آنچه یک درمانگر روانشناسی و مشاوره تازه کار نیاز دارد: از رویکرد اکت چه می دانید؟ (بخش دوم)
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

اصول درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد
تا به اینجا دو اصل اساسی "پذیرش" و " گسلش شناختی" به عنوان بنیان اولیه ی رویکرد اکت بررسی شدند. در ادامه به توضیح 4 اصل باقی مانده خواهیم پرداخت.
تماس با لحظه اکنون: درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد و فنون آن، مشاهده و توصیف بدون قضاوت تجارب در زمان حال را تشویق می کند.
این تجربه در زمان حال به مراجعان کمک می کند تا تغییرات دنیا را آن گونه که هست تجربه کنند، نه آنگونه که ذهن می سازد. ارتباط موثر، باز و غیر دفاعی با زمان حال دو ویژگی دارد: نخست اینکه به مراجع آموزش داده می شود به آنچه در محیط و تجربه ی درونی دارد توجه کرده و آن را مشاهده کند و دیگر اینکه مراجع آموزش می بیند تا آنچه وجود دارد را بدون قضاوت یا ارزش یابی توصیف کند. فنون زیادی برای جهت دادن مراجع در زمان حال استفاده می شود. تمرینات ذهن آگاهی در اکت به منظور توجه مراجع به دنیا استفاده می شود، آن گونه که آن را مستقیما تجربه می کند و نه آن گونه که با فراورده های ذهن شان ساخته می شود.


خود به عنوان زمینه یا حسی متعالی از خود: در این رویکرد آمیختگی با "خود مفهوم سازی شده " تهدیدی برای انعطاف پذیری روانشناختی خواهد بود.
بر این اساس در اکت، تلاش بر آن است تا ارتباط با انواع دیگری از خود ارتقا داده شود. یکی از این ها، معنا و حسی از خود به عنوان زمینه ای است که در آن رویدادهای درونی مثل افکار، خاطرات و احساسات بدنی رخ می دهند. این حس متعالی از خود در انسان هاست و از طریق فرایند های گسلش شناختی و ذهن آگاهی به دست می آید. مزیت اصلی این حس از خود به عنوان زمینه، پذیرش را حمایت می کند. شماری از مداخلات اکت هدفشان این است که به مراجع کمک کنند تا جنبه های کیفی خود به عنوان زمینه را به طور مستقیم تجربه کنند.
ارزش ها : ارزش ها حوزه هایی از زندگی اند که برای فرد مهم اند. ارزش ها متفاوت از اهداف اند.

منبع:  مرکز مشاوره ستاره ایرانیان-آنچه یک درمانگر روانشناسی و مشاوره تازه کار نیاز دارد: از رویکرد اکت چه می دانید؟ (بخش دوم)





:: برچسب‌ها: تازه کار , درمانگر , روانشناس ,
:: بازدید از این مطلب : 329
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 15 آذر 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: