مشاوره کودک آنلاین:کودکان؛ گوش – حلق – بینی
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

بسیاری از والدین، دوباره گلو درد، عفونت گوش میانی، جایگزینی اجسام خارجی در بینی و بزرگی لوزه سوم که در کودکان بسیار شایع است، سوالاتی دارند که با ارائه مطلب زیر کوشیده‌ایم پاسخگویشان باشیم.

گلودرد حاد چرکی

این نوع گلودرد، عفونت حاد حلق و لوزه است که می‌تواند به وسیله میکروب‌های مختلفی به وجود آید. انتشار عفونت، به وسیله قطرات بزاق و تماس نزدیک صورت می‌گیرد. شایع‌ترین سن بروز بیماری ۷ -۴ سالگی است.

علائم

بیماری در کودکان بزرگ‌تر، به صورت ناگهانی، با تب و لرز و گلودرد آغاز می‌شود. تب ممکن است به ۳۹ درجه سانتیگراد یا بیش‌تر هم برسد. گلودرد، با قورت دادن آب دهان و خوردن غذا، تشدید می‌شود. در کودکان کوچک‌تر، بیماری به صورت تدریجی شروع می‌شود و در این گروه سنی، ممکن است به صورت امتناع از خوردن غذا بروز کند. بی‌حالی، بی‌اشتهایی، سردرد، درد در عضلات و مفاصل، گوش درد، بوی بد دهان و خشکی دهان، از سایر علائم بیماری است. اگر به داخل دهان نگاه کنیم، زبان، باردار و سفید رنگ است. لوزه‌ها متورم محتقن شده است و در سطح آن‌ها، تکه‌های سفید رنگ چرک دیده می‌شود. در گردن نیز ممکن است توده‌هایی وجود داشته باشد که با فشاردادن آن‌ها، کودک احساس درد می‌کند.

عوارض

در صورت عدم درمان صحیح و به موقع، عوارض بیماری ممکن است ظاهر شود. این عوارض به دو دسته چرکی، شامل آبسه اطراف لوزه، سینوزیت، عفونت حاد چرکی گوش میانی و به ندرت عفونت پرده‌های مغز (مننژیت) و غیرچرکی شامل تب رماتیسمی و التهاب حاد کلیه، تقسیم می شود.

درمان

۱- باید کودک را مجبور کرد در بستر خود به استراحت بپردازد.

۲- خوراندن مایعات فراوان به بیمار، مفید است. بلع مایعات سرد برای کودک راحت‌تر است.

۳- در کودکان بزرگ‌تر، می‌توان با قرقره محلول نمکی گرم، گلودرد را کاهش داد. برای درست کردن این محلول، یک سوم قاش چایخوری نمک طعام را در یک لیوان آب گرم حل کنید. قرقره، باید تا دو ساعت یک بار، تا زمانی که کودک بیدار است، انجام شود.

۴- تنفس هوای مرطوب در کودکان کوچک‌تر که نمی‌توانند قرقره کنند، می‌تواند همان اثر قرقره را داشته باشد.

۵- داروهای تب‌بر و ضد درد از قبیل استامینوفن یا آسپیرین بچه، به کودک داده شود که باید زیر نظر پزشک باشد. علاوه بر این، در صورت بروز تب بالا، پاشویه موثر است. برای این منظور، یک حوله را در آبی که درجه حرارتش دو تا سه درجه از حرارت بدن کمتر است، خیس می‌کنیم و آن را روی شکم و ران‌های کودک می‌اندازیم. این عمل را باید تا پایین آمدن تب تکرار کرد.(مشاور کودکان آنلاین)

۶- در درمان گلودرد چرکی، مصرف آنتی‌بیوتیک ضروری است، اما باید تحت نظر پزشک باشد. دوره درمانی حداقل ده روز است. سعی کنید هیچگاه کاری را به صورت اختیاری و با تصمیم و نظر خود انجام ندهید و حتما با دکتر در تماس باشید.

پیشگیری

با رعایت بهداشت و تغذیه مناسب کودک می‌توان تا حدود زیادی از بروز بیماری‌های عفونی، از جمله گلودرد حاد چرکی جلوگیری کرد. بهتر است بدانید که در صورت بروز عفونت لوزه، به صورت مکرر، باید به فکر بیماری‌های زمینه‌ای نظیر عفونت مزمن لوزه‌ها بود و بدانید که این نکات را نباید سرسری و ساده انگاشت.

عفونت حاد چرکی گوش میانی

هجوم میکروب‌های چرک‌زا به لایه‌ای مخاطی گوش میانی و در نتیجه، ایجاد عفونت حاد و چرک در این ناحیه را «عفونت حاد چرکی گوش میانی» گویند. این بیماری یکی از شایع‌ترین عفونت‌های دوران کودکی است. بیش‌تر از همه، شیرخواران به این بیماری مبتلا می‌شوند و شایع‌ترین سن بروز آن دوسالگی است. عفونت حاد چرکی گوش میانی، تا سن ۷ سالگی (یعنی پیش از ورود به دبستان) نیز شایع است، اما بعد از این سن، به سرعت از شیوع آن کاسته می‌شود. این بیماری در طبقات پایین از نظر اجتماعی و اقتصادی، شایع‌تر است.

منبع: مرکز مشاوره و روانشناسی ایران-مشاوره کودک آنلاین:کودکان؛ گوش – حلق – بینی





:: برچسب‌ها: درمان گلو درد در کودکان , مصرف آنتی بیوتیک در کودکان , مشاوره کودک آنلاین ,
:: بازدید از این مطلب : 590
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 9 تير 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: