تاثیر استرس بر بدن | ۱۳ آسیب استرس و فکر زیاد
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

تاثیر استرس بر بدن می تواند سلامت و رفاه ما را خراب کند، بنابراین طبیعی است که گاهی اوقات احساس استرس و اضطراب زیادی داشته باشید. اما استرس طولانی مدت نه تنها می تواند باعث ایجاد یا تشدید مسائل مربوط به سلامت روان شود، بلکه می تواند به سلامت جسمانی ما نیز آسیب برساند.

هنگامی که با یک تهدید مواجه می شوید، پاسخ بدن “جنگ یا گریز” فعال گردیده، سیستم عصبی سمپاتیک فعال شده و بدن شما آدرنالین، کورتیکواستروئیدها و سایر مواد شیمیایی تولید می کند تا عضلات را به کار بهتر کرده و فعالیت بدن را بهبود بخشد.

آسیب استرس و فکر زیاد | تاثیر استرس بر بدن
ترشح مداوم هورمون های استرس از جمله آدرنالین، کورتیزول و نورآدرنالین می تواند باعث مشکلات معده، مشکلات عضلانی شود و بر چرخه قاعدگی ما نیز تأثیر بگذارد.

۱٫ تاثیر استرس بر بدن – مشکلات معده
هضم توسط سیستم عصبی کنترل می شود که از اعصابی تشکیل شده است و با سیستم عصبی مرکزی ارتباط برقرار می کنند. پاسخ مبارزه یا گریز می تواند بر هضم تأثیر بگذارد زیرا سیستم عصبی مرکزی جریان خون را قطع می کند، ترشحات مورد نیاز برای هضم غذا را تغییر می دهد و می تواند باعث انقباض عضلات گوارشی شود.

استرس می تواند باعث انقباض معده، علائم سندرم روده تحریک پذیر (IBS) مانند گرفتگی عضلات، درد، اسهال و یبوست شود.

تنش عضلانی یک عارضه جانبی رایج استرس می باشد زیرا زمانی که سیستم مبارزه شما فعال می شود، عضلات شما منقبض شده و با گذشت زمان، این می تواند باعث درد، ناراحتی، سردرد، میگرن و مشکل حرکتی شود.

۲٫ تاثیر استرس بر بدن- اثرات قلبی عروقی
ضربان قلب و فشار خون با شروع استرس افزایش می یابد، اما پس از پایان استرس به حالت عادی باز می گردند. این در کوتاه مدت طبیعی است.

با این حال، تحقیقات استرس را با مشکلات جدی قلبی عروقی مرتبط دانسته است. مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۷ منتشر شد، نشان داد که افزایش فعالیت در آمیگدال (ناحیه‌ای از مغز که مسئول استرس است) با خطر بیشتر بیماری قلبی و سکته مرتبط است.

ما همچنین می دانیم که افراد در هنگام استرس بیشتر احتمال دارد عادت های خطرناکی مانند سیگار کشیدن، پرخوری یا نوشیدن زیاد الکل را از سر بگیرند که خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش می دهد.

هنگامی که استرس دارید، ترشح هورمون‌هایی مانند آدرنالین منجر به «انگیختگی» و بی خوابی می شود، که خطر چاقی، بیماری قلبی و دیابت نوع ۲ را افزایش می‌دهد.

اگر بیماری عروق کرونر قلب دارید و استرس یا اضطراب را تجربه می کنید، ممکن است علائمی مانند آنژین صدری، درد قفسه سینه ناشی از کاهش جریان خون به قلب را تجربه کنید. اگرچه استرس به طور معمول تهدید کننده زندگی نیست، اما می تواند علامت هشدار دهنده ای باشد که ممکن است در معرض خطر حمله قلبی یا سکته قرار داشته باشید، بنابراین علائم آن را جدی بگیرید.

منبع:کانون مشاوران ایران-تاثیر استرس بر بدن | ۱۳ آسیب استرس و فکر زیاد





:: برچسب‌ها: تاثیر استرس بر بدن , استرس و فکر زیاد , استرس ,
:: بازدید از این مطلب : 209
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 14 آبان 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: