انگیختگی، استرس و اضطراب
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

برانگیختگی یک فعالیت فیزیکی و روانشناختی است. اضطراب یک حالت هیجانی منفی با احساسات نگرانی، عصبی بودن و هراس است که با انگیختگی بدن مرتبط است. ناهماهنگی بین درخواست ها که شخص احساس می کند و احساس ظرفیت او برای برآورده کردن آنها را، استرس می گویند، آن هم زمانی که شکست در این درخواست ها عواقب مهمی را در پی دارد. برانگیختگی می تواند به طرق زیادی بر عملکرد اثرگذار باشد. نظریات متعددی در باب چگونگی تأثیر استرس بر عملکرد وجود دارد. این نظریات به قرار ذیل خلاصه می شوند:
1). نظریه سائق: این نظریه بیان می کند که بیشتر برانگیختگی و اضطرابی که افراد تجربه می کنند در حد بالاتری از عملکرد آنها خواهد بود.
2). نظریه فرضیات u وارونه: این نظریه بیان می کند که هر فرد میزان متوسطی از برانگیختگی دارد که موجب می شود شخص عملکرد بالاتری داشته باشد. اضطراب یا برانگیختگی خیلی کم و خیلی زیاد باعث عمکرد ضعیف تر می شود.

برای مطالعه بیشتر:راهکارهایی برای مهار یا کنترل استرس

3). منطقه کارکرد بهینه شخص: این تئوری افرادی را توصیف می کند که دارای سطوح مختلفی از اضطراب و برانگیختگی می باشند از این نظر که آنها را در عملکرد بهتر منحصر می سازد. برخی از افراد با وجود اضطراب کم عمل می کنند برخی با میزان متوسطی و دیگران با میزان بالایی. مقدار اضطراب یا برانگیختگی که افراد برای عملکرد بهتر نیاز دارند بر ویژگی های فردی استوار است.
4). نظریه اضطراب چندگانه: این نظریه از اضطراب بیان می کند وقتی که شخص دارای افکار مضطربی است آنها عملکرد ضعیف تری دارند. اضطراب از طریق بدن حس می شود که بر عملکرد بسیار بیشتر از نظریه U وارونه تأثیر گذار است. اما، حمایت کمی از این نظریه می شود.
5). مدل فاجعه: این مدل بیان می کند تا زمانی که تفکرات کمتری از اضطراب وجود دارد عملکرد نیز در سطح متوسطی از برانگیختگی فیزیکی بهتر خواهد بود. اگر سطح بالایی از تفکرات اضطرابی وجود داشته باشد عملکرد در سطح متوسطی از برانگیختگی فیزیکی بوده، اما انحطاط ناگهانی و ضعیف شدن بسیار خواهد بود. یک شکاف هنگام کاهش چشمگیر عملکرد وجود دارد.
6). نظریه معکوس: این نظریه بیان می کند روشی که برانگیختگی بر عملکرد تأثیر می گذارد مبتنی بر تفسیر افراد از برانگیختگی آنها می باشد. برانگیختگی می تواند به عنوان خوشایند و مهیج یا ناخوشایند و اضطربی تفسیر شود. برانگیختگی از نظر خوشایند بودن تفکرات مربوط به عملکرد را بهبود می دهد و این حالت برای برانگیختگی نامطلوب بالعکس است.

منبع:  مرکز مشاوره ستاره ایرانیان-انگیختگی، استرس و اضطراب





:: برچسب‌ها: اضطراب و تنش , بر طرف کردن اضطراب , روانشناسی ,
:: بازدید از این مطلب : 437
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 21 مهر 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: