توصیه‌های غذایی برای کاهش فشارهای عصبی و افسردگی
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

مواد غذایی که ایجاد نشاط و آرامش می‌کنند: شاید بارها برای شما و یا اطرافیان پیش آمده باشد که هنگام بیماری پزشک معالج معمولا توصیه‌های غذایی یا رژیم غذایی خاصی را برای بهبودی و رفع بیماری تجویز می‌کند. در بیماری‌های روحی – روانی هم تغذیه نقش مهمی در رفع یا ایجاد و تشدید آن دارد. بررسی‌های مختلف حاکی از آن است که موارد غذایی در کاهش یا افزایش حالت‌های روانی موثرند، بنابراین در این مقاله سعی شده که شما را با بعضی از این مواد غذایی آشنا سازیم:
– متخصصان تغذیه، پزشکان و روانپزشکان معتقدند که گیرنده‌های بو با سیستم لیمبیک مغز در ارتباط هستند که مرکز احساسات، هیجانات و خاطرات قدیمی است. بوهای دلنشین که به خاطرات خوب مربوط می‌شوند، احساسات مثبت را برمی‌انگیزند، البته دریافت برخی از بوها فقط به دلیل یادآوری خاطرات گذشته باعث خوش‌اخلاقی نمی‌شوند، بلکه این بوها روی تعادل مواد شیمیایی مغز اثر گذاشته و خلق و خوی افراد را بهتر می‌کنند. بنابراین یک فنجان دم کرده نعنا یا یک فنجان شکلات داغ که روی آن پودر دارچین ریخته شده، می‌تواند خستگی را کم کرده و نشاط را هدیه دهد. اگر ناراحت، عصبی و بی‌حال هستید، کمی وانیل را در شرب، چای و یا هر نوشیدنی دیگر بریزید و بنوشید، استفاده از مواد غذایی حاوی وانیل، کیک و شیرینی و بیسکویت‌ها احساس نشاط و آرامش را به شما می‌دهد. دارچین و نعنای فلفلی هم برای رفع خستگی و بالا بردن انگیزه زندگی بسیار مفیدند، زیرا سیستم عصبی مرکزی بدن را تحریک می‌کنند. چای دارچین، بیسکویت‌های معطر، زنجبیل باعث افزایش دوپامین می‌شود. (کاهش هورمن دوپامین در بدن باعث ایجاد افسردگی می‌شود).


– در ضمن زنجبیل علاوه بر استفاده خوراکی می‌تواند در استحمام هم بسیار مفید باشد (کمی زنجبیل در وان حمامتان بریزید و در آن دراز بکشید)، عطر اسطوخودوس و گل رز هم روی خلق و خو تاثیر مثبت می‌گذارد. بوی دانه‌های قهوه بوداده استرس را کاهش داده و در ضمن خطر زوال حافظه و زوال قدرت درک در زنان را کاهش می‌دهد (البته با توجه به کافئین موجود در قهوه بهتر است در مصرفان زیاده‌روی نکنید).
– کربوهیدرات‌ها فراموش نشود، شکر، شکلات، آب نبات، سوهان، ژلاتین میوه‌ای، نشاسته، نان، ماکارونی، سیب زمینی، حبوبات و غلات اثر خوبی بر رفع استرس و افسردگی دارند. اگر در معرض یک تنش سریع و ناگهانی قرار گرفتید، دو قاشق و نیم شکر را در آب حل کرده و میل نمایید؛ خواهید دید که ظرف مدت کوتاهی استرس و تنش عصبی برطرف می‌شود. اگر در هنگام استرس یک لیوان نوشیدنی شیرین بدون کافئین را آرام بنوشید، حس خوبی را تجربه خواهید کرد. استفاده از شیرینی‌ها باعث افزایش هورمون سروتونین که هورمون شادی‌بخش است، می‌شود (یکی از دلایلی که افراد افسرده تمایل بیشتری به خوردن شیرینی دارند، به همین علت است). در ضمن بعضی وقت‌ها علت ایجاد استرس، افت قند خون می‌باشد که با مصرف شیرینی جبران می‌شود. البته بهتر است به جای مصرف شکلات و کیک و شیرینی‌های پرچرب، از شیرینی‌های طبیعی مثل عسل و خرما استفاده شود، خوردن کمی عسل قبل از خواب و یا یک لیوان شیر ولرم با چند عدد خرما بسیار خواب‌آور است (به دلیل تاثیرات بسیار زیاد شیرینی در رفع افسردگی و غم است که در مراسم‌های عزاداری به افراد حلوا و خرما تعارف می‌کنند). فقط یادتان باشد مواد پروتئینی و کربوهیدرات‌ها را با هم مخلوط نکنید، مثلا خوردن غلات به همراه شیر تاثیر آرامش‌بخشی آنها را از بین می‌برد.

منبع:  مرکز مشاوره ستاره ایرانیان-توصیه‌های غذایی برای کاهش فشارهای عصبی و افسردگی





:: برچسب‌ها: بیوفیدبک , درمان استرس , مشاوره افسردگی , نوروفیدبک , کاهش اضطراب ,
:: بازدید از این مطلب : 484
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 12 آذر 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: