تفاوت سنی مناسب در ازدواج چقدر است؟
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

یکی از معیارهای که در زمان ازدواج باید به آن توجه شود اختلاف سنی در ازدواج می باشد، در بسیاری از باورهای فرهنگی و اعتقادی برای زن و مرد اختلاف سنی مناسب را تعیین می کنند، بسیاری از خانواده ها اعتقاد دارند باید سن مرد بیش تر از زن باشد در این صورت زندگی زوجین ثبات بیش تری خواهد داشت.

زمانی که موضوع ازدواج را مورد بررسی قرار می دهند برخی از موضوعات زیر را مورد بررسی قرار می دهند که عبارت اند از:

رشد روانشناختی
شناخت پیش از ازدواج
تشابهات شخصیتی
موارد بیان شده از مولفه های تاثیرگذار در امر ازدواج می باشند، و زوجینی که دوره سنی آن ها با یکدیگر مشابه باشند به احتمال زیاد در مولفه های بیان شده همسو هستند، با این حال تفاوت سنی در میان زوجین عامل اصلی در میزان موفقیت زندگی آن ها به شمار نمی آید و برای این که ازدواج موفق تری داشته باشید باید سعی کنید با آگاهی بهتر تصمیم بگیرید و در زمینه ازدواج و مشکلات خانوادگی تصمیم گیری صحیحی داشته باشید در این شرایط می توانید از مشاوره خانواده کمک بگیرید تا در این خصوص به نتیجه گیری صحیحی برسید.

باورهای جامعه درباره اختلاف سنی در ازدواج
در جامعه ما از نظر اعتقادی و فرهنگی بر روی اختلاف سنی زوجین تاکید بسیاری دارند و این الگو بیش تر طرفدار بزرگتر بودن مرد از زن می باشند و اعتقاد دارند هر چه سن مرد از زن بیش تر باشد آن زندگی ثبات بیش تری خواهد داشت و از سوی دیگر عواملی مانند افزایش فعالیت زنان در جامعه، اهمیت دادن به تحصیلات، پا به عرصه گذاشتن زنان با اعتماد به نفس به بازار کار، باعث شده است تا مسئله بزرگ تر بودن مرد از لحاظ سنی در امر ازدواج برای ثبات زندگی زناشویی زیر سوال برود.

در این خصوص افراد به توان مدیریتی در مردان اعتقاد دارند و حس می کنند که مردان در کنار توان تربیتی زنان می توانند زندگی زناشویی متعادلی داشته باشند.


تفاوت سنی مناسب در ازدواج چقدر است؟
امروزه بیش تر از گذشته شاهد بزرگ تر بودن زن از مرد در امر ازدواج می باشیم و بر اساس ازدواج های صورت گرفته مشخص شده است که اختلاف سنی به تنهایی و به صورت مستقیم بر روی رضایت زناشویی تاثیری نمی گذارد و این مسئله به تفاوت سنی زن یا مرد مربوط نمی شود.

در این خصوص تحقیقات بسیاری صورت گرفته است و بر اساس تحقیقات انجام شده این موضوع نه تنها قواعد را بر هم زده است بلکه باعث شده است افراد در امر ازدواج به عوامل روانشناختی توجه بیش تری داشته باشند و آن ها را بیش از گذشته مدنظرشان قرار دهند، شناخت پیش از ازدواج از اهمیت بسیاری برخوردار است و بیش از گذشته باید به آن توجه کنند.

عوامل تاثیرگذار بر رضایت زناشویی
عواملی که بر روی زندگی زناشویی اثر می گذارد و از مولفه های تاثیرگذار زندگی زناشویی است می توان به بلوغ روانشناختی طرفین و شناخت دقیق زوجین نسبت به یکدیگر اشاره نمود در صورتی که زن و مرد از نظر شخصیتی، شباهت هایی با یکدیگر داشته باشند سلایق، فعالیت ها و اهداف مشترکی خواهند داشت و در این شرایط روابط زناشویی آن ها از ثبات بیش تری برخوردار می شود.

هم چنین توجه به انگیزه های ازدواج از اهمیت بسیاری برخوردار است در صورتی که فرد از انگیزه های ازدواجش آگاه باشد و این انگیزه ها بیش تر مربوط به عوامل درونی شود تا بیرونی، فرد در امر ازدواج موفق تر خواهد بود و احتمالا آمادگی او برای ازدواج بالاتر است.

برخی از جوانان ممکن است به بلوغ عاطفی، اجتماعی و اقتصادی نرسیده باشند و به خاطر فشار والدین و اطرافیانشان تصمیم به ازدواج گرفته اند، آن ها چون مهارت های لازم برای ازدواج موفق را کسب نکرده اند نمی توانند انتخاب صحیحی داشته باشند.

تصمیمی که نوجوان در این شرایط می گیرد به خاطر فشار محیط می باشد و در این شرایط ممکن است فرد آمادگی برای ازدواج نداشته باشد. عوامل موثر در ازدواج می توان به هم سو بودن و شباهت طرفین اشاره نمود البته توجه داشته باشید هیچ کدام از زوجین به صورت صددرصد به یکدیگر شبیه نیستند، اما هر چه میزان شباهت بیش تر باشد احتمال صمیمیت، ثبات و رضایت طرفین افزایش می یابد، توصیه می شود اگر تصمیم به ازدواج گرفته اید قبل از ازدواج با معیارهای انتخاب همسر مناسب آشنا شوید.

منبع:کانون مشاوران ایران-تفاوت سنی مناسب در ازدواج چقدر است؟





:: برچسب‌ها: ازدواج , اختلاف سنی در ازدواج , تفاوت سنی ,
:: بازدید از این مطلب : 229
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 26 دی 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: