چگونه سبک دلبستگی تان تغییر یابد
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

چگونه سبک دلبستگی تان را تغییر دهید
همه ما نگران دلبستگی هستیم که چرا فرزندانمان هنگام جدایی از مادر گریه می کنند. ما به ویژه براساس رفتار مادر و نیز تجارب بعدی یا عوامل دیگری سبک دلبستگی مان را تعیین می کنیم که بر رفتارمان در ارتباطات نزدیک و صمیمی تأثیرگذار است.
خوشبختانه، اکثر مردم دارای سبک دلبستگی ایمن می باشند به دلیل آنکه این سبک معطوف به بقا است، به ما اطمینان می دهد که در امنیت هستیم و می توانیم به یکدیگر در محیط های خطرناک کمک کنیم. آن نوع اضطرابی را که هنگام کودکی از تنها ماندن داشتیم یا هنگامی که فرد عزیزی را در یک فاجعه از دست می دهیم وابستگی به حساب نمی آید. این امر طبیعی است. فریادهای آتشی و تعقیب کردن به عنوان رفتار اعتراضی در نظر گرفته می شوند مانند طفلی که نگران جدایی از مادرش است و ما این رفتارها را در افرادی که وابستگی زیاد دارند می بینیم.


برای بهبود ارتباط خود بیشتر بخوانید:
عادات رفتاری زوجین سالم
سبک های دلبستگی
ما بر روی یک پیوستار یا فقط به دنبال رابطه هستیم و یا از آن اجتناب می کنیم. اما، یکی از سه سبک زیر معمولاً غالب است؛ خواه دارای رابطه ای موقتی باشیم یا خواه دارای رابطه زناشویی بلند مدت:
سبک دلبستگی ایمن ـ 50درصد از افراد جامعه
سبک دلبستگی مضطرب ـ 20درصد از افراد جامعه
سبک دلبستگی اجتنابی ـ 25درصد از افراد جامعه
سبک های ترکیبی مانند سبک مضطرب ـ ایمن یا اجتنابی ـ مضطرب 5-3 درصد از افراد جامعه را تشکیل می دهند. برای تعیین سبک دلبستگیتان می توانید از روان شناسان متخصص بخواهید تا به شما کمک کنند و تست های مربوطه را پر کنید.
سبک دلبستگی ایمن: دوستی و گرمی طبیعی و ذاتی می باشند و شما قادر به صمیمیت هستید بدون اینکه نگرانی در مورد رابطه داشته یا سوء تعبیر اندکی داشته باشید. شما نواقص شریکتان را می پذیرید و با او با عشق و احترام برخورد می کنید. شما نقش بازی نمی کنید یا دوگانگی در رفتارتان ندارید اما رو راست هستید و قادرید که برد و باخت های زندگی تان، نیازها و احساسات را آشکارا و با اطمینان به اشتراک بگذارید. شما در قبال همسرتان در رعایت این موارد مسئولیت دارید و سعی در برآورده کردن آنها دارید. به دلیل آنکه اعتماد به نفس خوبی دارید و چیزها را شخصاً برای خود نمی خواهید و انتقاد پذیر هستید. بنابراین، در مقابل تعارضات حالت دفاعی نمی گیرید. بلکه، آنها را با حل مسئله، بخشش یا معذرت خواهی به حداقل می رسانید.

منبع:  مرکز مشاوره ستاره ایرانیان-چگونه سبک دلبستگی تان تغییر یابد





:: برچسب‌ها: احساس مسئولیت عاطفی , استقلال و خودمختاری , افراد همدم طلب ,
:: بازدید از این مطلب : 458
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 23 آبان 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: