عجیب‌ترین پیش‌بینی‌ها و عجیب‌ترین پیشگویی ها
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

خب معلوم است باور نمی‌کنید اگر بهتان بگویند بزرگ‌ترین پیشگوی جهان که زلزله بم را پیش‌بینی کرده بوده، گفته فردا قرار است برف بیاید، آن هم وسط تابستان، باور می‌کنید؟! اگر بگویند فلانی که راند پیشگوهای جهان است و کشته‌شدن پرنسس دایانا را درست پیش‌بینی کرده بوده، گفته فردا صبح یک ای‌میل به دستتان می‌رسد که در آن پیشنهاد ۱۰۰ میلیون یورویی باشگاه فرهنگی ورزشی یوونتوس ایتالیاست که در آن از شما دعوت کرده‌اند تشریف ببری ایتالیا و برایشان چند تا روپایی بزنی چطور، باور می‌کنید؟

پس شما که هیچ مدل پیش‌بینی را باور نمی‌کنید، چطوری قبول می‌کنید یک هشت پا نتایج بازی‌های جام جهانی را پیش‌بینی می‌کند، آن هم صد درصد درست. نترسید نمی‌خواهیم دعوایتان کنیم. اگر این مطلب را تا انتها بخوانید، خودتان خواهید فهمید که چه پیش‌بینی‌ها و پیشگو‌های عجیبی که در دنیا وجود ندارد.

۱

شاید روزگاری سهراب سپهری در یکی از شعرهایش بابت این‌که چرا در قفس‌های ما به جای قناری و فنچ و مرغ عشق کرکس نیست گله می‌کرد، اما خدایی‌اش این وحشتناک‌ترین پرنده جهان آن‌قدر جذبه دارد که اگر روزی ما از فاصله دور هم ببینیمش خواهیم گرخید! حالا همه اینها را داشته باشید تا به کیپ تاون در آفریقای جنوبی سفر کنیم.

فرقه‌ای به نام موتی در آنجا هست که قدرت پیش‌بینی زیادی دارند. اما این‌که ادعا می‌کنند می‌توانند پیش‌بینی کنند، در اینجا چندان مهم نیست، این‌که قدرت پیش‌بینی‌شان را از کجا می‌آورده‌اند وحشتناک است. این دوستان ما اعتقاد دارند با دود کردن مغز کرکس‌های این منطقه می‌توانند چیزهای زیادی را به درستی پیش‌بینی کنند.

حالا این را دیگر خودتان مجسم کنید که چطوری کرکس‌ها را شکار و مغزشان را پیاده می‌کنند و چه بویی از جزغاله‌شدن مغز آنها متصاعد می‌شود. این مغز دود کنی موتی‌ها و پیش‌بینی‌هایی که کسی چیزی ازشان ندیده بود، همچنان ادامه داشت تا چند هفته پیش از شروع جام جهانی فوتبال که موتی‌ها اعلام می‌کنند می‌خواهند بازی‌های جام جهانی را پیش‌بینی کنند. همین اعلام آنها باعث شد گند کارشان در بیاید و سازمان جهانی محیط زیست دادش در بیاید که بابا یکی جلوی اینها را بگیرد، وگرنه برای پیش‌بینی‌کردن کل بازی‌های جام جهانی پدر این کرکس‌های بدبخت کیپ تاون را در خواهند آورد.

وقتی نماینده ویژه این سازمان برای پی‌گیری به آفریقای جنوبی می‌رود، متوجه می‌شود طبق آمارهای سازمان محیط زیست آفریقای جنوبی به همت الطاف موتی‌ها تا ۱۲ سال آینده نسل کرکس‌ها در کیپ تاون به کلی منقرض خواهد شد. خلاصه سرتان درد نیاید.

بگیر و بند و اینها تا بالاخره جلوی این پیش‌بینی کننده‌ها گرفته شد و آخرش هم کسی متوجه نشد که حالا واقعا مغز کرکس قدرت پیش‌بینی به آدم می‌دهد یا نه، چون تا قبل از این تنها مغز گوسفند در طباخی‌های ما مورد استفاده قرار می‌گرفت. هر چند مغز خر هم در اقصی نقاط جهان شهرت خاص خود را دارد.

۲

در زمان سقراط زن‌هایی زندگی می‌کردند که یکی از مهم‌ترین پیش‌گویی‌های آن دوره را انجام می‌دادند. داستان از این قرار بوده که زنان حامله آن روزهای یونان خیلی دلشان می‌خواسته که فرزندشان پسر نباشد تا مبادا وقتی بزرگ می‌شود به سپاه یونان بپیوندد و در جنگ‌ها جان خود را از دست بدهد. سونوگرافی که در آن روزها نبوده، از طرفی کاری هم از سقراط و افلاطون و ارسطو و اقلیدس و فیثاغورث هم که بر نمی‌آمده، اما زنانی بودند که با دیدن مدل شکم برآمده زنان باردار پیش‌گویی می‌کردند که بچه‌شان پسر است یا دختر. می‌گویند بعضی از این زنان پیشگو که جنسیت نوزادان را پیش از تولد پیش‌بینی می‌کردند، پا را فراتر گذاشته و بدجور جوگیر می‌شده‌اند و کار هواشناسی را هم انجام می‌داده‌اند. مثلا اگر کسی به آنها می‌گفت فردا هوای آتن چطور است؟ احتمالا می‌گفتند: با ورود سامانه باران‌زا از غرب امپراتوری روم از فردا شاهد بارش‌های پراکنده‌ای در آتن خواهیم بود.

اما برگردیم به همان پیش‌بینی پسر یا دختر بودن این زنان که به آنها لقب مادر پیشگوی مهربان داده بودند. آنها اعتقاد داشتند اگر شکم زن باردار به سمت پایین متمایل باشد و یا شبیه توپ باشد، نوزاد پسر است و اگر رو به بالا باشد، نوزاد دختر خواهد بود.

نکته جالب اینجاست که یونانی‌های باستان پسرانشان را همچون شیر، قوی و چالاک می‌دانسته‌اند و دخترانشان را همانند خرگوش ظریف. کسی چه می‌داند شاید از همان زمان‌ها بوده که باب شده بگویند: پسرا شیرن مثه شمشیرن… (بگذریم نمی‌خواهیم دعواهای باشگاه این و اون را دوباره راه بیندازیم) این مدل پیش‌بینی جنسیت هنوز هم به صورت خیلی کم در بعضی از روستاهای یونان استفاده می‌شود. محققان دانشگاه جان هاپکینز در سال ۱۹۹۹ روی این مدل پیش‌بینی تحقیقاتی انجام دادند و نتیجه آن شد که این روش همیشه درست از آب در نمی‌آید.

منبع: مرکز مشاوره و روانشناسی ایران-عجیب‌ترین پیش‌بینی‌ها و عجیب‌ترین پیشگویی ها





:: برچسب‌ها: عجیب‌ترین پیش‌بینی‌ها , عجیب‌ترین پیشگویی ها , پیشگویی ,
:: بازدید از این مطلب : 618
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 29 تير 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: