خلاقیت و بهزیستی هیجانی: تحقیقات جدید
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

دو مطالعه جدید تنها به طور ویژه نحوه اثرات خلاقیت بر سلامت هیجانی را، برای خوانندگان علاقه مند به نحوه ی تأثیر فعالیت خلاقانه بر بهزیستی کلی را توضیح می دهند. یک مطالعه رابطه بین فعالیت های خلاق و مثبت اندیشی را بررسی کرده است. مطالعه دوم احتمال آنکه تلاش های خلاق ممکن است عملاً حائل اضطراب مرتبط با انکارناپذیری مرگ شود را تشریح می کند.
خلاقیت و مثبت اندیشی:
بدخویی تا چه حدی؟ تحقیقات اخیر در مجله روانشناسی مثبت گرا (تاملین،کرنر، دی یانگ و پاول،2016) نشان می دهند که درگیری در فعالیت خلاق تنها یک بار در روز می تواند با حالت مثبت تر ذهن مرتبط باشد. محققان دانشگاه اوتاگو مطالعه درک اثرات خلاقیت بر بهزیستی هیجانی شخص را طرح ریزی کردند، بر اساس این باور رایج که بین خلاقیت و کارکرد هیجانی رابطه وجود دارد. برای آزمودن این فرضیه آنها واکنش 658 فرد بزرگسال را ارزیابی کردند؛ هر روز شرکت کنندگان میزان زمانی را که صرف انجام تلاش های خلاقانه و نیز تغییرات هیجانی مثبت و منفی کرده بودند را مستند ساختند.


افزایش خلاقیت کودکان
پس از حدود دو هفته محققان عکس العمل های شرکت کنندگان را بازبینی کردند و روحیه بالایی در جهت بهزیستی و خلاقیت افراد درگیر در سرگرمی های خلاق روزانه کشف کردند. به طور خلاصه، فعالیت های خلاق و مبتکرانه موجب پیشرفت قابل ملاحظه ای با تأثیری مثبت در طی روز شد. محققان همچنین داده های شرکت کنندگان را با استفاده از مقیاس پیشرفت بررسی کردند که در آن از شرکت کنندگان درخواست شد تا پاسخ های خود را به سؤال های گوناگونی مانند “امروز ارتباطات اجتماعی ام مطبوع و درخور پاداش بود ” را درجه بندی کنند. این رتبه بندی با درگیری خلاق مرتبط بود، در واقع بر این امر دلالت می کند که خلاقیت ممکن است بر هر دو شادکامی در رابطه های اجتماعی و مثبت اندیشی در محل کار اثرگذار باشد.
چگونه این فرآیند از حالت نظری به کاربرد عملی انتقال می یابد؟ فعالیت خلاق می تواند ساده باشد همچون نوشتن یک ژورنال خودساخته ، بافندگی، نواختن موسیقی یا احداث یک باغچه برای کاشت گل و گیاه. به عبارتی دیگر، فعالیت هایی را در بر دارد که تقریباً هرکسی قادر به انجام آنها می باشند. پس خودتان را به روشی که از آن لذت می برید براساس یک قاعده منظم تنها یک بار در روز سازماندهی کنید و از فواید داشتن حالت مثبت تر ذهن بهره مند شوید. به عبارتی دیگر، خلاق بودن به ما کمک می کند تا احساس بهتری داشته باشیم و مرتباً بر دیگر جوانب زندگی مان تأثیرگذار است.

منبع: مرکز مشاوره ستاره ایرانیان-خلاقیت و بهزیستی هیجانی: تحقیقات جدید





:: برچسب‌ها: آرامش خاطر , اضطراب و مرگ , بلندپروازی خلاق ,
:: بازدید از این مطلب : 364
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 29 آذر 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: