت کنید
هر کسی می‌تواند نسبت به یک سری موارد تحریک بیش تری نشان دهد این موارد را درک کرده یا در مورد کشف آن ها با همسر خود صحبت کنید.

در مورد نقاط قوت جنسی یکدیگر صحبت کنید
اعتبار برای هر رابطه سالم، از جمله رابطه جنسی، ضروری است. انسان‌ها، طوری برنامه‌ریزی شده‌اند که منفی فکر کنند و منفی فکر کردن در مورد رابطه جنسی اغلب می تواند تأثیرات ماندگاری داشته باشند.

به ازای هر نظر منفی که می‌شنویم، به ۳ تا ۵ مورد مثبت نیاز داریم تا مغزمان را دوباره تنظیم کنیم و انعطاف‌پذیری عصبی آن را بازسازی کنیم. زوج های سالم یکدیگر را درک می کنند و به یکدیگر اعتبار می دهند.

آن ها مطمئن می شوند که به همه چیز می پردازند، روی نکات مثبت تمرکز می کنند و به شریک زندگی خود نیز اجازه می دهند تا آن ها را به اشتراک بگذارد.

انتظارات خود را ارزیابی کنید
ممکن است فردا احساس متفاوتی نسبت به امروز داشته باشیم. و با آن، بدن ما در حال تغییر است. بنابراین آنچه امروز احساس خوبی دارد ممکن است در عرض یک هفته احساس خوبی نداشته باشد. بنابراین به ارزیابی انتظارات خود ادامه دهید و به یاد داشته باشید که تنها یک راه برای داشتن رابطه جنسی وجود ندارد.

تخیلات جنسی خود را مطرح کنید
به شریک زندگی‌تان درباره فانتزی‌ خود بگویید. مختصر و فقط چند جمله در مورد آن بگویید. پس از آن، به شریک زندگی خود اجازه دهید تا بداند که شما برای تجربیات جنسی جدید که او نیز دوست دارد آن ها را امتحان کند آماده هستید. با این کار به یکدیگر نزدیک تر شده و راحت تر می شوید.

قدردان شریک زندگی خود باشید
سعی کنید به کاری فکر کنید که همسرتان انجام داده است که شما دوست دارید و مطمئن شوید که به از آن ها قدردانی لازم را می کنید. به همسرتان نشان دهید که از کارهایی که برای شما انجام داده است قدردانی می کنید، این می تواند به شما کمک کند تا صمیمیت بین خود را بیشتر کنید.

منبع:کانون مشاوران ایران-صحبت در مورد رابطه جنسی با همسر



:: برچسب‌ها: صحبت در مورد رابطه جنسی , رابطه جنسی با همسر , رابطه جنسی ,
:: بازدید از این مطلب : 212
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 12 آذر 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

سن ازدواج، بهترین سن ازدواج چه زمانی است؟

بعضی افراد از روی سن تشخیص می دهند که وقت ازدواج رسیده است و یا نه و این سن نشان دهنده آمادگی فرد برای ازدواج می باشد.

این طرز فکر در گذشته بسیار متداول بوده است، اما امروزه مطالعات عمیق و گسترده روانشناختی و روحیات متفاوت انسان های عصر حاضر در این زمینه به نتایج مختلفی رسیده است.

بهترین سن ازدواج

در واقع سن ازدواج مجموعه ای از نشانه های آمادگی برای ازدواج می باشد اما برای رسیدن به آن نیاز به شناخت و خود آگاهی می باشد و فرد باید به شناخت خود برسد و معیارهای خود را برای ازدواج مشخص کند.

در برخی از مواقع افراد در مورد روحیات خود با مشکلاتی رو به رو می شوند که نشات گرفته از عدم آگاهی و شناخت آن ها می باشد.

در چنین شرایطی فرد باید به روانشناس و مشاور خانواده مراجعه کند تا با استفاده از راهکارهای موثر بتواند آگاهی خود را در این زمینه افزایش دهد و تصمیم گیری صحیح و درستی داشته باشد.

بلوغ هیجانی و اجتماعی مهم تر از سن ازدواج
برای ازدواج کردن تنها بلوغ جنسی در پسران و دختران کافی نمی باشد و فرد باید به بلوغ عاطفی، هیجانی و روانی برسد منظور از بلوغ روانی تغییر نگاه او به زندگی است یعنی نگاه او به زندگی با نگاه یک کودک یا نوجوان به زندگی فرق داشته باشد.

خود فرد متوجه این موضوع نمی شود و بیشتر اطرافیان متوجه تغییر رفتار او خواهند شد، از جمله ویژگی ها و مشخصه های بلوغ عاطفی، هیجانی و اجتماعی می توان به موارد زیر اشاره نمود:

اعتماد به نفس و عزت نفس دارد.
می تواند تکیه گاه باشد.
می تواند عادت های غلط خود را ترک کرده و قادر به تغییر رفتار و اصلاح آن باشد.
درک بالا دارد و می تواند با تغییرات و مشکلات سازگار شود. و برای حل آن ها تلاش کند.
بتواند به خوبی احساسات و هیجانات خود را کنترل کند.
آینده نگر و هدفمند است.


توانایی مدیریت خود و خانواده را دارد.
مسئولیت پذیر است.
می تواند نیازهای مالی، علمی و بهداشتی خانواده را تامین کند.
توانمند و پخته بوده و به خودباوری رسیده است.
مستقل است یا برای مستقل بودن تلاش می کند.
توانایی درک جنس مخالف و انسان های دیگر را دارد و متعصب و لجباز نیست.
تلاش گر، پر انرژی و دارای خلق متعادل است.
با وجدان و با اخلاق است و به منافع جمع احترام می گذارد و تنها به منافع خود فکر نمی کند.
از چیزی نمی ترسد و برای هر شکست و مشکلی، برنامه دارد.
نمی توان به آسانی تشخیص داد که آیا آن فرد به بلوغ روانی و اجتماعی رسیده است یا نه، در این زمینه مشاوره گرفتن از روانشناس می تواند به فرد بسیار کمک کند تا بهتر خود و شرایطش را بشناسد و زندگی خوبی را برای خود رقم بزند.

اختلاف بر سر محل زندگی
اختلاف بر سر محل زندگی | دلایل و راه حل مناسب برای انتخاب محل سکونت
بهترین سن ازدواج چه زمانی است؟
سن ازدواج محدود به عدد خاصی نمی باشد برای برخی از افراد ممکن است ۲۰ سالگی سن مناسبی برای ازدواج باشد و فرد دیگری حتی در ۳۵ یا ۴۰ سالگی نیز آمادگی برای ازدواج نداشته باشد.

منبع:مرکز مشاوره و روانشناسی مشاورانه-بهترین سن ازدواج با تشخیص حرفه ای



:: برچسب‌ها: سن ازدواج , ازدواج , اختلاف سنی زوجین ,
:: بازدید از این مطلب : 237
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 10 آذر 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

علائم والدین مضطرب

برخی از والدین بدون اینکه متوجه باشند، رفتارهای نادرستی انجام می دهند که باعث ایجاد اضطراب در فرزندشان می شود؛ میزان بالای اضطراب و استرس اثرات منفی و مخربی در آینده کودکان می گذارد.

والدین مضطرب

این والدین معمولا به دنبال این هستند که فرزندشان هیچ کمبودی احساس نکند و نگرانند که مبادا مشکلی برای آن ها پیش بیاید، این والدین حتی با تغییرات آب و هوا هم نگران می شوند، زیرا می ترسند که فرزندشان بیمار شود یا آسیبی ببیند.

در این قسمت از مشاورانه قصد داریم علائمی که نشان دهنده والدین دلواپس و نگران است را بیان کنیم.

والدین مضطرب – والدینی که مدام با نگرانی با فرزندشان صحبت می کنند.
والدین مضطرب به طور مداوم در مورد احتمال آسیب دیدن و با ابراز نگرانی با کودک خود صحبت می کنند. برای مثال دائما به کودک می گویند، مراقب باش زمین نخوری، با احتیاط حرکت کن و از این دست جملات. ترس های زیاد آن ها در مورد فرزندشان به یک فوبیا تبدیل شده است.

اگر شما از این دست والدین هستید بای بدانید که، انجام این کار و تکرار این رفتارها باعث ایجاد اضطراب در فرزند شما می شود، شما باید خود را کنترل کنید و بهتر است به جای تذکر دادن و ابراز نگرانی، راه کارهایی که باعث جلوگیری از آسیب خوردنش می شود را به او یاد بدهید.

چیزهای مختلفی را از دسترس کودک خارج می کنند.
والدینی که چیزهای خاصی را از دسترس کودک خود خارج می کنند نیز والدینی مضطرب هستند. گاهی اوقات ترس های ما بی جا و احمقانه است. کودک شما نباید با ترس های شما بزرگ شود، زیرا این باعث ایجاد استرس و اضطراب زیاد در او خواهد شد.

شما باید دلیل و منشا ترس های خودتان را شناسایی کنید و هر نوع محرکی که باعث افزایش این ترس می شود را از محیط حذف کنید. اگر نتوانید با این کار، ترس خود را کنترل کنید باید حتما از مشاور کمک بگیرید.

کودک خود را ۲۴ ساعت زیر نظر دارند.
والدین مضطرب عموما دچار وسواس هستند و هر ثانیه کودک خود را تحت نظر دارند و حواسشان به او است و حتی کوچک ترین اشتباه فرزندشان را به او گوشزد می کنند؛ این رفتار والدین، کودک را کلافه می کند.

شما باید این را بدانید که کنترل همه چیز در دست شما نخواهد بود. شما باید فقط روی بخشی از کارها و رفتارهای کودک تمرکز داشته باشید و بهتر است که او را به حال خودش بگذارید.

علائم والدین مضطرب

تنفس و کنترل اضطراب
۱۰ تمرین تنفس که به کنترل اضطراب کمک می کند
همه خواسته های کودکشان را برآورده می کنند.
والدینی که همه درخواست های فرزند خود را برآورده می کنند تا مبادا ناراحت شود یا غر بزند و همچنین والدینی که به طور مدام دنبال راضی کردن فرزند خود هستند، جز والدین مضطرب و همیشه نگران دسته بندی می شوند.

گاهی لازم است که خواسته های کودک را نادیده بگیرید و به دنبال برآوده کردن همه خواسته فرزند خود نباشید.

مدام از فرزندشان سوال می پرسند.
از آن جا که والدین مضطرب، همیشه نگران و دلواپس هستند، دوست دارد از کوچک ترین جزئیات همه چیز مطلع باشند. به همین خاطر مدام از فرزند خود سوال می پرسند تا جزئیات کارها و اتفاقات آن ها را بفهمند و اگر فرزندشان اشتباهی کرده باشد، با اغراق و بزرگنمایی با آن موضوع برخورد می کنند.

منبع:مرکز مشاوره و روانشناسی مشاورانه-علائم والدین مضطرب -خطر را شناسایی کنید



:: برچسب‌ها: والدین مضطرب , والدین دلواپس و نگران , علائم والدین مضطرب ,
:: بازدید از این مطلب : 198
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 10 آذر 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

درمان اختلالات جنسی مردان بسیار مهم می باشد. سه مورد از شایع ترین اختلالات جنسی در مردان شامل کاهش میل جنسی، اختلال نعوظ (ED) و اختلال انزال (از جمله انزال زودرس در مردان ۱۸ تا ۵۹ ساله) می باشد.

ناتوانی در دستیابی یا حفظ نعوظ کافی برای مقاربت جنسی رضایت بخش یک علامت ناراحت کننده و شایع است که بر یک سوم مردان بالغ تأثیر می گذارد.

اختلال نعوظ در مردان مبتلا به اختلالات سیستمیک مانند فشار خون بالا، بیماری ایسکمیک قلبی و دیابت شایع است و شیوع آن با افزایش سن افزایش می یابد. اگرچه درمان اختلالات جنسی مردان مسن‌تر شایع‌تر است، اما مردان جوان‌تر (سن ۱۸ تا ۲۵ سال) را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد.

درمان اختلالات جنسی مردان
اختلالات برانگیختگی
این اختلالات برانگیختگی جسمی فعالیت جنسی را دشوار یا غیرممکن می کند و می تواند هم در مردان و هم در زنان رخ دهد. شایع ترین نوع اختلال در مردان اختلال نعوظ است. هنگامی که فردی دارای اختلال برانگیختگی است، ممکن است به فعالیت جنسی علاقه مند باشد، اما نتواند به سطح کافی از رضایت جسمانی برسد.

اختلالات ارگاسم
مشکلات ارگاسم یک اختلال رایج در زنان است، اما می تواند در مردان نیز رخ دهد. درد در حین فعالیت جنسی، استرس، خستگی، تغییرات هورمونی و کاهش میل جنسی می تواند منجر به تاخیر یا عدم ارگاسم شود.

ناتوانی در انزال معمولاً به دلیل ناتوانی در رسیدن به ارگاسم (آنورگاسمی) ایجاد می شود.

درمان اختلالات جنسی مردان
اختلالات درد و درمان اختلالات جنسی مردان
اختلالات درد همان طور که از اسم آن مشخص است شامل درد در حین مقاربت است و می تواند هم مردان و هم زنان را تحت تأثیر قرار دهد. در زنان، درد ممکن است ناشی از خشکی واژن، واژینیسموس (شرایطی که بر عضلات واژن تاثیر می گذارد)، عفونت های دستگاه ادراری (UTIs)، تغییرات هورمونی در دوران یائسگی و سایر شرایط ایجاد شود.

در مردان، درد ممکن است ناشی از بیماری پیرونی (آسیب فیزیکی به آلت تناسلی)، عفونت‌هایی مانند عفونت ادراری، پروستاتیت و عفونت‌های مخمری، تبخال تناسلی و بیماری‌های پوستی باشد که باید توسط دکتر تشخیص داده شود.

انزال زودرس
در این شرایط انزال تقریباً همیشه قبل یا حدود یک دقیقه پس از دخول واژن رخ می دهد و تقریباً ۲۰ تا ۳۰ درصد مردان از انزال زودرس (PE) رنج می برند. درمان انزال زودرس ناشی از عوامل روانی می تواند بسیار چالش برانگیز باشد. اما اکثر مردانی که برای درمان اقدام می کنند موفق به درمان آن می شوند.

درمان انزال زودرس | درمان اختلالات جنسی مردان
مشاوره ‌جنسی
درمان شناختی رفتاری (CBT)
دارو درمانی
دو تکنیک معمولا برای درمان زود انزالی استفاده می شود که به کاهش اضطرابی که اغلب مشکل را تشدید می کند، کمک می کنند. هر تکنیک به مرد آموزش می دهد تا سطوح بالایی از هیجان را بدون انزال تجربه کند.
اختلال نعوظ
اختلال نعوظ ناتوانی در دستیابی یا حفظ نعوظ رضایت بخش برای مقاربت جنسی است. بیشتر اختلالات نعوظ مربوط به اختلالات عروقی، عصبی، روانی و هورمونی است. مصرف مواد مخدر نیز می تواند علت این اتفاق باشد. ارزیابی معمولاً شامل غربالگری برای اختلالات زمینه‌ای و اندازه‌گیری سطح تستوسترون است.

منبع:مرکز مشاوره و روانشناسی مشاورانه-درمان اختلالات جنسی مردان



:: برچسب‌ها: اختلالات جنسی , درمان اختلال نعوظ , اختلال نعوظ ,
:: بازدید از این مطلب : 197
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 10 آذر 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

طلاق بگیرم یا نه؟ می خوام طلاق بگیرم ولی دلم …

طلاق بگیرم یا نه؟ سوالی بسیار آشنا برای افراد متاهل می باشد که در زندگی مشترک شان به رضایت زناشویی نرسیده اند و از این که راه حلی برای مشکلات شان پیدا کنند ناامید شده اند.

پروسه طلاق از زمانی که فرد تصمیم به طلاق می گیرد تا زمانی که در دادگاه به صورت دادخواست طلاق در می آید و عملی می شود بسیار وقت گیر و زمان بر می باشد، متاسفانه این روند در صورتی که فرزند داشته باشید بسیار حساس تر می شود. به همین دلیل قبل از آن که تصمیم در مورد طلاق به تغییراتی که بعد از جدایی از همسرتان به وجود می آید توجه کنید و با آگاهی کامل اقدام به جدایی نمایید.

در صورتی که با پرسش طلاق بگیرم یا نه درگیر هستید و نمی توانید تصمیم بگیرید این مقاله را تا انتها مورد مطالعه قرار دهید تا با دید روشن تری به این قضیه توجه داشته باشید.

نگرش مردم و جامعه در مورد طلاق
قبل از آن که بخواهید به پرسش طلاق بگیرم یا نه پاسخ درستی بدهید باید این موضوع را در جنبه های مختلف مورد بررسی قرار دهید، یکی از جنبه های منفی طلاق گرفتن نگاه منفی مردم و اطرافیان به این موضوع می باشد ممکن است که بگویید نگرش جامعه اهمیتی برای شما ندارد، این طرز فکر مشکلی ندارد بلکه یک نوع مزیت اخلاقی است. اما مشکل زمانی شروع می شود که در مناسبات اجتماعی قرار می گیرد و در آن جا با مشکلاتی رو به رو می شوید زیرا بعد از طلاق بسیاری از افراد به افرادی گوشه گیر و منزی تبدیل می شوند و در این جلسات نمی توانند حضوری فعال داشته باشند.

یکی از مواردی که قبل از طلاق گرفتن باید به آن توجه داشته باشید این است که طلاق چه تاثیری بر روی روابط شما و حضورتان در جامعه خواهد گذاشت در صورتی که قضاوت مردم برای شما اهمیت بسیاری دارد این موضوع در جنبه های مختلف زندگی تان اثر منفی می گذارد، نگاه جامعه به شخص طلاق گرفته تنها یک نگاه از بیرون نمی باشد بلکه ممکن است باعث شود که شما در شرایط روحی و روانی نامناسبی قرار بگیرید.

طلاق بگیرم یا نه؟ می خوام طلاق بگیرم ولی دلم ...
پویایی های روانی طلاق
معجزه روانکاوی طلاق
طلاق بگیرم یا نه؟ مشکلات جنسی
یکی از عوامل مهمی که باعث جدایی زوجین از یکدیگر و تصمیم به طلاق می شود عدم رضایت زناشویی در زمینه روابط جنسی می باشد، رابطه های پر هیجان بین شما و همسرتان تنها خاطراتی هستند که اختصاص به اوایل ازدواج دارند و به سال های آغاز ازدواج مربوط می شوند. شاید فکر کنید که بعد از طلاق موقعیت شما دشوارتر از اکنون نخواهد شد و ممکن است از نظر جنسی در وضعیت بهتری قرار گیرید و بتوانید شور و حالی جنسی که در سال های اولیه زندگی داشته اید با فرد دیگری تجربه کنید.

اگر چه در ابتدا طلاق به نظر می رسد که آزادی و حق انتخاب بیشتری خواهید داشت و در رابطه جنسی با محدودیت هایی رو به رو نمی شوید اما در مقابل امنیت جنسی تان را با شریک جنسی مطمئن از دست خواهید داد.

منبع:مرکز مشاوره و روانشناسی مشاورانه-طلاق بگیرم یا نه؟ می خوام طلاق بگیرم ولی دلم …



:: برچسب‌ها: طلاق , فرزندان طلاق , جدایی زوجین ,
:: بازدید از این مطلب : 233
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 8 آذر 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

ذهن آگاهی چیست؟

ذهن آگاهی یک تمرین کلی، برای آگاهی کامل تر از خود و محیط در لحظه حال است و به افراد کمک می کند تا آگاهی خود را بر افکار، احساسات و واکنش های خود متمرکز کنند (که ممکن است مانع پیشرفت آن ها شود) و خود را بدون قضاوت و بدون اینکه تحت تأثیر آن ها قرار گیرند بپذیرند.

جان کابات زین برای اولین بار در اواخر دهه ۱۹۷۰ ذهن آگاهی را وارد پزشکی غربی کرد و آن را به عنوان “آگاهی و توجه عمدی، در لحظه حال و بدون قضاوت نسبت به چیزهایی که هستند” تعریف می کند.

تمرین تمرکز حواس و ذهن آگاهی به افراد این امکان را می‌دهد تا سرعت خود را کاهش دهند و متوجه شوند که چگونه افکارشان احساسات و رفتارهایشان را هدایت می‌کنند. ذهن‌آگاهی از طریق تکنیک‌های مختلف، راه‌هایی را به افراد می‌آموزد تا خود را از الگوهای فکری منفی رها کنند و در عوض دیدگاه‌ها و رفتارهای مثبت جدیدی را ایجاد کنند.

در حالی که مبتنی بر فلسفه شرق باستان و آموزه های بودایی است، ذهن آگاهی به هیچ فلسفه یا دینی محدود نمی شود. در عوض، این «یک کیفیت طبیعی» است که همه افراد دارند و می‌توانند با تمرین منظم آن را پرورش دهند و توسعه دهند.

درمان مبتنی بر ذهن آگاهی چیست؟
درمان ذهن آگاهی نوعی روان درمانی است که از طریق تمرین ذهن و تمرکز سلامت روانی و جسمی را ارتقا می دهد.

با هدایت درمانگر، مهارت ذهن آگاهی با تعادل مجدد شبکه های عصبی یاد گرفته و تمرین می شود. این به افراد اجازه می دهد تا از افکار، احساسات و واکنش های خودکار (اغلب منفی) خود را کنترل کنند.

آن ها بیشتر از اینکه کجا هستند و چه می کنند آگاه می شوند بدون اینکه بیش از حد واکنش نشان دهند یا در اتفاقاتی که در اطرافشان می افتد غرق شوند.

تکنیک های ذهن آگاهی راه حلی طولانی مدت ارائه می دهند که افراد می توانند پس از درمان در زندگی روزمره خود به استفاده از آن ها ادامه دهند. درمان مبتنی بر ذهن آگاهی اکنون مسلماً یکی از حوزه‌های سلامت روان است که سریع‌ترین رشد را دارد.

ذهن آگاهی در روانشناسی
تحقیقات در مورد استفاده از تکنیک‌های ذهن آگاهی در محیط‌های درمانی ادامه دارد، اما مجموعه تحقیقات علمی فعلی دلگرم کننده است.

رویکرد ذهن آگاهی به عنوان درمانی برای کمک به افراد برای مدیریت طیف وسیعی از شرایط سلامت جسمی و روانی از جمله موارد زیر استفاده می شود:

اعتیاد
اختلالات اضطرابی
درد مزمن
افسردگی
اختلالات اشتها
اختلالات شخصیت
اختلال استرس پس از سانحه (PTSD)
اختلالات خواب (از جمله بی خوابی)
اختلالات علائم جسمی (از جمله فیبرومیالژیا، IBS و سندرم خستگی مزمن)
مطالعات همچنین در مورد اثربخشی ذهن آگاهی در درمان طیف وسیع تری از مسائل سلامت جسمانی مانند آسم، سرطان سینه، بیماری مزمن انسدادی ریه، ایدز، لوپوس، علائم یائسگی، آرتریت روماتوئید و دیابت نوع ۲ ادامه دارد.

انواع درمان ذهن آگاهی
مداخلات مبتنی بر ذهن آگاهی روشی پذیرفته شده و معتبر برای درمان علائم مرتبط با بسیاری از اختلالات روانی و عاطفی هستند. آن ها یکی از کاربردی ترین انواع درمان هستند و می توانند به عنوان یک درمان مستقل یا در ترکیب با سایر انواع درمانی استفاده شوند. درمان هایی که اغلب از تکنیک های ذهن آگاهی استفاده می کنند عبارتند از:

شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی MBCT) )
شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی نوعی CBT است که برای کمک به افرادی که از حملات مکرر افسردگی رنج می برند، استفاده می شود. شناخت درمانی از تمرین های مراقبه و ذهن آگاهی استفاده می کند و با این کار روند درمان را بهبود می بخشد.

این درمان شامل پذیرش افکار و احساسات بدون قضاوت به جای تلاش برای تجزیه و تحلیل بیش از حد یا تغییر محتوای آن ها است. با این روش افراد می توانند تغییری اساسی در رابطه خود با افکار و احساساتی که در عود افسردگی نقش دارد ایجاد کنند و یاد بگیرند که به طور مؤثرتری به آن ها پاسخ دهند.

ذهن آگاهی
ذهن آگاهی (Mindfulness)
کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی (MBSR)
کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی اولین برنامه ذهن آگاهی بود که در محیط مراقبت های بهداشتی ایجاد شد.

این روش در ابتدا برای مدیریت استرس طراحی شده بود، اما در حال حاضر گسترده تر شده است و اغلب برای درمان افسردگی، اضطراب و برخی از بیماری های مزمن استفاده می شود. علاوه بر این از مدیتیشن سنتی، یوگا و تمرینات کششی (برای تمرکز بر تنفس و احساسات) برای کمک به افراد برای ادغام ذهن آگاهی در زندگی روزمره، کاهش استرس و بهبود سلامت استفاده می شود.

منبع:مرکز مشاوره و روانشناسی مشاورانه-درمان مبتنی بر ذهن آگاهی و تمرکز



:: برچسب‌ها: تمرکز حواس , ذهن آگاهی , درمان ذهن آگاهی ,
:: بازدید از این مطلب : 187
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 7 آذر 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

نکات خواب برای افراد مسن که آن ها را آزار می دهد آیا با بالا رفتن سن بدخوابی را تجربه می کنید؟ نکات زیر می تواند به شما در مقابله با بی خوابی، غلبه بر مشکلات خواب مرتبط با سن و داشتن خواب شبانه خوب کمک کند.

خواب و پیری
با افزایش سن، اغلب تغییرات طبیعی در الگوی خواب خود را تجربه می کنیم، مانند خواب آلودگی، زودتر بیدار شدن یا تجربه خواب عمیق کمتر. با این حال، اختلال در خواب، بیدار شدن با خستگی هر روز و سایر علائم بی خوابی جزء طبیعی پیری نیستند. خواب به اندازه دوران جوانی برای سلامت جسمی و روحی شما مهم است.

خواب خوب شبانه به بهبود تمرکز و شکل گیری حافظه کمک می کند، به بدن شما اجازه می دهد هر گونه آسیب سلولی را که در طول روز رخ داده است ترمیم کند و سیستم ایمنی بدن شما را تازه می کند، که به نوبه خود به جلوگیری از بیماری کمک می کند.

افراد مسن‌تری که خوب نمی‌خوابند، بیشتر از افسردگی، مشکلات توجه و حافظه، خواب‌آلودگی بیش از حد در طول روز رنج می برند. خواب ناکافی همچنین می تواند منجر به مشکلات جدی سلامتی از جمله افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی، دیابت، مشکلات وزن و سرطان سینه در زنان شود.

برای بهبود کیفیت خواب، مهم است که دلایل اصلی مشکلات خواب خود را درک کنید. نکات زیر می تواند به شما در شناسایی و غلبه بر مشکلات خواب مرتبط با سن، استراحت شبانه خوب و بهبود کیفیت بیداری کمک کند.

نکات خواب برای افراد مسن
سالمندان چقدر به خواب نیاز دارند؟
در حالی که نیاز به خواب از فردی به فرد دیگر متفاوت است، اکثر بزرگسالان سالم به هفت تا نه ساعت خواب در شب نیاز دارند. با این حال، احساس شما در صبح مهمتر از تعداد ساعات مشخص خواب است. بیدار شدن مکرر با احساس خستگی در طول روز بهترین نشانه این است که شما به اندازه کافی نمی خوابید.

بی خوابی و پیری
نکته ۱: بدانید که چگونه خواب با افزایش سن تغییر می کند
با افزایش سن، بدن شما سطوح پایین‌تری از هورمون رشد تولید می‌کند. وقتی این اتفاق می افتد، ملاتونین کمتری تولید می کنید، به این معنی که اغلب خواب پراکنده تری را تجربه کرده و در طول شب بیشتر از خواب بیدار می شوید. به همین دلیل است که بسیاری از ما با بالا رفتن سن خواب خود را سبک تر تصور می کنیم. به طور مثال ممکن است:

می خواهید عصرها زودتر بخوابید و صبح زودتر از خواب بیدار شوید.

برای اینکه ساعات خواب مورد نیاز خود را داشته باشید، باید شب ها مدت بیشتری را در رختخواب بگذرانید یا با چرت زدن در روز کمبود را جبران کنید.

در بیشتر موارد، چنین تغییراتی در خواب طبیعی است و نشان دهنده مشکل خواب نیست.

مشکلات خواب که به سن مربوط نمی شود

در هر سنی، تجربه گاه به گاه مشکلات خواب معمول است. با این حال، اگر هر یک از علائم زیر را به طور منظم تجربه می کنید، ممکن است با اختلال خواب مواجه باشید :

با وجود اینکه احساس خستگی می کنید در به خواب رفتن مشکل دارید.
وقتی بیدار می شوید در به خواب رفتن مشکل دارید.
بعد از یک خواب شبانه احساس شادابی نکنید.
در طول روز احساس تحریک پذیری یا خواب آلودگی می کنید.
در بیدار ماندن در هنگام نشستن، تماشای تلویزیون یا رانندگی مشکل دارید.
در طول روز در تمرکز مشکل دارند.
برای به خواب رفتن به قرص های خواب یا الکل اعتماد کنید.


در کنترل احساسات خود مشکل دارید.
نکته ۲: علل زمینه ای بی خوابی خود را شناسایی کنید
بسیاری از موارد بی خوابی یا مشکلات خواب ناشی از علل زمینه ای اما قابل درمان است. با شناسایی همه علل احتمالی، می توانید درمان را متناسب با آن انجام دهید.

آیا تحت استرس زیادی هستید؟
آیا افسرده هستید؟ آیا از نظر عاطفی احساس خستگی یا ناامیدی می کنید؟
آیا با اضطراب یا نگرانی مزمن مبارزه می کنید؟
آیا اخیراً یک تجربه آسیب زا را پشت سر گذاشته اید؟
آیا از داروهایی استفاده می کنید که ممکن است بر خواب شما تأثیر بگذارد؟
آیا مشکلات سلامتی دارید که خواب را مختل کند؟
علل شایع بی خوابی و مشکلات خواب در افراد مسن
عادات خواب بد و محیط خواب
عادات خواب بد شامل ساعات خواب نامنظم، مصرف الکل قبل از خواب و به خواب رفتن با تلویزیون روشن است. اطمینان حاصل کنید که اتاق شما راحت، تاریک و ساکت است و مراحل قبل از خواب شما برای خواب مفید است.

منبع:مرکز مشاوره و روانشناسی مشاورانه-نکات خواب برای افراد مسن



:: برچسب‌ها: خواب , بی خوابی و پیری , خواب افراد مسن ,
:: بازدید از این مطلب : 176
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 7 آذر 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

سوء استفاده در رابطه

آیا در رابطه از من سو استفاده می شود؟
آزار خانگی تقریباً یک سوم زنان جهان را تحت تأثیر قرار می دهد. مردم آن را می بینند، در مورد آن می شنوند اما متأسفانه، تنها تعداد کمی جرات مبارزه و دفاع در مقابل خشونت خانگی را دارند.

حتی امروزه نیز بسیاری از مردم هستند که ترجیح می دهند در مورد این وضعیت ساکت بمانند. آزار خانگی می تواند اثرات نامطلوبی بر کسانی که آن را تجربه کرده اند و کل جامعه به همراه داشته باشد. برخی از متخصصان زندگی خود را وقف افزایش آگاهی و مبارزه در مورد این موضوع قریب الوقوع کرده اند که هم مردان و هم زنان را نگران می کند.

آزار خانگی به رفتاری گفته می شود که در آن یک فرد یا افراد دیگری به شیوه ای خشونت آمیز یا توهین آمیز در محیط خانگی رفتار می کند. سوء استفاده کنندگان و بازماندگان می توانند هم مرد و هم زن باشند. با این حال، اکثریت زیادی از افرادی که آزار خانگی را تجربه می کنند، زنان هستند.

درمان می تواند به شما کمک کند تا با ترس های خود روبرو شوید.

در چند دهه اخیر، مفهوم خشونت خانگی مورد توجه قرار گرفته است و در سرتاسر جهان هم به عنوان یک موضوع بسیار جدی و حتی جرم شناخته می شود. با این حال، قوانین علیه آزار خانگی از کشوری به کشور دیگر بسیار متفاوت است که یافتن راه درست برای از بین بردن این موضوع را چالش برانگیز می کند.

سوء استفاده در رابطه
علل سوء استفاده خانگی
هیچ دلیل یا پاسخ واقعی در مورد اینکه چرا کسی از همسر یا فرزندان خود سوء استفاده می کند وجود ندارد. اما می توان گفت این به میل به قدرت و کنترل توسط سوءاستفاده‌گر خلاصه می‌شود. افراد سوء استفاده گر برای به دست آوردن و حفظ قدرت و کنترل هر کاری لازم را انجام خواهند داد.

وجه اشتراک اساسی دیگر بین سوء استفاده کنندگان این است که آن ها معتقدند همیشه حق با آن هاست و کار اشتباهی انجام نمی دهند. این باور اغلب با عوامل دیگری مانند مشکلات سلامت روان یا اختلال مصرف مواد همراه است.

با گذشت زمان، برخی افراد ممکن است در چرخه سوء استفاده به دام بیفتند و باور کنند که مقصر شرایطی هستند که در آن قرار دارند.

چرخه سوء استفاده:
جدول زمانی و دفعات مراحل درون چرخه می تواند در هر رابطه متفاوت باشد. اما، همیشه از یک الگوی خاص پیروی می کند که شامل مراحل زیر می شود:

مرحله ۱: تشدید
در این مرحله، استرس ناشی از زندگی روزمره (یعنی کار، بچه‌ها، نگرانی‌های مالی و غیره) شروع به افزایش کرده و باعث ایجاد فشار و تنش می‌شود. این باعث می شود که افراد سوء استفاده گر نسبت به اطرافیان خود احساس رنجش پیدا کرده و تصور کنند که نیازهایشان برآورده نمی شود.

در این مرحله، آن ها شروع به جستجوی هر بهانه ای برای دعوا می کنند. طول این مرحله می تواند به کوتاهی چند ساعت یا تا چند ماه برسد.

مرحله ۲: خشونت
هنگامی که تنش طی مدتی از طریق یک سلسله آزار روانی یا کلامی به نقطه شکست رسید، به رفتار خشونت آمیز نسبت به شریک زندگی یا فرزندانشان دست می زنند. این مرحله همچنین می تواند از چند ساعت تا چند هفته یا ماه ادامه یابد و شامل طغیان های خشونت آمیز، دعوا و درگیری های فیزیکی است.

مرحله ۳: ماه عسل
هنگامی که خشونت از بین می رود، آزارگر وارد مرحله پشیمانی می شود. در برخی موارد، سوء استفاده کننده به سادگی آنچه را که اتفاق افتاده نادیده می گیرد. اما به طور کلی، آن ها نسبت به اعمال خود احساس گناه شدیدی نشان می دهند و قول می دهند که دیگر این کار را انجام ندهند!

آن ها حتی ممکن است برای بخشش التماس کنند و از عشق، محبت، هدیه یا از تهدید به خودکشی استفاده کنند تا آن ها را متقاعد کنند که فرصتی دوباره به رابطه بدهند. افراد سوء استفاده گر ممکن است در مورد آنچه اتفاق افتاده احساس سردرگمی یا گناه کنند و بارها بیان کنند که دیگر هرگز تکرار نخواهد شد.

پس از این، دوره ای از صلح و ثبات نسبی آغاز می شود. با این حال، این مرحله آرامش قبل از طوفان است. با گذشت زمان، مرحله ماه عسل شروع به کوتاه‌تر و کوتاه‌تر شدن می‌کند تا زمانی که کاملاً از بین برود.

بهبودی از تجاوز و آزار جنسی
بهبودی از تجاوز و آزار جنسی
انواع خشونت خانگی
وقتی صحبت از آزار خانگی به میان می‌آید، نمی توان قانونی برای همه صادر کرد. برخلاف تصور عمومی، خشونت خانگی همیشه به این معنی نیست که کبودی یا جای زخم بر روی بدن دیده شود بلکه خشونت و سوء استفاده در همه اشکال و اندازه ها وجود دارد. انواع معمول‌تر سوء استفاده در دسته‌های زیر قرار می‌گیرند:

فیزیکی:
آزار فیزیکی، مانند: کتک زدن، مشت، لگد، سوزاندن، خفه کردن و غیره. همچنین می تواند شامل حبس کردن شریک زندگی خود در خانه یا رها کردن او در مکان های دورافتاده بدون راه برگشت باشد.

منبع:مرکز مشاوره و روانشناسی مشاورانه-آیا در رابطه از من سو استفاده می شود؟ | سوء استفاده در رابطه



:: برچسب‌ها: سوء استفاده در رابطه , انواع خشونت خانگی , خشونت خانگی ,
:: بازدید از این مطلب : 173
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 3 آذر 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

ترک خانم بازی و ترک اعتیاد جنسی به چه روش هایی انجام می شود؟

اصطلاح «اعتیاد» معمولاً با الکل یا مواد مخدر مرتبط است، اما اخیراً به چندین رفتار یا فعالیت دیگر نیز اطلاق می شود. اعتیاد می تواند شامل مواردی مانند قمار، فناوری های جدید (اینترنت، تلفن همراه، رسانه های اجتماعی، بازی های ویدیویی)، کار، غذا، خرید، ورزش و رابطه جنسی باشد.

اعتیاد به درگیر شدن مداوم در یک فعالیت یا رفتار خاص، علیرغم پیامدهای منفی آن بر توانایی فرد برای سالم ماندن از نظر ذهنی، جسمی و احساسی و عملکردی می باشد.

خانم بازی
اعتیاد به امور جنسی نیز به عنوان اعتیاد شناخته می‌شود این یک اختلال مرتبط با روابط جنسی است که اغلب در کنار اختلالات سلامت روانی رخ می دهد.

مشخصه اعتیاد به امور جنسی میل‌، افکار و تکانه‌های جنسی مداوم و غیرقابل کنترل است که به تمرکز اصلی زندگی فرد تبدیل می‌شود و در توانایی او برای کار، حفظ روابط و انجام فعالیت‌های روزانه‌ اختلال ایجاد می‌کند.

بر خلاف افرادی که میل جنسی طبیعی و سالم دارند، فردی که اعتیاد جنسی دارد زمان زیادی را صرف جستجو در مورد فعالیت های جنسی می کند و اغلب در مورد آن دروغ می گوید تا آن را مخفی نگه دارد. فعالیت هایی که معمولاً با رفتار جنسی اجباری مرتبط هستند عبارتند از:

خودارضایی بیش از حد
روابط چندگانه
استفاده مداوم و بیش از حد از پورنوگرافی
رابطه جنسی ناامن
یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها برای کسانی که اعتیاد به جنسی دارند و خانم بازی را ترک کنند، کمک می باشد زیرا به دلیل شرم و خجالت به مشاور مراجعه نمی کنند.

با این حال، بدون کمک حرفه‌ای، اعتیاد جنسی به مرور شدید تر شده و در نهایت منجر به عواقب گسترده‌ای می‌شود که به فرد معتاد آسیب وارد می‌کند و بر زندگی خانواده، دوستان، همکاران و جامعه تأثیر منفی می‌گذارد.

علائم خانم بازی چیست؟
خانم بازی به عنوان یک اعتیاد جنسی معمولاً طیف وسیعی از علائم را در بر می گیرد که از نظر شدت و شدت متغیر است. برخی از رایج‌ترین علائم فیزیکی و عاطفی عبارت است از:

ناتوانی در توقف رفتارهای جنسی، حتی اگر شخص بخواهد.
مدام به دنبال شرکای جنسی جدید بودن
داشتن چندین شریک جنسی و حتی رابطه کوتاه مدت جنسی
خودارضایی بیش از حد یا استفاده از پورنوگرافی
افکار وسواسی جنسی
درگیر شدن در رفتارهای جنسی نامناسب یا مخاطره آمیز
پریشانی، اضطراب یا تحریک پذیری
صرف زمان زیادی در تلاش برای داشتن رابطه جنسی
احساس اضطراب، شرم، پشیمانی یا افسردگی در مورد ناتوانی در کنترل هوس ها
در صورت عدم درمان، علائم می تواند به حدی تشدید شود که افراد ارزش های درونی و قوانین اخلاقی خود را نقض کنند، که باعث تشدید احساس گناه و شرم در آن ها می شود. این اغلب باعث می شود که آن ها زندگی دوگانه ای داشته باشند و دروغ بگویند تا فعالیت های جنسی خود را از نزدیکان خود پنهان نگه دارند.

ترک خانم بازی می تواند به افراد کمک کند تا زندگی فردی و خانوادگی خود را سروسامان دهند.

بازسازی اعتماد در رابطه
۷ گام قطعی برای بازسازی اعتماد در رابطه
چرا باید برای ترک خانم بازی اقدام کرد؟
اختلالات جنسی عمدتاً ناشی از تمایل به کنترل یا پنهان کردن مشکلات عاطفی یا روانی مانند اضطراب، استرس، تنهایی، افسردگی، انزوای اجتماعی یا شرم است.

اعتیاد جنسی معمولاً تحت تأثیر عواملی مانند ضربه روحی، ترس از رها شدن، سابقه سوء استفاده یا تنهایی در دوران کودکی و ناتوانی در کنار آمدن با جنبه‌های زندگی بزرگسالی به روشی سالم است.

منبع:مرکز مشاوره و روانشناسی مشاورانه-ترک خانم بازی و نجات از اعتیاد جنسی



:: برچسب‌ها: اعتیاد جنسی , درمان اعتیاد جنسی , ترک اعتیاد جنسی ,
:: بازدید از این مطلب : 193
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 3 آذر 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

راه درمان نگه داشتن مدفوع، عوارض نگه داشتن مدفوع، ترس کودک از مدفوع اگر نگران این هستید که کودک نوپایتان مدفوع نگه دارد و از دفع مدفوع امتناع کند، تنها نیستید. این رفتار در کودکان نوپا بسیار رایج است. آنچه ضروری است، درک علت این رفتار است زیرا باید برطرف شود، در غیر این صورت می تواند منجر به مشکلات سلامتی دیگری در کودک نوپا شما شود.

مشکلات دفع مدفوع در کودکان
اولین نشانه این است که متوجه شوید که کودک نوپا چند روزی است که مدفوع نمی کند. برخی از علائم دیگر مدفوع نگه داشتن کودک نوپا عبارتند از:

بی اختیاری ادرار
دفع مدفوع سفت، خشک یا توده ای
داشتن مدفوع که دفع آن دشوار یا دردناک است
به شما می گوید که احساس می کند تمام مدفوع دفع نشده است
فشار دادن باسن
سفت کردن بدنشان
زمانی که میل به مدفوع دارند، روی انگشتان پا ایستاده یا پاهای خود را روی هم قرار می دهند.
چرا کودکان نوپا مدفوع خود را نگه می دارند؟
شایع ترین دلیل نگه داشتن مدفوع در کودک نوپا عوامل روانی یا فیزیکی است. برخی از این دلایل عبارتند از:

ترس
اگر کودک نوپا شما قبلاً تجربه بدی داشته است که مربوط به مدفوع باشد، مانند درد هنگام دفع مدفوع به دلیل مدفوع سفت، کودک نوپا به احتمال زیاد به دلیل دفع مدفوع را مهار می کند. دلیل دیگر می تواند ترس از رفتن به دستشویی به دلیل صدای بلند سیفون یا حادثه های دیگر باشد.

سرگرمی
اغلب زمانی که کودک نوپا مشغول انجام کاری است که دوست دارد و از آن لذت می برد، تمایل دارند مدفوع خود را مهار کنند. آن ها تمایل دارند از رفتن به دستشویی اجتناب کنند زیرا بیش از حد غرق در فعالیت های سرگرم کننده ای هستند که انجام می دهند. کودک در این حالت ترجیح می دهد بازی کند تا به دستشویی برود.

اضطراب
برخی از کودکان نوپا بسیار حساس هستند و ممکن است احساس دفع مدفوع را دوست نداشته باشند زیرا بو یا ظاهر از نظر آن ها زشت می باشد. این نوع رفتار را می توان به ویژه در کودکان نوپا با اختلال پردازش حسی یا در کودکان مبتلا به اوتیسم می توان مشاهده کرد.

مصرف دارو از راه درمان نگه داشتن مدفوع
گاهی اوقات، داروهای ضد افسردگی، مسکن و کمبود آهن می‌توانند باعث یبوست و جلوگیری از دفع می شوند. در نوزادان تغییر از شیر مادر به شیر خشک یا تغییر غذا می تواند باعث یبوست شود. کودکانی که از سمت والدین فشار زیادی را احساس می کنند تا به دستشویی بروند نیز ممکن است برای مدتی درگیر یبوست شوند.

در برخی موارد نادر، برخی شرایط سلامتی نادر می تواند دلیل نگه داشتن مدفوع در کودک نوپا باشد. این شرایط عبارتند از:

نهفتگی مدفوع
خونریزی گوارشی (GI)
کم کاری تیروئید
اینرسی کولون
سفت شدن مقعد
بیماری سلیاک
سندرم روده تحریک‌پذیر
عفونت های دستگاه ادراری
عصبانی شدن
سرزنش فرزندتان یا ایجاد احساس شرم در او هیچ گاه نتیجه ای که می خواهید را به دنبال ندارد، به یاد داشته باشید که او برای عصبانی کردن شما این کار را انجام نمی دهد. اگر فرزندتان در شلوارش مدفوع می کند، او را با آرامش به حمام ببرید، محتویات آن را بشویید و توضیح دهید که مدفوع داخل دستشویی می رود.

منبع:کانون مشاوران ایران-راه درمان نگه داشتن مدفوع | ترس کودک از مدفوع



:: برچسب‌ها: ترس کودک از مدفوع , درمان نگه داشتن مدفوع , نگه داشتن مدفوع ,
:: بازدید از این مطلب : 183
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 2 آذر 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

سریعترین روش آروغ گرفتن نوزاد، گرفتن آروغ نوزاد بخش مهمی از برنامه غذایی کودک شامل آروغ زدن او می باشد. کودک ممکن است هوای زیادی را در حین شیر خوردن ببلعد و آروغ زدن می تواند به از بین بردن مقداری از این گاز کمک کند. درست مانند شیر دادن و تعویض پوشک، آروغ زدن کودک مهارتی است که والدین باید در آن مهارت داشته باشد.

سریعترین روش آروغ گرفتن نوزاد
در ادامه سریعترین روش آروغ گرفتن نوزاد اورده شده است، آروغ زدن در بیشتر موارد ساده است و شامل مراحل زیر می باشد:

کودک را در وضعیت عمودی قرار داده، به طور مثال بالای شانه خود، یا روی پاهای خود به صورت عمودی قرار دهید.
به آرامی پشت آن ها را مالش دهید یا نوازش کنید.
اگر کودک آروغ نزد، چند دقیقه صبر کنید، سپس دوباره امتحان کنید.
اگر کودک شما بی قرار است و راه بالا بی نتیجه است. در اینجا سریعترین روش آروغ گرفتن نوزاد آورده شده است:

آروغ زدن روی شانه: کودک را طوری قرار دهید که بالای شکم او در مقابل استخوان ترقوه شما قرار گیرد. در حالی که به پشت آن ها ضربه می زنید، کمی به استخوان ترقوه خود فشار وارد کنید یا از پاشنه دست خود برای مالش آرام دایره ها روی پشت آن ها استفاده کنید.
کودک را روی پاهای خود بنشینید و در حالی که کف دست خود را زیر قفسه سینه قرار داده اید، کمی فشار وارد کنید و به پشت او ضربه بزنید یا با دست آزاد خود به شکل دایره پشت او را بکشید.
آروغ زدن روی بازو: کودک را روی بازوی خود قرار داده و در حالی که در اتاق قدم می زنید، به آرامی به پشت او ضربه بزنید.
آروغ زدن روی زانو: کودک خود را به سمت شکم روی زانوی خود قرار دهید و به آرامی به پشت او ضربه بزنید.
پاهای کودک را در حالی که به پشت دراز کشیده است به آرامی به سمت سینه حرکت دهید، مانند رکاب زدن با دوچرخه.
وقتی کودک آروغ نمی‌زند چه باید کرد؟

اگر کودک شما آروغ نزند اشکالی ندارد. اینکه آیا کودک شما باید آروغ بزند یا نه به میزان هوای مکیده شده در حین شیر خوردن بستگی دارد، برخی از نوزادان هوای زیادی را نمی بلعند، به همین دلیل ممکن است مرتباً آروغ نزنند البته با کمک سریعترین روش آروغ گرفتن نوزاد می توانید آروغ او را بگیرید.

اگر تمام روش های بالا را امتحان کرده اید و کودک شما هنوز ناراحت است اما آروغ نمی زند، چه باید کنید؟ احتمالا باید برخی از روش های زندگی خود را تغییر دهید که در ادامه به برخی از آن ها اشاره شده است:

رژیم غذایی مادر: برای مادرانی که شیر می‌دهند، رژیم غذایی امر مهمی می باشد. می‌توانید لبنیاتی مانند شیر، پنیر و بستنی را حذف کنید تا ببینید آیا اصلاً به کودک شما کمک می‌کند یا خیر. می توانید در یک دفتر مواد غذایی که مصرف می کنید را یادداشت کنید تا متوجه شوید هنگام حذف چه مواد غذایی کودک شما سالم تر می باشد.
بزرگ بودن نوک پستان یا شیشه شیر برای نوزاد می‌تواند باعث شود که آن ها خیلی سریع و زیاد شیر را قورت دهند و هوا را همراه با شیر زیاد وارد بدنشان شود.
با این حال، اگر کودک شما بعد از غذا خوردن گریه می کند باید تکنیک های آروغ نوزاد خود را تغییر دهید. به عنوان مثال، اگر درست نشستن کودکتان در بغل شما به او کمک نمی کند باید سعی کنید وضعیت او را تغییر دهید. مهم است که به نقاط مختلف دیگر ضربه بزنید تا به کودک کمک کنید به راحتی آروغ بزند.

چرا نوزادان آروغ می زنند؟
بخش مهمی از تغذیه نوزاد شامل آروغ زدن می باشد. آروغ به خلاص شدن از شر بخشی از هوایی که هنگام شیر خوردن وارد معده نوزادان می شود کمک می کند. آروغ نزدن مکرر و بلعیدن هوای بیش از حد باعث می‌شود کودک بدخلقی کند یا گریان شود.

۳ چیز باعث ورود هوا به روده نوزاد می شود
۱. بلعیدن هوا | آروغ زدن کودک
اگر شیر به سرعت از شیشه وارد دهان کودک شود، همچنین اگر مادر شیر زیادی داشته باشد، کودک برای کنترل جریان افزایش یافته به سرعت قورت می دهد و در نتیجه هوا را می بلعد. برای کاهش این سرعت می‌توانید موقعیت‌های مختلف شیردهی را امتحان کنید تا آهسته‌تر شیر بخورد. راه های دیگر برای کمک به کودک برای بلع کمتر هوا عبارتند از:

هنگام شیر دادن با شیر مادر یا شیشه شیر، کودک را به صورت عمودی در آغوش خود بنشانید.
بطری را طوری نگه دارید که هوای کمتری وارد دهان کودک شود.
حمام آب گرم به نوزاد.
ماساژ نوزاد برای کمک به حرکت گاز و غذا در بدن او.

منبع:کانون مشاوران ایران-سریعترین روش آروغ گرفتن نوزاد : ۱۳ راه برتر برای آروغ زدن نوزاد



:: برچسب‌ها: نوزاد , آروغ زدن نوزاد , آروغ گرفتن ,
:: بازدید از این مطلب : 183
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 2 آذر 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

حد و مرز در رابطه عاطفی به این منظور مشخص می شوند که به افراد دیگر نشان بدهید چه چیزهایی مورد قبول شما نیست و چه چیزهایی مورد قبول شماست. این مرزها در واقع تعادل زندگی شما را حفظ میکنند و باعث می شود از آسیب های احتمالی دیگران جلوگیری شود.

اگر برای زندگی خود مرزی قرار ندهید احترام شما و اطرافیان شما به خطر خواهد افتاد. شما با دلرحمی نابجای خود, افراد زورگو و نامحترم را به زندگی خود وارد می کنید.

حد و مرز در رابطه عاطفی
نشانه های عدم مرزبندی در زندگی
۱_ وقتی قلبا دوست دارید نه بگویید بی اختیار می گویید بله.

۲_ برای نه گفتن به درخواستی که نامعقول بوده عذاب وجدان می گیرید.

۳_ برای این که آرامش زندگی خود را حفظ کنید برعکس ارزش های واقعی خود عمل می کنید.

۴_هنگامی که کسی با شما بد رفتار می کند بی اعتنایی می‌کنید و آن طور که باید از خودتان دفاع نمی کنید.

۵_ برای این که دوست داشته شوید هر گونه تلاشی را انجام می دهید.

۶_به دیگران این‌اجازه را می دهید که به شما حرف هایی بزنند و یا در حق شما کارهایی بکنند که قلبا شما را ناراحت می کند.

۷_ از بقیه انتظار دارید بدون این که حرفی بزنید از ناراحتی های شما آگاه شوند.

در کمال تاسف بعضی از افراد فکر می کنند برای این که مورد تایید دیگران ‌باشند لازم است تا همواره در دسترس آن ها باشند و همین موضوع باعث می شود مرزهای شخصی بین آنان وجود نداشته باشد.

اگر تا به امروز عادت کرده اید که خودتان را با شرایط بقیه وفق دهید قطعا اعمال کردن مرزهای شخصی برای شما ترسناک و عذاب آور خواهد بود اما اگر آن را انجام دهید و به آن عمل کنید می فهمید که با گذشت زمان, همه چیز راحت تر خواهد شد و به اصطلاح ارزشش را دارد.

به وجود آوردن مرزهای شخصی
بهتر است از خودتان آغاز کنید : شما در وهله اول لازم است بپذیرید که لایق این هستید که بقیه افراد در مواجهه با شما باید یک سری قوانین را رعایت کنند.

شاید کمی عجیب و غیر قابل باور به نظر برسد اما متاسفانه آدم هایی وجود دارند که خودشان را لایق چنین مرزگذاری نمی دانند.

البته شما باید تفاوت میان درخواست محترمانه و توقع بی قید و شرط را بدانید و اگر کسی از شما درخواست محترمانه ای داشت می توانید با روی باز آن را بپذیرید.

 

۱٫ حد و مرز در رابطه عاطفی، مشخص کنید که چه نیازهایی دارید :
باید زمان زیادی را برای خود صرف کنید که مشخص شود به چه چیزهایی نیاز دارید. هنگامی که نسبت به خود آگاهی کافی پیدا کنید بهتر می‌توانید برای شخصیت خود مرزهایی تعیین کنید.

با شناخت نیازهای خود متوجه می شوید که در چه صورتی خشمگین می شود در چه مواقعی انرژی خود را از دست می دهید و چه موقع احساس افسردگی و ناراحتی می کنید.

بهتر است زمان دقیق این حس و حال ها را در یک دفترچه یادداشت کنید. وقتی چندین روز این موارد را یادداشت کردید متوجه می شوید که اوضاع شخصیتی شما دقیقا به چه صورت است.

مثلا ممکن است خواهر شما انرژی بسیار زیادی از شما تلف کند زیرا او عادت دارد بدون این که از پیش شما را مطلع کند بچه های خود را نزد شما بگذارد و به گردش برود. در این جا بحث بی احترامی باز می شود چرا که نظر شما را نخواسته و در واقع به شما مجال (نه) گفتن را نداده است.

هر کسی حق دارد در برابر درخواست دیگران آری یا نه بگوید.

۲٫ مرز تعیین کنید
اگر قبلا چنین تجربه ای نداشته اید به شما پیشنهاد می‌کنیم که از مقدار کم شروع کنید. مثلا اگر موضوعی شما را عصبانی می‌کند بهتر است به روی موضوعی دیگر تمرکز کنید که تهدید آمیز نباشد و عصبانیت شما کاسته شود.

متاسفانه بعضی افراد در حال تعیین مرز با عصبانیت و خشم این‌کار را انجام می دهند که در نهایت با مشاجره و شکست مواجه می شوند. شما باید با ثبات اخلاقی کامل این روند را انجام دهید.

۳٫ بیان کردن مرزهایتان
وقتی زمان تعیین مرز بین زن و شوهر از راه می رسد به خود این اجازه را بدهید که تجربه کنید و راحت باشید. برای راحتی کار خود می توانید از سناریوی معمولی یک رفتار نامعقول بهره بگیرید.

مثلا در مثال قبلی نمی توانید به یکباره در خانه تان را به روی خواهرتان ببندید. می‌توانید وقتی بچه ها را نزد شما می آورد بچه ها را قبول کنید و از او بخواهید قبل از این که آن جا را ترک کند چند دقیقه بماند تا با هم صحبت کنید.

منبع:کانون مشاوران ایران-تعیین حد و مرز در رابطه عاطفی



:: برچسب‌ها: حد و مرز , حد و مرز در رابطه عاطفی , رابطه عاطفی ,
:: بازدید از این مطلب : 216
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 1 آذر 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

سکس نوجوان در چه سنی رخ می دهد؟ آیا این رفتار طبیعی است و از نظر پزشکی و روانشناسی چه عوارضی به همراه دارد؟ انواع رابطه جنسی نوجوان چه می باشد؟ آیا رابطه در این سن آسیب زا می باشد؟

حقیقت در مورد سکس نوجوان
به دلیل محدودیت‌های کم در فیلم، تلویزیون و اینترنت نوجوانان بیش از هر زمان دیگری به مطالب جنسی دسترسی دارند. با یک کلیک، می تواند به آن ها دسترسی پیدا کند.

این موضوع نگران کننده می باشد، با وجود اینکه والدین تمام تلاش خود را برای مسدود کردن و فیلتر کردن دسترسی به آن ها انجام می‌دهند، نوجوانان باهوش راه های جدیدی برای پیشی گرفتن از آن ها دارند. البته کارهای زیادی وجود دارد که والدین می توانند برای کنترل بیش تر کودکان و نوجوانان خود انجام دهند.

آیا دختران سیگاری در سن کم تر رابطه جنسی دارند؟
مطالعات نشان داد که نوجوانان دختر سیگاری تمایل دارند دو سال زودتر از دختران سیگاری غیر زن، بکارت خود را از دست بدهند .

ممکن است تعجب کنید که آیا نیکوتین واقعا در علاقه دختران به رابطه جنسی نق شدارد. پاسخ ساده تر از آن چیزی است که فکر می کنید. دختران سیگاری تمایل به ریسک‌پذیری دارند، که باعث می‌شود به احتمال زیاد درگیر رفتارهای پرخطر باشند. در مورد اختلالات نافرمانی نیز می توان گفت که احتمالاً نوجوانان سیگاری بیشتر درگیر آن می شوند.

صحبت در مورد رابطه جنسی
اگر می‌خواهید نوجوانتان هنگام رابطه جنسی عقلانی برخورد کند، وقت آن است که یک مکالمه داشته باشید. بله، “مکالمه جنسی” در این سن ضروری است. به احتمال زیاد از سمت نوجوان خود س زده می شوید اما ناامید نشوید.

اگر در مورد صحبت کردن مضطرب هستید، مشاور می تواند بهترین جایگزین باشد. هرچه نوجوانان بیشتر در مورد رابطه جنسی بدانند، کمتر احتمال دارد که احساسی در مورد آن رفتار کند. طبق گزارشات ، ۷۴.۴ درصد از والدین امروزه در مورد رابطه جنسی با فرزندان خود صحبت می کنند.

به یاد داشته باشید، بهترین راه برای سالم نگه داشتن فرزندتان، سالم نگه داشتن رابطه میان خودتان می باشد، بنابراین تاجایی که می شود سعی کنید رابطه دوستانه و خوبی با فرزند خود داشته باشید.

رشد جنسی
رشد جنسی یک بخش طبیعی و قابل انتظار از رشد تا بزرگسالی می باشد. رشد جنسی سالم بیش از رفتار جنسی می باشد و ترکیبی از بلوغ فیزیکی (رفتارهای جنسی متناسب با سن)، شکل‌گیری هویت جنسی مثبت، و احساس رفاه جنسی است. در دوران نوجوانی، نوجوانان تلاش می کنند تا با بدن در حال تغییر خود راحت بوده و تصمیمات سالم و ایمن در مورد فعالیت های جنسی اتخاذ کنند.

قبلاً در مورد رشد فیزیکی، ویژگی‌های جنسی اولیه و ثانویه را مورد بحث قرار دادیم. در دوران بلوغ، هر اندام جنسی اولیه (تخمدان، رحم، آلت تناسلی و بیضه ها) به طور چشمگیری رشد می کند و از نظر عملکرد بالغ می شود. در دوران بلوغ، تولید مثل امکان پذیر می شود. به طور همزمان، ویژگی های جنسی ثانویه ایجاد می شود. این ویژگی ها برای تولید مثل مورد نیاز نیستند، اما نشان دهنده مردانگی و زنانگی می باشند.

در بدو تولد، پسران و دختران شکل‌ بدنی مشابهی دارند، اما در دوران بلوغ، مردان از ناحیه شانه‌ها و زنان از ناحیه باسن پهن می‌شوند و سینه‌ها رشد می‌کنند (نمونه‌هایی از ویژگی‌های جنسی ثانویه). رشد جنسی تحت تأثیر ترکیبی پویا از تغییرات فیزیکی و شناختی همراه با انتظارات اجتماعی است. با بلوغ جسمانی، نوجوانان ممکن است خود را با رسانه ها و یا همسالان خود مقایسه کند. به عنوان مثال، بسیاری از دختران نوجوان روی رشد سینه‌های خود تمرکز می‌کنند، به این امید که سینه‌هایشان با تصویر بدنی ایده‌آل مطابقت داشته باشد.

از آنجایی که هورمون های جنسی باعث تغییرات بیولوژیکی می شوند، بر مغز نیز تأثیر می گذارند و افکار جنسی را تحریک می کنند. احساسات مربوط به تجربه جنسی، مانند بقیه دوران بلوغ، به شدت تحت تأثیر هنجارهای فرهنگی در مورد آنچه در چه سنی مورد انتظار است، قرار می گیرد و همسالان بیشترین تأثیر را دارند. به بیان ساده، مهم ترین تأثیر بر فعالیت جنسی نوجوانان، بدن آن ها نیست، بلکه دوستان نزدیک آن ها است که تأثیر بیشتری نسبت به هنجارهای جنسی یا فرهنگی دارند.

علاقه و تعامل جنسی بخشی طبیعی از نوجوانی است. فکر به مسائل جنسی بین سنین ۱۰ تا ۱۳ سالگی افزایش می یابد. در این سن خودارضایی بسیار متداول است حتی کودکان خردسال نیز درگیر این رفتار هستند. همانطور که بدن کودکان بالغ می شود، احساسات جنسی قوی شروع به رشد می کند و خودارضایی به کاهش تنش جنسی کمک می کند. برای نوجوانان، خودارضایی یک روش رایج برای کشف پتانسیل شهوانی آن ها می باشد و می تواند در طول زندگی بزرگسالی ادامه یابد.


سکس نوجوان پسر
تعاملات جنسی
در سن ۱۲ یا ۱۳ سالگی، برخی از جوانان ممکن است به دنبال رابطه با جنس مخالف بگردند. اگر نوجوانان رابطه جنسی داشته باشند، در برابر سوء استفاده جنسی و عاطفی، عفونت های مقاربتی (STIs)، HIV و بارداری اولیه بسیار آسیب پذیر می شوند. به خصوص در مورد بیماری های مقاربتی، نوجوانان دیرتر علائم را تشخیص می دهند، که آن ها را در معرض خطر ناباروری و حتی مرگ قرار می دهد.

نوجوانان ۱۴ تا ۱۶ ساله، اگر به درستی آموزش داده شوند، پیامدهای رابطه جنسی محافظت نشده را درک می‌کنند، اما از نظر شناختی ممکن است مهارت‌هایی برای ادغام این دانش در موقعیت‌های روزمره نداشته باشند. نوجوانانی که رابطه جنسی زودهنگام دارند، فشار شدید همسالان را دلیل تصمیم خود گزارش می کنند. برخی از نوجوانان فقط در مورد رابطه جنسی کنجکاو هستند و می خواهند آن را تجربه کنند.

منبع:کانون مشاوران ایران-سکس نوجوان – انواع رابطه



:: برچسب‌ها: سکس نوجوان , رابطه جنسی , انواع رابطه ,
:: بازدید از این مطلب : 15
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 1 آذر 1401 | نظرات ()