خود واقعی در برابر خود آرمانی
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

فاصله بین آنچه هستم و آنچه آرزوی من است…..
آیا تا به حال پیش نیامده که تصور کنید در یک دانشگاه تراز اول در جهان پذیرفته شده اید؟ آیا تا به حال رویای دریافت یک مدال طلا در المپیک را نداشته اید؟ آیا تا به حال خود را صاحب یک پنت هاوس در بهترین نقطه تصور نکرده اید؟ یا اینکه دوست داشته باشید ترفیع رتبه بگیرید و پیشرفت کنید، حرفه ای شوید، یا یک قهرمان یا سوپر مدل شوید… همه اینها می تواند مثالی از خود ایده ال یا آرمانی شما باشند. همه انسانها یک خود آرمانی دارند.

خود آرمانی
خود آرمانی

از سویی دیگر، همه ما تصوری از انچه که اکنون هستیم را دارا می باشیم. که حاصل تجارب و رویدادها و تفسیر ما در زندگی می باشد، این تصور یا این پندار از خود “خود واقعی” نامیده می شود. خود واقعی همان چیزیست که اکنون هستید و شامل تمامی نقاط مثبت و منفی تان می باشد. شما می توانید، مستعد اضطراب، مستعد افسردگی، مشتاق برای کمک به دیگران، مهربان، خودخواه، خودبین یا ناتوان در نه گفتن و رفتار قاطعانه باشید.

درمقابل، خود آرمانی همان چیزی است که شما آرزوی آن را دارید، یا احساس می کنید که باید باشید، مثل اینکه “من باید صادق باشم” “من باید خیر باشم” “من باید بهترین باشم”و غیره……. خود آرمانی حاصل تاثیرات فرزندپروری و اجتماعی شدن است. گاهی اوقات با دیدن الگوهای برابر در نقش هایی که بر عهده داریم در جامعه، سعی می کنیم خود را به آنها رسانده و با انها رقابت کنیم، در واقع یک خود آرمانی مطابق با آنها می سازیم، زمانی که تلاش کرده و موفق می شویم می تواند احساس خوبی در ما ایجاد کند، اما گاهی اوقات با وجود تلاش موفق نشده و احساس بدی در ما ایجاد می شود که شاید در برخی موارد از خود متنفر می شویم، و از همین جاست که مشکل آغاز می شود. معمولا زمانی که ما خود آرمانی غیر قابل انعطاف و غیر واقع بینانه ای داریم و نمی توانیم به آن برسیم می تواند عذاب دهنده و استرس زا باشد.

بعضی افراد خود واقعی بهتری می خواهند. آنها احساس می کنند خود واقعی باید با خود آرمانی آنها مطابق باشد. آنها دیدگاه بردبارانه ای نسبت به جهان ندارند. برای انها انعطاف معنایی ندارد. انها همه امور جهان را سیاه و سفید یا صفر و صد می ببنند. برای آنها تنها شکست یا پیروزی معنا دارد و هیچ حد وسطی را قائل نمی باشند. معمولا این دسته از افراد اعتماد به نفس و عزت نفس کم و افسردگی دارند و همواره از فاصله بین خود ها رنج می برند.

در حال حاضر بسیاری از افراد مشتاقند که به خود آرمانی خود برسند اما ناکامی در رسیدن به آن نیز آنها را آشفته نمی کند. آنها می پذیرند که در واقع رسیدن به آن می تواند غیر ممکن باشد، و آنچه هستند را می پذیرند، خود واقعی آنها در تصادم با خود آرمانی نمی باشد. این مسئله باعث آرامش روان بیشتری در فرد می شود.

هنگامی که شما کودک بودید، برای هنجارها ارزش قائل شده ، و با الگوگیری از بزرگترها به آن احترام می گذاشتید و …. و با تمام توان خود از انها پیروی می کردید. اما اکنون وضعیتی را در نظر بگیرید که شما مجبورید برای حمایت از بهترین دوست خود دروغ بگویید، در اینجا بدون شک دوستی خود را بر هنجارها ترجیح می دهید، و خود واقعی خود را می پذیرید، در حالی که ایده ال اینست که از درس های دوران کودکی و هنجارها پیروی کنید.

منبع: مرکز مشاوره ستاره ایرانیان-خود واقعی در برابر خود آرمانی





:: برچسب‌ها: آرزو , خود آرمانی , خود واقعی ,
:: بازدید از این مطلب : 267
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 18 بهمن 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: