جسمانی سازی چیست؟ اختلالات جسمانی سازی در dsm5
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

اختلالات جسمانی سازی در dsm5 چیست؟

جسمانی سازی بیماری است که در آن فرد بدون آن که علت پزشکی داشته باشد از دردهای جسمانی مانند سردرد و دل درد و غیره رنج می برد، به عنوان مثال فردی را در نظر بگیرید که دو سال است درگیر التهاب روده و رفلاکس معده می باشد و آزمایش های زیادی انجام داده است اما هیچ گونه مشکل پزشکی در او نشان داده نشده است.

نشانه های جسمانی این بیماران همراه با بروز استرس و فشارهای روانی می باشد و آزمایش های پزشکی هیچ گونه بیماری را نشان نمی دهد اغلب افراد گمان می کنند که این افراد تمارض می کنند و به همین دلیل درمان آن ها با دشواری هایی همراه می باشد .

اما با آگاهی از دلایل و راه های درمان جسمانی سازی می توانید برای درمان این مشکل گامی موثر بردارید.

جسمانی سازی چیست؟
جسمانی سازی نوعی مکانیزم دفاعی می باشد که در طبقه دفاع های نابالغ و ناسالم قرار دارند، به طوری کلی انسان ها از مکانیزم های دفاعی برای کنار آمدن با فشارهای روانی و کاهش آن ها استفاده می کنند.

در صورتی که فرد نمی تواند محرک های حساسیت زا و تنش زا را مدیریت کند و تحمل سازگاری و رویارویی با این محرک ها را ندارد تلاش می کند تا با استفاده از علائم جسمانی دردهای روانی اش را تسکین دهد به این وضعیت جسمانی سازی می گویند.

در صورتی که پدیده های روانشناختی مانند اضطراب، ترس و اندوه و غیره به نشانه های جسمانی تبدیل شوند و تمایل داشته باشند که به صورت واکنش های بدنی خودشان را نشان دهند در این حالت پیامدهایی را برای فرد به همراه دارد و او دائما از دردهای جسمانی رنج می برد.

افرادی که قصد دارند این مشکل آن ها حل شوند به پزشک مراجعه می کنند و آزمایش هایی را انجام می دهند و گاهی اوقات تصمیم به بستری شدن می گیرند اما چون برای بیماری آن ها علت پزشکی وجود ندارد بیماری آن ها از طریق روش های پزشکی و شیمیایی درمان نمی شود.

برخی از علل ابتلا به جسمانی سازی
افرادی که به اختلال جسمانی مبتلا هستند هنگام مواجه شدن با فشارهای روانی به جای این که احساساتشان را بیان کنند از زبان بدن و جسم استفاده می کنند، شاید محیط اطراف آن ها به گونه ای بوده است که اظهار سردرد و کمردرد بیشتر از علائم افسردگی و اضطراب مورد توجه و حمایت قرار گرفته است.

علت دیگر آن است که این گونه بیماران نسبت به علائم و نشانه های جسمانی حساس تر می باشند و تغییرات جسمی را شدید تر از آن چه که وجود دارد درک می کنند به طور مثال آن ها نفخ شدید و یا تپش قلب جزئی را یکی از نشانه های وجود یک مشکل بزرگ می دانند.

گاهی اوقات آن ها توانایی برآوردن انتظارات دیگران و یا انجام مسئولیت ها را ندارند و به همین دلیل دچار علائم و نشانه های جسمانی می شوند و به همین دلیل محبتی که نیاز دارند را دریافت می کنند و از انجام دادن مسئولیتشان معاف می شوند آن ها می توانند مشکلشان را از طریق روان کاوی حل و فصل نمایند.

بهداشت روانی در ازدواج
بهداشت روانی در ازدواج چه نقشی دارد؟ ( ۶ نکته اساسی)
الگوهای جسمانی سازی
جسمانی سازی به صورت های مختلفی خودش را نشان می دهد که در زیر الگوهایی از آن بیان شده است:

الگوی تنش عضلات مخطط
در صورتی که فرد دچار اضطراب پنهان و ناهشیار شود اضطرابش را با فشردن دست ها به یکدیگر، آه کشیدن و نفس نفس زدن نشان می دهد و افراد نسبت به آن آگاهی ندارند در صورتی که آن ها به بیماری جسمانی سازی مبتلا شده اند و موارد گفته شده الگویی برای جسمانی سازی می باشد.

منبع:مرکز مشاوره و روانشناسی مشاورانه-جسمانی سازی چیست؟ اختلالات جسمانی سازی در dsm5





:: برچسب‌ها: الگوهای جسمانی سازی , اختلال جسمانی سازی , درمان جسمانی سازی ,
:: بازدید از این مطلب : 131
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 3 فروردين 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: