چک لیست سلامت نوجوان 13 ساله
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

یکی از وظایف مهم والدین کودک و نوجوان اینست که جدول رشدی و تغییرات کودک را در طول دوره های مختلف بررسی کند. هر دوره تغییرات رشدی و فیزیکی مخصوص به خود دارد که جزو تغییرات حساس و نقاظ عطف آن دوره محسوب می شوند. در این مقاله برخی موضوعات اساسی برای بررسی سلامت نوجوان سیزده ساله شما آورده شده است.

در طول این معاینات باید انتظار چه چیزی را داشت
پزشک یا پرستار ممکن است:

قد و وزن کودک را اندازه گیری کند، و توده بدنی کودک (BMI)را بسنجد، و این اندازه گیری ها را بر روی نمودار ببرد.
فشار خون کودک را بسنجد و در این رابطه از ابزارهای دقیق بهره ببرد. ستون فقرات کودک را برای اطمینان از عدم وجود انحنا بررسی کند. نوجوان را در رابطه با بلوغ جنسی و بر مشکلات جنسی که ممکن است در کودک وجود داشته باشد معاینه می کند.
سوالاتی بپرسد، موارد نگران کننده را تشخیص دهد، و توصیه های را ر رابطه با نوجوان ارائه دهد:
تغذیه: در این سن، کودکان باید به انتخاب خودشان تغذیه سالمی داشته باشند. که شامل پنج وعده ی غذایی حاوی میوه ها و سبزیجات د رهر روز و اجتناب از خوردن شیرینی جات، غذاهای شور، و غذاهای چرب می باشد که نه تنها در رابطه با مغذی بودن غذاها بلکه وزن سالم کودک را پوشش می دهد. کلسیم و آهن مواد مهمی هستند که جهش های رشدی در نوجوان را پوشش ی دهند. مصرف سه بار در روز شیر کم چرب که حاوی 1300 میلی گرم کلسیم است باید در دستور کار باشد. یک لیوان شیر کم چرب حاوی 300 میلی گرم کلسیم می باشد. گوشت قرمز بدون چربی، گوشت مرغ، و غذاهای دریایی برای دریافت 8 میلی گرم آهن در روز می باشد. هر وعده ی غذایی گوشتی حاوی 2-3 میلی گرم آهن می باشد.

برای مطالعه بیشتر:

پرورش و رشد نوجوان ۱۳ ساله

نوجوانی و ورود به سیزده سالگی

خواب. به طور معمول نوجوانان به 9 ساعت خواب شبانه نیاز دارند. خواب ناکافی در طول سالهای نوجوانی اتفاقی معمول است که می تواند در پیشرفت تحصیلی و ورزشی نوجوان تاثیر منفی داشته باشد. تغییر ساعات شبانه روزی می تواند باعث شود که نوجوان ساعات بیشتری بیدار بماند، ولی شروع مدرسه می تواند خواب کافی نوجوان را دچار مشکل کند. تعیین زمان مناسب در جهت خواب کافی نوجوان می توان او را تشویق کند که روال خواب منظمی را دنبال کند.

فعالیت های فیزیکی. فعالیت های فیزیکی نوجوان باید 60 دقیقه در روز باشد. کارشناسان توصیه می کنند که زمان تماشای تلویزیون، فیلم، بازی های ویدئویی، گوشی های هوشمند، تبلت، و کامپیوتر را به دو ساعت در روز محدود کنید.

رشد. در سن 13 سالگی برای نوجوان معمول است که:

نشانه های بلوغ را نمایان سازد:
در پسران، بزرگ شدن بیضه با ادامه ی افزایش طولی آلت تناسلی و رشد موهای شرمگاهی نمایان می شود. اکثر پسران بلوغ را بین 9 تا 15 سالگی تجربه می کنند.

در دختران رشد سینه ها ادامه می یابد، موهای شرمگاهی رشد می کند، و ممکن است عادت ماهانه در آنها شروع شود. اولین قاعدگی معمولا در سن 13 سالگی اتفاق می افتد، ولی ممکن است تا 15 سالگی نیز به تاخثر بیافتد.

منبع:کودک و نوجوان-چک لیست سلامت نوجوان 13 ساله





:: برچسب‌ها: رشد نوجوان , رشد نوجوان سیزده ساله , روانشناسی رشد نوجوان , روانشناسی رشد کودک ,
:: بازدید از این مطلب : 488
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 31 شهريور 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: