مهارت نوشتاری کودکان در بین دانش آموزان پایه اول ابتدایی با داشتن تجربه و یا نداشتن تجربه پیش دبستان
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

ر این مقاله مهارت نوشتاری در کودکان با تجربه و یا بدون تجربه پیش از دبستان در مقطع اول ابتدایی مورد مقایسه قرار گرفته راهکار مناسب بیان می شود.

 

مقدمه

در دوره پیش دبستانی آموزش و پروش، به عنوان دروندادی حساس هم از نظر رشد کلی یک فرد و هم از نظر تأثیر در مورد قبول و مراقبت کودکان در سطح های دبستان، مورد توجه قرار گرفته است. پژوهش هایی که اخیرا صورت گرفته نشان می دهند تاثیر برنامه های مفید و برنامه ریزی مطلوب آموزشی، برای گروه های سنی مختلف کودکان در این دورره است. کودکان از هنگام تولد یادگیری را شروع می کنند. آنچه کودکان در پنج سال اول زندگی خود می آموزند مبنای یادگیری در زندگی آینده ی آنها می شود. اطرافیان نقش مهمی در به وجود آمدن این شرایط دارند و علاوه بر همبازی کودک مادر، پدر و آموزگاران مهدکودک می توان اشاره کرد. همه ی این افراد در ایجاد محیطی که به یادگیری یا عدم یادگیری کودک منجر می شود نقش دارند و کودک را به بهره ی خلاقانه از ذهن و بدن بر می انگیزند.

پژوهشها در رابطه با کودکان مشخص می کند که حدودا نیمی از رشد شناختی بین تولد تا 4 سالگی صورت می گیرد، سی درصد بین 4 تا 8 سالنگی و سی درصد بین 8 تا 17 سال شگل می گیرد. این تجربه های مفید یادگیری را در سالهای ابتدایی کودکی به خوبی مشخص می سازد. تحقیقات نشان می دهد کودکانی که به مهد می روند در مقابل با افرادی که در محیط خانه مورد مراقبت قرار می گیرند، در آزمون های هوشی، مهارت های کلامی، آزمون های تجسمی چون کشیدن درخت یا آدم نمرات بهتری کسب می کنند. از مسائلی که در در این زمینه می توانند موثر باشند برنامه ریزی های مناسب در زمان مهد کودک، زمان برنامه، نوع و کیفیت برنامه و نیز علاقه شغلی مربیان می توان اشاره کرد.

در دوره دبستان، آموزش نوشتن به صورت رسمی شروع می شود، ولی برای شروع نوشتن باید قبل از آن مهارتهای دیگری کسب شده باشد، که برخی از این مهارت ها از جمله شنیدن، درک کردن، طرز صحیح گرفتن قلم در دست در دوران پیش از دبستان به کودک آموزش داده می شود. تجربه های موثر در دوره کودکی مانند تجربه زبانی، گوش دادن و خواندن در واقع پیش نیازی جهت نوشتن محسو ب می شود که شکل گرفتن اولیه این مهارت در یادگیری پیش از دبستان صورت می گیرد.

کودکان با ورود به مدرسه است که مهارتهای جدید از قبیل خواندن و نوشتن را یاد می گیرند. کودک جهت خواندن و نوشتن باید آمادگی لازم را داشته باشد. منظور از داشتن آمادگی این است

که کودک از نظر مهارت یادگیری زبان آموزش دیده باشد و در مهارت شنیدن اصلاح خوب صورت گرفته باشد. از مراحل اولیه خواندن و نوشتن حرف زدن و گوش دادن است. به عنوان نمونه، یکی از شرایط ضروری برای به دست آوردن مهارت نوشتن با دست این است که کودک بتواند برخی از حرکات هماهنگ بین دست و چشم را به خوبی انجام دهد و پیش از یادگیری نوشتن حروف لازم است کودک در گرفتن مداد در دست و نوشتن، توان لازم را کسب کرده باشند یعنی توانایی تقلید اشکال و صور مختلف کلمات را به دست آورند.

منبع: مرکز مشاوره ستاره ایرانیان-مهارت نوشتاری کودکان در بین دانش آموزان پایه اول ابتدایی با داشتن تجربه و یا نداشتن تجربه پیش دبستان





:: برچسب‌ها: اختلال یادگیری , مهارت نوشتاری کودکان ,
:: بازدید از این مطلب : 233
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 19 بهمن 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: