اجتناب از شش اشتباه در اولین برداشت از افراد
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

تصور کنید که این دو نفر را برای اولین بار ملاقات می کنید، یکی به دقت به صحبت های شما گوش می دهد و قبل از اینکه به شما پاسخ بدهد مکث می کند. او متفکر و کمی جدی به نظر می رسد، ولی از صحبت کردن با شما به عنوان یک شخص لذت می برد. به روشنی با نگاه کردن به چهره ی او مشخص می شود که او دوست دارد که با شما صحبت کند و دوست دارد که بهترین کاری را که می تواند برای خوشحال کردن شما انجام دهد. شما احساس می کنید که او در واقع هر چه می گویید را به به شما بازگو می کند ولی این مسئله باعث رنجش شما نمی شود زیرا او قبلا شما هیچ وقت با شما ملاقاتی نداشته است.

نفر دومی که با او ملاقات می کنید بامزه، شوخ و پرانرژی است. به نظر می رسد که او می تواند حدس بزند که شما قبل از اینکه چیزی را بگویید می خواستید چه بگویید و برای شما داستان های شخصیش را تعریف می کند. برخی از این عکس العمل های او موفقیت آمیز است و برخی از عکس العمل های او برای دیگران خوشایند نیستند که باعث می شود فرصت های مهمی را از دست بدهد. پس از چند دقیقه، شما جذب شخص الف می شوید ولی کمی شخص ب برای شما خسته کننده است.

تحقیقات جدید برای شما توضیح می دهند که چرا شما نسبت به این دو نفر برداشت متفاوتی دارید. وقتی که صحبت از اولین برداشت می شود، بسیاری از ما کمی شک داریم. رونشناسان دانشگاه انگلیسی کلمبیا کاترین راجرز و جرمی بیسانز (2015) بین فرایند های “شناختن” و “خوش آمدن” در اولین برداشت تمایز قائل می شوند. آنها ادعا می کنند که ما برای اولین ملاقاتمان با یک نفر تصور خاصی از وی در ذهن خود داریم. برای مثال، شما ممکن از خودتان تصوری مثبت داشته باشید بنابراین در مورد ارزیابی از کسانی که نمی شناسید نیز ارزیابی مثبتی دارید. از منظری دیگر، شما ممکن است افراد را بر اساس انچه در ذهن خود در مورد یک شخصیت میانه و معمولی دارید قضاوت کنید. برخی از نشانه ها نیز در این روند تاثیر گذار است، برای مثال لباسی که پوشیده است، حالت چهره و اینکه چقدر برای شما جذابیت دارد.

راجرز و بیسانز بر کارهای روان شناس شخصیت معروف کرونباخ در حوزه دقت کلیشه ها استناد کردند. اگر شما به خوبی بدانید که یک فرد عادی و میانگین چگونه است، پس باید در شناخت شخصیت کسی که اولین بار ملاقات می کنید نیز خوب باشید. این می تواند برای گسترش زندگی اجتماعی شما کمک بزرگی باشد. همان گونه که راجرز و بیسانز اشاره کردند، فهمیدن اینکه معمولا افراد به چه چیزی علاقه مند هستند و به کار بردن این دانش شما را به سمت موفقیت بیشتری هدایت خواهد کرد (p.1106). این مسئله مانند هوش هیجانی است، که شما را قادر خواهد ساخت که به درستی شخصیت افرادی را که با آنها برخورد می کنید را بفهمید.

منبع: مرکز مشاوره ستاره ایرانیان-اجتناب از شش اشتباه در اولین برداشت از افراد





:: برچسب‌ها: اجتناب از شش اشتباه در اولین برداشت از افراد , شناخت شخصیت ,
:: بازدید از این مطلب : 324
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 2 دی 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: